ΥΠΕΝ/ΥΔΕΝ/137833/802/12-12-2024
Τροποποίηση (2η) της υπό στοιχεία Α.Π. ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/02.11.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» (Β’ 5124)
Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΥΔΕΝ/137833/802
(ΦΕΚ Β’ 6987/20.12.2024)
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 90 του Κώδικα για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (Π.Δ.63/2005, Α’ 98), όπως αυτό διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
2. Το άρθρο 102 του ν. 4821/2021 «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις.» (Α’ 134), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 45 του ν. 4994/2022 (Α’ 215).
3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος, Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α’ 133).
4. Την υπό στοιχεία Υ 22/3-1-2024 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β’ 28).
5. Το Π.Δ.142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
6. Το Π.Δ.147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης (Α’192).
7. Το Π.Δ.47/2021 «Τροποποίηση διατάξεων του Π.Δ.142/2017 “Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών” (Α’ 181) και του Π.Δ.147/2017 “Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης” (Α’ 192)» (Α’ 121).
8. Το Π.Δ.132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας(ΥΠΕΝ)» (Α’ 160).
9. Το Π.Δ.12/2020 «Οργανισμός Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας» (Α’ 17) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το Π.Δ.2/2023 (Α’ 2).
10. Το Π.Δ.79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
11. Το Π.Δ.82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του Π.Δ.77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
12. Την υπό στοιχεία Υ 12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403).
13. Την υπό στοιχεία 28385/28.03.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Σκοπός, αρμοδιότητες και εσωτερική διάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» και κατάργηση των υπό στοιχεία 100008/ΕΥΘΥ 936/28.09.2016 (Β’ 3296) και 88238/ΕΥΘΥ811/29.08.2016 (Β’ 2733) κοινών υπουργικών αποφάσεων» (Β’ 2142).
14. Την υπό στοιχεία 37076/21.04.2023 απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Τοποθέτηση προϊσταμένων στην Ειδική Υπηρεσία ”Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας”».
15. Τον ν. 4412/2016 «Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α’ 147).
16. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/241 Του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
17. Τον ν. 4822/2021 «Κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Δανειακής Σύμβασης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Παραρτημάτων τους και άλλες διατάξεις για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
18. Την COM(2021) 328 final Πρόταση Εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας.
19. Τον ν. 4914/19.03.2022 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας “Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων ΑΕ” και άλλες διατάξεις» (Α 61).
20. Την υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων-ΠΔΕ (τροποποίηση της ΚΥΑ 46274/26.9.2014 (Β’ 2573)» (Β’ 2857).
21. Το από 27.11/14.12.1926 Π.Δ.«περί κωδικοποιήσεως των περί συστάσεως Τεχνικού Επιμελητηρίου κειμένων διατάξεων» (Α’ 430).
22. Τον ν. 1486/1984 «Τροποποίηση των διατάξεων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος» (Α’ 161).
23. Τον ν. 3912/2011 (Α’ 17) περί σύστασης του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.) και τον ν. 4608/2019 (Α’ 66), με τον οποίο τροποποιήθηκε ο ιδρυτικός νόμος της ΕΤΕΑΝ ΑΕ (ν. 3912/2011) και αυτή μετεξελίχθηκε στη νέα της επωνυμία, ως «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε.».
24. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/02.11.2021 κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» (Β’ 5124) όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/43556/682/21.04.2023 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 2714).
25. Την υπό στοιχεία 159296 ΕΞ 2021 ΥΠΟΙΚ 13.12.2021 (ΑΔΑ: 60ΙΘΗ-Ο6Χ) απόφαση ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ’ οίκον – Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
26. Την υπό στοιχεία 17838 ΕΞ 2022 ΥΠΟΙΚ 10.02.2022 (ΑΔΑ: 6ΞΧ8Η-ΕΩ9) απόφαση για τροποποίηση της απόφασης ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ’ οίκον – Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
27. Την υπό στοιχεία 60323 ΕΞ 2023 ΥΠΟΙΚ 13.04.2023 (ΑΔΑ: 6ΨΓΦΜΗ-ΠΔΙ) απόφαση για 2η τροποποίηση της απόφασης ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ’ οίκον -Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
28. Την υπό στοιχεία ΥΠεΝ/ΔΠΔΑ/78797/1751/30.07.2024 εισήγηση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημ/κων Αναφορών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
29. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη σε σχέση με τη δαπάνη που είχε προκληθεί στην υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/2021 κοινή υπουργική απόφαση, όπως έχει τροποποιηθεί με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΕΣΠΑΕΝ/43556/682/2023 (Β’ 2714) κοινή υπουργική απόφαση,
αποφασίζουμε:
Την τροποποίηση (2η) της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/02.11.2021 (Β’5124) κοινής υπουργικής απόφασης «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα», η οποία αντικαθίσταται εξ’ ολοκλήρου ως εξής:
Άρθρο 1
Ανάθεση καθηκόντων στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος
1. Ανατίθενται στο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας» (ΤΕΕ) καθήκοντα υλοποίησης και διαχείρισης του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια κατοικιών που συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Εθνικούς πόρους και άλλους ενωσιακούς πόρους. Το Πρόγραμμα αφορά στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και αναβάθμιση κατοικιών, στη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), με αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την επίτευξη καθαρότερου περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο του προγράμματος δύναται να περιλαμβάνονται, ως συμπληρωματικές, και ευρύτερες παρεμβάσεις για την αισθητική και λειτουργική ανακαίνιση και αναβάθμιση των κτιρίων και κτιριακών μονάδων. Οι παρεμβάσεις ανακαίνισης χρηματοδοτούνται από πόρους της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) και από άλλες πηγές και είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση, εφόσον πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος.
2. Οι αρμοδιότητες που ανατίθενται στο ΤΕΕ, αφορούν:
i. Την υποδοχή, διαχείριση, έλεγχο και αξιολόγηση των αιτήσεων χρηματοδότησης των ωφελουμένων,
ii. τον έλεγχο των δικαιολογητικών και την αξιολόγηση των αιτημάτων ολοκλήρωσης,
iii. την κατάρτιση αρχικών, προσωρινών και οριστικών αποτελεσμάτων αξιολόγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης των ωφελουμένων και την εισήγηση αυτών προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
iv. την έκδοση αποφάσεων υπαγωγής αιτήσεων,
ν. τη διαχείριση και εξέταση των ενστάσεων,
vi. την εισήγηση των απορρίψεων/απεντάξεων υποβληθεισών αιτήσεων προς την υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που ορίζεται ως ο Φορέας Σχεδιασμού του Προγράμματος, (“Φορέας Σχεδιασμού”),
vii. τη διαχείριση και υποστήριξη του πληροφοριακού συστήματος υποβολής και διαχείρισης των αιτήσεων χρηματοδότησης,
viii. την υποβολή προς τον Φορέα Σχεδιασμού σχεδίου με συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις για τη διασαφήνιση των όρων και προϋποθέσεων του παρόντος Οδηγού καθώς και όλων των σχετικών θεμάτων που ανακύπτουν κατά την υλοποίηση,
ix. την οργάνωση και λειτουργία υπηρεσίας για την παροχή ενημέρωσης προς τους ωφελούμενους για θέματα του προγράμματος και την υποβολή προς τον Φορέα Σχεδιασμού των σχετικών αναφορών για την πορεία της υπηρεσίας ενημέρωσης και πληροφόρησης,
x. την εισήγηση προς τον Φορέα Σχεδιασμού και τη συνεργασία με αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες, για την επίλυση τυχόν προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία υλοποίησης του Προγράμματος, την διασταύρωση στοιχείων και την εν γένει βελτίωση του Προγράμματος,
xi. την οργάνωση και διενέργεια δειγματοληπτικών επιτόπιων ελέγχων σε έργα με ολοκληρωμένο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο, κατόπιν μεθοδολογίας η οποία θα αναπτυχθεί με τη συνεργασία και με την σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων φορέων και υπηρεσιών,
xii. την εντολή προς την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. για την εκταμίευσης της επιχορήγησης και των λοιπών ωφελημάτων του Προγράμματος προς τους ωφελούμενους.
3. Το ΤΕΕ αναλαμβάνει καθήκοντα Αναθέτουσας Αρχής για τις ανάγκες του Προγράμματος και δύναται να συνάπτει συμβάσεις με εξωτερικούς αναδόχους για την υποστήριξη του έργου του κατά τη διάρκεια υλοποίησης αυτού. Στο πλαίσιο αυτό διενεργεί τις διαδικασίες προκήρυξης και ανάθεσης συμβάσεων, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο και προβαίνει σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την αποτελεσματική διοίκηση και υλοποίηση των συμβάσεων που θα συναφθούν. Τα τελικά παραδοτέα διαβιβάζονται στον Φορέα Σχεδιασμού, η οποία μετά από σχετικό έλεγχο της πληρότητάς τους εκδίδει βεβαίωση ολοκλήρωσης.
4. Το ΤΕΕ κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Προγράμματος συνεργάζεται κατά περίπτωση με τον Φορέα Σχεδιασμού, με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με την ΔΥΠΑ, καθώς και με την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, παρέχει ενημέρωση για την εξέλιξη του προγράμματος, όποτε ζητηθεί, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτού.
5. Ανταποκρίνεται σε τυχόν ελέγχους που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές, τόσο κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, όσο και μετά την ολοκλήρωσή του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο εθνικό και κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο.
Άρθρο 2
Ανάθεση καθηκόντων στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε.
Σκέλος Εξοικονόμησης
1. Στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος της παρ. 1 του άρθρου 1 της παρούσας και σύμφωνα με το άρθρο 102 του ν. 4821/2021 (Α’ 134) και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 4 του Καταστατικού της ΕΑΤ, που περιλαμβάνεται στο άρθρο δεύτερο του ν. 3912/2011 (Α’ 17), όπως τροποποιήθηκε, ανατίθεται στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. (ΕΑΤ), μέρος των καθηκόντων υλοποίησης και διαχείρισης και ειδικότερα τα καθήκοντα του Φορέα Οικονομικής Διαχείρισης ως εξής:
Εκτέλεση πληρωμών άμεσης ενίσχυσης, όπως αυτές εκάστοτε ορίζονται στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος, προς τα συνεργαζόμενα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα ως εξής:
i. Σε περίπτωση καταβολής προκαταβολής της άμεσης ενίσχυσης, η ΕΑΤ καταβάλλει τα ποσά που αντιστοιχούν σε αυτή, σε συνέχεια σχετικής εντολής πληρωμής προκαταβολής που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ. Σε περίπτωση καταβολής του ποσού της τελικής εκταμίευσης, η ΕΑΤ καταβάλλει το ποσό που αντιστοιχεί στην ολική αποπληρωμή, σε συνέχεια σχετικής εντολής αποπληρωμής και που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ κατόπιν βεβαίωσης ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος από τον ωφελούμενο.
ii. Εκταμίευση των ποσών των τόκων των δανείων, προς τα συνεργαζόμενα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα, σύμφωνα με τη σχετική εντολή που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ.
iii. Σε περίπτωση εγγυοδοσίας, η ΕΑΤ θα καταβάλλει τα ποσά των εγγυήσεων στις συνεργαζόμενες Τράπεζες, σε συνέχεια σχετικής εντολής που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ, σύμφωνα με τη διαδικασία καταβολής της εγγύησης, η οποία θα προσδιοριστεί σε σχετική υπουργική απόφαση.
2. Η ΕΑΤ σε περίπτωση που έχει λάβει εντολή πληρωμής από το ΤΕΕ χωρίς να έχουν κατατεθεί τα απαιτούμε-να ποσά θα αναστέλλει την σχετική πληρωμή μέχρι την κατάθεση αυτών στους σχετικούς Λογαριασμούς.
3. Η ΕΑΤ συνεργάζεται με το ΤΕΕ και παρέχει ενημέρωση, όπου απαιτείται, για τις κινήσεις των λογαριασμών του προγράμματος αναφορικά με τα θέματα που σχετίζονται με τις καταβολές των ποσών της επιχορήγησης και των λοιπών ωφελημάτων του Προγράμματος που έχει διενεργήσει κατά τη διάρκεια υλοποίησης των δράσεων, καθώς και σε περίπτωση ελέγχων που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές σε οποιοδήποτε στάδιο υλοποίησης των δράσεων και μετά την ολοκλήρωση αυτών.
4. Για την υλοποίηση των ανωτέρω, (α) η ΕΑΤ θα αναπτύξει την κατάλληλη πληροφοριακή υποδομή επικοινωνίας με τις συνεργαζόμενες Τράπεζες και (β) το ΤΕΕ θα αναπτύξει την κατάλληλη υποδομή επικοινωνίας με το Πληροφοριακό Σύστημα της ΕΑΤ.
5. Για τις αρμοδιότητες της παρ. 1 του παρόντος άρθρου 2α η ΕΑΤ λαμβάνει αμοιβές διαχείρισης όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 5α.
Άρθρο 3
Καταβολή της Χρηματοδότησης του Προγράμματος
Σκέλος Εξοικονόμησης
1. Τα ποσά της χρηματοδότησης του Προγράμματος, για το σκέλος της Εξοικονόμησης, καταβάλλονται τμηματικά στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ), ως φορέα αρμόδιο για τις πληρωμές.
Ειδικότερα:
α) 1η δόση που ανέρχεται στο ποσό της προκαταβολής της άμεσης ενίσχυσης, όπως αυτή καθορίζεται στον Οδηγό του Προγράμματος,
β) επόμενες δόσεις, ανάλογα με την πορεία ολοκλήρωσης των αιτήσεων και την εξέλιξη του Προγράμματος.
Το αίτημα για την καταβολή της κάθε δόσης θα υποβάλλεται από την ΕΑΤ και θα συνοδεύεται υποχρεωτικά από σχετική εισήγηση του ΤΕΕ αναφορικά με τον προσδιορισμό του ποσού και σύμφωνη γνώμη του Φορέα Σχεδιασμού.
2. Σε κάθε περίπτωση, η καταβολή των ποσών της χρηματοδότησης προς την ΕΑΤ και στη συνέχεια στους ωφελούμενους γίνεται χωρίς καμία έκπτωση ή κράτηση υπέρ τρίτων, που ενδέχεται να μειώσει το ύψος της χρηματοδότησης που δικαιούται.
3. Η ΕΑΤ ανοίγει έντοκους τραπεζικούς λογαριασμούς στην Τράπεζα της Ελλάδος με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για το Πρόγραμμα, που αφορούν:
(α) την επιχορήγηση,
(β) τους επιδοτούμενους τόκους των δανείων,
(γ) την εγγυοδοσία, εφόσον προβλέπεται,
στους οποίους κατατίθενται οι μεταφερόμενες χρηματοδοτήσεις, με απευθείας μεταφορά των πιστώσεων του οικείου έργου του ΠΔΕ, άνευ υπολόγου. Στους ανωτέρω λογαριασμούς κατατίθενται και ενδεχόμενες επιστροφές πληρωμών ή ποσά από καταλογισμούς. Τα ποσά αυτά καθώς και οι τόκοι που πιθανόν δημιουργηθούν από την παραμονή των κατατεθειμένων κατά τα ανωτέρω στους ανωτέρω λογαριασμούς αποτελούν έσοδο του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων και διατίθενται αποκλειστικά για τους σκοπούς του Προγράμματος. Τα τυχόν αδιάθετα ποσά των λογαριασμών, μετά την ολοκλήρωση και εξόφληση του Προγράμματος κατατίθενται από την ΕΑΤ, με μέριμνα του Φορέα Σχεδιασμού, στο λογαριασμό αδιάθετων υπολοίπων παρελθόντων οικονομικών ετών που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
4. Τα ποσά της δημόσιας χρηματοδότησης εγγράφονται στον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων και τα αντίστοιχα ποσά χρηματοδότησης προς τους ωφελούμενους μεταβιβάζονται από τους λογαριασμούς των οικείων έργων δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΣΑΤΑ075 και ΣΑΝΑ275) που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος στους έντοκους τραπεζικούς λογαριασμούς της παρ. 3.
5. Η μεταφορά των ποσών αυτών θα γίνεται απευθείας από την Τράπεζα της Ελλάδος μετά από εντολή της αρμόδιας για την εκτέλεση της οικείας ΣΑΤΑ ή ΣΑΝΑ Υπηρεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν της σύμφωνης γνώμης του Φορέα Σχεδιασμού και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση περί ρυθμίσεων πληρωμών των δαπανών ΠΔΕ, όπως αυτή ισχύει κάθε φορά.
6. Η ενταλματοποίηση και εμφάνιση της ανωτέρω χρηματοδότησης στη δημόσια ληψοδοσία από την αρμόδια Υπηρεσία διενεργείται με την έκδοση σχετικών συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων κατόπιν υποβολής των ακόλουθων δικαιολογητικών:
α) Απόφασης χρηματοδότησης της οικείας ΣΑΤΑ ή ΣΑΝΑ από τη Δ/νση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων προς την Τράπεζα της Ελλάδος.
β) Αντιγράφου δελτίου αναγγελίας της Τράπεζας της Ελλάδος εκτέλεσης της ανωτέρω υπό (α) απόφασης.
γ) Αντιγράφου της ηλεκτρονικής εντολής πληρωμής (EPS) για τη μεταφορά της εν λόγω χρηματοδότησης στους λογαριασμούς που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου.
Άρθρο 4
Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών του ΤΕΕ
Σκέλος Εξοικονόμησης
1. Οι δαπάνες διαχείρισης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.) για την υλοποίηση και διαχείριση του κάθε κύκλου του προγράμματος καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σε αυτές περιλαμβάνονται διακριτά α. οι δαπάνες διαχείρισης φακέλων που αφορούν εξοικονόμηση ενέργειας β. οι αντίστοιχες δαπάνες υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου και οι δαπάνες λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης του πληροφοριακού συστήματος.
2. Ο προϋπολογισμός των δαπανών της παρ. 1 ορίζεται σε μέγιστο ποσοστό 2% επί του συνολικού προϋπολογισμού των άμεσων ενισχύσεων των εργασιών εξοικονόμησης ενέργειας του προγράμματος που βαρύνει το ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
3. Το ύψος των δαπανών διαχείρισης ορίζεται σε 250 ευρώ, ανά ολοκληρωμένο φάκελο/αίτημα ωφελούμενου. Ως ολοκλήρωση του φακέλου/αιτήματος ορίζεται το στάδιο της τελικής αξιολόγησης της ενίσχυσης.
4. Η πληρωμή των δαπανών διαχείρισης της παρ. 1 γίνεται τμηματικά ως ακολούθως:
i. Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30 %) επί του μέγιστου προϋπολογισμού της παρ. 2,ως προκαταβολή, καταβάλλεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του εκάστοτε σχετικού κύκλου Προγράμματος.
ii. Το υπόλοιπο καταβάλλεται σε τριμηνιαία βάση, ως ακολούθως:
α. Ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) επί της δαπάνης διαχείρισης ανά υπαχθέντα φάκελο/υπαχθέν αίτημα με την έκδοση της σχετικής απόφασης υπαγωγής.
β. Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί της δαπάνης διαχείρισης ανά ολοκληρωμένο φάκελο, με την έκδοση της σχετικής απόφασης ολοκλήρωσης, μέχρι του ποσού που δεν υπερβαίνει το τίμημα που αντιστοιχεί στις ολοκληρωμένες αιτήσεις.
Το ΤΕΕ υποχρεούται εντός ενός (1) μηνός από τη λήξη εκάστου τριμήνου να υποβάλει γραπτό αίτημα ελέγχου στον Φορέα Σχεδιασμού, το οποίο συνοδεύεται από κατανομή και πλήρη ανάλυση της κατάστασης των φακέλων, καθώς και των διακριτών πιστοποιημένων δαπανών Τεχνικού Συμβούλου και πιστοποιημένων δαπανών του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος σε απολογιστική βάση και με την προϋπόθεση να έχει αναλωθεί το εκάστοτε ποσό που έχει ληφθεί για τις δαπάνες αυτές. Ο Φορέας Σχεδιασμού εκδίδει βεβαίωση για το εύλογο του ποσού της αιτούμενης από το ΤΕΕ πληρωμής. Τα παραπάνω αποτελούν υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την πραγματοποίηση της πληρωμής από την οικονομική υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η πληρωμή ολοκληρώνεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος πληρωμής προς τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
5. Η μεταφορά της χρηματοδότησης στο ΤΕΕ γίνεται χωρίς υπόλογο, με αναλογική εφαρμογή της περ. ε’ της παρ. 2 του άρθρου 12 της υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 (Β’ 2857) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών.
Άρθρο 5
Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών της ΕΑΤ
Σκέλος Εξοικονόμησης
1. Οι δαπάνες διαχείρισης της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ) για την υλοποίηση και διαχείριση του κάθε κύκλου του προγράμματος για το σκέλος της Εξοικονόμησης όπως αυτό αποτυπώνεται στο αρ. 2α ανωτέρω, καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2. Ο προϋπολογισμός των δαπανών της παρ. 1 ορίζεται σε μέγιστο ποσοστό 0,5% επί του συνολικού προϋπολογισμού των άμεσων ενισχύσεων του προγράμματος, ήτοι των ποσών της επιχορήγησης και επιδότησης επιτοκίου, που βαρύνει το ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
3. Το ύψος των δαπανών διαχείρισης ορίζεται σε 50 (πενήντα) ευρώ ανά ολοκλήρωση φακέλου/αιτήματος συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών των τόκων των δανείων και της εγγύησης. Ως ολοκλήρωση του φακέλου/αιτήματος ορίζεται το στάδιο της τελικής εκταμίευσης της ενίσχυσης, ή της προκαταβολής που δεν οδηγεί σε τελική εκταμίευση.
4. Η πληρωμή των δαπανών διαχείρισης της παρ. 1 γίνεται τμηματικά ως ακολούθως:
i. Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί του μέγιστου προϋπολογισμού της παρ. 2, ως προκαταβολή, καταβάλλεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του εκάστοτε σχετικού κύκλου Προγράμματος.
ii. Το υπόλοιπο της παρ. 3 (α) καταβάλλεται σε εξαμηνιαία βάση.
Η ΕΑΤ υποχρεούται εντός ενός (1) μηνός από τη λήξη εκάστου εξαμήνου να υποβάλει γραπτό αίτημα πληρωμής στον Φορέα Σχεδιασμού, το οποίο συνοδεύεται από πλήρη ανάλυση των φακέλων που έχουν ολοκληρωθεί. Ο Φορέας Σχεδιασμού εκδίδει βεβαίωση για το εύλογο του ποσού της αιτούμενης από την ΕΑΤ πληρωμής. Τα παραπάνω αποτελούν υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την πραγματοποίηση της πληρωμής από την οικονομική υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η πληρωμή ολοκληρώνεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
5. Η μεταφορά της χρηματοδότησης στην ΕΑΤ γίνεται χωρίς υπόλογο με αναλογική εφαρμογή της περ. ε’ της παρ. 2 του άρθρου 12 της υπ’ αρ. 134453/2015 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών (Β’ 2857).
Άρθρο 6
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2024
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργος Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ