ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ ΛΟΓΩ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΒΑΡΩΝ ΣΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΖΥΓΟ ΤΗΣ
Τροποποίηση οδηγιών με βάση νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.
(Αριθ. Πρωτ. Σ62/66/4.7.2003) ΣΧΕΤ.: Η Εγκ. 76/481. Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 3 του Α.Ν. 1846/51, όπως αντικαταστάθηκε και συμπληρώθηκε από το αρθ. 5 παρ. 3 και 4 του Ν. 825/78, χορηγείται προσαύξηση οικογενειακών βαρών (για σύζυγο) στις συντάξεις λόγω γήρατος και αναπηρίας των συνταξιούχων εκείνων που η σύζυγος δεν εργάζεται και δεν λαμβάνει σύνταξη από ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο.
Με την εγκ. 76/58, αποδεχθήκαμε και σας κοινοποιήσαμε γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο λαμβάνοντας υπόψη τη διαφοροποίηση των κοινωνικών συνθηκών εργασίας σε σχέση με εκείνες που ίσχυαν το 1951 και την είσοδο στην αγορά εργασίας και των γυναικών, δέχθηκε ότι προσαύξηση στη σύνταξη δικαιούται και η έγγαμος γυναίκα – συνταξιούχος για τον σύζυγό της εφόσον αυτός είναι άπορος, ανάπηρος και δεν συνταξιοδοτείται από ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο.
2. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, με σειρά αποφάσεών του ερμήνευσε τη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 3 του Α.Ν. 1846/51, με βάση τόσο τις συνταγματικές διατάξεις περί ισότητας των δύο φύλων και προστασίας της οικογένειας όσο και της μεταβολής των κοινωνικών συνθηκών από την άποψη της παροχής εργασίας και από τους δύο συζύγους και όχι μόνο από τον άνδρα, όπως συνήθως συνέβαινε κατά το χρόνο που θεσπίστηκε η διάταξη αυτή.
Έτσι δέχθηκε ότι, προκειμένου να ενισχυθεί το οικογενειακό εισόδημα, η προσαύξηση του ποσού της σύνταξης που προβλέπεται μόνο για τη σύζυγο που δεν εργάζεται και δεν συνταξιοδοτείται, πρέπει να παρέχεται και για τον σύζυγο της συνταξιούχου με τις ίδιες προϋποθέσεις.
3. Κατόπιν τούτου, αποδεχόμαστε την ανωτέρω ερμηνευτική άποψη του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία συνιστά νομολογία, τροποποιούμε τις μέχρι σήμερα οδηγίες μας και σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα προς γενική εφαρμογή.
Στις περιπτώσεις απονομής σύνταξης λόγω γήρατος ή αναπηρίας, το βασικό ποσό σύνταξης θα προσαυξάνεται λόγω οικογενειακών βαρών για τον σύζυγο ή για την σύζυγο που δεν εργάζεται και δεν συνταξιοδοτείται από ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο.
4. Μετά τα παραπάνω, οι οδηγίες που σας είχαν δοθεί με την εγκύκλιο 76/58 παύουν να ισχύουν.
Αιτήσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, θα κριθούν σύμφωνα με τα προαναφερόμενα.
Περιπτώσεις που έχουν αντιμετωπιστεί διαφορετικά θα επανακριθούν κατόπιν αιτήσεως από τους ενδιαφερόμενους, η οποία θα έχει τον χαρακτήρα όχλησης, τα δε οικονομικά αποτελέσματα θα ανατρέξουν στην ημερομηνία υποβολής της αρχικής αίτησης και πάντως όχι πέραν της πενταετίας από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης – όχλησης.