ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥ Φ.Π.Α.
Επιστροφή Φ.Π.Α. Ενέργειες προϊσταμένων Δ.Ο.Υ. για την ενημέρωση των φορολογουμένων αρμοδιότητάς τους.
(Α.Υ.Ο. 1050816/2755/470/0014/ΠΟΛ. 1080/30.5.2003)Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών με την Υπουργική Απόφαση 1033128/758/141/0014/ΠΟΛ.1061/7-4-2003 η οποία σας έχει ήδη κοινοποιηθεί, ρυθμίζει τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου του Φ.Π.Α.
Με την απόφαση αυτή συνενώθηκαν οι μέχρι τώρα ισχύουσες αποφάσεις σε ενιαίο κείμενο, καλύφθηκαν περιπτώσεις που υπήρχε κενό διαδικασίας, πραγματοποιήθηκε προσαρμογή με τις ισχύουσες διατάξεις, με στόχο την διευκόλυνση των φορολογουμένων και τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.
Εχει διαπιστωθεί ότι η σωστή και έγκαιρη ενημέρωση των φορολογουμένων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα συμμόρφωσης στις εκάστοτε μεταβολές και κυρίως στις περιπτώσεις που η ενημέρωση γίνεται από τα αρμόδια φορολογικά όργανα.
Στο πνεύμα αυτό κρίθηκε αναγκαίο και σκόπιμο οι Προϊστάμενοι των Δ.Ο.Υ. να αναλάβουν την ενημέρωση των επαγγελματικών φορέων της τοπικής κοινωνίας για τη νέα διαδικασία επιστροφών.
Η ενημέρωση αυτή θα γίνει :
• Με ταχυδρόμηση επιστολής όπως το συνημμένο υπόδειγμα 1
• Με έκδοση και αποστολή δελτίου τύπου στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωση όπως το συνημμένο υπόδειγμα 2
• Με τη διοργάνωση ημερίδων για την παρουσίαση της νέας ρύθμισης, σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 3
• Με ανάρτιση σχετικής ανακοίνωσης σε εμφανές σημείο της υπηρεσίας για ενημέρωση όλων των συναλλασσομένων για τη νέα απόφαση επιστροφής Φ.Π.Α.
Τα υποδείγματα κρίθηκαν απαραίτητα για την ενιαία και ομοιόμορφη παρουσίαση του θέματος.
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ 1
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Για την νέα απόφαση Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ΠΟΛ. 1061/2003) που ρυθμίζει την διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής του Φ.Π.Α.
Κύριοι
Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών συνεχίζοντας την προσπάθεια της βελτίωσης του φορολογικού συστήματος, πέραν των λοιπών φορολογικών ελαφρύνσεων και απλουστεύσεων, θεσμοθέτησε πρόσφατα μια νέα απόφαση που ρυθμίζει την διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής του Φ.Π.Α. με στόχο :
– Την συνένωση των μέχρι τώρα ισχυουσών αποφάσεων με σκοπό την απλούστευση των διαδικασιών και την άμεση επιστροφή του αιτούμενου ποσού.
– Την διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου χωρίς να παρακωλύεται η επιστροφή η οποία εξασφαλίζεται με την προσκόμιση δικαιολογητικών από το φορολογούμενο ή σε ορισμένες περιπτώσεις με τη διενέργεια προσωρινών ελέγχων, ώστε να αποτρέπονται περιπτώσεις αδικαιολογήτων επιστροφών φόρου.
Ειδικότερα σας πληροφορούμε ότι οι αλλαγές αναφέρονται :
1. Σε αιτήματα Επιστροφής που αφορούν :
– Εξαγωγές
– Πράξεις σχετικές με διεθνή διακίνηση αγαθών
– Καθεστώς φορολογικών αποθηκών
– Ειδικές απαλλαγές
– Ενδοκοινοτικές παραδόσεις
– Αποκτήσεις επενδυτικών αγαθών
– Διαφορά συντελεστών
– Πράξεις για τις οποίες με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οι-κονομικών προβλέπεται αναστολή καταβολής του φόρου.
Στις περιπτώσεις αυτές ενεργείται άμεσα η επιστροφή του φόρου χωρίς έλεγχο, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών και σε ποσοστό 90% του αιτούμενου ποσού, ενώ το υπόλοιπο 10% με την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. χωρίς την ανάγκη υποβολής καινούργιας αίτησης επιστροφής.
Ειδικότερα στις περιπτώσεις εξαγωγών και ενδοκοινοτικών παραδόσεων αλλά και σε κάθε περίπτωση συναλλαγής που υπερβαίνει τα 15.000 Ευρώ, απαραίτητο και το πλέον κρίσιμο δικαιολογητικό, προκειμένου να γίνει η επιστροφή του αιτούμενου ποσού θεωρείται η προσκόμιση του εμβάσματος ή των σχετικών εγγράφων των τραπεζών που μεσολάβησαν για την εξόφληση του τιμήματος ή για την νόμιμη εκχώρηση του συναλλάγματος.
Τέλος επισημαίνεται ότι στην περίπτωση έλλειψης των απαιτούμενων δικαιολογητικών η επιστροφή θα διενεργείται ύστερα από προσωρινό έλεγχο εντός δύο (2) μηνών κατά 100%.
2. Σε αιτήματα επιστροφής που το αιτούμενο ποσό
α) προκύπτει ως πιστωτικό υπόλοιπο μετά την έκπτωση του φόρου εισροών από το φόρο εκροών σε όλες τις λοιπές περιπτώσεις εκτός των αναφερομένων ανωτέρω,
β) είναι αδύνατο να μεταφερθεί για έκπτωση σε επόμενη διαχειριστική περίοδο, ή σε περίπτωση μεταφοράς του για έκπτωση, δεν κατέστη δυνατός ο συμψηφισμός όλου ή μέρους αυτού,
γ) καταβλήθηκε στο δημόσιο αχρεώστητα.
Στις περιπτώσεις αυτές η επιστροφή ενεργείται πάντα ύστερα από προσωρινό έλεγχο και μέσα σε χρονικό διάστημα 4 μηνών από την αίτηση.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση η πληροφορία.
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ 2
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Για τη νέα απόφαση Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ΠΟΛ. 1061/2003) που ρυθμίζει την διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής του Φ.Π.Α.
Στα πλαίσια της πρόσφατης φορολογικής μεταρρύθμισης και της ανάγκης εφαρμογής απλουστευμένων φορολογικών διαδικασιών για την υλοποίησή της, το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, θεώρησε σκόπιμο να προβεί στην έκδοση μιας νέας Υπουργικής απόφασης, που αφορά την διαδικασία και Τις προϋποθέσεις επιστροφής του Φ.Π.Α. με στόχο.
• Την ενοποίηση διαφόρων αποφάσεων επιστροφής Φ.Π.Α.
• Την απλούστευση των διαδικασιών επιστροφής Φ.Π.Α.
• Την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων και ειδικότερα των εξαγωγικών επιχειρήσεων, με την παροχή σ αυτές των απαραίτητων κεφαλαίων, μέσω του επιστρεφόμενου φόρου, που δικαιούνται λόγω της εξαγωγικής δραστηριότητάς των.
Οι νέες αυτές ρυθμίσεις κινούνται στην κατεύθυνση της ταχύτερης επιστροφής του φόρου καθώς και στην εξασφάλιση της διαφάνειας και νομιμότητας του επιστρεφόμενου ποσού, η οποία επιτυγχάνεται με την θέσπιση άμεσης διαδικασίας ελέγχου των προσκομιζόμενων δικαιολογητικών.
Στα πλαίσια αυτά ενεργείται άμεσα η επιστροφή του φόρου χωρίς έλεγχο, σε ένα μήνα, από την υποβολή της αίτησης επιστροφής και σε ποσοστό 90% του αιτούμενου ποσού μέσα στην διαχειριστική περίοδο, ενώ το υπόλοιπο 10% με την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. χωρίς την ανάγκη υποβολής καινούριας αίτησης επιστροφής.
Τέλος, επισημαίνεται ότι πέραν όλων των αναφερομένων ανωτέρω, επιτυγχάνεται αύξηση του παραγωγικού χρόνου των υπηρεσιών και των πολιτών γεγονός που αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην προαγωγή καλυτέρων σχέσεων μεταξύ φορολογουμένων και Δημοσίων Αρχών.
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ 3
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Για τη νέα Απόφαση Υπουργού Οικονομίας και που ρυθμίζει τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής του Φ.Π.Α.
Με αφορμή τα διάφορα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί κατά καιρούς σχετικά με τις επιστροφές του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών προχώρησε στην έκδοση μιας νέας Α.Υ.Ο. σχετικά με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής του Φ.Π.Α., με την οποία επιχειρείται η συνένωση των μέχρι τώρα ισχυουσών αποφάσεων, η κάλυψη περιπτώσεων που υπήρχε κενό διαδικασίας, η προσαρμογή με Τις σήμερα ισχύουσες διατάξεις καθώς και η καλύτερη εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και η διευκόλυνση των φορολογουμένων.
Με βάση τις κοινοτικές διατάξεις και τη μεταφορά τους στο εσωτερικό δίκαιο προβλέπεται για τους υποκείμενους στο Φ.Π.Α. το δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους και περαιτέρω επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου που τυχόν δημιουργείται από αυτήν την έκπτωση. Προκειμέ-νου να διενεργηθεί η επιστροφή αυτή απαιτείται να υποβληθεί σχετική αίτηση.
Η επιστροφή του πιστωτικού αυτού υπολοίπου διακρίνεται σε δύο βασικές κατηγορίες.
ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Α. Περιλαμβάνει τα αιτήματα επιστροφής που αναφέρονται σε
– Εξαγωγές (αρ. 24 του κωδ. Φ.Π.Α.)
– Πράξεις σχετικές με τη διεθνή διακίνηση αγαθών, (αρ.25 του κωδ. Φ.Π.Α.)
– Καθεστώς φορολ. Αποθηκών (αρ. 26 του κωδ. Φ.Π.Α.)
– Ειδικές απαλλαγές (αρ. 27 του κωδ. Φ.Π.Α.)
– Ενδοκοινοτικές παραδόσεις (αρ. 28 του κωδ. Φ.Π.Α.)
– Αποκτήσεις επενδυτικών αγαθών
– Διαφορά συντελεστών
– Πράξεις για τις οποίες με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών προβλέπεται αναστολή καταβολής του φόρου
Στις περιπτώσεις αυτές η επιστροφή του φόρου μπορεί να αφορά μία ή περισσότερες φορολογικές περιόδους ή ολόκληρη διαχειριστική περίοδο και πραγματοποιείται κατά 90% αμέσως με την υποβολή της αίτησης χωρίς προσωρινό έλεγχο, με βάση τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά. Το υπόλοιπο 10% επιστρέφεται μέσα στη διαχειριστική περίοδο υποβολής της εκκαθαριστικής δήλωσης μετά από προσωρινό έλεγχο.
Β. Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την επιστροφή χωρίς προσωρινό έλεγχο.
Ο υποκείμενος που υποβάλλει αίτηση επιστροφής Φ.Π.Α. προκειμένου να τύχει επιστροφής του 90% χωρίς προσωρινό έλεγχο πρέπει να προσκομίσει:
– Σε περιπτώσεις εξαγωγών και ενδοκοινοτικών παραδόσεων αλλά και σε κάθε περίπτωση συναλλαγής που υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ, φωτοαντίγραφα εμβασμάτων ή σχετικών εγγράφων των τραπεζών που μεσολάβησαν για την εξόφληση ή για τη νόμιμη εκχώρηση του συναλλάγματος ή στοιχεία που αποδεικνύουν τον συμψηφισμό των εκατέρωθεν υποχρεώσεων. Τα συγκεκριμένα δικαιολογητικά θεωρούνται τα πλέον κρίσιμα όλων και εξετάζονται πριν από κάθε άλλο προκειμένου να γίνει η επιστροφή χωρίς προσωρινό έλεγχο.
Σημειώνεται όμως ότι το τραπεζικό έγγραφο πρέπει να αντιστοιχεί σε πραγματοποιηθείσα συναλλαγή και να μην αφορά άλλου είδους δοσοληψία γεγονός που αποδεικνύεται από τα παρακάτω :
1) Εάν ενεργεί εξαγωγές: (αρ. 24)
– Φωτοαντίγραφα διασαφήσεων εξαγωγής (ΕΔΕ 3)
– Φωτοαντίγραφα τιμολογίων πώλησης
– Φωτοαντίγραφα φορτωτικών εγγράφων διακίνησης των αγαθών
– Φωτοαντίγραφο του Ειδικού Μητρώου Εξαγωγέων Ε.Μ.Ε.
2) Εάν ενεργεί ενδοκοινοτικές παραδόσεις (αρ. 28)
– Φωτοαντίγραφα δελτίων αποστολής και τιμολογίων πώλησης ή δελτίων αποστολής – τιμολογίων πώλησης
– Φωτοαντίγραφα εγγράφων αποδεικτικών για τη μεταφορά των αγαθών από την Ελλάδα στο άλλο κράτος μέλος.
α. Μεταφορά με δημοσίας χρήσης μεταφορικά μέσα
– Φωτοαντίγραφο της φορτωτικής του μεταφορέα ή του μεταφορικού γραφείου, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 16 του Κ.Β.Σ., Φωτοαντίγραφο του CMR,
β. Μεταφορά με ιδιωτικής χρήσης μεταφορικά μέσα του πωλητή.
– Φωτοαντίγραφα δελτίων αποστολής ή δελτίων αποστολής – τιμολογίων πώλησης, από τα οποία να προκύπτει ο αριθμός του αυτοκινήτου με το οποίο πραγματοποιήθηκε η μεταφορά.
– Φωτοαντίγραφα των παραστατικών τελών διέλευσης, ναύλων ή άλλων επιβαρύνσεων και δαπανών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη μεταφορά, τόσο εντός της χώρας, όσο και εκτός αυτής, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται η διέλευση του αυτοκινήτου από τον τόπο φόρτωσης, μέχρι τον τόπο παράδοσης των αγαθών στο άλλο κράτος μέλος.
γ. Μεταφορά με ιδιωτικής χρήσης μεταφορικά μέσα του αγοραστή
– Φωτοαντίγραφα των δελτίων αποστολής ή δελτίων αποστολής τιμολογίων πώλησης από τα οποία να προκύπτει ο αριθμός κυκλοφορίας του Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτου του αγοραστή και υπογραφή του παραλαβόντος τα αγαθά.
– Φωτοαντίγραφα των παραστατικών ναύλων τελών διέλευσης ή άλλων επιβαρύνσεων και δαπανών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη μεταφορά τόσο εντός της χώρας όσο και εκτός αυτής, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται η άφιξη του αυτοκινήτου στην Ελλάδα καθώς και η επιστροφή του στο άλλο κράτος μέλος.
3. Επίσης, όταν ενεργεί πράξεις των προηγούμενων περιπτώσεων 1 και 2, πράξεις των άρθρων 25, 26, 27 καθώς και πράξεις για τις οποίες με αποφάσεις Υπουργού Οικονομικών προβλέπεται αναστολή καταβολής του φόρου, προσκομίζεται και :
– Φωτοαντίγραφο του απαιτούμενου δικαιολογητικού με βάση το οποίο πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή χωρίς Φ.Π.Α. (π.χ. Ειδικό Διπλότυπο Δελτίο Απαλλαγής, Δελτίο προμήθειας υλικών και αντικειμένων, βεβαίωση της Δ.Ο.Υ. για πραγματοποίηση συναλλαγής με τη διαδικασία της ΑΥΟ Π. 2869/2389/ΠΟΛ.137/1987 κ.λ.π.)
– Αναλυτική κατάσταση για το σύνολο των προαναφερομένων πράξεων από την οποία θα προκύπτουν :
• Το είδος, ο αριθμός και η ημερομηνία έκδοσης του σχετικού παραστατικού παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, καθώς και ο αριθμός και η ημερομηνία έκδοσης τυχόν πιστωτικού τιμολογίου, αντίγραφα των οποίων θα επισυνάπτονται.
• Το ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, ο ΑΦ.Μ. και η αρμόδια Δ.Ο.Υ. ή η χώρα του αγοραστή των αγαθών ή του λήπτη των υπηρεσιών.
• Η συνολική αξία των πράξεων αυτών που απαλλάσσονται του φόρου ή για τις οποίες προβλέπεται αναστολή καταβολής του φόρου, καθώς και το σύνολο του φόρου που θα αναλογούσε στις πράξεις αυτές, αν είχαν πραγματοποιηθεί στο εσωτερικό της χώρας.
• Ο αριθμός και η ημερομηνία του απαιτούμενου δικαιολογητικού με βάση το οποίο πραγματοποιήθηκε η απαλλασσόμενη συναλλαγή όπως Ειδικό Διπλότυπο Δελτίο Απαλλαγής ή Δελτίο Προμήθειας υλικών και αντικειμένων ή οτιδήποτε άλλο απαιτείται για την πραγματοποίηση της συναλλαγής χωρίς Φ.Π.Α.
4. Εάν ενεργεί αποκτήσεις επενδυτικών αγαθών
– Φωτοαντίγραφα των αντίστοιχων τιμολογίων
– Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/86, με την οποία δηλώνει ότι τα επενδυτικά αγαθά δεν προορίζονται για μεταπώληση, ότι θα χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίηση φορολογητέων πράξεων ή απαλλασσομένων με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών (έστω και κατά ποσοστό), καθώς και τον τόπο εγκατάστασής τους.
– Ειδικά για τις κατασκευές ακινήτων ο υποκείμενος υποβάλλει με την πρώτη αίτηση σε φωτοτυπία τα σχετικά με την επένδυση στοιχεία, (όπως π.χ. άδεια οικοδομής κ.λ.π.) καθώς και επιμετρήσεις εκτελεσθεισών εργασιών, από τον επιβλέποντα μηχανικό από Τις οποίες να προκύπτει αναλυτικά κατά τμήμα του έργου που ζητείται η επιστροφή, το είδος των εργασιών κατά ποσότητα και μονάδα μέτρησης. Στις περιπτώσεις αυτές η επιστροφή ενεργείται μετά την ολοκλήρωση κάθε σταδίου κατασκευής και μέχρι το ποσό που αναλογεί στην αξία αυτού.
Γ. Οριο επιστρεφόμενου ποσού
Στις περιπτώσεις που το αίτημα της επιστροφής βασίζεται σε εξαγωγές, πράξεις σχετικές με τη διεθνή διακίνηση αγαθών, σε καθεστώς, φορολογικών αποθηκών, ειδικές απαλλαγές, ενδοκοινοτικές παραδόσεις και πράξεις για τις οποίες με αποφάσεις προβλέπεται αναστολή καταβολής του φόρου, το ποσό του επιστρεφόμενου φόρου δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό του φόρου που θα αναλογούσε, εάν εφορολογούντο οι παραπάνω πράξεις στις οποίες διατέθηκαν οι φορολογητέες εισροές.
Ειδικά για τις επιχειρήσεις εφοδιασμού πλοίων ή αεροσκαφών και όταν ο υπολογισμός του φόρου που αναλογεί στις πράξεις αυτές είναι δύσκολος λόγω της ποικιλίας των αγαθών που υπάγονται σε διαφορετικούς συντελεστές Φ.Π.Α., ο υπολογισμός του ανωτάτου επιστρεφόμενου ποσού γίνεται πολλαπλασιάζοντας το σύνολο των απαλλασσομένων πράξεων που ενήργησε η επιχείρηση (εφοδιασμός πλοίων – αεροσκαφών) με το μέσο σταθμικό συντελεστή των εισροών.
Προκειμένου για τις περιπτώσεις που το αιτούμενο πιστωτικό υπόλοιπο προκύπτει λόγω διαφοράς συντελεστών εκροών – εισροών το ποσό του επιστρεφόμενου φόρου δεν μπορεί να υπερβεί τη διαφορά φόρου που προκύπτει αν αφαιρέσουμε το φόρο που αναλογεί στις εκροές από το φόρο που θα αναλογούσε αν τις πολλαπλασιάζαμε με το μέσο σταθμικό συντελεστή των εισροών.
Ο μέσος σταθμικός συντελεστής εισροών προσδιορίζεται από το κλάσμα με αριθμητή το φόρο εισροών και παρονομαστή την αξία των φορολογητέων εισροών της ίδιας χρονικής περιόδου που καλύπτει το αίτημα της επιστροφής.
Σε περιπτώσεις που υπάρχουν περισσότερες από μία αιτίες επιστροφής, προκειμένου να υπολογισθεί το ποσό του επιστρεφόμενου φόρου, προστίθενται τα επί μέρους όρια.
Δ. Διαδικασία επιστροφής
Το αιτούμενο ποσό του φόρου προστιθέμενης, αξίας επιστρέφεται εντός μηνός από την υποβολή της αίτησης, κατά ποσοστό 90% του αιτούμενου ποσού, είτε αφορά διαχειριστική περίοδο είτε αφορά φορολογική ή φορολογικές περιόδους. Στις περιπτώσεις επιστροφής του 90%, σύμφωνα με τα παραπάνω, το υπόλοιπο 10% επιστρέφεται εντός της διαχειριστικής περιόδου υποβολής της εκκαθαριστικής δήλωσης, χωρίς την υποβολή νέας αίτησης από το φορολογούμενο, με ευθύνη του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ.
Μαζί με το υπόλοιπο 10%, επιστρέφεται και το τυχόν πιστωτικό υπόλοιπο που δεν μπόρεσε να επιστραφεί σε κάποια ή κάποιες φορολογικές περιόδους, εξαιτίας του περιορισμού του ανώτατου ορίσου επιστροφής που ήθεται κατά περίπτωση, εφόσον το όριο αυτό επανεξεταζόμενο συνολικά για όλη τη διαχειριστική περίοδο, επιτρέπει επιστροφή μεγαλύτερου πιστωτικού υπολοίπου από το ήδη επιστραφέν κατά τις φορολογικές περιόδους.
Ε. Διενέργεια ελέγχου
1. Προσωρινός έλεγχος
Προσωρινός έλεγχος θα διενεργείται πάντοτε ανεξαρτήτως ποσού κατά την πρώτη επιστροφή προκειμένου ο υποκείμενος να καταστεί δικαιούχος επιστροφής και να γραφτεί στο μητρώο δικαιούχων. Ο έλεγχος αυτός θα διενεργείται στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης προκειμένου να διαπιστωθεί η δυνατότητα πραγματοποίησης των πράξεων για τις οποίες υποβλήθηκε το αίτημα επιστροφής.
Η προθεσμία επιστροφής του φόρου των προηγούμενων παραγράφων είναι απολύτως δεσμευτική για τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ.
Επίσης σε κάθε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η προσκόμιση κάποιων από τα προαναφερόμενα δικαιολογητικά η επιστροφή θα διενεργείται ύστερα από προσωρινό έλεγχο εντός δύο μηνών από την υποβολή της αίτησης και κατά 100%.
Δεν απαιτείται προσωρινός έλεγχος εφόσον το σύνολο του πιστωτικού υπολοίπου που έχει ζητηθεί από το φορολογούμενο μέσα σε όλες τις φορολογικές περιόδους ή τη διαχειριστική περίοδο δεν υπερβαίνει τα 6.000 Ευρώ.
2. Τακτικός Ελεγχος
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. διαπιστώνει από στοιχεία ή βάσιμες κατά την κρίση του πληροφορίες (π.χ. δελτία πληροφοριών, εκθέσεις ελέγχου κ.λ.π.) που περιέρχονται σε γνώση του, ότι ο υποκείμενος στο φόρο ενήργησε ως λήπτης εικονικού φορολογικού στοιχείου ή στοιχείου το οποίο ενόθευσε αυτός ή άλλοι για λογαριασμό του ή ως εκδότης πλαστών, εικονικών ή νοθευμένων φορολογικών στοιχείων ή υπέπεσε σε κάθε άλλη παράβαση που συνιστά ανακρίβεια των τηρουμένων βιβλίων και στοιχείων του δικαιούχου κατά τις διατάξεις του άρθρου 30 του Π.Δ. 186/92 (Κ.Β.Σ.) σε οποιαδήποτε από τις ανέλεγκτες χρήσεις, τότε η επιστροφή του φόρου αναστέλλεται μέχρις ότου διενεργηθεί ολικός ή μερικός τακτικός έλεγχος.
Ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. υποχρεούται, αμέσως μόλις υποβληθούν οι δηλώσεις όλων των φορολογικών αντικειμένων της χρήσης μέσα στην οποία ζητείται η επιστροφή, να διενεργήσει τακτικό έλεγχο ή σε περίπτωση έλλειψης αρμοδιότητας από αυτόν για τη διενέργεια του ελέγχου, να διαβιβάσει όλο τον ανέλεγκτο φάκελο στην αρμόδια ελεγκτική αρχή (ΤΕΚ, ΠΕΚ, ΕΘΕΚ), με ειδική μνεία για τον άμεσο έλεγχο, ο οποίος πρέπει να ολοκληρωθεί εντός έξι μηνών και σε περίπτωση ειδικών δυσχερειών με αιτιολογημένη γνώμη του προϊσταμένου της ελεγκτικής αρχής παρατείνεται ο έλεγχος, κατ ανώτατο όριο, για άλλους έξι μήνες.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Περιλαμβάνει τις περιπτώσεις επιστροφής όπου το αιτούμενο ποσό:
α) προκύπτει ως πιστωτικό υπόλοιπο μετά την έκπτωση του φόρου εισροών από το φόρο εκροών σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Κώδικα Φ.Π.Α., πλην της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 αυτού, που καλύπτεται από την πρώτη κατηγορία.
β) είναι αδύνατο να μεταφερθεί για έκπτωση σε επόμενη διαχειριστική περίοδο, ή σε περίπτωση μεταφοράς του για έκπτωση, δεν κατέστη, δυνατός ο συμψηφισμός όλου ή μέρους αυτού.
γ) καταβλήθηκε στο δημόσιο αχρεώστητα.
Στις περιπτώσεις αυτές, προκειμένου να διενεργηθεί η επιστροφή του φόρου υποβάλλεται αίτηση επιστροφής, ύστερα από την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης της χρήσης που θεμελιώνεται το δικαίωμα της επιστροφής.
Εξαιρετικά, η αίτηση επιστροφής μπορεί να ακολουθεί την υποβολή περιοδική δήλωσης αντί της εκκαθαριστικής, στις περιπτώσεις που η αναμονή του απαιτούμενου χρόνου για την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης, επιφέρει τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής της απαίτησης κατά του δημοσίου, όπως στην περίπτωση επιχείρησης που βρίσκεται υπό εκκαθάριση.
Επίσης η αίτηση επιστροφής που υποβάλλεται από τον υπόχρεο μη υποκείμενο σε περίπτωση αχρεώστητης από αυτόν καταβολής του φόρου, μπορεί να ακολουθεί την έκτακτη δήλωση που υποβλήθηκε από αυτόν και με την οποία καταβλήθηκε αχρεώστητα ο φόρος.
Η επιστροφή των περιπτώσεων αυτών ενεργείτε πάντοτε μετά από προσωρινό έλεγχο και μέσα σε χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της αίτησης.
Ο υποκείμενος στο φόρο ή ο υπόχρεος κατά περίπτωση, δικαιούται να ζητήσει το πιστωτικό υπόλοιπο του Φ.Π.Α. με τη διαδικασία του άρθρου αυτού, εφόσον έχει εξαντλήσει πρώτα τη δυνατότητα μεταφοράς του για συμψηφισμό. Σε περιπτώσεις όμως που είναι αδύνατος Ο συμψηφισμός (στην επόμενη ή επόμενες διαχειριστικές περιόδους), μπορεί να ζητηθεί χωρίς να απαιτείται να εξαντληθεί η δυνατότητα μεταφοράς του.
ΓΕΝΙΚΑ
1. Το ποσό του φόρου του οποίου ζητείται η επιστροφή δεν μπορεί να μεταφερθεί σε επόμενη φορολογική ή διαχειριστική (κατά περίπτωση) περίοδο για έκπτωση, εκτός εάν ανακληθεί εγγράφως η αίτηση της επιστροφής. Σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης επιστροφής, η έκπτωση του φόρου ενεργείται κατά τη φορολογική περίοδο γνωστοποίησης της απόρριψης του αιτήματος, εφόσον είναι νόμιμη.
2. Αν από τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι η υποκείμενος έτυχε επιστροφής φόρου που δεν δικαιούται, ο φόρος αυτός καταλογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φ.Π.Α. (άρθρα 49, 50) και επιβάλλονται, κατά περίπτωση οι αντίστοιχοι πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα με βάση τις ισχύουσες διατάξεις.
3. Ο υποκείμενος στο φόρο που έτυχε επιστροφής φόρου καθ υποτροπήν χωρίς να τον δικαιούται, διαγράφεται από το μητρώο δικαιούχων που τηρείται στη Δ.Ο.Υ. Στις περιπτώσεις διαγραφής των υποκειμένων από το μητρώο η επιστροφή του φόρου γίνεται κατά διαχειριστική και όχι φορολογική περίοδο και μόνο μετά τη διενέργεια τακτικού ελέγχου, ο οποίος οφείλει να ολοκληρώνεται εντός διετίας από την υποβολή της σχετικής αίτησης.