Π.Δ. 68/2024

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 68 ΦΕΚ Α 197/03.12.2024

Ενσωμάτωση της οδηγίας 2014/112/ΕΕ του Συμβουλίου της 19ης Δεκεμβρίου 2014 για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής συμφωνίας σχετικά με ορισμένα στοιχεία της οργάνωσης του χρόνου εργασίας στον τομέα των μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας, που συνήφθη από την Ευρωπαϊκή Ένωση Εσωτερικής Ναυσιπλοΐας (European Barge Union EBU), την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Πλοιάρχων (European Skippers Organisation ESO) και την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (European Transport Workers’ Federation ETF) (L 367).

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη: 1. Τις διατάξεις: α) των άρθρων 3, 4 και 5 του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού δικαίου» (Α΄ 34), όπως το άρθρο 3 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του ν. 1892/1990 (Α’ 101) και το άρθρο 4 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 1440/1984 (Α’ 70) και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του ν. 1775/1988 (Α’ 101), 31 του ν. 2076/1992 (Α’ 130), 19 του ν. 2367/1995 (Α’ 261), 22 του ν. 2789/2000 (Α’ 21), 48 του ν. 3427/2005 (Α’ 312), 91 του ν. 3862/2010 (Α’ 113), 50 του ν. 4342/2015 (Α’ 143) και 20 του ν. 4753/2020 (Α’ 227), σε συνδυασμό με το άρθρο δεύτερο του ν. 3671/2008 «Κύρωση της Συνθήκης της Λισσαβώνας που τροποποιεί τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Συνθήκη περί ιδρύσεως της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και ορισμένες συναφείς πράξεις» (Α΄ 129),

β) του άρθρου 73 παρ. 1 του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3850/2010 (Α΄ 84).

2. Την 102928 ΕΞ 2023/10.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β΄ 4441).

3. Την 84913 ΕΞ 2024/17.06.2024 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και

Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστο Δήμα» (Β΄ 3472).

4. Την 948/19.06.2024 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εσωτερικών, Βασίλειο Πέτρο Σπανάκη (Β΄ 3716).

5. Την 277/24/17.06.2024 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Βασίλειο Οικονόμου» (Β΄ 3466).

6. Την 38477/1.07.2024 απόφαση του Πρωθυπουργού και της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Κωνσταντίνο Καραγκούνη» (Β΄ 3805).

7. Την 7/02.12.2022 γνώμη του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων.

8. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), και το γεγονός ότι, σύμφωνα με την 48327/22.10.2024 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, ενώ σύμφωνα με την 2811.8/76228/24.10.2024 εισηγητική έκθεση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η δαπάνη που θα προκύψει σε βάρος του προϋπολογισμού θα αντιμετωπιστεί από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και εντός των προβλεπόμενων ορίων του ισχύοντος Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

9. Την 115/2024 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και των Υφυπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
(άρθρο 1 της Οδηγίας 2014/112/ΕΕ) Σκοπός
Σκοπός του παρόντος είναι η ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2014/112/ΕΕ και η θέση σε εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Συμφωνίας σχετικά με ορισμένα στοιχεία της οργάνωσης του χρόνου εργασίας στον τομέα των μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας, η οποία συνήφθη στις 15 Φεβρουαρίου 2012 από την Ευρωπαϊκή Ένωση Εσωτερικής Ναυσιπλοΐας (European Barge Union EBU), την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Πλοιάρχων (European Skippers Organisation ESO) και την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (European Transport Workers’ Federation ETF) και παρατίθεται στο Παράρτημα της παραπάνω Οδηγίας. Για τους σκοπούς του άρθρου 14 της Οδηγίας 2003/88/ΕΚ, η Οδηγία 2014/112/ΕΕ και η Συμφωνία που παρατίθεται στο Παράρτημά της καθορίζουν ειδικότερες απαιτήσεις για την οργάνωση του χρόνου εργασίας για μετακινούμενους εργαζομένους στον τομέα των μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας από εκείνες της εν λόγω Οδηγίας.

Άρθρο 2
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 1 Συμφωνίας) Πεδίο εφαρμογής

1. To παρόν ισχύει για μετακινούμενους εργαζομένους, οι οποίοι εργάζονται ως μέλη του ναυτικού προσωπικού (μέλη του πληρώματος) ή με άλλη ιδιότητα (επιβαίνον προσωπικό), όπως ορίζεται στο στοιχείο ια του άρθρου 3 του παρόντος, σε σκάφος, το οποίο δραστηριοποιείται στην ελληνική επικράτεια στον τομέα των εμπορικών μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας.

2. Οι επιχειρηματίες στον τομέα των μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας δεν θεωρούνται εργαζόμενοι με την έννοια του παρόντος, ακόμη και όταν έχουν καθεστώς εργαζομένου στη δική τους επιχείρηση.

3. Οι διατάξεις του παρόντος δεν αντιτίθενται στις εθνικές ή διεθνείς διατάξεις σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, οι οποίες ισχύουν για μετακινούμενους εργαζομένους και για τα άτομα που αναφέρονται στην παρ. 2.

4. Σε περίπτωση που υπάρχουν διαφορές όσον αφορά στις χρονικές περιόδους ανάπαυσης των μετακινούμενων εργαζομένων μεταξύ του παρόντος και εθνικών και διεθνών διατάξεων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, υπερισχύουν οι διατάξεις οι οποίες εξασφαλίζουν μεγαλύτερο βαθμό προστασίας της υγείας και της ασφάλειας.

5. Οι μετακινούμενοι εργαζόμενοι που εργάζονται σε σκάφος το οποίο δραστηριοποιείται στην ελληνική επικράτεια εκτός του τομέα των εμπορικών μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας, και των οποίων οι συνθήκες εργασίας ρυθμίζονται από συλλογικές συμβάσεις και μισθολογικές συμφωνίες μεταξύ των οργανώσεων των εργοδοτών και των εργαζομένων, μπορούν, αφού ζητηθεί η γνώμη και δοθεί η συγκατάθεση των οργανώσεων των εργοδοτών και των εργαζομένων, να συμπεριληφθούν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, εφόσον οι διατάξεις του είναι πιο ευνοϊκές για τους εργαζομένους.

Άρθρο 3
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 2 Συμφωνίας) Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

α) «σκάφος»: πλοίο ή πλωτός εξοπλισμός,

β) «επιβατηγό πλοίο»: πλοίο ημερήσιων εκδρομών ή με καμπίνες, που είναι κατασκευασμένο ή διαρρυθμισμένο για τη μεταφορά περισσότερων των δώδεκα (12) επιβατών,

γ) «ωράριο εργασίας»: ο χρόνος κατά τον οποίο ο εργαζόμενος προβλέπεται να εκτελεί εργασία ή πρέπει να είναι διαθέσιμος προς εκτέλεση εργασίας (χρόνος διαθεσιμότητας) στο σκάφος και για το σκάφος κατ’ εντολή του εργοδότη ή του εκπροσώπου του εργοδότη,

δ) «χρόνος ανάπαυσης»: ο χρόνος εκτός του ωραρίου εργασίας. Αυτός ο όρος περιλαμβάνει τον χρόνο ανάπαυσης επάνω στο κινούμενο σκάφος, σε σταματημένο σκάφος και στην ξηρά. Δεν περιλαμβάνει σύντομα διαλείμματα ανάπαυσης [διάρκειας έως δεκαπέντε (15) λεπτών],

ε) «ημέρα ανάπαυσης»: ο συνεχής χρόνος ανάπαυσης επί είκοσι τεσσάρων (24) ωρών, τον οποίο ο εργαζόμενος περνά σε έναν τόπο ελεύθερης επιλογής του,

στ) «επιχειρηματίας μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας»: το πρόσωπο το οποίο εκμεταλλεύεται σκάφη για εμπορικούς λόγους στον τομέα των μεταφορών εσωτερικής ναυσιπλοΐας για δικό του λογαριασμό,

ζ) «φύλλο υπηρεσίας»: περιέχει τον σχεδιασμό των ημερών εργασίας και ανάπαυσης που κοινοποιείται εκ των προτέρων από τον εργοδότη στον εργαζόμενο,

η) «νυχτερινό ωράριο»: ο χρόνος μεταξύ των ωρών 23:00 μ.μ. και 06.00 π.μ.

θ) «εργαζόμενος τη νύχτα»: θα) αφενός, κάθε εργαζόμενος ο οποίος εκτελεί τουλάχιστον τρεις (3) ώρες της καθημερινής του εργασίας στη διάρκεια του νυκτερινού ωραρίου,

θβ) αφετέρου, κάθε εργαζόμενος ο οποίος εργάζεται, ενδεχομένως, με νυκτερινό ωράριο στη διάρκεια συγκεκριμένου μέρους του ετήσιου χρόνου εργασίας, το οποίο ορίζεται είτε σύμφωνα με την περ. β της παρ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 88/1999 (Α΄94) ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους είτε με συλλογικές συμβάσεις ή με συμφωνίες που συνάπτονται από τους κοινωνικούς εταίρους σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο,

ι) «εργαζόμενος σε βάρδιες»: κάθε εργαζόμενος με ωράριο που εντάσσεται σε πρόγραμμα εργασίας κατά βάρδιες,

ια) «επιβαίνον προσωπικό»: όλοι οι εργαζόμενοι επί επιβατηγού πλοίου, οι οποίοι δεν είναι μέλη του πληρώματος [σύμφωνα με τον ορισμό 103 στο Παράρτημα II, άρθρο 1.01 της Οδηγίας 2006/87/ΕΚ (L 389), όπως αντικαταστάθηκε από την Οδηγία 2016/1629/ΕΚ (L 252)],

ιβ) «μετακινούμενος εργαζόμενος»: κάθε εργαζόμενος, ο οποίος απασχολείται ως μέλος του επιβαίνοντος προσωπικού μιας επιχείρησης, η οποία παρέχει υπηρεσίες μεταφορών επιβατών ή εμπορευμάτων διά μέσου εσωτερικών πλωτών οδών. Οι αναφορές σε «εργαζομένους» στο παρόν ερμηνεύονται αναλόγως,

ιγ) «εποχή»: το χρονικό διάστημα ανώτατης διάρκειας εννέα (9) διαδοχικών μηνών εντός ενός πλαισίου δώδεκα (12) μηνών, στη διάρκεια του οποίου οι δραστηριότητες περιορίζονται λόγω εξωτερικών συνθηκών, όπως, ιδίως, καιρικές συνθήκες ή τουριστική ζήτηση, σε συγκεκριμένες εποχές του έτους.

Άρθρο 4
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 3 Συμφωνίας) Ωράριο εργασίας και περίοδος αναφοράς

1. Με την επιφύλαξη του άρθρου 5, η διάρκεια του ημερήσιου ωραρίου εργασίας καθορίζεται σε οκτώ (8) ώρες την ημέρα.

2. Η διάρκεια του ωραρίου εργασίας μπορεί να παραταθεί σύμφωνα με το άρθρο 5, εάν στο πλαίσιο των δώδεκα (12) μηνών (περίοδος αναφοράς) δεν γίνεται υπέρβαση του μέσου όρου των σαράντα οκτώ (48) ωρών την εβδομάδα.

3. Ο μέγιστος χρόνος εργασίας κατά την περίοδο αναφοράς είναι 2.304 ώρες (βάση υπολογισμού: 52 εβδομάδες μείον άδεια τουλάχιστον τεσσάρων εβδομάδων × 48 ώρες). Οι περίοδοι ετήσιας άδειας μετ’ αποδοχών, καθώς και οι περίοδοι άδειας ασθενείας δεν συνεκτιμώνται ή είναι ουδέτερες, όσον αφορά τον υπολογισμό του μέσου όρου. Επιπλέον, αφαιρούνται τα δικαιώματα χρόνου ανάπαυσης που προκύπτουν από τις επίσημες αργίες.

4. Για τις σχέσεις εργασίας, των οποίων η διάρκεια είναι μικρότερη από την περίοδο αναφοράς, ο υπολογισμός του ανώτατου επιτρεπόμενου ωραρίου εργασίας βασίζεται στη μέθοδο του υπολογισμού κατ’ αναλογία των περιόδων απασχόλησης.

Άρθρο 5
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 4 Συμφωνίας) Ημερήσιο και εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας

1. Η διάρκεια του ωραρίου εργασίας, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει:

α) τις δώδεκα (12) ώρες, σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο είκοσι τεσσάρων (24) ωρών και

β) τις εβδομήντα δύο (72) ώρες, σε κάθε περίοδο επτά (7) ημερών.

2. Αν, σύμφωνα με το φύλλο υπηρεσίας, υπάρχουν περισσότερες ημέρες ανάπαυσης από ημέρες εργασίας, δεν επιτρέπεται η υπέρβαση των εβδομήντα δύο (72) ωρών εβδομαδιαίου ωραρίου εργασίας κατά μέσο όρο εντός μίας περιόδου τεσσάρων (4) μηνών.

Άρθρο 6
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 5 Συμφωνίας) Ημέρες εργασίας και ανάπαυσης

1. Επιτρέπεται η απασχόληση επί δεκαπέντε (15) διαδοχικές ημέρες κατ’ ανώτατο όριο.

2. Αν, σύμφωνα με το φύλλο υπηρεσίας, προβλέπεται ο ίδιος ανώτατος αριθμός ημερών εργασίας όπως και ημερών ανάπαυσης, αμέσως μετά τη λήξη των διαδοχικών ημερών εργασίας πρέπει να χορηγείται ο ίδιος αριθμός διαδοχικών ημερών ανάπαυσης, με ελάχιστο αριθμό έντεκα (11) ωρών ανάπαυσης για περίοδο είκοσι τεσσάρων (24) ωρών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8 του παρόντος.

Εξαιρέσεις από τον αριθμό των διαδοχικών ημερών ανάπαυσης, που πρέπει να χορηγείται αμέσως, επιτρέπονται υπό τον όρο ότι:

α) δεν γίνεται υπέρβαση του ανώτατου αριθμού των δεκαπέντε (15) διαδοχικών ημερών και

β) ο αναφερόμενος στις περ. α και β της παρ. 3 του παρόντος άρθρου ελάχιστος αριθμός διαδοχικών ημερών ανάπαυσης πρέπει να χορηγείται αμέσως μετά τη λήξη των διαδοχικών ημερών εργασίας και

γ) η περίοδος παράτασης ή ανταλλαγής των ημερών εργασίας πρέπει να αντισταθμίζεται εντός του χρονικού διαστήματος αναφοράς.

3. Αν, σύμφωνα με το φύλλο υπηρεσίας, υπάρχουν περισσότερες ημέρες εργασίας από ημέρες ανάπαυσης, ο ελάχιστος αριθμός διαδοχικών ημερών ανάπαυσης αμέσως μετά τη λήξη των διαδοχικών ημερών εργασίας καθορίζεται ως εξής:

α) 1η έως 10η διαδοχική ημέρα εργασίας: 0,2 ημέρα ανάπαυσης για κάθε διαδοχική ημέρα εργασίας (ενδεικτικά, 10 διαδοχικές ημέρες εργασίας = 2 ημέρες ανάπαυσης)·

β) 11η έως 15η διαδοχική ημέρα εργασίας: 0,3 ημέρα ανάπαυσης για κάθε διαδοχική ημέρα εργασίας (ενδεικτικά, 15 διαδοχικές ημέρες εργασίας = 3,5 ημέρες ανάπαυσης).

Στον υπολογισμό αυτό του ελάχιστου αριθμού διαδοχικών ημερών ανάπαυσης προστίθενται οι αναλογίες ημερών ανάπαυσης και χορηγούνται ως ολόκληρες ημέρες ανάπαυσης.

Άρθρο 7
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 6 Συμφωνίας) Εποχική εργασία σε επιβατηγά πλοία
Κατά παρέκκλιση των διατάξεων των άρθρων 5 και 6 του παρόντος μπορούν να εφαρμόζονται οι ακόλουθες διατάξεις για όλους τους εργαζομένους που εργάζονται στη διάρκεια θερινής περιόδου, η οποία ορίζεται κάθε φορά σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις σε επιβατηγό πλοίο:

1. Το ωράριο εργασίας δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει: α) δώδεκα (12) ώρες, σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο είκοσι τεσσάρων (24) ωρών και β) εβδομήντα (72) ώρες, σε κάθε περίοδο επτά (7)

ημερών.

2. Ανά ημέρα εργασίας, πιστώνεται στον εργαζόμενο 0,2 ημέρα ανάπαυσης. Για κάθε χρονική περίοδο δεκαπέντε (15) ημερών πρέπει να χορηγείται πραγματικά μία (1) ημέρα ανάπαυσης. Οι υπόλοιπες ημέρες ανάπαυσης μπορούν να χορηγούνται κατόπιν συμφωνίας.

3. Λαμβάνοντας υπόψη το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του παρόντος άρθρου και την παρ. 4 του άρθρου 4 του παρόντος, η αντιστάθμιση των ημερών ανάπαυσης, καθώς και η τήρηση του κατά μέσο όρο ωραρίου εργασίας των σαράντα οκτώ (48) ωρών πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 4 του παρόντος, βάσει των άρθρων 6 και 14 του π.δ. 88/1999.

Άρθρο 8
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 7 Συμφωνίας) Περίοδοι ανάπαυσης
Οι εργαζόμενοι πρέπει να διαθέτουν τακτικές και επαρκώς μεγάλες και συνεχείς περιόδους ανάπαυσης, η διάρκεια των οποίων εκφράζεται σε μονάδες χρόνου, οι οποίες είναι επαρκώς μακρές και συνεχείς, ώστε να εξασφαλίζεται ότι δεν θα προκαλούνται σωματικές βλάβες στους ίδιους τους εργαζομένους, σε συναδέλφους τους ή σε τρίτους και ότι δεν θα βλάπτεται η υγεία τους, βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, λόγω κόπωσης ή άτακτων ρυθμών εργασίας.

Ο ελάχιστος αριθμός ωρών ανάπαυσης ορίζεται ως ακολούθως:

α) έντεκα (11) ώρες σε κάθε χρονική περίοδο είκοσι τεσσάρων (24) ωρών, εκ των οποίων τουλάχιστον έξι (6) ώρες χωρίς διακοπή, και

β) ενενήντα (90) ώρες σε κάθε περίοδο επτά (7) ημερών.

Άρθρο 9
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 8 Συμφωνίας) Διαλείμματα
Όταν ο χρόνος ημερήσιας εργασίας υπερβαίνει τις έξι (6) ώρες ο εργαζόμενος λαμβάνει διάλειμμα.

Οι λεπτομέρειες, ιδίως η διάρκεια και οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση του διαλείμματος αυτού, καθορίζονται σε συλλογικές συμβάσεις ή με συμφωνίες μεταξύ των κοινωνικών εταίρων ή, αν δεν υπάρχουν τέτοιου είδους συμφωνίες, βάσει του άρθρου 4 του π.δ. 88/1999.

Άρθρο 10
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 9 Συμφωνίας) Μέγιστος χρόνος εργασίας κατά τη διάρκεια της νύχτας
Με βάση τη νυχτερινή περίοδο επτά (7) ωρών, η μέγιστη κατ’ εβδομάδα διάρκεια εργασίας κατά τη διάρκεια της νύχτας ανέρχεται σε σαράντα δύο (42) ώρες ανά περίοδο επτά (7) ημερών.

Άρθρο 11
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 10 Συμφωνίας) Ετήσια άδεια
Κάθε εργαζόμενος δικαιούται τουλάχιστον τέσσερις (4) εβδομάδες άδειας κατ’ έτος μετ’ αποδοχών ή, σε περίπτωση που η απασχόληση διαρκεί λιγότερο από ένα (1) έτος, η άδεια χορηγείται κατ’ αναλογία του χρόνου απασχόλησης, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 3302/2004 (Α΄ 267) και το άρθρο 7 του π.δ. 88/1999.

Η ελάχιστη περίοδος ετήσιας άδειας μετ’ αποδοχών μπορεί να αντικαθίσταται από χρηματική αποζημίωση μόνο σε περίπτωση τερματισμού της εργασιακής σχέσης.

Άρθρο 12
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 11 Συμφωνίας) Προστασία ανηλίκων
Για εργαζομένους ηλικίας κάτω των δεκαοκτώ (18) ετών ισχύουν οι διατάξεις του π.δ. 62/1998 (Α΄ 67).

Άρθρο 13
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 12 Συμφωνίας) Έλεγχοι

1. Το ωράριο εργασίας και ανάπαυσης κάθε εργαζομένου καταγράφεται καθημερινά σε ειδικά διαμορφωμένο έντυπο για να ελέγχεται η τήρηση των διατάξεων σύμφωνα τα άρθρα 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 και 14 του παρόντος.

2. Οι καταγραφές φυλάσσονται στο πλοίο τουλάχιστον μέχρι τη λήξη της περιόδου αναφοράς.

3. Οι καταγραφές ελέγχονται και επιβεβαιώνονται σε κατάλληλα χρονικά διαστήματα (το αργότερο μέχρι τη λήξη του επόμενου μήνα) από τον εργοδότη ή τον αντιπρόσωπό του, από κοινού με τον εργαζόμενο.

4. Ελάχιστα στοιχεία του ειδικού εντύπου είναι τα εξής: α) όνομα σκάφους, β) ονοματεπώνυμο εργαζομένου, γ) ονοματεπώνυμο του υπεύθυνου κυβερνήτη του πλοίου, δ) ημερομηνία, ε) ημέρα εργασίας και ανάπαυσης, στ) έναρξη και λήξη των καθημερινών περιόδων εργασίας και ανάπαυσης.

5. Ο εργαζόμενος λαμβάνει αντίγραφο με τις επιβεβαιωμένες καταγραφές που αφορούν στο ωράριό του. Το αντίγραφο αυτό πρέπει να φέρει μαζί του ο εργαζόμενος επί ένα (1) έτος.

Άρθρο 14
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 13 Συμφωνίας) Καταστάσεις έκτακτης ανάγκης

1. Ο κυβερνήτης του σκάφους ή ο αναπληρωτής του έχει το δικαίωμα να απαιτήσει από έναν εργαζόμενο να εκτελέσει το ωράριο εργασίας, το οποίο είναι αναγκαίο για την άμεση ασφάλεια του σκάφους, των επιβατών του πλοίου και του φορτίου ή για την παροχή βοήθειας σε άλλα πλοία ή πρόσωπα που βρίσκονται σε έκτακτη ανάγκη.

2. Σύμφωνα με την παρ. 1 του παρόντος άρθρου, ο κυβερνήτης του σκάφους ή ο αναπληρωτής του μπορεί να απαιτήσει από τον εργαζόμενο να εκτελέσει το αναγκαίο ωράριο εργασίας, μέχρι να αποκατασταθεί η ομαλή κατάσταση.

3. Μόλις καταστεί δυνατό, μετά την αποκατάσταση της ομαλής κατάστασης, ο κυβερνήτης του σκάφους ή ο εκπρόσωπός του εξασφαλίζει ότι όλοι οι εργαζόμενοι που εκτέλεσαν εργασία στη διάρκεια περιόδου ανάπαυσης σύμφωνα με το άρθρο 8 του παρόντος θα έχουν τη δυνατότητα επαρκούς περιόδου ανάπαυσης.

Άρθρο 15
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 14 Συμφωνίας) Ιατρική εξέταση

1. Όλοι οι εργαζόμενοι έχουν δικαίωμα για τουλάχιστον μία (1) δωρεάν ιατρική εξέταση ετησίως. Κατά τις ιατρικές εξετάσεις πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα συμπτώματα ή στις συνθήκες, που μπορούν να οφείλονται στην εργασία στο πλοίο με ελάχιστους χρόνους ανάπαυσης ή με ελάχιστες ημέρες ανάπαυσης, σύμφωνα τα άρθρα 6 και 7 του παρόντος.

2. Σε κάθε εργαζόμενο, πριν αναλάβει εργασία κατά τη νύχτα, και, στη συνέχεια, κατά τακτά χρονικά διαστήματα, πρέπει να γίνονται οι απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις προκειμένου να εξεταστεί η καταλληλότητά του για την εργασία αυτή.

3. Εφόσον οι εργαζόμενοι τη νύχτα, µετά από τις προβλεπόμενες ιατρικές εξετάσεις, αποδειχθεί ότι έχουν προβλήματα υγείας, τα οποία οφείλονται στη νυχτερινή εργασία, μετατίθενται σε θέση ημερήσιας εργασίας για την οποία είναι κατάλληλοι.

4. Οι ιατρικές εξετάσεις διέπονται από το ιατρικό απόρρητο και δεν επιβαρύνουν τους εργαζομένους.

5. Οι ιατρικές εξετάσεις μπορούν να πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του δημόσιου συστήματος υγείας.

Άρθρο 16
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 15 Συμφωνίας) Προστασία της ασφάλειας και της υγείας

1. Οι εργαζόμενοι τη νύχτα και οι εργαζόμενοι σε βάρδιες απολαμβάνουν προστασία της υγείας και της ασφάλειάς τους ανάλογη προς τη φύση της εργασίας τους.

2. Οι κατάλληλες υπηρεσίες ή τα μέτρα προστασίας και πρόληψης στον τομέα της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων τη νύχτα και των εργαζομένων σε βάρδιες είναι ισοδύναμα με τα προσφερόμενα στους άλλους εργαζομένους και διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή.

Άρθρο 17
(Παράρτημα Οδηγίας 2014/112/ΕΕ παρ. 16 Συμφωνίας) Ρυθμός εργασίας
Ο εργοδότης ο οποίος προτίθεται να οργανώσει την εργασία με έναν ορισμένο ρυθμό, λαμβάνει υπόψη τη γενική αρχή της προσαρμογής της εργασίας στον άνθρωπο, ιδίως, προκειμένου να περιοριστεί η μονότονη και η ρυθμική εργασία, σε συνάρτηση με το είδος της δραστηριότητας και τις απαιτήσεις υγείας και ασφάλειας ιδιαίτερα όσον αφορά τα διαλείμματα του χρόνου εργασίας.

Άρθρο 18
Έλεγχος εφαρμογής

1. Ο έλεγχος της εφαρμογής του παρόντος διατάγματος ανατίθεται σε μικτά κλιμάκια, συγκροτούμενα από στελέχη του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής της πλησιέστερης Λιμενικής Αρχής στον τόπο δραστηριοποίησης του ελεγχόμενου πλοίου και από Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην εργασία της Επιθεώρησης Εργασίας στο πεδίο αρμοδιότητάς τους.

2. Σε κάθε Περιφέρεια της χώρας συστήνεται ένα ή περισσότερα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου (ΜΚΕ), τα οποία είναι αρμόδια για τον έλεγχο της εφαρμογής του παρόντος διατάγματος.

3. Τα ΜΚΕ συγκροτούνται από ένα στέλεχος του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής της πλησιέστερης Λιμενικής Αρχής στον τόπο δραστηριοποίησης του ελεγχόμενου πλοίου και από έναν Επιθεωρητή Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία της Επιθεώρησης Εργασίας.

4. Με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, η οποία εκδίδεται κάθε έτος μετά από πρόταση κάθε μίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες, καθορίζεται ο αριθμός των ΜΚΕ, καθώς και ονομαστικός πίνακας υπαλλήλων των αρμόδιων υπηρεσιών, οι οποίοι μπορούν να συμμετέχουν στα ΜΚΕ.

5. Με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη συγκροτείται κάθε φορά το ΜΚΕ από υπαλλήλους που περιλαμβάνονται στον παραπάνω ονομαστικό πίνακα.

Άρθρο 19
Κυρώσεις

1. Σε περίπτωση παράβασης των άρθρων 4 έως 14 του παρόντος, με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη επιβάλλεται στον εργοδότη χρηματικό πρόστιμο ύψους τριακοσίων (300) ευρώ έως τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ, κατά περίπτωση, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης και τις συνέπειές της. Τα έσοδα από τα εν λόγω πρόστιμα περιέρχονται στο Δημόσιο, αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190).

2. Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων των άρθρων 15, 16 και 17 του παρόντος, με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 71 του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων (ν. 3850/2010). Ως προς την ποινική ευθύνη εφαρμόζεται το άρθρο 72 του ν. 3850/2010.

3. Οι διοικητικές κυρώσεις της παρ. 2 δεν επιβάλλονται εφόσον ο φερόμενος ως παραβάτης αποδείξει ότι έχει ήδη καταδικαστεί ή αθωωθεί με αμετάκλητη απόφαση ποινικού δικαστηρίου για ποινικό αδίκημα, το οποίο ταυτίζεται με την παράβαση που αφορούν οι διοικητικές κυρώσεις.

Άρθρο 20
Τελικές διατάξεις

1. Συλλογικές συμβάσεις ή συμφωνίες που συνάπτονται μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και είναι ευνοϊκότερες για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος, υπερισχύουν αυτών.

2. Οι κοινωνικοί εταίροι παρακολουθούν την εφαρμογή και την εκτέλεση του παρόντος διατάγματος στο πλαίσιο της επιτροπής κλαδικού διαλόγου για τις μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας και του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Σ.Υ.Α.Ε.), ιδίως, όσον αφορά τα θέματα της επαγγελματικής υγείας.

3. Οι κοινωνικοί εταίροι εξετάζουν τις προαναφερόμενες διατάξεις δύο (2) έτη μετά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος διατάγματος.

Άρθρο 21
Καταργούμενη διάταξη
Η περ. γ του άρθρου 2 της Κ1-1197/11.08.2004 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Δημόσιας Τάξης και του Υφυπουργού Ανάπτυξης «Όργανα και διαδικασία ελέγχου και επιβολής προστίμων στους τουριστικούς και συγκοινωνιακούς πλόες» (Β΄ 1276) καταργείται.

Άρθρο 22
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος διατάγματος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

Στους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 2 Δεκεμβρίου 2024

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Εθνικής Οικονομίας Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Οικονομικών και Οικονομικών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ ΔΗΜΑΣ

Υφυπουργός Υφυπουργός Υποδομών Υφυπουργός Εργασίας και Εσωτερικών και Μεταφορών Κοινωνικής Ασφάλισης ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ-ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ

Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ