Π.Δ. 31/26.1.1990

Άρθρο 1
Ορισμοί
Όλα τα κινητά και μεταθετά μηχανήματα εκτέλεσης τεχνικών έργων που λειτουργούν με κινητήρια θερμική μηχανή ή ηλεκτροκινητήρα για την εφαρμογή του άρθρου 3 του Ν. 6422/34, θεωρούνται απλές μηχανολογικές εγκαταστάσεις.

(α) Για την επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρηση, εφόσον η κινητήρια δύναμή τους δεν υπερβαίνει τους 800 ΗΡ.

(β) Για το χειρισμό, ανεξάρτητα από την κινητήρια δύναμή τους.

Άρθρο 2
Ομάδες μηχανημάτων
1. Τα αναφερόμενα στο άρθρο 1 κινητά και μεταθετά μηχανήματα εκτελέσεως τεχνικών έργων, που λειτουργούν με κινητήρες εσωτερικής καύσεως (θερμικούς) διακρίνονται σε δώδεκα (12) Ομάδες από Α΄ έως ΙΒ΄.

(α) Στην Α΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι εκσκαφείς όλων των τύπων και εξαρτήτων (πλην της τσάπας) οπουδήποτε και αν εργάζονται αυτοί στην ξηρά ή στη θάλασσα παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας (πλην ηλεκτροκινήτων).

2. Οι βυθόκοροι παντός τύπου.

3. Οι πασαλοπήχτες παντός τύπου.

(β) Στη Β΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

Οι τσάπες αλυσότροχες και λαστιχοφόρες όλων των τύπων ως και τα σύνθετα εκσκαπτικά και φορτωτικά μηχανήματα ΤΣΙ-ΣΙ-ΜΠΙ και παρεμφερών τύπων.

(γ) Στη Γ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι γερανοί μεταθετοί και σταθεροί παντός τύπου οπουδήποτε και αν εργάζονται αυτοί στην ξηρά ή στη θάλασσα (πλην ηλεκτροκινήτων).

2. Τα γερανοφόρα μηχανήματα παντός τύπου.

3. Τα γερανοφόρα οχήματα (παπαγάλοι) με ικρίωμα (βέλος) επί του οχήματος ανυψωτικής ικανότητας άνω των τριών (3) τόννων.

4. Οι αντλίες (πρέσσες) εκτοξεύσεως ετοίμου σκυροδέματος και άλλων υλικών.

5. Τα καλαθοφόρα οχήματα συντηρήσεως – εξυπηρετήσεως ηλεκτρικών εναερίων δικτύων ή άλλων αιωρουμένων εργασιών.

6. Τα τρυπανοφόρα οχήματα – μηχανήματα εμφυτεύσεως και στηρίξεως στήλων ΔΕΗ, ΟΤΕ κ.λ.π.

Ως και όλα τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα μηχανήματα – οχήματα των ομάδων Α΄, Β΄ και Γ΄.

(δ) Στη Δ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα μηχανήματα διανοίξεως στοών – γαλαριών (αρουραίοι) τύπου ΤΖΑΜΠΟ, ΑΛΠΙΝΕ και λοιπών τύπων.

2. Τα μηχανήματα εκσκαφής και φορτώσεως στα υπόγεια έργα μεταλλείων, ιπποδυνάμεως άνω των (200) ίππων παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας, ως και τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα μηχανήματα της Δ΄ Ομάδας.

(ε) Στην Ε΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι μπολτόζες: προωθητήρες γαιών παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας.

2. Οι τορναντόζες παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας.

3. Οι φορτωτές αλυσότροχοι και λαστιχοφόροι παντός τύπου.

4. Οι αποξέστες γαιών ΣΚΡΕΪΠΕΡ, ΤΟΡΝΕ – ΜΠΟΥΛ και λοιπών τύπων.

(στ) Στη ΣΤ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα βαρέα οχήματα – μηχανήματα μεταφοράς και σειραδοποίησης γαιωδών υλικών κ.λ.π. τύπων CATERPILLAR, BOTTOM – DUMP, COAL – HAULERS, EARTH – WAGON και λοιπών τύπων.

2. Τα βαρέα οχήματα – μηχανήματα μεταφοράς και εναποθέσεως πετρίνων όγκων και άλλων γαιωδών υλικών, τύπου TEREX, CATERPILLAR, PERLIE, ΓΙΟΥΓΚΛΙΣ κ.λ.π.

Ως και τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα οχήματα – μηχανήματα των ομάδων Ε΄ και ΣΤ΄.

(ζ) Στη Ζ΄ Ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα ΓΚΡΕΪΝΤΕΡ: διαμορφωτές γαιών, οδών και διανοίξεως χανδάκων και ορυγμάτων παντός τύπου.

2. Οι φρέζες: μηχανήματα εκσκαφής και αποξέσεως παλαιάς ασφάλτου.

3. Τα ΦΙΝΙΤΣΕΡ: μηχανήματα ασφαλτοστρώσεως.

4. Τα μηχανήματα πλαγίας εκσκαφής και διαμορφώσεως πρανών τύπου ROTEX και λοιπών τύπων.

Ως και τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα μηχανήματα της Ζ΄ ομάδας.

(η) Στην Η΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

Τα γεωτρύπανα παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας οπουδήποτε και αν εργάζονται αυτά σε ξηρά ή σε θάλασσα.

(θ) Στη Θ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι οδοστρωτήρες παντός τύπου.

2. Τα στατικά και δονητικά μηχανήματα συμπυκνώσεως εδαφών.

3. Οι ανακυκλωτές παλαιάς και νέου ασφάλτου.

4. Οι προθεσμαντήρες θερμάνσεως παλαιάς ασφάλτου.

5. Οι ασφαλτοκόπτες: μηχανήματα κοπής παλαιάς ασφάλτου και πεζοδρομίων τύπου ΑΡΟΟΥ και λοιπών τύπων.

6. Τα πισσωτικά μηχανήματα εμποτισμού ασφάλτου τύπου ΕΝΤΕΡΑΛ και λοιπών τύπων.

Ως και τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα μηχανήματα της Θ΄ ομάδας.

(ι) Στην Ι΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα μηχανικά σάρωθρα (σκούπες) παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας.

2. Τα ειδικά οχήματα – μηχανήματα καθαρισμού αεροδρομίων από τα κατάλοιπα των ελαστικών των αεροσκαφών δια πιέσεως νερού και αέρος.

3. Τα μηχανήματα σημάνσεως – διαγραμμίσεως οδών και αεροδρομίων.

4. Τα εκχιονιστικά οχήματα – μηχανήματα παντός τύπου.

5. Τα οχήματα – μηχανήματα διαστρώσεως αλατιού (αλατιέρες) οδών και αεροδρομίων.

Ως και όλα τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα μηχανήματα της Ι΄ ομάδας.

(ια) Στην ΙΑ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα ανυψωτικά περονοφόρα μηχανήματα (ΚΛΑΡΚ) και λοιπών τύπων παντός συστήματος και λειτουργίας (πλην των ηλεκτροκινήτων).

2. Τα οχήματα – μηχανήματα φορτοεκφορτώσεις και γενικής εξυπηρετήσεως αεροσκαφών, μετά ή άνευ ανυψωμένου δαπέδου, παντός τύπου και συστήματος λειτουργίας τύπων ΧΑΙ-ΛΟΤΕΡ, F.M.G. και λοιπών τύπων.

3. Οι ελκυστήρες παντός τύπου (πλην των γεωργικών).

4. Οι αυτοκινούμενοι αεροσυμπιεστές άνευ φορτωτικού κάδου τύπου ΣΤΑΓΕΡ, ΟΥΝΙΜΟΥΚ και λοιπών τύπων.

5. Τα ειδικά μηχανήματα αναβατώρες – πηλώνες φορτοεκφορτώσεως χύμα καρπών, αποσκευών και άλλων χύμα υλικών και αντικειμένων.

Ως και τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω αναφερόμενα μηχανήματα της ΙΑ΄ ομάδας.

(ιβ) Στην ΙΒ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα μηχανήματα εκσκαφών και φορτώσεως στα υπόγεια έργα μεταλλείων ισχύος μέχρι διακοσίων (200) ίππων (πλην των ηλεκτροκινήτων).

2. Τα διατρητικά μηχανήματα καθέτου, οριζοντίας και πλαγίας ΒΑΓΓΟΝ – ΝΤΡΗΛ και λοιπών τύπων παντός συστήματος λειτουργίας (πλην των ηλεκτροκινήτων).

3. Τα αναφερόμενα στο άρθρο 1 ηλεκτροκίνητα μηχανήματα διακρίνονται σε πέντε (5) ομάδες από Α΄ μέχρι και Ε΄:

(α) Στην Α΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι μεγάλοι ηλεκτροκίνητοι εκσκαφείς (αποθέτες – απολύτες) και (ταινιοδρόμοι) της ΔΕΗ, αποκαλύψεως και εξορύξεως λιγνίτη και λοιπών υλικών τύπου (ΚΡΟΥΠ) και λοιπών τύπων.

2. Τα ηλεκτρονικά μηχανήματα διανοίξεως στοών – γαλαριών (αρουραίοι) παντός τύπου, καθώς και τα παρεμφερή και ομοιάζοντα με τα παραπάνω μηχανήματα της Α΄ ομάδας.

(β) Στην Β΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι ηλεκτροκίνητοι περιστρεφόμενοι γερανοί κινητοί και σταθεροί παντός τύπου.

2. Οι ηλεκτροκίνητοι οικοδομικοί γερανοί παντός τύπου.

3. Οι πλωτοί ηλεκτροκίνητοι γερανοί παντός τύπου.

(γ) Στη Γ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

Οι ηλεκτροκίνητες γερανογέφυρες με αιωρούμενη καμπίνα χειριστηρίου ή με χειριστήριο από εδάφους παντός τύπου.

(δ) Στη Δ΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Οι σταθεροί γερανοί τροφοδοτήσεως υλικών για την παραγωγή σκυροδέματος και άλλων οδοποιητικών και οικοδομικών υλικών παντός τύπου (ΕΛΜΠΑ) και λοιπών τύπων.

2. Τα ηλεκτροκίνητα περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα (ΚΛΑΡΚ) παντός τύπου.

(ε) Στην Ε΄ ομάδα περιλαμβάνονται:

1. Τα ηλεκτροκίνητα μηχανήματα (αναβατώρες – πηλώνες) φορτοεκφροτώσεως χύμα καρπών και άλλων χύμα υλικών παντός τύπου.

2. Τα ηλεκτροκίνητα διατρητικά μηχανήματα τύπου ΒΑΓΓΟΝ – ΝΤΡΗΛ και λοιπών τύπων.

3. Οι ηλεκτροκίνητες ανυψωτικές πλατφόρμες, καθώς και τα παρεμφερή με τα παραπάνω αναφερόμενα ηλεκτροκίνητα των ομάδων Β΄, Γ΄, Δ΄ και Ε΄ μηχανήματα.

Άρθρο 3
Ισχύς μηχανημάτων

1. Τα μηχανήματα εκτελέσεως τεχνικών έργων που λειτουργούν με κινητήρια θερμική μηχανή υποδιαιρούνται σε τέσσερις (4) κατηγορίες από Δ΄ μέχρι Α΄.

(α) Μηχανήματα των οποίων η ισχύς του κινητήρα τους είναι από (17) μέχρι (100) ίππους κατατάσσονται στη Δ΄ κατηγορία – τάξη.

(β) Μηχανήματα των οποίων η ισχύς είναι από (101) μέχρι (200) ίππους κατατάσσονται στη Γ΄ κατηγορία – τάξη.

(γ) Μηχανήματα των οποίων η ισχύς είναι από (201) μέχρι (300) ίππους κατατάσσονται στη Β΄ κατηγορία – τάξη.

(δ) Μηχανήματα των οποίων η ισχύς είναι από (301) ίππους και πάνω, κατατάσσονται στην Α΄ κατηγορία – τάξη.

2. Τα ηλεκτροκίνητα μηχανήματα εκτελέσεως τεχνικών έργων, υποδιαιρούνται σε τέσσερις (4) κατηγορίες από Δ΄ μέχρι Α΄.

(α) Μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων (ΜΟΤΕΡ) από (15) μέχρι (50) ίππους κατατάσσονται στη Δ΄ κατηγορία – τάξη.

(β) Μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων (ΜΟΤΕΡ) από (51) μέχρι (100) ίππους κατατάσσονται στη Γ΄ κατηγορία – τάξη.

(γ) Μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων (ΜΟΤΕΡ) από (101) μέχρι (200) ίππους κατατάσσονται στη Β΄ κατηγορία – τάξη.

(δ) Μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων (ΜΟΤΕΡ) από (201) ίππους και πάνω, κατατάσσονται στην Α΄ κατηγορία – τάξη.

Άρθρο 4
Δικαιούχοι επίβλεψης – συντήρησης – χειρισμού

1. Κανείς δεν μπορεί να ασκεί υπεύθυνη επίβλεψη λειτουργίας, ούτε να χειρίζεται ή να ενεργεί τη συντήρηση κάθε κινητού ή μεταθετού μηχανήματος ή μηχανήματος επί αυτοκινήτου με κινητήρια θερμική μηχανή ισχύος από (17) ίππους και πάνω (όσον αφορά τα μηχανήματα που αναφέρονται στις δώδεκα (12) ομάδες του άρθρου 2 παρ. 1) και συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων (ΜΟΤΕΡ) από (15) ίππους και πάνω (όσον αφορά τα ηλεκτροκίνητα μηχανήματα των πέντε (5) ομάδων του άρθρου 2, παρ. 2) εάν δεν είναι εφοδιασμένος με αντίστοιχη άδεια μηχανοδηγού – χειριστού που εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Διατάγματος.

2. Προκειμένου για μηχανήματα ή συγκρότημα μηχανημάτων ισχύος πάνω από 800 ΗΡ, την υπεύθυνη επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρησή τους ασκούν οι αναφερόμενοι στο άρθρο 1 του Ν. 6422/1934 Διπλωματούχοι μηχανικοί.

3. Προκειμένου για μηχάνημα ισχύος πάνω από 300 ΗΡ, εκτός από το μηχανοδηγό – χειριστή, απαιτείται για την επίβλεψη της λειτουργίας της κινητήριας θερμικής μηχανής και μηχανοδηγός κινητήριας μηχανής αντίστοιχης ειδικότητας.

4. Προκειμένου για ηλεκτροκίνητο εν όλω ή εν μέρει μηχάνημα για την επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρησή του πρέπει να χρησιμοποιείται προσωπικό εφοδιασμένο με ανάλογη άδεια ειδικότητα ηλεκτρολόγου, που εκδίδεται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, εφόσον για την εγκατάσταση απαιτείται άδεια σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Άρθρο 5
Κατηγορίες αδειών

1. Οι άδειες μηχανοδηγοί – χειριστή, των αναφερομένων στο άρθρο 2, παράγραφος 1, δώδεκα (12) ομάδων μηχανημάτων, εκδίδονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, ύστερα από εξετάσεις στην Επιτροπή του άρθρου 9 του παρόντος και διακρίνονται σε τέσσερις (4) τάξεις:

(α) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Δ΄ Τάξεως για μηχανήματα ισχύος από 17 μέχρι 100 ΗΡ.

(β) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως για μηχανήματα ισχύος από 101-200 ΗΡ.

(γ) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως για μηχανήματα ισχύος από 201-300 ΗΡ.

(δ) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως για μηχανήματα ισχύος από 301 ίππους και πάνω.

2. Οι άδειες μηχανοδηγού – χειριστή των αναφερομένων στο άρθρο 2 παρ. 2, πέντε (5) ομάδων μηχανημάτων, εκδίδονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, ύστερα από εξετάσεις στην Επιτροπή του άρθρου 9, του παρόντος και διακρίνονται σε τέσσερις (4) τάξεις:

(α) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Δ΄ Τάξεως για ηλεκτροκίνητα μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 15 μέχρι 50 ίππους.

(β) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως γα ηλεκτροκίνητα μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 51 μέχρι 100 ίππους.

(γ) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως για ηλεκτροκίνητα μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 101 μέχρι 200 ίππους.

(δ) `Αδεια μηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως, για ηλεκτροκίνητα μηχανήματα με συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 201 ίππους και πάνω.

Άρθρο 6
Ισχύς χορηγηθεισών αδειών

1. Οι άδειες μηχανοδηγού – χειριστή που έχουν εκδοθεί μέχρι την έναρξη του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος, βάσει του Π.Δ. 22/76, εξακολουθούν να διέπονται, σε ότι αφορά τις ομάδες μηχανημάτων, από τις διατάξεις του Π.Δ. 22/76.

Για το χειρισμό μηχανήματος που δεν είχε περιληφθεί στις ομάδες του Π.Δ. 22/76, απαιτείται νέα άδεια, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.

2. Οι κάτοχοι αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως αντικαθιστούν την άδειά τους με άδεια Γ΄ Τάξης του παρόντος.

Οι κάτοχοι αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως με άδεια Α΄ Τάξεως του παρόντος.

3. Οι άδειες χειριστών ηλεκτροκινήτων ανυψωτικών μηχανημάτων, που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του 7/6/31.7.46 Β.Δ., μέχρι την έναρξη του παρόντος Διατάγματος εξακολουθούν να ισχύουν για όλες τις τάξεις και ομάδες ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων του παρόντος Διατάγματος.

Για το χειρισμό μηχανημάτων που δεν αναφέρονται στο 7/6/31.7.46 Β.Δ. απαιτείται νέα άδεια, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος

Άρθρο 7
Προσόντα – Προϋπηρεσία
Α. Ο ενδιαφερόμενος για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή μηχανήματος με θερμική μηχανή, πέρα των ειδικών για κάθε κατηγορία απαιτουμένων προσόντων, πρέπει να έχει συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας του και να έχει πραγματοποιήσει την ακόλουθη προϋπηρεσία:

1. Για τους χειριστές πείρας απαιτείται:

(α) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Δ΄ Τάξεως ορισμένης ομάδας προϋπηρεσία 600 πλήρη ημερομίσθια βοηθός – χειριστής σε μηχανήματα της ομάδας αυτής.

(β) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 150 ημερομίσθια.

(γ) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 300 ημερομίσθια.

(δ) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 400 ημερομίσθια.

2. Για τους πτυχιούχους κατωτέρων τεχνικών σχολών ειδικότητας μηχανολόγου και ισοτίμου ή αδειούχων πρακτικών μηχανικών και κινητηρίων μηχανών οποιασδήποτε ειδικότητας και τάξεως, η απαιτούμενη στις παραγράφους α, β, γ και δ προϋπηρεσία μειώνεται στο ήμισυ (1/2).

3. Για τους πτυχιούχους τεχνικών λυκείων του Ν. 1566/1985 τομέα μηχανολογικού, τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελματικών σχολών του Ν. 1566/1985 ειδικότητας μηχανολογικών εγκαταστάσεων και ισοτίμων, η στις παραγράφους α, β, γ και δ συνολική απαιτουμένη προϋπηρεσία μειώνεται στο ένα τρίτο (1/3).

4. Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή μηχανημάτων των δύο ομάδων ΙΑ΄ και ΙΒ΄, για τα λειτουργούντα με θερμική μηχανή μηχανήματα και της ομάδας Ε΄ των ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων η κατά περίπτωση απαιτούμενη προϋπηρεσία μειώνεται στα δύο τρίτα (2/3).

5. Κάτοχος αδείας συγκεκριμένης ομάδος μηχανημάτων με θερμική μηχανή, από τις ομάδες του άρθρου 2, παρ. 1 οποιασδήποτε τάξεως, μπορεί ν΄ αποκτήσει άδεια άλλης ομάδας της ίδιας ή ανωτέρας τάξεως, εφόσον έχει πραγματοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός – χειριστής στη συγκεκριμένη ομάδα, ίση με το ½ της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια, ύστερα από επιτυχή πρακτική εξέταση επί μηχανήματος της ομάδας αυτής.

6. Κάτοχος αδείας συγκεκριμένης ομάδας μηχανημάτων με θερμική μηχανή, από τις ομάδες του άρθρου 2, παρ. 1 οποιασδήποτε τάξεως, μπορεί ν΄ αποκτήσει άδεια άλλης ομάδας της ίδιας ή ανωτέρας τάξεως, εφόσον έχει πραγματοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός – χειριστής σε ηλεκτροκίνητα μηχανήματα ίση με τα 2/3 της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια, ύστερα από επιτυχή εξέταση, σύμφωνα με τα οριζόμενα από το άρθρο 9 του παρόντος.

7. Η παραπάνω προϋπηρεσία σε μηχάνημα με θερμική μηχανή, για την απόκτηση αδείας μιας εκ των δώδεκα (12) ομάδων από Α΄ έως ΙΒ΄, μπορεί ν΄ αντικατασταθεί και μέχρι το ένα τρίτο (1/3) της κατά περίπτωση οριζόμενης προϋπηρεσίας σε συνεργείο επισκευής μηχανημάτων εκτελέσεων τεχνικών έργων.

8. Προϋπηρεσία σε συνεργείο μηχανημάτων εκτελέσεων τεχνικών έργων διανυθείσα σε ηλικία μέχρι του δεκάτου έκτου (16ου) έτους συμπληρωμένου ή επί μηχανήματος μέχρι και του δεκάτου εβδόμου (17) έτους συμπληρωμένου, δεν λαμβάνεται υπόψη.

Β. Ο ενδιαφερόμενος για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων, για κάθε κατηγορία απαιτουμένων προσόντων, πρέπει να έχει συμπληρώσει το εικοστό πρώτο (21ο) έτος της ηλικίας του και να έχει πραγματοποιήσει την ακόλουθη προϋπηρεσία:

1. Για τους χειριστές πείρας:

(α) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Δ΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων προϋπηρεσία 600 πλήρη ημερομίσθια ως βοηθός – χειριστής σε ηλεκτροκίνητα μηχανήματα της ομάδας αυτής.

(β) Για την απόκτηση άδειας μηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 150 ημερομίσθια.

(γ) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 300 ημερομίσθια.

(δ) Για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 300 ημερομίσθια.

2. (α) Για τους πτυχιούχους κατωτέρω τεχνικών σχολών ειδικότητας ηλεκτρολόγου και ισοτίμων ως και τους κατόχους αδείας ηλεκτροτεχνίτου οποιασδήποτε ειδικότητας, η στις παραγράφους α, β, γ και δ συνολική απαιτούμενη προϋπηρεσία μειώνεται στο ήμισυ (1/2).

(β) Για τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελματικών λυκείων του Ν. 1566/1985 ηλεκτρολογικού – ηλεκτρονικού τομέα, τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελματικών σχολών του Ν. 1566/1985 ειδικότητας ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, η στις παραγράφους α, β, γ, και δ συνολική απαιτούμενη προϋπηρεσία μειώνεται στο ένα τρίτο (1/3).

3. (α) Κάτοχος αδείας μηχανοδηγού – χειριστή μιας ομάδας ηλεκτροκινήτων μηχανημάτων του άρθρου 2 παρ. 2 οποιασδήποτε τάξεως μπορεί ν΄ αποκτήσει άδεια άλλης ομάδας της ιδίας ή ανωτέρας τάξης εφόσον έχει πραγματοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός χειριστής σε μηχανήματα της ομάδας αυτής, ίση με τη ήμισυ (1/2) της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια.

(β) Κάτοχος αδείας μηχανοδηγού – χειριστή, από τις ομάδες του άρθρου 2, παράγραφος 2, οποιασδήποτε τάξεως, μπορεί να αποκτήσει άδεια μηχανοδηγού – χειριστή μηχανημάτων με θερμική μηχανή εκ των ομάδων του άρθρου 2, παρ. 1, εφόσον έχει πραγματοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός – χειριστής σε μηχανήματα της αιτουμένης ομάδας ίση με τα δύο τρίτα (2/3) της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια, ύστερα από επιτυχή εξέταση σύμφωνα με το άρθρο 9 του παρόντος.

4. Προϋπηρεσία ως βοηθού χειριστή επί ηλεκτροκινήτου μηχανήματος διανυθείσα μέχρι του δεκάτου εβδόμου (17ου) έτους της ηλικίας συμπληρωμένου δεν λαμβάνεται υπόψη.

Άρθρο 8
Δικαιολογητικά
1. Οι ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση αδείας μηχανοδηγού – χειριστή, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, πρέπει να υποβάλουν στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

(α) Αίτηση με δύο φωτογραφίες,

(β) Πιστοποιητικό Δήμου ή Κοινότητας ή στοιχεία που προκύπτουν από την Αστυνομική ταυτότητα για τον τόπο γέννησης και την ηλικία του υποψηφίου ή εφόσον πρόκειται για αλλοδαπό Πιστοποιητικό της αρμόδιας Προξενικής Αρχής που συνοδεύεται και από άδεια εργασίας του Υπουργείου Εργασίας.

(γ) Απόσπασμα Ποινικού Μητρώου από το οποίο να προκύπτει ότι ο υποψήφιος δεν έχει καταδικασθεί σε ποινή με στέρηση των πολιτικών του δικαιωμάτων.

(δ) Υπεύθυνη Δήλωση του υποψηφίου περί μονίμου διαμονής του.

(ε) Ιατρική βεβαίωση από την οποία να προκύπτει ότι ο υποψήφιος είναι άτομο υγιές με καλή όραση και ακοή, σύμφωνα με το άρθρο 64 του Π.Δ. 1073/83 «Περί μέτρων ασφαλείας κατά την εκτέλεση εργασιών εις εργοτάξια οικοδομών και πάσης φύσεως έργων αρμοδιότητας πολιτικού μηχανικού».

(στ) Τα κατά περίπτωση απαιτούμενα Πιστοποιητικά προϋπηρεσίας, στα οποία πρέπει απαραίτητα ν΄ αναγράφονται με λεπτομέρεια στα στοιχεία του συνεργείου επισκευής μηχανημάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων, τα ακριβή στοιχεία του μηχανήματος ή των μηχανημάτων, ο τόπος εργασίας, το είδος της υπηρεσίας την οποία εκτελούσε ο υποψήφιος, ο ακριβής αριθμός των ημερομισθίων του, η ακριβής χρονολογία της υπηρεσίας του, καθώς και το ονοματεπώνυμο και ο αριθμός της αδείας του αδειούχου χειριστή υπό την επίβλεψη του οποίου εργάσθηκε σαν βοηθός ο υποψήφιος.

Τα Πιστοποιητικά αυτά πρέπει να είναι θεωρημένα για την ακρίβεια του περιεχομένου από την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας και ελλείψει ταύτης από την κατά τόπους αρμοδία Αστυνομική Αρχή, ύστερα από γνωμάτευση των κατά τόπους Επαγγελματικών Οργανώσεων.

Επαγγελματικές Οργανώσεις, θεωρούνται μόνον τα κλαδικά Σωματεία των εργαζομένων με εξηρτημένη σχέση εργασίας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοιο Σωματείο στην περιφέρεια του Νομού, η παραπάνω γνωμάτευση γίνεται μόνον από την ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΤΡΥΠΑΝΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ.

Άρθρο 9
Εξέταση υποψηφίων

1. Η άδεια μηχανοδηγού – χειριστή, όσο για τα μηχανήματα με θερμική μηχανή, όσο και για τα ηλεκτροκίνητα μηχανήματα, χορηγείται σε όποιον διαθέτει τα νόμιμα προσόντα, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, ύστερα από επιτυχή εξέταση ενώπιον της Επιτροπής, που ορίζεται από το Υπουργείο Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας κατά τις διατάξεις του άρθρου 2, παρ. 3 του Ν.Δ. 1150/49.

2. Η εξέταση των υποψηφίων διεξάγεται θεωρητικά και πρακτικά.

Η θεωρητική εξέταση γίνεται γραπτά και προφορικά και περιλαμβάνει αριθμητικές πράξεις, γνώσεις μηχανολογίας που ανάγονται στη λειτουργία της κινητήριας μηχανής και των μηχανισμών του αντίστοιχου μηχανήματος με τις ασφαλιστικές προδιαγραφές τους, καθώς και περιγραφή των βλαβών που συνήθως παρουσιάζονται κατά τη λειτουργία του μηχανήματος, καθώς επίσης και τον τρόπο αποκατάστασης των βλαβών.

Η πρακτική εξέταση περιλαμβάνει εξέταση του υποψηφίου σε μηχάνημα της ομάδας για την οποία εξετάζεται ο υποψήφιος κατά την κρίση της Επιτροπής.

3. Στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας τηρείται μητρώο των ως άνω εκδιδομένων αδειών.

4. Οι απορριπτόμενοι στις εξετάσεις υποψήφιοι μπορούν να επανέλθουν για εξέταση ύστερα από δύο (2) μήνες τουλάχιστον από την απόρριψή τους.

Άρθρο 10
Τελικές διατάξεις
Με την επιφύλαξη της ισχύος των διατάξεων που εφαρμόζονται για τους αποφοίτους τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας και της 34861/79 κοινής απόφασης των Υπουργών Βιομηχανίας – Ενέργειας και Συγκοινωνιών «Περί άδειας οδηγήσεως μηχανημάτων έργων» (ΦΕΚ 1081/Β/30.11.79) οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν, καταργείται από την έναρξη ισχύος του παρόντος Διατάγματος το Π.Δ. 27/76 (ΦΕΚ 6/Α/12-1-76) καθώς και κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται ή ρυθμίζει θέματα που διέπονται από το παρόν Π.Δ.

Άρθρο 11
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στον Αναπληρωτή Υπουργό Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση αυτού του Διατάγματος.

Αθήνα 26 Ιανουαρίου 1990

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΤ. ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ