NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4649 Τεύχος A’ 206/16.12.2019
Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 1
1. Με τον παρόντα νόμο καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες δύναται να παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με την από 10.10.2019 C (2019) 7309 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αφορά στο πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, με σκοπό τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους, με την ονομασία «ΗΡΑΚΛΗΣ».
2. Ο παρών νόμος εφαρμόζεται σε τιτλοποιήσεις απαιτήσεων, ως ορίζονται στο άρθρο 2, οι οποίες διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3156/2003 (Α΄ 157), από πιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων θυγατρικών αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, με κύρια εγκατάσταση στην Ελληνική Επικράτεια.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του νόμου αυτού, ισχύουν οι εξής ορισμοί:
1) Ως «τιτλοποίηση απαιτήσεων» νοείται η μεταβίβαση απαιτήσεων, συμπεριλαμβανομένων απαιτήσεων σε προσωρινή ή οριστική καθυστέρηση ή ρύθμιση, από δάνεια ή πιστώσεις που έχουν χορηγηθεί από πιστωτικά ιδρύματα εξαιρουμένων των «εγγυημένων απαιτήσεων», σε συνδυασμό με την έκδοση και διάθεση ομολογιών. Η τιτλοποίηση απαιτήσεων πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 10 και 14 του ν. 3156/2003 (Α΄ 157), καθώς και με τις διατάξεις του παρόντος.
2) Ως «μεταβιβάζων» νοείται το πιστωτικό ίδρυμα κατά την έννοια του άρθρου 4 παράγραφος 1 στοιχείο 1 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013 σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις επενδύσεων και την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 648/2012 (EE L 176).
3) Ως «αποκτών» ή «εκδότης ομολογιών» νοείται το νομικό πρόσωπο του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 10 του ν. 3156/2003.
4) Ως «καθαρή λογιστική αξία» («Net Book Value») νοείται η ονομαστική αξία των μεταβιβαζομένων απαιτήσεων, απομειούμενη κατά το ποσό των προβλέψεων και τυχόν λοιπών προσαρμογών, που έχουν διενεργηθεί για τις απαιτήσεις αυτές από το πιστωτικό ίδρυμα/ μεταβιβάζοντα, όπως το ποσό αυτό προκύπτει από τα λογιστικά βιβλία και στοιχεία του πιστωτικού ιδρύματος/ μεταβιβάζοντος κατά την ημερομηνία μεταβίβασης των απαιτήσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 9 του άρθρου 10 του ν. 3156/2003 στο πλαίσιο της τιτλοποίησης απαιτήσεων.
5) Ως «διαχειριστής απαιτήσεων» νοείται η Εταιρεία Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις κατά την έννοια της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) ή πιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4261/2014 (Α΄ 107), πλην του μεταβιβάζοντος.
6) Ως «εξωτερικός οργανισμός πιστοληπτικής αξιολόγησης» ή «ΕΟΠΑ» νοείται ο οργανισμός κατά την έννοια του στοιχείου 98 της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013 σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις επενδύσεων και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 648/2012 (EE L 176).
7) Ως «ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας» (senior notes) νοούνται οι ομολογίες που εκδίδονται από τον αποκτώντα στo πλαίσιο της τιτλοποίησης απαιτήσεων και οι οποίες εξοφλούνται κατά προτεραιότητα σε σχέση με όποιους άλλους τίτλους ομολογιών εκδώσει ο αποκτών στο πλαίσιο της ίδιας τιτλοποίησης απαιτήσεων, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους των συμβατικών εγγράφων της τιτλοποίησης και τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
8) Ως «ομολογίες μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας» (mezzanine notes) νοούνται οι ομολογίες που εκδίδονται από τον αποκτώντα στο πλαίσιο της τιτλοποίησης απαιτήσεων και οι οποίες εξοφλούνται μετά τις ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας της ίδιας τιτλοποίησης, αλλά κατά προτεραιότητα των ομολογιών χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους των συμβατικών εγγράφων της σύμβασης τιτλοποίησης και τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
9) Ως «ομολογίες χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας» (junior notes) νοούνται οι ομολογίες που εκδίδονται από τον αποκτώντα στο πλαίσιο της τιτλοποίησης απαιτήσεων και οι οποίες εξοφλούνται μετά την πλήρη, κατά τόκους και κεφάλαιο, αποπληρωμή των ομολογιών υψηλής και μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους των συμβατικών εγγράφων της τιτλοποίησης και τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
10) Ως «εγγυημένες απαιτήσεις» νοούνται οι απαιτήσεις δανείων, τα οποία (δάνεια) κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος εγγύησης που χορηγείται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, είναι εγγυημένα από το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2322/1995 (Α΄ 143), της παραγράφου 7 του άρθρου 33 του ν. 3697/2008 (Α΄ 194), του άρθρου 23 του ν. 3775/2009 (Α΄ 122), των α.ν. 747/1945 (Α΄ 309) και α.ν. 9/1967 (Α΄ 75) σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 400/1976 (Α΄ 203), του άρθρου 8 του ν. 1266/1982 (Α΄ 81), καθώς και του ν. 4549/2018 (Α΄ 105).
11) Ως «καθαρές εισπράξεις» νοείται το σύνολο των εισπράξεων από τη διαχείριση των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων αφαιρουμένων των εξόδων της τιτλοποίησης.
12) Ως «έξοδα της τιτλοποίησης» νοούνται οι αμοιβές και τα έξοδα των εμπλεκομένων στην τιτλοποίηση απαιτήσεων προσώπων [όπως ενδεικτικά του εκπροσώπου των ομολογιούχων, του διαχειριστή πληρωμών (paying agent, κ.ά.] όπως προβλέπονται στα έγγραφα της τιτλοποίησης, εξαιρουμένων των αμοιβών του διαχειριστή.
13) Ως «ανεξάρτητος διαχειριστής» νοείται ο διαχειριστής της παραγράφου 5, ο οποίος σύμφωνα με το Διεθνές Λογιστικό Πρότυπο 10 δεν ελέγχεται από τον μεταβιβάζοντα.
Άρθρο 3
Διάρθρωση τιτλοποίησης
1. Η εγγύηση που προβλέπεται στις διατάξεις του παρόντος παρέχεται σε τιτλοποιήσεις απαιτήσεων, οι οποίες πληρούν υποχρεωτικά όλους τους όρους και προϋποθέσεις του παρόντος.
2. α) Η κτήση από τον αποκτώντα των μεταβιβαζόμενων απαιτήσεων χρηματοδοτείται με την έκδοση ομολογιών, οι οποίες διακρίνονται σε δύο τουλάχιστον κατηγορίες εξοφλητικής προτεραιότητας, υψηλής και χαμηλής, ενώ είναι δυνατή η έκδοση και ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας. Οι ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας κατατάσσονται με προτεραιότητα έναντι αμφοτέρων των λοιπών κατηγοριών, και οι τυχόν ομολογίες μεσαίας εξοφλητικής
προτεραιότητας κατατάσσονται με προτεραιότητα έναντι των ομολογιών χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας. Η εξόφληση του κεφαλαίου των ομολογιών χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας πραγματοποιείται μόνο μετά την ολοσχερή εξόφληση των ομολογιών υψηλότερης εξοφλητικής προτεραιότητας.
β) Το τίμημα που εισπράττει ο μεταβιβάζων από τον αποκτώντα για την πώληση και μεταβίβαση των απαιτήσεων δεν δύναται να υπερβαίνει τη συνολική καθαρή λογιστική αξία αυτών.
γ) Το επιτόκιο των ομολογιών είναι κυμαινόμενο ή σταθερό. Ο εκτοκισμός δύναται να διενεργείται τριμηνιαία, εξαμηνιαία ή ετήσια.
δ) Για τους σκοπούς της τιτλοποίησης απαιτήσεων ο αποκτών δύναται να συνάπτει πάσης φύσεως δάνεια ή πιστώσεις, συμβάσεις αντιστάθμισης επιτοκιακού κινδύνου, καθώς και οποιαδήποτε άλλη μορφή σύμβασης, σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 10 του ν. 3156/2003 (Α΄ 157).
ε) Οι ομολογίες είναι ελεύθερα μεταβιβάσιμες, καθώς και δεκτικές εισαγωγής προς διαπραγμάτευση σε τόπους διαπραγμάτευσης, σύμφωνα με την παράγραφο 24 του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 (Α΄ 14).
3. Στα συμβατικά έγγραφα της τιτλοποίησης απαιτήσεων προβλέπεται ότι τα ποσά που εισπράττει ο αποκτών από την εξόφληση και διαχείριση των αποκτηθεισών απαιτήσεων, καθώς και από συμβάσεις δανείων ή πιστώσεων και τις λοιπές συμβάσεις της προηγούμενης παραγράφου, άγονται, κατόπιν αφαίρεσης των εξόδων της τιτλοποίησης απαιτήσεων, σε εξόφληση των υποχρεώσεων του αποκτώντος, σύμφωνα με την ακόλουθη σειρά προτεραιότητας:
α) Φόροι, συμπεριλαμβανομένων τυχόν προσαυξήσεων ή προστίμων.
β) Απαιτήσεις από αμοιβές του διαχειριστή από τη σύμβαση διαχείρισης των απαιτήσεων, εφόσον η εξόφληση αυτών δεν έχει αναβληθεί σύμφωνα με την παράγραφο 4.
γ) Απαιτήσεις για την καταβολή τόκου από τις τυχόν συμβάσεις δανείων ή πιστώσεων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2.
δ) Απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου για την καταβολή προμήθειας για την παρασχεθείσα εγγύηση του παρόντος νόμου επί των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας.
ε) Απαιτήσεις αντισυμβαλλομένων του αποκτώντος από τις τυχόν συμβάσεις αντιστάθμισης επιτοκιακού κινδύνου της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2.
στ) Απαιτήσεις των ομολογιούχων υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας για την καταβολή τόκου.
ζ) Λοιπές, πέραν των προβλεπομένων ανωτέρω υπό γ΄, απαιτήσεις από τις τυχόν συμβάσεις δανείων ή πιστώσεων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2.
η) Απαιτήσεις των τυχόν ομολογιούχων μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας για την καταβολή τόκου, εφόσον η εξόφληση αυτών δεν έχει αναβληθεί σύμφωνα με την παράγραφο 4 ή συμβατικά.
θ) Απαιτήσεις ομολογιούχων υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας για την εξόφληση κεφαλαίου.
ι) Απαιτήσεις των ομολογιούχων μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας για την εξόφληση κεφαλαίου, κατόπιν ολοσχερούς εξόφλησης του κεφαλαίου ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας.
ια) Απαιτήσεις των ομολογιούχων χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας για την εξόφληση κεφαλαίου, και τυχόν τόκων, κατόπιν ολοσχερούς εξόφλησης του κεφαλαίου ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας.
4. Στα συμβατικά έγγραφα της τιτλοποίησης απαιτήσεων περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, όρος, σύμφωνα με τον οποίο η εξόφληση μέρους των απαιτήσεων της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 3 και το σύνολο των απαιτήσεων της περίπτωσης η΄ της παραγράφου 3, αναβάλλεται υποχρεωτικά σε περίπτωση κατά την οποία το σύνολο των πραγματοποιηθεισών καθαρών εισπράξεων από την έναρξη της διαχείρισης των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων υπολείπεται του προϋπολογισθέντος ποσού καθαρών εισπράξεων, με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο του διαχειριστή, το οποίο ελήφθη υπόψη κατά την πιστοληπτική αξιολόγηση των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
Ειδικότερα: α) Εφόσον κατά την ημερομηνία καταβολής της αμοιβής του διαχειριστή, όπως αυτή προσδιορίζεται στη σύμβαση διαχείρισης, το σύνολο των πραγματοποιηθεισών καθαρών εισπράξεων από την έναρξη της διαχείρισης του χαρτοφυλακίου υπολείπεται κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%), ή μεγαλύτερο, των προϋπολογισθεισών καθαρών εισπράξεων, όπως αυτές προσδιορίζονται στο επιχειρηματικό σχέδιο του διαχειριστή και τη σύμβαση διαχείρισης που έχουν υποβληθεί στον εξωτερικό οργανισμό πιστοληπτικής αξιολόγησης (ΕΟΠΑ) και ελήφθησαν υπόψη για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας του άρθρου 11 του παρόντος, αναβάλλεται η καταβολή τουλάχιστον του είκοσι τοις εκατό (20%) της αμοιβής του διαχειριστή. Η καταβολή του ως άνω ποσοστού υπολειπόμενου ποσού αμοιβής πραγματοποιείται είτε κατά την ημερομηνία ολοσχερούς εξόφλησης του κεφαλαίου των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας είτε κατά την ημερομηνία κατά την οποία αποκαθίσταται ολοσχερώς η σχέση μεταξύ πραγματοποιηθεισών και προϋπολογισθεισών καθαρών εισπράξεων. Εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 12, αναβάλλεται η καταβολή της αμοιβής του διαχειριστή κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%).
β) Εφόσον κατά την ημερομηνία καταβολής τόκων των ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας, το σύνολο των πραγματοποιηθεισών καθαρών εισπράξεων από την έναρξη της διαχείρισης του χαρτοφυλακίου υπολείπεται κατά είκοσι τοις εκατό (20%) ή περισσότερο των προϋπολογισθεισών καθαρών εισπράξεων, όπως αυτές προσδιορίζονται στο επιχειρηματικό σχέδιο του διαχειριστή και τη σύμβαση διαχείρισης που έχουν υποβληθεί στον ΕΟΠΑ, και ελήφθησαν υπόψη για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας του άρθρου 11, αναβάλλεται η καταβολή τουλάχιστον του είκοσι τοις εκατό (20%) του τόκου. Η αναβληθείσα καταβολή εξοφλείται είτε κατά την ημερομηνία ολοσχερούς εξόφλησης του κεφαλαίου των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας είτε κατά την επόμενη καθορισμένη ημερομηνία καταβολής τόκων των ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας, και εφόσον έχει αποκατασταθεί ολοσχερώς η σχέση μεταξύ πραγματοποιηθεισών και προϋπολογισθεισών καθαρών εισπράξεων.
Συμβατικά δύναται να προβλέπονται ποσοστά χαμηλότερης απόκλισης από τα οριζόμενα στις ανωτέρω α΄ και β΄ περιπτώσεις. Η παρούσα παράγραφος εφαρμόζεται μετά την παρέλευση δώδεκα (12) μηνών από την έναρξη ισχύος της εγγύησης.
5. Για τη διάρθρωση της δομής της τιτλοποίησης απαιτήσεων, καθώς επίσης για την πιστοληπτική αξιολόγησή της από τον ΕΟΠΑ, λαμβάνονται υπόψη κατ’ ελάχιστον οι ακόλουθες παράμετροι:
α) οι προσδοκώμενες χρηματοροές και οι χρόνοι καταβολής τους,
β) οι τυχόν εισπράξεις ή καταβολές εκ συμβάσεων αντιστάθμισης,
γ) οι αμοιβές διαχείρισης,
δ) οι συμβατικές υποχρεώσεις καταβολών από τους εκδοθέντες τίτλους,
ε) η προμήθεια για την παροχή εγγύησης σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος,
στ) κάθε άλλη υποχρέωση βαρύνουσα τη συνήθη επιχειρηματική δραστηριότητα των εμπλεκομένων στη δομή της τιτλοποίησης απαιτήσεων,
ζ) η τιμή πάχους (thickness of the tranche) των ομολογιών χαμηλής ή και τυχόν μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας.
Άρθρο 4
Επενδυτικοί περιορισμοί
Το Ελληνικό Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι φορείς που υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), όπως ισχύει, συμπεριλαμβανομένων και εταιριών που ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το Δημόσιο, δεν δύναται να αποκτούν με επαχθή αιτία ομολογίες χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας ή μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας, οι οποίες εκδίδονται στο πλαίσιο τιτλοποίησης απαιτήσεων για την οποία έχει υποβληθεί αίτηση ή έχει χορηγηθεί η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
Άρθρο 5
Διαχείριση των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων
1. Η διαχείριση των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων ανατίθεται υποχρεωτικά σε διαχειριστή, ο οποίος κατά τον χρόνο θέσεως σε ισχύ της εγγύησης δεν ελέγχεται από τον μεταβιβάζοντα κατά το Διεθνές Λογιστικό Πρότυπο 10 (ανεξάρτητος διαχειριστής).
2. Για τον ορισμό τυχόν νέου διαχειριστή, μετά την πώληση των ομολογιών χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, σύμφωνα με τους όρους των εγγράφων της τιτλοποίησης, απαιτείται βεβαίωση του ΕΟΠΑ ότι η αντικατάσταση του διαχειριστή δεν επιφέρει υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας του άρθρου 11.
Άρθρο 6
Παροχή εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου
1. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να παρέχει εγγύηση (η «πράξη παροχής εγγύησης»), μετά από σύμφωνη γνώμη της Διυπουργικής Επιτροπής της παραγράφου 1 του άρθρου 96 του ν. 4549/2018 (Α΄ 105), όπως ισχύει, προς τους ομολογιούχους υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας και υπέρ του αποκτώντος, για τιτλοποιημένες απαιτήσεις του παρόντος νόμου. Η εγγύηση τίθεται σε ισχύ με την υπογραφή, μετά την προσκόμιση των δικαιολογητικών της παραγράφου 2 του άρθρου 10, της σύμβασης εγγύησης σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος Γ΄, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος νόμου (η «σύμβαση εγγύησης»). Το ανώτατο συνολικό ποσό της δυνάμενης να χορηγηθεί εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου κατ’ εφαρμογή του παρόντος νόμου ανέρχεται σε δώδεκα δισεκατομμύρια (12.000.000.000) ευρώ. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται κατόπιν σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ως άνω ποσό δύναται να αυξάνεται.
2. Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου συνίσταται στην ανάληψη υποχρέωσης πληρωμής των υποχρεώσεων του αποκτώντος για την ολοσχερή εξόφληση απαιτήσεων από ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων για αποπληρωμή του κεφαλαίου και των τόκων για όλη τη διάρκεια των τίτλων. Η εξόφληση των απαιτήσεων διενεργείται κατά τόκους ή/και κεφάλαιο, αναλόγως της δομής και των συμβατικών όρων κάθε ομολογίας υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας.
3. Το αίτημα για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου υποβάλλεται αποκλειστικά εντός χρονικής περιόδου δεκαοκτώ (18) μηνών από την 10η.10.2019, ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης C (2019) 7309 Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επί του προγράμματος παροχής εγγυήσεων του παρόντος νόμου. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται κατόπιν σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μπορεί να παρατείνεται η περίοδος παροχής εγγύησης, καθώς επίσης να τροποποιούνται για το μέλλον οι όροι παροχής αυτής.
4. Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου είναι ρητή, ανέκκλητη, ανεπιφύλακτη και σε πρώτη ζήτηση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 213, 214 και 215 παράγραφος 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 575/2013, ως εάν το Ελληνικό Δημόσιο ήταν πρωτοφειλέτης, διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου και ερμηνεύεται σύμφωνα με τις διατάξεις της από 10.10.2019 C (2019) 7309 απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και του πρωτογενούς, παραγώγου και επικουρικού ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων.
5. Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου χορηγείται έως την καθορισμένη λήξη των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας ή την πλήρη εξόφλησή τους.
6. Στην απόφαση της παραγράφου 1 αναφέρεται το ακριβές ποσό της εγγύησης, ο χρόνος διάρκειάς της, η καταβλητέα στο Ελληνικό Δημόσιο προμήθεια ασφαλείας και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες η εγγύηση παραμένει σε ισχύ σύμφωνα με το άρθρο 15.
Άρθρο 7
Καθορισμός και καταβολή προμήθειας ασφαλείας
1. Επιβάλλεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, ως εγγυητή, προμήθεια ασφαλείας. Η προμήθεια ασφαλείας καταβάλλεται από την ημερομηνία παροχής της εγγύησης και καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος αυτής, υπολογιζόμενη επί του εκάστοτε ανεξόφλητου εγγυημένου υπολοίπου ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας. Η προμήθεια ασφαλείας υπολογίζεται και καταβάλλεται στην αρχή κάθε εκτοκιστικής περιόδου.
2. Το ύψος της προμήθειας καθορίζεται με την πράξη παροχής της εγγύησης σύμφωνα με το Παράρτημα Β΄ του παρόντος νόμου και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Ενότητα 3.2 της από 10.10.2019 C (2019) 7309 απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Άρθρο 8
Όροι και προϋποθέσεις παροχής της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου
Για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου του παρόντος νόμου, οι όροι και οι προϋποθέσεις που διέπουν τις ομολογίες και τα συμβατικά έγγραφα της τιτλοποίησης απαιτήσεων πρέπει να προβλέπουν ότι:
α) Η υπερημερία του αποκτώντος ως προς την καταβολή του τόκου των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας και η κατάπτωση της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για την κάλυψη της σχετικής υποχρέωσης δεν επιφέρουν το πρόωρο ληξιπρόθεσμο των υποχρεώσεων του αποκτώντος.
β) Δεν επιτρέπεται χωρίς την προηγούμενη ρητή συναίνεση του Υπουργού Οικονομικών:
αα) η μεταβολή της ονομαστικής αξίας ή της τιμής εξόφλησης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας,
ββ) η αύξηση του επιτοκίου που εφαρμόζεται στις ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας ή του επιτοκίου των ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας, εφόσον η καταβολή τόκου στις τελευταίες προηγείται της αποπληρωμής του κεφαλαίου των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας,
γγ) η τροποποίηση του χρόνου λήξης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας,
δδ) η τροποποίηση των όρων που προβλέπουν τα γεγονότα, από την επέλευση των οποίων εξαρτάται το δικαίωμα των ομολογιούχων υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας να ζητήσουν είτε την πρόωρη εξόφληση των τίτλων τους είτε τη διαφοροποίηση στη σειρά προτεραιότητας κατά την πληρωμή των υποχρεώσεων του αποκτώντος,
εε) η τροποποίηση των όρων των ομολογιών και των συμβατικών εγγράφων της τιτλοποίησης απαιτήσεων, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας,
στστ) οποιαδήποτε τροποποίηση των όρων που διέπουν τις ομολογίες και των λοιπών συμβατικών εγγράφων της τιτλοποίησης απαιτήσεων που ρυθμίζουν το ζήτημα της κατάπτωσης της εγγύησης.
γ) Τα στοιχεία ως προς τις χρηματοροές από τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των τιτλοποιημένων απαιτήσεων αποστέλλονται ηλεκτρονικά στον ανεξάρτητο επόπτη (Monitoring Trustee).
δ) Το Ελληνικό Δημόσιο έχει δικαίωμα αναγωγής κατά του αποκτώντος, σε κάθε περίπτωση εκ μέρους του ικανοποίησης των κατόχων ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, εν όλω ή εν μέρει, υποκαθιστάμενο πλήρως στα δικαιώματα αυτών σύμφωνα με τους όρους της τιτλοποίησης απαιτήσεων.
ε) Ο αποκτών, σε περίπτωση κατάπτωσης της εγγύησης και πληρωμής ποσού από το Ελληνικό Δημόσιο, βάσει της εγγύησης, αποδέχεται και αναγνωρίζει ρητά και ανεπιφύλακτα ως έγκυρη και ισχυρή κάθε εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου πληρωμή ποσού βάσει της εγγύησης και παραιτείται από κάθε τυχόν δικαίωμά του να αμφισβητήσει την πληρωμή αυτή.
στ) Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 14 του ν. 3156/2003 ο αποκτών βαρύνεται με την άμεση καταβολή οποιωνδήποτε φόρων, τελών, εισφορών, δικαιωμάτων ή επιβαρύνσεων οποιασδήποτε φύσεως υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων, καθώς και των οποιωνδήποτε εξόδων που προβλέπονται σε σχέση με την παρασχεθείσα εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Άρθρο 9
Διαδικασία υποβολής και εξέτασης των αιτημάτων για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου
1. Για την υποβολή αιτήματος παροχής εγγύησης σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, πιστωτικό ίδρυμα που είναι ή προτίθεται να καταστεί μεταβιβάζων σε τιτλοποίηση απαιτήσεων του παρόντος νόμου, ή ο αποκτών μπορεί να αιτείται στο Υπουργείο Οικονομικών την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 6, υπέρ του αποκτώντος προς τους κατόχους ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας για τις τιτλοποιήσεις απαιτήσεων του παρόντος νόμου. Σε περίπτωση κοινής τιτλοποίησης απαιτήσεων από περισσότερα του ενός πιστωτικά ιδρύματα το αίτημα υποβάλλεται από κοινού.
2. Το αίτημα παροχής εγγύησης υποβάλλεται στη Διεύθυνση Χρηματοοικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία εντός πέντε (5) ημερών διενεργεί έλεγχο πληρότητας, σύμφωνα με τις επόμενες παραγράφους, και το διαβιβάζει αμελλητί στην Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων του άρθρου 17.
3. Το αίτημα παροχής συμπληρώνεται σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος Α΄, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος νόμου και συνοδεύεται, με ποινή απαραδέκτου, από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
α) Τα ακριβή στοιχεία του μεταβιβάζοντος ή/και αποκτώντος (επωνυμία, έδρα, διευθυντές, ή μέλη διοικητικού οργάνου, αριθμός καταχώρισης στα οικεία εμπορικά μητρώα της έδρας του, στοιχεία επικοινωνίας).
β) Προ-αξιολόγηση της πιστοληπτικής διαβάθμισης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας με την κατώτατη αποδεκτή βαθμίδα πιστοληπτικής αξιολόγησης την προβλεπόμενη στο άρθρο 11.
γ) Ενημερωτικό δελτίο, εφόσον συντρέχει, ή πληροφοριακό φυλλάδιο με στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με τη σκοπούμενη τιτλοποίηση απαιτήσεων και τα αδρά μεγέθη της κάθε σειράς ομολογιών.
δ) Τον μοναδικό αριθμό ISIN των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, εφόσον συντρέχει, άλλως στοιχεία ταυτοποίησης του τίτλου.
ε) Σχέδιο των όρων έκδοσης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, οι οποίοι συμμορφώνονται με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
στ) Σχέδιο της σύμβασης μεταβίβασης από τον μεταβιβάζοντα στον αποκτώντα των απαιτήσεων που πρόκειται να τιτλοποιηθούν, στην οποία περιλαμβάνεται όρος για υποχρέωση αντικατάστασης των τυχόν εγγυημένων απαιτήσεων, με απαιτήσεις που δεν φέρουν την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, εντός εξήντα (60) ημερών από τη διαπίστωση της συμπερίληψής τους στο χαρτοφυλάκιο.
ζ) Σύμβαση ανάθεσης από τον μεταβιβάζοντα προς ΕΟΠΑ του έργου της πιστοληπτικής αξιολόγησης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας.
η) Υπολογισμό του κόστους της εγγύησης για τη συνολική ονομαστική αξία των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, σύμφωνα με το παράρτημα Β΄, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος νόμου και με τη χρήση ιστορικών τιμών εντός του τελευταίου πενθήμερου πριν από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος.
θ) Επιστολή δέσμευσης, υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπο του μεταβιβάζοντος και του αποκτώντος, με την οποία αναλαμβάνεται η υποχρέωση για άμεση προηγούμενη ενημέρωση του Υπουργού Οικονομικών σε περίπτωση τροποποίησης των όρων που διέπουν τις ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας.
ι) Σχέδιο σύμβασης ανάθεσης της διαχείρισης των τιτλοποιούμενων απαιτήσεων σύμφωνα με το άρθρο 5, η οποία περιλαμβάνει ρητά τους όρους των άρθρων 3 και 12 του παρόντος, καθώς και την υποχρέωση του αποκτώντος να κινήσει τη διαδικασία αντικατάστασης του διαχειριστή, κατόπιν αιτήματος του εγγυητή.
ια) Γνώμη ορκωτού ελεγκτή για την πλήρωση ή μη των προϋποθέσεων λογιστικής αποαναγνώρισης των τιτλοποιούμενων απαιτήσεων στις οικονομικές καταστάσεις του μεταβιβάζοντος.
ιβ) Δήλωση του αποκτώντος περί αποδοχής των όρων της εγγύησης του παρόντος νόμου.
4. Το υποβαλλόμενο αίτημα γίνεται αποδεκτό εφόσον: α) Υποβληθεί έως τις 10.4.2021. β) Έχει συμπληρωθεί σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος Α΄ του παρόντος νόμου. γ) Συνοδεύεται από το σύνολο των εγγράφων της παραγράφου 3 προσηκόντως υπογεγραμμένο από τους νόμιμους εκπροσώπους του μεταβιβάζοντος και του αποκτώντος, οι οποίοι βεβαιώνουν την πληρότητα και ακρίβεια των υποβαλλομένων συνοδευτικών εγγράφων.
5. Τα αιτήματα που πληρούν σωρευτικά τους όρους και τις προϋποθέσεις των ανωτέρω παραγράφων ικανοποιούνται κατά σειρά χρονικής προτεραιότητας βάσει του χρόνου υποβολής τους.
6. Εφόσον η χορηγηθείσα εγγύηση δεν τεθεί σε ισχύ το αργότερο εντός δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης της σχετικής υπουργικής απόφασης, η απόφαση αυτοδικαίως παύει να ισχύει για το μέλλον και το ποσό της εγγύησης αποδεσμεύεται και καθίσταται εκ νέου διαθέσιμο προς παροχή κατά τη διαδικασία του παρόντος νόμου. Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη και δεν μπορεί να υποβληθεί νέο αίτημα για την ίδια τιτλοποίηση απαιτήσεων πριν την πάροδο έξι (6) μηνών από την έκδοση της ανωτέρω πράξης. Η οφειλόμενη προμήθεια για το διάστημα αυτό καταβάλλεται και η καταβληθείσα δεν επιστρέφεται.
7. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καθορίζονται περαιτέρω λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 10
Θέση σε ισχύ της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου
1. Η παρασχεθείσα εγγύηση τίθεται σε ισχύ, εφόσον πληρούνται σωρευτικώς οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) έχει προηγηθεί η μεταβίβαση μέσω πώλησης σε ιδιώτες επενδυτές, έναντι θετικής αξίας (positive value), τουλάχιστον του πενήντα τοις εκατό πλέον μίας (50% +1) των εκδοθεισών ομολογιών χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας,
β) έχει προηγηθεί η μεταβίβαση μέσω πώλησης σε ιδιώτες επενδυτές σε θετική τιμή (positive price) ικανού αριθμού ομολογιών χαμηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, καθώς και, εφόσον έχουν εκδοθεί, ικανού αριθμού ομολογιών ενδιάμεσης εξοφλητικής προτεραιότητας για τη λογιστική αποαναγνώριση (derecognition) των τιτλοποιημένων απαιτήσεων στις οικονομικές καταστάσεις του μεταβιβάζοντος και του ομίλου του, σε ενοποιημένη βάση, σύμφωνα με τα ισχύοντα κατά τον χρόνο της τιτλοποίησης απαιτήσεων Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς,
γ) οι ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας έχουν λάβει την ελάχιστη απαιτούμενη βαθμίδα αξιολόγησης από ΕΟΠΑ, σύμφωνα με τo άρθρο 11 και
δ) η διαχείριση των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων της τιτλοποίησης απαιτήσεων έχει ανατεθεί σε διαχειριστή, ο οποίος δεν ελέγχεται από τον μεταβιβάζοντα (ανεξάρτητος διαχειριστής).
2. Για την επιβεβαίωση της πλήρωσης των προϋποθέσεων της παραγράφου 1 υποβάλλεται δήλωση του νομίμου εκπροσώπου του μεταβιβάζοντος, που υπέχει θέση υπευθύνου δηλώσεως, συνοδευόμενη από:
α) γνωμοδότηση νομικού συμβούλου του μεταβιβάζοντος, ότι επήλθε νομότυπα η μεταβίβαση των ομολογιών σύμφωνα με τα οριζόμενα στις περιπτώσεις α΄ και β΄ της παραγράφου 1,
β) βεβαίωση ορκωτού ελεγκτή ότι επήλθε η λογιστική αποαναγνώριση σύμφωνα με την περίπτωση β΄ της παραγράφου 1,
γ) βεβαίωση του ΕΟΠΑ ότι οι ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας έχουν λάβει κατ’ ελάχιστον την απαιτούμενη βαθμίδα αξιολόγησης που προβλέπει η παράγραφος 1 του άρθρου 11,
δ) βεβαίωση ορκωτού ελεγκτή ότι η διαχείριση των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων της τιτλοποίησης απαιτήσεων έχει ανατεθεί σε διαχειριστή, ο οποίος δεν ελέγχεται από τον μεταβιβάζοντα κατά το Διεθνές Λογιστικό Πρότυπο 10 (ανεξάρτητος διαχειριστής),
ε) πίνακα απεικόνισης των προϋπολογισθεισών χρηματοροών της τιτλοποίησης σύμφωνα με το Παράρτημα Δ΄ του παρόντος και
στ) αντίγραφα των οριστικών υπογεγραμμένων συμβάσεων, σχέδια των οποίων προβλέπονται στις περιπτώσεις ε΄, στ΄, ι΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 9.
3. Για τη θέση της παρασχεθείσας εγγύησης σε ισχύ, η ανωτέρω δήλωση με τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά υποβάλλεται στην Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων του άρθρου 17.
Άρθρο 11
Πιστοληπτική Αξιολόγηση Ομολογιών Υψηλής Εξοφλητικής Προτεραιότητας
1. Για την έναρξη ισχύος της εγγύησης του παρόντος νόμου, οι Ομολογίες Υψηλής Εξοφλητικής Προτεραιότητας πρέπει προηγουμένως να λάβουν κατηγορία αξιολόγησης ΒΒ-, Ba3, ΒΒ-, BBL ή υψηλότερη, από ΕΟΠΑ αναγνωρισμένο, κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος της εγγύησης, σε οικείο μητρώο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
2. Τυχόν δεύτερη αξιολόγηση διενεργείται από ΕΟΠΑ που έχει καταχωρηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΕ) 1060/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας. Η δεύτερη αξιολόγηση δεν δύναται να υπολείπεται της κατηγορίας ΒΒ-, Ba3, ΒΒ-, BBL.
3. Για την αξιολόγηση των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος λαμβάνεται υπόψη το κόστος προμήθειας της εγγύησης του παρόντος νόμου, χωρίς την ωφέλεια εξ αυτής. Για τους σκοπούς του υπολογισμού του κόστους προμήθειας της εγγύησης λαμβάνεται υπόψη η χαμηλότερη αξιολόγηση.
4. Κατά την αξιολόγηση που διενεργείται για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ο ΕΟΠΑ δύναται να λαμβάνει υπόψη τις εκτιμώμενες συνέργειες από την επιλογή συγκεκριμένου διαχειριστή.
5. Ο ΕΟΠΑ λαμβάνει ενημέρωση τουλάχιστον ως προς τα ακόλουθα:
α) τα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία, που αφορούν στην επιλογή του διαχειριστή, όπως:
αα) οι προηγούμενες αποδόσεις επιχειρηματικής δράσης του διαχειριστή στην Ελλάδα,
ββ) τα διευθυντικά στελέχη του διαχειριστή που παρακολουθούν τη συγκεκριμένη τιτλοποίηση (management team),
γγ) τη δομή της αμοιβής του διαχειριστή.
β) Τις πληροφορίες ανά δανειακή σύμβαση των τιτλοποιημένων απαιτήσεων.
γ) Την οργανωτική και λειτουργική δομή του αποκτώντος, συμπεριλαμβανομένων όλων των εξόδων. δ) Τον τρόπο υπολογισμού της προμήθειας για την εγγύηση του παρόντος νόμου, προκειμένου να υπολογιστεί αυτή στο μοντέλο χρηματοροών της τιτλοποίησης απαιτήσεων.
Όπου δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι υπολογισμοί διενεργούνται επί τη βάσει συντηρητικών παραδοχών (prudent basis).
Άρθρο 12
Αντικατάσταση του διαχειριστή τιτλοποιημένων απαιτήσεων
1. Ο διαχειριστής μπορεί να αντικαθίσταται σε περίπτωση κατάπτωσης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, υπό την προϋπόθεση ότι για δύο διαδοχικές περιόδους εκτοκισμού οι συνολικές καθαρές εισπράξεις από τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των τιτλοποιημένων απαιτήσεων υπολείπονται, κατά ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%), του συνολικού προϋπολογισθέντος ποσού καθαρών εισπράξεων των αντίστοιχων περιόδων, σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο ελήφθη υπόψη από τον ΕΟΠΑ για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας. Ο διαχειριστής μπορεί να αντικαθίσταται κατά τους όρους του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον η κατάπτωση της εγγύησης ή η υστέρηση των καθαρών εισπράξεων οφείλεται σε δικό του πταίσμα.
2. Η διαδικασία της ταχείας και αποτελεσματικής αντικατάστασης του διαχειριστή, καθώς και ότι ο διαχειριστής δεν έχει στην περίπτωση αυτή ουδεμία αξίωση αποζημίωσης ή άλλη με αφορμή την αντικατάστασή του, πρέπει να προβλέπονται συμβατικά. Ο νέος διαχειριστής δεν πρέπει να είναι συνδεδεμένος με τον προηγούμενο διαχειριστή. Ο αντικατασταθείς διαχειριστής έχει υποχρέωση να συνεργάζεται καλόπιστα με τον νέο διαχειριστή, κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή ανάληψη από τον νέο διαχειριστή των καθηκόντων του.
Άρθρο 13
Κατάπτωση της εγγύησης
1. Μετά την παρέλευση πενήντα (50) ημερών από τη μη πληρωμή οποιασδήποτε υποχρέωσης του αποκτώντος που απορρέει από τις ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, οι ομολογιούχοι υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας κοινοποιούν, διά του εκπροσώπου τους, στον εγγυητή αίτημα πληρωμής των οφειλόμενων ποσών (αίτημα κατάπτωσης). Το αίτημα δεν δύναται να υποβληθεί μετά την παρέλευση εννέα (9) μηνών από την συμπλήρωση της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου.
2. Το αίτημα κατάπτωσης υποβάλλεται στη Διεύθυνση Κρατικών Εγγυήσεων και Κίνησης Κεφαλαίων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Εντός τριάντα (30) ημερών από την παραλαβή του αιτήματος κατάπτωσης από τον εγγυητή, το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλει τα οφειλόμενα στους ομολογιούχους υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας ποσά, σύμφωνα με τους όρους των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας που διαλαμβάνονται στα συμβατικά έγγραφα της τιτλοποίησης απαιτήσεων. Το Ελληνικό Δημόσιο υποκαθίσταται σε όλα τα δικαιώματα των ομολογιούχων υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας και έχει το δικαίωμα να εισπράξει τα καταβληθέντα στους ομολογιούχους ποσά, μαζί με τους νόμιμους τόκους και έξοδα είσπραξης από τον αποκτώντα, σύμφωνα με τους όρους του παρόντος, σε εφαρμογή της από 10.10.2019 C (2019) 7309 απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Άρθρο 14
Ενημέρωση Ελληνικού Δημοσίου
1. Ο διαχειριστής των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων υποχρεούται να υποβάλει προς την Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων του άρθρου 17 τις προβλεπόμενες στα πρότυπα ESMA αναφορές διαχειριστή (Servicing Reports) σε μηνιαία βάση.
2. Για τους σκοπούς παρακολούθησης των χρηματοροών της τιτλοποίησης απαιτήσεων ο διαχειριστής, ο εκπρόσωπος των ομολογιούχων και ο μεταβιβάζων, κοινοποιούν άμεσα όλα τα στοιχεία και τις πληροφορίες που αφορούν την τιτλοποίηση απαιτήσεων στην Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων.
3. Για τους σκοπούς παρακολούθησης των χρηματοροών των τιτλοποιηθεισών απαιτήσεων, ο διαχειριστής αποστέλλει σε μηνιαία βάση και σε κάθε περίπτωση εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών μετά τη λήξη κάθε περιόδου προς την Τράπεζα της Ελλάδος ειδικά προσαρμοσμένη αναφορά, η οποία διαβιβάζεται εν συνεχεία προς την Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος δύναται να καθορίζονται και να εξειδικεύονται τα στοιχεία, ο τρόπος, η συχνότητα, οι ημερομηνίες υποβολής της αναφοράς, το είδος της απαιτούμενης πληροφόρησης, καθώς και οποιεσδήποτε άλλες πληροφορίες απαραίτητες για τους σκοπούς της παρούσας ή του Παραρτήματος Δ΄ του παρόντος νόμου.
4. Ο διαχειριστής, ο διαχειριστής πληρωμών και ο πληρεξούσιος καταβολών αποστέλλει στην Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων ηλεκτρονικά, ανά τιτλοποίηση απαιτήσεων, αναφορά σχετικά με τις καταβολές και την εξόφληση των υποχρεώσεων από τα έγγραφα της τιτλοποίησης απαιτήσεων. Οι ανωτέρω υποχρεούνται να ενημερώνουν αμελλητί την Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων για κάθε γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει την εμπρόθεσμη εξέλιξη των προβλεπόμενων χρηματοροών.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Παρακολούθησης Εγγυήσεων δύναται να καθορίζεται και να εξειδικεύεται κάθε αναγκαίο στοιχείο, υποχρέωση και λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παραγράφων 1, 2 και 4 του παρόντος.
Άρθρο 15
Απαλλαγή του Ελληνικού Δημοσίου – Πρόωρη λήξη της εγγύησης
1. Η παρασχεθείσα εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου παύει να ισχύει όταν οι όροι και οι προϋποθέσεις τιτλοποίησης απαιτήσεων τροποποιηθούν κατά τρόπο που έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του παρόντος νόμου ή με την από 10.10.2019 C (2019) 7309 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
2. Οι ομολογιούχοι υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας μπορούν, σύμφωνα με τους όρους των εγγράφων της τιτλοποίησης απαιτήσεων, να ζητήσουν ανά πάσα στιγμή τη διακοπή της εγγύησης. Αν, ομολογιούχος υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, είναι ο μεταβιβάζων, για την πρόωρη λήξη της εγγύησης απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας εποπτικής αρχής.
Άρθρο 16
Ανεξάρτητος Επόπτης
1. Η συμμόρφωση με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και ιδίως η διαδικασία πιστοληπτικής αξιολόγησης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας από τον ΕΟΠΑ, αποτελούν αντικείμενο συστηματικής παρακολούθησης από ανεξάρτητο επόπτη (monitoring trustee). Ως ανεξάρτητος επόπτης ορίζεται, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φυσικό ή νομικό πρόσωπο με επαρκή εχέγγυα τεχνογνωσίας και ανεξαρτησίας για ανάληψη της εν λόγω αρμοδιότητας.
2. Ο ανεξάρτητος επόπτης διαθέτει ακώλυτη πρόσβαση σε κάθε στοιχείο και πληροφορία που τηρείται από τον εγγυητή και τους εμπλεκόμενους φορείς της τιτλοποίησης απαιτήσεων, ή από τυχόν τρίτους για λογαριασμό τους, στο πλαίσιο άσκησης της δραστηριότητάς τους κατ’ εφαρμογή του παρόντος νόμου, προκειμένου να δύναται να ασκήσει έγκαιρα και αποτελεσματικά τα εποπτικά του καθήκοντα.
Άρθρο 17
Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου
1. Συνιστάται στο Υπουργείο Οικονομικών Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου σε τιτλοποιήσεις απαιτήσεων πιστωτικών ιδρυμάτων του παρόντος νόμου, η οποία έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) εξετάζει κάθε αίτημα παροχής της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο της διαβιβάζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 9, για να διαπιστώσει εάν πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις παροχής εγγύησης,
β) μελετά και επεξεργάζεται τα περιοδικώς και εκτάκτως υποβαλλόμενα οικονομικά στοιχεία του διαχειριστή, του αποκτώντος και τυχόν λοιπών φορέων της δομής της τιτλοποίησης απαιτήσεων, και, εν γένει, κάθε στοιχείο για το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο λαμβάνει γνώση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14, με στόχο να διαπιστώσει την ενδεχόμενη καθυστέρηση των εν γένει προβλεπόμενων καταβολών ή την ενδεχόμενη κατάπτωση της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης και ενημερώνει σχετικά τον Υπουργό Οικονομικών,
γ) μελετά ειδικά προβλήματα που ανακύπτουν και συνδέονται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου του παρόντος νόμου και προτείνει μέτρα για την αντιμετώπισή τους,
δ) σταθμίζει το μέγεθος του αναλαμβανόμενου από το Ελληνικό Δημόσιο κινδύνου, από την παροχή της εγγύησης του παρόντος νόμου και την επίδρασή του στη διαμόρφωση του δημοσίου χρέους και εισηγείται σχετικώς,
ε) εισηγείται εγγράφως προς την Επιτροπή του άρθρου 97 του ν. 4549/2018 (Α΄ 105) για την παροχή ή μη της σχετικής σύμφωνης γνώμης της τελευταίας για την παροχή της εγγύησης, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την παραλαβή του σχετικού αιτήματος, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 6 και την παράγραφο 2 του άρθρου 9 του παρόντος,
στ) εισηγείται εγγράφως προς την Επιτροπή του άρθρου 97 του ν. 4549/2018 για την παροχή ή μη της σχετικής σύμφωνης γνώμης της τελευταίας, για τη θέση σε ισχύ της εγγύησης, εντός δύο (2) ημερών από την παραλαβή της δήλωσης του άρθρου 10 του παρόντος,
ζ) εισηγείται εγγράφως προς τον Υπουργό Οικονομικών επί θεμάτων που άπτονται της εφαρμογής του παρόντος νόμου συναφώς προς τις αρμοδιότητές της.
2. Η Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, με Πρόεδρο τον Γενικό Διευθυντή του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και μέλη: α) τον Προϊστάμενο Διεύθυνσης Κρατικών Εγγυήσεων και Κίνησης Κεφαλαίων της Γενικής Διεύθυνσης Θησαυροφυλακίου και Δημοσιονομικών Κανόνων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, β) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικής Πολιτικής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, γ) δύο (2) εκπροσώπους προερχόμενους από την Τράπεζα της Ελλάδος με σκοπό τη συνδρομή σε εποπτικά και ρυθμιστικά θέματα τιτλοποιήσεων και ελέγχων, δ) έναν (1) εκπρόσωπο του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και ε) έναν (1) εκπρόσωπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τους αναπληρωτές τους.
3. Οι πληροφορίες από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Παρακολούθησης Εγγυήσεων είναι απόλυτα εμπιστευτικές, διαβαθμίζονται και κοινοποιούνται σε οποιαδήποτε μορφή μόνο με απόφαση του Προέδρου της. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος συνεργάζονται με την Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων και διεκπεραιώνουν κάθε σχετικό αίτημα για παροχή πληροφοριών ή τεκμηρίωση κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.
4. Η Διεύθυνση Χρηματοοικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών μεριμνά για την προώθηση χωρίς υπαίτια καθυστέρηση των αιτημάτων παροχής εγγύησης του παρόντος νόμου προς την Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων. H Διεύθυνση Κρατικών Εγγυήσεων και Κίνησης Κεφαλαίων του ίδιου Υπουργείου μεριμνά για την ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης της υπουργικής απόφασης παροχής εγγύησης.
5. Με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου για την Οικονομική Πολιτική, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Παρακολούθησης Εγγυήσεων μπορεί να ανατίθεται απευθείας με σύμβαση έργου, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, σε διακεκριμένους εμπειρογνώμονες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) για εξειδικευμένα χρηματοπιστωτικά, νομικά και οικονομικά θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής και της εφαρμογής του παρόντος νόμου. Η τυχόν δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών.
6. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ρυθμίζονται τα θέματα λειτουργίας και οργάνωσης της διοικητικής υποστήριξης της Επιτροπής Παρακολούθησης Εγγυήσεων, η διοικητική συνεργασία για την αποδοχή, επεξεργασία και προώθηση των αιτημάτων από τις υπηρεσίες του Υπουργείου προς την Επιτροπή Παρακολούθησης Εγγυήσεων και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 18
α) Οι εγγυήσεις που παρέχονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου εξαιρούνται από το ανώτατο όριο εγγυήσεων, όπως αυτό καθορίζεται στο άρθρο 104 του ν. 4549/2018 (Α΄ 105).
β) Στην περίπτωση α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 126 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «καθώς και οι εγγυήσεις του νόμου για την παροχή εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων (ΗΡΑΚΛΗΣ)».
Άρθρο 19
Παραρτήματα
Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του παρόντος τα παραρτήματα Α΄, Β΄, Γ΄ (Γ1 και Γ2) και Δ΄.
Σημ.: για τα παραρτήματα ανατρέξτε στο ΦΕΚ
Άρθρο 20
Έναρξη ισχύος
Η έναρξη ισχύος του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στις επιμέρους διατάξεις.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2019
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Υπουργός Οικονομικών
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.
Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2019
Ο επί της Δικαιοσύνης Υπουργός
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΙΑΡΑΣ