ΝOΜΟΣ  2092 ΦΕΚ 180/25.11.1992

Για την κύρωση Σύστασης της UNESCO που αφορά διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

Άρθρο πρώτο
Κυρούται αναδρομικώς από 1ης Ιανουαρίου 1988 και έχει πλήρη καινόμιμη ισχύ η αναθεωρημένη Σύσταση, που αφορά τους διεθνείς διαγωνισμούς αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας και έχει υιοθετηθεί από τη Γενική Διάσκεψη του Εκπαιδευτικού, Μορφωτικού και Επιστημονικού Οργανισμού των Ηνωμένων εθνών (UNESCO) στο Παρίσι στις 27 Νοεμβρίου 1978 και της οποίας το κείμενο στο αγγλικό πρότυπο, καθώς και στηνελληνική του μετάφραση είναι το ακόλουθο:

ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ

Η Γενική Διάσκεψη του Εκπαιδευτικού, Μορφωτικού και Επιστημονικού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, που συνήλθε στο Παρίσι στην εικοστή συνεδρία της, από την 24η Οκτωβρίου μέχρι την 28η Νοεμβρίου 1978,

Υπενθυμίζοντας ότι υιοθέτησε, κατά την ένατη συνεδρία της (1956) τη Σύσταση που αφορά Διεθνείς Διαγωνισμούς Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας,

Σημειώνοντας ότι οι διεθνείς κανόνες και αρχές, που διατυπώθηκαν σεαυτήν τη Σύσταση, είναι ακόμα σε ισχύ, θεωρώντας παρ` όλα αυτά, ότι οιΠρότυποι Κανονισμοί οι οποίοι αποτελούν παράρτημα αυτής της Σύστασης έχουν ανάγκη εκσυγχρονισμού, έτσι ώστε να καλύψουν με μεγαλύτερη πληρότητα τις σημερινές ανάγκες, όσον αφορά διεθνείς διαγωνισμούς αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, και να λάβουν υπόψη τη μέχρι τώρα εμπειρία,

`Έχοντας λάβει υπόψη, κατά τη 19η συνεδρία, ότι είναι σκόπιμο να προχωρήσει στην αναθεώρηση αυτής της Σύστασης,

`Έχοντας στη διάθεση της προτάσεις σχετικές με την αναθεώρηση αυτήςτης Σύστασης,

Υιοθετεί, την 27η ημέρα του Νοεμβρίου 1978, την παρούσα αναθεωρημένηΣύσταση.

Η Γενική Διάσκεψη συστήνει, τα Κράτη – Μέλη να εφαρμόσουν τιςακόλουθες οδηγίες λαμβάνοντας οποιαδήποτε νομοθετικά ή άλλα μέτρα, πουαπαιτούνται για να τεθούν σε ισχύ, στην επικράτειά τους, οι αρχές καιοι κανόνες που διατυπώνονται στην παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση.Η Γενική Διάσκεψη συστήνει, τα Κράτη – Μέλη να γνωστοποιήσουν τηνπαρούσα αναθεωρημένη Σύσταση στις αρχές και στους οργανισμούς, πουέχουν σχέση με διαγωνισμούς αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, καθώς καιστους συλλόγους αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων κάθε κράτους.

Η Γενική Διάσκεψη συστήνει, τα Κράτη – Μέλη να αναφέρουν σε χρόνο καιτρόπο που θα καθορισθούν απ` αυτήν για τις ενέργειες που έχουν λάβει,ώστε να θέσουν σε ισχύ την παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση.

Ι. ΟΡΙΣΜΟΙ

1. (α) Για τους σκοπούς της παρούσας αναθεωρημένης Σύστασης, ο όρος”διεθνής” θα χρησιμοποιείται για κάθε διαγωνισμό στον οποίο καλούνταινα συμμετάσχουν αρχιτέκτονες ή πολεοδόμοι από περισσότερες από μίαχώρες.

(β) Οι διεθνείς διαγωνισμοί μπορεί να είναι ανοιχτοί ή κλειστοί : (ι)διαγωνισμοί στους οποίους μπορεί να συμμετάσχει κάθε ειδικός από δύο ήπερισσότερες χώρες, ορίζονται ως ανοιχτοί, (ιι) διαγωνισμοί στουςοποίους περιορίζεται η συμμετοχή σε συγκεκριμένο αριθμό ειδικών οιοποίοι έχουν προσκληθεί από τους διοργανωτές, ορίζονται ως κλειστοί.(γ) Οι διεθνείς διαγωνισμοί μπορούν να διεξάγονται σε ένα ή δύοστάδια.

ΙΙ. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

2. Η ανακοίνωση ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να περιλαμβάνειτον καθορισμό του είδους του διαγωνισμού και μία σαφή δήλωση για τοσκοπό του διαγωνισμού. Επίσης, η ανακοίνωση θα πρέπει να αναφέρει αν οδιαγωνισμός είναι ανοιχτός ή κλειστός και εάν διεξάγεται σε ένα ή δύοστάδια.

3. Οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να συντάσσονται σεσυνεργασία με τη ΔιεθνήΈνωση Αρχιτεκτόνων.

4. Οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να αναφέρουν καθαρά:το σκοπό του διαγωνισμού, την ακριβή φύση του προβλήματος, και τιςπρακτικές απαιτήσεις που θα πρέπει να πληρούν οι διαγωνιζόμενοι.

5. Οι απαιτήσεις και οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει ναείναι οι ίδιοι για όλους τους διαγωνιζόμενους, ανεξαρτήτως εθνικότητας.

6. Η ανακοίνωση ενός ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει ναγίνεται με ίσους όρους σε διεθνές επίπεδο.

ΙΙΙ. Η ΚΡΙΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

7. Στην κριτική επιτροπή θα πρέπει να πλειοψηφούν ειδικοί με τακατάλληλα προσόντα.

8. Η κριτική επιτροπή θα πρέπει να περιλαμβάνει ανάμεσα στα μέλη τηςάτομα με εθνικότητα διαφορετική από αυτήν της χώρας που οργανώνει τοδιαγωνισμό.

ΙV. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

9. Το χρηματικό ποσόν των βραβείων, των τιμητικών διακρίσεων και τωναποζημιώσεων που καθορίζονται από τους όρους ενός διεθνούς διαγωνισμούθα πρέπει να είναι ανάλογα με το μέγεθος του έργου, τη φύση του και τηνεργασία που απαιτείται από τους διαγωνιζόμενους.

10. Στο νικητή ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να δοθούν επαρκείςεγγυήσεις όσον αφορά τη συμμετοχή του στην πραγμάτωση του αντικειμένουτου διαγωνισμού. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να προβλέπεταιαποζημίωση ανάλογη με το μέγεθος του αντικειμένου του διαγωνισμού.

11. Θα πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία τηςπατρότητας της μελέτης και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας όλων τωνδιαγωνιζόμενων όσον αφορά τα σχέδια-προτάσεις που υποβάλλουν σε έναδιεθνή διαγωνισμό.

12. Τα αποτελέσματα ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να γίνονταιδημοσίως γνωστά, και τα σχέδια-προτάσεις που έχουν υποβληθεί για τοδιαγωνισμό θα πρέπει να εκτίθενται στο κοινό.

13. Θα πρέπει να προβλέπεται η προσφυγή στις καλές υπηρεσίες τηςΔιεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων για τη διευθέτηση κάθε διαφοράς που μπορείνα παρουσιασθεί στα πλαίσια ενός διεθνούς διαγωνισμού.

V. ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ

14. Οι διατάξεις των Προτύπων Κανονισμών που επισυνάπτονται σανπαράρτημα στην παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση θα πρέπει να αποτελούν τοπλαίσιο για τους αγωνοθέτες των διεθνών διαγωνισμών.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΔΙΕΘΝΕΙΣΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο σκοπός αυτών των Προτύπων Κανονισμών είναι να καθορίσει τις αρχέςστις οποίες στηρίζονται οι διεθνείς διαγωνισμοί, και οι οποίες θααποτελούν το πλαίσιο για την οργάνωση του διαγωνισμού.

Οι Κανονισμοί έχουν συνταχθεί προς το συμφέρον τόσο του αγωνοθέτη όσοκαι των διαγωνιζομένων.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1

Ο όρος “διεθνής” θα χρησιμοποιείται για κάθε διαγωνισμό στον οποίο ησυμμετοχή είναι ανοιχτή σε αρχιτέκτονες, πολεοδόμους ή ομάδες ειδικών,επικεφαλής των οποίων είναι αρχιτέκτονας ή πολεοδόμος, διαφορετικήςεθνικότητας και κάτοικος διαφορετικής χώρας, καθώς και σεεπαγγελματίες άλλων ειδικοτήτων που συνεργάζονται με αυτούς.Διαγωνισμοί που είναι ανοιχτοί σε όλους τους αρχιτέκτονες, πολεοδόμους,και επαγγελματίες, που συνεργάζονται με αυτούς, ορίζονται ως”ανοιχτοί”. Αυτοί οι Κανονισμοί καλύπτουν τόσο ανοιχτούς διαγωνισμούςόσο και κλειστούς διαγωνισμούς (όπου επιβάλλεται κάποιου είδουςπεριορισμός) και μερικές φορές ειδικούς διαγωνισμούς.

Άρθρο 2

Οι διεθνείς διαγωνισμοί κατατάσσονται σε διαγωνισμούς Προσχεδίων ή σεδιαγωνισμούς Ιδεών.

Άρθρο 3

Οι διεθνείς διαγωνισμοί μπορούν να διεξάγονται σε ένα ή δύο στάδια.

Άρθρο 4

Οι κανονισμοί και οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα είναι οι ίδιοιγια όλους τους διαγωνιζόμενους.

Άρθρο 5

Ένα αντίγραφο των κανονισμών και του πλήρους τεύχους του κάθεδιαγωνισμού θα πρέπει να καταχωρείται στη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων,που εφεξής θα αναφέρεται σαν Δ.Ε.Α., και θα αποστέλλεται συγχρόνωςδωρεάν σε όλα τα ενδιαφερόμενα εθνικά τμήματα της Δ.Ε.Α. Επίσης θαστέλνονται στη Δ.Ε.Α. και σε όλα τα ως άνω τμήματα της Δ.Ε.Α., οιαπαντήσεις στις ερωτήσεις των διαγωνιζόμενων.

Άρθρο 6

Κάθε τεύχος διαγωνισμού, το οποίο δεν έχει δημοσιευθεί σε μία από τιςεπίσημες γλώσσες της Δ.Ε.Α. (αγγλικά, γαλλικά, ρωσικά και ισπανικά) θασυνοδεύεται από μετάφραση σε μία τουλάχιστον από αυτές τις γλώσσες.Αυτές οι μεταφράσεις θα εκδίδονται ταυτόχρονα με την έκδοση στη γλώσσατου πρωτοτύπου. Δεν θα ζητείται από τους διαγωνιζόμενους να υποβάλουνυλικό σε περισσότερες από μία επίσημες γλώσσες της Δ.Ε.Α..

Άρθρο 7

`Όλες οι προτάσεις των διαγωνιζόμενων θα υποβάλλονται και θακρίνονται ανώνυμα.

Άρθρο 8

Ο αγωνοθέτης ή/και η Γενική Γραμματεία της Δ.Ε.Α. θα ανακοινώνει έναδιεθνή διαγωνισμό σε όλα τα Εθνικά Τμήματα της Δ.Ε.Α. με το αίτημα ναδημοσιευθεί σε τεχνικά περιοδικά ή σε άλλα μέσα μαζικής ενημέρωσης πουέχουν στη διάθεσή τους, όσο το δυνατόν ταυτόχρονα, έτσι ώστε να δοθεί ηδυνατότητα σε αυτούς που ενδιαφέρονται να ζητήσουν εγκαίρως τουςκανονισμούς και το πλήρες τεύχος. Η ανακοίνωση αυτή θα καθορίζει πούκαι πώς θα μπορεί κανείς να προμηθευτεί αντίγραφα του τεύχους τουδιαγωνισμού και θα διευκρινίζει ότι το τεύχος έχει λάβει την έγκρισητης Δ.Ε.Α. (βλ. άρθρο 15).

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

Άρθρο 9

Ο αγωνοθέτης θα διορίσει έναν τεχνικό σύμβουλο, κατά προτίμησηαρχιτέκτονα (ο οποίος θα μπορούσε να είναι και πολεοδόμος σε περίπτωσηπολεοδομικού διαγωνισμού) για να προετοιμάσει το τεύχος του διαγωνισμούκαι να επιβλέψει τη διενέργεια του διαγωνισμού.

Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ

Άρθρο 10

Στο τεύχος του διεθνούς διαγωνισμού, είτε αυτός διεξάγεται σε ένα ήδύο στάδια, και είτε είναι ανοιχτός ή κλειστός θα δηλώνεται ρητά:(α) ο σκοπός του διαγωνισμού και οι προθέσεις του αγωνοθέτη,

(β) η φύση του προβλήματος υπό επίλυση,

(γ) όλες οι πρακτικές απαιτήσεις, που θα πρέπει να πληρούν οιδιαγωνιζόμενοι.

Άρθρο 11

Στο τεύχος θα πρέπει να γίνεται σαφής διαχωρισμός μεταξύ υποχρεωτικώνπροϋποθέσεων ουσιώδους υφής από εκείνες οι οποίες επιτρέπουν στοδιαγωνιζόμενο ελευθερία ερμηνείας, που θα πρέπει να είναι όσο τοδυνατόν ευρεία. `Όλες οι προτάσεις θα υποβάλλονται σύμφωνα με τουςκανονισμούς.

Άρθρο 12

Όλα τα απαραίτητα στοιχεία, που θα παρασχεθούν στους διαγωνιζόμενους(κοινωνικά, οικονομικά, τεχνικά, γεωγραφικά, τοπογραφικά κ.λπ.) πρέπεινα είναι συγκεκριμένα και να μην επιδέχονται παρανόηση. Ο αγωνοθέτηςμπορεί να εκδώσει συμπληρωματικό τεύχος με πληροφορίες και οδηγίες,εγκεκριμένο από την κριτική επιτροπή, σε όλους τους διαγωνιζόμενους,που έχουν επιλεγεί για να προχωρήσουν στο δεύτερο στάδιο ενόςδιαγωνισμού δύο σταδίων.

Άρθρο 13

Οι κανονισμοί θα αναφέρουν τον αριθμό, το χαρακτήρα, την κλίμακα καιτις διαστάσεις των κειμένων, σχεδίων ή προπλασμάτων που ζητούνται,καθώς και τους όρους υπό τους οποίους θα γίνονται αποδεκτά αυτά τακείμενα, σχέδια ή προπλάσματα. Όπου ζητείται προϋπολογισμός κόστους,αυτός θα πρέπει να υποβάλλεται σε υπόδειγμα εντύπου που θα καθορίζεταιστους κανονισμούς.

Άρθρο 14

Κατά κανόνα, ο αγωνοθέτης ενός διεθνούς διαγωνισμού θα χρησιμοποιείτη μετρική κλίμακα. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, θα επισυνάπτεται στουςκανονισμούς η αντιστοιχία των μέτρων.

ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗ Δ.Ε.Α.

Άρθρο 15

Ο αγωνοθέτης θα πρέπει να λαμβάνει από τη Δ.Ε.Α. γραπτή έγκριση τωνόρων του διαγωνισμού, συμπεριλαμβανομένων του χρονοδιαγράμματος, τουποσού εγγραφής και της ιδιότητας των μελών της κριτικής επιτροπής πρινανακοινωθεί ότι ο διαγωνισμός διενεργείται υπό την αιγίδα της Δ.Ε.Α..

ΕΓΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ

Άρθρο 16

Μόλις οι διαγωνιζόμενοι ενημερωθούν για το διαγωνισμό θα ζητήσουναπό τον αγωνοθέτη την εγγραφή τους. Η εγγραφή συνεπάγεται την αποδοχήτων κανονισμών του διαγωνισμού.

Άρθρο 17

Ο αγωνοθέτης θα παράσχει στους διαγωνιζόμενους όλα τα απαραίτηταστοιχεία για την επεξεργασία των λύσεών τους. Στις περιπτώσεις που ηπαροχή τέτοιων στοιχείων εξαρτάται από την κατάθεση ενός χρηματικούποσού, αυτό Θα επιστρέφεται στους διαγωνιζόμενους που υπέβαλαν καλή τηπίστει πρόταση, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά στο τεύχος τουδιαγωνισμού.

Άρθρο 18

Τα ονόματα των διαγωνιζόμενων που έχουν επιλεγεί για να προχωρήσουνστο δεύτερο στάδιο ενός διαγωνισμού δύο σταδίων θα γίνονται δημοσίωςγνωστά μόνο υπό ειδικές συνθήκες, οι οποίες συμφωνούνται από τηνκριτική επιτροπή πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού.

ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ, ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ, ΑΜΟΙΒΕΣ

Άρθρο 19

Οι κανονισμοί ενός διαγωνισμού θα πρέπει να αναφέρουν τον αριθμό τωνβραβείων και το ποσό των χρηματικών βραβείων. Το ποσό πρέπει να είναιανάλογο με το μέγεθος του αντικειμένου του διαγωνισμού, το μέγεθος τηςεργασίας που απαιτείται από τους αγωνιζόμενους και από τα έξοδα που θαέχουν.

Άρθρο 20

Οι πολεοδομικοί διαγωνισμοί είναι από τη φύση τους διαγωνισμοί ιδεών,δεδομένου ότι η εργασία κατά κανόνα εκπονείται από επίσημους φορείς,συχνά σε μακρόχρονη βάση. Είναι, ως εκ τούτου, ιδιαίτερα σημαντικό οαγωνοθέτης να απονείμει επαρκή χρηματικά βραβεία, ώστε να αποζημιώσειτους διαγωνιζόμενους για τις ιδέες τους και την εργασία τους.

Άρθρο 21

Ο αγωνοθέτης αναλαμβάνει να αποδεχθεί τις αποφάσεις της κριτικήςεπιτροπής και να καταβάλει τα χρηματικά βραβεία μέσα σε ένα μήνα απότην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού.

Άρθρο 22

Κάθε διαγωνιζόμενος, σε διαγωνισμό που διενεργείται με προσκλήσεις,θα λάβει αμοιβή επιπλέον των βραβείων που απονέμονται.

Άρθρο 23

Σε διαγωνισμούς δύο σταδίων κάθε διαγωνιζόμενος που έχει επιλεγεί ναλάβει μέρος στο δεύτερο στάδιο θα λαμβάνει εύλογη αμοιβή. Αυτό τοποσόν, που σκοπό έχει να τον αποζημιώσει για την επιπλέον εργασία πουεκτελεί κατά το δεύτερο στάδιο, θα αναφέρεται στους κανονισμούς τουδιαγωνισμού και θα είναι επιπλέον των βραβείων που απονέμονται.

Άρθρο 24

Οι κανονισμοί θα αναφέρουν πώς ακριβώς θα χρησιμοποιήσει ο αγωνοθέτηςτη λύση που θα λάβει το πρώτο βραβείο. Οι λύσεις δεν επιτρέπεται ναχρησιμοποιηθούν για άλλο σκοπό, ούτε να αλλοιωθούν με κανένα τρόπο,εκτός εάν συμφωνήσει ο δημιουργός τους.

Άρθρο 25

Σε διαγωνισμούς προσχεδίων, η απονομή του πρώτου βραβείου σε μιαπρόταση, δεσμεύει τον αγωνοθέτη να αναθέσει την εκπόνηση της μελέτηςστο δημιουργό του. Εάν η κριτική επιτροπή δεν ικανοποιείται με τηνικανότητα του νικητή να φέρει σε πέρας τη μελέτη, έχει τη δυνατότητα νατου ζητήσει να συνεργασθεί με άλλον αρχιτέκτονα ή πολεοδόμο τηςεπιλογής του, που θα εγκριθεί από την κριτική επιτροπή και από τοναγωνοθέτη.

Άρθρο 26

Σε διαγωνισμούς προσχεδίων θα υπάρχει διάταξη στους κανονισμούς τουδιαγωνισμού για το νικητή του πρώτου βραβείου, έτσι ώστε να λάβει ωςαποζημίωση ένα επιπλέον ποσόν, ίσο με το ποσόν του πρώτου βραβείου, εάνδεν έχει υπογραφεί σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης μέσα σε 24μήνες από την ανακοίνωση των βραβείων από την κριτική επιτροπή. Με τηναποζημίωση κατ` αυτόν τον τρόπο του νικητή του πρώτου βραβείου, οαγωνοθέτης δεν αποκτά το δικαίωμα να εφαρμόσει τη λύση, παρά μόνο σεσυνεργασία με το δημιουργό του.

Άρθρο 27

Σε διαγωνισμούς ιδεών, εάν ο αγωνοθέτης σκοπεύει να κάνει ολική ήμερική χρήση της νικήτριας ή κάποιας άλλης πρότασης, θα πρέπει ναδιερευνήσει, όπου αυτό είναι δυνατόν, κάποια μορφή συνεργασίας με τοδημιουργό της. Οι όροι αυτής της συνεργασίας θα πρέπει να είναιαποδεκτοί από το δημιουργό της πρότασης.

ΑΣΦΑΛΙΣΗ

Άρθρο 28

Ο αγωνοθέτης θα ασφαλίζει τις προτάσεις των διαγωνιζόμενων από τηστιγμή που αναλαμβάνει την ευθύνη τους και για όλη τη διάρκεια αυτή. Τοχρηματικό ποσόν μιας τέτοιας ασφάλισης θα αναφέρεται στους κανονισμούς.

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣΚΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ

Άρθρο 29

Ο δημιουργός της κάθε πρότασης διατηρεί την πατρότητα της μελέτης τουστην οποία δεν επιτρέπεται να γίνει καμιά τροποποίηση χωρίς τηνεπίσημη συγκατάθεσή του.

Άρθρο 30

Η λύση στην οποία θα απονεμηθεί το πρώτο βραβείο θα μπορεί ναχρησιμοποιηθεί από τον αγωνοθέτη μόνο εάν αυτός αναθέσει στο δημιουργότης την εκπόνηση της μελέτης. Καμία άλλη λύση, είτε βραβευμένη είτεόχι, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο σύνολο ή μέρος της από τοναγωνοθέτη, εκτός εάν συμφωνήσει ο δημιουργός της.

Άρθρο 31

Κατά κανόνα, τα δικαιώματα ιδιοκτησίας του αγωνοθέτη σε μία πρότασηκαλύπτουν την εφαρμογή της μόνο μια φορά. Παρά ταύτα, οι κανονισμοί τουδιαγωνισμού είναι δυνατό να προβλέπουν την εφαρμογή της πρότασηςπερισσότερες από μία φορές και να αναφέρουν τους όρους υπό τους οποίους θα διενεργηθεί.

Άρθρο 32

Σε όλες τις περιπτώσεις, εκτός εάν καθορίζεται διαφορετικά στουςκανονισμούς, ο δημιουργός κάθε λύσης θα διατηρεί τα δικαιώματα αναπαραγωγής.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Άρθρο 33

Η κριτική επιτροπή θα συσταθεί πριν την έναρξη του διαγωνισμού. Ταονόματα των μελών και των αναπληρωματικών μελών της κριτικής επιτροπήςθα αναφέρονται στους κανονισμούς του διαγωνισμού.

Άρθρο 34

Κατά κανόνα, τα μέλη της κριτικής επιτροπής, θα διορίζονται από τοναγωνοθέτη κατόπιν έγκρισης της Δ.Ε.Α.. Η Δ.Ε.Α. θα βοηθά τους αγωνοθέτες στην επιλογή των μελών της κριτικής επιτροπής.

Άρθρο 35

Η κριτική επιτροπή θα αποτελείται από το μικρότερο δυνατό αριθμόατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων και σε κάθε περίπτωση θα είναι μονόςαριθμός και δεν θα υπερβαίνει τα επτά μέλη. Η πλειοψηφία θα αποτελείται από ανεξάρτητους αρχιτέκτονες, πολεοδόμους ή σε ειδικές περιπτώσεις άλλους επαγγελματίες, που συνεργάζονται μαζί τους.

Άρθρο 36

Τουλάχιστον ένα μέλος της κριτικής επιτροπής θα διορίζεται από τηΔ.Ε.Α. και αυτό θα πρέπει να δηλώνεται στους κανονισμούς του διαγωνισμού.

Άρθρο 37

Είναι βασικό όλα τα πλήρη (με δικαίωμα ψήφου) και τα αναπληρωματικά(χωρίς δικαίωμα ψήφου) μέλη της κριτικής επιτροπής να είναι παρόντακαθ` όλη τη διάρκεια των συνεδριάσεων της επιτροπής.

Άρθρο 38

Εάν ένα μέλος, με δικαίωμα ψήφου, της κριτικής επιτροπής δενπαρευρεθεί στην πρώτη συνεδρίαση, η ψήφος του θα δοθεί σε ένααναπληρωματικό μέλος για όλη την περίοδο της κρίσης. Εάν, για κάποιολόγο, ένα μέλος με δικαίωμα ψήφου πρέπει να απουσιάσει για ένα μικρόχρονικό διάστημα, η ψήφος του για αυτό το διάστημα θα δοθεί σε ένααναπληρωματικό μέλος, και κάθε απόφαση που θα ληφθεί θα είναιδεσμευτική. Εάν ένα μέλος με δικαίωμα ψήφου απουσιάσει για μακρύχρονικό διάστημα, ή εάν αποχωρήσει πριν το τέλος της κρίσης, η ψήφοςτου θα δοθεί σε ένα αναπληρωματικό μέλος για το υπόλοιπο διάστημα τηςκρίσης.

Άρθρο 39

Κάθε μέλος της κριτικής επιτροπής θα εγκρίνει τους κανονισμούς και τοτεύχος του διαγωνισμού πριν αυτά γνωστοποιηθούν στους διαγωνιζόμενους.

Άρθρο 40

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής ενός διαγωνισμού δεν θα λάβουν μέροςάμεσα ή έμμεσα σε αυτόν και δεν θα τους ανατεθεί άμεσα ή έμμεσαοτιδήποτε έχει σχέση με την εκτέλεση του αντικειμένου του διαγωνισμού.

Άρθρο 41

Μέλη του φορέα διοργάνωσης, συνεργάτες ή υπάλληλοι, άτομα που έχουνεργασθεί για την προετοιμασία ή την οργάνωση του διαγωνισμού, δεν έχουνδικαίωμα να διαγωνισθούν ή να βοηθήσουν ένα διαγωνιζόμενο.

Άρθρο 42

Οι αποφάσεις της κριτικής επιτροπής θα λαμβάνονται, κατά πλειοψηφία,με ιδιαίτερη ψηφοφορία για κάθε υποβληθείσα πρόταση. Σε περίπτωσηισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του προέδρου. Ο κατάλογος των βραβείων,καθώς και η έκθεση της κριτικής επιτροπής προς τον αγωνοθέτη θαυπογράφονται από όλα τα μέλη της κριτικής επιτροπής, πριν αυτάαποχωρήσουν, και ένα αντίγραφο αυτού του κειμένου θα σταλεί στη Δ.Ε.Α..

Άρθρο 43

Σε διαγωνισμούς δύο σταδίων, η ίδια κριτική επιτροπή θα κρίνει και ταδύο στάδια. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται ένας διαγωνισμός πουέχει εγκριθεί από τη Δ.Ε.Α. σαν διαγωνισμός ενός σταδίου, να προχωρήσεισε δεύτερο στάδιο, εκτός εάν η Δ.Ε.Α. εγκρίνει τους όρους και τοπλαίσιο πληρωμής των αμοιβών προς τους διαγωνιζόμενους, επιπλέον τωνχρηματικών βραβείων που προβλέπονται για τον αρχικό διαγωνισμό. Σεπερίπτωση που λάβει χώρα ένας τέτοιος δευτερογενής διαγωνισμός, οαγωνοθέτης θα πρέπει να επαναδιορίσει την κριτική επιτροπή του αρχικούδιαγωνισμού.

Άρθρο 44

Σχέδια, φωτογραφίες, προπλάσματα και άλλα στοιχεία, που δεναπαιτούνται σύμφωνα με τους κανονισμούς, θα εξαιρεθούν από την κριτικήεπιτροπή πριν εξετασθεί η πρόταση του διαγωνιζόμενου.

Άρθρο 45

Η κριτική επιτροπή θα αποκλείσει κάθε πρόταση που δεν συμμορφώνεταιμε τις υποχρεωτικές προϋποθέσεις, οδηγίες ή κανονισμούς τουδιαγωνισμού.

Άρθρο 46

Η κριτική επιτροπή πρέπει να απονείμει βραβεία. Η απόφαση τηςκριτικής επιτροπής για τα βραβεία θα είναι οριστική και θαδημοσιοποιηθεί εντός προθεσμίας, που θα συμφωνηθεί με την Δ.Ε.Α. και θααναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού. Η κριτική επιτροπή κατά τηναπονομή των βραβείων θα κάνει πλήρη χρήση του ποσού, που έχεικαθορισθεί για βραβεία στους όρους του διαγωνισμού. Σε ένα διαγωνισμόιδεών θα απονεμηθεί ένα πρώτο βραβείο.

Άρθρο 47

Οι αμοιβές, τα έξοδα της διακίνησης και παραμονής των μελών τηςκριτικής επιτροπής θα καταβληθούν από τον αγωνοθέτη.

ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Άρθρο 48

Κατά κανόνα, όλες οι λύσεις, περιλαμβανομένων και αυτών που έχουναποκλεισθεί από την κριτική επιτροπή, θα εκτίθενται στο κοινό για δύοεβδομάδες τουλάχιστον, μαζί με ένα αντίγραφο της υπογεγραμμένης έκθεσηςτης κριτικής επιτροπής. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό δωρεάν.

Άρθρο 49

Ο αγωνοθέτης θα ειδοποιήσει εγκαίρως τους διαγωνιζόμενους, που έχουνεγγραφεί για την ημερομηνία και τον τόπο της δημόσιας έκθεσης, καθώςκαι για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού και θα τους στείλει ένααντίγραφο της δημόσιας έκθεσης της κριτικής επιτροπής. Επίσης οαγωνοθέτης θα πληροφορήσει τη Δ.Ε.Α. και όλα τα Εθνικά Τμήματά της.Φωτογραφίες των βραβευμένων σχεδίων – προτάσεων θα σταλούν στη Δ.Ε.Α.με πιθανή προοπτική να δημοσιευθούν.

Άρθρο 50

Σε διαγωνισμούς δύο σταδίων, οι λύσεις που έχουν υποβληθεί στοπρώτο στάδιο, θα κρατηθούν μυστικές μέχρι να ανακοινωθούν τα τελικάαποτελέσματα.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Άρθρο 51

Όλα τα σχέδια-προτάσεις και λοιπά στοιχεία εκτός εκείνων τα οποίαέλαβαν βραβεία ή έχουν εξαγορασθεί και παραμένουν στον αγωνοθέτη, θακαταστρέφονται μετά το τέλος της δημόσιας έκθεσης, εκτός εάνπροβλέπεται διαφορετικά στους κανονισμούς του διαγωνισμού. Στιςπεριπτώσεις που έχουν ζητηθεί προπλάσματα, αυτά θα επιστραφούν στοδημιουργό τους, με έξοδα του αγωνοθέτη μέσα σε ένα μήνα από το τέλοςτης δημόσιας έκθεσης.

Άρθρο δεύτερο
Ο κάθε αγωνοθέτης ενός διεθνούς αρχιτεκτονικού ή πολεοδομικούδιαγωνισμού θα δικαιούται εφόσον τούτο δικαιολογείται κατά την κρίσητου, να υιοθετεί παρεκκλίσεις από τις παραπάνω οδηγίες μετά απόσυνεννόηση και γνώμη της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα τηςΚυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 20 Νοεμβρίου 1992

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Κ Ω Ν Σ Τ Α Ν Τ Ι Ν Ο Σ    Γ.Κ Α Ρ Α Μ Α Ν Λ Η Σ

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Μ.Π Α Π Α Κ Ω Ν Σ Τ Α Ν Τ Ι Ν Ο Υ     ΣΤ.  Μ Α Ν Ο Σ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΠΕΡΙΒ/ΝΤΟΣ, ΧΟΡ/ΞΙΑΣ & ΔΗΜ.ΕΡΓΩΝ

Α:Ψ Α Ρ Ο Υ Δ Α – Μ Π Ε Ν Α Κ Η   Α Χ.Κ Α Ρ Α Μ Α Ν Λ Η Σ

Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους

Αθήνα, 23 Νοεμβρίου 1992

Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

Ι Ω.Β Α Ρ Β Ι Τ Σ Ι Ω Τ Η Σ