Νόμος 1796 ΦΕΚ Α΄152/11.7.1988
Σύσταση Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (Ο.Α.Ε.Π.) και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 1
Σύσταση – Σκοπός – Εποπτεία
1. Συνιστάται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία “Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων” (Ο.Α.Ε.Π.). Ο Ο.Α.Ε.Π. εδρεύει στην Αθήνα και έχει σκοπό την υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς και τη διαχείριση καθεστώτων εγγυήσεων που παρέχονται από το Ελληνικό Δημόσιο σε ημεδαπές ή αλλοδαπές τράπεζες, ημεδαπούς ή αλλοδαπούς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς ή οίκους, ημεδαπούς ή αλλοδαπούς τεχνικούς οίκους, ημεδαπές ή αλλοδαπές εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης και εταιρίες γενικά, στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου, καθώς και σε ξένες Κυβερνήσεις για την κάλυψη δανείων, εγγυητικών επιστολών και πιστώσεων στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας, με την παροχή των υπηρεσιών που προβλέπεται στα επόμενα άρθρα.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.1 άρθρ.35 Ν.3556/2007, ΦΕΚ Α 91/30.4.2007.
2. Ο Ο.Α.Ε.Π. τελεί υπό την εποπτεία του κράτους, που ασκείται από τον Υπουργό Εμπορίου.
Άρθρο 2
Δραστηριότητες
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 42 παρ.1 Ν.3427/2005, ΦΕΚ Α 312/27.12.2005.Εναρξη ισχύος από 1.1.2006.
1. Ο Ο.Α.Ε.Π. παρέχει εγγυήσεις, ασφαλίσεις κα αντασφαλίσεις που συνδέονται με την παροχή βραχυπρόθεσμων μέχρι δύο (2) έτη, μεσοπρόθεσμων από δύο (2) έως πέντε (5) έτη και μακροπρόθεσμων άνω των πέντε (5) ετών πιστώσεων προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Η παρεχόμενη αυτή κάλυψη μπορεί να έχει τη μορφή είτε της κάλυψης της πιστώσεως που έχει χορηγηθεί στον αγοραστή από τον προμηθευτή (πίστωση προμηθευτή) είτε της κάλυψης της πιστώσεως χρηματοπιστωτικού οργανισμού προς τον αγοραστή, ο οποίος θα έχει εξοφλήσει με μετρητά τον προμηθευτή (πίστωση αγοραστή). Οφειλέτης μπορεί να είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο κάθε μορφής ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου, συμπεριλαμβανομένου και του αλλοδαπού Δημοσίου.
Μπορούν να ασφαλίζονται από τον Ο.Α.Ε.Π.:
α. εξαγωγές εμπορευμάτων ή παροχή υπηρεσιών που απέκτησαν προστιθέμενη αξία ή έχουν παραχθεί ή παρασχεθεί στην Ελλάδα,
β. παροχή υπηρεσιών, εκπόνηση μελετών και σχεδίων επίβλεψη τεχνικών έργων, ανάληψη εκτέλεσης τεχνικών έργων σε χώρες εντός και εκτός Ε.Ε από ελληνικές επιχειρήσεις ή οργανισμούς ή από κοινοπραξίες ή εταιρίες στις οποίες μετέχουν ελληνικές επιχειρήσεις
γ. κατασκευή, μετασκευή ή επισκευή σε ελληνικές ναυπηγοκατασκευαστικές επιχειρήσεις πλοίων, πλοιαρίων και πλωτών ναυπηγημάτων, ανεξάρτητα από την εθνικότητα του πλοιοκτήτη ή της σημαίας του πλοίου.
δ. απαιτήσεις που απορρέουν από την πραγματοποίηση των πράξεων που αναφέρονται στα εδάφια α έως γ`,
ε. εξαγωγή ελληνικών εμπορευμάτων με σκοπό την πώλησή τους ή τη συμμετοχή σε εκθέσεις και επιδείξεις
στ. μίσθωση μηχανημάτων, εργαλείων και μεταφορικών μέσων για την εκτέλεση τεχνικών έργων σε χώρες εντός και εκτός Ε.Ε.,
ζ. συμμετοχή σε διεθνείς διαγωνισμούς για τη σύναψη συμβάσεων προμήθειας αγαθών ή υπηρεσιών ή για την εκπόνηση μελετών, την ανάληψη επιβλέψεων ή εργολαβιών ή για την ανάληψη κατασκευής τεχνικών έργων σε χώρες εντός και εκτός Ε.Ε.,
η. εγγυητικές επιστολές που εκδίδονται από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς ή ασφαλιστικές εταιρίες, που αφορούν πράξεις που αναφέρονται στα εδάφια α έως γ,
θ. Επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε χώρες εντός και εκτός Ε.Ε. από ελληνικές επιχειρήσεις ή οργανισμούς ή από κοινοπραξίες ή εταιρίες, στις οποίες μετέχουν ελληνικές επιχειρήσεις κατά το ποσοστό συμμετοχής τους.
ι. Πιστώσεις που παρέχονται από ελληνικές επιχειρήσεις σε επιχειρήσεις (ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου) εγκατεστημένες σε χώρες εντός και εκτός Ε.Ε. ή από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς που λειτουργούν στην Ε.Ε., σε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς ή επιχειρήσεις (ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου) που λειτουργούν σε χώρες εντός και εκτός Ε.Ε., με σκοπό την πραγματοποίηση των πράξεων που αναφέρονται στα εδάφια α έως γ,
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο δέκατο τρίτο Ν.3912/2011, ΦΕΚ Α 17/17.2.2011.
2. Οι εγγυώμενες, ασφαλιζόμενες ή αντασφαλιζόμενες από τον Ο.Α.Ε.Π. πράξεις των εδαφίων α`, β, γ` της παραγράφου 1, ανάλογα με τον τρόπο που χρηματοδοτούνται, μπορούν να έχουν τη μορφή είτε “πίστωσης προμηθευτή” (Supplier Credit) είτε “πίστωσης στον αγοραστή” (Buyer Credit). Οι ορισμοί και τα χαρακτηριστικά των δύο αυτών μορφών πράξεων ορίζονται στο παράρτημα της Οδηγίας 98/29/Ε.Κ. του Συμβουλίου της 7ης Μαΐου 1998 “Για την εναρμόνιση των κυριοτέρων διατάξεων που διέπουν την Ασφάλιση Εξαγωγικών Πιστώσεων για πράξεις μεσοπρόθεσμη ς και μακροπρόθεσμης κάλυψης” (E.E.L 148/19.598), ως εξής:
α. Χαρακτηριστικά της “Πίστωσης Προμηθευτή”:
i. Ο όρος “πίστωση προμηθευτή” εφαρμόζεται σε εμπορική σύμβαση που προβλέπει την εξαγωγή εμπορευμάτων ή/και υπηρεσιών καταγωγής ενός κράτους – μέλους, μεταξύ ενός ή περισσότερων προμηθευτών και ενός ή περισσότερων αγοοραστών, με την οποία ο αγοραστής (ή οι αγοραστές) αναλαμβάνει να πληρώσει τον προμηθευτή με μετρητά ή πίστωση
ii. Οι διατάξεις για την κάλυψη της “πίστωσης προμηθευτή” εφαρμόζονται όταν η κάλυψη παρέχεται σε επιχειρήσεις εγκατεστημένες σε ένα κράτος – μέλος, σύμφωνα με το άρθρο 48 της Συνθήκης (πρώην άρθρο 58).
iii. Αν μια εμπορική σύμβαση χρηματοδοτείται με τη βοήθεια “πίστωσης στον αγοραστή” ή οποιασδήποτε άλλης χρηματοδοτικής ρύθμισης, η κάλυψη που παρέχεται στον εξαγωγέα για την εμπορική σύμβαση, καθ` αυτή, ακολουθεί τις διατάξεις για την κάλυψη των “πιστώσεων προμηθευτών”.
β. Χαρακτηριστικά της “Πίστωσης στον Αγοραστή”:
i. Ο όρος “πίστωση στον αγοραστή” εφαρμόζεται σε δανειακές συμβάσεις μεταξύ ενός ή περισσότερων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και ενός ή περισσότερων δανειζομένων για τη χρηματοδότηση εμπορικής σύμβασης που προβλέπει την εξαγωγή εμπορευμάτων ή υπηρεσιών καταγωγής κράτους-μέλους. Με τη δανειακή σύμβαση, ο δανειοδοτικός οργανισμός (ή οργανισμοί) αναλαμβάνει να εξοφλήσει τον προμηθευτή (ή τους προμηθευτές), σύμφωνα με τη βασική συναλλαγή, σε μετρητά για λογαριασμό του αγοραστή / δανειζομένου (ή των αγοραστών / δανειζομένων), ενώ ο τελευταίος θα εξοφλήσει τον δανειοδοτικό οργανισμό με πίστωση.
ii. Οι διατάξεις για την κάλυψη “πίστωσης στον αγοραστή” εφαρμόζονται όταν παρέχεται κάλυψη σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ανεξαρτήτως του τόπου εγκατάστασης ή καταχώρησής τους, υπό τον όρο ότι η “πίστωση στον αγοραστή” αποτελεί άνευ όρων υποχρέωση του δανειζομένου να επιστρέψει την οφειλή του ανεξάρτητα από την αποδοτικότητα της εμπορικής σύμβασης που χρηματοδοτείται
iii. Οι διατάξεις για την κάλυψη “πίστωσης στον αγοραστή” εφαρμόζονται όσον αφορά την κάλυψη που παρέχεται σε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα το οποίο κατέχει νομίμως διαπραγματεύσιμους τίτλους πληρωτέους από αγοραστή δυνάμει συμφωνίας για τη χρηματοδότηση εμπορικής σύμβασης.
3. Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του, ο ΟΑΕΠ παρέχει συμβουλές, πληροφορίες, καθώς και συμπληρωματική τεχνική υποστήριξη για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων εξαγωγικών απαιτήσεων από τους δικαιούχους τους
4. Ο Ο.Α.Ε.Π. αναλαμβάνει τη διαχείριση καθεστώτων εγγυήσεων που παρέχονται από το Ελληνικό Δημόσιο για την κάλυψη δανείων, εγγυητικών επιστολών και πιστώσεων στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας, στο πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και ειδικότερα εγγυήσεων που παρέχονται τόσο προς ημεδαπές επιχειρήσεις ναυπήγησης όσο και ημεδαπές ή αλλοδαπές επιχειρήσεις, τελικούς αγοραστές, εφόσον το σύνολο των εργασιών ναυπήγησης θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα. Η διαχείριση περιλαμβάνει:
α. Τη λήψη αιτημάτων για την παροχή εγγυήσεων από το Ελληνικό Δημόσιο στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας.
β. Την εγκατάσταση, κατάλληλου μοντέλου αξιολόγησης κινδύνου εξειδικευμένο και προσαρμοσμένο στα ελληνικά δεδομένα.
γ. Την αξιολόγηση με βάση το μοντέλο που θα αφορά τόσο τον πλοιοκτήτη, τελικό αγοραστή, όσο και την κατασκευάστρια επιχείρηση, ναυπηγείο και συγγενείς οντότητες.
δ. Την απόκτηση της κατάλληλης υποδομής υποστήριξης αυτής της δραστηριότητας.
ε. Τη χρήση αντίστοιχης ή κατάλληλης αξιόπιστης μεθόδου αξιολόγησης του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.
στ. Τη σύνταξη σχετικής εισήγησης προς την Υποεπιτροπή του Άρθρου 6 του ν. 2322/1995, με βάση την ανωτέρω αξιολόγηση.
ζ. Την παρακολούθηση εφαρμογής των καθεστώτων εγγυήσεων.
η. Τη σύνταξη ετήσιων εκθέσεων αξιολόγησης της πορείας των καθεστώτων που θα υποβάλλει στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών για την τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
5. Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ορίζεται κάθε λεπτομέρεια εφαρμογής της παραγράφου 4.”
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.2 άρθρ.35 Ν.3556/2007, ΦΕΚ Α 91/30.4.2007.
Άρθρο 3
Καλυπτόμενοι κίνδυνοι
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 42 παρ.2 Ν.3427/2005, ΦΕΚ Α 312/27.12.2005.Εναρξη ισχύος από 1.1.2006.
1. Ο Ο.Α.Ε.Π. μπορεί να εγγυάται, ασφαλίζει και αντασφαλίζει συγκεκριμένους κινδύνους, ενώ έχει ευθύνη για αποζημίωση μόνον αν η ζημιά οφείλεται άμεσα και αποκλειστικά στην επέλευση ενός ή περισσότερων από τους παρακάτω καλυπτόμενους κινδύνους, ανεξάρτητα αν ο χρεώστης (αγοραστής ή δανειζόμενος) είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα.
α. Αφερεγγυότητα
Αφερεγγυότητα για την πληρωμή. Σε περίπτωση που ο χρεώστης ανήκει στον ιδιωτικό τομέα, και εφόσον υπάρχει εγγυητής του, αφερεγγυότητα του εγγυητή, de jure ή de facto.
β. Υπερημερία
Υπερημερία για την πληρωμή ή κίνδυνος του κυρίαρχου κράτους (sovereign risk) εφόσον ο χρεώστης ανήκει στο δημόσιο τομέα και έχει την εγγύηση του Κράτους
γ. Αθέτηση
Αθέτηση εκ μέρους του χρεώστη και, εφόσον υπάρχει του εγγυητή του.
δ. Αυθαίρετη καταγγελία ή άρνηση
Απόφαση του αγοραστή, στα πλαίσια “πίστωσης του προμηθευτή” με βάση το εδάφιο α της παραγράφου 2 του άρθρου 2, να διακόψει ή να ακυρώσει την εμπορική σύμβαση ή να αρνηθεί να αποδεχθεί τα εμπορεύματα ή τις υπηρεσίες, χωρίς να έχει το δικαίωμα αυτό.
ε. Απόφαση τρίτης χώρας
Κάθε μέτρο ή απόφαση της κυβέρνησης μιας χώρας, εκτός Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων και αποφάσεων των Δημόσιων Αρχών, που θεωρείται ότι αποτελούν κυβερνητική παρέμβαση, τα οποία εμποδίζουν την εκτέλεση της δανειακής ή εμπορικής σύμβασης, αντίστοιχα, ή την κανονική λειτουργία της επένδυσης. η διαφοροποιούν το αρχικό καθεστώς της επένδυσης όπως εθνικοποιήσεις και απαλλοτριώσεις.
στ. Χρεοστάσιο
Γενικό χρεοστάσιο που θεσπίζεται από την Κυβέρνηση είτε της χώρας του χρεώστη είτε τρίτης χώρας, μέσω της οποίας θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή στα πλαίσια της δανειακής ή εμπορικής σύμβασης.
ζ. Παρεμπόδιση ή καθυστέρηση μεταφοράς κεφαλαίων Πολιτικά γεγονότα και οικονομικές δυσκολίες που παρουσιάζονται, καθώς και νομοθετικά ή διοικητικά μέτρα που λαμβάνονται εκτός Ελλάδας, τα οποία παρεμποδίζουν ή καθυστερούν τη μεταφορά κεφαλαίων, που καταβάλλονται στα πλαίσια της δανειακής σύμβασης ή της εμπορικής σύμβασης.
η. Νομικές διατάξεις στη χώρα του χρεώστη
Νομικές διατάξεις που θεσπίζονται στη χώρα του χρεώστη, με τις οποίες οι πληρωμές στο τοπικό νόμισμα στις οποίες προβαίνει ο χρεώστης, λογίζονται ως νόμιμες, έστω και αν οι πληρωμές, όταν μετατρέπονται στο νόμισμα της εμπορικής ή δανειακής σύμβασης, δεν καλύπτουν πλέον το ποσό της οφειλής κατά την ημερομηνία της μεταφοράς κεφαλαίων, λόγω των διακυμάνσεων της συναλλαγματικής ισοτιμίας.
θ. Απόφαση της χώρας του ασφαλιστή ή του ασφαλισμένου
Κάθε μέτρο ή απόφαση που λαμβάνει η κυβέρνηση της χώρας του ασφαλιστή ή του ασφαλισμένου, συμπεριλαμβανομένων μέτρων και αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, που αφορά το εμπόριο μεταξύ ενός κράτους-μέλους και τρίτων χωρών, όπως είναι η απαγόρευση των εξαγωγών, εφόσον οι συνέπειές του δεν καλύπτονται με άλλον τρόπο από την ενδιαφερόμενη κυβέρνηση.
ι. Ανωτέρα βία
Περιπτώσεις ανωτέρας βίας που ανακύπτουν εκτός της χώρας του ασφαλιστή, οι οποίες είναι δυνατόν να περιλαμβάνουν πόλεμο, συμπεριλαμβανομένου και του εμφυλίου, επανάσταση, ταραχές, πολιτική αναταραχή, κυκλώνα, πλημμύρα, σεισμό, έκρηξη ηφαιστείου, παλιρροϊκό κύμα και πυρηνικό ατύχημα, εφόσον οι συνέπειές τους δεν καλύπτονται ασφαλιστικά με άλλον τρόπο
2. Γενική εξαίρεση από την ευθύνη του ασφαλιστή Ο Ο.Α.Ε.Π. δεν υπέχει ευθύνη για κάθε ζημία η οποία αποδίδεται άμεσα ή έμμεσα:
α. Σε ενέργεια ή παράλειψη του ασφαλισμένου ή προσώπου που ενεργεί για λογαριασμό του.
β. Σε διάταξη περιορισμού των δικαιωμάτων του ασφαλισμένου, η οποία περιλαμβάνεται στη δανειακή σύμβαση, στην εμπορική σύμβαση ή σε οποιοδήποτε σχετικό έγγραφο, συμπεριλαμβανομένου και κάθε εγγράφου που αφορά τις αντίστοιχες ρυθμίσεις εγγύησης ή ασφάλειας.
γ. Σε οποιαδήποτε περαιτέρω συμφωνία μεταξύ του ασφαλισμένου και του χρεώστη, μετά τη σύναψη της δανειακής σύμβασης ή της εμπορικής σύμβασης, η οποία εμποδίζει ή καθυστερεί την εξόφληση της οφειλής.
δ. Προκειμένου για “πίστωση του προμηθευτή” με βάση το εδάφιο α της παραγράφου 2 του άρθρου 2, σε αδυναμία των υπεργολάβων, των συναναδόχων ή άλλων προμηθευτών να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, υπό τον όρο ότι αυτή η αδυναμία δεν αποτελεί συνέπεια πολιτικών γεγονότων, όπως αναφέρονται στα εδάφια ε, στ, ζ, η, θ` και ι της παραγράφου 1 του άρθρου 3.
3. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ο Ο.Α.Ε.Π. μπορεί να προβαίνει στην κάλυψη και άλλων κινδύνων που συνδέονται με το σκοπό του και δεν αναφέρονται στην παράγραφο 1, σε συμμόρφωση προς οδηγίες και αποφάσεις του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρθρο 4
Αντασφάλιση
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 42 παρ.3 Ν.3427/2005, ΦΕΚ Α 312/27.12.2005.Εναρξη ισχύος από 1.1.2006.
1. Τους κινδύνους που αναφέρονται στο άρθρο 3 του παρόντος ο Ο.Α.Ε.Π δύναται:
-να τους καλύπτει ως πρωτασφαλιστής ή ως συνασφαλιστής ή ως αντασφαλιστής,
-να τους εκχωρεί ή να τους αντεκχωρεί ή να τους αντασφαλίζει σε άλλες ασφαλιστικές ή αντασφαλιστικές επιχειρήσεις ή άλλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς ή στο Δημόσιο.
2. Ο Ο.Α.Ε.Π. δύναται να συνάπτει συμφωνίες με αντίστοιχους εθνικούς οργανισμούς άλλων χωρών, σε θέματα αμοιβαίας συνασφάλισης και Αντασφάλισης (reclprocal co-insurance, re-insurance) μεσο-μακροπρόθεσμων εξαγωγικών πιστώσεων με σκοπό την πραγματοποίηση των πράξεων που αναφέρονται στα εδάφια α, β και γ της παραγράφου 1 του άρθρου 2.
Άρθρο 5
Ποσοστό κάλυψης
Η εκ μέρους του Ο.Α.Ε.Π. εγγυητική, ασφαλιστική ή αντασφαλιστική κάλυψη δεν μπορεί να υπερβαίνει το 95% της υποχρέωσης για την οποία εγγυάται ή της ζημιάς.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 42 παρ.4 Ν.3427/2005, ΦΕΚ Α 312/27.12.2005.Εναρξη ισχύος από 1.1.2006.
Άρθρο 6
Διοίκηση
1. Ο Ο.Α.Ε.Π. διοικείται από επταμελές διοικητικό συμβούλιο (Δ.Σ.).
2. Τα μέλη του Δ.Σ., ο γενικός διευθυντής και ο αναπληρωτής του ορίζονται από πρόσωπα που διαθέτουν ειδικές γνώσεις ή εμπειρία σχετικές με τις Δραστηριότητες του Ο.Α.Ε.Π.
3. Ο πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ. και ο γενικός διευθυντής του Ο.Α.Ε.Π. ορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Εμπορίου, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με όμοια απόφαση καθορίζεται η αποζημίωση των μελών του Δ.Σ. και του γενικού διευθυντή, που καταβάλλεται από τον Ο.Α.Ε.Π.
4. Η θητεία των μελών του Δ.Σ. είναι τριετής και μπορεί να ανανεώνεται.
5. Το Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Π. ορίζει ένα από τα μέλη του ως αντιπρόεδρο, καθώς και τον αναπληρωτή του γενικού διευθυντή και το γραμματέα του και καθορίζει τις αμοιβές τους.
6. Το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία, όταν είναι παρόντα πέντε τουλάχιστον μέλη του.
7. Το Δ.Σ. αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του προέδρου ή του προεδρεύοντος. Η αδικαιολόγητη απουσία συμβούλου από τις συνεδριάσεις του Δ.Σ. για χρονική περίοδο μεγαλύτερη από τρείς μήνες λογίζεται ως παραίτησή του.
8. Σε περίπτωση παύσης, θανάτου, παραίτησης η αποχώρησης για οποιαδήποτε λόγο μέλους του Δ.Σ. πριν από τη λήξη της θητείας του, ορίζεται με τη διαδικασία της παραγράφου 3 νέο μέλος για τον υπόλοιπο χρόνο της θητείας. Μέχρι τον ορισμό νέου μέλους το Δ.Σ. μπορεί να λειτουργεί με ελλιπή συγκρότηση, όχι όμως πέρα από ένα τρίμηνο. Στην περίπτωση αυτή τα λοιπά μέλη πρέπει να επαρκούν, ώστε να υπάρχει η απαρτία της παρ. 7.
Άρθρο 7
Αρμοδιότητες του διοικητικού συμβουλίου
1. Το Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Π. είναι αρμόδιο, για κάθε θέμα που αφορά τη Διοίκηση και εκπροσώπηση του Ο.Α.Ε.Π., τη διαχείριση της περιουσίας του και γενικά την επιδίωξη του σκοπού του.
Ειδικότερα το διοικητικό συμβούλιο:
α) Καταρτίζει τον προϋπολογισμό του Ο.Α.Ε.Π., διαμορφώνει το ετήσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων και τα υποβάλλει μέχρι την 15η Οκτωβρίου κάθε έτους για έγκριση στους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Εμπορίου. Το ετήσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων του Ο.Α.Ε.Π. περιλαμβάνει τους κινδύνους, που αναλαμβάνονται κατά κατηγορία κινδύνων, κατά κατηγορία εξαγόμενων προϊόντων, κατά χώρα προορισμού, κατά νόμισμα ανάληψης των υποχρεώσεων και εξόφλησής τους, τα ποσοστά κάλυψης κατά κατηγορία κινδύνων, το χρόνο καταβολής των αποζημιώσεων, τα επενδυτικά προγράμματα του Ο.Α.Ε.Π., τα προγράμματα επέκτασης του δικτύου του και τα προγράμματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του και βελτίωσης των όρων παροχής των υπηρεσιών που προσφέρονται.
β) Καθορίζει με κανονισμούς που εγκρίνονται από τον εποπτεύοντα υπουργό, τις διαδικασίες, τους όρους και προϋποθέσεις με τους οποίους ο Ο.Α.Ε.Π.: βα. προσφέρει, γενικώς ή και κατά κατηγορία κινδύνων και περιπτώσεων, τις ασφαλιστικές, αντασφαλιστικές, εγγυοδοτικές και λοιπές υπηρεσίες του, ββ. διαπιστώνει, γενικώς ή και κατά κατηγορία κινδύνων και περιπτώσεων, την επέλευση των κινδύνων που αναλαμβάνονται, βγ. καταβάλλει, γενικώς ή κατά κατηγορία κινδύνων και περιπτώσεων, τις αποζημιώσεις.
γ) Μέσα στο πλαίσιο του εγκεκριμένου προγράμματος δραστηριοτήτων, του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του Ο.Α.Ε.Π. και των κανονισμών του εδαφίου β καθορίζει με κανονισμούς τα ασφάλιστρα και τις προμήθειες όπου εισπράττονται, τα ποσοστά κάλυψης κατά κατηγορία κινδύνου ως το εγκεκριμένο ανώτατο όριο, τα νομίσματα πληρωμής, το χρόνο πληρωμής και κάθε άλλο ουσιώδη όρο κατά την κρίση του Δ.Σ..
δ) Αποφασίζει για τις αιτήσεις παροχής εγγύησης, ασφάλισης ή Αντασφάλισης.
ε) Αποφασίζει την τροποποίηση των αρχικών όρων των ασφαλίσεων και αντασφαλίσεων που παρέχονται.
στ) Αποφασίζει για συμβιβασμό και εξουσιοδοτεί τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, σε περίπτωση Αντασφάλισης, να προβαίνουν ελεύθερα σε βάσιμους συμβιβασμούς, οι οποίοι δεσμεύουν τον Ο.Α.Ε.Π..
ζ) Αποφασίζει για τη λήψη μέτρων, που εξασφαλίζουν τα δικαιώματά του και τα δικαιώματα του Δημοσίου και φροντίζει για τον περιορισμό των οικονομικών υποχρεώσεων του Ο.Α.Ε.Π. μέσα στα όρια που καθορίζονται από τα άρθρα 12 και 15.
η) Αποφασίζει την Αντασφάλιση ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών μεμονωμένα ή σε κοινοπραξία.
θ) Παρακολουθεί το ύψος των κινδύνων που αναλαμβάνονται και των εκάστοτε υποχρεώσεών του, ώστε να μην υπερβαίνουν τα καθορισμένα όρια είτε συνολικά είτε κατά περίπτωση.
ι) Εισηγείται στον εποπτεύοντα υπουργό για κάθε θέμα της αρμοδιότητας του Ο.Α.Ε.Π.
ια) Αποφασίζει για τη λήψη δανείων από τον Ο.Α.Ε.Π.. Οι σχετικές αποφάσεις εγκρίνονται από τον εποπτεύοντα υπουργό.
ιβ) Διαχειρίζεται την περιουσία του Ο.Α.Ε.Π..
ιγ) Αποφασίζει για κάθε δαπάνη του Ο.Α.Ε.Π..
ιδ) Αποφασίζει για τα θέματα της υπηρεσιακής κατάστασης του προσωπικού.
ιε) Αποφασίζει για οποιοδήποτε άλλο θέμα σχετικό με την εκπλήρωση του σκοπού του Ο.Α.Ε.Π.
2. Το Δ.Σ. μπορεί με απόφαση του να μεταβιβάζει στο γενικό διευθυντή, ολικώς ή μερικώς και με τους όρους που ορίζονται στην απόφαση αυτή, τις αρμοδιότητες που αναφέρονται στα στοιχεία, γ, δ, ε, στ, η, ιβ, ιγ, ιδ και ιε της παρ. 1.
3. Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Π. εκπροσωπεί τον Ο.Α.Ε.Π. απέναντι σε κάθε αρχή και τρίτον παρίσταται και εκπροσωπεί τον Ο.Α.Ε.Π. δικαστικώς και εξωδίκως και εποπτεύει την ορθή εφαρμογή των αποφάσεων του Δ.Σ., την ορθή εκτέλεση του προγράμματος δραστηριότητας του Ο.Α.Ε.Π. και του προϋπολογισμού του, την τήρηση του κανονισμού οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών του Ο.Α.Ε.Π., του κανονισμού λειτουργίας του Δ.Σ., και των κανονισμών της παρ. 1 εδ. β.. Συγκαλεί σε συνεδριάσεις το Δ.Σ., προεδρεύει στις συνεδριάσεις του και καθορίζει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης ύστερα από σχετική πρόταση του γενικού διευθυντή. Όταν ο πρόεδρος δεν υπάρχει, απουσιάζει ή κωλύεται, τα καθήκοντά του ασκεί ο αντιπρόεδρος. Με την έγκριση του Δ.Σ., ο πρόεδρος μπορεί να αναθέτει την εκπροσώπηση του Ο.Α.Ε.Π. απέναντι σε κάθε αρχή και τρίτον και τη δικαστική και εξώδικη παράσταση και εκπροσώπηση του στο γενικό διευθυντή.
4. Ο γενικός διευθυντής είναι το ανώτατο εκτελεστικό όργανο του Ο.Α.Ε.Π.. Ο γενικός διευθυντής είναι προϊστάμενος όλων των υπηρεσιών και του προσωπικού του Ο.Α.Ε.Π., διευθύνει το έργο τους και λαμβάνει όλες τις αποφάσεις, που αφορούν τη λειτουργία και δραστηριότητα του Ο.Α.Ε.Π. μέσα στο πλαίσιο του κανονισμού οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών του, του κανονισμού υπηρεσιακής κατάστασης του προσωπικού, του προγράμματος δραστηριότητας, του προϋπολογισμού, των κανονισμών της παρ. 1 εδ. β και των αποφάσεων του Δ.Σ.. Επίσης εισηγείται στις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου τα συζητούμενα θέματα.
Όταν ο γενικός διευθυντής απουσιάζει ή κωλύεται, τα καθήκοντά του ασκεί ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής.
5. Με την έγκριση του Δ.Σ. ο γενικός διευθυντής μπορεί να αναθέτει τη δικαστική και εξώδικη παράσταση και εκπροσώπηση του Ο.Α.Ε.Π., που του έχει ανατεθεί, σε μέλος του Δ.Σ., υπάλληλο του Ο.Α.Ε.Π. ή τρίτο.
6. Ο γενικός διευθυντής μπορεί με απόφασή του να αναθέτει σε έναν ή περισσότερους υπαλλήλους του Ο.Α.Ε.Π. τη μερική ή ολική άσκηση των αρμοδιοτήτων, που του έχουν ανατεθεί σύμφωνα με την παράγραφο 2.
Άρθρο 8
Τακτικός έλεγχος
Ο Τακτικός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης του Ο.Α.Ε.Π. και του ισολογισμού του καθώς και τα λοιπά ελεγκτικά έργα ασκούνται από δύο ορκωτούς λογιστές.
Άρθρο 9
Ισολογισμός
1. Η διαχειριστική χρήση είναι δώδεκα μηνών, αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου και λήγει στις 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
2. Η πρώτη διαχειριστική χρήση αρχίζει από τη δημοσίευση του νόμου αυτού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του επόμενου έτους.
3. Στο τέλος κάθε χρήσης το διοικητικό συμβούλιο κλείνει τους λογαριασμούς, συντάσσει λεπτομερή απογραφή της περιουσίας του Ο.Α.Ε.Π. και καταρτίζει τον ετήσιο ισολογισμό σύμφωνα με τις ισχύουσες σχετικές διατάξεις.
4. Ο Ισολογισμός, η απολογιστική έκθεση δραστηριοτήτων και η κατανομή τυχόν διαχειριστικών πλεονασμάτων σε εναλλακτικές χρήσεις υποβάλλονται για έγκριση στους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Εμπορίου.
5. Ο Ισολογισμός και το πιστοποιητικό των ορκωτών λογιστών δημοσιεύονται είκοσι τουλάχιστον ημέρες πριν από την υποβολή του για έγκριση σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 43β παρ. 5 του κωδ. ν. 2190/ 1920, όπως έχει προστεθεί με το άρθρο 36 του π.δ. 409/1986 (ΦΕΚ 191).
Άρθρο 10
Προσωπικό του Ο.Α.Ε.Π.
1. Ο κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών και ο κανονισμός υπηρεσιακής κατάστασης του προσωπικού του Ο.Α.Ε.Π. καθώς και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του διοικητικού συμβουλίου καταρτίζονται από το διοικητικό συμβούλιο του Ο.Α.Ε.Π. και εγκρίνονται από τον Υπουργό Εμπορίου. Το πρώτο διοικητικό συμβούλιο του Ο.Α.Ε.Π. καταρτίζει τον κανονισμό οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών του Ο.Α.Ε.Π. και τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του διοικητικού συμβουλίου μέσα σε τρεις μήνες από τη δημοσίευσή του διορισμού του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2. Επιτρέπονται αποσπάσεις μονίμων υπαλλήλων ή υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του δημοσίου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από την παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 1256/1982, κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Ο.Α.Ε.Π., στην οποία εξειδικεύονται τα εκάστοτε απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Η απόσπαση πραγματοποιείται με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού μετά από σχετική εισήγηση του Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Π., κατά παρέκκλιση του άρθρου 68 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (Ν. 3528/2007, Α` 26), με τριετή διάρκεια, η οποία δύναται να ανανεώνεται και με την ίδια σχέση εργασίας και το ίδιο μισθολογικό καθεστώς. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας στην οργανική τους θέση και οι αποδοχές τους βαρύνουν τον Ο.Α.Ε.Π..
Επιτρέπονται μετατάξεις / μεταφορές μονίμων υπαλλήλων ή υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του δημοσίου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από την παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 1256/1982, σε κενές οργανικές θέσεις, κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Ο.Α.Ε.Π., στην οποία εξειδικεύονται τα εκάστοτε απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Οι μετατάξεις / μεταφορές πραγματοποιούνται με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού μετά από σχετική εισήγηση του δ.σ. του Ο.Α.Ε.Π., κατά παρέκκλιση του άρθρου 73 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, με τις αποδοχές που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις.
Ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας του μετατασσόμενου / μεταφερόμενου προσωπικού, που έχει διανυθεί στους φορείς προέλευσης και ο χρόνος που αναγνωρίστηκε ως χρόνος προϋπηρεσίας, λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στον Ο.Α.Ε.Π. για τα θέματα βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης και για κάθε άλλη συνέπεια με την επιφύλαξη του άρθρου 4 του Ν. 3408/2005 (Α` 272)».
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 13 Ν.4403/2016,ΦΕΚ Α 125/7.7.2016.
Άρθρο 11
Πόροι του Ο.Α.Ε.Π.
1. Πόροι του Ο.Α.Ε.Π. είναι:
α) εισπράξεις από ασφάλιστρα,
β) προμήθειες από την έκδοση εγγυητικών επιστολών,
γ) έσοδα από την παροχή εμπορικών πληροφοριών, συμβουλών και λοιπών συναφών υπηρεσιών,
δ) κέρδη από την είσπραξη ή μεταβίβαση ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων σε συνάλλαγμα που έχουν εκχωρηθεί στον Ο.Α.Ε.Π.,
ε) κέρδη από επενδύσεις χαρτοφυλακίου και από τη διαχείρισή του,
στ) πρόσοδοι από την περιουσία του,
ζ) τυχόν εισφορές του Δημοσίου ή τρίτων προς τον Ο.Α.Ε.Π..
2. Διαχειριστικά πλεονάσματα του Ο.Α.Ε.Π. διατίθενται για τους ακόλουθους σκοπούς:
α) δημιουργία αποθεματικού,
β) επενδύσεις,
γ) βελτίωση των όρων παροχής των προσφερόμενων υπηρεσιών,
δ) απόδοση στο Δημόσιο.
Άρθρο 12
Εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου
1. Οι υποχρεώσεις του Ο.Α.Ε.Π από εγγυήσεις ασφαλίσεις και αντασφαλίσεις “μη εμπορεύσιμων κινδύνων” (non-marketable risks), όπως εκάστοτε αυτοί ορίζονται από αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκή Επιτροπής έχουν αυτοδικαίως την Εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου μέχρι το όριο που καθορίζεται κάθε φορά με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.”
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 42 παρ.5 Ν.3427/2005, ΦΕΚ Α 312/27.12.2005.Εναρξη ισχύος από 1.1.2006.
2. Κάθε καταβολή από το Ελληνικό Δημόσιο στον Ο.Α.Ε.Π., λόγω της εγγύησής του, μειώνει ισόποσα το όριο ευθύνης του της προηγούμενης παραγράφου.
3. Με εντολή του Υπουργού Οικονομικών προς Τράπεζα στην οποία τηρούνται λογαριασμοί του Δημοσίου, που δίνεται μετά από αιτιολογημένη πρόταση του διοικητικού συμβουλίου του Ο.Α.Ε Π., η Τράπεζα αυτή μεταφέρει το ποσό της εντολής από το λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου σε τραπεζικό λογαριασμό του Ο.Α.Ε.Π. και αναγγέλλει αμέσως τη μεταφορά στις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Τα μεταφερόμενα ποσά δεν μπορούν να υπερβούν το όριο που ορίζεται από τα διατάγματα της παραγράφου 1.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε διά του άρθρου 12 του Ν. 2227/1994 (Α` 129).
Άρθρο 13
Δικαιούχοι των παροχών του Ο.Α.Ε.Π.
Δικαιούχοι των παροχών του άρθρου 2 είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία ενεργούν μία από τις πράξεις που αναφέρονται στο ίδιο άρθρο.
Άρθρο 14
Υποκατάσταση
Σε περίπτωση καταβολής αποζημίωσης ο Ο.Α.Ε.Π. υποκαθίσταται αυτοδικαίως στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ασφαλιζόμενου σύμφωνα με το νόμο και με όσα ορίζονται ειδικότερα στο ασφαλιστήριο.
Άρθρο 15
Συναλλαγματικές διατάξεις
1. Επιτρέπεται η συνομολόγηση σε συνάλλαγμα των εγγυήσεων, ασφαλίσεων και αντασφαλίσεων, που προβλέπονται από το νόμο αυτόν.
2. Επιτρέπεται στα πιστωτικά ιδρύματα, όταν πρόκειται να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές και να παράσχουν πιστωτικές διευκολύνσεις ή χρηματοδοτήσεις για την ανάληψη και εκτέλεση από ελληνικές επιχειρήσεις έργων στο εξωτερικό ή για την ανάληψη και εκτέλεση από ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες των εργασιών, που αναφέρονται στο εδάφιο γ της παραγράφου 1 του άρθρου 2, να συνομολογούν και να λαμβάνουν και στην Ελλάδα εμπράγματες ή άλλες ασφάλειες, για να εξασφαλίσουν τις αντίστοιχες απαιτήσεις τους κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις για την προστασία του εθνικού νομίσματος.
3. Ο Ο.Α.Ε.Π., όταν καταβάλλει αποζημίωση από ασφάλιση ή Αντασφάλιση, υποκαθίσταται αυτοδικαίως στις εμπράγματες ασφάλειες της παραγράφου 2, σύμφωνα με όσα ορίζονται ειδικότερα στο ασφαλιστήριο.
4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας, ύστερα από σχετική πρόταση του διοικητικού συμβουλίου του Ο.Α.Ε.Π., καθορίζεται το τμήμα του ανώτατου ορίου των εγγυημένων από το Ελληνικό Δημόσιο εγγυήσεων, ασφαλίσεων και αντασφαλίσεων, το οποίο ο Ο.Α.Ε.Π. μπορεί να αναλάβει σε συνάλλαγμα.
5. Η συνομολόγηση σε συνάλλαγμα των εγγυήσεων, ασφαλίσεων, αντασφαλίσεων και λοιπών πράξεων, που προβλέπονται στο νόμο αυτόν, γίνεται μόνο σε νόμισμα που περιλαμβάνεται στο δελτίο τιμών συναλλάγματος, που εκδίδεται σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 1083/1980 (ΦΕΚ 252).
Άρθρο 16
Φορολογικές διατάξεις
1. Τα ασφαλιστήρια που συνάπτει ο Ο.Α.Ε.Π., καθώς και τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτά, τα ασφάλιστρα και οι ασφαλιστικές αποζημιώσεις απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου και κάθε άλλο τέλος υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων, εκτός από το φόρο προστιθέμενης αξίας, εφ` όσον η επιβολή του προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
2. Οι εισφορές και κάθε είδους παροχές τρίτων προς τον Ο.Α.Ε.Π. απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου και κάθε άλλο τέλος υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων και θεωρούνται ως δαπάνη του προσώπου, που ενεργεί την εισφορά ή την παροχή σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας για τη φορολογία εισοδήματος.
Άρθρο 17
Εφαρμογή των διατάξεων της ασφαλιστικής νομοθεσίας
1. Οι διατάξεις της νομοθεσίας για τις ιδιωτικές ασφαλιστικές επιχειρήσεις εφαρμόζονται και για την ασφαλιστική δραστηριότητα του Ο.Α.Ε.Π., εφ` όσον δεν είναι ασυμβίβαστες προς τις διατάξεις του νόμου αυτού. Ο σχηματισμός τεχνικών αποθεματικών από τον Ο.Α.Ε.Π. είναι προαιρετικός.
2. Η υποχρέωση των ασφαλιστικών εταιρειών, που αντασφαλίζονται στον Ο.Α.Ε.Π., να σχηματίζουν τεχνικά αποθεματικά περιορίζεται μέχρι και την αναλογία της ίδιας τους ασφαλιστικής κράτησης.
Σημ.: όπως η παρ. 2 ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ από 1.1.2016 με την παρ. 2 εδάφιο γ του άρθρου 278 του Ν.4364/2016 (ΦΕΚ Α 13/ 5.2.2016)
Άρθρο 18
Παροχή πληροφοριών
Δημόσιες υπηρεσίες, νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, τράπεζες και ασφαλιστικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, παρέχουν στον Ο.Α.Ε.Π κάθε πληροφορία που ζητείται από αυτόν και αφορά τη εκπλήρωση των σκοπών του με την επιφύλαξη των διατάξεων για το φορολογικό και το τραπεζικό απόρρητο.
Άρθρο 19
Μεταβατικές διατάξεις
Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού τα περιουσιακά στοιχεία, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του Κεφαλαίου Ασφάλισης Πιστώσεως Εξαγωγών (Κ.Α.Π.Ε) περιέρχονται αυτοδικαίως στον Ο.Α.Ε.Π. ως καθολικό του διάδοχο. Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται χωρίς να επέρχεται γι` αυτές βίαιη διακοπή.
Άρθρο 20
Καταργούμενες και διατηρούμενες διατάξεις
1. Ο νόμος 225/1975 (ΦΕΚ 268) καταργείται.
2. Το προεδρικό διάταγμα 275/1986 (ΦΕΚ 123) διατηρείται σε ισχύ.
Άρθρο 21
1. Το προσωπικό, που υπηρετεί κατά τη δημοσίευση του Νόμου αυτού στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, στη Γενική Γραμματεία Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδος (Ε.Σ.Υ.Ε.), και στη Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών του Υπουργείου Προεδρίας της Κυβέρνησης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και καλύπτει πάγιες ανάγκες αυτών, μπορεί με σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιακών συμβουλίων να διοριστεί σε οργανικές θέσεις μόνιμων υπαλλήλων, εφόσον μέχρι την 31.3.1988 έχει συμπληρώσει ένα έτος συνεχούς υπηρεσίας στο Υπουργείο ή στις παραπάνω Γενικές Γραμματείες.
2. Για το διορισμό σε οργανική θέση μόνιμων υπαλλήλων απαιτείται η υποβολή αιτήσεως μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου αυτού.
3. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 2, 3, 5 και 7 του ν. 1476/1984 σε συνδυασμό και με τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν. 1586/1986.
Άρθρο 22
Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου από τότε που εκδόθηκε η αριθμ. Ε. 3789/ 128/15.3.1988 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών το κείμενο της οποίας έχει ως εξής:
“Αριθμ. Πρωτ. Ε. 3789/128/15.3.1988
Επιβολή έκτακτης εφάπαξ εισφοράς
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
α. Το γεγονός ότι λόγω του σταθεροποιητικού προγράμματος και της περιοριστικής εισοδηματικής πολιτικής οι επιχειρήσεις αύξησαν τα κέρδη τους κατά τη διαχειριστική χρήση 1986 και
β. ότι το κόστος του σταθεροποιητικού προγράμματος για την εξυγίανση της Ελληνικής Οικονομίας πρέπει να κατανέμεται δίκαια σε όλες τις τάξεις, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1.
Επιχειρήσεις που υπόκεινται σε έκτακτη εισφορά
Επιβάλλεται έκτακτη εφάπαξ εισφορά στο συνολικό καθαρό εισόδημα όλων των επιχειρήσεων που τήρησαν κατά το οικονομικό έτος 1987 υποχρεωτικά από το νόμο βιβλία τέταρτης κατηγορίας του Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή που λειτουργούν, ή αν είναι ημεδαπές ή αλλοδαπές ή αν υπάγονται στις διατάξεις οποιουδήποτε νόμου ή σε οποιοδήποτε φορολογικό καθεστώς.
“Δεν επιβάλλεται έκτακτη εφάπαξ εισφορά στο μέρος των κερδών των επιχειρήσεων που προέρχονται από εξαγωγές προς μη κοινοτικές χώρες”.
***Το εντός ” ” δεύτερο εδάφιο αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ.1 του άρθρου 21 του Ν.2214/1994 (ΦΕΚ Α 75)
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Οι παρ.2 και 3 του άρθρου 21 του Ν.2214/1994 (ΦΕΚ Α 75) ορίζουν ότι:
“Για την εφαρμογή των διατάξεων της προηγούμενης παραγράφου, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (ΦΕΚ 75 Α`) στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία, μέσα σε ένα μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στην οποία θα αναγράψουν το σύνολο των ακαθάριστων εσόδων που πραγματοποίησαν κατά το οικονομικό έτος 1987 από εξαγωγές προς χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής `Ένωσης. Με τη δήλωση αυτή θα συνυποβάλλονται και φωτοαντίγραφα των σχετικών διασαφήσεων εξαγωγής. Σε περίπτωση μη υποβολής της υπεύθυνης δήλωσης, ο υπολογισμός και η βεβαίωση της εισφοράς γίνεται χωρίς να αφαιρεθεί το μέρος των κερδών που αναλογεί στις εξαγωγές προς μη κοινοτικές χώρες. Το ποσό της έκτακτης εφάπαξ εισφοράς που προκύπτει από την εφαρμογή της παραγράφου 1 του παρόντος, καταβάλλεται σε έξι (6) ίσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες, η πρώτη μέσα στον επόμενο από τη βεβαίωση μήνα.”
Άρθρο 2.
Βάση υπολογισμού της εισφοράς
Για τον υπολογισμό της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη:
1. Το καθαρό συνολικό εισόδημα των ατομικών επιχειρήσεων, ομόρρυθμων, ετερόρρυθμων, περιορισμένης ευθύνης εταιρειών, καθώς και κοινοπραξιών ή κοινωνιών που ασκούν επιχείρηση ή αστικών εταιρειών κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπως αυτό προσδιορίζεται με τις διατάξεις του ν.δ. 3323/1955 για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών που προκύπτει από ισολογισμούς που κλείνουν μετά τις 30.12.1986.
Το καθαρό αυτό εισόδημα δε μειώνεται με τα ποσά των ζημιών που προέρχονται είτε από μεταφορά από προηγούμενα έτη, είτε από συμμετοχή στις επιχειρήσεις που αναφέρονται πιο πάνω.
Αντίθετα, μειώνεται, εφόσον συντρέχει περίπτωση, με τα ακόλουθα ποσά: α) Μερισμάτων από μετοχές και ιδρυτικούς τίτλους ημεδαπής ανώνυμης εταιρείας ή κερδών από συμμετοχή στις επιχειρήσεις που αναφέρονται πιο πάνω. β) Εισοδημάτων που απαλλάσσονται της φορολογίας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν.δ. 3323/1955 και γ) Αφορολόγητων αποθεματικών που έγιναν με βάση τις διατάξεις οποιουδήποτε αναπτυξιακού νόμου.
Το καθαρό εισόδημα που προκύπτει μετά την αφαίρεση των πιο πάνω ποσών, μειώνεται περαιτέρω με το μέρος των κερδών που αναλογούν στα ακαθάριστα έσοδα από εξαγωγές. Ο υπολογισμός του εκπιπτόμενου ποσού κέρδους στην περίπτωση αυτή γίνεται με επιμερισμό του καθαρού εισοδήματος, που προκύπτει μετά την αφαίρεση των πιο πάνω ποσών, ανάλογα με τα ακαθάριστα έσοδα που προέρχονται από εξαγωγές και τα λοιπά ακαθάριστα έσοδα.
2. Το συνολικό καθαρό εισόδημα ή κέρδος των ημεδαπών ανωνύμων εταιρειών, των δημοσίων επιχειρήσεων και εκμεταλλεύσεων κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και των αλλοδαπών επιχειρήσεων που λειτουργούν με οποιαδήποτε μορφή εταιρείας και αλλοδαπών οργανισμών που φορολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 3843/1958, όπως αυτό προσδιορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν.δ. 3843/1958 και του άρθρου 36α του ν.δ. 3323/1955, προκειμένου για τεχνικές επιχειρήσεις, για χρονικό διάστημα δώδεκα (12) μηνών που προκύπτει από ισολογισμούς που κλείνουν μετά τις 30.12.1986.
Από το πιο πάνω καθαρό εισόδημα ή κέρδος των επιχειρήσεων αυτών δεν αφαιρούνται: α) τα διανεμόμενα, με οποιαδήποτε μορφή κέρδη και β) Οι ζημιές που προέρχονται είτε από μεταφορά από προηγούμενα έτη, είτε από συμμετοχή στις επιχειρήσεις που αναφέρονται στο πρώτο εδάφιο της προηγούμενης παραγράφου.
Αντίθετα, αφαιρούνται, εφόσον συντρέχει περίπτωση: α) τα μερίσματα από μετοχές και ιδρυτικούς τίτλους από άλλες ημεδαπές ανώνυμες εταιρείες, τα κέρδη από συμμετοχή σε προσωπικές εταιρείες, κοινοπραξίες και εταιρείες περιορισμένης ευθύνης. β) Τα εισοδήματα που απαλλάσσονται της φορολογίας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.δ. 3843/1958 και γ) Τα αφορολόγητα αποθεματικά που έγιναν με βάση τις διατάξεις οποιουδήποτε αναπτυξιακού νόμου.
Το καθαρό εισόδημα ή κέρδος, που προκύπτει μετά την αφαίρεση των πιο πάνω ποσών, μειώνεται περαιτέρω με το μέρος των κερδών που αναλογούν στα ακαθάριστα έσοδα από εξαγωγές. Ο υπολογισμός του εκπιπτόμενου ποσού κέρδους στην περίπτωση αυτή γίνεται με επιμερισμό του καθαρού εισοδήματος, που προκύπτει μετά την αφαίρεση των πιο πάνω ποσών, ανάλογα με τα ακαθάριστα έσοδα που προέρχονται από εξαγωγές και τα λοιπά ακαθάριστα έσοδα.
Άρθρο 3.
Υπολογισμός της εισφοράς
1. Η εισφορά που επιβάλλεται με τις διατάξεις της απόφασης αυτής, υπολογίζεται ως εξής:
Καθαρό εισόδημα Συντελεστής Ποσό της επιχείρησης εισφοράς εισφοράς
0-500.000 0 0 500.001 -1.000.000 5% 25.000 1.000.001 -2.000.000 7% 70.000 Πάνω από 2.000.000 10%
2. Αν το ποσό της εισφοράς που προκύπτει από την εφαρμογή των συντελεστών της προηγούμενης παραγράφου δεν υπερβαίνει το ποσό των χιλίων (1.000) δρχ., αμελείται η βεβαίωσή του.
Άρθρο 4.
Βεβαίωση της εισφοράς
1. Η εισφορά που προκύπτει βεβαιώνεται οίκοθεν από τον Οικονομικό Έφορο που είναι αρμόδιος για τη φορολογία του φυσικού ή νομικού προσώπου με βάση τους τίτλους βεβαίωσης που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 59, την παράγραφο 2 του άρθρου 63 και στο άρθρο 16α του ν.δ. 3323/1955, καθώς και στο άρθρο 16 του ν.δ. 3843/1958.
Προκειμένου να προσδιορισθούν τα καθαρά κέρδη των εξαγωγικών επιχειρήσεων που υπόκεινται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις διατάξεις του άρθρου 2 της παρούσας σε έκτακτη εισφορά, υποχρεούνται οι επιχειρήσεις αυτές να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση του ν.δ. 105/1969 στην αρμόδια οικονομική εφορία μέχρι 15 Απριλίου 1988, στην οποία θα αναγράψουν το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων που πραγματοποίησαν κατά το οικονομικό έτος 1987, καθώς και τα ακαθάριστα έσοδα που προέρχονται από εξαγωγική δραστηριότητα του έτους αυτού, όπως αυτά εμφανίζονται στα τηρηθέντα βιβλία του Κ.Φ.Σ.
Σε περίπτωση υποβολής της υπεύθυνης δήλωσης μετά την πιο πάνω ημερομηνία, ο υπολογισμός και η βεβαίωση της εισφοράς γίνεται χωρίς να αφαιρεθούν τα καθαρά κέρδη που προέρχονται από εξαγωγική δραστηριότητα.
2. Η εισφορά βεβαιώνεται: α) Στο όνομα των υπόχρεων φυσικών προσώπων, προσωπικών εταιρειών, εταιρειών περιορισμένης ευθύνης και των αναφερομένων στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 της απόφασης αυτής νομικών προσώπων κατά περίπτωση. β) Σε περίπτωση μετατροπής ή συγχώνευσης ατομικής επιχείρησης ή εταιρείας, στο όνομα της νέας εταιρείας που προέρχεται από τη μετατροπή ή συγχώνευση. γ) Σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου στο όνομα των κληρονόμων. δ) Επί κοινοπραξίας ή κοινωνίας που ασκεί επιχείρηση ή αστικής εταιρείας κερδοσκοπικού χαρακτήρα στο όνομα όλων των μελών τους κατά περίπτωση, καθένας από τους οποίους ευθύνεται σε ολόκληρο για την καταβολή της εισφοράς.
3. Για τον υπολογισμό της εισφοράς εκδίδεται σε δύο αντίγραφα σχετικό εκκαθαριστικό σημείωμα, αντίγραφο του οποίου αποστέλλεται στον υπόχρεο.
4. Η προθεσμία άσκησης προσφυγής ή υποβολής αίτησης διοικητικής επίλυσης της διαφοράς, καθώς και η άσκηση προσφυγής ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου, δεν αναστέλλει τη βεβαίωση και την είσπραξη της εισφοράς, η οποία ενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 αυτού του άρθρου.
5. Οι διατάξεις του άρθρου 16α, 49, 50 έως και 59, 65 και 68 του ν.δ. 3323/ 1955, του άρθρου 16 του ν.δ. 3843/1958, καθώς και του ν. 4125/1960 (ΦΕΚ Α 20), όπως ισχύουν, εφαρμόζονται ανάλογα και επί της εισφοράς που επιβάλλεται με την απόφαση αυτή, επιφυλασσομένων όσων ορίζονται στην προηγούμενη παράγραφο.
Άρθρο 5
Καταβολή της εισφοράς
1. Η εισφορά που προκύπτει καταβάλλεται σε οκτώ (8) ίσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη λήγει την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του μηνός Μαΐου και οι υπόλοιπες στην αντίστοιχη ημέρα, των επομένων μηνών.
2. Για τις περιπτώσεις βεβαίωσης της εισφοράς μετά από το μήνα Μάϊο 1988, το ποσό της καταβάλλεται σε έξι (6) ίσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέσα στον επόμενο από τη βεβαίωση μήνα.
3. Υπόχρεο σε καταβολή της εισφοράς είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου βεβαιώνεται αυτή.
Άρθρο 6.
Έκπτωση της εισφοράς
Η εισφορά που καταβάλλεται από τα υπόχρεα φυσικά ή νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τις διατάξεις της απόφασης αυτής, δεν αφαιρείται προκειμένου για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματός τους.
Άρθρο 7.
Η απόφαση αυτή να κυρωθεί με νόμο.
Ο Υπουργός Οικονομικών
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΒΟΛΑΣ”
Άρθρο 23
Έναρξη ισχύος
Ο νόμος αυτός αρχίζει να ισχύει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 04 Ιουλίου 1988
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ Α. ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ
Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
ΑΓΑΜ. ΚΟΥΤΣΟΓΙΩΡΓΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ