Νόμος 1386 ΦΕΚ Α΄ 107/8.8.1983
Οργανισμός Οικονομικής Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Κυρούμεν και εκδίδομεν τον κατωτέρω υπό της Βουλής ψηφισθέντα νόμον
Άρθρο 1
Σύσταση
1. Ιδρύεται ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία ” Οργανισμός οικονομικής ανασυγκρότησης επιχειρήσεων (ΟΑΕ)”.
2. Ο ΟΑΕ λειτουργεί για το κοινωνικό συμφέρον κάτω από την εποπτεία του Κράτους που ασκείται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και διέπεται από τις διατάξεις του Β.Δ. 174/1963 “Περί κωδικοποιήσεως των διατάξεων του νόμου 2190/20 εις ενιαίον κείμενον” (ΦΕΚ Α 37) όπως ισχύει εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από τον νόμο αυτόν.
Άρθρο 2
Έδρα – Σκοπός
1. Έδρα του οργανισμού ορίζεται Δήμος ή Κοινότητα του Νομού Αττικής. Παραρτήματα Υποκαταστήματα και Γραφεία του οργανισμού μπορεί να ιδρύονται σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, που καθορίζει τους όρους σύστασής τους.
2. Σκοπός του Οργανισμού είναι η συμβολή στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας με:
α. Την οικονομική εξυγίανση επιχειρήσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου.
β. Την εισαγωγή και εφαρμογή ξένης τεχνολογίας καθώς και την ανάπτυξη της εγχώριας.
γ. Την ίδρυση και εκμετάλλευση κοινωνικοποιημένων ή μικτής οικονομίας επιχειρήσεων.
3. Ο οργανισμός για την πραγματοποίηση των σκοπών του μπορεί ιδίως:
α. Να αναλαμβάνει τη διοίκηση και εκμετάλλευση των υπό εξυγίανση ή κοινωνικοποιημένων επιχειρήσεων.
β. Να συμμετέχει στο κεφάλαιο επιχειρήσεων που ήδη υπάρχουν ή πρόκειται να ιδρυθούν.
γ. Να χορηγεί δάνεια κάθε μορφής σε επιχειρήσεις που συμμετέχει καθώς και εγγυήσεις για την εξασφάλιση τέτοιων δανείων.
δ. Να εκδίδει ομολογιακά δάνεια στο εσωτερικό ή εξωτερικό, με τους όρους και τις διαδικασίες που ορίζουν οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
ε. Να αποκτά ομολογίες έκδοσης του δημοσίου ή οργανισμών που αυτό ελέγχει, καθώς και ομολογίες δανείων επιχειρήσεων οργανισμών και τραπεζών.
στ. Να μεταβιβάζει μετοχές ιδίως σε εργαζομένους ή στους φορείς εκπροσώπησής τους, σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, σε κοινωφελή ιδρύματα, κοινωνικούς φορείς ή και ιδιώτες.
ζ. Να συνάπτει δάνεια από το ελληνικό δημόσιο, την Τράπεζα της Ελλάδος ή άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς του εσωτερικού ή εξωτερικού με ή χωρίς την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και να δέχεται καταθέσεις Ν.Π.Δ.Δ., δημοσίων οργανισμών και επιχειρήσεων που συμμετέχει.
Άρθρο 3
Οργάνωση και λειτουργία του Οργανισμού
1. Το μετοχικό κεφάλαιο του Ο.Α.Ε. ανέρχεται στο ποσό των πέντε (5) δις. δρχ., διαιρείται σε 500.000 μετοχές, ονομαστικής αξίας 10.000 δρχ. η καθεμία και έχει καταβληθεί ολόκληρο από το Δημόσιο.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 45 του Ν. 1882/90 (ΦΕΚ Α` 43). Διόρθ.Σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990).
2. Οι μετοχές του Οργανισμού είναι ονομαστικές.
3. Ο Ο.Α.Ε. διοικείται από το διοικητικό συμβούλιο που αποτελείται από τον πρόεδρο και οκτώ μέλη. Ο πρόεδρος και δύο μέλη του Δ.Σ. διορίζονται και ανακαλούνται από τον εποπτεύοντα υπουργό, ένας εκπρόσωπος της Γ.Σ.Ε.Ε. και ένας εκπρόσωπος του Σ.Ε.Β. διορίζονται από τη γενική συνέλευση των μετόχων ως μέλη του Δ.Σ. και τα υπόλοιπα εκλέγονται από τη Γ.Σ. των μετόχων. Η υπόδειξη των μελών από την Γ.Σ.Ε.Ε. και τον Σ.Ε.Β. γίνεται εντός δέκα ημερών από την περιέλευση σ` αυτούς του εγγράφου του εποπτεύοντος υπουργού, με το οποίο ζητείται η υπόδειξη των μελών. Μέχρις ότου υποδειχθούν οι εκπρόσωποι της Γ.Σ.Ε.Ε. και Σ.Ε.Β., το Δ.Σ. λειτουργεί νομίμως με τα λοιπά μέλη. Η θητεία των μελών του Δ.Σ. και του προέδρου είναι τριετής. Επιτρέπεται ο επαναδιορισμός ή η επανεκλογή του προέδρου και των μελών του Δ.Σ. Με απόφαση της Γ.Σ. των μετόχων καθορίζεται η αμοιβή του προέδρου και των μελών του Δ.Σ..
Σημ.: όπως ηπαράγραφος 3 του άρθρου 3 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 45 του Ν. 1882/1990 (Α` 43). Διόρθ.Σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990.
4. Ο Οργανισμός εκπροσωπείται δικαστικά και εξώδικα από το διοικητικό συμβούλιο ενεργεί συλλογικά. Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου είναι δυνατό να ορίζεται ότι ένα ή περισσότερα μέλη του, υπάλληλοι του Οργανισμού ή τρίτοι μπορούν να εκπροσωπούν τον οργανισμό γενικά ή για ορισμένες μόνο πράξεις.
5. Στη γενική συνέλευση των μετόχων οι εκπρόσωποι του δημοσίου διορίζονται με κοινή απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
6. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας ασκεί την εποπτεία που προβλέπεται από τη νομοθεσία για τις Ανώνυμες Εταιρείες.
Άρθρο 4
Πόροι – Απαλλαγές
1. Πόροι του ΟΑΕ είναι: επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας ή το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, πρόσοδοι, από άλλες επιχορηγήσεις, δωρεές, κληρονομιές και έσοδα από εκμεταλλεύσεις.
2. Πράξεις του Οργανισμού που αποβλέπουν στην υλοποίηση των αποφάσεων του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας για την εξυγίανση των επιχειρήσεων που υπάγονται σύ αυτόν τον νόμο κατά το άρθρο 8 παρ. 5 και 8, άρθρο 9 παρ. 5 και άρθρο 10 του παρόντος νόμου και ειδικότερα η αγορά από τον Οργανισμό χρεωγράφων, αξιογράφων, ομολόγων και κάθε είδους πάγιων περιουσιακών στοιχείων, εκτός από ακίνητα, η εγγραφή, η άρση υποθήκης προσημείωσης ή ενέχυρου, εφόσον συντελεσθούν σε ένα χρόνο από τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου ,εισφορά, δικαιώματα και γενικά οποιαδήποτε επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων εκτός από τα εισπραττόμενα υπέρ των Δήμων και Κοινοτήτων.
3. Ο Οργανισμός για την αγορά ακινήτων από τις υπό εξυγίανση επιχειρήσεις, καθώς και για την πώληση των ακινήτων τους σε τρίτους έχει τη φορολογική μεταχείριση του Δημοσίου.
4 .Ο Οργανισμός σε όλα τα δικαιοδοτικά όργανα ή διοικητικές αρχές απολαύει όλων ανεξαιρέτως των διαδικαστικών προνομίων και προνομίων εκτελέσεως του Δημοσίου.
Άρθρο 5
Προϋποθέσεις υπαγωγής
1. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 12 του νόμου αυτού μπορεί να υπάγονται στις ρυθμίσεις του νόμου αυτού επιχειρήσεις που:
α. Έχουν αναστείλει η διακόψει τη λειτουργία τους για οικονομικούς λόγους.
β. Είναι σε κατάσταση παύσης των πληρωμών.
γ. Έχουν πτωχεύσει ή τεθεί υπό τη διοίκηση και διαχείριση των πιστωτών ή υπό προσωρινή διαχείριση ή υπό εκκαθάριση οποιασδήποτε μορφής.
δ. Το σύνολο των οφειλών τους είναι πενταπλάσιο από το άθροισμα του εταιρικού κεφαλαίου και των εμφανών αποθεματικών τους και παρουσιάζουν έκδηλη οικονομική αδυναμία πληρωμής των οφειλών τους . Στις οφειλές δεν περιλαμβάνονται εμπορικές συναλλαγματικές μη ληξιπρόθεσμες.
ε. Ενδιαφέρουν την εθνική άμυνα ή έχουν ζωτική σημασία για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου ή έχουν ως κύριο σκοπό την παροχή υπηρεσιών προς το κοινωνικό σύνολο και παρουσιάζουν έκδηλη οικονομική αδυναμία πληρωμής των οφειλών τους.
στ. Ζητούν την υπαγωγή τους.
2. Για την εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου:
α. “Αναστολή ή διακοπή της λειτουργίας” σημαίνει προσωρινή ή οριστική διακοπή των εργασιών της επιχείρησης για λόγους οικονομικής αδυναμίας. Ως οικονομική αδυναμία νοείται η έλλειψη ρευστότητας ανεξάρτητα από τη σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια.
β. “Κατάσταση παύσης των πληρωμών” σημαίνει γενική και μόνιμη μη πληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών, αστικού ή εμπορικού χαρακτήρα, ανεξάρτητα από τη σχέση ιδίων και ξένων κεφαλαίων.
γ. ” Έκδηλη οικονομική αδυναμία πληρωμής” των οφειλών σημαίνει
α) Μείωση της παραγωγής και του άρθρου των εργαζομένων, οφειλομένη σε έλλειψη ρευστότητας
β) Σώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών και
γ) Επιδείνωση των δεικτών ρευστότητας. Η κατάσταση αυτή μπορεί να αποδεικνύεται και από δήλωση μιας ή περισσοτέρων τραπεζών που χρηματοδοτούν κυρίως την επιχείρηση ότι δεν θα συνεχίσουν τη χρηματοδοτική τους στήριξη.
δ. “Επιχείρηση” σημαίνει κάθε οργανωμένη οικονομική δραστηριότητα φυσικού ή νομικού προσώπου ανεξάρτητα από την εμπορική του ιδιότητα.
ε. Δημοσιογραφικές γενικά επιχειρήσεις δεν υπάγονται στο νόμο αυτόν.
Άρθρο 6
Διαδικασία υπαγωγής
1. Η απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας για την υπαγωγή της επιχείρησης στις ρυθμίσεις αυτού του νόμου, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκδίδεται ύστερα από:
α. Αίτηση της επιχείρησης.
β. Αίτηση του ΟΑΕΔ, εφόσον ο οργανισμός αυτός έχει, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1172/1981 (ΦΕΚ Α 177), καταβάλει μέχρι την ημέρα υποβολής της αίτησης, το είκοσι τοις εκατό (20 %) των δεδουλευμένων κατά την έννοια του ίδιου νόμου, αποδοχών.
γ. Αίτηση τράπεζας, Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ., εφόσον έχουν ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις κατά της επιχείρησης.
δ. Αίτηση των πιστωτών της επιχείρησης εκτός των αναφερομένων στα εδάφια β` και γ` που εκπροσωπούν το είκοσι τοις εκατό (20 %) τουλάχιστο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της επιχείρησης κατά την ημέρα υποβολής της αίτησης σε κάθε περίπτωση όμως όχι μικρότερο από 10% του συνόλου των οφειλών της.
ε. Αίτηση του οριστικού ή προσωρινού συνδίκου ή του πτωχεύσαντος.
2. Η αίτηση υποβάλλεται στη Γραμματεία Οικονομικής Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων και διαβιβάζεται στη Γνωμοδοτική Επιτροπή για να γνωμοδοτήσει στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας. Η Γνωμοδοτική Επιτροπή γνωμοδοτεί για την υπαγωγή ή όχι της επιχείρησης στις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου, ύστερα απο ειδική έκθεση που καταρτίζει η ΓΟΑΕ για την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, το ενεργητικό και παθητικό της και τη δυνατότητα εξυγίανσής της. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας μπορεί με απόφασή του, να αναθέτει τη σύνταξη της παραπάνω έκθεσης σε ειδικούς μελετητές ή εμπειρογνώμονες με σύμβαση έργου και να καθορίζει την αμοιβή τους που καλύπτεται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων. Η σύνταξη της έκθεσης αυτής μπορεί ν’ ανατεθεί σε επιχείρησες ή οργανισμούς του δημοσίου τομέα ή σε ομάδες εργασίας αποτελούμενες από πρόσωπα που υπηρετούν στο δημόσιο τομέα.
Άρθρο 7
Ρυθμίσεις για την εξυγίανση των επιχειρήσεων
Με την απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας για την υπαγωγή της επιχείρησης στις ρυθμίσεις του νόμου μπορεί να προβλέπεται:
1. Η ανάληψη της διοίκησης της επιχείρησης από τον ΟΑΕ κατά το άρθρο 8.
2. Η αναδιάρθρωση υφισταμένων υποχρεώσεων.
3. Η εκκαθάριση κατά το άρθρο 9 του νόμου αυτού.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 46 του Ν. 1882/1990 (Α` 43). (Διόρθ.σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990).
Άρθρο 8
Ανάληψη διοίκησης
1. Σε περίπτωση που αποφασίζεται κατά το άρθρο 7 περίπτωση 1 η ανάληψη της διοίκησης από τον Ο.Α.Ε. νέων επιχειρήσεων, η διοίκηση ασκείται κατά περίπτωση από ένα ή περισσότερα πρόσωπα, που διορίζονται από αυτόν και για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των 6 μηνών. Παράταση μπορεί να χορηγηθεί με απόφαση του εποπτεύοντος υπουργού μόνο για τρεις μήνες και μετά από αιτιολογημένη γνώμη του Ο.Α.Ε. Κατά το χρονικό αυτό διάστημα οι τράπεζες μπορούν να χορηγούν στις επιχειρήσεις αυτές δάνεια ή εγγυήσεις. Όταν η διοίκηση απαρτίζεται από περισσότερα του ενός πρόσωπα, συμμετέχουν σ` αυτήν και από ένας εκπρόσωπος των μετόχων, των πιστωτών και των εργαζομένων στην επιχείρηση. Με την απόφαση που διορίζεται η διοίκηση με μεταγενέστερη απόφαση του Ο.Α.Ε. καθορίζεται η αμοιβή ή η αποζημίωση των μελών της που βαρύνει την επιχείρηση. Με τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης του άρθρου 7 παύει η εξουσία των οργάνων διοίκησης της επιχείρησης. Η Γ.Σ. των μετόχων ή η συνέλευση των εταίρων διατηρείται, αλλά δεν μπορεί να αποφασίζει την ανάκληση των μελών της διοίκησης που διορίζει ο Ο.Α.Ε. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι κανόνες που διέπουν το συγκεκριμένο εταιρικό τύπο της επιχείρησης, εφ` όσον δεν αντιτίθενται στο σκοπό του παρόντος νόμου.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 17 του Ν. 1472/1984, αντικαταστάθηκε πάλι με το άρθρο 47 του Ν. 1882/1990 (Α` 43). (Διόρθ.Σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990).
2. Όπου στην ισχύουσα νομοθεσία προβλέπεται έκτακτος έλεγχος, ο έλεγχος αυτός γίνεται και από τον οργανισμό.
3. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας μπορεί να συστήνεται επιτροπή από ειδικούς εμπειρογνώμονες και με την υποχρέωση τήρησης από αυτή του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου, για το διαχειριστικό έλεγχο της επιχείρησης εκείνης που ανταποκρίνεται στις προϋποθέσεις υπαγωγής της στο νόμο αυτόν. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η αμοιβή των μελών της επιτροπής. Η επιτροπή για την ολοκλήρωση του έργου της δικαιούται να ζητήσει πληροφορίες και στοιχεία από τις Τράπεζες που χρηματοδότησαν την επιχείρηση, δημόσιες υπηρεσίες και ιδιώτες. Η άρνηση παροχής πληροφοριών ή στοιχείων τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι ενός έτους.
4. Η διοίκηση που ορίζεται από τον οργανισμό ενεργεί όλες τις διαχειριστικές πράξεις, συνεχίζει τη λειτουργία της επιχείρησης κατά το σύνολο ή τα παραγωγικά της τμήματα που κρίνει ότι είναι αποδοτικότερα, προβαίνει σε απογραφή, σύνταξη ισολογισμού και διαπιστώνει την καθαρή θέση της επιχείρησης. Κατά το χρονικό διάστημα της παραπάνω διοίκησης και διαχείρισης μπορεί, με απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας να ορίζεται ότι αναστέλλονται η πληρωμή των ληξιπρόθεσμων χρεών της επιχείρησης έναντι οποιουδήποτε τρίτου και του Δημοσίου, τα μέτρα ατομικής ή συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της επιχείρησης και τον φόρο των κάθε είδους απαιτήσεων. Το ίδιο ισχύει και για τις εκκρεμείς διαδικασίες ατομικής ή συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης.
5. Κατά τη διάρκεια της προσωρινής διοίκησης ο ΟΑΕ καταρτίζει μελέτη βιωσιμότητας για την επιχείρηση και διαπραγματεύεται με τους μετόχους και τους πιστωτές για την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με την επιβίωση της επιχείρησης. Για την επίτευξη μιας τέτοιας συμφωνίας απαιτείται η έγγραφος σύμφωνη γνώμη:
α) των πιστωτών που εκπροσωπούν το 60% τουλάχιστο του συνόλου των υποχρεώσεων της επιχείρησης και προκύπτουν από τα επίσημα βιβλία της επιχείρησης κατά το χρόνο δημοσίευσης της υπουργικής απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Τα δημόσια νομικά πρόσωπα ανεξάρτητα από το ύψος των απαιτήσεών τους, εκπροσωπούνται από τον ΟΑΕ.
β) Των μετόχων ή εταίρων της επιχείρησης που εκπροσωπούν το 51% του μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου και
γ) του ΟΑΕ. Η συμφωνία έχει ισχύ από την έγκρισή της με απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
6. Με τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης που εγκρίνει τη σχετική συμφωνία παύει η προσωρινή διοίκηση του ΟΑΕ και αίρεται η τυχόν διαταχθείσα αναστολή ατομικών διώξεων ή τα επιβληθέντα μέτρα κατά την παρ. 4 του άρθρου αυτού, η πτώχευση δε που τελούσε υπό αναστολή ανακαλείται αυτοδίκαια.
Η παραπάνω συμφωνία δεσμεύει όλους τους πιστωτές της επιχείρησης. Υπάρχουσες όμως εγγυήσεις, υποθήκες, ενέχυρα και άλλα ειδικά προνόμια διατηρούνται για την εξασφάλιση των απαιτήσεων των πιστωτών όπως διαμορφώθηκαν με τη συμφωνία αυτή.
7. Εάν εντός του προβλεπόμενου, κατά την παρ. 1 του παρόντος άρθρου, χρονικού διαστήματος δεν επιτευχθεί συμφωνία, ακολουθεί η κατά τις διατάξεις αυτού του νόμου διαδικασία της εκκαθάρισης.
8. Κατά τη διάρκεια της προσωρινής διοίκησης μπορεί να αυξάνεται ή να μειώνεται το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με απόφαση της γενικής συνέλευσης, σύμφωνα με τον ν. 2190/1920 και το καταστατικό της εταιρείας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 47 του Ν. 1882/1990 (Α` 43). Διόρθ.σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990.
9. Ο ΟΑΕ ή η διοριζόμενη απ’ αυτόν διοίκηση ευθύνεται μόνο για δόλο ή βαριά αμέλεια.
10. Σε περίπτωση λήξης του χρόνου διάρκειας του νομικού προσώπου της επιχείρησης, ο αρμόδιος υπουργός αποφασίζει για την παράτασή του ύστερα από εισήγηση του ΟΑΕ.
Σημ.: όπως η παρ. 10 προστέθηκε με το άρθρο 24 του Ν. 1562/1985 (ΦΕΚ Α 150).
Άρθρο 9
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 48 του Ν. 1882/1990. (Α` 43). Διόρθ.Σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990.
1. Εφ` όσον δεν επιτευχθεί η κατά το άρθρο 8 συμφωνία ή δεν εκπληρωθούν οι όροι της, καθώς και στην περίπτωση του άρθρου 7 παρ. 3, με αίτηση του Ο.Α.Ε. ή καθενός που έχει έννομο συμφέρον, ζητείται από το πολιτικό εφετείο της περιφέρειας της έδρας της επιχείρησης ο διορισμός εκκαθαριστή, που προβαίνει σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού στην εκκαθάριση της περιουσίας της επιχείρησης. Το εφετείο οφείλει να ορίσει δικάσιμο σε χρόνο όχι μεγαλύτερο από πέντε ημέρες από την κατάθεση της αίτησης και δικάζει κατά τη διαδικασία της εκουσίας δικαιοδοσίας. Οι τυχόν παρεμβάσεις, οι οποίες ασκούνται μόνο με ιδιαίτερο δικόγραφο, είναι απαράδεκτες αν δεν ασκηθούν 24 τουλάχιστον ώρες πριν από τη συζήτηση της αίτησης και προσδιορίζονται υποχρεωτικά στην ίδια δικάσιμο. Η κατάθεση προτάσεων σε κάθε περίπτωση μπορεί να γίνει στο ακροατήριο. Η απόφαση του εφετείου πρέπει να εκδοθεί μέσα σε δεκαπέντε ημέρες από τη συζήτηση της αίτησης. Η απόφαση αυτή δεν υπόκειται σε τακτικά ή έκτακτα ένδικα μέσα και δεν μπορεί να συζητηθεί η αναστολή της ισχύος της για οποιονδήποτε λόγο. Εφ` όσον πιστωτής ή πιστωτές, που εκπροσωπούν τα πενήντα ένα εκατοστά (51%) τουλάχιστον των κατά της επιχείρησης απαιτήσεων, υποδεικνύουν τον εκκαθαριστή, το εφετείο οφείλει να διορίσει τούτον ως εκκαθαριστή. Εκκαθαριστής μπορεί να είναι και τράπεζα, που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή θυγατρική επιχείρηση τέτοιας τράπεζας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 48 του Ν. 1882/1990, αντικαταστάθηκε πάλι με το άρθρο 31 παρ. 1 του Ν. 1947/1991 (Α` 70).
2. Η εκκαθάριση διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου, που συμπληρώνονται από τα άρθρα 18-21 του ν.δ. 3562/1956 “περί υπαγωγής ανωνύμων εταιρειών υπό την διοίκησιν και διαχείρισιν των πιστωτών και θέσεως αυτών υπό ειδικήν εκκαθάρισιν”. Κατά τη διάρκεια της εκκαθάρισης με απόφαση του εποπτεύοντος υπουργού, μετά από εισήγηση του Ο.Α.Ε., ο εκκαθαριστής μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία της επιχείρησης ή τμημάτων της.
3. Με τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, που ορίζεται ο εκκαθαριστής, παύει αυτόματα η εξουσία των οργάνων διοίκησης της εταιρείας ή η τυχόν προσωρινή διοίκηση του Ο.Α.Ε. αναστέλλεται η περαιτέρω πτωχευτική διαδικασία, απαγορεύεται η αναγκαστική εκτέλεση και η λήψη προσωρινών, συντηρητικών ή προφυλακτικών μέτρων και αναστέλλονται οι τυχόν εκκρεμείς σχετικές διαδικασίες. Η διοίκηση, διαχείριση και εκπροσώπηση της επιχείρησης ανήκει στον εκκαθαριστή. Κατά τις περιπτώσεις που δικαστικές ή εξώδικες ενέργειες του εκκαθαριστή στρέφονται κατά της εταιρείας ως οφειλέτου, η εκπροσώπηση της τελευταίας γίνεται από το διοικητικό συμβούλιο που είχε νόμιμα εκλεγεί πριν από την τυχόν πτώχευση ή την υπαγωγή της στην προσωρινή διοίκηση του Ο.Α.Ε. ή την υπαγωγή της στις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 7 του νόμου αυτού, κατά περίπτωση. Η θητεία αυτού του διοικητικού συμβουλίου, για την περίπτωση αυτή, θεωρείται ότι είχε ανασταλεί για όσο χρονικό διάστημα διήρκεσαν η πτώχευση ή η προσωρινή διοίκηση και παρατείνεται μέχρι τη λήξη της εκκαθάρισης.
4. Η δήλωση περιγραφής του άρθρου 19 παράγραφος 2 του ν.δ. 3562/ 1956 καταχωρίζεται, ως προς τα ακίνητα που τυχόν περιλαμβάνει, στα αρμόδια υποθηκοφυλακεία ατελώς. Αρμόδιοι κατά τόπο για τον καθορισμό της τιμής πρώτης προσφοράς κατά το άρθρο 20 του ν.δ. 3562/1956 όσο και για τη διενέργεια του πλειστηριασμού είναι αντίστοιχα το δικαστήριο και συμβολαιογράφος της έδρας της εταιρείας, ανεξάρτητα από τη θέση όπου κείνται τα εκπλειστηριαζόμενα περιουσιακά στοιχεία. Η απόφαση του δικαστηρίου που καθορίζει κατά το άρθρο 20 του ν.δ. 3562/1956 την τιμή της πρώτης προσφοράς δεν υπόκειται σε τακτικά ή έκτακτα ένδικα μέσα και η καθοριζόμενη στην απόφαση αυτή τιμή δεν μπορεί να αποτελέσει λόγο για διόρθωση του προγράμματος πλειστηριασμού, που εκδίδεται σε εκτέλεσή της.
5. Για την ικανοποίηση των απαιτήσεων ο εκκαθαριστής συντάσσει πίνακα σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 975 έως και 979, 1007 του ΚΠολΔ και το άρθρου 61 του Κ.Ε.Δ.Ε. Ο πίνακας συντάσσεται ύστερα από αναγγελία των πιστωτών στον εκκαθαριστή. Η αναγγελία πρέπει να γίνεται μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από τη δημοσίευση της ανακοίνωσης σε δύο ημερήσιες εφημερίδες, μία αθηναϊκή και μία, εφ` όσον υπάρχει, της πρωτεύουσας του νομού όπου εδρεύει η επιχείρηση. Ο πίνακας συντάσσεται μέσα σε δέκα ημέρες από τη λήξη της παραπάνω προθεσμίας αναγγελίας. Κατά τη διανομή των προϊόντων της εκκαθάρισης της περιουσίας της επιχείρησης προτιμώνται οι απαιτήσεις του Ο.Α.Ε. και των τραπεζών, που δημιουργήθηκαν σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 8 του παρόντος κατά τη διάρκεια της προσωρινής διοίκησης, υπάγονται δε στην Α` τάξη των γενικών προνομίων του άρθρου 975 ΚΠολΔ..
Άρθρο 10
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 49 του Ν. 1882/1990 (Α` 43). Διόρθ.Σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990.
1. Ο εκκαθαριστής του προηγούμενου άρθρου υποχρεούται αμελλητί και εντός τριών το πολύ ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης να δηλώσει με έγγραφό του στο γραμματέα του δικαστηρίου που τον διόρισε, ότι αποδέχεται το διορισμό του, διαφορετικά θεωρείται ότι τον αποποιήθηκε. Ο εκκαθαριστής οφείλει να ολοκληρώσει τις ενέργειές του για την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων της υπό εκκαθάριση επιχείρησης μέσα σε έξι μήνες από την ημέρα αποδοχής του διορισμού του. Ως ολοκλήρωση των ενεργειών νοείται ο ορισμός της ημερομηνίας του πρώτου πλειστηριασμού των βασικών περιουσιακών στοιχείων (βιομηχανοστάσια και λοιπά περιουσιακά στοιχεία συναπτόμενα με την παραγωγική διαδικασία) της επιχείρησης και σε περίπτωση ευδοκίμησης του πλειστηριασμού η σύνταξη του πίνακα κατάταξης.
Με την πάροδο της παραπάνω προθεσμίας άπρακτης ο εκκαθαριστής εκπίπτει, μέχρι δε τον κατ` άρθρο 9 του παρόντος διορισμό του αντικαταστάτη του ασκεί τα απολύτως αναγκαία καθήκοντά του. Ο εκκαθαριστής μπορεί, πριν παρέλθει η παραπάνω εξάμηνη προθεσμία, να ζητήσει από το δικαστήριο που τον διόρισε, κατά την ίδια διαδικασία, τη χορήγηση νέας πρόσθετης προθεσμίας, εκθέτοντας τους λόγους που εμποδίζουν την ολοκλήρωση των ενεργειών του μέσα στην αρχική προθεσμία. Η διαδικασία αυτή μπορεί να επαναληφθεί για μία ακόμη φορά, έτσι ώστε το ανώτατο χρονικό διάστημα που θα καλύπτουν οι οριζόμενες κατά τα παραπάνω προθεσμίες να μην μπορεί σε καμία περίπτωση να υπερβεί το δωδεκάμηνο. Σε κάθε περίπτωση ο Ο.Α.Ε. και καθένας που έχει έννομο συμφέρον μπορεί και πριν από τη λήξη των ανωτέρω προθεσμιών να ζητήσει από το δικαστήριο την αντικατάσταση του εκκαθαριστή εκθέτοντας τους λόγους που επιβάλλουν την αντικατάσταση.
2. Για τις εκκαθαρίσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και για τις οποίες δεν έχει οριστεί χρόνος περάτωσης, των ενεργειών του εκκαθαριστή, παρέχεται άπαξ τελειωτική προθεσμία έξι μηνών από την ισχύ του παρόντος νόμου για τον ίδιο σκοπό, μετά την πάροδο της οποίας παύουν οι εξουσίες του εκκαθαριστή και ζητείται εντός τριών ημερών από τον Ο.Α.Ε. ο ορισμός νέου εκκαθαριστή κατά τα προηγούμενα.
3. Με κοινή απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού και των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, καθορίζονται ο τρόπος και τα ανώτατα όρια αμοιβών των εκκαθαριστών και των συμβολαιογράφων για τις εκκαθαρίσεις του νόμου αυτού.
4. Εφόσον ο Ο.Α.Ε. ζητήσει την αντικατάσταση εκκαθαριστή, το Εφετείο που τον διόρισε οφείλει να τον αντικαταστήσει, οποτεδήποτε και ανεξαρτήτως χρόνου διορισμού του. Στην περίπτωση αυτή το Εφετείο, εφόσον ο Ο.Α.Ε. κατέχει το 51% του συνόλου των απαιτήσεων κατά της επιχείρησης, διορίζει υποχρεωτικά ως εκκαθαριστή τον αιτούντα Ο.Α.Ε., ο οποίος υποχρεούται να διενεργήσει την εκκαθάριση χωρίς αμοιβή.
Σημ.: όπως είχε προστεθεί με το άρθρο 31 παρ.2 του Ν.1947/1991 (Α` 70), αντικαταστάθηκε στην συνέχεια με την παρ.1 του άρθρου 21 του Ν.2516/1997 (Α 159)
Άρθρο 11
Γραμματεία Οικονομικής Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων
1. Συνιστάται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας Γραμματεία Οικονομικής Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων ( ΓΟΑΕ ) , που υπάγεται απευθείας στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας.
2. Έργο της γραμματείας είναι:
α. Η εισήγηση προς τη Γνωμοδοτική Επιτροπή (ΓΕ) μέτρων για την εξυγίανση των επιχειρήσεων.
β. Η προετοιμασία μελετών βιωσιμότητας των επιχειρήσεων και η εισήγηση μέτρων προς τη ΓΕ.
γ. Η παρακολούθηση της υλοποίησης των αποφάσεων του υπουργείου από τις Τράπεζες και τον ΟΑΕ.
δ. Η υποβολή εισηγήσεων στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και στην Τράπεζα της Ελλάδος για θέματα πιστωτικής πολιτικής που αφορούν τις υπό εξυγίανση επιχειρήσεις.
ε. Ο συντονισμός των ενεργειών των τραπεζών, του δημοσίου και ιδιωτών για την εξασφάλιση της ομαλότητας έως τη λήψη οριστικών αποφάσεων σχετικών με την εξυγίανση των επιχειρήσεων.
3. Η ΓΟΑΕ για τη διαμόρφωση εισήγησης προς τη γνωμοδοτική επιτροπή λαμβάνει υπόψη της προτάσεις τραπεζών, Ν.Π.Δ.Δ. και λοιπών πιστωτών, εκπροσώπων των εργαζομένων στην επιχείρηση, των μετόχων ή εταίρων της επιχείρησης και όλων όσων έχουν έννομο συμφέρον.
4. Για την κάλυψη των αναγκών της ΓΟΑΕ σε προσωπικό, συνιστώνται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας τρείς (3) θέσεις ανώτατων διοικητικών υπαλλήλων, εκτός της υπαλληλικής ιεραρχίας, από τις οποίες μια θέση Προϊσταμένου της ΓΟΑΕ και δυο θέσεις Προϊσταμένων τομέων της Γραμματείας. Ο Προϊστάμενος της ΓΟΑΕ διορίζεται με βαθμό Α ή Β. Οι προϊστάμενοι των τομέων διορίζονται με βαθμό Β. “Η πλήρωση των δύο θέσεων προϊσταμένων τομέων της γραμματείας μπορεί να γίνεται και με ανάθεση καθηκόντων σε μόνιμους υπαλλήλους, βαθμού Α`, του Υπουργείου Βιομηχανίας Ενέργειας και Τεχνολογίας.
Ο διορισμός ή η ανάθεση καθηκόντων γίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Οικονομικών. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται και οι αποδοχές αυτών κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις, με την επιφύλαξη των διατάξεων του ν. 1258/1982.
Ο χρόνος της ανάθεσης καθηκόντων λογίζεται για κάθε συνέπεια ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στην οργανική θέση του υπαλλήλου.
Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας ορίζονται τα της αναπλήρωσης του ελλείποντος, απόντος ή κωλυομένου προϊσταμένου της Γ.Ο.Α.Ε. από τους προϊσταμένους τομέων της γραμματείας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 50 του Ν. 1882/1990 (Α` 43). Διόρθ.Σφαλμ. στο ΦΕΚ Α` 51/1990.
5. Συνιστώνται επίσης για την κάλυψη των ίδιων αναγκών δώδεκα (12) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Στις θέσεις αυτές προσλαμβάνονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επιστήμονες ή εμπειρογνώμονες με ειδική εμπειρία και γνώσεις σε θέματα επιχειρήσεων. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η αμοιβή τους κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις με την επιφύλαξη των διατάξεων του Ν 1256/1982.
6. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και του κατά περίπτωση αρμοδίου Υπουργού, μπορεί να αποσπώνται στις θέσεις αυτές, λόγω της ιδιάζουσας φύσης των και κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις υπάλληλοι μόνιμοι ή με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, που υπηρετούν στο δημόσιο τομέα του άρθρου 1 παρ. 6 του Ν 1256/1982 (ΦΕΚ Α 65) κατά προτεραιότητα από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και διαθέτουν τα παραπάνω κατά περίπτωση, ειδικά προσόντα . Με την ίδια απόφαση καθορίζεται η διάρκεια της απόσπασης που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) χρόνια αλλά είναι δυνατό να παρατείνεται με την ίδια διαδικασία δεν δημιουργεί δε προϋπόθεση μετατάξεων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών αυτών και του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται και οι αποδοχές των υπαλλήλων που αποσπώνται κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις, με την επιφύλαξη των διατάξεων του Ν 1256/1982.
7. Στη Γραμματεία Οικονομικής Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων συνιστάται Γνωμοδοτική Επιτροπή ( ΓΕ) που ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο νόμο αυτόν. Η ΓΕ συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και αποτελείται από τον Προϊστάμενο της Γραμματείας ή τον αναπληρωτή του ως Πρόεδρο και τέσσερα (4) μέλη, καθένα από τα οποία και οι αναπληρωτές τους ορίζεται αντίστοιχα από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, το Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ), τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) και τον ΟΑΕ. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η αμοιβή των μελών. Χρέη εισηγητών και γραμματέα στην Επιτροπή εκτελούν υπάλληλοι της Γραμματείας ΟΑΕ.
Άρθρο 12
Μεταβατική περίοδος
Ώσπου να ολοκληρωθεί η οργάνωση της προβλεπόμενης από το νόμο αυτόν γραμματείας και να λειτουργήσει ο οργανισμός ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας μπορεί με απόφασή του να προβαίνει στις ρυθμίσεις που προβλέπονται στα άρθρα 7-10 του παρόντος.
Άρθρο 13
Κανονισμοί – Εξουσιοδοτήσεις
1. Τα θέματα που αφορούν τη διάρθρωση, οργάνωση και λειτουργία των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών του οργανισμού, τις θέσεις και την αμοιβή του κάθε φύσης επιστημονικού διοικητικού και λοιπού προσωπικού, την πρόσληψη, απόλυση, εξέλιξη και γενικά την κατάσταση του παραπάνω προσωπικού και την οικονομική διαχείριση, καθορίζονται με τους πιο κάτω κανονισμούς που καταρτίζονται μέσα σε ένα έτος υπό τη δημοσίευση του νόμου αυτού από το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού και, εγκρίνονται με Προεδρικά Διατάγματα που προτείνονται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας:
α. κανονισμό διάρθρωσης οργάνωσης και λειτουργίας
β. κανονισμό κατάστασης προσωπικού.
γ. κανονισμό οικονομικής διαχείρισης. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομικής μπορεί να παραταθεί για ένα έτος η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου.
2. Το πρώτο διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δυο (2) χρόνια υπό την ισχύ του νόμου αυτού. Στο συμβούλιο, εκπροσωπούνται με ένα μέλος η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος, η ΚΕΔΚΕ και ο ΣΕΒ.
3. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του οργανισμού , ρυθμίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του νόμου αυτού.
Άρθρο 14
Επί συμβάσεων εκμίσθωσης δημοσίων μεταλλείων, μετά την κήρυξη πτώχευσης της μισθώτριας εταιρίας η σύμβαση λύεται από της έκδοσης σχετικής βεβαιωτικής απόφασης του Υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων η οποία δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβέρνησης και το μεταλλείο περιέρχεται στη δικαιοδοσία του δημοσίου το οποίο το διαχειρίζεται ελεύθερα.
Άρθρο 15
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παραγγέλλομεν να δημοσιευθή στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το κείμενο του παρόντος και να εκτελεσθή ως νόμος του Κράτους.
Αθήνα, 05 Αυγούστου 1983
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ