Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 42926 οικ./2018
ΦΕΚ 2194/Β/12-6-2018
Καθορισμός φορέα και διαδικασία υλοποίησης μέτρων προστασίας κατά την παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 2928/2001.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ
Εσωτερικών – Οικονομίας και Ανάπτυξης – Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης- Εθνικής Άμυνας – Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων – Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Εξωτερικών – Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων – Οικονομικών – Υγείας – Διοικητικής Ανασυγκρότησης –
Πολιτισμού και Αθλητισμού – Περιβάλλοντος και Ενέργειας – Υποδομών και Μεταφορών – Μεταναστευτικής Πολιτικής – Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής – Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Τουρισμού
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 2928/2001 (Α’ 141) «Προστασία Μαρτύρων» όπως ισχύει, και ιδίως την παρ. 3 του άρθρου αυτού, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο δέκατο ένατο του ν. 4411/2016 (Α’ 142).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 42 παρ. 6 του ν. 3251/2004 (Α’ 127) όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις του άρθρου όγδοου του ν. 3875/2010 (Α’ 158) όπως ισχύει.
4. Τις διατάξεις του άρθρου 1 υποπαράγραφος ΙΕ 14 παρ. 2 του ν. 4254/2014 (Α’ 85) όπως ισχύει.
5. Τις διατάξεις του ν. 2605/1998 (Α’ 88) «Κύρωση της Σύμβασης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Αστυνομικής Υπηρεσίας (Σύμβαση EUROPOL) δυνάμει του άρθρου Κ.3 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση» όπως ισχύει.
6. Τις διατάξεις του ν. 4249/2014 (Α’ 73) «Αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και ρύθμιση λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
7. Τις διατάξεις του π.δ. 178/2014 (Α’ 281) «Οργάνωση Υπηρεσιών Ελληνικής Αστυνομίας» όπως ισχύει.
8. Τις διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 2 εδάφιο α’ του π.δ. 7/2017 (Α’ 44) «Αναδιάταξη – αναδιοργάνωση, σύσταση και λειτουργία περιφερειακών υπηρεσιών Ελληνικής Αστυνομίας» αναφορικά με τις αρμοδιότητες του Τμήματος Προστασίας Μαρτύρων όπως ισχύει.
9. Τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 1 της περίπτωσης γ’ του π.δ. 24/2015 (Α’ 20) «Σύσταση Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης» όπως ισχύει.
10. Τις διατάξεις του άρθρου 16 παρ. 3 εδάφιο β’ του ν. 1599/1986 (Α’ 75) «Σχέσεις Κράτους – Πολίτη» όπως ισχύει.
11. Τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 3 του ν. 2690/1999 (Α’ 45) «Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας» όπως ισχύει.
12. Τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 3875/2010(Α’ 158) «Προστασία Μαρτύρων» όπως ισχύει.
13. Τις διατάξεις του ν. 4251/2014 (Α’ 80) «Κώδικας μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης και λοιπές διατάξεις» όπως ισχύει.
14. Τις διατάξεις του ν. 2119/1993 (Α’ 23) «Κύρωση Κώδικα διατάξεων περί Μητρώων αρρένων» όπως ισχύει.
15. Τις διατάξεις του π.δ. 497/1991 (Α’ 180) «Κώδικας Διαταγμάτων για τα Δημοτολόγια όπως ισχύει».
16. Τις διατάξεις του ν. 344/1976 (Α’ 143) «Περί ληξιαρχικών πράξεων» όπως ισχύει.
17. Τις διατάξεις του π.δ. 79/2017 (Α’ 109) όπως ισχύει.
18. Τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 4332/2015 (Α’ 76) όπως ισχύει.
19. Τις διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 4274/2014 (Α’ 147) όπως ισχύει.
20. Τις διατάξεις του ν. 3475/2006 (Α’ 146) όπως ισχύει.
21. Τις διατάξεις του ν. 1566/1986 (Α’ 167) όπως ισχύει.
22. Τις διατάξεις του π.δ. 376/1993 (Α’ 159) όπως ισχύει.
23. Τις διατάξεις του ν. 3966/2011 (Α’ 118) όπως ισχύει.
24. Τις διατάξεις του ν. 4186/2013 (Α’ 193) όπως ισχύει.
25. Τις διατάξεις του ν. 4009/2011 (Α’ 195) «Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων» όπως ισχύει.
26. Τις διατάξεις του ν.δ. 2961/1954 (άρθρα 11-38)
(Α’ 197) «Περί συστάσεως Οργανισμού Απασχολήσεως και Ασφαλίσεως Ανεργίας» όπως ισχύει.
27. Τις διατάξεις του ν. 1545/1985 (άρθρα 3-8) (Α’ 91) «Εθνικό σύστημα προστασίας από την ανεργία και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
28. Τις διατάξεις του ν. 1836/1989 (άρθρα 15-24) (Α’ 79) «Προώθηση της απασχόλησης και της επαγγελματικής κατάρτισης και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
29. Τις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 1892/1990 (Α’ 101) «Για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
30. Τις διατάξεις του άρθρου 71 του ν. 3996/2011 (Α’ 170) «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
31. Την 3701/55/22-11-2011 απόφαση Δ.Σ. ΟΑΕΔ (Β’3018) και το Β102129/23-1-2012 έγγραφο του ΟΑΕΔ (ΑΔΑ: ΒΟΧ44691Ω2-Τ3Ψ) όπως ισχύει.
32. Τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 2639/1998 (Α’ 205) «Ρύθμιση εργασιακών σχέσεων, σύσταση Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
33. Τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 3144/2003 (Α’ 111) «Κοινωνικός διάλογος για την προώθηση της απασχόλησης και την κοινωνική προστασία και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
34. Τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 2434/1996 (Α’ 188/1996) «Μέτρα πολιτικής για την απασχόληση, επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
35. Τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 2768/1999 (Α’ 273) «Ρύθμιση συνταξιοδοτικών θεμάτων σύσταση νομικού δημοσίου δικαίου με την επωνυμία “Οργανισμός Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου (Ο.Π.Α.Δ.)”, σύστασης ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία “Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Ειδικού Κεφαλαίου Τ.Α.Π. – Ο.Τ.Ε. (ΕΔΕΚΤ – Ο.Τ.Ε. Α.Ε.)” και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
36. Την 139491/2006 απόφαση Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών – Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β’1747) «Καθορισμός προϋποθέσεων, κριτηρίων και διαδικασιών πρόσβασης στο σύστημα νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ανασφαλίστων και οικονομικά αδυνάτων πολιτών» και η όμοια 56432/2014 (Β’ 1753) «Καθορισμός προϋποθέσεων, κριτηρίων και διαδικασιών πρόσβασης στο σύστημα φαρμακευτικής περίθαλψης ανασφαλίστων και οικονομικά αδυνάτων πολιτών» όπως ισχύουν.
37. Τις διατάξεις των άρθρων 15 και 17 του ν. 4174/2013 (Α’ 170) «Περί Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
38. Τις διατάξεις του ν.δ. 1059/1971 (Α’ 270) «Περί Απορρήτου των Τραπεζικών Καταθέσεων», του άρθρου 57 του Αστικού Κώδικα (Α’ 164) και του άρθρου 371 του Ποινικού Κώδικα (Α’ 106) όπως ισχύουν.
39. Τις διατάξεις του ν. 2636/1998 (Α’ 198) «Περί Σύστασης εταιρειών για την οργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων κ.λπ.» όπως ισχύει.
40. Τις διατάξεις του ν. 251/1976 (Α’ 19) «Περί Οργανισμού Διαχειρίσεως Δημόσιου Υλικού» όπως ισχύει.
41. Τις διατάξεις του άρθρου 30 του ν. 3296/2004 (Α’ 253) «Περί Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων, Φορολογικοί Έλεγχοι και άλλες διατάξεις» και τις διατάξεις του π.δ. 85/2005 (Α’ 122) «Περί Οργάνωσης της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (ΥΠ.Ε.Ε.) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών» όπως ισχύουν.
42. Τις διατάξεις του ν. 3691/2008 (Α’ 166) «Περί Πρόληψης και καταστολής της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
43. Τις διατάξεις του ν. 2472/1997 (Α’ 50) «Προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα» όπως ισχύει και
44. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του π.δ. 63/2005 (Α’ 98) όπως ισχύει.
45. Τις διατάξεις του π.δ. 125/2016 (210 Α’) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών»
46. Την Υ186 απόφαση «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών Νικόλαο Τόσκα» (ΦΕΚ 3671/Β’/11-11-2016)
47. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη ύψους τριακοσίων χιλιάδων ευρώ για το έτος 2018 και για κάθε ένα από τα επόμενα έτη, η οποία θα βαρύνει τον λογαριασμό που προβλέπεται στο άρθρο 2 της 2/15708/Α 0024 από 28-02-2000 απόφασης Υπουργού Οικονομικών και θα αντιμετωπίζεται με ισόποση μεταφορά πίστωσης που θα εγγράφεται στον Κ.Α.Ε. 895 «Έξοδα Ασφαλείας» του Υπουργείου Εσωτερικών. Προσαύξηση του χρηματικού ποσού αυτού θα πραγματοποιείται με τις προβλεπόμενες στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 2928/2001 υπουργικές αποφάσεις, προς εκτέλεση οικονομικών χορηγήσεων που προβλέπονται στο άρθρο 14 της παρούσας απόφασης και οι οποίες θα βαρύνουν τον κατ’ έτος κρατικό προϋπολογισμό, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής – Έννοια όρων
1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός κατά την παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 2928/2001 του φορέα και της διαδικασίας υλοποίησης των μέτρων προστασίας που προβλέπονται στο ανωτέρω άρθρο.
2. Ως προστατευόμενα πρόσωπα νοούνται τα αναφερόμενα στο άρθρο 9 του ν. 2928/2001.
3. Ως πρόγραμμα προστασίας νοείται η λήψη μέτρων προστασίας, από τα αναφερόμενα στο άρθρο 9 του ν. 2928/2001.
4. Ως πλασματική ονομασία νοείται η επινοημένη ονομασία που αναγράφεται στην έκθεση εξέτασης αντί των πραγματικών στοιχείων του προστατευόμενου μάρτυρα, κατά τη λήψη του μέτρου της μη αναγραφής στην έκθεση εξέτασης του ονόματος, του τόπου γέννησης, κατοικίας και εργασίας, του επαγγέλματος και της ηλικίας.
5. Ως εικονικά στοιχεία και έγγραφα νοούνται το Δελτίο Ταυτότητας και άλλα προσδιοριστικά της ταυτότητας του προστατευόμενου προσώπου έγγραφα, που χορηγούνται από την Υπηρεσία Προστασίας Μαρτύρων (ΥΠΜ) κατά την λήψη του μέτρου της μεταβολής στοιχείων ταυτότητας.
Άρθρο 2
Φορέας σχεδιασμού και υλοποίησης μέτρων προστασίας
1. Αρμόδιος φορέας για τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την υλοποίηση μέτρων προστασίας είναι η Ελληνική Αστυνομία, δια της αρμόδιας Υπηρεσίας Προστασίας Μαρτύρων (ΥΠΜ) με τη συμμετοχή και συνδρομή υπηρεσιακών παραγόντων άλλων υπουργείων με στόχο την αποτελεσματική υλοποίηση μέτρων προστασίας.
2. Η ΥΠΜ είναι επιχειρησιακά αυτόνομη υπηρεσία, με επαρκείς πόρους, ικανή να αντιμετωπίζει επείγουσες καταστάσεις εξασφαλίζοντας παράλληλα τη μυστικότητα του προστατευόμενου προσώπου.
Άρθρο 3
Εμπιστευτικότητα διαδικασιών
1. Το προσωπικό της ΥΠΜ και οι συνεργαζόμενοι υπηρεσιακοί παράγοντες άλλων υπουργείων και φορέων έχουν καθήκον εχεμύθειας.
2. Κάθε είδους πληροφορίες, στοιχεία και έγγραφα, που αφορούν τη δραστηριότητα της ΥΠΜ για τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την υλοποίηση μέτρων προστασίας, τηρούνται μόνο στο αρχείο αυτής και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκπλήρωση του έργου και της αποστολής της. Σε κάθε περίπτωση, σχετικά με την τήρηση του προαναφερόμενου αρχείου, εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 2472/1997 όπως ισχύουν.
3. Η ΥΠΜ μπορεί να αρνηθεί τη χορήγηση στοιχείων, που αφορούν ενταγμένο σε πρόγραμμα προστασίας πρόσωπο, όπου αυτό είναι απαραίτητο για τη διαφύλαξη της μυστικότητας των διαδικασιών, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 9 του
ν. 2928/2001. Στο έργο της ΥΠΜ αναφορικά με το απόρρητο και την ασφάλεια επεξεργασίας τέτοιων στοιχείων συνδράμουν φορείς και Υπηρεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων της παρούσας απόφασης.
Προς τούτο, όποτε απαιτείται, ο προϊστάμενος της ΥΠΜ καλεί σε διαβούλευση στελέχη των ανωτέρω φορέων και υπηρεσιών, που είναι κατά περίπτωση αρμόδιοι, ανάλογα με τις ανάγκες υλοποίησης συγκεκριμένων μέτρων προστασίας.
4. Το προσωπικό της ΥΠΜ μπορεί να δρα υπό κάλυψη στοιχείων ταυτότητας, ιδιότητας ή εργασίας, ατομικά ή συλλογικά, να ιδρύει ημεδαπή εταιρεία, Ν.Π.Ι.Δ., σωματείο ή μη κυβερνητικό οργανισμό, σκοπός των οποίων είναι η μη προσβασιμότητα στα προστατευόμενα πρόσωπα και το απόρρητο των διαδικασιών στο πλαίσιο εφαρμογής των προβλεπόμενων μέτρων προστασίας.
Άρθρο 4
Συνεργασία με κρατικούς και μη φορείς
1. Οι κρατικοί και μη φορείς, στα πλαίσια υλοποίησης και εφαρμογής μέτρων προστασίας, υποχρεούνται, όταν τους ζητηθεί, να συνδράμουν άμεσα στο έργο της ΥΠΜ και να χορηγούν κάθε σχετική πληροφορία και στοιχείο. Επιπρόσθετα, υποχρεούνται να ορίζουν αρμόδιους υπαλλήλους, τους κατάλληλους ως συνδέσμους με την ΥΠΜ, για την αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων προστασίας.
2. Το καθήκον εχεμύθειας και τήρησης της εμπιστευτικότητας των διαδικασιών του προηγούμενου άρθρου, αναφορικά με θέματα αφορώντα προγράμματα προστασίας προσώπων, καταλαμβάνει και το προσωπικό των κρατικών και μη φορέων που συνεργάζονται με την ΥΠΜ.
3. Η ΥΠΜ δύναται να συνάπτει και να συμμετέχει σε συμφωνίες με ιδιωτικούς φορείς, μη κυβερνητικές οργανώσεις, νομικά ή φυσικά πρόσωπα, προκειμένου να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες τους.
Άρθρο 5
Διαδικασία υπαγωγής στο πρόγραμμα προστασίας
1. Η υπαγωγή προσώπου σε πρόγραμμα προστασίας πραγματοποιείται κατόπιν ελέγχου της συνδρομής των νόμιμων και ουσιαστικών προϋποθέσεων και αιτιολογημένου αιτήματος της ΥΠΜ προς τον αρμόδιο εισαγγελέα.
2. Η ΥΠΜ επιλαμβάνεται αυτεπαγγέλτως ή αμέσως μόλις λάβει σχετική αίτηση άλλης Αρχής ή υπηρεσίας. Για τον έλεγχο της συνδρομής των νόμιμων και ουσιαστικών προϋποθέσεων, καταρτίζεται φάκελος υποψηφίου προς ένταξη σε πρόγραμμα προστασίας προσώπου, ο οποίος περιλαμβάνει ιδίως:
α. Εκτίμηση-Αξιολόγηση από ψυχολόγο του υπό ένταξη προσώπου στο πρόγραμμα προστασίας.
β. Αναλυτική Έκθεση σχετικά με τον προϋπολογισμό κόστους του προγράμματος προστασίας, που πρόκειται να ληφθεί.
γ. Μνημόνιο Κατανόησης προγράμματος προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 6 της παρούσας απόφασης.
δ. Αιτιολογημένη γνώμη περί της λήψεως ή μη μέτρων προστασίας, προσδιορισμού των ενδεδειγμένων μέτρων προστασίας και εκτίμησης του αναγκαίου χρόνου υλοποίησής τους.
3. Μετά το πέρας της προαναφερόμενης διαδικασίας, η οποία δεν μπορεί να διαρκέσει πέραν των έξι εβδομάδων, ο σχετικός φάκελος της προηγούμενης παραγράφου υποβάλλεται συνολικά στον αρμόδιο εισαγγελέα.
4. Η ΥΠΜ υποβάλλει προτάσεις και προετοιμάζει σχέδιο προς τους αρμόδιους Υπουργούς για την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ), όπως προβλέπεται στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 2928/2001 για τη λήψη των συγκεκριμένων μέτρων προστασίας, που απαιτούν την έκδοση τέτοιας κοινής υπουργικής απόφασης.
5. Οι σχετικές εισαγγελικές διατάξεις ή υπουργικές αποφάσεις αποστέλλονται προς υλοποίηση στην ΥΠΜ και αρχειοθετούνται στο απόρρητο αρχείο του άρθρου 3 παρ. 2 της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 6
Μνημόνιο Κατανόησης προγράμματος προστασίας
1. Το Μνημόνιο Κατανόησης υπογράφεται μεταξύ της ΥΠΜ και του προστατευόμενου προσώπου και καθορίζει τις μεταξύ των μερών σχέσεις σε ό,τι αφορά τις λεπτομέρειες εφαρμογής του προγράμματος.
2. Το υπό ένταξη σε πρόγραμμα προστασίας πρόσωπο συμμετέχει εκουσίως στη διαδικασία που προβλέπεται στο παρόν άρθρο, παρέχοντας στην ΥΠΜ όλα τα αιτούμενα στοιχεία, προκειμένου να επιλεγεί και
να προταθεί το ανάλογο κατά περίπτωση μέτρο προστασίας.
3. Η ΥΠΜ, προκειμένου να ελέγξει αποτελεσματικά και τεκμηριωμένα τα στοιχεία που παρέχονται από το υπό ένταξη σε πρόγραμμα προστασίας πρόσωπο, έχει άμεση και απρόσκοπτη πρόσβαση στα οικονομικά, τραπεζικά, φορολογικά, ιατρικά, ασφαλιστικά και λοιπά δημόσια ή ιδιωτικά αρχεία, είτε απευθείας είτε δια των συνεργαζόμενων συνδέσμων άλλων φορέων και υπουργείων, κατόπιν έγγραφης εξουσιοδότησης του υπό ένταξη σε πρόγραμμα προστασίας προσώπου.
Άρθρο 7
Διαδικασία παράπονων – αντιρρήσεων
Το ενταγμένο σε πρόγραμμα προστασίας πρόσωπο, για οποιοδήποτε παράπονο ή αντίρρηση έχει σχετικά με το εφαρμοζόμενο πρόγραμμα, υποχρεούται να απευθύνεται αποκλειστικά στον αρμόδιο εισαγγελέα, προς διασφάλιση της μυστικότητας των ενεργειών, ο οποίος θα κρίνει και θα αποφασίζει επ’ αυτών.
Άρθρο 8
Απαιτήσεις τρίτων
Απαιτήσεις ή οιασδήποτε φύσεως υποχρεώσεις προσώπων, που τίθενται σε πρόγραμμα προστασίας, υφιστάμενες κατά την ένταξη ή γεννηθείσες μεταγενέστερα αυτής, έναντι του Ελληνικού Δημοσίου ή παντός τρίτου, παραμένουν σε ισχύ. Η ΥΠΜ υποχρεούται να προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την κατά το νόμο διασφάλιση τόσο των απαιτήσεων όσο και των υποχρεώσεων του ενταγμένου σε πρόγραμμα προστασίας προσώπου.
Άρθρο 9
Χρονικό διάστημα μέτρων λήψης προστασίας και λήξη αυτών
1. Τα μέτρα προστασίας λαμβάνονται και υλοποιούνται έως ότου κριθεί, ότι έπαυσε να υφίσταται ο κίνδυνος, που αποτελεί την αιτία για την έναρξή τους.
2. Το προστατευόμενο πρόσωπο θεωρείται ότι δεν συνεργάζεται για την επιτυχία των μέτρων προστασίας ιδίως όταν:
α. Παραβιάζει τους όρους του Μνημονίου Κατανόησης, όπως αυτό προβλέπεται στο άρθρο 6 της παρούσας απόφασης.
β. Διαπράττει ποινικό αδίκημα με δόλο, για το οποίο απειλείται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών, κατά το χρονικό διάστημα που είναι στο πρόγραμμα προστασίας.
γ. Συμπεριφέρεται κατά τέτοιο τρόπο, που θέτει σε κίνδυνο τη σωματική του ακεραιότητα και την αποτελεσματική υλοποίηση του προγράμματος προστασίας.
3. Η επαναξιολόγηση – εκτίμηση των μέτρων προστασίας, με σκοπό την τροποποίηση ή τη λήξη τους γίνεται, κατόπιν αιτιολογημένης γνώμης της ΥΠΜ, από την Αρχή που τα διέταξε, σε τακτά χρονικά διαστήματα, τα οποία δεν ξεπερνούν τη διετία από την έναρξή τους.
Άρθρο 10
Φύλαξη με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό της αστυνομίας
1. Με τον όρο «φύλαξη» του προστατευόμενου προσώπου νοείται:
α. Η φυσική προστασία καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο ή κάποιες μόνο ώρες της ημέρας, που κρίνεται αναγκαίο και η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά το χρονικό διάστημα των εξήντα (60) ημερών.
β. Η επιτήρηση του προς εντοπισμό ατόμων, που τυχόν το κατοπτεύουν ή το παρακολουθούν.
2. Για την αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου προς αποτροπή πιθανής εκδίκησης ή εκφοβισμού μπορεί να χρησιμοποιούνται τεχνικά μέσα ασφάλειας παράλληλα με τη φυσική προστασία ή επιτήρηση.
3. Η ΥΠΜ παρέχει στο προστατευόμενο πρόσωπο τα κατάλληλα για την προστασία του τεχνικά μέσα, για όσο χρόνο διαρκεί η εφαρμογή του μέτρου.
4. Την ευθύνη προστασίας του υποψήφιου προσώπου προς ένταξη έχει η ΥΠΜ τηρουμένων των προβλεπόμενων στις παρ. 3 και 4 του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 11
Κατάθεση με χρήση ηλεκτρονικών μέσων ηχητικής και οπτικής ή μόνο ηχητικής μετάδοσής της
1. Το μέτρο της κατάθεσης του προστατευόμενου προσώπου με χρήση ηλεκτρονικών μέσων ηχητικής και οπτικής ή μόνο ηχητικής μετάδοσης της εφαρμόζεται ιδίως:
α. Κατά την εκδίκαση στο ακροατήριο της υπόθεσης για την οποία εντάχθηκε το πρόσωπο στο πρόγραμμα προστασίας.
β. Κατά την εκδίκαση τυχόν άλλης υπόθεσης στην οποία κρίνεται αναγκαία η χρήση του.
γ. Όταν το προστατευόμενο πρόσωπο εξετάζεται ενώπιον των Αρχών και κρίνεται αναγκαία η χρήση του.
2. Η ΥΠΜ υποστηρίζει τεχνικά την εφαρμογή του μέτρου. Επιπλέον ενημερώνει εγγράφως τις αρμόδιες δικαστικές και άλλες Αρχές και αν ζητηθεί από αυτές, αστυνομικός της ΥΠΜ καταθέτει ενώπιόν τους, αναφορικά με τη διαδικασία υλοποίησης του μέτρου.
3. Σε περιπτώσεις ηχητικής μετάδοσης της κατάθεσης προστατευόμενου προσώπου υπάρχει η δυνατότητα αλλοίωσης της φωνής του, όταν το μέτρο συνδυάζεται με τη μη αναγραφή στην έκθεση εξέτασης του των πραγματικών στοιχείων του και αντ’ αυτών την αναγραφή πλασματικής ονομασίας.
Άρθρο 12
Μη αναγραφή στην έκθεση εξέτασης του ονόματος, του τόπου γέννησης, κατοικίας και εργασίας, του επαγγέλματος και της ηλικίας
1. Κατά την εξέταση του προσώπου αντί των πραγματικών στοιχείων του, αναγράφεται πλασματική ονομασία, η οποία δίδεται από τον αρμόδιο αξιωματικό της ΥΠΜ. Για την πλασματική ονομασία, ο αρμόδιος αξιωματικός συντάσσει πράξη ταυτοποίησης των στοιχείων του προσώπου, στην οποία συμπράττει υπάλληλος της αρχής που ενεργεί την ανάκριση και προσυπογράφεται από το προστατευόμενο πρόσωπο.
2. Στη σχετική διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα, με την οποία διατάσσεται το μέτρο προστασίας, αντί των πραγματικών στοιχείων ταυτότητας του προσώπου, αναγράφεται η πλασματική ονομασία. Αντίγραφο της διάταξης αυτής τοποθετείται στο φάκελο της
δικογραφίας.
3. Κατά την εκδίκαση της υπόθεσης και εφόσον διαταχθεί από το δικαστήριο η αποκάλυψη των πραγματικών στοιχείων ταυτότητας του προστατευόμενου προσώπου, αστυνομικός της ΥΠΜ εγχειρίζει την πράξη ταυτοποίησης και καταθέτει σχετικά με την ταυτοποίηση αυτή.
Άρθρο 13
Μεταβολή στοιχείων ταυτότητας
1. Κατά την εφαρμογή του μέτρου της μεταβολής στοιχείων ταυτότητας του προστατευόμενου προσώπου:
α. Η ΥΠΜ δυνάμει της υπουργικής απόφασης, με την οποία διατάσσεται η εφαρμογή του μέτρου, προβαίνει στη δέσμευση όλων των απαιτούμενων για την υλοποίηση του μέτρου αρχείων, στα οποία έχει καταχωρηθεί το προστατευόμενο πρόσωπο με τα πραγματικά του στοιχεία ταυτότητας, ενημερώνοντας τους φορείς ή τις Υπηρεσίες, που τηρούν τα αρχεία, ότι έχει τεθεί σε πρόγραμμα προστασίας.
β. Ο κρατικός ή μη φορέας ή η Υπηρεσία που τηρούν αρχεία της ως άνω περίπτωσης α’, υποχρεούνται να διασφαλίζουν τα τηρούμενα αρχεία, μη εκδίδοντας πράξεις που αφορούν στο προστατευόμενο πρόσωπο και να ενημερώνουν άμεσα την ΥΠΜ αν προκύψει σχετικό αίτημα.
γ. Το υπό προστασία πρόσωπο υποχρεούται να παραδώσει στην ΥΠΜ το κατεχόμενο Δελτίο Αστυνομικής Ταυτότητας ή οποιοδήποτε έγγραφο, από το οποίο αποδεικνύεται η νόμιμη διαμονή του στη Χώρα και γενικότερα έγγραφα, που προσδιορίζουν την πραγματική ταυτότητά του.
δ. Η ΥΠΜ υποχρεούται να μεριμνήσει για τη χορήγηση νέων εγγράφων, σε αντικατάσταση του Δελτίου Ταυτότητας ή του εγγράφου από το οποίο αποδεικνύεται η νόμιμη διαμονή του στη Χώρα, καθώς και κάθε άλλου αναγκαίου εγγράφου για την ομαλή διαβίωση του προστατευόμενου προσώπου, διατηρώντας στο αρχείο της τα παλαιά και διασφαλίζοντας ότι τα στοιχεία των νέων εγγράφων δεν ταυτίζονται με τα στοιχεία φυσικού προσώπου, στο οποίο έχει ήδη χορηγηθεί Δελτίο Ταυτότητας ή άλλο έγγραφο.
ε. Η ΥΠΜ υποχρεούται να μεριμνήσει για την καταχώριση στο ηλεκτρονικό αρχείο ταυτοτήτων του εκδοθέντος Δελτίου Ταυτότητας ή στο αντίστοιχο αρχείο του εγγράφου, από το οποίο αποδεικνύεται η νόμιμη διαμονή του στη Χώρα.
στ. Οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες σε συνεργασία με την ΥΠΜ μεριμνούν για την ενημέρωση των αρχείων με τα νέα στοιχεία ταυτότητας του προστατευόμενου προσώπου. Η υποχρέωση διασφάλισης και ενημέρωσης της ως άνω περίπτωσης β’ του παρόντος άρθρου ισχύει και σε αυτή την περίπτωση.
ζ. Για όσο χρόνο διαρκεί το μέτρο, η πρόσβαση στα αρχεία που αφορούν στο πρόσωπο είτε με τα πραγματικά είτε με τα εικονικά στοιχεία ταυτότητάς του, διενεργείται, κατόπιν λήψεως της συναίνεσης του προστατευόμενου προσώπου μόνο μέσω της ΥΠΜ προς διασφάλιση της μυστικότητας της πράξεως. Το προστατευόμενο πρόσωπο μπορεί να συνάπτει συμβάσεις ή να προβαίνει σε νόμιμες πράξεις χρησιμοποιώντας τα εικονικά στοιχεία ταυτότητάς του, ενημερώνοντας προηγουμένως πάντοτε την ΥΠΜ.
η. Το προστατευόμενο πρόσωπο, όταν καταθέτει ενώπιων των Αρχών ή του Δικαστηρίου με τα στοιχεία της πραγματικής του ταυτότητας, δεν υποχρεούται να αποκαλύψει στοιχεία, που αφορούν στα εφαρμοζόμενα μέτρα προστασίας του.
2. Σε περίπτωση λήξεως ή τροποποίησης του εφαρμοζόμενου μέτρου, το προστατευόμενο πρόσωπο οφείλει να παραδώσει άμεσα στην ΥΠΜ το Δελτίο Ταυτότητας και τα λοιπά έγγραφα, με τα οποία έχει εφοδιασθεί. Η ΥΠΜ οφείλει να του χορηγήσει τα πραγματικά στοιχεία –
έγγραφά του. Επιπλέον δυνάμει της υπουργικής απόφασης κατά τη λήξη του μέτρου προβαίνει στην κατά περίπτωση αποδέσμευση ή ακύρωση αρχείων των ως άνω περιπτώσεων α’, β’, ε’ και στ’ και αρχειοθετεί στο αρχείο της το δελτίο και τα έγγραφα που είχαν εκδοθεί με εικονικά στοιχεία. Δυνάμει της εκδοθείσας υπουργικής απόφασης υλοποίησης του μέτρου, μπορεί να δίνεται η δυνατότητα στο προστατευόμενο πρόσωπο να επιλέξει να διατηρήσει τα εικονικά στοιχεία ταυτότητας του αντί των πραγματικών, όταν παύσουν τα μέτρα προστασίας.
Άρθρο 14
Μετεγκατάσταση σε άλλες χώρες
1. Η εφαρμογή του μέτρου της μετεγκατάστασης στοχεύει στην απόκρυψη του τόπου διαμονής του προστατευόμενου προσώπου και στην εκεί ομαλή διαβίωση του με δυνατότητα μόνιμης μετεγκατάστασης.
2. Η μετεγκατάσταση σε άλλη χώρα μπορεί να πραγματοποιηθεί, εφόσον το προστατευόμενο πρόσωπο εξετασθεί στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο.
3. Η μετεγκατάσταση σε άλλες χώρες πραγματοποιείται με ανταλλαγή προστατευόμενων προσώπων μεταξύ Υπηρεσιών Προστασίας Μαρτύρων κατόπιν προϋπάρχουσας διακρατικής συμφωνίας συνεργασίας προς αμοιβαία υλοποίηση μέτρων προστασίας. Εφόσον δεν υφίσταται η προαναφερόμενη συμφωνία, η ΥΠΜ αναζητά υποψήφιες για συνεργασία αντίστοιχες Υπηρεσίες άλλων χωρών, οι οποίες επιθυμούν να προβούν σε ανταλλαγή προστατευόμενων προσώπων ενταγμένων σε πρόγραμμα προστασίας. Σε θετική περίπτωση εισηγείται αρμοδίως για τη σύναψη διμερούς συμφωνίας
συνεργασίας.
4. Για την εφαρμογή του μέτρου αυτού και προκειμένου το προστατευόμενο πρόσωπο να καλύψει στοιχειωδώς τις απολύτως απαραίτητες ανάγκες διαβίωσής του, η ΥΠΜ του παρέχει τα ακόλουθα:
α. Μίσθωση κατοικίας.
β. Αγορά ή μίσθωση βασικών επίπλων και ηλεκτρικών συσκευών.
γ. Χρηματική παροχή για κάλυψη βασικών αναγκών επικοινωνίας.
δ. Ιατροφαρμακευτική και ασφαλιστική κάλυψη – υποστήριξη.
ε. Παροχή νομικών υπηρεσιών και δικαστικής εκπροσώπησης.
στ. Οικονομική ενίσχυση, η οποία σε μηνιαία βάση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος του επιδόματος της ανεργίας ή αντίστοιχου επιδόματος της χώρας υποδοχής.
ζ. Εκμάθηση ξένης γλώσσας και
η. Κάλυψη εξόδων εκμάθησης τέχνης προς διευκόλυνση εξεύρεσης εργασίας.
5. Η ΥΠΜ σε συνεργασία με την αντίστοιχη Υπηρεσία της άλλης χώρας διοχετεύει τις προβλεπόμενες παροχές –
οικονομικές ενισχύσεις, με τρόπο ώστε να διαφυλάσσεται η μυστικότητα της πράξεως και η μη προσβασιμότητα στο προστατευόμενο πρόσωπο.
6. Με έγγραφη εξουσιοδότηση του ενταγμένου σε πρόγραμμα προστασίας προσώπου προς αστυνομικούς της ΥΠΜ δύνανται οι τελευταίοι να ενεργούν αντί αυτού πράξεις, που σχετίζονται με τη διαφύλαξη της μυστικότητας του εφαρμοζόμενου μέτρου.
7. Στην περίπτωση μετεγκατάστασης πολιτών τρίτων χωρών στην Ελλάδα, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, μπορεί να χορηγηθεί εθνική θεώρηση εισόδου υπό την κατηγορία «Δημόσιο Συμφέρον» (άρθρο 19 παράγραφος 7 του ν. 4251/2014). Κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων του ν. 4251/2014 και αυτών της απόφασης του ΥΠΕΞ Φ.3497.3/ΑΠ 24245, η εν λόγω θεώρηση θα μπορεί να χορηγηθεί χωρίς την υποχρεωτική κατάθεση των εν προκειμένω απαραίτητων γενικών δικαιολογητικών, όπως είναι: (α) πιστοποίηση ποινικού Μητρώου, (β) ιατρικό πιστοποιητικό και (γ) ταξιδιωτική ασφάλιση, από τον αιτούντα θεώρηση εισόδου, κατόπιν σχετικής εντολής του αρμόδιου
εισαγγελέα.
Άρθρο 15
Διυπηρεσιακή και Διεθνής συνεργασία για τα Προγράμματα Προστασίας
1. Η υλοποίηση Προγραμμάτων Προστασίας διενεργείται με βάση την αρχή της αμοιβαιότητας.
2. Η ΥΠΜ στο πλαίσιο της αρμοδιότητας, των καθηκόντων, της αποστολής και του έργου της συνεργάζεται με αντίστοιχες αρμόδιες Αρχές και Υπηρεσίες άλλων Κρατών – Μελών της Ε.Ε. και τρίτων κρατών, με ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, για θέματα αρμοδιότητάς της.
3. Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, της παρέχεται η δυνατότητα να συνομολογεί και να υπογράφει συμφωνίες ή οποιουδήποτε άλλου τύπου νομικά δεσμευτικά κείμενα, τα οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπουν, προσδιορίζουν και καθορίζουν την αμοιβαία υλοποίηση και εφαρμογή των μέτρων προστασίας, που αναφέρονται σ’ αυτά.
Άρθρο 16
Έκτακτα Μέτρα Προστασίας
1. Σε περιπτώσεις άμεσου και επικείμενου κινδύνου για πρόσωπο που είτε έχει είτε δεν έχει ενταχθεί ακόμη σε πρόγραμμα προστασίας, η ΥΠΜ μπορεί να εφαρμόσει προσωρινά τα προβλεπόμενα στο νόμο μέτρα προστασίας, καθώς και την παροχή προσωρινής διαμονής του σε ασφαλές κατάλυμα στο εσωτερικό της χώρας.
2. Τα μέτρα αυτά παύουν να ισχύουν μετά από την παρέλευση του κινδύνου, που αποτέλεσε την αιτία λήψεώς τους.
3. Η εφαρμογή των έκτακτων μέτρων προστασίας δεν ισοδυναμεί ούτε σηματοδοτεί ένταξη σε πρόγραμμα προστασίας.
4. Στο έργο της ΥΠΜ για την εφαρμογή και επιτυχία των μέτρων αυτών συντρέχουν ενεργά οι κατά τόπους αστυνομικές Υπηρεσίες.
Άρθρο 17
Προϋπολογισμός – Ρύθμιση οικονομικών θεμάτων
1. Για τον προϋπολογισμό και τη διαχείριση εξόδων της ΥΠΜ ιδρύεται Γραφείο Οικονομικής Υποστήριξης με αρμοδιότητες:
α. Την παραλαβή, καταγραφή και διοχέτευση χρηματικών ποσών που προέρχονται από συνεργαζόμενες με την ΥΠΜ Υπηρεσίες ή Αρχές στο πλαίσιο ανταλλαγής μετεγκατεστημένων προσώπων.
β. Την είσπραξη, καταγραφή και διοχέτευση χρηματικών ποσών που είναι αναγκαία για την εφαρμογή μέτρων προστασίας για πρόσωπα, που εντάσσονται από την ΥΠΜ σε πρόγραμμα προστασίας.
2. Για τη διαχείριση των χορηγούμενων πιστώσεων ο αρμόδιος Αξιωματικός του Γραφείου Οικονομικής Υποστήριξης της ΥΠΜ προβαίνει και στις ακόλουθες ενέργειες, έχοντας πάντοτε ως γνώμονα τη διασφάλιση της μυστικότητας των διαδικασιών των προγραμμάτων προστασίας:
α. Τηρεί, στο αρχείο της Υπηρεσίας (άρθρο 3 παρ. 2), τις πρωτότυπες αποδείξεις και κάθε άλλο πρωτότυπο αποδεικτικό των εξόδων έγγραφο, που αφορά στην οικονομική στήριξη των προγραμμάτων προστασίας.
β. Αντί των πρωτότυπων στοιχείων, υποβάλλει στην αρμόδια για την χορήγηση των αναγκαίων πιστώσεων Υπηρεσία του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, συνοπτική κατάσταση των εξόδων της Υπηρεσίας, κατάλληλα διαμορφωμένη, ούτως ώστε να διασφαλίζεται η μυστικότητα των διαδικασιών των εφαρμοζόμενων μέτρων προστασίας.
γ. Συντάσσει προϋπολογισμό εξόδων – δαπανών της Υπηρεσίας για κάθε υπόθεση χωριστά προβαίνοντας στις ανάλογες αναπροσαρμογές, εφόσον αυτό είναι απαραίτητο στο πλαίσιο της διαδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 5 της παρούσας απόφασης.
δ. Προβαίνει σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια είναι απαραίτητη για την υλοποίηση των μέτρων προστασίας από οικονομικής πλευράς.
ε. Εισηγείται την αναπροσαρμογή του χρηματικού ποσού που αναφέρεται στο προοίμιο της παρούσας απόφασης (στοιχείο 44), όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο για τη χρηματοδότηση μέτρων προστασίας μαρτύρων.
3. Με στόχο την ελαχιστοποίηση του κόστους υλοποίησης μέτρων προστασίας και την αμεσότητα ανταπόκρισης της ΥΠΜ στο έργο της, δίνονται οι δυνατότητες: 1) της παραχώρησης στην ΥΠΜ προς χρήση ακινήτων κατάλληλων για διαμονή, που έχουν παραχωρηθεί στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. ή σε αντίστοιχο δημόσιο οργανισμό, 2) της κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διαδικασιών καταχώρισης στη λίστα παροχής επιδόματος ανεργίας από τον ΟΑΕΔ του προστατευόμενου προσώπου για αόριστο χρονικό διάστημα με δυνατότητα ανάκλησης και 3) της κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων χορήγησης βιβλιαρίου απορίας προς κάλυψη της βασικής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του προστατευόμενου προσώπου από την κατά τόπους αρμόδια Περιφερειακή Διεύθυνση Υγιεινής. Οι ίδιες παροχές μπορούν να δίνονται και σε προστατευόμενα πρόσωπα άλλων χωρών στην Ελλάδα, μόνο εφόσον ισχύει η αρχή της αμοιβαιότητας των μέτρων προστασίας με τις χώρες αυτές.
Άρθρο 18
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 11 Ιουνίου 2018