77123/15-11-2024
Διαδικασία κοινοποίησης κατασχετηρίων για την επιβολή κατάσχεσης απαιτήσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α’ Βαθμού στα χέρια παρόχων υπηρεσιών πληρωμών και δήλωσης αυτών με ηλεκτρονικά μέσα κατ’ εφαρμογή των άρθρων 31 και επόμενα του ν. 4978/2022 (Α’ 190)

Αριθμ. 77123/2024

(ΦΕΚ Β’ 6454/26-11-2024)

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:
α) Της παρ. 1 του άρθρου 32 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190) περί της κοινοποίησης κατασχετηρίων για την επιβολή κατάσχεσης απαιτήσεων στα χέρια παρόχων υπηρεσιών πληρωμών καθώς και της δήλωσης αυτών με ηλεκτρονικά μέσα,
β) των άρθρων 31 έως 37 και της παρ. 3 του άρθρου 76 του ν. 4978/2022 (Α’ 190),
γ) των άρθρων 166Α και 167 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114),
δ) του άρθρου 32 του ν. 5143/2024 «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις» (Α’ 161),
ε) του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά Υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119),
στ) του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α’ 180), σε συνδυασμό με το άρθρο 12 του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123),
ζ) της υπ’ αρ. 39701/2-5-2024 απόφασης της Υπηρεσιακής Γραμματέως περί ανάθεσης καθηκόντων γενικού διευθυντή στον Θ. Οικονόμου,
η) την υπ’ αρ. 128/21-3-2023 απόφαση ΔΣ της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, δυνάμει της οποίας αυτή συμβλήθηκε υπογράφοντας Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών και την εταιρεία ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε. (Απρίλιος 2023),
θ) Το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη τον Απρίλιο 2023 μεταξύ του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου «Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας», με διακριτικό τίτλο «ΚΕΔΕ», (Α’ 182), του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «Ελληνική Ένωση Τραπεζών» (έτος ίδρυσης 1928 και καταχώρισης στο Πρωτοδικείο Αθηνών το 1962) και την εταιρεία «Τραπεζικά Συστήματα Πληροφοριών Ανώνυμη Εταιρεία» με διακριτικό τίτλο «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε» (ΦΕΚ Ανωνύμων εταιρειών και εταιρειών περιορισμένης ευθύνης 6322/1997) και το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.

2. Το γεγονός ότι οι Δήμοι, στο πλαίσιο του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου (άρθρα 166α και 167 του ν. 3463/2006), για την είσπραξη των εσόδων τους εφαρμόζουν τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ), ειδικότερα δε, σε περίπτωση μη καταβολής οφειλών προς αυτούς υποχρεούνται να προβαίνουν σε εφαρμογή της διαδικασίας δέσμευσης ή/και κατάσχεσης στα χέρια των πιστωτικών ιδρυμάτων, ως τρίτων, κατά τα προβλεπόμενα από τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190).

3. Το γεγονός ότι τα κατασχετήρια και οι επ’ αυτών δηλώσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων διεκπεραιώνονται σε φυσική, έγχαρτη, μορφή, δυσχεραίνοντας την ομαλή διεξαγωγή των διαδικασιών, ιδίως σε περιόδους που αυξάνεται σημαντικά το πλήθος των κατασχετηρίων.

4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Η διαδικασία κοινοποίησης κατασχετηρίων για την επιβολή κατάσχεσης απαιτήσεων των Ο.Τ.Α. Α’ Βαθμού στα χέρια παρόχων υπηρεσιών πληρωμών και δήλωσης αυτών πραγματοποιείται με ηλεκτρονικά μέσα κατ’ εφαρμογή των άρθρων 31 και επόμενα του ν. 4978/2022 (ΚΕΔΕ), όπως περιγράφεται στα ακόλουθα άρθρα:

Άρθρο 1
Ορισμοί

Α. Υπόχρεα πρόσωπα για την παροχή των ψηφιακών υπηρεσιών που περιγράφονται στην παρούσα ορίζονται οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 (Α’ 84).
Β. Υπεύθυνοι επεξεργασίας δεδομένων κατά την έννοια του Ευρωπαϊκού Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ΕΚ 2016/679 και του ν. 4624/2019 είναι:
i) Οι ΟΤΑ Α’ βαθμού.
ii) Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ως Κύριος και Διαχειριστής του κόμβου «govHUB.gr».
iii) Η εταιρεία «Τραπεζικά Συστήματα Πληροφοριών ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.», Τραπεζικά Συστήματα Πληροφοριών Τειρεσίας Α.Ε., Αρ. ΓΕΜΗ 002594101000, που εδρεύει στην οδό Αλαμάνας 2, 151 25 Μαρούσι.
iv) Ο Εθνικός Φορέας Εκκαθάρισης Διατραπεζικών Πληρωμών, εταιρεία «ΔΙΑΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ (ΔΙΑΣ) Α.Ε.», Αρ. ΓΕΜΗ 000740401000 που εδρεύει στην οδό Αλαμάνας 2, Μαρούσι Αττικής, 151 25.
Γ. Διαμετακομιστικοί κόμβοι ηλεκτρονικής διασύνδεσης και επικοινωνίας ορίζονται:
i) Για τους Ο.Τ.Α. Α’ Βαθμού, για τη συγκέντρωση, αποστολή και διαχείριση των κατασχετηρίων καθώς και των υποβαλλόμενων δηλώσεων και τυχόν κατασχεθέντων ποσών, ο κόμβος διαδικτυακών υπηρεσιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «govHUB.gr», εφεξής «κόμβος Ο.Τ.Α.»,
ii) μεταξύ του κόμβου Ο.Τ.Α. και των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, για την ηλεκτρονική διαβίβαση κατασχετηρίων και υποβαλλόμενων δηλώσεων, ο κόμβος διαδικτυακών υπηρεσιών ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ της εταιρείας
«Τραπεζικά Συστήματα Πληροφοριών ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.», εφεξής «κόμβος Π.Υ.Π.»,
iii) μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών και του κόμβου Ο.Τ.Α., για την απόδοση των τυχόν κατασχεθέντων ποσών, ο κόμβος διαδικτυακών υπηρεσιών ΔΙΑΣ «dias.com.gr», της εταιρείας «Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε./ΔΙΑΣ Α.Ε.», εφεξής «κόμβος αποδόσεων Π.Υ.Π.».
Δ. Ταυτότητα Οφειλής Κατασχετηρίου (ΤΟΚ) ορίζεται ο μοναδικός κωδικός αριθμός ανά κατασχετήριο αίτημα που χρησιμοποιείται από τα υπόχρεα πρόσωπα για την απόδοση προς τους Ο.Τ.Α. των τυχόν κατασχεθέντων ποσών και συνδέεται μονοσήμαντα με τον πίνακα χρεών που αφορά στο συγκεκριμένο κατασχετήριο.

Άρθρο 2
Περιγραφή της διαδικασίας γνωστοποίησης

1. Η διαδικασία αφορά στην ολοκληρωμένη πραγμάτωση των διατάξεων των άρθρων 31 και 32 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) ήτοι στην κοινοποίηση κατασχετηρίων για την επιβολή κατάσχεσης απαιτήσεων στα χέρια παρόχων υπηρεσιών πληρωμών και δήλωσης των τελευταίων με ηλεκτρονικά μέσα καθώς και στην απόδοση από μέρους τους των τυχόν κατασχεθέντων ποσών.

2. Οι αρμόδιοι Ο.Τ.Α. χρησιμοποιώντας κατάλληλα διαπιστευτήρια εισόδου στον κόμβο Ο.Τ.Α. καταχωρίζουν και αποστέλλουν τα κατασχετήρια αιτήματα (το περιεχόμενο των οποίων ορίζεται στο άρθρο 3) προς τον κόμβο Π.Υ.Π., ο οποίος το παραλαμβάνει και το προωθεί αυτόματα και χωρίς καμία επεξεργασία προς τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στον οποίο απευθύνεται.

3. Η ανωτέρω αποστολή διενεργείται κατά τις εργάσιμες για το τραπεζικό σύστημα ημέρες, από τις 08:00 έως και 14:00. Οι ημέρες γενικής αργίας του ελληνικού Τραπεζικού Συστήματος καθώς και οι ειδικές αργίες διατραπεζικών συναλλαγών, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 11 του ν. 3336/2005 (Α’ 96), ανακοινώνονται από την Τράπεζα της Ελλάδος.

4. Η επίδοση του κατασχετηρίου συντελείται κατά την ημερομηνία και ώρα εισόδου του κατασχετηρίου αιτήματος από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, όπως αυτά πιστοποιούνται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π. Ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών δημιουργεί άμεσα την ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής του κατασχετηρίου, η οποία χρονοσημαίνεται, υπογράφεται ψηφιακά με πιστοποιητικό εξυπηρετητή (server) και κρυπτογραφείται.

5. Από την επομένη της κατά τα ανωτέρω επίδοσης του κατασχετηρίου ημέρα και εντός οκτώ (8) εργασίμων ημερών και μέχρι την 18.30 της τελευταίας ημέρας λήξης της ως άνω προθεσμίας, ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών αποστέλλει ηλεκτρονικά στον κόμβο Π.Υ.Π. την κατά το άρθρο 34 του ΚΕΔΕ «δήλωση τρίτου» κρυπτογραφημένη, προκειμένου να προωθηθεί μέσω του κόμβου Ο.Τ.Α. στον αρμόδιο Ο.Τ.Α.

6. Στην περίπτωση που ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών υποβάλλει θετική δήλωση και εφόσον υφίσταται πιστωτικό υπόλοιπο, υποχρεούται σε απόδοση εντός της προβλεπόμενης στο άρθρο 31 του ΚΕΔΕ προθεσμίας και σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας.

7. Η ισχύουσα χειρόγραφη διαδικασία κοινοποίησης κατασχετηρίων διατηρείται στην περίπτωση συνδρομής γεγονότων ανωτέρας βίας, βλάβης ή δυσλειτουργίας των εμπλεκομένων μηχανογραφικών υποδομών, δικτύων και εφαρμογών ή άλλων εξαιρετικών λόγων που δικαιολογούν την παράλειψη εφαρμογής της παρούσας.

8. Για την ορθή και ομαλή λειτουργία των ανωτέρω ορίζονται υπεύθυνοι επικοινωνίας α) για τον κόμβο Ο.Τ.Α., το Κέντρο Υποστήριξης Στελεχών των ΟΤΑ στο e-mail: helpdesk@govhub.gr και β) για τον κόμβο Π.Υ.Π. και τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών, μετά από σχετική δήλωσή τους στην Ομάδα Υποστήριξης της διασύνδεσης μέσω MQ Series στο e-mail: mqappsupport@tiresias.gr, εντός τριών ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας.

Άρθρο 3
Περιεχόμενο ηλεκτρονικά κοινοποιούμενου κατασχετηρίου

1. Το ηλεκτρονικό κατασχετήριο αποτελείται από το εξωτερικό και εσωτερικό μήνυμα:
α) το εξωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα είναι αναγνώσιμο από τον κόμβο Ο.Τ.Α. και τον κόμβο Π.Υ.Π. και περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
i. Τα μοναδικά στοιχεία ειδικού πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. (αριθμός και ημερομηνία),
ii. τον μοναδικό 3ψήφιο κωδικό αριθμό του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών (ΚΑΠΙ, ΚΑΙΠ, ΚΑΙΗΧ, κ.λπ, όπως δίνεται από την Τράπεζα της Ελλάδος στον κάθε πάροχο υπηρεσιών πληρωμών που έχει αδειοδοτηθεί από αυτήν ή/και λειτουργεί στην Ελλάδα) που μοναδικά σχετίζεται με το υπόχρεο πρόσωπο, στα χέρια του οποίου επιβάλλεται η κατάσχεση,
β) το εσωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα είναι αναγνώσιμο αποκλειστικά από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών και περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
i. Τα μοναδικά στοιχεία ειδικού πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. (αριθμός και ημερομηνία),
ii. τη χρονοσήμανση του κόμβου Ο.Τ.Α.,
iii. τον μοναδικό 3ψήφιο κωδικό αριθμό του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που μοναδικά σχετίζεται με το υπόχρεο πρόσωπο, στα χέρια του οποίου επιβάλλεται η κατάσχεση,
iv. την ημερομηνία κατασχετηρίου,
v. τα μοναδικά στοιχεία (Κλειδί) του κατασχετηρίου (αριθμός πρωτοκόλλου Ημερολογίου ΚΕΔΕ),
vi. τον ΑΦΜ οφειλέτη σε βάρος του οποίου επιβάλλεται το κατασχετήριο,
vii. ειδικότερα στοιχεία του οφειλέτη σε βάρος του οποίου επιβάλλεται το κατασχετήριο (ενδεικτικά αναφέρονται επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, επωνυμία),
viii. συνολικό ποσό κατασχετηρίου,
ix. Ταυτότητα Οφειλής Κατασχετηρίου (ΤΟΚ) που συνδέεται μονοσήμαντα με τον πίνακα χρεών του κατασχετηρίου.
Το παραπάνω εσωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα χρονοσημαίνεται με έμπιστη χρονοσήμανση από Εθνικό Πάροχο Χρονοσήμανσης και κρυπτογραφείται.

2. Το κοινοποιούμενο κατά τα ανωτέρω κατασχετήριο καταγράφεται από τον κόμβο Ο.Τ.Α. σε σχετικό «Ημερολόγιο Ηλεκτρονικής Αποστολής Κατασχετηρίων σε Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών».

Άρθρο 4
Παραλαβή κατασχετηρίου από τον κόμβο Π.Υ.Π. και προώθησή του σε υπόχρεο πρόσωπο

1. Κατασχετήρια αιτήματα που παραλαμβάνονται επιτυχώς μέχρι τις 14:00 από τον κόμβο Π.Υ.Π. παραδίδονται υποχρεωτικά στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών το αργότερο μέχρι τις 14.15 της ίδιας ημέρας, πλην των εξαιρετικών συνθηκών της περ. (β) της παρ. 4 του παρόντος άρθρου. Τυχόν κατασχετήρια αιτήματα αποσταλθέντα πέραν του οριζόμενου στο άρθρο 2 συμφωνηθέντος χρόνου, ήτοι μετά τις 14:00, επιστρέφονται από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον κόμβο Ο.Τ.Α.

2. Ειδικότερα, ο κόμβος Π.Υ.Π. παραλαμβάνει άμεσα το ηλεκτρονικό μήνυμα του κατασχετηρίου αιτήματος, τo χρονοσημαίνει ως προς το χρόνο παραλαβής του από τον κόμβο Ο.Τ.Α. και προβαίνει στον έλεγχο της ορθότητας των δεδομένων του εξωτερικού μηνύματος.

3. Μετά την επιβεβαίωση των δεδομένων, ο κόμβος Π.Υ.Π. ελέγχει την επικοινωνιακή σύνδεσή του με τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών και τη δυνατότητα ορθής προώθησης του κατασχετηρίου αιτήματος. Εφόσον δεν διαπιστωθεί πρόβλημα, χρονοσημαίνει το εξωτερικό μήνυμα με το χρόνο εισόδου αυτού στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (χρόνος επίδοσης) και ενημερώνει τον κόμβο Ο.Τ.Α. για την κατά τα ανωτέρω επίδοση του κατασχετηρίου σε αυτό, συμπληρώνοντας κατάλληλα το εξωτερικό μήνυμα.

4. Σε περίπτωση εντοπισμού:
α) Προβλήματος στα πληροφοριακά συστήματα και τις υποδομές του κόμβου Π.Υ.Π. (που εμποδίζουν την ομαλή επεξεργασία του εξωτερικού μηνύματος) ή σφάλματος μετά το πέρας των ελέγχων της παραγράφου 1 και 2 του παρόντος άρθρου, ο κόμβος Π.Υ.Π. αποστέλλει απαντητικό μήνυμα λάθους εξειδικεύοντας το πρόβλημα. Μετά την αποκατάσταση του σφάλματος, το ίδιο κατασχετήριο αποστέλλεται εκ νέου με νέα στοιχεία πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. από τον αρμόδιο Ο.Τ.Α. Ο κόμβος Ο.Τ.Α. ενημερώνει αντίστοιχα το «Ημερολόγιο Ηλεκτρονικής Αποστολής Κατασχετηρίων σε Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών» με το πρόβλημα.
β) προβλήματος στην επικοινωνιακή σύνδεση του κόμβου Π.Υ.Π. με τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, το κατασχετήριο αίτημα παραμένει προς επίδοση στο περιβάλλον του κόμβου Π.Υ.Π. προκειμένου να αποσταλεί στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών μετά την αποκατάσταση της βλάβης και σε κάθε περίπτωση μέχρι την 18.30 της επόμενης εργάσιμης ημέρας. Σε περίπτωση μη αποκατάστασης της βλάβης εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, ως χρόνος επίδοσης λογίζεται ο ανωτέρω χρόνος.

Άρθρο 5
Παραλαβή κατασχετηρίου από υπόχρεο πρόσωπο και δημιουργία ηλεκτρονικής βεβαίωσης παραλαβής

1. Ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών προς τον οποίο απευθύνεται το κατασχετήριο αίτημα δημιουργεί αυτόματα και χωρίς καθυστέρηση ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής, η κοινοποίηση της οποίας προς τον κόμβο Ο.Τ.Α. ενεργείται με εξωτερικό και εσωτερικό μήνυμα:
α) Το εξωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα είναι αναγνώσιμο από τον κόμβο Π.Υ.Π. και τον κόμβο Ο.Τ.Α. και περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
i. Τον μοναδικό 3ψήφιο κωδικό αριθμό του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που μοναδικά σχετίζεται με το υπόχρεο πρόσωπο, που αποστέλλει την ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής,
ii. τα μοναδικά στοιχεία ειδικού πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. (αριθμός και ημερομηνία),
iii. το χρόνο επίδοσης, όπως αυτός πιστοποιείται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π. και έχει κοινοποιηθεί από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον κόμβο Ο.Τ.Α.
β) Το εσωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα είναι αναγνώσιμο αποκλειστικά από τον κόμβο Ο.Τ.Α. και περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
i. Τα μοναδικά στοιχεία ειδικού πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. (αριθμός και ημερομηνία),
ii. τον μοναδικό 3ψήφιο κωδικό αριθμό του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που μοναδικά σχετίζεται με το υπόχρεο πρόσωπο, που αποστέλλει την ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής,
iii. την ημερομηνία του κατασχετηρίου,
iv. τα μοναδικά στοιχεία του κατασχετηρίου (αριθμός πρωτοκόλλου Ημερολογίου ΚΕΔΕ),
v. τον ΑΦΜ οφειλέτη σε βάρος του οποίου επιβάλλεται το κατασχετήριο,
vi. το χρόνο επίδοσης, όπως αυτός πιστοποιείται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π. και έχει κοινοποιηθεί από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον κόμβο Ο.Τ.Α.
Το παραπάνω εσωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα υπογράφεται ψηφιακά με πιστοποιητικό εξυπηρετητή (server) του εκάστοτε παρόχου υπηρεσιών πληρωμών και κρυπτογραφείται.

2. Ο κόμβος Π.Υ.Π. παραλαμβάνει την ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής, χρονοσημαίνει το εξωτερικό μήνυμα αυτής και το προωθεί προς τον κόμβο Ο.Τ.Α. άμεσα, προκειμένου να καταγραφεί στο σχετικό «Ημερολόγιο Ηλεκτρονικής Αποστολής Κατασχετηρίων σε πάροχο υπηρεσιών πληρωμών», με άμεση συσχέτιση με το κατασχετήριο αίτημα.

3. Κατόπιν ο κόμβος Ο.Τ.Α. προβαίνει στην αποκρυπτογράφηση του εσωτερικού μηνύματος της ηλεκτρονικής βεβαίωσης παραλαβής, ελέγχει την εγκυρότητα της ψηφιακής υπογραφής εξυπηρετητή καθώς και στον έλεγχο ορθότητας των απαραίτητων δεδομένων για τη συσχέτισή του με το κατασχετήριο αίτημα.

4. Εξαιρετικά και μόνο για την περίπτωση αδυναμίας επιτυχούς ολοκλήρωσης αποκρυπτογράφησης από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών του κατασχετηρίου αιτήματος, ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών αποστέλλει μήνυμα ηλεκτρονικής βεβαίωσης παραλαβής ως μήνυμα λάθους, το χρονοσημαίνει, το υπογράφει ψηφιακά με πιστοποιητικό εξυπηρετητή (server), το κρυπτογραφεί και το προωθεί προς τον κόμβο Ο.Τ.Α. για τη γνωστοποίηση του προβλήματος. Η διόρθωση των σφαλμάτων γίνεται με επιμέλεια του υπεύθυνου επικοινωνίας του κόμβου Ο.Τ.Α. προς τον υπεύθυνο επικοινωνίας του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών. Μετά την αποκατάσταση του σφάλματος, το ίδιο κατασχετήριο αποστέλλεται από τον αρμόδιο Ο.Τ.Α. εκ νέου με νέα στοιχεία πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. Η επίδοση του κατασχετηρίου συντελείται κατά την ημερομηνία και ώρα εισόδου του νέου ηλεκτρονικού μηνύματος από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, όπως αυτά πιστοποιούνται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π.

5. Σε εξαιρετική περίπτωση εντοπισμού σφάλματος ή παραλείψεων ως προς το περιεχόμενο του κατασχετηρίου αιτήματος μετά την επιτυχή αποκρυπτογράφηση αυτού, ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών αποστέλλει μήνυμα ηλεκτρονικής βεβαίωσης παραλαβής ως μήνυμα λάθους, το χρονοσημαίνει, το υπογράφει ψηφιακά με πιστοποιητικό εξυπηρετητή (server), το κρυπτογραφεί και το προωθεί προς τον κόμβο Ο.Τ.Α. για τη γνωστοποίηση του προβλήματος. Η διόρθωση των σφαλμάτων γίνεται με επιμέλεια του υπεύθυνου επικοινωνίας του κόμβου Ο.Τ.Α. προς τον υπεύθυνο επικοινωνίας του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών. Μετά την αποκατάσταση του σφάλματος, γίνεται ορθή επανάληψη του κατασχετηρίου αιτήματος με αποστολή νέου ηλεκτρονικού μηνύματος από τον κόμβο Ο.Τ.Α. Αν η ορθή επανάληψη γίνει την ίδια εργάσιμη ημέρα και μέχρι τις 14.00, τότε η επίδοση του κατασχετηρίου θεωρείται ότι συντελέστηκε κατά την ημερομηνία και ώρα εισόδου του αρχικού ηλεκτρονικού μηνύματος από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, όπως αυτά πιστοποιούνται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π. Αν η ορθή επανάληψη γίνει την επόμενη εργάσιμη ημέρα και μέχρι τις 14:00, τότε η επίδοση του κατασχετηρίου θεωρείται ότι συντελέστηκε κατά την ημερομηνία και ώρα εισόδου του νέου ηλεκτρονικού μηνύματος από τον κόμβο Π.Υ.Π. στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, όπως αυτά πιστοποιούνται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π.

6. Σε περίπτωση εντοπισμού σφάλματος ή παραλείψεων ως προς το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής βεβαίωσης παραλαβής του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών μετά τη διενέργεια των ελέγχων ορθότητας των απαραίτητων δεδομένων για τη συσχέτιση του εσωτερικού μηνύματος με το κατασχετήριο αίτημα, τότε ο υπεύθυνος επικοινωνίας του κόμβου Ο.Τ.Α. επικοινωνεί άμεσα με τον υπεύθυνο επικοινωνίας του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών ενημερώνοντας τον για το συγκεκριμένο πρόβλημα. Ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών υποχρεούται στη διόρθωση του σφάλματος και στην άμεση ενημέρωση του κόμβου Ο.Τ.Α.
Σε κάθε περίπτωση, η αποκατάσταση τυχόν σφαλμάτων που αναφέρονται στην παρούσα παράγραφο, δεν ακυρώνει το κατασχετήριο αίτημα και ο χρόνος επίδοσης δεν μετατίθεται.

Άρθρο 6
Αποστολή από πάροχο υπηρεσιών πληρωμών της Απαντητικής Δήλωσης («Δήλωσης Τρίτου»)

1. Ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών, εντός της κατά νόμο προθεσμίας από την επίδοση, υποβάλλει ηλεκτρονικά μέσω μηνύματος την κατά νόμο «Δήλωση Τρίτου» (εφεξής δήλωση) στον κόμβο Π.Υ.Π., ο οποίος την προωθεί μέσω του κόμβου Ο.Τ.Α. στον αρμόδιο Ο.Τ.Α. Η δήλωση του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 4978/2022 πρέπει να συνοδεύεται απαραίτητα από παραστατικό κίνησης του λογαριασμού πληρωμών του κάθε οφειλέτη για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ημερών πριν την ημερομηνία επίδοσης του κατασχετηρίου εγγράφου και μιας ημέρας μετά από αυτήν, άλλως θεωρείται ότι δεν υποβλήθηκε ποτέ (άρθρο 31 ν. 4978/2022).

2. Η κοινοποίηση της κατά τα ανωτέρω δήλωσης ενεργείται μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος που αποτελείται από:
α) Το εξωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα προς τον κόμβο Π.Υ.Π., με τα ακόλουθα στοιχεία:
i. Τον μοναδικό 3ψήφιο κωδικό αριθμό του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που μοναδικά σχετίζεται με το υπόχρεο πρόσωπο που κοινοποιεί τη Δήλωση,
ii. τα μοναδικά στοιχεία ειδικού πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. (αριθμός και ημερομηνία).
β) Το εσωτερικό ηλεκτρονικό μήνυμα προς τον κόμβο Ο.Τ.Α., με τα ακόλουθα στοιχεία:
i. Τον μοναδικό 3ψήφιο κωδικό αριθμό του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που μοναδικά σχετίζεται με το υπόχρεο πρόσωπο που κοινοποιεί τη Δήλωση,
ii. τα μοναδικά στοιχεία ειδικού πρωτοκόλλου κόμβου Ο.Τ.Α. (αριθμός και ημερομηνία),
iii. την ημερομηνία κατασχετηρίου,
iv. το μοναδικό αριθμό απάντησης/Δήλωσης Τρίτου ή αριθμό πρωτοκόλλου/ημερομηνία υπόχρεου προσώπου,
v. τον ΑΦΜ οφειλέτη σε βάρος του οποίου έχει επιβληθεί το κατασχετήριο,
vi. το είδος Δήλωσης Τρίτου (θετική ή αρνητική),
vii. την Ταυτότητα Οφειλής Κατασχετηρίου (ΤΟΚ),
viii. το ποσό προς άμεση απόδοση,
ix. το κείμενο Δήλωσης Τρίτου και το παραστατικό κίνησης λογαριασμών πληρωμών (υπογράφεται ψηφιακά με προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή κατά την έννοια της περ. 49 του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α’ 184).
Το ανωτέρω μήνυμα χρονοσημαίνεται, υπογράφεται ψηφιακά και κρυπτογραφείται από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.

3. Ο κόμβος Π.Υ.Π. παραλαμβάνει τη δήλωση, χρονοσημαίνει το εξωτερικό μήνυμα ως προς την παραλαβή από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών και την παράδοση στον κόμβο Ο.Τ.Α. και την προωθεί άμεσα σε αυτόν. Η επίδοση της δήλωσης συντελείται κατά την ημερομηνία και ώρα εισόδου του μηνύματος δήλωσης τρίτου από τον κόμβο Π.Υ.Π. στο κόμβο Ο.Τ.Α., όπως αυτά πιστοποιούνται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π.

4. Ο κόμβος Ο.Τ.Α. καταγράφει την κοινοποιούμενη κατά τα ανωτέρω δήλωση στο «Ημερολόγιο Ηλεκτρονικής Αποστολής Κατασχετηρίων σε πάροχο υπηρεσιών πληρωμών» και προβαίνει σε έλεγχο της εγκυρότητας του εσωτερικού και εξωτερικού ηλεκτρονικού μηνύματος ως προς την πληρότητα του υποχρεωτικού περιεχομένου αυτών καθώς και της τυχόν λανθασμένης συμπλήρωσης των ανωτέρω πεδίων της παρ. 2 του παρόντος άρθρου που καθιστούν αδύνατο το συσχετισμό με το επιβληθέν κατασχετήριο.

5. Σε περίπτωση εντοπισμού:
α) Προβλήματος στα πληροφοριακά συστήματα και τις υποδομές του κόμβου Ο.Τ.Α. ή στην επικοινωνιακή σύνδεση του κόμβου Π.Υ.Π. με τον κόμβο Ο.Τ.Α., το μήνυμα δήλωσης τρίτου παραμένει προς επίδοση στο περιβάλλον του κόμβου Π.Υ.Π. και παραδίδεται στον κόμβο Ο.Τ.Α. μετά την αποκατάσταση της βλάβης και τουλάχιστον μέχρι τις 18.30 της ίδιας ημέρας. Μετά τις 18.30 της ίδιας εργάσιμης ημέρας το μήνυμα δήλωσης τρίτου παραμένει στον κόμβο Π.Υ.Π. και παραδίδεται στον κόμβο Ο.Τ.Α. μετά την αποκατάσταση της βλάβης την επόμενη εργάσιμη ημέρα. Στις περιπτώσεις αυτές ως χρόνος επίδοσης της δήλωσης θεωρείται ο χρόνος παράδοσης αυτής στο κόμβο Π.Υ.Π. από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, όπως αυτός πιστοποιείται από τα καταγραφικά του κόμβου Π.Υ.Π.
β) σφάλματος, όπως μη ύπαρξης αντίστοιχου κατασχετηρίου αιτήματος για συσχέτιση ή έλλειψης στοιχείων ή προβλήματος στην αποκρυπτογράφηση, τότε ο υπεύθυνος επικοινωνίας του κόμβου Ο.Τ.Α. και εντός δέκα (10) ημερών το αργότερο, ενημερώνει σχετικά τον υπεύθυνο επικοινωνίας του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, ο οποίος υποχρεούται στην επανυποβολή της δήλωσης ηλεκτρονικά έως το αργότερο, το τέλος της επόμενης από τη σχετική ενημέρωση εργάσιμης ημέρας, άλλως θεωρείται ότι ουδέποτε υποβλήθηκε δήλωση.

Άρθρο 7
Απόδοση κατασχεθέντων χρημάτων και πίστωση στα χρέη οφειλετών

1. Στην περίπτωση που οι οριζόμενοι στην παρούσα ως υπόχρεα πρόσωπα, υποβάλλουν θετική δήλωση και εφόσον υφίσταται πιστωτικό υπόλοιπο, υποχρεούνται στην απόδοση των κατασχεθέντων ποσών εντός δέκα
(10) ημερών από την υποβολή της Δήλωσης του υπόχρεου προσώπου (άρθρο 31 ν. 4978/2022). Η ανωτέρω απόδοση διενεργείται μέσω του κόμβου απόδοσης Π.Υ.Π. ήτοι του Διατραπεζικού συστήματος DIAS Credit Transfers (DCT) της ΔΙΑΣ Α.Ε., με αναφορά στην μοναδική Ταυτότητα Οφειλής Κατασχετηρίου (Τ.Ο.Κ.).

2. Ο κόμβος απόδοσης Π.Υ.Π. αποστέλλει το σχετικό αρχείο με τα κατασχεθέντα ποσά στον κόμβο Ο.Τ.Α., περιεχόμενο του οποίου αποτελεί και η Ταυτότητα Οφειλής Κατασχετηρίου σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχουν οριστεί.

3. Ο κόμβος Ο.Τ.Α. επεξεργάζεται τις εγγραφές που παραλαμβάνει από τον κόμβο απόδοσης Π.Υ.Π., κάνει ταυτοποίηση των οφειλετών βάσει της Ταυτότητας Οφειλής Κατασχετηρίου, πιστώνει τις μερίδες των οφειλετών και πραγματοποιεί τις αντίστοιχες λογιστικές εγγραφές.

Άρθρο 8
Επικοινωνία με τους οφειλέτες

Ο κόμβος ΟΤΑ κατά την ολοκλήρωση της ανωτέρω διαδικασίας κατασχετηρίου ενημερώνει τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που είναι εγγεγραμμένα στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και έχουν δηλώσει την προτίμησή τους για ηλεκτρονική επικοινωνία στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) που είναι καταχωρισμένη στο Ε.Μ.Επ.
Για οφειλέτες που δεν είναι εγγεγραμμένοι στο ανωτέρω μητρώο, τηρείται η ισχύουσα διαδικασία ενημέρωσης.

Άρθρο 9
Άρση κατάσχεσης

Η ολική άρση της κατάσχεσης εντάσσεται στην ηλεκτρονική διαδικασία.

Άρθρο 10
Χρόνος Ισχύος

Ως ημερομηνία έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής αποστολής των κατασχετηρίων και άρσεων ορίζεται η 1-12-2024.

Άρθρο 11
Λοιπές Διατάξεις

1. Κάθε νέος πάροχος υπηρεσιών πληρωμών που αδειοδοτείται προκειμένου να λειτουργήσει στην Ελλάδα, και ο οποίος προσφέρει υπηρεσίες που σχετίζονται με την παρούσα απόφαση, οφείλει να ενταχθεί στην παρούσα διαδικασία εντός 3 μηνών από την ημερομηνία πρώτης λειτουργίας του.

2. Κάθε υφιστάμενος πάροχος υπηρεσιών πληρωμών που έχει αδειοδοτηθεί προκειμένου να λειτουργήσει στην Ελλάδα, και ο οποίος δεν προσφέρει κατά την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας υπηρεσίες που σχετίζονται με την απόφαση, οφείλει να ενταχθεί στην παρούσα διαδικασία εντός ενός (1) μηνός από την ημερομηνία έναρξης παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται με αυτήν.

3. Σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας ή συγχώνευσης παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, η υποχρέωση συμμετοχής στη διαδικασία μεταφέρεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών που αναλαμβάνει το καταθετικό χαρτοφυλάκιο ή το χαρτοφυλάκιο υπολοίπου λογαριασμών πληρωμών του καταργούμενου ή συγχωνευόμενου παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, χωρίς μεταβατικό χρονικό διάστημα μη λειτουργίας.

4. Ο κόμβος Π.Υ.Π. στις 19:00 της ίδιας εργάσιμης ημέρας (D) υποχρεούται στην αποστολή προς τον κόμβο Ο.Τ.Α. και παρόχους υπηρεσιών πληρωμών συγκεντρωτικής κατάστασης (reconciliation report) για τα μηνύματα που διακινήθηκαν την ίδια ημέρα.

5. Για τις ανάγκες της παρούσας, η χρονοσήμανση των εξυπηρετητών των Π.Υ.Π. και της «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.» είναι συγχρονισμένη με το «National Institute of Standards & Technology (NIST)».

6. Τα υπόχρεα πρόσωπα που δεν έχουν ενταχθεί στην διαδικασία κοινοποίησης κατασχέσεων απαιτήσεων με ηλεκτρονικά μέσα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν την ισχύουσα χειρόγραφη διαδικασία μέχρι την ένταξή τους.

7. Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της εταιρείας «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.» για την ορθή πραγμάτωση της παρούσας καθώς και για τη δωρεάν παροχή υπηρεσιών της, περιλαμβάνονται στο υπό στοιχείο (θ) του προοιμίου της παρούσας.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 15 Νοεμβρίου 2024

Ο Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ