72333/20-09-2024
Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου – Τροποποίηση της υπ’ αρ. 72820/10.8.2023 (Β’ 5058) απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης, όπως τροποποιήθηκε κωδικοποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 80372/8.9.2023 (Β’ 5383), 105865/10.11.2023 (Β’ 6553) και 65162/21.8.2024 (Β’ 4903) όμοιες αποφάσεις
Αριθμ. 72333/2024
(ΦΕΚ Β’ 5365/24-09-2024)
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
1.1 Του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45),
1.2 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
1.3 του ν. 5045/2023 «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων, της οικογένειας και της εργασίας Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 124) και ιδίως της παρ. 7 του άρθρου 54 αυτού,
1.4 του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019,
1.5 του π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 192) και
1.6 του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
2. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
3. Την υπ’ αρ. 72820/10.8.2023 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης «Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου» (Β’ 5058).
4. Την υπ’ αρ. 80372/08-09-2023 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης «Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου Τροποποίηση της υπ’ αρ. 72820/11.8.2023 (Β’ 5058) απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης» (Β’ 5383).
5. Την υπ’ αρ. 105865/10.11.2023 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου Τροποποίηση της υπ’ αρ. 80372/8.9.2023 (Β’ 5383) απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης» (Β’ 6553).
6. Την υπ’ αρ. 65162/21.8.2024 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης «Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου Τροποποίηση της υπ’ αρ. 72820/10.8.2023 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης (Β’ 5058)» (Β΄ 4903).
7. Την ανάγκη για την προστασία του καταναλωτικού κοινού από την εμφάνιση κρουσμάτων αθέμιτης κερδοφορίας λόγω του συνδυασμού της γεωπολιτικής κρίσης που προκλήθηκε από τη στρατιωτική εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ουκρανία και της υγειονομικής κρίσης της πανδημίας της νόσου COVID-19.
8. Το γεγονός ότι, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 65021/ 21.8.2024 εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης, από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
Την τροποποίηση της υπ’ αρ. 72820/10.8.2023 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης «Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου» (Β΄ 5058), όπως τροποποιήθηκε κωδικοποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 80372/08-09-2023 (Β΄ 5383), 105865/10.11.2023 (Β΄ 6553) και 65162/21.8.2024 (Β’ 4903) όμοιες, και ειδικότερα, της παρ. 4 του άρθρου 5, όπου αντικαθίστανται οι λέξεις «57 έως και 64» από τις λέξεις «60 έως και 70», και του άρθρου 7, όπου τροποποιείται ο εκεί αναφερόμενος πίνακας με την προσθήκη της κατηγορίας «φρούτα και λαχανικά» και η απόφαση διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 1
Διενέργεια ελέγχου για τη διαπίστωση φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας
Για τη διαπίστωση παραβάσεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136) μπορεί να διενεργείται διοικητικός ή επιτόπου έλεγχος, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, από τα όργανα των αρμοδίων αρχών της παρ. 3 του ιδίου άρθρου δηλαδή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), και των αρμόδιων υπηρεσιών ελέγχου των Περιφερειών.
Άρθρο 2
Διαδικασία διοικητικού ελέγχου
1. Οι αρχές της παρ. 3 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 μπορούν να ασκούν τις εξουσίες της παρ. 4 του ιδίου άρθρου με την έκδοση εντολής για την παροχή πληροφοριών και στοιχείων προς τον ελεγχόμενο. Η εντολή εκδίδεται από το αρμόδιο όργανο της αρχής ελέγχου που ορίζεται στο άρθρο 3 της παρούσας.
2. Σε περίπτωση που κατά την κρίση των ελεγκτικών οργάνων παραστεί ανάγκη για επιτόπια παρουσία ελεγκτών στο χώρο του ελεγχόμενου τότε οι αρμόδιες υπηρεσίες συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου, αποτελούμενα από δύο (2) τουλάχιστον όργανα, τα οποία φέρουν το έντυπο με τίτλο «ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ», με την οποία βεβαιώνεται η αρμοδιότητά τους να διενεργήσουν τον έλεγχο.
3. Οι ελεγχόμενες οντότητες θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι ο τρόπος τιμολόγησής τους είναι συμβατός με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 5045/2023. Για το λόγο αυτό υποχρεούνται να προμηθεύουν ή να πληροφορήσουν τις αρμόδιες αρχές, τουλάχιστον, με τα παρακάτω στοιχεία:
– Την ποσότητα των αποθεμάτων (πωληθέντων και μη) του υπό έλεγχο προϊόντος κατά την Περίοδο Αναφοράς και την Περίοδο Ελέγχου.
– Την αξία των ανωτέρω αποθεμάτων του Προϊόντος και στις δύο Περιόδους.
– Το σύνολο των πωλήσεων σε ποσότητα και αξία του Προϊόντος και στις δύο Περιόδους.
– Όλα τα παραστατικά στοιχεία που τεκμηριώνουν την ορθότητα των ανωτέρω μεγεθών.
Οι αρμόδιες για τον έλεγχο αρχές δύνανται να ζητούν εκτός από τα ανωτέρω και κάθε απαραίτητο κατά την κρίση τους στοιχείο καθώς και να διευκολύνουν τον ελεγχόμενο με τη χορήγηση υποδειγμάτων πινάκων. Σκοπός είναι καθοριστεί το Περιθώριο Μικτού Κέρδους τόσο κατά την Περίοδο Αναφοράς, όσο και κατά την Περίοδο Ελέγχου. Εάν το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της Περιόδου Ελέγχου είναι μεγαλύτερο από αυτό της Περιόδου Αναφοράς, τότε υφίσταται παράβαση του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 και επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις ως κατωτέρω.
4. Μετά την επεξεργασία των συλλεχθέντων στοιχείων συντάσσεται ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ με τα τελικά πορίσματα των ελεγκτικών οργάνων και υποβάλλεται στην αντίστοιχη αρμόδια αρχή ελέγχου. Σε περίπτωση που σύμφωνα με το πόρισμα της Έκθεσης Ελέγχου προκύπτει παράβαση του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, τότε αντίγραφο της Έκθεσης κοινοποιείται αμελλητί στον ελεγχόμενο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ο ελεγχόμενος μπορεί να καταθέσει τις απόψεις του σε προθεσμία πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν του αντιγράφου του προηγούμενου εδαφίου, προκειμένου να ασκήσει το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης της παρ. 2 του άρθρου 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45).
5. Το σύνολο των στοιχείων και συμπερασμάτων της Έκθεσης Ελέγχου και των απόψεων του ελεγχόμενου τίθεται στη διάθεση του αρμόδιου οργάνου για την επιβολή της κύρωσης υπό τη μορφή εισηγητικού σημειώματος. Το αρμόδιο όργανο με απόφασή του επιβάλλει τις διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 4 της παρούσας.
6. Σε όποιον παρεμποδίζει ή παρακωλύει τον έλεγχο με οποιονδήποτε τρόπο επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις της παρ. 6 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, χωρίς να θίγεται η επιβολή ποινικών κυρώσεων.
7. Κατά τη διάρκεια του επιτόπου ελέγχου τα όργανα της παρ. 1 μπορούν να ασκούν τις εξουσίες της παρ. 4 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 για την ολοκλήρωση του ελέγχου.
Άρθρο 3
Αρμόδια όργανα για την επιβολή προστίμου
1. Αν ο έλεγχος διενεργείται από όργανα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου ή από όργανα της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), αρμόδιο όργανο για την επιβολή των προστίμων της παρούσας είναι ο Υπουργός Ανάπτυξης.
2. Αν ο έλεγχος διενεργείται από όργανα των υπηρεσιών ελέγχου της Περιφέρειας, αρμόδιο όργανο για την επιβολή των προστίμων της παρούσας είναι ο οικείος Περιφερειάρχης.
Άρθρο 4
Κλιμάκωση προστίμων
1. Σε όποιον παραβιάζει τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 επιβάλλεται πρόστιμο που ισούται με τουλάχιστον το διπλάσιο του Οφέλους Υπέρ το Κανονικό το οποίο ορίζεται στα άρθρα 5 και 6 της παρούσης. Το εν λόγω πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ και μεγαλύτερο των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ.
2. Δεν συνιστά υπέρβαση του ποσοστού του περιθωρίου μικτού κέρδους των παρ. 1 και 2 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 η υπέρβαση που αφορά σε πολύ μικρές ποσότητες προϊόντων, ή ποσότητες ιδιαίτερα χαμηλής αξίας, που διατίθενται προς πώληση ή η υπέρβαση δεν ξεπερνά τη μία (1) ποσοστιαία μονάδα. Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται για τα προϊόντα του άρθρου 6, δηλαδή τη βενζίνη 95 οκτανίων, του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης.
Άρθρο 5
Ορισμός μέγιστου επιτρεπόμενου περιθωρίου μικτού κέρδους
Για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας ορίζουμε:
1. Τιμή Πώλησης (ΤΠ): η τιμή πώλησης του Προϊόντος ή παροχής της Υπηρεσίας σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο και σε περίπτωση όπου δεν υπάρχει μία τιμή πώλησης, η μέση σταθμική τιμή στην οποία πωλήθηκε το Προϊόν. Η στάθμιση θα γίνεται με βάση τις πωλούμενες ποσότητες.
2. Μέσο Κόστος Πωληθέντων (ΜΚΠ): το μέσο κόστος των πωληθέντων μονάδων του Προϊόντος σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο οριζόμενο ως:
Ως μέθοδος αποτίμησης είναι αυτή που χρησιμοποιείται από την ελεγχόμενη οντότητα κατά την Περίοδο Αναφοράς. Η μέθοδος αποτίμησης δεν μπορεί να είναι διαφορετική κατά τις παρακάτω ημερομηνίες ή περιόδους.
3. Περιθώριο Μικτού Κέρδους Προϊόντος (ΠΜΚ): ο λόγος της διαφοράς της Τιμής Πώλησης από το Μέσο Κόστος Πωληθέντων προς την Τιμή Πώλησης, σύμφωνα με τον τύπο:
4. Περίοδος Αναφοράς: α) Για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των παρ. 1 και 2 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, το χρονικό διάστημα της τελευταίας κλεισμένης χρήσης του έτους 2021 ή για τις επιχειρήσεις που η τελευταία κλεισμένη χρήση του έτους 2021 δεν περιλαμβάνει ολόκληρο το έτος 2021, για το χρονικό διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 31η Δεκεμβρίου 2021. β) Ειδικά, για τα προϊόντα των κατηγοριών 60 έως και 70 του άρθρου 7 της παρούσας η περίοδος Σεπτεμβρίου 2021.
5. Περίοδος Ελέγχου: οποιαδήποτε μεμονωμένη ημερομηνία ή ημερομηνίες ή περίοδος που βρίσκεται εν ισχύ το άρθρο 54 του ν. 5045/2023 και καθορίζεται κατά περίπτωση από τις αρμόδιες αρχές για τη διαπίστωση της παράβασης.
6. Θεωρητική Τιμή Πώλησης (ΘΤΠ): είναι η ανώτερη τιμή του Προϊόντος ή παροχής της Υπηρεσίας που θα έπρεπε να πωλεί η ελεγχόμενη οντότητα κατά την Ημερομηνία ή Περίοδο Ελέγχου προκειμένου να είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 και καθορίζεται από τον τύπο:
7. Όφελος Υπέρ το Κανονικό (ΟΥΚ): Το γινόμενο της διαφοράς της πραγματικής Τιμής Πώλησης ανά μονάδα Προϊόντος της Περιόδου Ελέγχου από τη Θεωρητική Τιμή Πώλησης επί το σύνολο της ποσότητας των αποθεμάτων του Προϊόντος (πωληθέντων και μη) κατά την Περίοδο Ελέγχου, σύμφωνα με τον τύπο:
8. Εάν το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της Περιόδου Αναφοράς είναι αρνητικό, δηλ. η ελεγχόμενη οντότητα λειτουργούσε κατά την περίοδο αυτή με ζημίες από την πώληση του Προϊόντος ή δεν πωλούσε το Προϊόν κατά τη διάρκεια ή πριν από την έναρξη της περιόδου αναφοράς της παρ. 4, τότε ως Περιθώριο Μικτού Κέρδους Περιόδου Αναφοράς λογίζεται το Περιθώριο Μικτού Κέρδους ενός Συγκρίσιμου Προϊόντος που παρουσιάζει θετικό Περιθώριο Μικτού Κέρδους τη συγκεκριμένη Περίοδο. Κριτήρια επιλογής του συγκρίσιμου προϊόντος είναι κατά σειρά: α) ο βαθμός ομοιογένειας σε σχέση με το υπό έλεγχο προϊόν ως προς, τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά του, την επωνυμία του και τις συνθήκες διάθεσής του και, αν περισσότερα του ενός προϊόντα καλύπτουν τα ανωτέρω κριτήρια, β) το ύψος των πωλήσεων κατ’ όγκο κατά την περίοδο αναφοράς. Σε κάθε περίπτωση οι φορείς ελέγχου έχουν δικαίωμα να αναζητούν στοιχεία για το σύνολο των ομοειδών προϊόντων και κατά την αιτιολογημένη κρίση τους να υποδεικνύουν αυτό που θα αποτελέσει συγκρίσιμο Προϊόν. Στην περίπτωση που είναι αδύνατη η εύρεση ενός συγκρίσιμου προϊόντος τότε ως Περιθώριο Μικτού Κέρδους Περιόδου Αναφοράς λογίζεται το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της τελευταίας, προ της ημερομηνίας λήξης της περιόδου αναφοράς, κλεισμένης οικονομικής χρήσης και αφορά το σύνολο των εσόδων της ελεγχόμενης οντότητας που προέρχονται από τις λειτουργικές της δραστηριότητες.
9. Εάν οποιαδήποτε οντότητα που υπάγεται στις διατάξεις της παρούσας και δεν λειτουργούσε πριν την ημερομηνία λήξης της περιόδου αναφοράς της παρ. 4 (οντότητες που λειτούργησαν μετά την ημερομηνία αυτή) τότε ως Περίοδος Αναφοράς λαμβάνεται ο πρώτος μήνας κατά τον οποίο πραγματοποίησε πωλήσεις των Προϊόντων ή παρείχε τις Υπηρεσίες.
Άρθρο 6
Ορισμός μέγιστης επιτρεπόμενης τιμής πώλησης στον κλάδο συγκεκριμένων καυσίμων
1. Όσοι συμμετέχουν στη διακίνηση και πώληση αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτ., πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης, σε όλα τα στάδια διανομής (εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών) ορίζουν τιμή πώλησης (ΤΠ) των ανωτέρω προϊόντων τέτοια, ώστε η διαφορά αυτής από την τιμή διυλιστηρίου (ΤΔ) της ίδιας ημέρας να μην είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31.8.2021 και ειδικά για το πετρέλαιο θέρμανσης από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 30.3.2021, που είναι και οι Ημερομηνίες Αναφοράς. Δηλαδή:
Όπου: κ: το εκάστοτε υπό έλεγχο καύσιμο
i: οποιαδήποτε ημέρα εφαρμογής της παρούσας Τιμή πώλησης: η τελική τιμή πώλησης ανά χιλιόλιτρο του καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων, προ ΦΠΑ
Τιμή Διυλιστηρίου: η τιμή διυλιστηρίου ανά χιλιόλιτρο του καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων προ ΦΠΑ, όπως δημοσιεύεται καθημερινά στην ιστοσελίδα http://oil.gge.gov.gr/και συγκεκριμένα το καύσιμο UNLEADED 95 BIO αντιστοιχεί στην αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτ., το καύσιμο DIESEL AUTO BIO αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης και το καύσιμο HEATING GASOIL αντιστοιχεί στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Για το πετρέλαιο θέρμανσης, στον ανωτέρω τύπο, η ημερομηνία «31.8.2021» αντικαθίσταται από την «31.3.2021».
Αν η ελεγχόμενη οντότητα της παρούσας παραδίδει καύσιμα σε δυσπρόσιτη ή νησιωτική περιοχή η διαφορά «ΤΠκ,31.8.2021-ΤΔκ,31.8.2021» προσαυξάνεται κατά 3%.
Αν τα καύσιμα παραδίδονται σε πρατήριο ή σε μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης ή στον τελικό καταναλωτή με βυτιοφόρο όχημα δημόσιας χρήσης η διαφορά «ΤΠκ,31.08.2021-ΤΔκ,31.08.2021» προσαυξάνεται κατά τρία χιλιοστά (0,003) του ευρώ, μόνο εφόσον η διαφορά αυτή μπορεί να αιτιολογηθεί ως αύξηση της δαπάνης για την πληρωμή κομίστρων για τη χερσαία μεταφορά καυσίμων με βυτιοφόρα οχήματα δημόσιας χρήσης σε σχέση με την 31.8.2021.
2. Όσοι συμμετέχουν στην πώληση αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτ., πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης, στον τελικό καταναλωτή (πρατήρια βενζίνης και πωλητές πετρελαίου θέρμανσης), ορίζουν τιμή πώλησης (ΤΠ) των ανωτέρω προϊόντων τέτοια ώστε η διαφορά αυτής από την τιμή της τελευταίας προμήθειας (ΤΤΠ), που προκύπτει από το τελευταίο εκδοθέν τιμολόγιο αγοράς του προϊόντος, να μην είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31.8.2021 προσαυξημένη κατά δύο λεπτά (0,02) του ευρώ, προ Φ.Π.Α., και, ειδικά για το πετρέλαιο θέρμανσης, από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31.3.2021.
3. Για τα προϊόντα του παρόντος η Θεωρητική Τιμή Πώλησης (ΘΤΠ) για τους υπόχρεους της παρ. 1 καθορίζεται από τον τύπο:
Για το πετρέλαιο θέρμανσης, στον ανωτέρω τύπο, η ημερομηνία «31.8.2021» αντικαθίσταται από την «31.3.2021».
4. Για τα προϊόντα του παρόντος η Θεωρητική Τιμή Πώλησης (ΘΤΠ) για τους υπόχρεους της παρ. 2 καθορίζεται από τον τύπο:
Για το πετρέλαιο θέρμανσης, στον ανωτέρω τύπο, η ημερομηνία «31.8.2021» αντικαθίσταται από την «31.3.2021».
5. Το Όφελος Υπέρ το Κανονικό (ΟΥΚ) προκύπτει από τον τύπο
6. Εάν οποιαδήποτε οντότητα που υπάγεται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν λειτουργούσε κατά την 31.08.2021 ή κατά περίπτωση την 30/03/2021 (οντότητες που λειτούργησαν μετά τις ημερομηνίες αυτές) τότε ως Ημερομηνία Αναφοράς λαμβάνεται αυτή κατά την οποία πραγματοποίησαν την πρώτη πράξη πώλησης των ανωτέρω προϊόντων. Εάν για οποιοδήποτε λόγο, οι οντότητες που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος δεν πραγματοποίησαν πράξεις πώλησης κατά τις ημερομηνίες της παρ. 1 τότε ως Ημερομηνία Αναφοράς λαμβάνεται η πιο πρόσφατη, προ της 31.8.2021, που πραγματοποίησαν πωλήσεις.
7. Οι διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 5 της παρούσας εφαρμόζονται και για τις περιπτώσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Ειδικότερα στις περιπτώσεις που το ελεγχόμενο προϊόν είναι η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτ, τότε ως συγκρίσιμο προϊόν ορίζεται κατά σειρά α) η αμόλυβδη βενζίνη 98 ή β) η αμόλυβδη βενζίνη 100 οκτ. Στις περιπτώσεις που το ελεγχόμενο προϊόν είναι το απλό πετρέλαιο κίνησης τότε ως Συγκρίσιμο Προϊόν ορίζεται το ενισχυμένο πετρέλαιο κίνησης και το αντίστροφο. Σε κάθε άλλη περίπτωση ως Περιθώριο Μικτού Κέρδους Περιόδου Αναφοράς λογίζεται το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της τελευταίας, προ της ημερομηνίας λήξης της περιόδου αναφοράς, κλεισμένης οικονομικής χρήσης και αφορά το σύνολο των εσόδων της ελεγχόμενης οντότητας που προέρχονται από τις λειτουργικές της δραστηριότητες.
Άρθρο 7
Εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών (προϊόντα υγιεινής και καθαρισμού)
1. Οι κατηγορίες αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών (προϊόντα υγιεινής και καθαρισμού) προσδιορίζονται, και αποτελούν αντικείμενο ελέγχου σύμφωνα με το άρθρο 54 του ν. 5045/2023 και την παρούσα, περιλαμβάνονται στον ακόλουθο πίνακα:
α/α
Κατηγορία Προϊόντων
1
Ρύζι
2
Ψωμί για τoστ
3
Ψωμί φραντζόλα
4
Φρυγανιές
5
Μακαρόνια τύπου σπαγγέτι
6
Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
7
Όσπρια (φακές)
8
Όσπρια (φασόλια)
9
Όσπρια (ρεβύθια)
10
Πάριζα
11
Γαλοπούλα (αλλαντικά)
12
Κατεψυγμένα ψάρια
13
Νωπό χοιρινό
14
Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
15
Νωπό μοσχάρι
16
Γάλα φρέσκο πλήρες
17
Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά
18
Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες
19
Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά
20
Γάλα εβαπορέ
21
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
22
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
23
Τυρί φέτα
24
Λευκό τυρί
25
Τυρί γκούντα
26
Τυρί με χαμηλά λιπαρά
27
Χυμός τομάτας διατηρημένος
28
Αυγά
29
Μαργαρίνες
30
Ελαιόλαδο
31
Ηλιέλαιο
32
Κατεψυγμένα λαχανικά
33
Λευκή ζάχαρη
34
Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια)
35
Προϊόντα βρώμης
36
Κρέμα βρεφικής ηλικίας
37
Γάλα βρεφικής ηλικίας
38
Ελληνικός καφές
39
Στιγμιαίος καφές
40
Γαλλικός καφές
41
Χυμός πορτοκάλι
42
Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
43
Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
44
Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
45
Χαρτί κουζίνας
46
Χαρτί υγείας
47
Οδοντόκρεμες
48
Σερβιέτες ή ταμπόν
49
Σαμπουάν
50
Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
51
Πάνες ακράτειας
52
Πάνες για μωρά
53
Μωρομάντηλα
54
Σαμπουάν για μωρά
55
Τροφές για σκύλους
56
Τροφές για γάτες
57
Νωπό κρέας από αρνί, κατσίκι ή πρόβατο
58
Φρούτα και λαχανικά
59
Προϊόντα παραγωγής ζεστού νερού χρήσεως
60
Σχολικές τσάντες
61
Κασετίνες
62
Τετράδια/μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
63
Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
64
Χρωματιστοί μαρκαδόροι/ξυλομπογιές
65
Στυλό
66
Γόμες
67
Ξύστρες
68
Διαβήτες
69
Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
70
Φωτοτυπικό χαρτί
2. Στις κατηγορίες παρ. 1 περιλαμβάνεται και κάθε άλλη κατηγορία προϊόντων που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης που προκαλείται από φυσική ή τεχνολογική καταστροφή ή θεομηνία.
Άρθρο 8
Δικαστική προστασία
Κατά της απόφασης επιβολής προστίμου χωρεί προσφυγή ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, εντός της προθεσμίας της παρ. 1 του άρθρου 66 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, Α’ 97).
Άρθρο 9
Είσπραξη προστίμων
Οι επιβαλλόμενες κυρώσεις εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190) και αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό (ΚΑΕ 1560989001).
Άρθρο 10
Έναρξη ισχύος
Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η παρούσα εφαρμόζεται σε περιπτώσεις για τις οποίες εκδίδεται εντολή ελέγχου ή εντολή παροχής πληροφοριών που εκδίδονται από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της».
Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 20 Σεπτεμβρίου 2024
Ο Υπουργός
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ