63744/Σ.174/7.2.2023
Ρύθμιση Τρεχουσών και Καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών των επιχειρήσεων, εργοδοτών ή ασφαλισμένων που υπέστησαν ζημία λόγω φυσικής καταστροφής (πλημμύρες της 26ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021, της 29ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021 και της 11ης Δεκεμβρίου 2021), σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
Ημ/νία: 07/02/23
Α.Π.: 63744/Σ.174/07-02-23
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
Ταχ. Διεύθυνση: Σατωβριάνδου 18 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
Πληροφορίες: Τσίτουρας Β.
Αριθ. τηλ.: 210 52 85 518, 615 210 52 85 642, 639, 536
E – mail: d.eisf.misth@efka.gov.gr
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΜΗ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΜΗ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
Πληροφορίες: Περίσσιου Αθ.
Αριθ. τηλ.: 210 52 85 617
Ε – mail: d.eisf.mmisth@efka.gov.gr
ΚΕΝΤΡΟ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΟΦΕΙΛΩΝ
Ταχ. Διεύθυνση: Πατησίων 12, 106 77 – Αθήνα
Πληροφορίες: Κωνσταντίνου Γ.,
Μανιατάκη Μ.
Αριθμ. Τηλ : 210 52 91 885-210 5291773
E – mail: diakanonismos@keao.gov.gr
ΘΕΜΑ: «Ρύθμιση Τρεχουσών και Καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών των επιχειρήσεων, εργοδοτών ή ασφαλισμένων που υπέστησαν ζημία λόγω φυσικής καταστροφής (πλημμύρες της 26ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021, της 29ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021 και της 11ης Δεκεμβρίου 2021), σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας»
Σχετικα: 1. Η διάταξη της παρ.2 του άρθρου 4 του Ν.2556/97 (ΦΕΚ ΤΑ’270/24.12.1997) όπως ισχύει.
2. Η αριθμ. Φ14/οικ.333/6-3-98 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ ΤΒ’272/18.3.1998)
Στα πλαίσια στήριξης, ανακούφισης και διευκόλυνσης των επιχειρήσεων, εργοδοτών ή μη μισθωτών ασφαλισμένων, η Πολιτεία ενεργοποιεί τις πιο πάνω σχετικές πάγιες διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες μπορεί να αναστέλλεται η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών και να ρυθμίζονται οι καθυστερούμενες κάθε είδους ασφαλιστικές εισφορές επιχειρήσεων, εργοδοτών και Μη Μισθωτών ασφαλισμένων, που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα σε πληγείσες από θεομηνίες ή άλλες φυσικές καταστροφές και αποδεδειγμένα έχουν υποστεί ζημιές οι επαγγελματικές τους εγκαταστάσεις.
Με την παρούσα κοινοποιούνται οι πληγείσες περιοχές, τα υπαγόμενα πρόσωπα, οι απαιτούμενες ενέργειες, οι όροι και οι προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση εισφορών, για την ενιαία εφαρμογή από τις αρμόδιες υπηρεσίες e- ΕΦΚΑ.
Α. Οριοθέτηση Πληγείσας Περιοχής – Υπαγόμενα πρόσωπα
Με την αριθμ. 333405/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε/Α325/18.10.2022 (ΦΕΚ Β’ 5660/07-11-2022, ΑΔΑ:6Κ85465ΧΘΞ-ΚΔ7) Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση των ανωτέρω διατάξεων, καθορίζονται οι πληγείσες περιοχές από φυσική καταστροφή (πλημμύρες της 26ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021, της 29ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021 και της 11ης Δεκεμβρίου 2021) και συγκεκριμένα:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΧΑΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
α) από τις πλημμύρες της 26ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021 περιοχές του Δήμου Δυτικής Αχαΐας:
• Δημοτικές Κοινότητες Κάτω Αχαΐας, Αγιοβλασιτίκων, Αλισσού, Κάτω Αλισσού και Πετροχωρίου της Δημοτικής Ενότητας Δύμης του Δήμου Δυτικής Αχαΐας
• Δημοτικές Κοινότητες Αράξου, Λακκόπετρας, Μετοχίου και Πέτα της Δημοτικής Ενότητας Λαρίσσου του Δήμου Δυτικής Αχαΐας
• Δημοτικές Κοινότητες Καραιίκων, Κρίνου, Λιμνοχωρίου, Σαγαιίκων της Δημοτικής Ενότητας Μόβρης του Δήμου Δυτικής Αχαΐας
• Δημοτικές Κοινότητες Αγίου Νικολάου Κράλης, Άνω Σουδεναιίκων, Άρλας, Κάτω Μαζαράκι, Λουσικών, Μιτοπόλεως, Πορτών, Σαντομερίου και Φλόκα της Δημοτικής Ενότητας Ωλενίας του Δήμου Δυτικής Αχαΐας
β) από τις πλημμύρες της 29ης έως 30ης Νοεμβρίου 2021 περιοχές του Δήμου Πατρέων:
• Δημοτικές Κοινότητες Βραχναιίκων, Μονοδενδρίου της Δημοτικής Ενότητας Βραχναιίκων του Δήμου Πατρέων
• Δημοτικές Κοινότητες Παραλίας και Ρογιτίκων της Δημοτικής Ενότητας Παραλίας του Δήμου Πατρέων
• Δημοτικές Κοινότητες 1ου Διαμερίσματος Αρκτικού Τομέα Δήμου Πατρέων, 2ου Διαμερίσματος Νοτίου Τομέα Δήμου Πατρέων, 4ου Διαμερίσματος Κέντρου της Πόλεως Δήμου Πατρέων της Δημοτικής Ενότητας Πατρέων του Δήμου Πατρέων
• Δημοτικές Κοινότητες Αγίου Βασιλείου και Ρίου της Δημοτικής Ενότητας Ρίου του Δήμου Πατρέων
γ) από τις πλημμύρες της 11ης Δεκεμβρίου 2021 περιοχές του Δήμου Πατρέων:
• Δημοτική Κοινότητα Παραλίας της Δημοτικής Ενότητας Παραλίας του Δήμου Πατρέων
•Δημοτική Κοινότητα 1ου Διαμερίσματος Αρκτικού Τομέα Δήμου Πατρέων της Δημοτικής Ενότητας Πατρέων του Δήμου Πατρέων
• Δημοτικές Κοινότητες Ακταίου και Πλατανίου της Δημοτικής Ενότητας Ρίου του Δήμου Πατρέων.
Στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω Υ.Α. εμπίπτουν επιχειρήσεις, εργοδότες ή μη μισθωτοί ασφαλισμένοι, που διατηρούν επαγγελματική εγκατασταση ή ασκούν δραστηριότητα στις πληγείσες περιοχές και αποδεδειγμένα έχει υποστεί ζημιά η επαγγελματική τους εγκατάσταση, από τις πλημμύρες κατά τα ανωτέρω χρονικά διαστήματα.
Β. Ρύθμιση Εισφορών
Πάσης φύσεως ασφαλιστικές εισφορές, τρέχουσες και καθυστερούμενες, επιχειρήσεων, εργοδοτών ή μη Μισθωτών ασφαλισμένων, δύνανται να ρυθμιστούν ως εξής: Β.1. Ασφαλιστικές ρυθμίσεις για επιχειρήσεις ή εργοδότες.
– Αναστέλλεται η καταβολή τρεχουσών εισφορών για 6 μήνες αρχής γενομένης από την 1η του μήνα κατά τον οποίο συνέβη η φυσική καταστροφή χωρίς υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό πρόσθετων τελών ή άλλων προσαυξήσεων.
– Κεφαλαιοποιούνται οι καθυστερούμενες μέχρι το τέλος του προηγούμενου της
φυσικής καταστροφής μήνα ασφαλιστικές εισφορές (μετά των προσθέτων τελών, τόκων προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων).
Β.2. Ασφαλιστικές ρυθμίσεις Μη Μισθωτών ασφαλισμένων (Ελ. Επαγγελματίες, Αυτοαπασχολούμενοι ή Αγρότες).
– Αναστέλλεται για 6 μήνες η καταβολή τρεχουσών εισφορών και δόσεων εκκαθάρισης ασφαλιστικών εισφορών με ημερομηνία εμπρόθεσμης πληρωμής από την 1η του μήνα κατά τον οποίο συνέβη η φυσική καταστροφή, χωρίς υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό πρόσθετων τελών ή άλλων προσαυξήσεων.
– Κεφαλαιοποιούνται οι ληξιπρόθεσμες εισφορές και οι δόσεις εκκαθάρισης ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών, μέχρι το τέλος του προηγούμενου μήνα εκείνου που συνέβη η φυσική καταστροφή με τα πρόσθετα τέλη, τόκους και λοιπές προσαυξήσεις της ίδιας ημερομηνίας.
Επισήμανση
Ως μήνας έναρξης του εξαμήνου αναστολής ορίζεται, κατά περίπτωση, για επιχειρήσεις, εργοδότες και μη μισθωτούς ασφαλισμένους, ο μήνας κατά τον οποίο επλήγησαν από τη φυσική καταστροφή.
Γ. Υπαγωγή σε ρύθμιση – Δικαιολογητικά
Για την υπαγωγή στη ρύθμιση απαιτείται η υποβολή σχετικής αίτησης στο Κ.Ε.Α.Ο.
Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί και μετά τη λήξη της περιόδου αναστολής -ανά προαναφερθέν γεγονός- με την προϋπόθεση ότι θα πρέπει να καταβληθούν όλες οι απαιτητές εισφορές (μετά την περίοδο αναστολής) και όλες οι απαιτητές δόσεις, με τα αναλογούντα τέλη καθυστέρησης και επιβαρύνσεις.
Η αίτηση πρέπει να συνοδεύεται από βεβαίωση της Περιφέρειας ή του οικείου Επιμελητηρίου από την οποία να προκύπτει ο χρόνος ζημίας, η διεύθυνση της πληγείσας εγκατάστασης, περιγραφή της ζημίας και το ύψος αυτής.
Οι εισφορές των ανωτέρω Β.1 και Β.2 περιπτώσεων, εξοφλούνται, σε δώδεκα (12) έως και είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες δόσεις, της πρώτης καταβαλλομένης έως την λήξη του πρώτου μήνα, του επόμενου της λήξης της εξάμηνης αναστολής, κατά περίπτωση.
Ο αριθμός των δόσεων καθορίζεται από το πηλίκο της διαίρεσης του ποσού της ζημιάς δια του 1/24 του συνολικού ποσού οφειλής (καθυστερούμενων και τρεχουσών), και δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 12 δόσεων και μεγαλύτερος των 24 δόσεων.
Εκπρόθεσμες δόσεις επιβαρύνονται με τις νόμιμες προσαυξήσεις.
Επισήμανση
– Όσοι υπαχθούν στη ρύθμιση αυτή δεν είναι δυνατόν να υπάγονται ταυτόχρονα σε
οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
– Δεν υπάγονται στην παρούσα ρύθμιση οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές από αναγνωρίσεις χρόνων ασφάλισης.
Δ. Απώλεια δικαιώματος συνέχιση της ρύθμισης
Απώλεια δικαιώματος συνέχισης της ρύθμισης επέρχεται στις περιπτώσεις:
– Μη εμπρόθεσμης καταβολής τρεχουσών εισφορών κατά τη διάρκεια της ρύθμισης και μέχρι την εξόφλησή της.
– Καθυστέρηση καταβολής δόσης πέραν των τριών μηνών.
Μετά την απώλεια το υπόλοιπο ποσό της οφειλής καθίσταται άμεσα απαιτητό με τα αναλογούντα τέλη καθυστέρησης και προσαυξήσεις.
Ε. Ασφαλιστική Ενημερότητα
Τα πρόσωπα που υπάγονται στις ρυθμίσεις της παρούσης, τόσο κατά το διάστημα της αναστολής όσο και κατά το διάστημα της καταβολής των δόσεων, εφόσον τηρούν τους ανωτέρω όρους, θεωρούνται ασφαλιστικά ενήμερα ως τηρούντα ενεργή ρύθμιση οφειλών και τους χορηγείται ΑΑΕ διάρκειας δύο (2) μηνών.
ΣΤ. Αναγκαστικά μέτρα είσπραξης Η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων αναστέλλεται, τόσο κατά το διάστημα της αναστολής όσο και κατά το διάστημα της καταβολής των δόσεων, εφόσον τηρούνται οι όροι της παρούσης.
Δεν αίρονται οι κατασχέσεις και οι υποθήκες που έχουν ήδη επιβληθεί. Αναβάλλονται οι ποινικές δίκες για παράβαση του α.ν. 86/1967, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει και αναστέλλεται ή διακόπτεται η εκτέλεση των καταδικαστικών αποφάσεων για παράβαση του ίδιου νόμου.
Οι παραπάνω αναστολές παύουν, εφόσον ο υπόχρεος απολέσει το δικαίωμα της ρύθμισης.
Ζ. Επισημάνσεις
Επισημαίνεται, ότι με νεότερο έγγραφο της Δ/νσης Εισφορών Μη Μισθωτών, θα δοθούν οδηγίες για την παραμετροποίηση του μηχανογραφικού συστήματος, που παρακολουθεί τις εισφορές των μη μισθωτών, σχετικά με την διεκπεραίωση/καταχώρηση των αιτήσεων που θα
υποβληθούν, προκειμένου να τίθενται σε εξάμηνη αναστολή οι τρέχουσες εισφορές.
Παρακαλούμε με ευθύνη των Προϊστάμενων Διευθύνσεων να λάβει γνώση το προσωπικό των υπηρεσιών αρμοδιότητάς σας.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ