455/231690/2020
Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής του Προγράμματος Στήριξης των Μικρών Νησιών του Αιγαίου Πελάγους στον τομέα της μελισσοκομίας, σε εφαρμογή του Κανονισμού(ΕΕ) υπ’ αρ. 229/2013 (ΕΕ L78/41, 20.03.2013) και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 181/2014 (EE L63/53, 04.03.2014).

(ΦΕΚ Β’ 3546/27.08.2020)

 

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΙ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:
α) Των άρθρων 13 έως 29 του ν. 2637/1998 «Σύσταση Οργανισμού Πιστοποίησης Λογαριασμών, Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, Οργανισμού Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων, Γενικών Διευθύνσεων και θέσεων προσωπικού στο Υπουργείο Γεωργίας και “Εταιρείας Αξιοποίησης Αγροτικής Γης” Α.Ε. και άλλες διατάξεις» (Α’ 200), όπως ισχύουν.
β) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98).
γ) Tης περ. α’της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 32), όπως η παρ. 2 τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4384/2016 (Α’ 78).
δ) Του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

2. Τον Καν. 229/ΕΕ/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με «τον καθορισμό ειδικών μέτρων για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1405/2006 του Συμβουλίου» (L78/20-03-2013), όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

3. Τον Καν. 178/ΕΕ/2014 της Επιτροπής «για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 229/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον καθορισμό ειδικών μέτρων για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου» (L63/04-03-2014), όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

4. Τον Καν. 181/ΕΕ/2014 της Επιτροπής «για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 229/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον καθορισμό ειδικών μέτρων για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου» (L63/04-03-2014), όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

5. Το πρόγραμμα Στήριξης των Μικρών Νησιών του Αιγαίου Πελάγους σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 229/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, σύμφωνα με τα υπ’ αρ. Ares(2018) 6450976/14-12-2018 και υπ’ αρ. ARES (2019) 7303516/27-11-2019 έγγραφα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

6. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).

7. Την υπ’ αρ. 5359/10-08-2020 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή» (Β’ 3374).

8. Την υπ’ αρ. 5358/10-08-2020 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Tροφίμων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κωνσταντίνο Σκρέκα» (Β’ 3374).

9. Το υπ’ αρ. 37534/18-06-2020 έγγραφο του ΟΠΕΚΕΠΕ.

10. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται επιπρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση του Προγράμματος Στήριξης των Μικρών Νησιών του Αιγαίου Πελάγους, πέραν της προβλεπόμενης εθνικής δαπάνης, η οποία θα καλυφθεί από τις πιστώσεις της ΣΑΕ 082/2 του ΠΔΕ του ΥΠΑΑΤ και θα εγκριθεί με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός της απόφασης αυτής είναι η θέσπιση των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού(ΕΕ) υπ’ αρ. 229/2013 (ΕΕ L78/41, 20.03.2013) και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 181/2014 (EE L63/53, 04.03.2014), σχετικά με την υλοποίηση των μέτρων στήριξης του κλάδου της μελισσοκομίας στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους (εφεξής Πρόγραμμα), προκειμένου να ενισχυθεί η βιωσιμότητα και αποτελεσματικότητα των υπαρχουσών παραδοσιακών μελισσοκομικών εκμεταλλεύσεων, να αναπτυχθεί η τοπική παραγωγή μελιού, να μειωθεί το αυξημένο κόστος παραγωγής, να ενισχυθεί η τοπική μεταποιητική δραστηριότητα με προϊόντα υψηλής ποιότητας και διατροφικής ασφάλειας και να διατηρηθεί το μοναδικό ιδιαίτερο περιβάλλον των μικρών νησιών.

Άρθρο 2 Αρμόδιες Αρχές

1. H Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), διά του τμήματος Μελισσοκομίας Σηροτροφίας και Λοιπών Ζωικών Οργανισμών, ορίζεται αρμόδια για:
α) το συντονισμό, την παρακολούθηση και την εποπτεία της εφαρμογής του ενωσιακού Προγράμματος «Ειδικά μέτρα για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου» όσον αφορά τον τομέα της μελισσοκομίας,
β) την εισήγηση για τη λήψη νομοθετικών και λοιπών μέτρων σχετικά με την εφαρμογή του ενωσιακού προγράμματος «Ειδικά μέτρα για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου στο τομέα της μελισσοκομίας» και τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του,
γ) την υποβολή προτάσεων στην αρμόδια αρχή της παρ. 2 του παρόντος άρθρου, σχετικά με τις απαραίτητες
τροποποιήσεις του προγράμματος,
δ) την εισήγηση έκδοσης ερμηνευτικών εγκυκλίων και οδηγιών εφαρμογής της παρούσας, προς του δικαιούχους και τις εμπλεκόμενες αρχές,
ε) την εισήγηση για την έκδοση απόφασης επιβολής των κυρώσεων που προβλέπονται στις παρ. 1, 3 και 5 του άρθρου 9.

2. Η Διεύθυνση Αγροτικής Πολιτικής, Τεκμηρίωσης και Διεθνών Σχέσεων της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης του ΥΠΑΑΤ, διά του τμήματος Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και Ευρωπαϊκών Σχέσεων, ορίζεται αρμόδια για:
α) τον γενικό συντονισμό, την παρακολούθηση και την εποπτεία εφαρμογής του Προγράμματος «Ειδικά μέτρα για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου»,
β) την εισήγηση για τη λήψη νομοθετικών και λοιπών μέτρων σχετικά με την εφαρμογή του ενωσιακού προγράμματος «Ειδικά μέτρα για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου» και τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του,
γ) την υποβολή προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των τροποποιήσεων του Προγράμματος, σύμφωνα με το άρθρο 32 του Κανονισμού 181/2014,
δ) την εισήγηση για έκδοση κοινής απόφασης των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, για την έγκριση κάλυψης της εθνικής συμμετοχής του Προγράμματος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

3. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, διά του τμήματος Διαχείρισης Data Center, Δικτύων και Βάσεων Δεδομένων, ορίζεται αρμόδια για:
α) τη διαχείριση και έλεγχο ορθής λειτουργίας της ψηφιακής εφαρμογής υποβολής αιτήσεων των δικαιούχων για ένταξή τους στο Πρόγραμμα,
β) την εξαγωγή και αποστολή του δείγματος ελέγχου στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής με κοινοποίηση στις αρμόδιες αρχές της παρ. 1 και 5 του παρόντος άρθρου,
γ) τη διάθεση στοιχείων στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. για τη διενέργεια των δευτεροβάθμιων ελέγχων και για την αποστολή των αποτελεσμάτων αυτών στις αρμόδιες Δ.Α.Ο.Κ.,
δ) τη σύνταξη της κατάστασης πληρωμής των τελικών δικαιούχων και την αποστολή αρχείων πληρωμής στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

4. Οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (Δ.Α.Ο.Κ.) των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας ορίζονται αρμόδιες για:
α) την ενημέρωση των μελισσοκόμων και των μελισσοκομικών φορέων της περιοχής ευθύνης τους σχετικά με το περιεχόμενο της παρούσας απόφασης,
β) τον διοικητικό και επιτόπιο έλεγχο επαλήθευσης ή μη των κριτηρίων επιλεξιμότητας των δικαιούχων.

5. Ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) ορίζεται αρμόδιος για:
α) τη διενέργεια μηχανογραφικών διασταυρωτικών διοικητικών ελέγχων, δευτεροβάθμιων επιτόπιων ελέγχων ή και έκτακτων επιτόπιων ελέγχων όποτε κρίνεται απαραίτητο, με κοινοποίηση των αποτελεσμάτων αυτών στις αρμόδιες αρχές της παρ. 1 και 3 του παρόντος άρθρου,
β) την αναγνώριση, εκκαθάριση της δαπάνης των ενωσιακών ενισχύσεων και της εθνικής συμμετοχής στους δικαιούχους του Προγράμματος,
γ) την ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών,
δ) την έγκαιρη κοινοποίηση των στοιχείων της παρ. 2 του άρθρου 30 του καν. 181/2014 στις αρμόδιες αρχές της παρ. 1 και 2 του παρόντος άρθρου.

Άρθρο 3
Δικαιούχοι Περιγραφή της δράσης

Δικαίωμα υποβολής αίτησης για τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσας έχουν οι γεωργοί, όπως αυτοί ορίζονται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού 1307/2013, οι οποίοι πληρούν συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Ειδικότερα:
α) είναι κάτοχοι θεωρημένου σε ισχύ μελισσοκομικού βιβλιαρίου και έχουν υποβάλει δήλωση κατεχόμενων κυψελών το προηγούμενο έτος,
β) η έδρα της μελισσοκομικής εκμετάλλευσης βρίσκεται στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους και τα μελισσοσμήνη τους είναι μονίμως εγκατεστημένα σε αυτά,
γ) διαθέτουν βεβαίωση από τοπικό συλλογικό όργανο που άπτεται του τομέα της μελισσοκομίας (όπως ομάδα παραγωγών, ένωση παραγωγών, οργάνωση παραγωγών, μελισσοκομικό συνεταιρισμό) ότι δραστηριοποιούνται μόνιμα στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους,
δ) παράγουν και εμπορεύονται κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος από το έτος υποβολής της αίτησης, τουλάχιστον 5 χιλιόγραμμα μέλι, ανά κατεχόμενη κυψέλη,
ε) τηρούν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την εθνική και την ενωσιακή νομοθεσία.

Άρθρο 4
Προϋπολογισμός και χρηματοδότηση

1. Το ποσό της δικαιούμενης ενίσχυσης καθορίζεται ετησίως σε 12 € ανά κατεχόμενη κυψέλη και μέχρι του συνολικού ποσού ενίσχυσης του ενός εκατομμυρίου οκτακοσίων χιλιάδων ευρώ (1.800.000 €), σύμφωνα με το εγκριθέν Πρόγραμμα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

2. Το συνολικό διατιθέμενο ποσό της ενωσιακής ενίσχυσης καθορίζεται σε ένα εκατομμύριο εκατόν πενήντα χιλιάδες ευρώ (1.150.000 €) ανά έτος.

3. Το συνολικό ποσό της συμπληρωματικής εθνικής χρηματοδότησης, το οποίο ανέρχεται σε εξακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ (650.000 €) ετησίως, εγκρίνεται ύστερα από την έκδοση κοινής απόφασης των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την έγκριση κάλυψης της εθνικής συμμετοχής του Προγράμματος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και εγγραφή του στη σχετική Συλλογική Απόφαση (ΣΑ).

4. Εάν το γινόμενο του αριθμού των επιλέξιμων για ενίσχυση κυψελών επί τον αριθμό δώδεκα (ποσό της δικαιούμενης ενίσχυσης ανά κατεχόμενη κυψέλη), υπερβαίνει το συνολικό ποσό ενίσχυσης, εφαρμόζεται ενιαία οριζόντια μείωση του ποσού ενίσχυσης ανά κατεχόμενη επιλέξιμη κυψέλη. Σε αυτή την περίπτωση, το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης ανά κατεχόμενη επιλέξιμη κυψέλη καθορίζεται από τη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ.

Άρθρο 5
Διαδικασία Συμμετοχής Επεξεργασία Αιτήσεων

1. Οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας ενημερώνουν με κάθε πρόσφορο μέσο τους μελισσοκόμους, τους αγροτικούς μελισσοκομικούς συνεταιρισμούς και τους αγροτικούς μελισσοκομικούς συλλόγους της περιοχής της ζώνης ευθύνης τους για το περιεχόμενο της παρούσας απόφασης, προκειμένου να λάβουν γνώση για τους όρους και τις λεπτομέρειες ένταξης των δικαιούχων στο Πρόγραμμα.

2. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση ένταξης στο Πρόγραμμα από 1 Σεπτεμβρίου έως 20 Οκτωβρίου έκαστου έτους, σύμφωνα με το υπόδειγμα 1, σε ψηφιακή εφαρμογή που έχει αναπτύξει και διαχειρίζεται η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, συμπληρώνοντας τις κατεχόμενες κυψέλες και τα υπόλοιπα απαραίτητα πεδία.

3. Η αίτηση συνοδεύεται από:
α) Υπεύθυνη δήλωση υπογεγραμμένη από τον ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με το υπόδειγμα 2, στην οποία δηλώνει ότι:
αα) συμπεριλαμβάνεται στους δικαιούχους της δράσης και πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας, όπως περιγράφονται στo άρθρο 3,
ββ) αποδέχεται τους όρους και τις προϋποθέσεις υλοποίησης του Προγράμματος, όπως καθορίζονται από την παρούσα,
γγ) αποδέχεται και θα διευκολύνει την πραγματοποίηση όλων των σχετικών επιτόπιων ελέγχων που θα του ζητηθούν,
δδ) δεν έχει υποβάλει αίτηση για ένταξη σε αντίστοιχη δράση σε άλλο Εθνικό ή Ενωσιακό πρόγραμμα ενίσχυσης.
β) Βεβαίωση συλλογικού οργάνου σύμφωνα με την περίπτωση γ του άρθρου 3, ότι ο ενδιαφερόμενος δραστηριοποιείται μόνιμα στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους.
γ) Αντίγραφα των σχετικών παραστατικών παράδοσης ή πώλησης μελιού, στα οποία αναγράφονται τα στοιχεία του παραγωγού και η διακινούμενη ποσότητα μελιού κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος από το έτος υποβολής της αίτησης συμμετοχής στο Πρόγραμμα.

4. Τα δικαιολογητικά της παρ. 3 του παρόντος άρθρου δύναται να μεταφορτωθούν ηλεκτρονικά στη ψηφιακή εφαρμογή ή να υποβληθούν στην αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής.

5. Κατ’ εξαίρεση, για το έτος ενίσχυσης 2020, η αίτηση ενίσχυσης στο Πρόγραμμα δύναται να υποβληθεί στην αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής. Στη συνέχεια όλα τα απαραίτητα στοιχεία των αιτήσεων καταχωρούνται σε αναλυτικό πίνακα, σύμφωνα με το υπόδειγμα 3. Ο αναλυτικός πίνακας αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε μορφή xls εντός 5 εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων ενίσχυσης, στο αρμόδιο τμήμα της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

6. Εάν η συνολική ποσότητα του μελιού που παρήγαγε και εμπορεύθηκε νομίμως ο δικαιούχος κατά το προηγούμενο έτος από το έτος υποβολής της αίτησης συμμετοχής στο Πρόγραμμα, είναι μικρότερη από την προβλεπόμενη στην περίπτωση δ του άρθρου 3, ο αριθμός των επιλέξιμων προς ενίσχυση κυψελών προκύπτει από το αποτέλεσμα της διαίρεσης των χιλιόγραμμων του παραχθέντος μελιού που έχει διακινηθεί νομίμως, διά του αριθμού πέντε (ελάχιστη ποσότητα παραχθέντος και εμπορευόμενου μελιού ανά κατεχόμενη κυψέλη), στρογγυλοποιούμενο προς τον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

7. Η υποβολή αίτησης ενίσχυσης μετά την καταληκτική ημερομηνία, συνεπάγεται μείωση κατά 1% ανά εργάσιμη ημέρα των ποσών που θα δικαιούταν να λάβει ο δικαιούχος εάν η αίτηση είχε υποβληθεί εμπρόθεσμα, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κανονισμού 181/2014. Στην περίπτωση αυτή ο δικαιούχος συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά στο δείγμα επιτόπιου ελέγχου. Εάν η εν λόγω καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 25 ημερών, η αίτηση θεωρείται ως μη αποδεκτή και δεν χορηγείται ουδεμία ενίσχυση στον δικαιούχο.

8. Οι αιτήσεις ενίσχυσης μπορούν να διορθωθούν οποιαδήποτε στιγμή μετά την υποβολή τους, εφόσον η αρμόδια υπηρεσία αναγνωρίσει την ύπαρξη προφανούς σφάλματος, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Κανονισμού 181/2014.

9. Για τη διασφάλιση της ορθής εκτέλεσης του Προγράμματος διενεργούνται από τις αρμόδιες αρχές έλεγχοι, οι οποίοι διακρίνονται σε επιτόπιους (τακτικούς και έκτακτους) και διοικητικούς, σύμφωνα με το άρθρο 7.

10. Το αρμόδιο τμήμα της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, επεξεργάζεται τις αιτήσεις των δικαιούχων και ενημερώνει τις αρμόδιες ΔΑΟΚ, μέχρι τις 5 Νοεμβρίου του έτους υποβολής της αίτησης ενίσχυσης, με τα συγκεντρωτικά στοιχεία δηλώσεων των αιτούντων, προκειμένου να διενεργηθούν οι προβλεπόμενοι διοικητικοί και επιτόπιοι έλεγχοι.

Άρθρο 6
Καταβολή της ενίσχυσης στους δικαιούχους

1. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, λαμβάνοντας υπόψη το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης ανά κατεχόμενη επιλέξιμη κυψέλη συντάσσει καταστάσεις δικαιούχων, μέσω ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής και αποστέλλει τα απαραίτητα στοιχεία στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., σύμφωνα με το υπόδειγμα 5, μέχρι τις 15 Ιανουαρίου του επόμενου έτους υποβολής της αίτησης, για τη διενέργεια διασταυρωτικών ελέγχων και πληρωμή των δικαιούχων.

2. Με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διοικητικών και επιτόπιων ελέγχων του άρθρου 7 της παρούσας απόφασης και μέχρι τις 10 Απριλίου του επόμενου έτους από το έτος υποβολής της αίτησης, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ:
α) συντάσσει την κατάσταση πληρωμής των τελικών δικαιούχων, η οποία δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ και διαβιβάζεται στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και
β) διαβιβάζει τον αριθμό των οριστικών δικαιούχων και το συνολικό αριθμό επιλέξιμων προς ενίσχυση κυψελών στη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ.

3. Η οικονομική ενίσχυση στους δικαιούχους του Προγράμματος καταβάλλεται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. απευθείας στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς το αργότερο έως 30 Ιουνίου του επόμενου ημερολογιακού έτους, σύμφωνα με το άρθρο 28 του καν. (ΕΕ) 181/2014.

Άρθρο 7 Έλεγχοι

1. Για τη διαπίστωση της τήρησης των κοινοτικών διατάξεων και της παρούσας απόφασης, διενεργούνται διοικητικοί και επιτόπιοι έλεγχοι σύμφωνα με τα άρθρα 20 έως και 23 του Κανονισμού 181/2014.

2. Οι Δ.Α.Ο.Κ. των αρμόδιων Περιφερειακών Ενοτήτων διενεργούν διοικητικούς ελέγχους σε ποσοστό 100% των αιτήσεων ενίσχυσης, προκειμένου να διαπιστωθεί αν ο δικαιούχος πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 3 και συγκεκριμένα:
α) την ορθότητα των δηλωμένων στοιχείων,
β) τα υποβληθέντα παραστατικά εμπορίας μελιού και γ) την επιλεξιμότητα των κυψελών, συναρτήσει της
ποσότητας παραγωγής και εμπορίας μελιού.

3. Οι διοικητικοί έλεγχοι διενεργούνται από έναν υπάλληλο της αρμόδιας Δ.Α.Ο.Κ., ο οποίος συντάσσει έκθεση ελέγχου, συμπληρώνοντας το έντυπο «διοικητικού ελέγχου», σύμφωνα με το υπόδειγμα 3.

4. Οι Δ.Α.Ο.Κ. των αρμόδιων Περιφερειακών Ενοτήτων διενεργούν επιτόπιους ελέγχους με δειγματοληψία, βάσει ανάλυσης κινδύνου και αντιπροσωπευτικότητας των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί.

5. Το δείγμα ελέγχου εξάγεται από το αρμόδιο τμήμα της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης σε ποσοστό τουλάχιστον 5% των αιτήσεων ενίσχυσης, βάσει ανάλυσης κινδύνου. Tο δείγμα πρέπει να αντιπροσωπεύει τουλάχιστον 5% των ποσών που καλύπτονται από την ενίσχυση.

6. Για την ανάλυση κινδύνου λαμβάνονται, κατά περίπτωση, υπόψη:
α) το ποσό ενίσχυσης,
β) ο αριθμός των δηλωμένων κυψελών,
γ) οι μεταβολές σε σχέση με το προηγούμενο έτος,
δ) οι διαπιστώσεις των ελέγχων που διενεργήθηκαν τα προηγούμενα έτη.

7. Για την εξασφάλιση αντιπροσωπευτικότητας, από τον ελάχιστο αριθμό των αιτούντων που πρόκειται να υποβληθούν σε επιτόπιους ελέγχους επιλέγεται τυχαία ποσοστό μεταξύ 20% και 25%.

8. Οι επιτόπιοι έλεγχοι διενεργούνται από διμελές κλιμάκιο ελεγκτών της αρμόδιας Δ.Α.Ο.Κ. Για κάθε επιτόπιο έλεγχο συντάσσεται έκθεση ελέγχου, συμπληρώνοντας το έντυπο «επιτόπιου ελέγχου», σύμφωνα με το υπόδειγμα 4 της παρούσας. Οι αιτούντες ενίσχυση ή οι αντιπρόσωποι τους έχουν τη δυνατότητα να υπογράψουν την έκθεση ελέγχου για να βεβαιώσουν την παρουσία τους στον έλεγχο και να προσθέσουν παρατηρήσεις. Σε περίπτωση διαπίστωσης παρατυπιών, οι αιτούντες λαμβάνουν αντίγραφο της εν λόγω έκθεσης.

9. Με την ολοκλήρωση των διοικητικών και επιτόπιων ελέγχων από τις Δ.Α.Ο.Κ. ενημερώνεται η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, και το ηλεκτρονικό μελισσοκομικό μητρώο με όλα τα αποτελέσματα των ελέγχων, το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους.

10. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. διενεργεί μηχανογραφικούς διασταυρωτικούς διοικητικούς ελέγχους, δευτεροβάθμιους επιτόπιους ελέγχους ή και έκτακτους επιτόπιους ελέγχους όποτε κρίνεται απαραίτητο, συντάσσει σχετικώς έκθεση ελέγχου, την οποία διαβιβάζει στις αρμόδιες αρχές της παρ. 1 και 3 του άρθρου 2.

Άρθρο 8
Παροχή Απόψεων Αιτούντων

1. Οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να παράσχουν τις απόψεις τους σχετικά με τα αποτελέσματα του επιτόπιου ελέγχου στις Δ.Α.Ο.Κ. των αρμόδιων Περιφερειακών Ενοτήτων, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της έκθεσης ελέγχου.

2. Οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να παράσχουν τις απόψεις τους σχετικά με τα αποτελέσματα των διασταυρωτικών διοικητικών ελέγχων, δευτεροβάθμιων επιτόπιων ελέγχων και των έκτακτων επιτόπιων ελέγχων στις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της έκθεση ελέγχου.

Άρθρο 9
Κυρώσεις Εξαιρετικές Περιστάσεις Ανωτέρα Βία

1. Σε εφαρμογή του άρθρου 24 του κανονισμού 181/2014, αν από τη διενέργεια των διοικητικών και των επιτόπιων ελέγχων διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος παρουσίασε ψευδή στοιχεία και δεν συμμορφώνεται με τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρούσας απόφασης, αποκλείεται από το καθεστώς χορήγησης της ενίσχυσης του Προγράμματος για το τρέχον και το επόμενο ημερολογιακό έτος, με την επιφύλαξη των άρθρων 25 και 27 του Κανονισμού 181/2014..

2. Σε περίπτωση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών στους δικαιούχους εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 26 του κανονισμού 181/2014 με την επιφύλαξη του άρθρου 27 του ιδίου ως άνω κανονισμού. Η ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 2520/1997 (Α’ 173), όπως ισχύει κάθε φορά.

3. Αν διαπιστωθεί απάτη ή βαρεία αμέλεια για την οποία είναι υπεύθυνος ο δικαιούχος, εκτός από την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών που έλαβε και τους σχετικούς τόκους, αποκλείεται της ενίσχυσης και για τα επόμενα δύο (2) διαδοχικά έτη.

4. Αν τα ελεγχόμενα παραστατικά είναι ελλιπή ή δεν έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρούσας απόφασης εκτός των περιπτώσεων των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου, η ενίσχυση μειώνεται κατά το μέρος που αφορά τα εν λόγω παραστατικά.

5. Αν ο δικαιούχος αρνείται, παρεμποδίζει ή δε διευκολύνει τον έλεγχο, καθώς και αν δεν παρέχει πληροφορίες και στοιχεία ή αν παρέχει ψευδείς ή ελλιπείς ή ανακριβείς πληροφορίες και στοιχεία, αποκλείεται από την ενίσχυση κατά την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής και για τα επόμενα δύο (2) διαδοχικά έτη. Στην περίπτωση κατά την οποία έχει ήδη καταβληθεί στον δικαιούχο το σύνολο ή μέρος της ενίσχυσης για την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3.

6. Αν κατά τον έλεγχο, διοικητικό ή επιτόπιο, διαπιστωθεί διαφορά μεταξύ του δηλωθέντος προς ενίσχυση αριθμού κατεχομένων κυψελών και του προσδιορισθέντος από τους ελέγχους αντίστοιχου αριθμού, τότε:
α) αν η διαφορά είναι μικρότερη ή ίση του 10 % επί του αιτηθέντος αριθμού, το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως βάση υπολογισμού της ενίσχυσης τον προσδιορισθέντα αριθμό, εφόσον συνεχίζουν να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας,
β) αν η διαφορά είναι μεγαλύτερη του 10% και μικρότερη ή ίση του 20 % επί του αιτηθέντος αριθμού, το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως βάση υπολογισμού της ενίσχυσης τον αιτηθέντα αριθμό μείον το διπλάσιο της διαφοράς μεταξύ αιτηθέντος και προσδιορισθέντος αριθμού, εφόσον συνεχίζουν να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας,
γ) αν η διαφορά είναι μεγαλύτερη του 20 % επί του αιτηθέντος αριθμού, δεν χορηγείται καμία ενίσχυση.

7. Η αρμόδια αρχή που διενήργησε τον έλεγχο ενημερώνει για τυχόν ευρήματα κατά τη διάρκεια του ελέγχου τον υπόχρεο και τις αρμόδιες αρχές, κατά περίπτωση, που καθορίζονται στο άρθρο 2 για τις απαιτούμενες ενέργειές τους.

8. Οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας και οι εξαιρετικές περιστάσεις κοινοποιούνται εγγράφως στην αρμόδια αρχή που διενήργησε τον έλεγχο, μαζί με τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία που κρίνονται ικανοποιητικά από την εν λόγω αρχή, εντός δεκαπέντε εργάσιμων ημερών από την ημέρα που ο δικαιούχος ή ο έλκων εξ αυτού δικαιώματα είναι σε θέση να το πράξει.

9. Οι προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις δεν επιβάλλονται στις περιπτώσεις που ο δικαιούχος δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις δεσμεύσεις ή τις λοιπές υποχρεώσεις λόγω φυσικών περιστατικών που επηρεάζουν το μελισσοκομείο του, υπό τον όρο ότι έχει ενημερώσει εγγράφως την αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής εντός δέκα εργάσιμων ημερών από τη διαπίστωση της μείωσης του αριθμού των κατεχομένων κυψελών. Με την επιφύλαξη των πραγματικών περιστάσεων που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε μεμονωμένες περιπτώσεις, οι αρμόδιες αρχές μπορεί να αποδεχθούν ως φυσικά περιστατικά που επηρεάζουν το μελισσοκομείο α) τον θάνατο μελισσοσμηνών εξαιτίας ασθένειας βεβαιωμένης από επίσημη κτηνιατρική αρχή ή β) τον θάνατο μελισσοσμηνών ή την απώλεια κυψελών ή μελισσοσμηνών μετά από ατύχημα ή φυσικές καταστροφές ή εξαιρετικές περιστάσεις βεβαιωμένες από επίσημες αρχές για το οποίο ο δικαιούχος δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος.

Άρθρο 10
Ανακοινώσεις και εκθέσεις

1. Το Τμήμα Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και Ευρωπαϊκών Σχέσεων της Διεύθυνσης Αγροτικής Πολιτικής, Τεκμηρίωσης και Διεθνών Σχέσεων του ΥΠΑΑΤ:
α) Σε εκτέλεση της παρ. 1 του άρθρου 20 του Κανονισμού 229/2013, ανακοινώνει στην Επιτροπή, το αργότερο στις 15 Φεβρουαρίου κάθε έτους, τις πιστώσεις που διαθέτει και τις οποίες σκοπεύει να δαπανήσει κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους για την εφαρμογή κάθε μέτρου που περιλαμβάνεται στο Πρόγραμμα «Ειδικά Μέτρα για τα Μικρά Νησιά του Αιγαίου».
β) Υποβάλλει στην Επιτροπή, το αργότερο στις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους, την έκθεση της παρ. 2 του άρθρου 20 του Κανονισμού 229/2013.
γ) Σε εκτέλεση της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 30 του Κανονισμού 181/2014, κοινοποιεί στην Επιτροπή μέχρι 30 Απριλίου κάθε έτους, τον συνολικό αριθμό των αιτήσεων ενίσχυσης και τα σχετικά ποσά για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.
δ) Σε εκτέλεση της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 30 του Κανονισμού 181/2014, κοινοποιεί στην Επιτροπή, μέχρι 31 Ιουλίου κάθε έτους, τις αιτήσεις ενίσχυσης που είναι οριστικά επιλέξιμες και τα σχετικά ποσά για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

2. Το Τμήμα Διαχείρισης Data Center, Δικτύων και Βάσεων Δεδομένων της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ κοινοποιεί στις αρμόδιες αρχές της παρ. 1 και 2 του άρθρου 2 μέχρι 15 Απριλίου κάθε έτους, τον συνολικό αριθμό των αιτήσεων ενίσχυσης και τα σχετικά ποσά για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

3. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε κοινοποιεί στις αρμόδιες αρχές της παρ. 1 και 2 του άρθρου 2 μέχρι 15 Ιουλίου κάθε έτους, τις αιτήσεις ενίσχυσης που είναι οριστικά επιλέξιμες και τα σχετικά ποσά για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

Άρθρο 11
Πρόσβαση στα στοιχεία της Αίτησης

1. Οι αρμόδιες αρχές, όπως αυτές καθορίζονται στο άρθρο 2 της παρούσας απόφασης, ανάλογα με το τομέα αρμοδιότητας, θα έχουν πρόσβαση σε κάθε πληροφορία και σε στατιστικά στοιχεία σχετική με την πορεία της εφαρμογής των μέτρων στήριξης του Προγράμματος, όπως αυτά ορίζονται.

2. Το Τμήμα Διαχείρισης Data Center, Δικτύων και Βάσεων Δεδομένων της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ παρέχει πλήρη ηλεκτρονική πρόσβαση στην ψηφιακή εφαρμογή υποβολής αιτήσεων των δικαιούχων, στις υπηρεσίες της παρ. 1 και 2 του άρθρου 2.

Άρθρο 12 Καταργούμενες Διατάξεις

1. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης καταργείται η υπ’ αρ. 687/295610/24-05-2007 (Β’ 897) απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

2. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά στην ως άνω καταργούμενη απόφαση και στις τροποποιητικές αυτής αποφάσεις, νοείται ως αναφορά στην παρούσα.

Άρθρο 13 Γενικές Διατάξεις

1. Με εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων παρέχονται, όποτε κρίνεται απαραίτητο, διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση της παρούσας.

2. Για το έτος 2020, μη τήρηση της προϋπόθεσης της περίπτωσης δ του άρθρου 3 δεν αποτελεί κριτήριο αποκλεισμού ή μείωσης της δικαιούμενης ενίσχυσης, δεδομένου ότι οι απαιτούμενες από τον δικαιούχο ενέργειες αναφέρονται σε έτος προγενέστερο της αλλαγής του καθεστώτος και της έναρξης ισχύος της παρούσας.

3. Όπου στην παρούσα αναφέρεται ημερομηνία που συμπίπτει με μη εργάσιμη ημέρα για το δημόσιο, ως καταληκτική ημερομηνία λαμβάνεται η αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.

4. Όπου στην παρούσα αναφέρεται προθεσμία, λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία πρωτοκόλλου εισόδου στην αρμόδια Υπηρεσία.

5. Στην παρούσα απόφαση προσαρτώνται υποδείγματα τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΩΝ
Υπόδειγμα 1: Αίτηση Ενίσχυσης Δήλωση κατεχομένων κυψελών
Υπόδειγμα 2: Υπεύθυνη Δήλωση
Υπόδειγμα 3: Πρακτικό Διοικητικού Ελέγχου Υπόδειγμα 4: Πρακτικό Επιτόπιου Ελέγχου Υπόδειγμα 5: Συγκεντρωτική Κατάσταση Πληρωμής
Δικαιούχων

Άρθρο 14 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 24 Αυγούστου 2020

Ο Υπουργός
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ

Η Υφυπουργός
ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ

Ο Υφυπουργός
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ