2814.3/91928/16-12-2021
Θέσπιση μέτρου στήριξης των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. (Ο.Λ.Α.Ε.) εποπτείας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.Ν.Α.Ν.Π.) βάσει του τμήματος 3.1 του προσωρινού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Αριθμ. 2814.3/91928/ 2021

(ΦΕΚ Β’ 6156/22-12-2021)

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. α. Το άρθρο 75 του ν. 4811/2021 «Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας και Τουρισμού, ρυθμίσεις για τις παραγωγικές δραστηριότητες και την ενίσχυση της ανάπτυξης και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α΄ 108).
β. Το άρθρο 7 του ν. 4722/2020 «Κύρωση: α) της από 10.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, προστασίας από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19, στήριξης της αγοράς εργασίας και διευκόλυνσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας» (A΄ 157) και β) της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, την προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας και την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας των σχολικών μονάδων, τη στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων και της αγοράς εργασίας και την ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας προς αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, καθώς και τη στήριξη των πλημμυροπαθών της Εύβοιας που επλήγησαν κατά τις πλημμύρες της 8ης και 9ης Αυγούστου 2020» (Α΄ 161) και άλλες διατάξεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλων επειγόντων ζητημάτων» (Α΄ 177).
γ. Το άρθρο 7 του ν. 4682/2020 «Κύρωση: α) της από 25.2.2020 Π.Ν.Π. «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» (Α΄ 42), β) της από 11.3.2020 Π.Ν.Π. «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19 και της ανάγκης περιορισμού της διάδοσής του» (A΄ 55) και γ) της από 14.3.2020 Π.Ν.Π. «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Α΄ 64) και άλλες διατάξεις» (Α΄ 76).
δ. Τα κείμενα του προσωρινού πλαισίου, όπως εγκρίθηκε στις 19 Μαρτίου 2020 [C/2020/1863], και των τροποποιήσεων του C(2020) 2215 της 3ης Απριλίου 2020, C(2020) 3156 της 8ης Μαΐου 2020, της C(2020) 4509 της 29ης Ιουνίου 2020 και C(2020) 7127 της 13ης Οκτωβρίου 2020, όπως αποτυπώνονται στην ανακοίνωση της Επιτροπής, προσωρινό πλαίσιο για την λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας έξαρσης της νόσου COVID-19 (ενοποιημένο κείμενο) και ειδικότερα το τμήμα 3.1 αυτού.
ε. Το άρθρο 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) και ιδίως το στοιχείο β΄της παρ. 3 του άρθρου αυτού.
στ. Το άρθρο τρίτου της από 30.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» (Α΄ 75) η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4684/2020 (Α΄ 86), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο τέταρτο της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» (Α΄ 84) η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4690/2020 (Α΄ 104).
ζ. Το άρθρο δεύτερου της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 68), η οποία κυρώθηκε με το ν. 4683/2020 (Α΄ 83).
η. Τα άρθρα εξηκοστό έκτο και εξηκοστό όγδοο της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α΄ 84), η οποία κυρώθηκε με το ν. 4690/2020 (Α΄ 104).
θ. Το άρθρο 90 του ν. 4706/2020 «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, μέτρα προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1131 και άλλες διατάξεις» (Α΄ 136).
ι. Το άρθρο 16 του ν. 4728/2020 «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός», περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» (Α΄ 186).
ια. Την υπό στοιχεία Δ1α/ΓΠ.οικ.20009/20.3.2020 κοινή υπουργική απόφαση «Επιβολή του μέτρου του εν μέρει προσωρινού περιορισμού κυκλοφορίας κάθε τύπου πλοίων και σκαφών καθώς και του απόπλου και κατάπλου ιδιωτικών πλοίων αναψυχής και επαγγελματικών τουριστικών πλοίων στην ελληνική Επικράτεια, προς περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού CΟVID-19, για το χρονικό διάστημα από 21.3.2020 και ώρα 06:00 έως και 21.4.2020 και ώρα 06:00» (Β΄ 944), όπως τροποποιήθηκε από τις υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ. 23450/7.4.2020 (Β΄ 1209) και Δ1α/ΓΠ.οικ.25779/17.4.2020 (Β΄ 1480) κοινές υπουργικές αποφάσεις.
ιβ. Το άρθρο 2 σημείο 18 και του παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για την λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE L 187 της 26.6.2014).
ιγ. Το άρθρο 21 έως 27 του Μέρους Τρίτου του ν. 2932/2001 «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές Σύσταση Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες και άλλες διατάξεις» (Α΄ 145).
ιδ. Το π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α΄ 26).
ιε. Το άρθρο 2 του ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» (Α΄ 102).
ιστ. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).
ιζ. Την περ. ιβ του άρθρου 20 και την παρ. 3 του άρθρου 77 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και Εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

2. Την υπό στοιχεία 59886/ΕΥΚΕ913/11.6.2020 κοινή υπουργική απόφαση «Λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος σημασίας (ΠΣΣΕΗΣ) (Β΄ 2417).

3. Την υπ’ αρ. 2/53674/12.4.2021 απόφαση ΥΠΟΙΚ / ΓΛΚ / Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικής Πολιτικής και Προϋπολογισμού / Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης.

4. Την υπ’ αρ. 2/63794/20.4.2021 απόφαση ΥΠΟΙΚ / ΓΛΚ / Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικής Πολιτικής και Προϋπολογισμού / Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης.

5. Την υπ’ αρ. 2/65792/19.5.2021 απόφαση ΥΠΟΙΚ / ΓΛΚ / Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικής Πολιτικής και Προϋπολογισμού / Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης.

6. Την υπ’ αρ. 2811.23/8713/2.7.2021 απόφαση Ανάληψη Υποχρέωσης ΥΝΑΝΠ/ΓΔΟΥ/γρ.Α.Α.Υ. (Μητρώο Δεσμεύσεων Α/Α 10, Α/Α 46660 Βιβλίου Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής ΓΔΟΥ/ΥΝΑΝΠ), την υπ’ αρ. 2811.23/14927/4.10.2021 ανακλητική απόφαση ΥΝΑΝΠ/ΓΔΟΥ/γρ.Α.Α.Υ. (Μητρώο Δεσμεύσεων Α/Α 11, Α/Α 5890 Βιβλίου Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής ΓΔΟΥ/ΥΝΑΝΠ) και την υπ’ αρ. 2811.23/15265/13.10.2021 ανακλητική απόφαση ΥΝΑΝΠ/ΓΔΟΥ/γρ.Α.Α.Υ. (Μητρώο Δεσμεύσεων Α/Α 12, Α/Α 6395 Βιβλίου Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής ΓΔΟΥ/ΥΝΑΝΠ).

7. Την ανάγκη κάλυψης της απώλειας των εσόδων των O.Λ.Α.Ε. εποπτείας Υ.Ν.Α.Ν.Π. καθώς και των δαπανών που προκλήθηκαν από την εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19, κατά το οικ. έτος 2020, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων 1(β) και 1(γ) του προοιμίου της παρούσας απόφασης.

8. Το γεγονός ότι οι παρούσες επιχορηγήσεις πρέπει να χορηγηθούν στους Ο.Λ. Α.Ε. έως 31.12.2021.

9. Την υπ’ αρ. 73/8.7.2021 γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων.

10. Την υπό στοιχεία C(2021)9524/13-12-2021 σχετική εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

11. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό ύψους 3.601.430,36 €,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1. Προβληματική επιχείρηση: η επιχείρηση για την οποία συντρέχει τουλάχιστον μία από τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 2 σημείο 18 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης, όπως περιλαμβάνεται στο Παράρτημα ΙΙI της παρούσας το οποίο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.
2. Ενιαία επιχείρηση: νοείται ότι συνιστούν οι συνδεδεμένες μεταξύ τους επιχειρήσεις, ήτοι οι επιχειρήσεις που διατηρούν μεταξύ τους μία από τις ακόλουθες σχέσεις:
α) μια επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης,
β) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης,
γ) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί κυριαρχική επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού της τελευταίας,
δ) μια επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης.
Ως ενιαία επιχείρηση θεωρούνται επίσης οι επιχειρήσεις που διατηρούν μια από τις ως άνω σχέσεις μέσω μιας ή περισσότερων άλλων επιχειρήσεων, ή μέσω φυσικού προσώπου ή ομάδας φυσικών προσώπων που ενεργούν από κοινού.
3. Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ): οι επιχειρήσεις που πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στο παράρτημα I του Καν. 651/2014.
α) Μεσαίες επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από διακόσιους πενήντα (250) εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα πενήντα (50) εκατ. ευρώ και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα σαράντα τρία (43) εκατ. ευρώ.
β) Μικρές επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από πενήντα (50) εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα δέκα (10) εκατ. Ευρώ.
γ) Πολύ μικρές επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από δέκα (10) εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα δύο (2) εκατ. ευρώ.
Οι επιχειρήσεις που δεν πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στο ως άνω παράρτημα Ι του Κανονισμού, θεωρούνται μεγάλες.

Άρθρο 2
Σκοπός της επιχορήγησης-Δικαιούχοι

1. Αντικείμενο της απόφασης είναι η χορήγηση έκτακτης ενίσχυσης με τη μορφή άμεσης επιχορήγησης των O.Λ.Α.Ε. Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Πατρών, Ελευσίνας και Ραφήνας, εποπτείας του Υ.Ν.Α.Ν.Π. για την κάλυψη της απώλειας των εσόδων που προκλήθηκε από την εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19 από την εφαρμογή των διατάξεων (ζ) έως (ια) του προοιμίου της παρούσας απόφασης, καθώς και των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν για τον ίδιο λόγο, κατά το οικ. έτος 2020. Οι ενισχύσεις αυτές θα χορηγηθούν σύμφωνα με το τμήμα 3.1 του Προσωρινού Πλαισίου της Ε.Ε..

2. Η απώλεια των εσόδων των Ο.Λ.Α.Ε. οφείλεται στη μείωση των πάσης φύσεως ανταποδοτικών δικαιωμάτων προσόρμισης, παραβολής / πλεύρισης, πρυμνοδέτησης και ελλιμενισμού των πλοίων / πλωτών ναυπηγημάτων, και επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών, στη μείωση τελών εισιτηρίων επιβατών, στη μείωση μισθώματος επαγγελματικών μισθώσεων, στην απαλλαγή καταβολής οικονομικού ανταλλάγματος παραχώρησης χρήσης χώρου χερσαίας εντός ζώνης λιμένα, στην επέκταση της χρήσης χώρου ο οποίος έχει παραχωρηθεί σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και ομπρελών σκίασης χωρίς πρόσθετο αντάλλαγμα, στη μείωση οικονομικού ανταλλάγματος σε πληττόμενες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε χώρους ζώνης λιμένα.
Επιπροσθέτως οι Ο.Λ.Α.Ε. πραγματοποίησαν με ίδιους πόρους δαπάνες για τη λήψη μέτρων προστασίας από την πανδημία κορονοϊού COVID-19.

Άρθρο 3
Διαδικασία υπαγωγής στο μέτρο

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του 1 (β) του προοιμίου της παρούσας, είναι δυνατή η ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό των κατά τα οριζόμενα στην περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) λοιπών Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (ΦΓΚ), των οποίων μειώνεται σημαντικά η ρευστότητα λόγω περιορισμού των εσόδων τους, ως απόρροια των μέτρων που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών από την εμφάνιση του κορωνοϊού (COVID -19) και για τον περιορισμό της διασποράς του. Περαιτέρω, σύμφωνα με τις διατάξεις του 1 (γ) του προοιμίου της παρούσας απόφασης από τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικονομικών και ειδικότερα του ειδικού φορέα 1023 711 0000000 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες» ΑΛΕ «Πιστώσεις για δράσεις που σχετίζονται με την υλοποίηση μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κορωνοϊό» αντιμετωπίζονται οι δαπάνες των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης που αφορούν στην αντιμετώπιση της πανδημίας.

2. Στο πλαίσιο αυτό οι κάτωθι Ο.Λ. Α.Ε. υπέβαλλαν στο ΥΝΑΝΠ, κατόπιν γνωστοποίησης του θεσμικού πλαισίου σύμφωνα με τα (β) και (γ) της παρ. 1 των προοιμιακών διατάξεων της παρούσας, σχετικά αιτήματα εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιχορήγησής τους από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΝΑΝΠ, πλην των Ο.Λ. Α.Ε. Ηγουμενίτσας, Εύβοιας και Λαυρίου που δεν υπέβαλλαν αίτημα:
Ο.Λ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ Α.Ε.
Ο.Λ. ΒΟΛΟΥ Α.Ε.
Ο.Λ. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Α.Ε.
Ο.Λ. ΚΑΒΑΛΑΣ Α.Ε.
Ο.Λ. ΚΕΡΚΥΡΑΣ Α.Ε.
Ο.Λ. ΠΑΤΡΩΝ Α.Ε.
Ο.Λ. ΡΑΦΗΝΑΣ Α.Ε.
Ο.Λ. ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Α.Ε.

3. Τα ανωτέρω αιτήματα κατόπιν ενδελεχούς αξιολόγησής από την ΓΔΟΥ του ΥΝΑΝΠ υπεβλήθησαν στην Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομικών και με τις υπ’ αρ. (3) έως (5) Αποφάσεις του προοιμίου οι σχετικές πιστώσεις ενεγράφησαν στο τακτικό προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2021 του ΥΝΑΝΠ.

4. Βασικοί παράγοντες για την υποβολή και αξιολόγηση των ανωτέρω αιτημάτων, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Οικονομικών, ήταν τα εξής:
α) ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός εκάστου Ο.Λ.Α.Ε. ως προς το σκέλος των εσόδων έτους 2020, σε σύγκριση με την εκτέλεση του, ήτοι τα απολογιστικά στοιχεία έτους 2020,
β) οι δαπάνες που πραγματοποίησε ο Ο.Λ.Α.Ε για την αντιμετώπιση της πανδημίας,
γ) η υποεκτέλεση στο σκέλος των λειτουργικών εξόδων του.

5. Στο μέτρο θα υπαχθούν ανωτέρω αναφερόμενοι Ο.Λ.Α.Ε. πληρουμένων των προϋποθέσεων των άρθρων 4 και 5 της παρούσας. Προς το σκοπό αυτό οι δικαιούχες επιχειρήσεις προσκομίζουν στην αρμόδια Υπηρεσία του άρθρου 4 τα δικαιολογητικά των Παραρτημάτων I και II εντός πέντε (05) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η οποία θα αξιολογήσει την πλήρωση των προϋποθέσεων των άρθρων 4 και 5 της παρούσας.

Άρθρο 4
Προϋποθέσεις χορήγησης της άμεσης επιχορήγησης

Προϋποθέσεις για τη χορήγηση της άμεσης επιχορήγησης στους δικαιούχους του άρθρου 2, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7, είναι σωρευτικά οι ακόλουθες:
α) να μην έχουν στη διάθεσή τους προηγούμενη ενίσχυση η οποία έχει κηρυχθεί ασυμβίβαστη με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και
αα) οι μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 1, να μην ήταν προβληματικές κατά την έννοια του Κανονισμού 651/2014 στις 31 Δεκεμβρίου 2019, και
ββ) οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στην παρ. 3 του άρθρου 1, ακόμα και αν ήταν προβληματικές την 31.12.2019 κατά τη στιγμή χορήγηση της ενίσχυσης:
ββα) να μην υπάγονται σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία ή άλλη διαδικασία αφερεγγυότητας και
βββ) να μην έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης και δεν έχουν ακόμη αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης και να μην έχουν λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και υπόκεινται ακόμη σε σχέδιο αναδιάρθρωσης.
Ο έλεγχος της εν λόγω προϋπόθεσης γίνεται και σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης σύμφωνα με τον ορισμό της παρ. 2 του άρθρου 1 της παρούσας.
Προς το σκοπό αυτό οι δικαιούχοι προσκομίζουν στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Οικονομικής Πληροφόρησης του ΥΝΑΝΠ τα δικαιολογητικά των Παραρτημάτων I και ΙI, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 3.

Άρθρο 5
Έλεγχος σώρευσης

1. Το συνολικό ποσό ενισχύσεων που έχουν λάβει οι Ο.Λ.Α.Ε. σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης από οποιοδήποτε πρόγραμμα βάσει του τμήματος 3.1 του Προσωρινού Πλαισίου, συνυπολογιζόμενης της χορηγούμενης δυνάμει της παρούσας ενίσχυσης, ελέγχεται σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 1, και δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του ενός εκατομμυρίου οχτακοσίων χιλιάδων (1.800.000,00) ευρώ. Σε περίπτωση υπέρβασης το υπερβάλλον ποσό περικόπτεται αναλόγως. Ο έλεγχος της σώρευσης διενεργείται από τη Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Οικονομικής Πληροφόρησης του ΥΝΑΝΠ με βάση τα σχετικά στοιχεία που υποβάλλει ο κάθε Ο.Λ.Α.Ε., σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 3, ώστε να μην οδηγεί σε υπέρβαση του κατά περίπτωση ανωτέρω ορίου.

2. Επιπλέον, διενεργείται αυτοματοποιημένος απολογιστικός έλεγχος με βάση τα συνολικά στοιχεία για τις ενισχύσεις που έχουν χορηγηθεί βάσει του τμήματος 3.1 του Προσωρινού Πλαισίου, στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης ενισχύσεων ήσσονος σημασίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Άρθρο 6
Υποχρέωση διαφάνειας και άλλες υποχρεώσεις

1. Οι ενισχύσεις που χορηγούνται δυνάμει του Προσωρινού Πλαισίου στο πλαίσιο της παρούσας αναρτώνται από την Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (ΑΜΚΕ) του ΥΝΑΝΠ, στην εφαρμογή της ΕΕ για την διαφάνεια “Transparency Award Module” (ΤΑΜ), εντός ενός έτους από την χορήγησή τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σημείο 88 του Προσωρινού Πλαισίου και στην υποπαρ. Β11 της παρ. Β΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α΄ 107).

2. Με τη λήψη της ενίσχυσης τεκμαίρεται η συναίνεση του δικαιούχου λήπτη της ενίσχυσης για τη δημοσιοποίηση των στοιχείων για την ενίσχυση που έλαβε.

3. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

4. Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τη φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, σύμφωνα με την κείμενη σχετική εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.

5. Η Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Οικονομικής Πληροφόρησης έχει τη γενική εποπτεία και την ευθύνη της διοικητικής υποστήριξης της δράσης. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αναλαμβάνει την υποχρέωση της επιβεβαίωσης τήρησης των υποχρεώσεων των δικαιούχων της ενίσχυσης και τηρεί λεπτομερή αρχεία για τουλάχιστον δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης των μεμονωμένων ενισχύσεων, από τα οποία αποδεικνύεται ότι τηρήθηκαν οι απαιτούμενες, εκ της παρούσας, προϋποθέσεις για την χορήγηση της επιστρεπτέας προκαταβολής. Επίσης, η ΑΜΚΕ του ΥΝΑΝΠ μεριμνά για την ανάρτηση των ενισχύσεων που χορηγούνται βάσει του Προσωρινού Πλαισίου στο ΤΑΜ, κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 1, καθώς και για την υποβολή των ετήσιων εκθέσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά τα προβλεπόμενα στο σημείο 88 και 89 του Προσωρινού Πλαισίου.

Άρθρο 7
Απόφαση επιχορήγησης των δικαιούχων

1. Μετά την έγκριση από την Ε.Ε. του παρόντος μέτρου, κατόπιν ελέγχου πλήρωσης των προϋποθέσεων των άρθρων 4 και 5, με απόφαση του ΥΝΑΝΠ, σύμφωνα με τις διατάξεις του 1(α) του προοιμίου της παρούσας, και κατόπιν εισήγησης του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΝΑΝΠ, χορηγείται ενίσχυση με μορφή άμεσης επιχορήγησης των δικαιούχων του άρθρου 2, το ύψος της οποίας με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 5, ισούται με το ποσό των 3.601.430,36 €, το οποίο προκύπτει από την εφαρμογή των κριτηρίων της παρ. 4 του άρθρου 3. Στην απόφαση αυτή θα καθορισθούν όλες οι λεπτομέρειες για τη διαδικασία της καταβολής της επιχορήγησης.

2. Για την έκδοση της απόφασης του παρόντος άρθρου, πληρούνται οι δημοσιονομικές προϋποθέσεις, ήτοι η ύπαρξη των σχετικών πιστώσεων στον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΝΑΝΠ έτους 2021 (οι υπ΄αριθμ. 3 έως και 5 αποφάσεις του προοιμίου της παρούσας απόφασης) καθώς και η σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης (το υπ’ αρ. 6 στοιχείο του προοιμίου της παρούσας απόφασης).

3. Η επιχορήγηση καταβάλλεται σε όλους τους δικαιούχους μέχρι 31.12.2021 ή έως την ημερομηνία λήξης του Προσωρινού Πλαισίου, όπως αυτή τυχόν παραταθεί μετά την θέση της παρούσας σε ισχύ.

4. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στο πρόγραμμα Διαύγεια.

Άρθρο 8
Έναρξη ισχύος

Η έναρξη ισχύος της παρούσας αρχίζει από την ημερομηνία έγκρισης του μέτρου από την Ε.Ε. κατόπιν κοινοποίησης κατ’ αρ. 108 πρ. 3 ΣΛΕΕ.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Πειραιάς, 16 Δεκεμβρίου 2021

Ο Υπουργός
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ