2/17201/0021/2020
Επείγουσες οδηγίες για τη διαδικασία προώθησης των κανονιστικών διοικητικών πράξεων που εκδίδονται με τη σύμπραξη του Υπουργού Οικονομικών
Αθήνα, 16 Απριλίου 2020
Αρ. Πρωτ. 2/17201/0021
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Διεύθυνση Επεξεργασίας Νομοθετικών Πράξεων και Κανονιστικών Διοικητικών Πράξεων
Τμήμα Γ’
Ταχ. Δ/νση : Πανεπιστημίου 37
Ταχ. Κώδικας : 10165
Τηλ.: 2103338566, – 279, -282, – 436, -257
E-mail : dd21-1@glk.gr
Fax : 2103338209
ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ
ΘΕΜΑ: «Επείγουσες οδηγίες για τη διαδικασία προώθησης των κανονιστικών διοικητικών πράξεων που εκδίδονται με τη σύμπραξη του Υπουργού Οικονομικών»
ΣΧΕΤ.: α. Εγκύκλιος Γ.Λ.Κ. με αρ. πρωτ. 2/14226/0021/25.02.2015 (ΑΔΑ: ΩΜΛ2Η-89Ζ)
β. Εγκύκλιος Γ.Λ.Κ. με αρ. πρωτ. 2/82950/0021/31.12.2015 (ΑΔΑ: 7ΞΕ8Η-ΓΝΙ)
Με αφορμή το γεγονός ότι, κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, περιέρχονται στις υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), προσχέδια ή σχέδια κανονιστικών διοικητικών πράξεων που προωθούνται από τα συναρμόδια Υπουργεία, προς παροχή απόψεων ή προς επεξεργασία, χωρίς να πληρούν τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την κατάρτιση των κανονιστικών πράξεων, σύμφωνα με τους εφαρμοστέους δημοσιονομικούς κανόνες, επισημαίνονται τα ακόλουθα:
1. Μη ολοκληρωμένα, προσχέδια κανονιστικών διοικητικών πράξεων (κ.υ.α. και π.δ.) συνυπογραφής του Υπουργού Οικονομικών, τα οποία περιέρχονται σε υπηρεσίες του, για παροχή απόψεων, παρουσιάζοντας ημιτελείς ρυθμίσεις στο προοίμιο και το διατακτικό τους, δεν μπορούν να τύχουν δημοσιονομικής επεξεργασίας και συνακόλουθα, παροχής απόψεων, καθόσον αυτή προϋποθέτει την ολοκλήρωση της νομοπαρασκευαστικής εργασίας από την πλευρά του επισπεύδοντος φορέα.
2. Σχέδια κανονιστικών διοικητικών πράξεων, υπογεγραμμένα από τους συναρμόδιους Υπουργούς, τα οποία εισέρχονται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για συνυπογραφή και από τον Υφυπουργό Οικονομικών, λόγω πρόκλησης δημοσιονομικών αποτελεσμάτων:
α. χωρίς να πληρούν ακόμη και τους στοιχειώδεις κανόνες για τη σύνταξη αυτών, σύμφωνα με τις σαφείς οδηγίες των (α) και (β) σχετικών εγκυκλίων του Γ.Λ.Κ.,
β. χωρίς να συνοδεύονται από την απαιτούμενη από το άρθρο 24 παρ.5 περ. ε’ του ν.4270/2014 εισήγηση των αρμοδίων Γ.Δ.Ο.Υ.,
γ. συνοδευόμενα από εισηγήσεις Γ.Δ.Ο.Υ., στις οποίες είτε δεν προσδιορίζονται οι προκαλούμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις είτε γίνεται μεν αναφορά ύψους, αλλά χωρίς σαφή και συγκεκριμένη ανάλυση και χωρίς σαφή προσδιορισμό του τρόπου κάλυψης αυτών,
ακόμη και εάν χαρακτηρίζονται ως εξαιρετικώς επείγοντα, δεν θα υπογράφονται αν προηγουμένως δεν έχουν τηρηθεί οι σχετικές δημοσιονομικές διατάξεις.
3. Τονίζεται επίσης, ότι δεν θα γίνονται αποδεκτές, αόριστες ή ελλιπείς εισηγήσεις Γ.Δ.Ο.Υ.. Σε περιπτώσεις που δεν είναι δυνατός ο ακριβής και αναλυτικός προσδιορισμός των προκαλούμενων δημοσιονομικών επιπτώσεων, επιβάλλεται να εξαντλούνται όλα τα περιθώρια για την, έστω και κατά προσέγγιση, εκτίμηση αυτών. Ειδικότερα, ανάλογα με το περιεχόμενο της προτεινόμενης ρύθμισης, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται οι υπάρχουσες βάσεις δεδομένων ή να επιχειρούνται προβολές με βάση παρεμφερείς περιπτώσεις χρησιμοποιώντας, κατά περίπτωση, τα ενδεδειγμένα στοιχεία και εργαλεία.
4. Με βάση τα ανωτέρω, παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες για την κατάρτιση των σχετικών εισηγήσεων Προϊσταμένων Γ.Δ.Ο.Υ., που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 5 ε του άρθρου 24 του ν.4270/2014, τόσο επί των σχεδίων νόμων και τροπολογιών όσο και επί των σχεδίων κανονιστικών πράξεων, με ανάλογη προσαρμογή κατά περίπτωση:
α. Κάθε είδος αποτελέσματος θα πρέπει να αιτιολογείται πλήρως. Ως προκαλούμενο αποτέλεσμα νοείται η μεταβολή που επέρχεται από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις σε σχέση με την υφιστάμενη νομοθεσία (νομοθετικές ή/και κατ’ εξουσιοδότηση κανονιστικές ρυθμίσεις).
β. Είδη αποτελεσμάτων:
(1). Αρνητικά:
Δαπάνη: ετήσια, εφάπαξ, ενδεχόμενη,
Απώλεια/μείωση μη φορολογικών- εσόδων: ετήσια, εφάπαξ,
ενδεχόμενη,
Νομιμοποίηση δαπάνης (για νομοσχέδια),
Μείωση περιουσίας.
(2). Θετικά:
Εξοικονόμηση δαπάνης: ετήσια, εφάπαξ, ενδεχόμενη,
Αύξηση – μη φορολογικών – εσόδων: ετήσια, εφάπαξ, ενδεχόμενη,
Αύξηση περιουσίας.
(3). Ουδέτερα:
Μη πρόκληση δημοσιονομικών επιπτώσεων εκ των ανωτέρω, ανά επηρεαζόμενο φορέα (και όχι σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης).
γ. Κατά τον προσδιορισμό των αποτελεσμάτων επιβάλλεται:
(1). Η ποσοτικοποίηση αυτών και η ανάλυση του τρόπου υπολογισμού τους. (παράθεση των οικονομικών και άλλων δεδομένων/στοιχείων, βάσει των οποίων έγινε ο υπολογισμός, εφόσον αυτά είναι μετρήσιμα).
(2). Ο προσδιορισμός των ποσοτικοποιημένων οικονομικών αποτελεσμάτων ανά κατηγορία/είδος δαπανών (π.χ. μισθολογικές, λειτουργικές, εξοπλισμός, έξοδα κίνησης/μεταφοράς, στέγασης, εκπαίδευσης, αποζημίωσης/αμοιβής), με τον αντίστοιχο ΑΛΕ/ΚΑΕ (κατά περίπτωση), και κατ’ άρθρο ή και ανά παράγραφο άρθρου του νομοθετήματος και όχι συμψηφιστικά, προκειμένου να υπάρχει αναλυτική αποτύπωση των δημοσιονομικών επιπτώσεων.
(3). Η εξάντληση όλων των περιθωρίων για την ποσοτικοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων, έστω και σε εκτιμώμενη τάξη μεγέθους (παράθεση των παραδοχών/υποθέσεων στις οποίες βασίστηκε η εκτίμηση). Σε εξαιρετικές περιπτώσεις αδυναμίας προσδιορισμού αυτών θα πρέπει να παρατίθεται επαρκής τεκμηρίωση, ώστε να αποτρέπονται ενδεχόμενα καταχρηστικής επίκλησης της αδυναμίας.
(4). Ο προσδιορισμός του τρόπου κάλυψης των προκαλούμενων δαπανών ή της αναπλήρωσης της προκαλούμενης απώλειας/μείωσης εσόδων. Ειδικά στις κανονιστικές διοικητικές πράξεις, στις οποίες υπάρχει η υποχρέωση τήρησης του άρθρου 90 του Π.Δ. 63/2005 και του άρθρου 12 του Π.Δ. 80/2016, ο τρόπος αντιμετώπισης της δαπάνης πρέπει να διατυπώνεται με σαφήνεια, με βεβαίωση περί της ύπαρξης ή μη εγγεγραμμένων πιστώσεων στον ειδικό φορέα και τον εκάστοτε ΑΛΕ/ΚΑΕ, κατά περίπτωση, επαρκών για την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης δαπάνης και, σε θετική περίπτωση, με τη βεβαίωση περί δέσμευσης ισόποσης πίστωσης και αναφορά των ΑΔΑ των αντίστοιχων αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης των άρθρων 66 και 67 του ν.4270/2014. Εφόσον αφορά σε δαπάνη που επιβαρύνει το ΠΔΕ, αναγράφεται η προβλεφθείσα Συλλογική Απόφαση με τον κωδικό του έργου/μελέτης και την οικεία απόφαση ένταξης. Ευνόητο είναι ότι το περιεχόμενο της εισήγησης Γ.Δ.Ο.Υ. και το περιεχόμενο του στοιχείου του προοιμίου των κανονιστικών πράξεων περί του προκαλούμενου δημοσιονομικού αποτελέσματος πρέπει να συμφωνούν μεταξύ τους.
(5). Η διαβεβαίωση ότι τα προκαλούμενα αποτελέσματα είναι ή όχι εντός των προβλέψεων του εκτελούμενου προϋπολογισμού και του ισχύοντος Μ.Π.Δ.Σ. Εν προκειμένω, δεν θα πρέπει να συγχέεται ο τρόπος κάλυψης των δαπανών με το προκαλούμενο από τη διάταξη αποτέλεσμα (για παράδειγμα, δεν είναι ορθή η διαπίστωση ότι δεν προκαλείται δαπάνη, επειδή είναι εγγεγραμμένες οι πιστώσεις για την αντιμετώπισή της. Η διαπίστωση αυτή έχει σημασία για την εκτέλεση του βαρυνόμενου προϋπολογισμού και κατ’ επέκταση του Μ.Π.Δ.Σ., αλλά όχι για τη διακρίβωση του νόμω αποτελέσματος).
(6). Η παράθεση εναλλακτικών τρόπων κάλυψης προκαλούμενων αποτελεσμάτων σε περίπτωση που είναι εκτός των προβλέψεων του εκτελούμενου προϋπολογισμού και του Μ.Π.Δ.Σ. με συγκεκριμένη και όχι αόριστη αναφορά (η παράμετρος αυτή αφορά στα νομοσχέδια και στις τροπολογίες).
δ. Σε περίπτωση που επιμέρους οικονομικά αποτελέσματα ή ακόμη και το σύνολο αυτών δεν επηρεάζουν τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά τον προϋπολογισμό εποπτευόμενου/-ων φορέα/-ων και επομένως ο Γ.Δ.Ο.Υ. του επισπεύδοντος Υπουργείου δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει τις οικονομικές επιπτώσεις, πρέπει με ευθύνη του ιδίου να συγκεντρώνονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία από τις οικονομικές υπηρεσίες των φορέων, ο προϋπολογισμός των οποίων επηρεάζεται. Η συγκεκριμένη ενημέρωση είναι απαραίτητη, δεδομένου ότι όλες οι οικονομικές επιπτώσεις εξετάζονται σε επίπεδο φορέων Γενικής Κυβέρνησης. Στην περίπτωση αυτή δεν αρκεί η απλή παραπομπή π.χ. σε σχετικό έγγραφο έκθεσης δαπάνης του φορέα αυτού, αλλά, προκειμένου αυτό να υιοθετηθεί στο κείμενο της Εισήγησης του Γ.Δ.Ο.Υ., απαιτείται η προηγούμενη αξιολόγηση/έλεγχος του υποστηριζόμενου από τον εποπτευόμενο φορέα αποτελέσματος, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του Γ.Δ.Ο.Υ.
ε. Η εισήγηση Γ.Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να συνυποβάλλεται και επί ρυθμίσεων που δεν επιφέρουν δημοσιονομική επίπτωση, με επαρκή σχετική αιτιολογία.
στ. Σε περίπτωση συναρμοδιότητας περισσοτέρων Υπουργείων, ο προϊστάμενος Γ.Δ.Ο.Υ. του επισπεύδοντος Υπουργείου συγκεντρώνει όλες τις εισηγήσεις Γ.Δ.Ο.Υ. από όλους τους εμπλεκομένους φορείς.
ζ. Τέλος, είναι ευνόητο ότι η εισήγηση Γ.Δ.Ο.Υ. δεν αποστέλλεται αυτοτελώς, αλλά συνοδεύει το πρωτότυπο νομοσχέδιο/τροπολογία/σχέδιο κανονιστικής πράξης για το οποίο εκδόθηκε.
Ο Υπουργός Οικονομικών
Χρήστος Σταϊκούρας
Ακριβές αντίγραφο
Ο Προϊστάμενος Διεκπεραίωσης του Αυτοτελούς Γραφείου Γραμματείας και Αρχείου
κ.α.α.