17176/11.09.2023
Διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτης αρωγής, έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε ιδιοκτήτες που επλήγησαν από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν αρχής γενομένης από την 4η ως την 11η Σεπτεμβρίου 2023 στη χώρα.

 

(ΦΕΚ Β 5405/11.9.2023)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ – ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τα άρθρα 24Α και 24Β του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 66).

2. Τον ν. 5000/2022 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα» (Α’ 226).

3. Το Κεφάλαιο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια – Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και τον ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

4. Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).

5. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

6. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

7. Τον ν. 4978/2022 «Κύρωση Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων» (Α’ 190).

8. Την από 28.07.1978 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τον ν. 867/1979 (Α’ 24), καθώς και το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α’ 25), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α’ 261).

9. Την από 26.03.1981 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1190/1981 (Α’ 203).

10. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ΕΕ L 119).

11. Την παρ. 2β του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C326/26-10-2012) σύμφωνα με την οποία «Συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά οι ενισχύσεις για την επανόρθωση ζημιών που προκαλούνται από θεομηνίες ή άλλα έκτακτα γεγονότα».

12. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 187/ 26-6-2014 σ. 1), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 12 και 50 αυτού, όπως ισχύει.

13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2472 της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2022 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 327/21-12-2022 σ. 1), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 13 και 37 αυτού.

14. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2473 της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2022 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 327/21-12-2022 σ. 82), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 13 και 49 αυτού.

15. Τον ορισμό της «Επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του Παραρτήματος Ι των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, (ΕΕ) 2022/2472 και (ΕΕ) 2022/2473 «Επιχείρηση θεωρείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα».

16. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

17. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130) σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

18. Το π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85).

19. Το π.δ. 54/2018 «Ορισμός του περιεχομένου και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Α’ 103).

20. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

21. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

22. Το άρθρο 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

23. Την υπό στοιχεία Υ12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403).

24. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’4441).

25. Την υπό στοιχεία 102916ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Θεοχάρη Θεοχάρη» (Β’4441).

26. Την υπό στοιχεία ΥΠ512/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο» (Β’ 4438).

27. Την υπ’ αρ. 1/20.01.2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με την παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, την υπ’ αρ. 39/3/30.11.2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689), καθώς και την υπ’ αρ. 5294/2020 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).

28. Την υπ’ αρ. 43903/27.04.2022 κοινή υπουργική απόφαση με τίτλο «Έγκριση Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών: στόχοι και σύστημα διαχείρισης» (Β’ 2112).

29. Την υπ’ αρ. 3981/25.02.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β’ 762).

30. Την υπό στοιχεία Α3714/09.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την παράταση της κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Μακρακώμης της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

31. Την υπό στοιχεία Α3711/09.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Τυρνάβου της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και της Δημοτικής Κοινότητας Μεγάλου Ελευθεροχωρίου της Δημοτικής Ενότητας Ποταμιάς, της Δημοτικής Κοινότητας Βερδικούσιας της Δημοτικής Ενότητας Βερδικούσιας, της Δημοτικής Κοινότητας Κρανέας της Δημοτικής Ενότητας Αντιχασίων, των Δημοτικών Κοινοτήτων Καρυάς, Κρυόβρυσης, Συκαμινέας της Δημοτικής Ενότητας Καρυάς του Δήμου Ελασσόνας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

32. Την υπό στοιχεία Α3695/08.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Στυλίδας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

33. Την υπό στοιχεία Α3688/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την παράταση κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Δομοκού της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

34. Την υπό στοιχεία Α3687/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Σαρωνικού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.

35. Την υπό στοιχεία Α3685/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Ερμιονίδας της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

36. Την υπό στοιχεία Α3683/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας των Δημοτικών Κοινοτήτων Νέας Επιδαύρου, Αρχαίας Επιδαύρου και Δήμαινας του Δήμου Επιδαύρου της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

37. Την υπό στοιχεία Α3678/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Αίγινας της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής.

38. Την υπό στοιχεία Α3675/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Ελυμνίων του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

39. Την υπό στοιχεία Α3672/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την παράταση κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Λαμιέων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

40. Την υπό στοιχεία Α3657/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Πελασγίας του Δήμου Στυλίδας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

41. Την υπό στοιχεία Α3656/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Ελάτειας του Δήμου Αμφί-κλειας – Ελάτειας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

42. Την υπό στοιχεία Α3650/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας των Δημοτικών Ενοτήτων Ιστιαίας, Αιδηψού, Αρτεμισίου, και Ωρεών του Δήμου Ιστιαίας – Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

43. Την υπό στοιχεία Α3638/06.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Λαρισαίων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την παράταση των αποφάσεων κήρυξης για τους Δήμους Φαρσάλων, Τεμπών, Κιλελέρ και Αγιάς.

44. Την υπό στοιχεία Α3630/07.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Τροιζηνίας – Μεθάνων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής.

45. Την υπό στοιχεία Α3626/06.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

46. Την υπό στοιχεία Α3625/06.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της των Δημοτικών Ενοτήτων Καλλιφωνίου, Κάμπου, Καρδίτσας και Μητρόπολης του Δήμου Καρδίτσας της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την παράταση των αποφάσεων κήρυξης για τις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας.

47. Την υπό στοιχεία Α3617/06.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Κονότητας Αλμυροποτάμου της Δημοτικής Ενότητας Στυραίων του Δήμου Καρύστου της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

48. Την υπό στοιχεία Α3613/06.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας των Δημοτικών Ενοτήτων Νηλέως και Κηρέως του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και την ενημέρωση για το γεγονός ότι η Δημοτική Κοινότητα Αγίας Άννας της Δημοτικής Κοινότητας Νηλέως είναι ήδη κηρυγμένη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

49. Την υπό στοιχεία Α3610/06.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Κοινότητας Αερινού της ΔΕ Φερών του Δήμου Ρήγα Φεραίου, του Δήμου Αλοννήσου και του Δήμου Σκοπέλου της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας και Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την παράταση των αποφάσεων κήρυξης για τις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας και Σποράδων.

50. Την υπό στοιχεία Α3604/05.09.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Κοινότητας Αγίας Άννας της Δημοτικής Ενότητας Νηλέως του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

51. Την υπ’ αρ. 109/12.03.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

52. Την ανάγκη στήριξης φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που περιέρχονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πλημμυρών που εκδηλώθηκαν από την 4η ως την 11η Σεπτεμβρίου 2023.

53. Την από 10.09.2023 εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13 του ν. 4797/2021.

54. Την από 10.9.2023 εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τα θέματα αρμοδιότητας της ΑΑΔΕ.

55. Το από 08.09.2023 ηλεκτρονικό μήνυμα του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

56. Την υπό στοιχεία 130952ΕΞ2023/08.09.2023 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

57. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη για το τρέχον οικονομικό έτος, το ύψος της οποίας δεν μπορεί να προσδιοριστεί και εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα, σε βάρος της ΣΑΝΆ 851 του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Εφάπαξ έκτακτη ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής

1. Με την παρούσα απόφαση χορηγείται έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση, ως πρώτη αρωγή, σε πληγέντα φυσικά και νομικά πρόσωπα από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν από την 4η ως και την 11η Σεπτεμβρίου 2023 στις κάτωθι περιοχές για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας:

α) Περιφερειακές Ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Μαγνησίας και Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας,

β) Δήμο Λαρισαίων, Φαρσάλων, Τεμπών, Κιλελέρ και Αγιάς της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας,

γ) Δήμοι Λαμιέων, Στυλίδας, Δομοκού και Δημοτική Ενότητα Ελάτειας του Δήμου Αμφίκλειας – Ελάτειας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

δ) Δήμος Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας, Δημοτικές Ενότητες Ιστιαίας, Αιδηψού, Αρτεμισίου, και Ωρεών του Δήμου Ιστιαίας – Αιδηψού, Δημοτική Κοινότητα Αλμυρο-ποτάμου της Δημοτικής Ενότητας Στυραίων του Δήμου Καρύστου της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

ε) Δήμος Σαρωνικού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής και Δήμος Αίγινας και Δήμος Τροιζήνας -Μεθάνων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής,

στ) Δήμος Ερμιονίδας και Δημοτικές Κοινότητες Νέας Επιδαύρου, Αρχαίας Επιδαύρου και Δήμαινας του Δήμου Επιδαύρου της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου,

ζ) Δήμος Μακρακώμης της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

η) Δήμος Τυρνάβου της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Δημοτική Κοινότητα Μεγάλου Ελευθεροχωρίου της Δημοτικής Ενότητας Ποταμιάς, Δημοτική Κοινότητα Βερδικούσιας της Δημοτικής Ενότητας Βερδικούσιας, Δημοτική Κοινότητα Κρανέας της Δημοτικής Ενότητας Αντιχασίων, Δημοτικές Κοινοτήτες Καρυάς, Κρυόβρυσης, Συκαμινέας της Δημοτικής Ενότητας Καρυάς του Δήμου Ελασσόνας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής αποτελεί έναντι της στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή ή επισκευή βλαβών σε κτίρια η οποία χορηγείται σύμφωνα με τις κοινές υπουργικές αποφάσεις για την οριοθέτηση των πληγεισών περιοχών και τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής.

3. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής είναι αφορολόγητη, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπό-κειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

4. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής εφόσον χορηγείται σε επιχειρήσεις, χορηγείται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, 2022/2472 και 2022/2473.

5. Η ενίσχυση της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής βαρύνει το εθνικό σκέλος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.

Άρθρο 2

Δικαιούχοι

1. Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης είναι ιδιοκτήτες, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κατοικιών και λοιπών μη επαγγελματικής χρήσης κτιρίων, που υπέστησαν βλάβες από τις πλημμύρες του άρθρου 1, όπως αυτά προκύπτουν από την τελευταία περιουσιακή κατάσταση του ΟΠΣ Περιουσιολογίου Ακινήτων. Ειδικά, για τη χορήγηση της πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής για ακίνητα τα οποία αποκτήθηκαν ή μεταβλήθηκε η κατάστασή τους μετά την 1η Ιανουαρίου 2023, λαμβάνεται υπόψη η δήλωση στοιχείων ακινήτων που έχει υποβληθεί μέχρι την 8η Σεπτεμβρίου 2023.

2. Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:

α) Είναι ιδιοκτήτες κτιρίου το οποίο βρίσκεται σε περιοχές του άρθρου 1 που έχουν πληγεί από τις πλημμύρες του άρθρου 1, για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας.

β) Είναι ιδιοκτήτες κτιρίου το οποίο έχει υποστεί βλάβες που προκλήθηκαν από τις ως άνω πλημμύρες, για το οποίο πρόκειται να υποβάλει αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και το οποίο δεν ήταν εγκαταλελειμ-μένο, δεν βρίσκεται σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, σε αιγιαλό ή ρέμα και δεν ήταν πρόχειρη κατασκευή (όπως κτίριο από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λπ.). Ως εγκαταλειμμένο νοείται το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης, όπως ενδεικτικά έλλειψη στέγης, έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες σε δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.) που εμφανώς προϋπήρχαν των πλημμυρών πλημμυρών και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.

γ) Εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι επιχείρηση, η επιχείρηση δεν έχει τεθεί σε αδράνεια, σε κατάσταση πτώχευσης ή σε εκκαθάριση από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

δ) Εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι επιχείρηση, δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, η χρήση του ΑΦΜ της για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την απόφαση ΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1200/2015, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ.

ε) Το κτίριο έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) και έχει κριθεί:

εα) επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή

εβ) προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την έκθεση αυτοψίας, στην περ. β των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3.

3. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση έναντι στεγαστικής συνδρομής χορηγείται στους ιδιοκτήτες. Ειδικά όσον αφορά τις κατοικίες η ενίσχυση χορηγείται τόσο για την κύρια όσο και για δευτερεύουσες κατοικίες. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση χορηγείται για κτίριο για το οποίο θα υποβληθεί αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.

Άρθρο 3
Ύψος ενίσχυσης

1. Το ύψος της ενίσχυσης έναντι στεγαστικής συνδρομής για βλάβες σε επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν πληγεί, καθορίζεται ως εξής:

α) Στο ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή επικινδύνως ετοιμόρροπες ή ολοσχερώς κατεστραμμένες, ή

β) στο ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση.

2. Το ύψος της ενίσχυσης έναντι στεγαστικής συνδρομής για βλάβες σε κατοικίες και λοιπά μη επαγγελματικής χρήσης κτίρια, καθορίζεται ως εξής:

α) Στο ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τα καθιστούν επικίνδυνα για χρήση ή επικινδύνως ετοιμόρροπα ή ολοσχερώς κατεστραμμένα, ή

β) στο ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τα καθιστούν προσωρινά ακατάλληλα για χρήση.

3. Σε περίπτωση περισσότερων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας του καθενός.

4. Το ύψος της ενίσχυσης δεν δύναται να υπερβαίνει το ογδόντα (80%) της, κατά πλήρη κυριότητα, αξίας του ακινήτου, όπως αυτή υπολογίζεται για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) έτους 2023, μη συνυπολογιζόμενης της παλαιότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας και, σε περίπτωση ψιλής κυριότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της ψιλής κυριότητας.

5. Το συνολικό ποσό πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής ανά δικαιούχο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ.

6. Σε περίπτωση όπου το ποσό της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 4 είναι μεγαλύτερο από το ποσό που αντιστοιχεί στον χαρακτηρισμό του κτιρίου, όπως αυτός προκύπτει από το δελτίο επανελέγχου ή την έκθεση αυτοψίας, σύμφωνα με την περ. ε της παρ. 2 του άρθρου 2, το οποίο επισυνάπτεται κατά την αίτηση, τότε ως πρώτη αρωγή καταβάλλεται το ποσό που αντιστοιχεί, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 3, στη σοβαρότητα της βλάβης, όπως αυτή προκύπτει από το χαρακτηρισμό του κτιρίου.

7. Σε περίπτωση που για την ίδια ιδιοκτησία επιμέρους τμήματα αυτής έχουν κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ με διαφορετικό βαθμό σοβαρότητας βλάβης, για τον υπολογισμό της ενίσχυσης πρώτης αρωγής λαμβάνεται υπόψη η σοβαρότερη βλάβη.

Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής αίτησης

1. Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες υποβάλλουν αίτηση για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr», η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75), ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της.

2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως και την 9η Οκτωβρίου 2023.

3. Κατά την αίτηση, προσυμπληρώνονται τα ακίνητα (ενδεικτικά ΑΤΑΚ, περιγραφικά στοιχεία ακινήτου, ποσοστό συνιδιοκτησίας, εμπράγματο δικαίωμα) από την τρέχουσα περιουσιακή κατάσταση, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί από την τελευταία υποβληθείσα δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) και σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 2, τα οποία ευρίσκονται στις πληγείσες περιοχές από τις πλημμύρες του άρθρου 1 και ο αιτών δηλώνει:

α) Ότι είναι ιδιοκτήτης κτιρίου, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, που ευρίσκεται σε περιοχή που έχει πληγεί από τις πλημμύρες του άρθρου 1, για την οποία έχει εκδοθεί απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή της σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας, το οποίο έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) και έχει κριθεί:

αα) Επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου, επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή

αβ) προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την έκθεση αυτοψίας, στην περ. β των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3,

β) ότι τα κτίρια για τα οποία υποβάλλεται η αίτηση έχουν υποστεί βλάβες από τις ως άνω πλημμύρες,

γ) εφόσον πρόκειται για επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις αν:

γα) έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή ολοσχερώς κατεστραμμένες ή επικινδύνως ετοιμόρροπες ή

γβ) έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση ή

γγ) δεν έχουν υποστεί βαριές ή σοβαρές βλάβες ως ανωτέρω,

δ) εφόσον πρόκειται για κατοικία ή λοιπά μη επαγγελματικής χρήσης κτίρια, αν

δα) έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τα καθιστούν επικίνδυνα για χρήση ή ολοσχερώς κατεστραμμένα ή επικινδύνως ετοιμόρροπα ή

δβ) έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τα καθιστούν προσωρινά ακατάλληλα για χρήση ή

δγ) δεν έχουν υποστεί βαριές ή σοβαρές βλάβες ως ανωτέρω,

ε) για κάθε ακίνητο της αίτησης αν είναι κενό ή εγκαταλελειμμένο ή αν ιδιοχρησιμοποιείται ή αν είναι μισθωμένο ή αν είναι σε παραχώρηση χρήσης,

στ) ότι το κτίριο δεν βρίσκεται σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, σε αιγιαλό ή ρέματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις και δεν ήταν πρόχειρη κατασκευή,

ζ) ότι πληροί τις προϋποθέσεις των άρθρων 24Α και 24Β του ν. 4797/2021 και

η) τον αριθμό του Δελτίου Επανελέγχου του ακινήτου ή της Έκθεσης Αυτοψίας ή του Πρωτοκόλλου Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου της ΓΔΑΕΦΚ, επισυνάπτοντας το αντίστοιχο δελτίο ή Έκθεση ή Πρωτόκολλο.

4. Σε περίπτωση περισσότερων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) η αίτηση υποβάλλεται από τον καθένα χωριστά και χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας του καθενός.

5. Η ως άνω αίτηση αποτελεί μέρος της συνολικής αίτησης που υποβάλλεται ταυτόχρονα και για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης και για τη χορήγηση ενισχύσεων για την αντιμετώπιση και πρώτων βιοτικών αναγκών και απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής, εφόσον ο αιτών τυγχάνει δικαιούχος αυτών.

6. Η είσοδος στην ψηφιακή πλατφόρμα πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών – διαπιστευτηρίων TAXISnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

7. Με την είσοδο στην πλατφόρμα και την υποβολή της αίτησης, ο δικαιούχος πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί:

α) Στην επεξεργασία των στοιχείων που υποβάλλει και των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ και ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ,

β) στη διαβίβαση των στοιχείων χορήγησης της ενίσχυσης προς τις αρμόδιες, για την έκδοση της απόφασης χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και για την εκκαθάριση και πληρωμή του δικαιούμενου ποσού δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, υπηρεσίες του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

8. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.

9. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, η ΑΑΔΕ, το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ενεργούν, κατά τον λόγο αρμοδιότητάς τους, υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27 ης Απριλίου 2016 (L 119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Οι ανωτέρω φορείς λαμβάνουν τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και, κατ’ ελάχιστον, καταγράφουν και παρακολουθούν τις προσβάσεις, διασφαλίζουν ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και, ιδίως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.

Άρθρο 5

Διαδικασία χορήγησης

1. Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στο λογαριασμό ΙΒΑΝ του δικαιούχου που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

2. Η ΑΑΔΕ επεξεργάζεται τα στοιχεία των αιτήσεων και τα διασταυρώνει με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της καθώς και με τα στοιχεία αυτοψιών από τη ΓΔΑΕΦΚ και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:

α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον αριθμό λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ ΑΕ) προς την οποία και διαβιβάζεται.

β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την 109/12.03.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

Άρθρο 6

Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης από το ΠΔΕ

1. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται στη Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει (άνευ υπολόγου) το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑΝΑ851, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπ. Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).

2. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ύστερα από αίτημα της Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου Νο 200 «Ελληνικό Δημόσιο -Συγκέντρωση Εισπράξεων – Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12.03.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.

3. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς τους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογι-στικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

4. Η αναλυτική κατάσταση της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ΔΙΑΣ μεταφέρει τα ποσά από τον ενδιάμεσο λογαριασμό σε πίστωση των εμπορικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων, στη βάση της αναλυτικής κατάστασης που ετοιμάζεται και αποστέλλεται από την ΑΑΔΕ. Το αρχείο της αναλυτικής κατάστασης ενημερωμένο από την ΑΑΔΕ με τα ποσά που επιτυχώς πληρώθηκαν βάση της σχετικής ενημέρωσης από τη ΔΙΑΣ, αποστέλλεται στην Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

5. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποι-ούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).

Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.

6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψη-φιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

7. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:

α) Η απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για ένταξη και έγκριση πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ 2023 (ΣΑΝΑ),

β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5,

γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

8. Η ενίσχυση καταβάλλεται εντός της προθεσμίας της παρ. 3 του άρθρου 50 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014, της παρ. 4 του άρθρου 37 του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2472 και της παρ. 4 του άρθρου 49 του Κανονισμού 2022/2473.

Άρθρο 7
Συμψηφισμός – Κυρώσεις

1. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής καταβάλλεται έναντι της κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής και αφαιρείται από το αναλογούν ποσό δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής που δικαιούται ο ιδιοκτήτης, όπως αυτό θα καθοριστεί μετά την υποβολή σχετικού φακέλου, σύμφωνα με την εκάστοτε κοινή απόφαση περί οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.

2. Σε περίπτωση που το αναλογούν ποσό δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτή θα καθοριστεί μετά την υποβολή σχετικού φακέλου, σύμφωνα με την εκάστοτε κοινή απόφαση οριοθέτησης της περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, από τη ΓΔΑΕΦΚ, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο αιτών ως πρώτη αρωγή έναντι της στεγαστικής συνδρομής, τότε το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ειδικά, εφόσον ο αιτών είναι επιχείρηση, το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του ν. 4978/2022 (Κύρωση Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων – ΚΕΔΕ, Α’ 190). Για τα ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ, ενημερώνουν σχετικά τη Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

3. Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί αίτηση και φάκελος για χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση του πληγέντος κτιρίου εντός των προβλε-πόμενων προθεσμιών ή ο αιτών δεν κριθεί δικαιούχος δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής μετά την εξέταση του φακέλου από τη ΓΔΑΕΦΚ, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ειδικά, εφόσον ο αιτών είναι επιχείρηση, το συνολικό ποσό επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ. Για τα ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ, ενημερώνουν σχετικά τη Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

4. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο για την καταβολή και εκκαθάριση του δικαιούμενου ποσού δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος στεγαστικής συνδρομής σύμφωνα με την κοινή απόφαση οριοθέτησης περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, επιβάλλεται πέραν των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις κυρώσεων, η άμεση επιστροφή προς το ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης πρώτης αρωγής, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ. Ειδικά εφόσον πρόκειται για επιχείρηση το ποσό επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (Ανακοίνωση 2008/C 14/06), εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.

5. Για το σκοπό του συμψηφισμού και του ελέγχου η ΑΑΔΕ διαβιβάζει όλα τα απαραίτητα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

6. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.

7. Σε περίπτωση πιθανής καταστρατήγησης των διατάξεων ή υποβολής δηλώσεων με ψευδή ή ανακριβή στοιχεία που τροποποιούν ή δεν αποτυπώνουν ορθά τη φορολογική κατάσταση (περιουσιακή κατάσταση, φορολογικό Μητρώο κ.λπ.) των φυσικών και νομικών προσώπων, η ΑΑΔΕ δύναται: α) να μην εγκρίνει προσωρινά την αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής και να ενημερώσει εγγράφως τη Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τη ΓΔΑΕΦΚ με τα κρίσιμα για κάθε περίπτωση στοιχεία, β) να μην συμπεριλαμβάνει τα πρόσωπα τα οποία πιθανώς καταστρατηγούν τις διατάξεις στις αναλυτικές και συγκεντρωτικές καταστάσεις δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 5, ενημερώνοντας σχετικά όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, γ) να κοινοποιεί τα ευρήματα στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος για την εξακρίβωση πιθανής απόπειρας τέλεσης οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, δ) να προβαίνει στις δέουσες ενέργειες συμμόρφωσης ή ελέγχου, με βάση την κείμενη νομοθεσία.

Άρθρο 8
Υποχρεώσεις δικαιούχων

1. Οι δικαιούχοι της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση και πλήρη φάκελο για τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση του πληγέντος κτιρίου στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ, σύμφωνα με τους όρους και στις προθεσμίες της κοινής απόφασης των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας περί οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής. Σε περίπτωση παράτασης των προθεσμιών της κοινής απόφασης του προηγούμενου εδαφίου, η προθεσμία υποβολής αίτησης και πλήρους φακέλου για τους δικαιούχους της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να ξεπερνά τα δύο (2) έτη από την εκδήλωση της θεομηνίας.

2. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

3. Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος.

Άρθρο 9

Ειδικότερα θέματα

Η ΑΑΔΕ υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και των λοιπών αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.

Άρθρο 10

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με την επιφύλαξη των περ. ζ και η της παρ. 1 του άρθρου 1 αναφορικά με τις περιοχές αυτές, για τις οποίες ισχύει από 13.09.2023.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μαρούσι, 11 Σεπτεμβρίου 2023

Οι Υπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ

Υφυπουργός
Υφυπουργός

Εθνικής Οικονομίας
Εθνικής Οικονομίας

και Οικονομικών
και Οικονομικών

ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Υφυπουργός

Ψηφιακής
Κλιματικής Κρίσης

Διακυβέρνησης
και Πολιτικής Προστασίας

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ

ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ