17143/11.09.2023
Διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής, σε πολίτες που επλήγησαν από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν από την 4η ως την 11η Σεπτεμβρίου 2023 στη χώρα.

(ΦΕΚ Β 5406/11.9.2023)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Την περ. γ’ της παρ. 1 και την παρ. 4 του άρθρου 1 του ν.δ. 57/1973 «Περί λήψεως μέτρων Κοινωνικής Προστασίας οικονομικώς αδυνάτων και καταργήσεως των διεπουσών του θεσμού της απορίας διατάξεων», όπως ισχύουν (Α’ 149).

2. Το Κεφάλαιο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια – Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και τον ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφη-μερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

3. Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).

4. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

5. Την παρ. 2 του άρθρου 57 του ν. 4472/2017 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, ΜΠΔΣ 2018-2021 και λοιπές διατάξεις» (Α’ 74).

6. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) -δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

7. Τον ν. 4978/2022 «Κύρωση Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων» (Α’ 190).

8. Το άρθρο 38 του ν. 4315/2014 «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα – Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» (Α’ 269).

9. Τον ν. 3852/2010 «Νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87).

10. Την από 26.03.1981 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1190/1981 (Α’ 203).

11. Την από 28.07.1978 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τον ν. 867/1979 (Α’ 24), καθώς και το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α’ 25), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α’ 261).

12. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ΕΕ L 119).

13. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.» (Α’ 131).

14. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων.» (Α’ 130) σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

15. Το π.δ. 54/2018 «Ορισμός του περιεχομένου και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Α’ 103).

16. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

17. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

18. Το άρθρο 90 του άρθρου πρώτου του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

19. Την υπό στοιχεία Υ12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’4403).

20. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’4441).

21. Την υπό στοιχεία 102916ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Θεοχάρη Θεοχάρη» (Β’4441).

22. Την υπό στοιχεία ΥΠ512/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο» (Β’ 4438).

23. Την υπ’ αρ. 1/20.01.2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με την παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, την υπ’ αρ. 39/3/30.11.2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689), καθώς και την υπ’ αρ. 5294/2020 απόφαση Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).

24. Την υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών «Διαδικασία χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης πολιτών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές» (Β’ 1699), καθώς και την υπό στοιχεία 31ΕΞ2023/11.08.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 (Β’ 1699) κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών «Διαδικασία χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης πολιτών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές».» (Β’ 5072).

25. Την υπ’ αρ. 43903/27.04.2022 κοινή υπουργική απόφαση με τίτλο «Έγκριση Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών: στόχοι και σύστημα διαχείρισης» (Β’ 2112).

26. Την υπ’ αρ. 3981/25.02.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β’ 762).

27. Την υπό στοιχεία Α3714/9.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την παράταση της κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Μακρακώμης της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

28. Την υπό στοιχεία Α3711/9.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Τυρνάβου της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και της Δημοτικής Κοινότητας Μεγάλου Ελευθεροχωρίου της Δημοτικής Ενότητας Ποταμιάς, της Δημοτικής Κοινότητας Βερδικούσιας της Δημοτικής Ενότητας Βερδικούσιας, της Δημοτικής Κοινότητας Κρανέας της Δημοτικής Ενότητας Αντιχασίων, των Δημοτικών Κοινοτήτων Καρυάς, Κρυόβρυσης, Συκαμινέας της Δημοτικής Ενότητας Καρυάς του Δήμου Ελασσόνας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

29. Την υπό στοιχεία Α3695/8.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Στυλίδας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

30. Την υπό στοιχεία Α3688/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την παράταση κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Δομοκού της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

31. Την υπό στοιχεία Α3687/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Σαρωνικού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.

32. Την υπό στοιχεία Α3685/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Ερμιονίδας της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

33. Την υπό στοιχεία Α3683/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας των Δημοτικών Κοινοτήτων Νέας Επιδαύρου, Αρχαίας Επιδαύρου και Δήμαινας του Δήμου Επιδαύρου της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

34. Την υπό στοιχεία Α3678/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Αίγινας της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής.

35. Την υπό στοιχεία Α3675/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Ελυμνίων του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

36. Την υπό στοιχεία Α3672/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την παράταση κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Λαμιέων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

37. Την υπό στοιχεία Α3657/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Πελασγίας του Δήμου Στυλίδας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

38. Την υπό στοιχεία Α3656/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Ελάτειας του Δήμου Αμφίκλειας – Ελάτειας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

39. Την υπό στοιχεία Α3650/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας των Δημοτικών Ενοτήτων Ιστιαίας, Αιδηψού, Αρτεμισίου, και Ωρεών του Δήμου Ιστιαίας – Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

40. Την υπό στοιχεία Α3638/6.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της του Δήμου Λαρισαίων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την και την παράταση των αποφάσεων κήρυξης για τους Δήμους Φαρσάλων, Τεμπών, Κιλελέρ και Αγιάς.

41. Την υπό στοιχεία Α3630/7.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Τροιζήνας – Μεθάνων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής.

42. Την υπό στοιχεία Α3626/6.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

43. Την υπό στοιχεία Α3625/6.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της των Δημοτικών Ενοτήτων Καλλιφωνίου, Κάμπου, Καρδίτσας και Μητρόπολης του Δήμου Καρδίτσας της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την παράταση των αποφάσεων κήρυξης για τις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας.

44. Την υπό στοιχεία Α3617/6.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Κονότητας Αλμυροποτάμου της Δημοτικής Ενότητας Στυραίων του Δήμου Καρύστου της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

45. Την υπό στοιχεία Α3613/6.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας των Δημοτικών Ενοτήτων Νηλέως και Κηρέως του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και την ενημέρωση για το γεγονός ότι η Δημοτική Κοινότητα Αγίας Άννας της Δημοτικής Κοινότητας Νηλέως είναι ήδη κηρυγμένη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

46. Την υπό στοιχεία Α3610/6.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Κοινότητας Αερινού της ΔΕ Φερών του Δήμου Ρήγα Φεραίου, του Δήμου Αλοννήσου και του Δήμου Σκοπέλου της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας και Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την παράταση των αποφάσεων κήρυξης για τις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας και Σποράδων.

47. Την υπό στοιχεία Α3604/5.9.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Κοινότητας Αγίας Άννας της Δημοτικής Ενότητας Νηλέως του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου- Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

48. Την υπ’ αρ. 109/12.03.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

49. Το υπό στοιχεία 4515Φ./09.09.2023 έγγραφο του Πυροσβεστικού Σώματος.

50. Την ανάγκη στήριξης φυσικών προσώπων που περιέρχονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πλημμυρών που εκδηλώθηκαν από την 4η ως την 11η Σεπτεμβρίου 2023.

51. Την από 10.09.2023 εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13 του ν. 4797/2021.

52. Την από 10.09.2023 εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τα θέματα αρμοδιότητας της ΑΑΔΕ.

53. Το από 08.09.2023 ηλεκτρονικό μήνυμα του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

54. Την υπό στοιχεία 130952ΕΞ2023/08.09.2023 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

55. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη για το τρέχον οικονομικό έτος, το ύψος της οποίας δεν μπορεί να προσδιοριστεί και εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα, σε βάρος της ΣΑΜΆ 851 του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Χορήγηση επιδομάτων για την αντιμετώπιση πρώτων αναγκών και απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής

1. Με την παρούσα χορηγείται εφάπαξ οικονομική ενίσχυση με τη μορφή επιδόματος
(i) για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και
(ii) για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών, των κύριων και των δευτερευουσών κατοικιών, που επλήγησαν ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής, σε πληγέντα φυσικά πρόσωπα από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν από την 4η ως και την 11η Σεπτεμβρίου 2023 στις κάτωθι περιοχές, για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας:

α) Περιφερειακές Ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Μαγνησίας και Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας,

β) Δήμοι Λαρισαίων, Φαρσάλων, Τεμπών, Κιλελέρ και Αγιάς της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας,

γ) Δήμοι Λαμιέων, Στυλίδας, Δομοκού και Δημοτική Ενότητα Ελάτειας του Δήμου Αμφίκλειας – Ελάτειας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

δ) Δήμος Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας, Δημοτικές Ενότητες Ιστιαίας, Αιδηψού, Αρτεμισίου, και Ωρεών του Δήμου Ιστιαίας – Αιδηψού, Δημοτική Κοινότητα Αλμυροποτάμου της Δημοτικής Ενότητας Στυραίων του Δήμου Καρύστου της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

ε) Δήμος Σαρωνικού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής και Δήμος Αίγινας και Δήμος Τροι-ζήνας – Μεθάνων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής,

στ) Δήμο Ερμιονίδας και Δημοτικές Κοινότητες Νέας Επιδαύρου, Αρχαίας Επιδαύρου και Δήμαινας του Δήμου Επιδαύρου της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου,

ζ) Δήμος Μακρακώμης της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

η) Δήμος Τυρνάβου της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Δημοτική Κοινότητα Μεγάλου Ελευθεροχωρίου της Δημοτικής Ενότητας Ποταμιάς, Δημοτική Κοινότητα Βερδικούσιας της Δημοτικής Ενότητας Βερδικούσιας, Δημοτική Κοινότητα Κρανέας της Δημοτικής Ενότητας Αντιχασίων, Δημοτικές Κοινοτήτες Καρυάς, Κρυόβρυσης, Συκαμινέας της Δημοτικής Ενότητας Καρυάς του Δήμου Ελασσόνας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

2. Η ενίσχυση βαρύνει το εθνικό σκέλος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.

Άρθρο 2 Δικαιούχοι

1. Δικαιούχοι – λήπτες των ενισχύσεων είναι φυσικά πρόσωπα που χρησιμοποιούν ακίνητα, ως κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία, η οποία έχει πληγεί από τις πλημμύρες του άρθρου 1 και έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία ή είναι μισθωτές με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων ή η κατοικία τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν με εξαίρεση αυτές για τις οποίες δεν υπάρχει δήλωση μίσθωσης.

2. Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:

α) έχουν κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία στις περιοχές του άρθρου 1 που έχουν πληγεί από τις πλημμύρες του άρθρου 1,

β) έχουν υποστεί υλικές ζημιές που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες του άρθρου 1,

γ) έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία ή είναι μισθωτές ή τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν η κατοικία η οποία επλήγη από τις πλημμύρες του άρθρου 1,

δ) η κατοικία δεν ήταν κενή ή εγκαταλειμμένη,

ε) η κατοικία:

εα) έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) και έχει κριθεί ότι παρουσιάζει βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΗ»), σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή επικινδύνως ετοιμόρροπη σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένη σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 3 ή

εβ) έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ και έχει κριθεί ότι παρουσιάζει σοβαρές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΗ»), σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την έκθεση αυτοψίας, στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 3 ή

εγ) έχει κριθεί ότι παρουσιάζει ελαφρές βλάβες και παρουσιάζει ζημιές στην οικοσκευή σύμφωνα με τις καταγραφές της ΓΔΑΕΦΚ (όπως προκύπτουν από τις αυτοψίες) ή δεν έχει καταγραφεί από τη ΓΔΑΕΦΚ αλλά βρίσκεται σε συγκεκριμένες περιοχές που έχουν πληγεί ολικώς από τις πλημμύρες του άρθρου 1, όπως αυτές προσδιορίζονται με υπό το στοιχείο 49 του προοιμίου έγγραφο του Πυροσβεστικού Σώματος, στην περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.

3. Σε περίπτωση που η κατοικία εκμισθώνεται, η ενίσχυση χορηγείται στον μισθωτή, με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων όπου η ενίσχυση χορηγείται στον ιδιοκτήτη.

4. Σε περίπτωση που η κατοικία έχει παραχωρηθεί δωρεάν και δεν υπάρχει Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας (Δήλωση Μίσθωσης), η ενίσχυση χορηγείται στον ιδιοκτήτη.

Άρθρο 3
Ύψος ενίσχυσης

1. Το ύψος των ενισχύσεων καθορίζεται ως εξής:

α) εφόσον η κατοικία έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και στο ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντικατάσταση οικοσκευής, ανερχόμενες συνολικά στο ποσό των έξι χιλιάδων εξακοσίων (6.600) ευρώ,

β) εφόσον η κατοικία έχει υποστεί σοβαρές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών, στο ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντικατάσταση οικοσκευής, ανερχόμενες συνολικά στο ποσό των έξι χιλιάδων εξακοσίων (6.600) ευρώ,

γ) εφόσον το κτήριο της κατοικίας έχει υποστεί ελαφρές βλάβες και:

γα) η οικοσκευή έχει υποστεί μεγάλες ζημιές (Κατηγορία Γ), σύμφωνα με τα στοιχεία καταγραφής της ΓΔΑΕΦΚ, στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και στο ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/ και την αντικατάσταση οικοσκευής, ανερχόμενες συνολικά στο ποσό των έξι χιλιάδων εξακοσίων (6.600) ευρώ,

γβ) η οικοσκευή έχει υποστεί μεσαίες ζημιές (Κατηγορία Β), σύμφωνα με τα στοιχεία καταγραφής της ΓΔΑΕΦΚ, στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής, ανερχόμενες συνολικά στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων εξακοσίων (4.600) ευρώ,

γγ) η οικοσκευή έχει υποστεί μικρές ζημιές (Κατηγορία Α), σύμφωνα με τα στοιχεία καταγραφής της ΓΔΑΕΦΚ, στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/ και την αντικατάσταση οικοσκευής, ανερχόμενες συνολικά στο ποσό των έξι χιλιάδων εξακοσίων (2.600) ευρώ,

γδ) βρίσκεται σε συγκεκριμένες περιοχές που έχουν πληγεί ολικώς από τις πλημμύρες του άρθρου 1, όπως αυτές προσδιορίζονται με υπό το στοιχείο 50 του προοιμίου έγγραφο του Πυροσβεστικού Σώματος, στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και στο ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, ανά κατοικία, για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής, ανερχόμενες συνολικά στο ποσό των έξι χιλιάδων εξακοσίων (6.600) ευρώ, και με ανώτατο όριο το ποσό των έξι χιλιάδων εξακοσίων (6.600) ανά δικαιούχο.

2. Σε περίπτωση δευτερεύουσας κατοικίας, τα ποσά της παρ. 1 για την αντιμετώπιση πρώτων βιοτικών αναγκών και για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής, μειώνονται κατά 50% και οι ενισχύσεις χορηγούνται για μέχρι μία δευτερεύουσα κατοικία ανά δικαιούχο.

3. Οι εκτιμήσεις των ζημιών σε οικοσκευή αναφέρονται στο κτίριο που καλύπτει ανάγκες διαβίωσης και δεν συμπεριλαμβάνονται ανεξάρτητα κτίσματα (βοηθητικοί χώροι, υπόγεια, αποθήκες, κοινόχρηστοι χώροι, λεβητοστάσια κ.λπ.), ενώ αναφέρονται στο σύνολο της οικοσκευής (όπως εξοπλισμός κουζίνας, χώρων υγιεινής, επίπλωση, ιματισμός).

4. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών με πλήρη κυριότητα ή περισσότερων του ενός επικαρπωτών, το ποσό ενίσχυσης επιμερίζεται ανάλογα με το ποσοστό πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας του καθενός.

5. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός μισθωτών, η ενίσχυση χορηγείται στον μισθωτή που αναφέρεται πρώτος στη Δήλωση Μίσθωσης που έχει υποβληθεί για τη σχετική μίσθωση. Ομοίως αντιμετωπίζεται η περίπτωση δωρεάν παραχώρησης για την οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Μίσθωσης.

6. Για τον καθορισμό του ύψους της ενίσχυσης, διενεργείται αυτοματοποιημένος προκαταρκτικός έλεγχος με διασταύρωση των στοιχείων που έχουν συμπληρωθεί στην ίδια ψηφιακή πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή, του άρθρου 24Α του ν.4797/2021, όπως έχουν υποβληθεί για κάθε ακίνητο.

5. Σε περίπτωση όπου το ποσό της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 4 είναι μεγαλύτερο από το ποσό που προκύπτει από το δελτίο επανελέγχου ή αυτοψίας ή τα στοιχεία καταγραφής της ΓΔΑΕΦΚ, τότε ως ενίσχυση καταβάλλεται το ποσό που αντιστοιχεί στη σοβαρότητα της βλάβης, όπως αυτή προκύπτει από το δελτίο επανελέγχου ή αυτοψίας ή τα στοιχεία καταγραφής της ΓΔΑΕΦΚ, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 3.

6. Σε περίπτωση όπου το ποσό της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 4 είναι μικρότερο από το ποσό που προκύπτει από την υποπερ. γδ της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3, τότε ως ενίσχυση καταβάλλεται το ποσό που καθορίζεται στην υποπερ. γδ της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.

Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής αίτησης

1. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης του άρθρου 1 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi. gov.gr», η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν.1599/1986 (Α’ 75), ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της.

2. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών με πλήρη κυριότητα ή περισσότερων του ενός επικαρπωτών, η αίτηση υποβάλλεται από καθένα.

3. Ειδικά για τις οικοσκευές μακροχρόνια μισθωμένων ακινήτων ή ακινήτων υπό δωρεάν παραχώρηση, για τα οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Μίσθωσης, η χορήγηση γίνεται με βάση την αίτηση που υποβάλλει ο ιδιοκτήτης – εκμισθωτής για το ακίνητο αυτό, υπέχοντας σχετική υποχρέωση. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός μισθωτών ή παραχωρησιούχων, η αίτηση υποβάλλεται από τον εκμισθωτή για το μισθωτή ή παραχωρησιούχο που αναφέρεται πρώτος στη Δήλωση Μίσθωσης που έχει υποβληθεί για τη σχετική μίσθωση ή δωρεάν παραχώρηση. Ο μισθωτής ή παραχωρησιούχος ενημερώνεται αυτοματοποιημένα προκειμένου να αποδεχθεί τη σχετική αίτηση και να συναινέσει στην επεξεργασία και διαβίβαση των απαραίτητων στοιχείων.

4. Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως την 9η Οκτωβρίου 2023.

5. Κατά την αίτηση, ο αιτών δηλώνει:

α) ότι έχει κατοικία στις περιοχές του άρθρου 1 που έχει πληγεί από τις πλημμύρες του άρθρου 1,

αα) η οποία έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ και έχει κριθεί ότι παρουσιάζει βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΗ»), σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή επικινδύνως ετοιμόρροπη σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένη σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 3 ή

αβ) η οποία έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ και έχει κριθεί ότι παρουσιάζει σοβαρές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΗ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου, στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 3 ή

αγ) η οποία έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΔΑΕΦΚ και έχει κριθεί ότι παρουσιάζει ελαφρές βλάβες (όπως προκύπτουν από τις αυτοψίες της ΓΔΑΕΦΚ) αλλά παρουσιάζει ζημιές στην οικοσκευή, σύμφωνα με τις καταγραφές της ΓΔΑΕΦΚ ή δεν έχει καταγραφεί από τη ΓΔΑΕΦΚ αλλά βρίσκεται σε συγκεκριμένες περιοχές που έχουν πληγεί ολικώς από τις πλημμύρες του άρθρου 1, όπως αυτές προσδιορίζονται με υπό το στοιχείο 50 του προοιμίου έγγραφο του Πυροσβεστικού Σώματος, στην περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.

β) αν η κατοικία:

βα) έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση ή

ββ) έχει υποστεί σοβαρές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση ή

βγ) έχει υποστεί ελαφρές βλάβες αλλά παρουσιάζει ζημιές στην οικοσκευή,

γ) για κάθε κατοικία της αίτησης αν είναι κενή ή εγκαταλελειμμένη ή αν ιδιοχρησιμοποιείται ή αν είναι μισθωμένη ή αν είναι σε παραχώρηση χρήσης και εφόσον είναι μισθωμένη ή σε παραχώρηση χρήσης δηλώνει τα στοιχεία της δήλωσης μίσθωσης ή του έχοντος την παραχώρηση (εφόσον σε δωρεάν παραχώρηση υπάρχει δήλωση μίσθωσης), κατά περίπτωση,

δ) ότι η οικοσκευή της δηλούμενης κατοικίας υπέστη ζημίες από τις πλημμύρες του άρθρου 1 και ότι η οικοσκευή ανήκει στο πρόσωπο που χρησιμοποιεί το ακίνητο,

ε) ότι η κατοικία δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως επαγγελματική στέγη,

στ) ότι πληροί τις προϋποθέσεις της παρούσας,

ζ) τον αριθμό του δελτίου επανελέγχου ή του Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή της Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου ή της αυτοψίας, από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΕΑΕΦΚ, επισυνάπτοντας το αντίστοιχο δελτίο, στις περιπτώσεις α και β της παρ. 1 του άρθρου 3.

6. Κατά την αίτηση δύναται να δηλώνεται ότι ο αιτών δεν επιθυμεί τη χορήγηση των ενισχύσεων της παρούσας για συγκεκριμένο ακίνητο.

7. Εφόσον η κατοικία είναι μισθωμένη ή σε παραχώρηση χρήσης για την οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Μίσθωσης, ο ιδιοκτήτης υποχρεούται να δηλώσει τα στοιχεία Δήλωσης Μίσθωσης και σε περίπτωση παράλειψης δήλωσης ή ψευδούς δήλωσης η ΑΑΔΕ δύναται να επιβάλει πρόστιμο στον ιδιοκτήτη ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ.

8. Η ως άνω αίτηση αποτελεί μέρος της συνολικής αίτησης που υποβάλλεται ταυτόχρονα και για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής και για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του ν. 4797/2021, εφόσον ο αιτών τυγχάνει δικαιούχος αυτών.

9. Η είσοδος στην ψηφιακή πλατφόρμα πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών- σχετικών διαπιστευτηρίων TAXISnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

10. Ο δικαιούχος με την υποβολή της αίτησης, καθώς και ο μισθωτής ή ο παραχωρησιούχος με την αποδοχή της αίτησης, πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί:

α) στην επεξεργασία των στοιχείων που υποβάλλει και των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ και ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ,

β) στη διαβίβαση των στοιχείων χορήγησης των ενισχύσεων της παρούσας προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

11. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.

12. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται διασταυρώνει τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής, όπως έχουν υποβληθεί για κάθε ακίνητο στην ψηφιακή πλατφόρμα.

13. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, η ΑΑΔΕ, το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατά το λόγο αρμοδιότητάς τους, ενεργούν υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Οι ανωτέρω φορείς λαμβάνουν και τηρούν τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και, κατ’ ελάχι-στον, καταγράφουν και παρακολουθούν τις προσβάσεις, διασφαλίζουν ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και, ιδίως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.

Άρθρο 5
Διαδικασία χορήγησης

1. Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στο λογαριασμό ΙΒΑΝ του δικαιούχου που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

2. Η ΑΑΔΕ, βάσει των στοιχείων που έχουν υποβληθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα, επεξεργάζεται τα στοιχεία και τα διασταυρώνει με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της, καθώς και με τα στοιχεία καταγραφών της ΓΔΑΕΦΚ αλλά βρίσκεται σε συγκεκριμένες περιοχές που έχουν πληγεί ολικώς από τις πλημμύρες του άρθρου 1, όπως αυτές προσδιορίζονται με υπό το στοιχείο 50 του προοιμίου έγγραφο του Πυροσβεστικού Σώματος, και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:

α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον αριθμό λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στον οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ ΑΕ) προς την οποία και διαβιβάζεται.

β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/ 12-3- 2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

3. Σε περίπτωση που τα στοιχεία της αίτησης του άρθρου 4 δεν διασταυρώνονται με τα στοιχεία του δελτίου επανελέγχου ή αυτοψίας του ακινήτου που έχει υποβληθεί ή τα στοιχεία καταγραφών της ΓΔΑΕΦΚ, ακολουθείται η κάτωθι διαδικασία:

Η ΑΑΔΕ αποστέλλει στη ΓΔΑΕΦΚ τα στοιχεία των ως άνω αιτήσεων ιδιοκτητών και η ΓΔΑΕΦΚ, κατόπιν διασταυρώσεων, αποστέλλει στην ΑΑΔΕ αναλυτική κατάσταση σε ηλεκτρονική μορφή όσων εξ αυτών κριθούν δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής κατόπιν υποβολής από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου του απαιτούμενου φακέλου και αίτησης στη ΓΔΑΕΦΚ, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση οριοθέτησης και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και ακολουθεί η διαδικασία της παρ. 2 του παρόντος άρθρου.

Η αναλυτική κατάσταση περιλαμβάνει τουλάχιστον τα πλήρη στοιχεία των δικαιούχων στεγαστικής συνδρομής (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον Α.Τ.Α.Κ. του ακινήτου, τον αριθμό του δελτίου επανελέγχου ή αυτοψίας με τον χαρακτηρισμό του ως προς τη σοβαρότητα των βλαβών (επικίνδυνα, ακατάλληλα) και συνοδεύεται από τα δελτία επανελέγχου ή αυτοψίας.

Άρθρο 6
Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης από το ΠΔΕ

1. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει (άνευ υπολόγου) το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑΝΑ851, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπ. Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).

2. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ύστερα από αίτημα της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου Νο 200 «Ελληνικό Δημόσιο – Συγκέντρωση Εισπράξεων – Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12.3.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.

3. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς τους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

4. Η αναλυτική κατάσταση της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ΔΙΑΣ μεταφέρει τα ποσά από τον ενδιάμεσο λογαριασμό σε πίστωση των εμπορικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων, στη βάση της αναλυτικής κατάστασης που ετοιμάζεται και αποστέλλεται από την ΑΑΔΕ. Το αρχείο της αναλυτικής κατάστασης ενημερωμένο από την ΑΑΔΕ με τα ποσά που επιτυχώς πληρώθηκαν βάση της σχετικής ενημέρωσης από τη ΔΙΑΣ, αποστέλλεται στην ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

5. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).

Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.

6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

7. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:

α) Η απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για ένταξη και έγκριση πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ 2023 (ΣΑΝΑ),

β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5,

γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

Άρθρο 7
Έλεγχος – Κυρώσεις

1. Για το σκοπό ελέγχου των δικαιούχων των ενισχύσεων της παρούσας, η ΓΔΑΕΦΚ δύναται να πραγματοποιεί επιπλέον ελέγχους, δειγματοληπτικούς ή και επιτόπιους, και διασταυρώσεις των στοιχείων της με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για τη χορήγηση των ενισχύσεων της παρούσας από την ψηφιακή πλατφόρμα.

2. Σε περίπτωση που το δικαιούμενο ποσό της ενίσχυσης, βάσει των στοιχείων της ΓΔΑΕΦΚ, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο δικαιούχος, τότε το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης ενίσχυσης, επιστρέφεται στο Ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως κατα-βληθέν, βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων.

3. Σε περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί Δελτίο Επανελέγχου, Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμορρόπων Κτιρίων, Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένων Κτηρίων ή Έκθεση Αυτοψίας Τριμελών Επιτροπών ή δεν έχει καταγραφεί το κτίριο από τη ΓΔΑΕΦΚ, με την επιφύλαξη όσων βρίσκονται σε συγκεκριμένες περιοχές που έχουν πληγεί ολικώς από τις πλημμύρες του άρθρου 1, όπως αυτές προσδιορίζονται με υπό το στοιχείο 50 του προοιμίου έγγραφο του Πυροσβεστικού Σώματος, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης επιστρέφεται στο Ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν, βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων.

4. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος, επιβάλλεται πέραν των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις κυρώσεων η άμεση επιστροφή προς το Ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων.

5. Για το σκοπό του ελέγχου η ΑΑΔΕ διαβιβάζει όλα τα απαραίτητα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

6. Σε περίπτωση πιθανής καταστρατήγησης των διατάξεων ή υποβολής δηλώσεων με ψευδή ή ανακριβή στοιχεία που τροποποιούν ή δεν αποτυπώνουν ορθά τη φορολογική κατάσταση (περιουσιακή κατάσταση, φορολογικό Μητρώο κ.λπ.) των φυσικών προσώπων ή την κατάσταση των ακινήτων με σκοπό την υπαγωγή των αιτούντων στις διατάξεις της παρούσας, η ΑΑΔΕ δύναται:
α) να μην εγκρίνει προσωρινά την αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης και να ενημερώσει εγγράφως τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με τα κρίσιμα για κάθε περίπτωση στοιχεία,
β) να μην συμπεριλαμβάνει τα πρόσωπα τα οποία πιθανώς καταστρατηγούν τις διατάξεις στις αναλυτικές και συγκεντρωτικές καταστάσεις δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 5, ενημερώνοντας σχετικά όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, γ) να κοινοποιεί τα ευρήματα στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος για την εξακρίβωση πιθανής απόπειρας τέλεσης οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, δ) να προβαίνει στις δέουσες ενέργειες συμμόρφωσης ή ελέγχου, με βάση την κείμενη νομοθεσία.

7. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.

Άρθρο 8
Υποχρεώσεις δικαιούχων

Οι δικαιούχοι των επιδομάτων του άρθρου 1, υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

Άρθρο 9
Ειδικότερα θέματα

Η ΑΑΔΕ υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και των λοιπών αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.

Άρθρο 10
Πεδίο εφαρμογής και τελικές διατάξεις

1. Η παρούσα εφαρμόζεται για φυσικά πρόσωπα που επλήγησαν από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν από την 4η ως και την 11η Σεπτεμβρίου 2023 στις περιοχές της παρ. 1.

2. Για τις πλημμύρες που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 1,2, 4 και 5 της υπ’ αρ. 33862/16.05.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (Β’ 1699), με την εξαίρεση της παρ. 2 του άρθρου 1.

Για τις ενισχύσεις της παρ. 2 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 33862/16.05.2019 κοινής υπουργικής απόφασης ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 5 της ίδιας απόφασης, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 5 της υπό στοιχεία 31 ΕΞ 2023/11.08.2023 (Β’ 5072) απόφασης των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Άρθρο 10
Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με την επιφύλαξη των περ. ζ και η της παρ. 1 του άρθρου 1 αναφορικά με τις περιοχές αυτές, για τις οποίες ισχύει από 13.09.2023.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μαρούσι, 11 Σεπτεμβρίου 2023

Οι Υπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ

Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ

Υφυπουργός

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Υφυπουργός

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ

Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ