140304/K1/3.11.2021
Διαδικασία των εξετάσεων για την πιστοποίηση της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού για πολίτες τρίτων χωρών, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος Καθορισμός ποσού παραβόλου υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου των υποψηφίων και αποζημίωσης των απασχολουμένων στις εξετάσεις

Αριθμ. 140304/K1/2021

(ΦΕΚ Β’ 5125/05-11-2021)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ

Έχοντας υπόψη:

Α. Τις διατάξεις:
1) Του άρθρου 76 και της παρ. 1 του άρθρου 77 του ν. 4763/2020 «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 254),
2) του άρθρου 90 και της παρ. 3 του άρθρου 107 του ν. 4251/2014 «Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 80),
3) του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» (Α’ 176),
4) της περ. ιδ της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131),
5) της περ. ιβ του άρθρου 20 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ)-δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143), όπως αντικαταστάθηκε με τις διατάξεις της περ. γ της παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 4337/2015 (Α’ 129),
6) του ν. 4622/2019 «Επιτελικό κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
7) της υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» (Α’ 94),
8) του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119),
9) του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121),
10) του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123),
11) του π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων»(Α’ 31),
12) του π.δ. 6/2020 «Διορισμός Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού» (Α’ 5) και του π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155),
13) του π.δ. 9/2020 «Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ των Υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α’ 10),
14) του π.δ. 106/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α’ 255),
15) του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181),
16) του άρθρου 90 του Κωδικά της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με τις διατάξεις της παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
17) της υπό στοιχεία Υ 70/30-10-2020 απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β’ 4805),
18) της υπό στοιχεία 157811/K1/18.11.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων και Μετανάστευσης και Ασύλου «Πιστοποίηση της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού των πολιτών τρίτων χωρών, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος» (Β’ 5161),
19) της υπό στοιχεία 144302/K1/22-10-2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός παραβόλου υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου υποψηφίων αλλοδαπών, για συμμετοχή στη διαδικασία πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος» (Β’ 4785).

Β. Την υπό στοιχεία Φ.1/Γ/667/129146/Β1/12-10-2021 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με την οποία από τις διατάξεις της παρούσας
α) προκαλείται ετήσια δαπάνη συνολικού ύψους 100.000,00 ευρώ, η οποία είναι εντός των ορίων του ΜΠΔΣ 20222025 και θα βαρύνει τις πιστώσεις των ΑΛΕ 2120207001, 2420403001, 242204040001, 24204050001,24209050 01,2420189001,2420989001 και 2410201001 του Ε.Φ. 1019-207-0000000 του Τακτικού Προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία για το οικονομικό έτος 2021 περιορίζεται σε 58.000 ευρώ. Σχετικές οι αποφάσεις έγκρισης δέσμευσης των πιστώσεων με ΑΔΑ: ΨΓΗ046ΜΤΛΗ-ΨΧΥ, ΩΚΦΚ46ΜΤΛΗ-ΩΦΖ, Ω19Ν46ΜΤΛΗ-2ΘΒ, 646Κ46ΜΤΛΗ-ΟΥ6 και 6ΨΓΡ46ΜΤΛΗ-ΤΛΞ,
β) προκύπτουν έσοδα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου από την καταβολή παραβόλου των υποψηφίων,

αποφασίζουμε:

Τη θέσπιση διαδικασίας πιστοποίησης της επαρκούς γνώσης της ελληνικής γλώσσας και της γνώσης στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού για πολίτες τρίτων χωρών, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος σύμφωνα με το άρθρο 90 του ν. 4251/2014 «Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 80), καθώς και για τους σκοπούς του άρθρου 107 του ίδιου νόμου.

Άρθρο 1
Ορισμός-Σκοπός

1. Ως διαδικασία πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού για πολίτες τρίτων χωρών προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 90 του ν. 4251/2014 (Α’ 80), καθώς και στο άρθρο 107 του ίδιου νόμου, ορίζεται το σύνολο των διαδικασιών που αποσκοπούν αφενός στην αξιολόγηση της γνώσης τους στην ελληνική γλώσσα και στα στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού και αφετέρου στην παροχή σε αυτούς/-ές ειδικού πιστοποιητικού επαρκούς γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού.

2. Η διαδικασία αξιολόγησης στο επίπεδο της γνώσης της ελληνικής γλώσσας αντιστοιχεί και καλύπτει τις προδιαγραφές του επιπέδου Α2 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου για την Εκμάθηση, τη Διδασκαλία και την Αξιολόγηση των Γλωσσών.

Άρθρο 2
Προϋποθέσεις Συμμετοχής-Διαδικασία Πιστοποίησης

1. Οι νόμιμα διαμένοντες/-ουσες πολίτες τρίτων χωρών (ν. 4251/2014 Α’ 80), οι δικαιούχοι και αιτούντες/ούσες διεθνή προστασία (ν. 4636/2019 Α’ 169) που ενδιαφέρονται να υποβληθούν σε εξετάσεις ελληνομάθειας, προκειμένου να έχουν δυνατότητα συμμετοχής στη διαδικασία πιστοποίησης για την υπαγωγή στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, πρέπει να έχουν ηλικία τουλάχιστον 16 έτη.

2. Η πιστοποίηση χορηγείται μετά από επιτυχή δοκιμασία στις ειδικές γραπτές και προφορικές εξετάσεις, που διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.

Άρθρο 3
Όργανα της Διαδικασίας Πιστοποίησης

Για την εφαρμογή της διαδικασίας πιστοποίησης συγκροτούνται, με απόφαση του/της Γενικού/ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, Επιστημονική Επιτροπή και Οργανωτική Επιτροπή των Εξετάσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 4 και 5 της παρούσας. Η συγκρότηση των ως άνω επιτροπών δεν υπόκειται σε δημοσιοποίηση και ανάρτηση στο πρόγραμμα Διαύγεια ούτε δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για λόγους διασφάλισης του κύρους και του αδιάβλητου των εξετάσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. (ιδ) της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 3469/2006 (Α’ 131).

Άρθρο 4
Επιστημονική Επιτροπή Εξετάσεων

1. Η Επιστημονική Επιτροπή Εξετάσεων συγκροτείται με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας. Αποτελείται από τρία (3) μέλη ΔΕΠ με ειδίκευση στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας, τα οποία υποδεικνύονται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, ένα (1) μέλος ΔΕΠ με ειδίκευση στην ιστορία, το οποίο υποδεικνύεται από τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, και έναν/μία (1) εμπειρογνώμονα, κάτοχο διδακτορικού διπλώματος που επιλέγεται κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης. Τα κριτήρια επιλογής του/της εμπειρογνώμονα είναι τα εξής: Προαπαιτούμενα: α) διδακτορικός τίτλος στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας, ή/και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, β) δεκαετής, τουλάχιστον, προϋπηρεσία στο πεδίο της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε άτομα με μεταναστευτικό υπόβαθρο, γ) συνάφεια των τίτλων σπουδών (μεταπτυχιακού και διδακτορικού) με το αντικείμενο των εξετάσεων (δηλαδή τη διδασκαλία στοιχείων γλώσσας και πολιτισμού σε άτομα με μεταναστευτικό υπόβαθρο), δ) ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε άτομα με μεταναστευτικό υπόβαθρο, ε) μεταπτυχιακό ή διδακτορικό δίπλωμα στο πεδίο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων ή της Δια Βίου Μάθησης. Επιθυμητά: α) επαγγελματική εμπειρία στον σχεδιασμό και την οργάνωση προγραμμάτων εκπαίδευσης ατόμων με μεταναστευτικό υπόβαθρο, β) εμπειρία στην οργάνωση και την υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα σε άτομα με μεταναστευτικό υπόβαθρο, γ) επιστημονικές εργασίες και δημοσιεύσεις στο πεδίο της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε άτομα με μεταναστευτικό υπόβαθρο, δ) συμμετοχή σε εθνικούς ή/και διεθνείς φορείς επεξεργασίας πολιτικών για την εκπαίδευση ατόμων με μεταναστευτικό υπόβαθρο. Ο/Η εμπειρογνώμονας επιλέγεται για θητεία τριών (3) ετών.

2. Η Επιστημονική Επιτροπή έχει την ευθύνη του καθορισμού της εξεταστέας ύλης, της σύνταξης των θεμάτων των γραπτών και προφορικών εξετάσεων και της παραγωγής ηχητικών αρχείων (σε ψηφιακή μορφή), της διαμόρφωσης συστήματος βαθμολόγησης και της ανάπτυξης κλίμακας κριτηρίων αξιολόγησης για τις παραγωγικές δεξιότητες (παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου), ώστε να προκύπτει με σαφήνεια η διαμόρφωση της τελικής και της μέσης βαθμολογίας της γραπτής επίδοσης του εξεταζόμενου, του σχεδιασμού του παρεχόμενου εκπαιδευτικού υλικού στα σεμινάρια επιμόρφωσης των αξιολογητών, της ερμηνείας των στατιστικών αναλύσεων των αποτελεσμάτων των εξετάσεων, καθώς και κάθε άλλου επιστημονικής φύσεως θέματος των εξετάσεων αυτών. Επιπρόσθετα, η Επιστημονική Επιτροπή είναι υπεύθυνη για την εξέταση περιπτώσεων αναβαθμολόγησης, όπου η διαφορά μεταξύ των βαθμολογιών των δύο αξιολογητών/-τριών είναι πάνω από έξι (6) μονάδες, ενώ επίσης συμμετέχει στα σεμινάρια επιμόρφωσης των αξιολογητών/-τριών.

3. Η Επιστημονική Επιτροπή συνεδριάζει σε εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να διευκολύνεται η ομαλή και απρόσκοπτη εφαρμογή της διαδικασίας και, ειδικότερα, η διενέργεια των εξετάσεων στα προβλεπόμενα χρονικά διαστήματα.

Άρθρο 5
Οργανωτική Επιτροπή Εξετάσεων

1. Η Οργανωτική Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και αποτελείται από πέντε (5) μέλη, ως εξής: Πέντε (5) υπάλληλοι Π.Ε., εκ των οποίων τέσσερις (4) είναι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και ένας/ μία (1) υπάλληλος του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου που ορίζεται μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής. Ένας/μία (1) υπάλληλος της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, τουλάχιστον δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ορίζεται ως γραμματέας. Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής είναι ο/η Προϊστάμενος/-η του Τμήματος Γ’ Εκπαιδευτικής Υποστήριξης Ειδικών Πληθυσμιακών Ομάδων της Διεύθυνσης Δια Βίου Μάθησης, με αναπληρωτή/-τρια έναν/μία Προϊστάμενο/-η Τμήματος της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

2. Η Οργανωτική Επιτροπή είναι υπεύθυνη για τη διοργάνωση των εξετάσεων και έχει ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Τη διασφάλιση της ενημέρωσης των υποψηφίων με κάθε πρόσφορο μέσο για τον τόπο και τον χρόνο υποβολής των αιτήσεων και διεξαγωγής των εξετάσεων και τη συνεργασία με τα εξεταστικά κέντρα για την οργάνωση και τη λειτουργία των εξεταστικών τμημάτων.
β) Τη διαμόρφωση, σε συνεργασία με την Επιστημονική Επιτροπή Εξετάσεων, του εντύπου αίτησης που θα υποβάλουν οι υποψήφιοι/-ες προκειμένου να συμμετάσχουν στις εξετάσεις.
γ) Την παραλαβή των αιτήσεων των υποψηφίων από τα κέντρα υποβολής αιτήσεων και την καταγραφή των στοιχείων τους σε πίνακες.
δ) Την παραλαβή των θεμάτων από την Επιστημονική Επιτροπή Εξετάσεων.
ε) Τη φροντίδα για την αναπαραγωγή των θεμάτων σε αριθμό επαρκή για τις ανάγκες των υποψηφίων, τη συρραφή τους σε μορφή τετραδίου, και κάθε άλλη ενέργεια που απαιτείται για την κατάλληλη διαμόρφωση του υλικού των εξετάσεων, πάντα με τρόπο που να διασφαλίζει το απόρρητο των εξεταστέων θεμάτων.
στ) Τη σφράγιση των φακέλων που περιέχουν τα τετράδια εξετάσεων και την αποστολή τους στα εξεταστικά κέντρα.
ζ) Την παρακολούθηση λειτουργίας του Βαθμολογικού Κέντρου και τη συνεργασία με τα μέλη του για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
η) Την παραλαβή από τα εξεταστικά κέντρα, παρουσία των μελών του Βαθμολογικού κέντρου, του υλικού των εξετάσεων.
θ) Τον έλεγχο των εντύπων με την προφορική βαθμολογία.
ι) Την παραλαβή από τον/τη συντονιστή/-ίστρια του Βαθμολογικού Κέντρου των διορθωμένων τετραδίων και των τελικών βαθμολογιών.
ια) Την καταγραφή των αποτελεσμάτων, τη διαμόρφωση ηλεκτρονικών και έντυπων πινάκων των αποτελεσμάτων με τα ονόματα των επιτυχόντων/-ουσών και μη επιτυχόντων/-ουσών σε συνεργασία με τα μέλη του Βαθμολογικού Κέντρου.
ιβ) Την κοινοποίηση, σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή, των πινάκων αποτελεσμάτων στα εξεταστικά κέντρα.
ιγ) Την εκτύπωση και αποστολή των πιστοποιητικών στα εξεταστικά κέντρα.
ιδ) Την έκδοση βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης όλων των εμπλεκομένων στις εξετάσεις.
ιε) Όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας πληρωμής όλων των εμπλεκομένων στις εξετάσεις.
ιστ) Τον σχεδιασμό και την οργάνωση σεμιναρίων επιμόρφωσης για τους/τις αξιολογητές/τριες των εξετάσεων σε συνεργασία με την Επιστημονική Επιτροπή, καθώς και για την οργάνωση ενημερωτικών συναντήσεων για τους/τις επιτηρητές/-ήτριες.
ιζ) Την αντιμετώπιση κάθε άλλου ζητήματος οργανωτικής φύσης που ανακύπτει με σκοπό την ομαλή εφαρμογή της διαδικασίας πιστοποίησης επαρκούς γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα απόφαση.

Άρθρο 6
Υποβολή Αιτήσεων

1. Δημιουργούνται κέντρα υποβολής αιτήσεων σε όλη τη χώρα, ανάλογα με το ενδιαφέρον που προκύπτει μετά από έρευνα του Τμήματος Γ’ Εκπαιδευτικής Υποστήριξης Ειδικών Πληθυσμιακών Ομάδων της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας.

2. Τα κέντρα υποβολής αιτήσεων στελεχώνονται από ένα άτομο ανά κέντρο, το οποίο ορίζεται με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, μετά από εισήγηση της Οργανωτικής Επιτροπής. Οι αρμοδιότητες του εν λόγω ατόμου είναι η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων, η συλλογή και αποστολή τους στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, καθώς και οποιαδήποτε άλλη ενέργεια που συνδέεται άμεσα με την παραπάνω διαδικασία.

3. Οι αιτήσεις υποβάλλονται από πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι/-ες είναι, είτε νόμιμα διαμένοντες/διαμένουσες (ν. 4251/2014), είτε αιτούντες/αιτούσες διεθνή προστασία.

4. Τα πρόσωπα που ορίζονται για το έργο της παραλαβής και συλλογής των αιτήσεων συμμετοχής στις εξετάσεις απαγορεύεται να συμμετέχουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των εξεταστικών κέντρων ή του Βαθμολογικού Κέντρου, προς διασφάλιση της διαφανούς, αμερόληπτης και αξιόπιστης διεξαγωγής της διαδικασίας πιστοποίησης.

Άρθρο 7
Εξεταστικά Κέντρα-Υπεύθυνοι/-ες και Βοηθοί Εξεταστικών Κέντρων

1. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής, συλλογής και αποστολής των αιτήσεων των υποψηφίων και με απόφαση της Οργανωτικής Επιτροπής δημιουργούνται εξεταστικά κέντρα σε όλη τη χώρα. Κριτήρια για τον καθορισμό των εξεταστικών κέντρων σε κάθε περιοχή είναι ιδίως ο αριθμός των υποψηφίων και οι γεωγραφικές και συγκοινωνιακές συνθήκες της συγκεκριμένης περιοχής. Τα εξεταστικά κέντρα αναρτώνται στον ιστότοπο της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και κοινοποιούνται, με μέριμνα της Οργανωτικής Επιτροπής, στους/στις υποψηφίους/-ήφιες με κάθε πρόσφορο μέσο.

2. Με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, μετά από εισήγηση της Οργανωτικής Επιτροπής ορίζονται οι υπεύθυνοι/-ες και οι βοηθοί των εξεταστικών κέντρων, οι οποίοι είναι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με εμπειρία σε σχετικές διαδικασίες και μπορεί να είναι διοικητικό ή/και εκπαιδευτικό προσωπικό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, εκπαιδευτικό ή διοικητικό προσωπικό των δομών της, στελέχη Δήμων ή ΚΕΠ, διοικητικό ή/και εκπαιδευτικό προσωπικό σχολείων Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στις περιπτώσεις εξεταστικών κέντρων με μικρό αριθμό υποψηφίων, δύναται να μη τοποθετηθεί βοηθός υπευθύνου/-ης, μετά από εκτίμηση της Οργανωτικής Επιτροπής.

3. Οι ανωτέρω έχουν την ευθύνη της ομαλής διεξαγωγής των εξετάσεων στα κατά τόπους εξεταστικά κέντρα. Έργο και υποχρέωσή τους είναι η διασφάλιση διαφανούς διαδικασίας διεξαγωγής των εξετάσεων, η οργάνωση, ο συντονισμός και, γενικά, η ομαλή λειτουργία του εξεταστικού κέντρου, σύμφωνα με τις οδηγίες της Οργανωτικής Επιτροπής. Συγκεκριμένα, οι υπεύθυνοι/-ες και βοηθοί προβαίνουν στην παραλαβή των εξεταστικών τετραδίων και του σχετικού υλικού που αποστέλλεται από τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, στην κατανομή των εξεταζομένων στις αίθουσες του εξεταστικού κέντρου, στον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας αυτών και στην καταγραφή των απόντων/απουσών, στη διανομή των γραπτών θεμάτων στους/στις εξεταζόμενους/-ες κατά την καθορισμένη ώρα, στην κατανομή των υποψηφίων για εξέταση στη δεξιότητα παραγωγής προφορικού λόγου, στη λήψη κάθε μέτρου που, κατά την κρίση τους, εξασφαλίζει την απρόσκοπτη και αδιάβλητη διεξαγωγή των εξετάσεων, στη φροντίδα για την έγκαιρη τοποθέτηση της ηχητικής εγκατάστασης και στον έλεγχο για την καλή λειτουργία αυτής. Επίσης, έχουν την ευθύνη της συγκέντρωσης, ταξινόμησης και αποστολής των έντυπων δοκιμασιών και απαντήσεων προς την Οργανωτική Επιτροπή και τα μέλη του Βαθμολογικού Κέντρου. Η αποστολή μπορεί να γίνεται είτε με υπηρεσία ταχυμεταφοράς είτε με υπηρεσιακό αυτοκίνητο ή με οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο κρίνεται απαραίτητο, με τη συνοδεία ειδικού/-ής απεσταλμένου/-ης εκπαιδευτικού ή διοικητικού/-ής υπαλλήλου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, συνοδευόμενου/ης από αστυνομικό όργανο. Κάθε αποστολή έντυπων δοκιμασιών και απαντήσεων συνοδεύεται από πρακτικό παράδοσης και παραλαβής, υπογεγραμμένο από τον/την υπεύθυνο/-η του εξεταστικού κέντρου. Ο/Η υπεύθυνος/-η του εξεταστικού κέντρου έχει την υποχρέωση παραλαβής και διανομής των πιστοποιητικών ελληνομάθειας στους/ στις επιτυχόντες/-ούσες και, τέλος, την αρμοδιότητα και την ευθύνη να αντιμετωπίζει οποιαδήποτε κατάσταση έκτακτης ανάγκης παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια διεξαγωγής των εξετάσεων. Τέλος, ο/η υπεύθυνος/-η του εξεταστικού κέντρου καταγράφει σε πίνακα τον ακριβή αριθμό των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών σε κάθε εξεταστικό τμήμα και το αποστέλλει στην Οργανωτική Επιτροπή.

Άρθρο 8
Επιτηρητές/-ήτριες Εξεταστικών Κέντρων

1. Κατά τη διενέργεια των γραπτών εξετάσεων σε κάθε εξεταστικό τμήμα (αίθουσα εξέτασης) παρευρίσκονται ένας/μία (1) επιτηρητής/-ήτρια και κατά τη διεξαγωγή του προφορικού μέρους των εξετάσεων και τη βαθμολόγησή του δύο (2) αξιολογητές/-ήτριες.

2. Οι επιτηρητές-/ήτριες, ορίζονται με απόφαση του/ της Γενικού/-ής Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας μετά από πρόταση της Οργανωτικής Επιτροπής και είναι όλοι/-ες πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι αξιολογητές/-τριες επιλέγονται από το σώμα αξιολογητών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην προβλεπόμενη στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 77 του ν. 4763/2020 (Α’ 254), υπουργική απόφαση, προκειμένου να διασφαλίζεται η άρτια κάλυψη των αναγκών της εξεταστικής διαδικασίας.

3. Σε κάθε εξεταστικό τμήμα κάθε εξεταστικού κέντρου ορίζεται ένας/μία (1) επιτηρητής/-ήτρια. Οι επιτηρητές/ήτριες είναι υπάλληλοι του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και των αρμόδιων Διευθύνσεων Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας.

4. Το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, μέσω των Γενικών Γραμματέων του και των Συντονιστών/ριών Αποκεντρωμένης Διοίκησης, προτείνει τα άτομα που θα καλύψουν τις θέσεις των επιτηρητών/-ριών. Σε περίπτωση δήλωσης του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου (με έγγραφο προς την Οργανωτική Επιτροπή) για αδυναμία κάλυψης των θέσεων, η Οργανωτική Επιτροπή προτείνει υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και των κατά τόπους δομών της για την κάλυψη των υπόλοιπων θέσεων.

5. Οι επιτηρητές/-ήτριες συνεργάζονται με τους/τις υπεύθυνους/-ες των εξεταστικών κέντρων σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.

6. Οι επιτηρητές/-ήτριες οφείλουν να διαβάζουν προσεκτικά και να τηρούν τις αναλυτικές οδηγίες που αποστέλλονται από την Οργανωτική Επιτροπή, να σέβονται τους κανόνες λειτουργίας των εξετάσεων και να ασκούν ευσυνείδητα το έργο τους. Απαγορεύεται να μιλούν μεταξύ τους ή με τους/τις εξεταζόμενους/-ες στην αίθουσα των εξετάσεων και να κάνουν οτιδήποτε μπορεί να ενοχλήσει ή να αποσπάσει την προσοχή των εξεταζόμενων από το έργο τους.

7. Οι επιτηρητές/-ήτριες κάθε τμήματος παραλαμβάνουν τα έντυπα απαντήσεων και τα τετράδια από τους/ τις υποψήφιους/-ες και, ενώπιόν τους, ελέγχουν την ορθή καταγραφή των ατομικών στοιχείων τους και επικολλούν το αδιαφανές αυτοκόλλητο στο ενδεδειγμένο σημείο. Ειδικότερα, στο τετράδιο για την παραγωγή γραπτού λόγου, οι επιτηρητές/-ήτριες υπογράφουν στο τέλος του γραπτού κειμένου του/της υποψηφίου/-ας. Μετά την αποχώρηση και του/της τελευταίου/-ας υποψηφίου/ας, οι επιτηρητές/-ήτριες παραδίδουν ταξινομημένα τα έντυπα δοκιμασιών και απαντήσεων και τα τετράδια στους υπεύθυνους των εξεταστικών κέντρων προκειμένου αυτοί/-ές να τα αποστείλουν στο βαθμολογικό κέντρο ή στην Οργανωτική Επιτροπή.

8. Οι επιτηρητές/-ήτριες είναι παρόντες/παρούσες στην αίθουσα σε όλη τη διάρκεια της γραπτής εξέτασης, ενώ παραμένουν στον χώρο του εξεταστικού κέντρου μέχρι το πέρας της διαδικασίας.

Άρθρο 9
Διενέργεια των Εξετάσεων-Έκδοση παραβόλου

1. Φορέας διεξαγωγής των εξετάσεων είναι η Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Οργανωτικής Επιτροπής, καθορίζονται η ακριβής ημερομηνία των εξετάσεων, τα κέντρα υποβολής αιτήσεων, τα άτομα που στελεχώνουν το κάθε κέντρο και, επίσης, προσκαλούνται οι ενδιαφερόμενοι/-ες να υποβάλουν αιτήσεις. Με την ίδια απόφαση, μπορεί να προσδιορίζεται ανώτατος αριθμός υποψηφίων που θα εξεταστούν, ανάλογα με τις δυνατότητες σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή. Σε περίπτωση που οι αιτήσεις υπερβαίνουν τον ανώτατο αριθμό, αυτοί/-ές που θα συμμετάσχουν καθορίζονται με βάση τη χρονική προτεραιότητα υποβολής της υποψηφιότητάς τους. Όσοι/-ες σταθεί αδύνατον να συμμετάσχουν στις εξετάσεις λόγω υπέρβασης του ανώτατου αριθμού, συμμετέχουν κατά προτεραιότητα στην επόμενη εξέταση.

2. Μετά το πέρας της υποβολής των αιτήσεων, με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, ορίζονται οι χώροι διεξαγωγής των εξετάσεων (εξεταστικά κέντρα) ανά την Επικράτεια. Με την ίδια απόφαση ορίζονται οι υπεύθυνοι/-ες των εξεταστικών κέντρων και οι βοηθοί υπευθύνων. Με ακόλουθες αποφάσεις ορίζονται οι αξιολογητές/-ήτριες ανά εξεταστικό κέντρο, καθώς και οι αξιολογητές που θα απασχοληθούν στο Βαθμολογικό Κέντρο, οι επιτηρητές/-ήτριες και με διαφορετική απόφαση ορίζονται ο/η συντονιστής/ίστρια και το βοηθητικό προσωπικό του Βαθμολογικού Κέντρου.

3. Οι εξετάσεις διεξάγονται δύο (2) φορές τον χρόνο (Απρίλιο και Οκτώβριο), με δυνατότητα μετάθεσης μέσα στους επόμενους μήνες, την ίδια ημέρα και ώρα σε όλα τα εξεταστικά κέντρα, σε ημερομηνίες που ορίζονται με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας. Στην περίπτωση που για επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος δεν είναι εφικτή η διεξαγωγή των εξετάσεων κατά το ένα από τα δύο εξάμηνα, με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας μπορεί να διεξάγονται και οι δύο εξεταστικές περίοδοι εντός του επόμενου εξαμήνου.

4. Οι υποψήφιοι/-ες πολίτες τρίτων χωρών που συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, υποβάλλουν αίτηση που συνοδεύεται απαραίτητα από παράβολο, αξίας πενήντα (50) ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Οι υποψήφιοι που συμμετέχουν μόνο στη γραπτή εξέταση στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού καταβάλλουν μειωμένο παράβολο αξίας είκοσι (20) ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Το παράβολο συνοδεύει την αίτηση συμμετοχής στη διαδικασία πιστοποίησης επί ποινή αποκλεισμού των υποψηφίων. Σε περίπτωση επανάληψης της συμμετοχής στη διαδικασία των εξετάσεων πιστοποίησης, ο/η υποψήφιος/-α καταβάλλει σχετικό παράβολο για κάθε συμμετοχή του/της στις εξετάσεις πιστοποίησης.

Άρθρο 10
Ειδικές Συνθήκες

Με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων θα λαμβάνονται ειδικά μέτρα για την εύρυθμη διεξαγωγή των εξετάσεων (διαδικασία υποβολής αιτήσεων και λειτουργία των κέντρων συλλογής αιτήσεων, λειτουργία εξεταστικών κέντρων, λειτουργία Βαθμολογικού Κέντρου) σε περιόδους κατά τις οποίες θα συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος.

Άρθρο 11
Περιεχόμενο των Εξετάσεων για Πολίτες Τρίτων Χωρών

1. Το περιεχόμενο των εξεταστικών δοκιμασιών που αφορούν σε πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι/-ες επιθυμούν τη συγκεκριμένη πιστοποίηση, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, είναι κατάλληλα σχεδιασμένο και προσαρμοσμένο, ώστε να πιστοποιεί το επαρκές επίπεδο ελληνομάθειας και γνώσης στοιχείων ελληνικής ιστορίας και ελληνικού πολιτισμού των πολιτών. Οι υποψήφιοι/-ες στο συγκεκριμένο επίπεδο πρέπει να έχουν την ικανότητα να κατανοούν προτάσεις και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται συχνά και που απαιτούν απλή και απευθείας ανταλλαγή πληροφοριών για θέματα καθημερινότητας, να αντιμετωπίζουν καθημερινές περιστάσεις με προβλέψιμο περιεχόμενο και να καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες εφόσον η ομιλία αρθρώνεται αργά και καθαρά. Να μπορούν να εντοπίζουν συγκεκριμένες πληροφορίες σε απλά γραπτά κείμενα, όπως επιστολές, φυλλάδια και σύντομα άρθρα εφημερίδων που περιγράφουν γεγονότα, να περιγράφουν με απλά λόγια θέματα προσωπικού ή οικογενειακού ενδιαφέροντος καθώς και θέματα άμεσης ανάγκης. Να διαθέτουν ένα βασικό λεξιλόγιο για να χειρίζονται πολύ σύντομα κοινωνικές περιστάσεις, χρησιμοποιώντας καθημερινούς τύπους χαιρετισμών και προσφωνήσεων, να απευθύνουν προσκλήσεις, προτάσεις, εκφράσεις συγγνώμης κ.λπ. και να ανταποκρίνονται σε εκείνες που τους γίνονται, να γράφουν σύντομα, απλά σημειώματα που σχετίζονται με άμεσες ανάγκες για καθημερινές πτυχές του περιβάλλοντός τους (π.χ. ανθρώπους, τόπους, μια εμπειρία στη δουλειά ή στη μελέτη) να παράγουν γραπτά ή προφορικά απλές ιστορίες ή βιογραφίες. Επιπλέον, πρέπει να γνωρίζουν τις σχετικές κοινωνικές συνήθειες και στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού. Η διάρκεια της συνολικής εξέτασης και της εξέτασης των επιμέρους δεξιοτήτων ορίζεται από την Επιστημονική Επιτροπή.
Η εξέταση διεξάγεται σε τρεις (3) φάσεις και αποτελείται από πέντε (5) θεματικές ενότητες.
Στην πρώτη φάση (πρώτη θεματική ενότητα), διεξάγεται γραπτή εξέταση στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού.
Στη δεύτερη φάση (δεύτερη, τρίτη και τέταρτη θεματική ενότητα), διεξάγεται εξέταση στις δεξιότητες κατανόησης προφορικού και γραπτού λόγου και παραγωγής γραπτού λόγου.
Στην τρίτη φάση (πέμπτη θεματική ενότητα), εξετάζεται η δεξιότητα παραγωγής προφορικού λόγου.
Οι κάτοχοι πιστοποιητικού ελληνομάθειας επιπέδου Α (που αποκτήθηκε με τη διαδικασία του π.δ. 363/1998, Α’ 242, και προ της εφαρμογής του π.δ. 60/2010, Α’ 98) ή Α2 (που εκδίδεται σύμφωνα με το π.δ. 60/2010) υποβάλλονται αποκλειστικά στην εξέταση στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού.
Αναλυτικότερα, οι φάσεις της εξέτασης έχουν ως εξής:
Α’ Φάση
Στοιχεία ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού Διανέμεται στους/στις υποψήφιους/-ες εξεταστικό τετράδιο με ερωτήσεις που αναφέρονται σε βασικά στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού, τις οποίες καλούνται να απαντήσουν.
Β’ Φάση
Κατανόηση προφορικού λόγου
Οι υποψήφιοι/-ες εξετάζονται σε δύο ηχογραφημένα κείμενα που περιλαμβάνουν πληροφορίες οι οποίες αναφέρονται σε καθημερινές καταστάσεις και συνδέονται με τομείς άμεσης προσωπικής εμπειρίας (οικογένεια, αγορά, εργασία, διασκέδαση, ασχολίες κ.λπ.) και μπορεί να περιλαμβάνουν συνομιλία δύο φυσικών ή μη φυσικών ομιλητών/-ριών ή απλές δημόσιες ανακοινώσεις ή απλές ειδήσεις, οδηγίες, διηγήσεις και περιγραφές. Τα ηχογραφημένα κείμενα ακούγονται δύο (2) φορές το καθένα και οι εξεταζόμενοι/-ες καλούνται, μεταξύ άλλων, να αντιστοιχίσουν φράσεις με εικόνες, να απαντήσουν σε ερωτήσεις τύπου «σωστό λάθος» ή ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή να κρατήσουν σύντομες σημειώσεις.
Κατανόηση γραπτού λόγου
Οι υποψήφιοι/-ες εξετάζονται επί τη βάσει σύντομων κειμένων που αναφέρονται σε καθημερινές καταστάσεις, όπως, μεταξύ άλλων, ανακοινώσεις, αγγελίες, διαφημιστικά έντυπα, οδηγοί, περιγραφές, τιμοκατάλογοι, δρομολόγια, ώρες λειτουργίας, λογαριασμοί, ραδιοτηλεοπτικά προγράμματα, σήματα, πινακίδες, δελτία καιρού, απλά ενημερωτικά σημειώματα, σημειώματα και μηνύματα χειρόγραφα ή ηλεκτρονικά, σύντομες περιγραφές ατόμων, γεγονότων, αντικειμένων, χώρων κ.λπ., προσωπική αλληλογραφία, απλές οδηγίες χρήσης. Οι εξεταζόμενοι/-ες καλούνται, μεταξύ άλλων, να αντιστοιχίσουν φράσεις με εικόνες ή φράσεις μεταξύ τους, να απαντήσουν σε ερωτήσεις τύπου «σωστό/λάθος» ή ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή να συμπληρώσουν τα κενά σε ένα κείμενο.
Παραγωγή γραπτού λόγου
Οι υποψήφιοι/-ες λαμβάνουν οδηγίες ως προς τη σύνταξη δύο σύντομων κειμένων (από τα οποία το ένα περισσότερο φιλικό και το δεύτερο περισσότερο τυπικό) σε σχέση με θέματα της καθημερινότητάς τους (όπως, μεταξύ άλλων, μία απλή αίτηση ή δήλωση, μία επιστολή για έκφραση παραπόνου ή διαμαρτυρίας, ένα γράμμα ή μήνυμα με περιγραφή καθημερινών καταστάσεων) στο εξεταστικό τετράδιο που τους έχει διανεμηθεί.
Γ’ Φάση
Παραγωγή προφορικού λόγου Συνομιλία
Η προφορική εξέταση περιλαμβάνει συζήτηση με τους/τις αξιολογητές/-ήτριες και σύντομο παιχνίδι ρόλων μεταξύ των εξεταζομένων και ηχογραφείται. Οι υποψήφιοι/-ες αξιολογούνται ως προς την ικανότητά τους να διηγούνται διάφορα γεγονότα, να κάνουν σύντομες περιγραφές προσώπων, αντικειμένων, καθημερινών καταστάσεων και συνηθειών, εμπειριών, συνθηκών διαβίωσης και εργασίας ή σπουδών, να δίνουν απλές οδηγίες, να ανταλλάσσουν πληροφορίες επάνω σε οικεία και συνηθισμένα θέματα, να χειρίζονται σύντομες και απλές κοινωνικές επαφές, να ανταποκρίνονται προφορικά σε καθημερινές καταστάσεις επικοινωνίας, να αναπτύσσουν απλά επιχειρήματα για οικεία θέματα, να διεκπεραιώνουν απλές συναλλαγές με δημόσιες ή άλλες υπηρεσίες, να παίρνουν μέρος σε συζητήσεις για οικεία θέματα ή θέματα του άμεσου ενδιαφέροντός τους.

2. Με απόφαση του/της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και μετά από πρόταση της Οργανωτικής Επιτροπής, ορίζονται δύο υπάλληλοι του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, είτε μόνιμοι, είτε αποσπασμένοι, για την εκφώνηση των θεμάτων κατανόησης προφορικού λόγου.

Άρθρο 12
Βαθμολόγηση

1. Η επαρκής γνώση στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού για τους/τις υποψήφιους/-ες με πιστοποιητικό ελληνομάθειας επιπέδου Α (που αποκτήθηκε με τη διαδικασία του π.δ. 363/1998, Α’242 και πριν την εφαρμογή του π.δ. 60/2010, Α’98) ή Α2 (που εκδίδεται σύμφωνα με το π.δ. 60/2010) βαθμολογείται σε κλίμακα 20 μονάδων. Επιτυχής θεωρείται η δοκιμασία εφόσον ο/η υποψήφιος/-α συγκεντρώνει τουλάχιστον 10 μονάδες.

2. Η επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού βαθμολογείται σε κλίμακα 100 μονάδων. Επιτυχής θεωρείται η δοκιμασία εφόσον ο/η υποψήφιος/-α συγκεντρώνει τουλάχιστον 50 μονάδες και εφόσον συγκεντρώνει τουλάχιστον το 50% σε τέσσερις από τις πέντε θεματικές ενότητες της εξεταστικής δοκιμασίας.

3. Η Επιστημονική Επιτροπή δίνει κατάλληλες οδηγίες για τη βαθμολόγηση και τις ορθές απαντήσεις.

4. Αναλυτικότερα, η βαθμολόγηση γίνεται ως εξής:
Α. Βαθμολόγηση προφορικού λόγου
Γίνεται μέσα στα εξεταστικά κέντρα από αξιολογητές/ήτριες, οι οποίοι/-ες επιλέγονται βάσει κριτηρίων από το σώμα αξιολογητών/-ριών.
Β. Βαθμολόγηση γραπτού λόγου
i) Με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται πριν από τη διενέργεια των εξετάσεων, δημιουργείται Βαθμολογικό Κέντρο σε αίθουσα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Εκεί συγκεντρώνονται τα τετράδια εξέτασης από όλη την Ελλάδα και υπολογίζεται η βαθμολογία των απαντήσεων των υποψηφίων στη γραπτή εξέταση. Στο Βαθμολογικό Κέντρο, εκτός από τους/τις αξιολογητές/-ήτριες, συμμετέχουν ένας/μία (1) συντονιστής/-ίστρια, καθώς και βοηθητικό προσωπικό του Βαθμολογικού Κέντρου. Τα άτομα αυτά είναι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και ορίζονται με απόφαση του/ της Γενικού/-ής Γραμματέα/-τέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, μετά από πρόταση της Οργανωτικής Επιτροπής για κάθε εξεταστική περίοδο. Ο αριθμός του βοηθητικού προσωπικού δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά (7) άτομα.
ii) Το Βαθμολογικό Κέντρο ρυθμίζει το ωράριο λειτουργίας του.
iii) Έργο των υπαλλήλων που στελεχώνουν το Βαθμολογικό Κέντρο είναι η παραλαβή, παρουσία της Οργανωτικής Επιτροπής, των εντύπων με τις απαντήσεις των υποψηφίων και των τετραδίων με τα γραπτά τους κείμενα από τα εξεταστικά κέντρα, η καταμέτρηση, η φύλαξη και η κατά το δυνατόν ισομερής κατανομή τους ανά επίπεδο στους/στις αξιολογητές/-ήτριες για πρώτη και δεύτερη βαθμολόγηση, καθώς και η εξασφάλιση του απορρήτου των ονομάτων και της βαθμολογίας των γραπτών δοκιμίων, η μεταβίβαση γενικών κατευθύνσεων, υποδείξεων και οδηγιών που παρέχονται από την Οργανωτική Επιτροπή προς όλους/-ες τους/τις εμπλεκόμενους/-ες, η μέτρηση των διαφορών μεταξύ δύο βαθμολογητών/-τριών, ο υπολογισμός του μέσου όρου της βαθμολογίας των γραπτών δοκιμίων και η καταγραφή της βαθμολογίας στα αντίστοιχα πεδία κάθε εξεταστικού τετραδίου, η καταχώριση της γραπτής βαθμολογίας σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, η αποστολή της βαθμολογίας των υποψηφίων στην Οργανωτική Επιτροπή για την επεξεργασία και την έκδοση των αποτελεσμάτων, η κατάρτιση πίνακα αξιολογητών/τριών με το σύνολο των γραπτών δοκιμίων που εξέτασαν και το εξεταστικό κέντρο προέλευσής τους, καθώς και η μέριμνα για τη γενικότερη εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία του Βαθμολογικού Κέντρου.
iv) Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του, το Βαθμολογικό Κέντρο φυλάσσεται και επιτρέπεται η είσοδος σε αυτό μόνο στα πρόσωπα που τελούν σε υπηρεσία. Τα μέλη του Βαθμολογικού Κέντρου διαμορφώνουν το πρόγραμμα προσέλευσης των αξιολογητών/τριών στο Βαθμολογικό Κέντρο κατά τις ημέρες της βαθμολόγησης.
v) Τα τετράδια με τα κείμενα γραπτού λόγου και τα έντυπα απαντήσεων προφορικού λόγου των υποψηφίων φυλάσσονται στους χώρους του Τμήματος Γ’ Εκπαιδευτικής Υποστήριξης Ειδικών Πληθυσμιακών Ομάδων της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας μέχρι την επόμενη εξεταστική περίοδο. Τα γραπτά δοκίμια καταστρέφονται με μέριμνα της Οργανωτικής Επιτροπής κατόπιν σύνταξης σχετικού πρακτικού. Εν τούτοις, η Οργανωτική Επιτροπή δύναται να διατηρεί δείγμα τους για ερευνητικούς λόγους μετά την καταστροφή τους.
Τα εξεταστικά τετράδια βαθμολογούνται από δύο αξιολογητές/-ήτριες. Η βαθμολογία που αφορά στην κάθε θεματική ενότητα ξεχωριστά (γραπτού και προφορικού λόγου), καταγράφεται σε ειδικά πεδία του εξεταστικού τετραδίου. Η τελική βαθμολογία προκύπτει από τον μέσο όρο.

Άρθρο 13
Έκδοση, Ανακοίνωση Αποτελεσμάτων και Χορήγηση Πιστοποιητικών

1. Το ειδικό πιστοποιητικό γνώσης της ελληνικής γλώσσας, στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού χορηγείται ύστερα από επιτυχή εξέταση των υποψήφιων αλλοδαπών σύμφωνα με το άρθρο 12 της παρούσας. Μετά το πέρας της διαδικασίας της βαθμολόγησης, ο/η συντονιστής/-ίστρια του Βαθμολογικού Κέντρου παραδίδει τα αποτελέσματα στην Οργανωτική Επιτροπή της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, η οποία με τη σειρά της διαμορφώνει πίνακα αποτελεσμάτων με τα ονόματα των επιτυχόντων/-ουσών και μη επιτυχόντων/-ουσών.

2. Στους/Στις κατόχους πιστοποιητικού γλωσσομάθειας επιπέδου Α (που αποκτήθηκε με τη διαδικασία του π.δ. 363/1998, Α’ 242 και πριν την εφαρμογή του π.δ. 60/2010, Α’ 98 ή Α2 (που εκδίδεται σύμφωνα με το π.δ. 60/2010), οι οποίοι/-ες υποβάλλονται αποκλειστικά στην εξέταση της πρώτης φάσης, χορηγείται πιστοποιητικό επαρκούς γνώσης στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού.

3. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και κοινοποιούνται στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, καθώς και στα εξεταστικά κέντρα, το αργότερο ένα (1) μήνα μετά το τέλος των εξετάσεων. Τα εξεταστικά κέντρα υποχρεούνται να αναρτήσουν τον πίνακα αποτελεσμάτων σε εμφανές σημείο για ένα (1) μήνα. Τα πιστοποιητικά εκδίδονται από τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας και αποστέλλονται στα εξεταστικά κέντρα, από όπου μπορούν να τα παραλάβουν οι ενδιαφερόμενοι/-ες.

3. Η Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας διατηρεί στοιχεία για τη χορήγηση των πιστοποιητικών αναφορικά με το εξεταστικό κέντρο, τον αύξοντα αριθμό του πιστοποιητικού και τα στοιχεία του/της επιτυχόντος/ επιτυχούσας.

4. Με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι δυνατό να τροποποιηθεί το υπάρχον σύστημα έκδοσης και χορήγησης των πιστοποιητικών, προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της διαδικασίας.

Άρθρο 14
Αποζημίωση απασχολουμένων στις εξετάσεις πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού για πολίτες τρίτων χωρών, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος

1. Τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής λαμβάνουν μηνιαία μικτή αμοιβή τριακοσίων (300) ευρώ και για σύνολο τριών μηνών για κάθε εξεταστική περίοδο.

2. Τα μέλη και ο γραμματέας της Οργανωτικής Επιτροπής λαμβάνουν μηνιαία μικτή αμοιβή διακοσίων (200) ευρώ και για σύνολο τριών μηνών για κάθε εξεταστική περίοδο.

3. Οι τακτικοί/-ές αξιολογητές/-ήτριες προφορικού λόγου λαμβάνουν πάγια μικτή αμοιβή εκατό (100) ευρώ και επιπλέον ένα (1) ευρώ για κάθε εξεταζόμενο/-η.

4. Οι τακτικοί/-ές αξιολογητές/-ήτριες των γραπτών δοκιμίων, οι οποίοι/-ες συνεδριάζουν στο Βαθμολογικό Κέντρο με έδρα το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, λαμβάνουν πάγια μικτή αμοιβή εβδομήντα (70) ευρώ και επιπλέον δύο (2) ευρώ για κάθε τετράδιο εξέτασης.

5. Οι αναπληρωματικοί/-ές αξιολογητές/-ήτριες λαμβάνουν πάγια μικτή αμοιβή σαράντα (40) ευρώ. Εφόσον κληθούν να εκτελέσουν καθήκοντα αξιολογητή/-ήτριας, λαμβάνουν την αμοιβή του/της τακτικού/-ής αξιολογητή/-ήτριας, όπως ορίζεται στις παρ. 3 και 4 του παρόντος άρθρου. Η αμοιβή για τους/τις αξιολογητές/-ήτριες και τους/τις αναπληρωματικούς/ές αξιολογητές/-ήτριες δεν πρέπει να υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο.

6. Η πάγια μικτή αμοιβή των υπευθύνων των κέντρων υποβολής αιτήσεων ορίζεται σε εβδομήντα (70) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο και αφορά στην αποζημίωση για τις πρώτες τριάντα (30) αιτήσεις, ενώ το ποσό προσαυξάνεται με ένα (1) ευρώ για κάθε επιπλέον αίτηση.

7. Η πάγια μικτή αμοιβή των υπευθύνων των εξεταστικών κέντρων ορίζεται σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο και αφορά στην αποζημίωση για τους/τις πρώτους/-ες εξήντα (60) εξεταζόμενους/-ες, ενώ το ποσό προσαυξάνεται με ένα (1) ευρώ για κάθε επιπλέον εξεταζόμενο/-η.

8. Η πάγια μικτή αμοιβή των βοηθών των υπευθύνων των εξεταστικών κέντρων ορίζεται σε εκατό (100) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο και αφορά στην αποζημίωση για τους/τις πρώτους/-ες εξήντα (60) εξεταζόμενους/-ες, ενώ το ποσό προσαυξάνεται με ένα (1) ευρώ για κάθε επιπλέον εξεταζόμενο/-η. Η συνολική αμοιβή για τους/ τις υπεύθυνους/-ες και τους/τις βοηθούς υπευθύνων δεν πρέπει να υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο.

9. Η πάγια μικτή αμοιβή των επιτηρητών/-τριών είναι εκατό (100) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο.

10. Η πάγια μικτή αμοιβή των αρμοδίων για την εκφώνηση των θεμάτων κατανόησης προφορικού λόγου υπαλλήλων είναι εκατόν είκοσι (120) ευρώ ανά εξεταστική περίοδο.

11. Η μικτή αμοιβή του/της συντονιστή/-ίστριας του Βαθμολογικού Κέντρου ορίζεται σε διακόσια (200) ευρώ εφάπαξ. Η αμοιβή για κάθε άτομο από το βοηθητικό προσωπικό του Βαθμολογικού Κέντρου ορίζεται σε σαράντα (40) ευρώ ανά ημέρα και για πέντε (5) ημέρες.

Άρθρο 15
Αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας

Αρμόδιο/-α για την εφαρμογή της παρούσας διαδικασίας και τη λήψη κάθε ενδεδειγμένης ενέργειας για την ορθή εφαρμογή της ορίζουμε τον/τη Γενικό/ή Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας.

Άρθρο 16
Τελική Διάταξη

Από τη δημοσίευση της παρούσας, καταργούνται η υπό στοιχεία 157811/K1/18.11.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων και Μετανάστευσης και Ασύλου, «Πιστοποίηση της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού των πολιτών τρίτων χωρών, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος» (Β’ 5161) και η υπό στοιχεία 144302/K1/22-10-2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός παραβόλου υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου υποψηφίων αλλοδαπών, για συμμετοχή στη διαδικασία πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος»(Β’ 4785).

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μαρούσι, 3 Νοεμβρίου 2021

Οι Υπουργοί

Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ

Παιδείας και  Θρησκευμάτων
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ

Μετανάστευσης και Ασύλου
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ