Έκδοση και χορήγηση βεβαιώσεων παρακρατηθέντων φόρων ΦΕΕ, επί προμηθειών και επί τόκων έτους 2010.Αθήνα 17/01/11
Αριθ. Πρωτ. Γ32/ 14

ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΟΙΚ/ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Δ/ΝΣΗ ΟΙΚ/ΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΓΕΝ. ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ

Ταχ. Δ/νση: Αγ. Κων/νου 8
10241 – Αθήνα
Πληροφορίες: Ληξουριώτης Α.
Τηλέφωνο: 210 5215398
FAX: 210 5229008

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΘΕΜΑ: «Έκδοση και χορήγηση βεβαιώσεων παρακρατηθέντων φόρων ΦΕΕ, επί προμηθειών και επί τόκων έτους 2010»

Είναι γνωστό ότι η Υπηρεσία μας αποδίδει τους φόρους που παρακρατούνται, πανελλαδικά, από ελευθέρια επαγγέλματα καθώς και τους φόρους προμηθειών και τόκων που παρακρατούνται, από τα Υπ/τα που εντάσσονται στη βοηθητική λογιστική (Β΄ Φάση του ΟΠΣ), κατά το μετά την ένταξή τους χρονικό διάστημα.

Επίσης σας είναι γνωστό ότι το νέο σύστημα της βοηθητικής λογιστικής εκδίδει μια βεβαίωση για κάθε συναλλασσόμενο στην οποία περιλαμβάνονται συγκεντρωτικά όλες οι πληρωμές του ανεξαρτήτως Υπ/τος και κατηγορίας φόρου.

Για την συμφωνία των φόρων που παρακρατήθηκαν και αποδόθηκαν είτε στην ΚΒ΄ Δ.Ο.Υ είτε την Δ.Ο.Υ σας καθώς και την έκδοση και χορήγηση των αντίστοιχων βεβαιώσεων παρακαλούμε να τηρήσετε τα παρακάτω:

Έκδοση βεβαιώσεων για τους φόρους που παρακρατήσατε πριν την ένταξή σας στη Β΄Φάση

1. Να εκδώσετε και να χορηγήσετε τις βεβαιώσεις φόρου (20%) που παρακρατήσατε από αμοιβές ελευθερίων επαγγελμάτων (ζ΄ πηγή) κατά το πριν την ένταξή σας χρ. διάστημα από διάφορους συμβεβλημένους (πχ γιατρούς, δικ επιμελητές, δικηγόρους) δηλαδή πιστώσατε τον κωδικό 15291 Β ΦΕΕ

Ειδικά για τον εκπρόσωπο εργοδοτών & εργαζομένων στην ΤΔΕ οι οποίοι δεν παρακολουθούνται ως συναλλασσόμενοι στην βοηθητική λογιστική, η σχετική βεβαίωση που θα τους χορηγήσετε θα αφορά ολόκληρη τη χρήση 2010

Οι παραπάνω βεβαιώσεις θα συνταχθούν στο συνημμένο υπόδειγμα Νο 1

2. Να εκδώσετε και να χορηγήσετε τις βεβαιώσεις φόρου (1%, 4% & 8%) που παρακρατήσατε, κατά το πριν την ένταξή σας χρ. διάστημα, από κάθε είδους προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιών (δ΄ πηγή) κατά τη εξόφληση των τιμολογίων των διαφόρων εταιρειών-προμηθευτών σας (κλινικές, διαγνωστικά κλπ) δηλαδή πιστώσατε τον κωδικό 15291 Ω Φόρος επί προμηθειών.

Οι βεβαιώσεις αυτές θα συνταχθούν στο συνημμένο υπόδειγμα Νο 2

3. Να εκδώσετε και να χορηγήσετε τις βεβαιώσεις φόρου (20%) που παρακρατήσατε, κατά το πριν την ένταξή σας χρ. διάστημα, από κινητές αξίες-τόκους που κατεβάλατε σε διάφορους δικαιούχους (γ΄ πηγή) δηλαδή πιστώσατε τον κωδικό 15291 Α Φόρος τόκων

Ειδικά για τους υπαλλήλους οι οποίοι έλαβαν τόκους από δικαστικές αποφάσεις και οι οποίοι δεν παρακολουθούνται ως συναλλασσόμενοι στην βοηθητική λογιστική, η σχετική βεβαίωση που θα τους χορηγήσετε θα αφορά ολόκληρο τη χρήση 2010

Οι βεβαιώσεις αυτές θα συνταχθούν στο συνημμένο υπόδειγμα Νο 3

Έκδοση βεβαιώσεων για τους φόρους που παρακρατήσατε μετά την ένταξή σας στη Β΄ Φάση

Τις βεβαιώσεις αυτές θα εκδώσετε μέσω του συστήματος της βοηθητικής λογιστικής και θα περιλαμβάνουν όλα τα ποσά που καταβλήθηκαν σε κάθε συναλλασσόμενο πανελλαδικά καθώς και το Φόρο, ανεξαρτήτως πηγής (ζ΄, δ΄ ή/και γ΄), που του παρακρατήθηκε από το σύνολο των Υπ/των που έχουν ενταχθεί στην Β΄Φάση, κατά το μετά την ένταξή τους χρονικό διάστημα.

Εύλογο είναι ότι θα πρέπει, να συνεργαστούμε ώστε, να χορηγηθεί μόνο μια βεβαίωση σε κάθε συναλλασσόμενο, από ένα μόνο Υπ/μα.

Ως εκ τούτου παρακαλούμε να τηρηθεί η παρακάτω διαδικασία:

– Η βεβαίωση θα αναζητείται και θα εκδίδεται υποχρεωτικά για το χρονικό διάστημα 1/1-31/12/10 ανεξαρτήτως με την ημερομηνία ένταξης κάθε Υπ/τος στο σύστημα.

Τα αντίγραφα των βεβαιώσεων, στα οποία θα υπογράφουν οι παραλαβόντες, θα αρχειοθετούνται κατά ΑΦΜ και ανά έτος.

– Εάν ο συναλλασσόμενος ζητήσει μέρος του έτους, λόγω άλλης διαχειριστικής χρήσης, τότε επίσης θα εκδίδεται και θα χορηγείται αυτή που θα αφορά το αιτούμενο χρ διάστημα ανεξαρτήτως με την ημερομηνία ένταξης κάθε Υπ/τος στο σύστημα.

Το αντίγραφο της χορηγηθείσας θα αρχειοθετείται μαζί με τις λοιπές κατά ΑΦΜ και ανά έτος, ώστε σε κάθε περίπτωση στο αρχείο των βεβαιώσεων πχ 2010 να τηρούνται για κάθε συναλλασσόμενο όλες οι επί μέρους βεβαιώσεις που του έχουν χορηγηθεί και αφορούν το έτος αυτό.

Τονίζεται ότι δεν θα πρέπει να εκδίδονται, σε ενιαίο έντυπο, βεβαιώσεις που θα αφορούν διαφορετικές χρήσεις πχ 1/7/09-30/6/10. Αλλά θα πρέπει να εκδίδονται δυο βεβαιώσεις, πχ μια 1/7/09-31/12/09 και μια 1/1/10-30/6/10 ούτως ώστε να αρχειοθετούνται στο αρχείο βεβαιώσεων του αντίστοιχου έτους.

– Δεν θα πρέπει να εκδίδετε εκ των προτέρων όλες τις βεβαιώσεις των συναλλασσομένων σας δεδομένου ότι πιθανόν αυτή να ζητηθεί από άλλο Υπ/μα.

– Εάν κατά την έκδοση της βεβαίωσης εμφανιστεί το μήνυμα ότι «έχει ήδη εκδοθεί βεβαίωση για τον ίδιο συναλλασσόμενο και για την περίοδο ….. την … από το Υπ/μα…» τότε θα παραπέμπετε το συναλλασσόμενο στο Υπ/μα αυτό, το οποίο θα είναι και το αρμόδιο για κάθε τροποποίηση-διόρθωση κλπ .

Στην περίπτωση που ο συναλλασσόμενος επιμείνει, για οποιονδήποτε λόγο, να του χορηγηθεί εκ νέου η ήδη εκδοθείσα βεβαίωση τότε αυτή θα του χορηγείται υποχρεωτικά ως ακριβές αντίγραφο, μόνον όμως κατόπιν συνεννοήσεως με το αρμόδιο Υπ/μα, δεδομένου ότι η μπορεί να έχει τροποποιηθεί-ακυρωθεί.

Για τον έλεγχο της βεβαίωσης αλλά και την ενημέρωση του συναλλασσομένου για τα φορολογικά στοιχεία που περιλαμβάνονται σ΄ αυτήν παρακαλούμε να τηρηθούν τα παρακάτω:

– συγχρόνως με την βεβαίωση θα εκδίδεται και θα χορηγείται, η «ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥ», στην οποία αναφέρονται αναλυτικά: η ημερομηνία πληρωμής, το Υπ/μα συναλλαγής, το ΧΕ πληρωμής, το τιμολόγιο, οι κρατήσεις ανά κωδικό, ο φόρος ανά κωδικό, η δαπάνη και το πληρωτέο ποσό.

Τονίζεται ότι η χορηγούμενη βεβαίωση πρέπει να συμφωνεί με την αναλυτική κατάσταση κυρίως ως προς τα ποσά του φόρου

– Εύλογο είναι ότι η εν λόγω κατάσταση θα πρέπει να αφορά ίδιο χρ. διάστημα με αυτό της αιτούμενης βεβαίωσης και όλα τα Υπ/τα

– Οι περιπτώσεις λαθών θα αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση και κατόπιν συνεννοήσεως τόσο με τα εμπλεκόμενα Υπ/τα όσο και με την Υπηρεσία μας.

Συγκεκριμένα τα παρακάτω λάθη:

– Η βεβαίωση δεν συμπεριλαμβάνει πληρωμές οι οποίες εμφανίζονται στην αναλυτική κατάσταση (ποσό φόρου στη βεβαίωση μικρότερο από τον φόρο στην κατάσταση)
– Η βεβαίωση δεν συμπεριλαμβάνει επιστροφές-αντιλογισμούς φόρου οι οποίες εμφανίζονται στην αναλυτική κατάσταση (ποσό φόρου στη βεβαίωση μεγαλύτερο από τον φόρο στην κατάσταση)
– Η βεβαίωση παρουσιάζει συνδυασμό των παραπάνω
– Η βεβαίωση αναγράφει αρνητικά ποσά

θα διορθωθούν από το Υπ/μα που θα εκδώσει την αρχική βεβαίωση μέσω του συστήματος, το οποίο θα την ακυρώσει και θα εκδώσει νέα σύμφωνα με την αναλυτική κατάσταση.

Τέλος επειδή έχει παρατηρηθεί πλήθος λαθών από τους χρήστες που δημιουργούν πολλά προβλήματα στο σύστημα και στην ομαλή εξυπηρέτηση των προμηθευτών σας εφιστούμε την προσοχή στα εξής:

– Οι βεβαιώσεις θα εκτυπώνονται μετά το πέρας του έτους το οποίο αφορούν, ακόμα και εάν ο προμηθευτής τη ζητήσει νωρίτερα ισχυριζόμενος ότι δεν έχει άλλα τιμολόγια να πληρωθεί μεσ’ το έτος.

– Στην οθόνη της βεβαίωσης παρακρατηθέντος φόρου δεν εισάγουμε ποτέ δεδομένα δοκιμαστικά και δεν κάνουμε ποτέ προεπισκόπηση, μιας και μετά θα φαίνεται το Υπ/μα του χρήστη ως Υπ/μα έκδοσης της βεβαίωσης.

– Οι βεβαιώσεις πού εκτυπώνονται αφορούν το μητρώο προμηθευτών και τις συναλλαγές αυτών με το ΙΚΑ πανελλαδικά. Δεν υπάρχει η δυνατότητα εκτύπωσης μόνο των προμηθευτών ενός Υπ/τος ή μόνο των συναλλαγών με αυτό.

– Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είστε κατά την εισαγωγή των στοιχείων προμηθευτή στην οθόνη της βεβαίωσης παρακρατηθέντος φόρου. Προσοχή να μην αφήνετε κενό ποτέ το πεδίο του κωδικού προμηθευτή.

– Ο κάθε προμηθευτής δύναται να πάρει τη βεβαίωση παρακρατηθέντος φόρου από το Υπ/μα που επιθυμεί και τον εξυπηρετεί, ανεξάρτητα εάν οι συναλλαγές έχουν πραγματοποιηθεί με άλλα Υπ/τα.

Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗ Ε