9692/20-02-2025
Προγραμματισμός προσλήψεων έκτακτου προσωπικού έτους 2025 στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και στα ΝΠΙΔ αυτών (ανταποδοτικού χαρακτήρα, υπό την μορφή αντιτίμου και λοιπών αντικαταβολών)

Αθήνα, 20 Φεβρουαρίου 2025
Αριθ. Πρωτ.: 9692

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

Ταχ. Δ/νση:Σταδίου 27
Τ.Κ.:10183 Αθήνα
Τηλέφωνα:213-1364339 Στρατίκη Αθανασία
213-1364369 Οψίμου Ελένη
e-mail: a.stratiki@vpes.gr
e.opsimou@ypes.gr

ΘΕΜΑ: Προγραμματισμός προσλήψεων έκτακτου προσωπικού έτους 2025 στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και στα ΝΠΙΔ αυτών (ανταποδοτικού χαρακτήρα, υπό την μορφή αντιτίμου και λοιπών αντικαταβολών)

Στο πλαίσιο του προγραμματισμού προσλήψεων έκτακτου προσωπικού έτους 2025 στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού (Δήμοι, Περιφέρειες, ΝΠΔΔ αυτών, Σύνδεσμοι, Ιδρύματα) και στα ΝΠΙΔ της Αυτοδιοίκησης, παρακαλούνται οι φορείς αρμοδιότητάς σας να υποβάλουν, διά των υπηρεσιών σας, τα αιτήματά τους για την πρόσληψη προσωπικού ΙΔΟΧ και τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου για το έτος 2025, για τις εξής κατηγορίες:
• Προσωπικό ΙΔΟΧ ανταποδοτικού χαρακτήρα
• Προσωπικό ΙΔΟΧ ή συμβάσεις μίσθωσης έργου με κάλυψη της δαπάνης μισθοδοσίας υπό τη μορφή αντιτίμου και
• Προσωπικό ΙΔΟΧ με κάλυψη της δαπάνης μισθοδοσίας από λοιπές αντικαταβολές (κοιμητήρια) σύμφωνα με τις ανάγκες τους και λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές δυνατότητες και την ανάγκη περιστολής των πάσης φύσεως κρατικών δαπανών.

Συνεπώς, για τον προγραμματισμό έτους 2025 θα πρέπει να τηρηθεί η κατωτέρω διαδικασία ανά κατηγορία αιτήματος.

Α. ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ (άρθρο 107 του ν. 4483/2017, Α107)

Για τα αιτήματα που αφορούν σε προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ανταποδοτικού χαρακτήρα σε ΟΤΑ α’ βαθμού και ΝΠΙΔ αυτών, απαιτούνται τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στο Παράρτημα 1, με υποχρεωτική συμπλήρωση των υποδειγμάτων. Σημειώνεται ότι για να χαρακτηρίζονται οι προσλήψεις ως «ανταποδοτικού χαρακτήρα», πρέπει από τη βεβαίωση περί ύπαρξης πιστώσεων του φορέα να προκύπτει ότι η δαπάνη καλύπτεται από ανταποδοτικά τέλη και έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό του φορέα, στους κωδικούς που αντιστοιχούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες.

Ως προς τα κοιμητήρια, επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 4 του α.ν. 582/1968 (Α’ 225), τα έσοδα των δήμων από τα κοιμητήρια είναι «δικαιώματα ή τέλη επιβαλλόμενα προς κάλυψη εν μέρει ή εν όλω των δαπανών της συντηρήσεως και εν γένει λειτουργίας αυτών». Από τη διάταξη αυτή συνάγεται ότι τα έσοδα των δήμων που προέρχονται από τη λειτουργία των κοιμητηρίων τους δεν έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και επομένως η υπηρεσία του δήμου που διαχειρίζεται τα κοιμητήριά τους δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «ανταποδοτική υπηρεσία».

Αιτήματα για την κάλυψη αναγκών των κοιμητηρίων μπορούν να υποβάλλονται εφόσον η δαπάνη καλύπτεται από λοιπές αντικαταβολές, όπως αναφέρονται στο κεφάλαιο Β. Ειδικά για την πρόσληψη Γενικών Διευθυντών σε Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) επί θητεία, ισχύει η παρ. 1 του άρθρου 100 του ν. 4604/2019 (Α’ 50), (σχετική η αριθ. πρωτ.36567/10-5-2019 εγκύκλιος της Υπηρεσίας μας, ΑΔΑ:978Τ465ΧΘ7-Κ65).

Β. ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΥΠΟ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΑΝΤΙΤΙΜΟΥ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΩΝ (άρθρο 107 του ν. 4483/2017, Α107)

Για τα αιτήματα που αφορούν σε προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου με κάλυψη της δαπάνης υπό τη μορφή αντιτίμου σε ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και ΝΠΙΔ αυτών, απαιτούνται τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στο Παράρτημα 2, με υποχρεωτική συμπλήρωση των υποδειγμάτων αυτών.

Επισημαίνεται ότι το κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού που παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες στις πολιτιστικές και αθλητικές δομές (δημοτικά ωδεία, εικαστικά εργαστήρια, δημοτικά γυμναστήρια, κολυμβητήρια κ.λπ.), δεν απαιτείται να καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τα δίδακτρα που καταβάλουν οι πολίτες, αλλά αρκεί να καλύπτεται σε ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) ενώ το εναπομείναν ποσό θα καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του φορέα.

Για τις λοιπές υπηρεσίες που παρέχουν οι φορείς (δημοτικά αναψυκτήρια, εκμετάλλευση παραλιών, δημοτικά σινεμά, παιδικοί – βρεφονηπιακοί σταθμοί κλπ) εξακολουθεί να ισχύει η κάλυψη της δαπάνης μισθοδοσίας σε ποσοστό 100%.

Ειδικότερα όσον αφορά τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου για την παροχή υπηρεσιών έναντι αντιτίμου, σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 2527/1997 (Α’206), για τη σύναψη σύμβασης μίσθωσης έργου απαιτείται βεβαίωση από το ΑΣΕΠ, η οποία εκδίδεται κατόπιν αιτήματος του φορέα, στο οποίο καθορίζεται απαραιτήτως το έργο που θα εκτελεστεί, ο αριθμός των προσώπων που θα το εκτελέσουν, οι ειδικότητες αυτών, η χρονική διάρκεια που απαιτείται για την ολική ή τμηματική παράδοση του έργου και ο τόπος εκτέλεσης αυτού. Στο αίτημα περιλαμβάνονται α) εμπεριστατωμένη αιτιολογία ότι το έργο δεν ανάγεται στον κύκλο των συνήθων καθηκόντων των υπαλλήλων του οικείου φορέα και β) οι λόγοι για τους οποίους δεν μπορεί να εκτελεστεί το εν λόγω έργο από αυτούς.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που δεν περιλαμβάνεται στο αίτημα η ανωτέρω αιτιολογία του φορέα, δεν είναι δυνατή η προώθηση των αιτημάτων στο ΑΣΕΠ για την έκδοση των σχετικών βεβαιώσεων.

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ

Τα αιτήματα συνοδεύονται υποχρεωτικά από τα υποδείγματα που αναφέρονται αναλυτικά στα παραρτήματα, συμπληρωμένα.

Σημειώνεται ότι, από την έναρξη ισχύος του ν. 5056/2023 (Α’163), αρμόδια συλλογικά όργανα για τη λήψη των αποφάσεων είναι τα εξής:
• για θέσεις των Δήμων: η οικεία Δημοτική Επιτροπή
• για θέσεις των Περιφερειών: η οικεία Περιφερειακή Επιτροπή
• για θέσεις των ΝΠΔΔ, Συνδέσμων, Ιδρυμάτων των Δήμων καθώς και ΝΠΔΔ των Περιφερειών: το οικείο Διοικητικό Συμβούλιο
• για θέσεις των ΝΠΙΔ: το οικείο Διοικητικό Συμβούλιο.

Αιτήματα συνοδευόμενα από οικονομικές βεβαιώσεις στις οποίες αναγράφεται «με αναμόρφωση του προϋπολογισμού» δεν θα προωθούνται.

Επισημαίνεται ότι, με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 5143/2024 (Α’ 161) αντικαταστάθηκε η παρ. 1 του άρθρου 205 του ν. 3584/2007 (Α’143) και δεν υφίσταται πλέον υποχρέωση πρόβλεψης στους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) των ΟΤΑ α’ βαθμού, του αριθμού θέσεων απασχολουμένων με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για την αντιμετώπιση εποχικών – περιοδικών και πρόσκαιρων αναγκών.

Επομένως, εφεξής δεν απαιτείται η υποβολή αντιγράφου του οικείου ΟΕΥ από πλευράς των φορέων για τα αιτήματα των περιπτώσεων Α και Β. Ωστόσο, για τις συμβάσεις μίσθωσης έργου εξακολουθεί να υφίσταται η υποχρέωση αποστολής των ΟΕΥ, ώστε να ελέγχονται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6 του ν.2527/1997 (Α’206), όπως ισχύει.

Αντίγραφο του ΟΕΥ απαιτείται επίσης στην περίπτωση υποβολής αιτήματος για την κάλυψη θέσης Γενικού Διευθυντή σε ΔΕΥΑ επί θητεία, καθώς η θέση αυτή είναι υποχρεωτική εκ του νόμου και θα πρέπει να διαπιστώνεται εάν στον οικείο ΟΕΥ έχει προβλεφθεί η κάλυψή της με προσωπικό επί θητεία ή με τακτικό (ΙΔΑΧ) προσωπικό.

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Με τις διατάξεις του άρθρου 1 του π.δ.85/2022 (νέο «Προσοντολόγιο/Κλαδολόγιο») (Α’232), υπήχθη αυτοδικαίως στο πεδίο εφαρμογής του και το προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Επομένως, τα αιτήματα των φορέων για προσωπικό ΙΔΟΧ αλλά και συμβάσεις μίσθωσης έργου θα πρέπει να συντάσσονται σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του π.δ.85/2022 ως προς τις προβλεπόμενες κάθε φορά κατηγορίες και κλαδοειδικότητες, τόσο από τους φορείς όσο και από τις υπηρεσίες σας. Σε διαφορετική περίπτωση τα αιτήματα δεν θα προωθούνται για έγκριση.

Αιτήματα με κάλυψη της δαπάνης από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ)

Τα αιτήματα πρόσληψης έκτακτου προσωπικού των ΟΤΑ με κάλυψη της δαπάνης από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους καθώς και των ΝΠΙΔ ΟΤΑ εντός φορέων Γενικής Κυβέρνησης με κάλυψη της δαπάνης από ίδιους πόρους, δεν υποβάλλονται στο πλαίσιο της παρούσας εγκυκλίου και διαδικασίας, αλλά εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στην παρ. 9 του άρθρου 51 του ν. 4622/2019, «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’133).

Υπενθυμίζουμε ότι για τον προγραμματισμό προσλήψεων έτους 2025 τα εν λόγω αιτήματα υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της εγκυκλίου ΔΙΠΑΑΔ/Φ.2.9/91/οικ.12793/10.07.2024 (ΡΟΞΛ46ΜΤΛ6- ΑΒ7), ενώ για το 2026 θα ακολουθήσει αντίστοιχη διαδικασία.

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ

Σύμφωνα με το άρθρο 1 της υπ’ αριθ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΠ.1/934/6966/21-4-2023 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών με θέμα «Εξαιρέσεις από τον ετήσιο προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα του άρθρου 51 του ν. 4622/2019» (Β’ 2614) εξαιρούνται από τον προγραμματισμό προσλήψεων, μεταξύ άλλων, οι εξής περιπτώσεις:

1. Συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και μίσθωσης έργου που συγχρηματοδοτούνται στο πλαίσιο προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του ΕΟΧ ή στο πλαίσιο άλλων ενωσιακών ή διεθνών προγραμμάτων καθώς και οι ανανεώσεις και παρατάσεις αυτών (περ. ιζ)
Η αντικατάσταση και αναπλήρωση αποχωρούντος προσωπικού ορισμένου χρόνου, των οποίων η πρόσληψη έγινε κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 38 του ν. 4765/2021 (Α’6) ή του προϊσχύσαντος άρθρου 21 παρ.3 του ν.2190/1994, (Α’28), πραγματοποιείται από τους πίνακες κατάταξης που είχαν εκδοθεί για το σκοπό αυτό εντός του χρόνου ισχύος του προγράμματος που θεωρείται και χρόνος ισχύος των εν λόγω πινάκων κατάταξης.
Επισημαίνεται ότι η αντικατάσταση του αποχωρούντος προσωπικού δύναται να πραγματοποιηθεί μόνο εφόσον υφίσταται ανεκτέλεστο συμβατικό υπόλοιπο (παρ. 8 άρθρου 41 ν. 4765/2021). Για παράδειγμα, στην περίπτωση που προσληπτέος με σύμβαση 12 μηνών αποχωρεί κατά τον 10ο μήνα της σύμβασής του, ο φορέας δύναται, εφόσον πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις, να προσλάβει τον επόμενο/η στη σειρά κατάταξης του οικείου πίνακα για το εναπομείναν διάστημα της αρχικής σύμβασης, ήτοι 2 μήνες.
Στην περίπτωση αποχώρησης με τη λήξη της σύμβασης δεν υφίσταται δυνατότητα αντικατάστασης και ο φορέας οφείλει να προβεί σε νέα διαγωνιστική διαδικασία για την κάλυψη της θέσης.
Σε περίπτωση επικείμενης λήξεως της σύμβασης, κρίνεται σκόπιμη η εκ των προτέρων συνεννόηση του φορέα με το συμβασιούχο, ώστε η αποχώρηση αυτού να γίνει σε χρόνο που να επιτρέπει την αντικατάσταση του κατά τα ανωτέρω.
Πίνακες κατάταξης που εκδόθηκαν από καταργούμενα νομικά πρόσωπα και βρίσκονται σε ισχύ, δύναται να χρησιμοποιηθούν, εφόσον υφίστανται οι ανάγκες, από τον καθολικό διάδοχο προς αντικατάσταση και αναπλήρωση προσωπικού κατά τα ανωτέρω.

2. Προσωπικό για την κάλυψη κατεπειγουσών αναγκών του άρθρου 36 ν. 4765/2021 (περ. ιθ)

3. Προσωπικό για απασχόληση έως πέντε (5) ημερομίσθια το μήνα (περ. κ)

4. Αναπλήρωση τακτικού μοναδικού στον κλάδο υπαλλήλου (περ. κα)

Επίσης εξαιρούνται α) οι περιπτώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 36 του ν. 5046/2023 (Α’137), ήτοι προσωπικό ΙΔΟΧ που προσλαμβάνεται με σύμβαση εργασίας για κατεπείγουσες, εποχικές ή πρόσκαιρες ανάγκες για χρονική διάρκεια δύο (2) μηνών, ναυαγοσώστες, προσωπικό πυροπροστασίας, προσωπικό για τη στελέχωση των δημοτικών κατασκηνώσεων, στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και τις επιχειρήσεις αυτών, οι υδρονομείς άρδευσης στους ΟΤΑ α’ βαθμού και τις επιχειρήσεις αυτών, καθώς και β) οι γιατροί εργασίας και οι τεχνικοί ασφαλείας (παρ. 10, άρθρου 12 ν. 4071/2012 Α’85), δεδομένου ότι δεν πρόκειται για πρόσληψη προσωπικού, αλλά για ανάθεση παροχής υπηρεσιών.

Ως εκ τούτου, για τα αιτήματα που εμπίπτουν στις ανωτέρω εξαιρέσεις δεν απαιτείται η έγκριση από οποιοδήποτε όργανο και η συνακόλουθη αποστολή τους στην Υπηρεσία μας.

ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ

Τα αιτήματα των περιπτώσεων που περιλαμβάνονται στην παρούσα εγκύκλιο, θα πρέπει να αποσταλούν στο Υπουργείο Εσωτερικών μέσω των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και όχι απευθείας από τους φορείς, αποκλειστικά μέσω του συστήματος «ΙΡΙΔΑ» και σε ενιαίο αρχείο.

Η παρούσα εγκύκλιος και τα Παραρτήματα με τα αντίστοιχα υποδείγματα ανά περίπτωση για το προσωπικό ορισμένου χρόνου, είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, στη διαδρομή: www.ypes.gr/Υπουργείο/Εγκύκλιοι.
Τα αιτήματα των συμβάσεων μίσθωσης έργου, με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και το Παράρτημα Γ1 των φορέων αρμοδιότητάς σας, συνοδευόμενα από τις αντίστοιχες εισηγητικές σας εκθέσεις, αποστέλλονται στο ΑΣΕΠ ταχυδρομικώς, με συγκεντρωτικό πίνακα προωθημένων και μη αιτημάτων.
Το Παράρτημα Γ1 με την αντίστοιχη οικονομική βεβαίωση καθώς και το υπόδειγμα εισηγητικής έκθεσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων για τις συμβάσεις μίσθωσης έργου, διατίθενται στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ (www.asep.gr) στη διαδρομή: ΦΟΡΕΙΣ>ΕΝΤΥΠΑ- ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ>ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΦΟΡΕΩΝ>ΜΙΣΘ. ΕΡΓΟΥ ΣΜΕ.
Επισημαίνεται ότι οι φορείς θα πρέπει απαραιτήτως να αναγράφουν στο αίτημα τους την ηλεκτρονική τους διεύθυνση, επικαιροποιημένη, δεδομένου ότι οι ανακοινώσεις των εγκρίσεων θα αποστέλλονται μόνο ηλεκτρονικά·

Το Υπουργείο Εσωτερικών παραμένει στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση και πληροφορία.

 

Ο Γενικός Γραμματέας
Ιωάννης Φουστανάκης