Γ456/239599/17-12-2024
Παραβάσεις της νομοθεσίας για τις διεθνείς επιβατικές μεταφορές με λεωφορεία δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, κατάταξη παραβάσεων, διοικητικά πρόστιμα και διοικητικές κυρώσεις
Αριθμ. Γ456/239599/2024

(ΦΕΚ Β’ 7644/31-12-2024)

ΟΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ-ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Την περ. α της παρ. 1 και την παρ. 2 του άρθρου 4Β του ν. 3446/2006 (Α’ 49), όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 30 του ν. 4663/2020 (Α’ 30).

2. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/403 της 18ης Μαρτίου 2016 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά την κατάταξη των σοβαρών παραβάσεων των κανόνων της Ένωσης, οι οποίες ενδέχεται να οδηγούν στην απώλεια της υπόληψης του οδικού μεταφορέα, και για τροποποίηση του παραρτήματος III της οδηγίας 2006/22/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (EE L 74 της 19.3.2016, σ. 8).

3. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4320/2015 (Α’ 29).

4. Το άρθρο 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

5. Το ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184)

6. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151).

7. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

8. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ υπουργείων» (Α’ 119).

9. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130)

10. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91),

11. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου Σύσταση και Μετονομασία Γενικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

12. Την υπ’ αρ. 277/17.6.2024 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλειο Οικονόμου» (Β’ 3466).

13. Την υπό στοιχεία 102928 ΕΞ 2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).

14. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

15. Τον κανονισμό (ΕΚ) 1073/2009 (L 300/14-11-2009) και τις διμερείς και πολυμερείς Συμφωνίες και Πρωτοκόλλων Οδικών Μεταφορών, όπου η Ελλάδα αποτελεί συμβαλλόμενο μέρος.

16. Την υπό στοιχεία Γ456/οικ.8679/662/14 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Έλεγχος της νομιμότητας της κυκλοφορίας των ημεδαπών και αλλοδαπών λεωφορείων των μεταφορικών επιχειρήσεων που εκτελούν διεθνείς τακτικές λεωφορειακές γραμμές.» (Β’ 366).

17. Την υπό στοιχεία Γ456/οικ.7383/531/2012 απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία για την εξυπηρέτηση διεθνών τακτικών και έκτακτων μεταφορών επιβατών με λεωφορεία» (Β’ 250).

18. Την υπό στοιχεία Γ5/29480/2304/2001 απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Οικονομικών Εμπορικής Ναυτιλίας Δημόσιας Τάξης Μεταφορών και Επικοινωνιών «’Έλεγχοι της νομιμότητας και ασφάλειας της κυκλοφορίας και των εκπομπών καυσαερίων όλων των οχημάτων, ελληνικών και αλλοδαπών που κυκλοφορούν στην χώρα, Αρμόδια ’Όργανα, Διαδικασία είσπραξης προστίμων και συναφή θέματα, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5, παρ. 4 και άρθ. 8, παρ. 5 του ν. 2801/2000» (Β’ 614).

19. Την παρ. 1 του άρθρου 100 του ν. 5039/2023 «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 83).

20. Την υπ’ αρ. 57594 Εισηγητική Έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

21. Το γεγονός ότι από την παρούσα ουδεμία δαπάνη προκαλείται στον κρατικό προϋπολογισμό,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός-Πεδίο Εφαρμογής

1. Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των παραβάσεων, η κατάταξη των παραβάσεων σε κατηγορίες ανάλογα με τη σοβαρότητά τους και η εξειδίκευση των διοικητικών κυρώσεων και των διοικητικών μέτρων αναφορικά με την πρόσβαση στην αγορά των οδικών επιβατικών μεταφορών και τη διενέργεια διεθνών οδικών επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης.

2. Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται κατά τους ελέγχους που πραγματοποιούνται από τις αρχές ελέγχου του άρθρου 2 του ν. 3446/2006 σε ημεδαπά και αλλοδαπά λεωφορεία καθώς και κατά την διαδικασία λήψης των λοιπών διοικητικών μέτρων που ορίζονται στο άρθρο 7 και 8 της παρούσας.

Άρθρο 2
Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας νοούνται ως:
(α) Μισθωτής: η επιχείρηση που πραγματοποιεί οδικές επιβατικές μεταφορές με όχημα που έχει τεθεί στη διάθεσή της χωρίς οδηγό δυνάμει σύμβασης μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης.
(β) Λεωφορείο: το αυτοκίνητο όχημα που προορίζεται κυρίως για τη μεταφορά προσώπων 10 και άνω θέσεων, συμπεριλαμβανομένης και της θέσης του οδηγού.
Οι λοιποί όροι του Παραρτήματος έχουν την έννοια που τους αποδίδεται στις διατάξεις του ευρωπαϊκού, διεθνούς και εθνικού δικαίου, όπου προβλέπονται οι αντίστοιχες υποχρεώσεις.

Άρθρο 3
Καθορισμός και κατάταξη παραβάσεων και κυρώσεων

Οι παραβάσεις και οι κυρώσεις καθορίζονται και κατατάσσονται σε κατηγορίες στους πίνακες του Παραρτήματος, ως εξής:
α) Στην πρώτη στήλη «Αριθμ.» αναφέρεται ο αύξων αριθμός της παράβασης.
β) Στη δεύτερη στήλη «Παράβαση» περιγράφεται με συντομία η παράβαση. Η περιγραφή της παράβασης συμπληρώνεται από τις διατάξεις που προβλέπουν την αντίστοιχη υποχρέωση.
γ) Στην τρίτη στήλη «Βαθμός Σοβαρότητας» αναφέρεται η κατάταξη της παράβασης ανάλογα με τον βαθμό σοβαρότητάς της στις εξής κατηγορίες: Ιδιαιτέρως Σοβαρή Παράβαση (ΙΣΠ), Πολύ Σοβαρή Παράβαση (ΠΣΠ), Σοβαρή Παράβαση (ΣΠ) και Ελαφρά Παράβαση (ΕΠ).
δ) Στην τέταρτη στήλη «Υπόχρεος» αναφέρεται το ή τα πρόσωπα, φυσικά ή νομικά, που είναι υπόχρεα για την καταβολή του προστίμου, όπου ως «Ι» νοείται ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής, σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, ως «Ο» ο οδηγός του οχήματος
ε) Στην πέμπτη στήλη «Πρόστιμο» αναφέρεται δίπλα σε κάθε υπόχρεο το διοικητικό πρόστιμο που επιβάλλεται για την παράβαση, σε ευρώ.
στ) Στην έκτη στήλη «Κωδ. ΕΜΜΕ» αναφέρεται ο κωδικός καταχώρισης στο Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων (ΕΜΜΕ), εφ’ όσον η παράβαση περιλαμβάνεται στις παραβάσεις που καταχωρούνται στο ΕΜΜΕ σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1071/2009 και την λοιπή νομοθεσία.

Άρθρο 4
Υπόχρεοι καταλογισμός

1. Τα πρόστιμα καταλογίζονται στα πρόσωπα που αναφέρονται στην στήλη «Υπόχρεοι» στους πίνακες του Παραρτήματος.

2. Στους ιδιοκτήτες ή τους μισθωτές που είναι και οδηγοί των οχημάτων τους καταλογίζεται μόνο το πρόστιμο που αφορά τον ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, το πρόστιμο για τον ιδιοκτήτη καταλογίζεται στον μισθωτή.

3. Σε περίπτωση συρροής παραβάσεων καταλογίζεται ένα συνολικό διοικητικό πρόστιμο, που αποτελείται από το άθροισμα των προστίμων για όλες τις παραβάσεις που συρρέουν.

4. Οι προβλεπόμενες στην παρούσα διοικητικές κυρώσεις επιβάλλονται ανεξάρτητα από ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται από άλλες διατάξεις νόμου.

Άρθρο 5
Οφειλή εις ολόκληρον

Ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, είναι συνυπεύθυνος εις ολόκληρον με τον οδηγό για την καταβολή των διοικητικών προστίμων που επιβάλλονται στον οδηγό.

Άρθρο 6
Υποχρεώσεις κατά τον έλεγχο

1. Κατά τη διενέργεια ελέγχου ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης/μισθωτής είναι υποχρεωμένοι:
(α) να συνεργάζονται με τα όργανα ελέγχου, παρέχοντας πρόσβαση στο όχημα
(β) να επιδεικνύουν στις αρχές ελέγχου τα έγγραφα, δημόσια ή ιδιωτικά, που αποδεικνύουν τη νομιμότητα της κυκλοφορίας και της μεταφοράς.

2. Σε περίπτωση άρνησης συνεργασίας στον έλεγχο βεβαιώνεται η παράβαση με αριθμό Α1, επιπλέον των παραβάσεων που διαπιστωθούν εφόσον καταστεί δυνατός ο έλεγχος και ανεξαρτήτως τυχόν ποινικής ευθύνης.

Άρθρο 7
Διοικητικά μέτρα

1. Για την παράβαση με αστερίσκο (*) του πίνακα Β του Παραρτήματος (Β11) πέραν των διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται από τις αρχές ελέγχου, επιβάλλονται περαιτέρω διοικητικά μέτρα από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι αρχές ελέγχου, εφόσον διαπιστωθεί παράβαση λόγω μεταβίβασης ή εκχώρησης άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής (Β11 του Παραρτήματος) ενημερώνουν και αποστέλλουν την άδεια που μεταβιβάστηκε ή εκχωρήθηκε στη Διεύθυνση Επιβατικών Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (εφεξής ΔΕΜ). Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιβάλλεται στην μεταφορική επιχείρηση (ημεδαπή ή αλλοδαπή), το διοικητικό μέτρο της ανάκλησης της άδεια διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής. Το προαναφερθέν διοικητικό μέτρο επιβάλλεται μετά από εισήγηση της ΔΕΜ. Οι αλλοδαπές μεταφορικές επιχειρήσεις ενημερώνονται για την απόφαση ανάκλησης της άδειας μέσω του αρμόδιου Υπουργείου της χώρας εγκατάστασης τους. Ειδικά, για τις αλλοδαπές κοινοτικές μεταφορικές επιχειρήσεις ο όρος «άρση σύμφωνης γνώμης» χρησιμοποιείται αντί του όρου «ανάκληση». Η μεταφορική επιχείρηση δύναται να εκκινήσει εκ νέου διαδικασία αδειοδότησης (κατάθεση νέου φακέλου με όλα τα δικαιολογητικά) τρεις μήνες μετά την έκδοση της απόφασης ανάκλησης/άρση σύμφωνης γνώμης της άδειας.

2. Για τις παραβάσεις με δύο αστερίσκους (**) του πίνακα Γ του Παραρτήματος (Γ10, Γ11, Γ12), πέραν των διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται από τις αρχές ελέγχου, επιβάλλονται περαιτέρω διοικητικά μέτρα από τις αρμόδιες ελληνικές φορολογικές αρχές. Οι αρχές ελέγχουν ενημερώνουν τις αρμόδιες ελληνικές φορολογικές αρχές για τις παραβάσεις αυτές.

3. Οι αστυνομικές και λιμενικές αρχές ενημερώνουν το Κράτος Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης πλην της Ελλάδας όπου είναι εγκατεστημένη η μεταφορική επιχείρηση για τις παραβάσεις που έχει διαπράξει η επιχείρηση με τα οχήματα που διαθέτει σε ελληνικό έδαφος και για τις οποίες αναφέρεται κωδικός ΕΜΜΕ στην έκτη στήλη του Παραρτήματος. Η κοινοποίηση της παράβασης γίνεται μέσω της διασύνδεσης των εθνικών ηλεκτρονικών μητρώων μεταφορικών επιχειρήσεων (European Registers of Road Transport Undertakings, ERRU).

4. Οι αρχές ελέγχου του άρθρου 2 του ν. 3446/2006 ενημερώνουν:
(α) την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας όπου έχει εκδοθεί η άδεια άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα επιχείρησης εγκατεστημένης στην Ελλάδα για τις παραβάσεις που έχει διαπράξει η επιχείρηση με τα οχήματα που διαθέτει σε ελληνικό έδαφος, για τις οποίες αναφέρεται κωδικός ΕΜΜΕ στην έκτη στήλη του Παραρτήματος,
(β) την Διεύθυνση Επιβατικών Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις παραβάσεις με αστερίσκο (*) του πίνακα Β του Παραρτήματος (Β11) είτε αφορά ελληνική ή αλλοδαπή κοινοτική ή μη επιχείρηση,
(γ) τις αρμόδιες ελληνικές φορολογικές αρχές για τις παραβάσεις με δύο αστερίσκους (**) του πίνακα Γ του Παραρτήματος (Γ10, Γ11, Γ12), είτε αφορούν ελληνική ή αλλοδαπή κοινοτική ή μη επιχείρηση.

Άρθρο 8
Επιβολή διοικητικών μέτρων από την Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπ.ΥΠ.ΜΕ

Στις περιπτώσεις που προβλέπεται ανάκληση/άρση σύμφωνης γνώμης της άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής, αυτή γίνεται μετά από εισήγηση της ΔΕΜ και απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ανάκληση/άρση σύμφωνης γνώμης: το διοικητικό μέτρο οριστικής άρσης της ισχύος της άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής. Στην παρούσα απόφαση όπου η παράβαση αφορά τις αλλοδαπές κοινοτικές μεταφορικές με τη χρήση του όρου «ανάκληση» εννοείται «άρση σύμφωνης γνώμης».
Σε περίπτωση παραίτησης ελληνικής μεταφορικής επιχείρησης από το δικαίωμα διενέργειας της διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής μεταξύ Ελλάδας και κρατών μελών της Ε.Ε. εκδίδεται απόφαση ανάκλησης της άδειας από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μετά από εισήγηση της ΔΕΜ. Για την επαναδραστηριοποίησή της ακολουθείται η διαδικασία χορήγησης άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής. Η ελληνική μεταφορική επιχείρηση οφείλει να ενημερώσει την ΔΕΜ τρεις (3) μήνες νωρίτερα για την πρόθεσή της να παραιτηθεί του ως άνω δικαιώματος για την διενέργεια της γραμμής.
Σε περίπτωση παραίτησης μεταφορικής επιχείρησης από το δικαίωμα διενέργειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής μεταξύ Ελλάδας και κρατών μη μελών της Ε.Ε. ή/και λύσης συνεργασίας (μονομερώς ή από κοινού), η μεταφορική επιχείρηση υποχρεούται να ενημερώσει τρεις (3) μήνες νωρίτερα για την πρόθεσή της, την έτερη συνεργαζόμενη μεταφορική επιχείρηση (εφόσον προβλέπεται τήρηση της σχέσης 1:1) και τη ΔΕΜ. Με την επιφύλαξη διαφορετικών προβλέψεων βάσει των διμερών Συμφωνιών και Πρωτοκόλλων, εκδίδεται απόφαση ανάκλησης για κάθε μία από τις άδειες διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής που είχαν χορηγηθεί στις μεταφορικές επιχειρήσεις (ημεδαπή και αλλοδαπή) για την εν λόγω γραμμή. Οι αποφάσεις ανάκλησης εκδίδονται από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μετά από εισήγηση της ΔΕΜ. Για την επαναδραστηριοποίηση τους ακολουθείται η ισχύουσα διαδικασία χορήγησης άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής.

Άρθρο 9
Μεταβατικές διατάξεις

Οι διοικητικές κυρώσεις ή μέτρα της παρούσας επιβάλλονται για τις παραβάσεις που διαπιστώνονται από τη θέση της σε ισχύ.
Σε περίπτωση εκκρεμών διοικητικών μέτρων από την ΔΕΜ για παραβάσεις που είχαν διαπιστωθεί πριν τη θέση σε ισχύ της παρούσας, αυτά επιβάλλονται σύμφωνα με τις ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης.

Άρθρο 10
Καταργούμενες διατάξεις

Από τη θέση σε ισχύ της παρούσας παύει να ισχύει:
1. η υπ’ αρ. Γ456/οικ.8679/662/14/2014 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Έλεγχος της νομιμότητας της κυκλοφορίας των ημεδαπών και αλλοδαπών λεωφορείων των μεταφορικών επιχειρήσεων που εκτελούν διεθνείς τακτικές λεωφορειακές γραμμές.» (Β’ 366),
2. το άρθρο 6 «Διοικητικός Έλεγχος Κυρώσεις»της υπ’ αρ. Γ456/οικ. 7383/531/12/2012 απόφασης του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία για την εξυπηρέτηση διεθνών τακτικών και έκτακτων μεταφορών επιβατών με λεωφορεία.» (Β’ 250),
3. οι παρ. 9 και 10 του άρθρου 5 της υπ’ αρ. Γ5/29480/2304/01/2001 απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Οικονομικών Εμπορικής Ναυτιλίας Δημόσιας Τάξης Μεταφορών και Επικοινωνιών «’Έλεγχοι της νομιμότητας και ασφάλειας της κυκλοφορίας και των εκπομπών καυσαερίων όλων των οχημάτων, ελληνικών και αλλοδαπών που κυκλοφορούν στην χώρα, Αρμόδια ’Όργανα, Διαδικασία είσπραξης προστίμων και συναφή θέματα, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5, παρ. 4 και άρθ. 8, παρ. 5 του ν. 2801/2000.» (Β’ 614).

Άρθρο 11

Προσαρτάται το Παράρτημα ως αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Πίνακας Α: Παραβάσεις σχετικά με τον έλεγχο

Αριθμ.ΠαράβασηΒαθμός ΣοβαρότηταςΥπόχρεοςΠρόστιμοΚωδ. ΕΜΜΕ
ΙΣΠΠΣΠΣΠΕΠ
Α1Άρνηση διενέργειας ελέγχουΧΙ
O
3000
1000

Πίνακας Β
Πρόσβαση στην αγορά των διεθνών οδικών επιβατικών μεταφορών με λεωφορείο

Αριθμ.ΠαράβασηΒαθμός ΣοβαρότηταςΥπόχρεοςΠρόστιμοΚωδ. ΕΜΜΕ
ΙΣΠΠΣΠΣΠΕΠ
B1Διεθνής μεταφορά επιβατών με λεωφορείο από κοινοτική (ελληνική ή άλλη κοινοτική) μεταφορική επιχείρηση για διαδρομή/γραμμή εντός Ε.Ε. χωρίς την κατοχή έγκυρης κοινοτικής άδειας ή έγκυρου επικυρωμένου αντιγράφου της (άδεια ανύπαρκτη, παραποιημένη, που έχει ανακληθεί ή λήξει κλπ 

 

 

Χ

 

 

 

Ι

 

 

 

3000

 

 

 

503

B2Η κοινοτική (ελληνική ή άλλη κοινοτική) μεταφορική επιχείρηση ή ο οδηγός, για/κατά την διενέργεια διαδρομής/γραμμής εντός Ε.Ε., δεν είναι σε θέση να παρουσιάσουν στον ελεγκτή έγκυρη κοινοτική άδεια ή έγκυρο επικυρωμένο αντίγραφο της κοινοτικής άδειας (δηλαδή η κοινοτική άδεια ή το επικυρωμένο αντίγραφο έχουν χαθεί, ξεχαστεί, φθαρεί κλπ) 

 

 

 

Χ

 

 

 

 

 

Ι

 

 

 

 

 

900

B3Παράνομη ενδομεταφορά με λεωφορείοΧΙ
Ο
2.500
1000
B4Παραβίαση – Υπέρβαση χρονικών ορίων ενδομεταφοράςΧΙ
Ο
2.500
1000
B5Ενδομεταφορά με λεωφορείο χωρίς συμπλήρωση φύλλου ελέγχου πορείας (όταν πρόκειται για έκτακτη γραμμή)ΧΙ
Ο
950
450
B6Ενδομεταφορά με λεωφορείο χωρίς σύμβαση μεταξύ Διοργανωτή και Μεταφορέα (όταν πρόκειται για ειδική τακτική γραμμή)ΧΙ
Ο
950
450
B7Ενδομεταφορά με λεωφορείο χωρίς συμπλήρωση φύλλου ελέγχου πορείας ως ανακεφαλαιωτικό πίνακα (όταν πρόκειται για ειδική τακτική γραμμή) 

Χ

 

Ι
Ο

 

950
450

B8Ενδομεταφορά με λεωφορείο με λανθασμένη ή ελλιπή συμπλήρωση φύλλου ελέγχου πορείας ή σύμβασηΧΙ
Ο
950
450
B9Διεθνής τακτική επιβατική μεταφορά με λεωφορείο δίχως την κατοχή έγκυρης άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής ή άδειας διέλευσης διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής (άδεια ανύπαρκτη, παραποιημένη, που έχει ανακληθεί ή λήξει κλπ) 

 

Χ

 

 

Ι
Ο

 

 

3000
1000

B10Η μεταφορική επιχείρηση ή ο οδηγός δεν είναι σε θέση να παρουσιάσουν στον ελεγκτή έγκυρη άδεια διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής ή άδεια διέλευσης διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής (δηλαδή η άδεια έχει χαθεί, δεν την φέρει ο οδηγός μαζί του, έχει φθαρεί) 

 

Χ

 

 

Ι
Ο

 

 

950
450

B11*Μεταβίβαση ή εκχώρηση της άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμήςΧΙ
Ο
3000
1000
B12Διεθνής έκτακτη επιβατική μεταφορά με λεωφορείο χωρίς συμπλήρωση του φύλλου ελέγχου πορείας ή της προβλεπόμενης κατάστασης επιβατών 

Χ

 

Ι
Ο

 

950
450

B13Διεθνής έκτακτη επιβατική μεταφορά με λεωφορείο με λανθασμένη ή ελλιπή συμπλήρωση του φύλλου ελέγχου πορείας ή της προβλεπόμενης κατάστασης επιβατών 

X

 

Ι
Ο

 

500
250

B14Διεθνής έκτακτη επιβατική μεταφορά με λεωφορείο χωρίς άδεια διεθνούς έκτακτης επιβατικής μεταφοράς, όπου αυτή απαιτείται (πχ από και προς Λευκορωσία). 

Χ

 

Ι
Ο

 

3000
1000

B15Διενέργεια Τοπικής Εκδρομής (στο πλαίσιο διεθνούς επιβατικής μεταφοράς) χωρίς συμπλήρωση του φύλλου ελέγχου πορείας ή του προβλεπόμενου καταλόγου επιβατών 

Χ

Ι
Ο
950
450
B16Διενέργεια Τοπικής Εκδρομής (στο πλαίσιο διεθνούς επιβατικής μεταφοράς) με λανθασμένη ή ελλιπή συμπλήρωση του φύλλου ελέγχου πορείας ή του προβλεπόμενου καταλόγου επιβατών 

X

 

Ι
Ο

 

500
250

B17Διενέργεια επαναλαμβανόμενων δρομολογίων (γραμμή Σαΐτα) χωρίς άδεια ή μη τήρηση των όρων αδειοδότησηςΧΙ
Ο
3000
1000
Β18Διενέργεια μεταφοράς επιβατών με λεωφορεία για λογαριασμό τρίτου, χωρίς άδεια οδικού μεταφορέα επιβατών ή με άδεια οδικού μεταφορέα επιβατών που έχει λήξει, ανακληθεί κλπ 

Χ

 

Ι

 

3000

Για την παράβαση Β11, οι αρχές ελέγχου ενημερώνουν και αποστέλλουν την άδεια στην ΔΕΜ του Υπ.ΠΥ.ΜΕ.
Η παράβαση Β18 αφορά μεταφορική επιχείρηση εγκατεστημένη στην Ελλάδα και η παράβαση ελέγχεται κατόπιν ενημέρωσης των αρχών ελέγχου από την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας ότι η άδεια οδικού μεταφορέα έχει παύση να ισχύει. Δεν ελέγχεται καθ’ οδόν.

Πίνακας Γ
Διενέργεια διεθνών οδικών τακτικών επιβατικών μεταφορών με λεωφορείο

Αριθμ.ΠαράβασηΒαθμός ΣοβαρότηταςΥπόχρεοςΠρόστιμοΚωδ. ΕΜΜΕ
ΙΣΠΠΣΠΣΠΕΠ
Γ1Μη τήρηση της εγκεκριμένης διαδρομής της διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής,ΧΙ
Ο
950
450
Γ2Εκκίνηση από διαφορετική αφετηρία από την δηλωθείσαΧΙ
Ο
950
450
Γ3Μη τήρηση των δηλωθεισών προϋποθέσεων στην αφετηρία της διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής,ΧΙ
Ο
550
260
Γ4Μη τήρηση των δηλωθέντων σημείων επιβίβασης-αποβίβασης επιβατών στις ενδιάμεσες στάσειςΧΙ
Ο
500
250
Γ5Αντιβαίνοντα στον Κ.Ο.Κ. δηλωθέντα σημεία επιβίβασης-αποβίβασης επιβατών στις ενδιά- μεσες στάσειςΧΙ
Ο
950
450
Γ6Μη τήρηση του προβλεπόμενου ωραρίου διενέργειας της διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής,ΧΙ
Ο
500
250
Γ7Διενέργειας δρομολογίων της διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής σε διαφορετικές μέρες από τις προβλεπόμενεςΧΙ
Ο
950
450
Γ8Χρησιμοποίηση άλλων από τα δηλωθέντα ιδιόκτητα ή μισθωμένα λεωφορεία ή χρήση μισθωμένου λεωφορείου χωρίς την επίδειξη νόμιμης σύμβασης ή σε περίπτωση αντικατάστασης λόγω βλάβης του δηλωμένου στην άδεια λεωφορείου, μη επίδειξη αποδεικτικού βλάβης από συνεργείο και νόμιμη σύμβαση μίσθωσης, σε περίπτωση που το λεωφορείο αντικατάστασης, είναι μισθωμένο. 

 

 

 

 

Χ

 

 

 

 

Ι
Ο

 

 

 

 

950
450

Γ9Μη τήρηση της δηλωθείσας κλίμακας κομίστρων (τιμή εισιτηρίου),ΧΙ
Ο
500
250
**Γ10Μη κατοχή νόμιμου εισιτηρίου από ένας έως πέντε επιβάτες (χωρίς εισιτήριο) που μεταφέρεται στο πλαίσιο διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμήςΧΙ
Ο
250
80
**Γ11Μη κατοχή νόμιμου εισιτηρίου από έξι έως δέκα επιβάτες (χωρίς εισιτήριο) που μεταφέρονται στο πλαίσιο διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμήςΧΙ
Ο
500
250
**Γ12Μη κατοχή νόμιμου εισιτηρίου από δέκα επιβάτες και άνω (χωρίς εισιτήριο) που μεταφέρονται στο πλαίσιο διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμήςΧΙ
Ο
950
450
Γ13Μεταφορά ασυνόδευτων δεμάτωνΧΙ
Ο
950
450
Γ14Μη τήρηση του προβλεπόμενου αριθμού δρομολογίων κατά τη διενέργεια διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμήςΧΙ
Ο
950
450

Για τις παραβάσεις Γ10, Γ11, Γ12 οι αρχές ελέγχουν ενημερώνουν τις αρμόδιες ελληνικές φορολογικές αρχές.

Πίνακας Δ
Διενέργεια διεθνών οδικών επιβατικών μεταφορών για ίδιο λογαριασμό με λεωφορείο ιδιωτικής χρήσης

Αριθμ.ΠαράβασηΒαθμός ΣοβαρότηταςΥπόχρεοςΠρόστιμο
ΙΣΠΠΣΠΣΠΕΠ
Δ1Διενέργεια διεθνούς οδικής επιβατικής μεταφοράς για ίδιο λογαριασμό με λεωφορείο ιδιωτική χρήσης (ΛΙΧ) για διαδρομή εντός των κρατών μελών της Ε.Ε. χωρίς την απαιτούμενη Βεβαίωση από την αρμόδια υπηρεσία 

 

Χ

 

 

Ι
O

 

 

3000
1000

Δ2Διενέργεια διεθνούς οδικής επιβατικής μεταφοράς για ίδιο λογαριασμό με λεωφορείο ιδιωτική χρήσης (ΛΙΧ) προς ή από χώρες μη μέλη της Ε.Ε. χωρίς την απαιτούμενη Άδεια από την αρμόδια υπηρεσία 

 

Χ

 

 

Ι
Ο

 

 

3000
1000

Δ3Είσπραξη κομίστρου για διεθνή μεταφορά επιβατών/προσώπων με λεωφορείο ιδιωτικής χρήσηςΧΙ
Ο
950
450
Δ4Διεθνή μεταφορά επιβατών/προσώπων που δεν έχουν σχέση με το επιτελούμενο έργο της επιχείρησης που ανήκει το λεωφορείο ιδιωτικής χρήσης 

Χ

Ι
Ο
950
450

 

Άρθρο 12
Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει δύο (2) μήνες από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Παπάγου, 17 Δεκεμβρίου 2024

Οι Υφυπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Υποδομών και Μεταφορών
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ