7611/16-12-2024
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης της Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα «Καθορισμός του φορέα υλοποίησης, εκτέλεσης και διαχείρισης του προγράμματος του άρθρου 58 του ν. 4837/2021 «Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας» (Α’ 178), αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων» (Β’ 5814)
Αριθμ. 7611/2024
(ΦΕΚ Β’ 6963/18-12-2024)
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
Τις διατάξεις
Α.1. Του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2021/241 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (L 57/17),
2. του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2021/240 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση Μέσου Τεχνικής Υποστήριξης (L 57/1),
3. του Κανονισμού (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 2018/1046 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουλίου 2018 σχετικά με τους δημοσιονομικούς κανόνες που εφαρμόζονται στον γενικό προϋπολογισμό της Ένωσης, την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1296/2013, (ΕΕ) αριθ. 1301/2013, (ΕΕ) αριθ. 1303/2013, (ΕΕ) αριθ. 1304/2013, (ΕΕ) αριθ. 1309/2013, (ΕΕ) αριθ. 1316/2013, (ΕΕ) αριθ. 223/2014, (ΕΕ) αριθ. 283/2014 και της απόφασης αριθ. 541/2014/ΕΕ και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 966/2012 (L 193/1),
4. του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 2020 σχετικά με τη «θέσπιση πλαισίου για τη διευκόλυνση των βιώσιμων επενδύσεων και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/2088» και ειδικότερα το άρθρο 17 αυτού («Σημαντική επιβάρυνση για τους περιβαλλοντικούς στόχους»),
5. του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2014/651 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την «κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης» (Γενικός Κανονισμός Απαλλαγής) (O.J ΕΕ L 187 της 26.6.2014), όπως εκάστοτε ισχύει,
6. του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023 για την «εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (DeMinimis) (O.J. EE L2023/2831 της 15.12.2023)»,
7. της υπ’ αρ. 2021/0159/17.06.2021 πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την Εκτελεστική Απόφαση του Συμβουλίου για την έγκριση της αξιολόγησης του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ελλάδας (στο εξής το «Σ.Α.Α.»),
8. της από 13 Ιουλίου 2021 εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας για την Ελλάδα (ST 10152/21, ST 10152/21 ADD 1), όπως τροποποιήθηκε με την από 7 Δεκεμβρίου 2023 εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την έγκριση της αξιολόγησης του αναθεωρημένου Σ.Α.Α. για την Ελλάδα (ST 15831/23, ST 15831/23 ADD 1),
9. του ν. 5056/2023 «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς, κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α’ 163),
10. του ν. 4915/2022 «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Καταπολέμησης της Διαφθοράς, διατάξεις για θέματα ανθρώπινου δυναμικού και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, νομοθετικό πλαίσιο εκπαίδευσης των σπουδαστών/ σπουδαστριών της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης για την ένταξη στον κλάδο Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών, διατάξεις για την ολοκλήρωση της μεταφοράς των δασικών υπηρεσιών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διατάξεις για την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», Εθνική Σύνταξη Ομογενών και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 63),
11. των άρθρων 58 και 59 του ν. 4837/2021 «Πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων, Πρόγραμμα «Κυψέλη», για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, διατάξεις για την προώθηση της αναδοχής και της υιοθεσίας, «Προσωπικός Βοηθός για τα Άτομα με Αναπηρία» και άλλες διατάξεις» (Α’ 178), όπως η παρ. 1 του άρθρου 58 του ως άνω νόμου τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 του ν. 5107/2024 (Α΄ 64),
12. του ν. 4822/2021 «Κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Δανειακής Σύμβασης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Παραρτημάτων τους και άλλες διατάξεις για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» (Α’ 135),
13. του άρθρου 42 του ν. 4772/2021 «Διενέργεια Γενικών Απογραφών έτους 2021 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, επείγουσες δημοσιονομικές και φορολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις» (Α’ 17),
14. την από 21 Δεκεμβρίου 2021 Συμφωνία Επιχειρησιακών Ρυθμίσεων C(2021) 9754,
15. τα άρθρα 270 έως και 281 του ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 207) και ιδίως το άρθρο 271 για τη σύσταση στο Υπουργείο Οικονομικών της αυτοτελούς Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης,
16. τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
17. το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019,
18. τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143),
19. τον ν. 5140/2024 «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις» (Α’ 154),
20. τον ν. 4172/2013 «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του Ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» (Α’ 167),
21. τον ν. 3986/2011 «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015» (Α’ 152) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 1 περ. β, 5Β και 8 παρ. 4 και 6 αυτού,
22. τον ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87),
23. τον ν. 1486/1984 «Τροποποίηση των διατάξεων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος» (Α’ 161),
24. το π.δ. 99/2017 «Καθορισμός προϋποθέσεων αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων» (Α’ 141),
25. το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168),
26. το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181),
27. το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και Μετονομασία Υπουργείων Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
28. το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131),
29. την υπό στοιχεία Υ12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού με τίτλο «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση (Β’ 4403),
30. το π.δ. της 27.11/14.12.1926 «Περί Κωδικοποιήσεως των περί ΤΕΕ κειμένων διατάξεων» (Α’ 430),
31. το π.δ. 12/2020 «Οργανισμός Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος» (Α’ 17),
32. το π.δ. 99/2017 «Καθορισμός προϋποθέσεων και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων» (Α’ 141),
33. την υπό στοιχεία 119126 ΕΞ 28-9-2021 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των Δράσεων και των Έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» (Β’ 4498),
34. την υπό στοιχεία 120141 ΕΞ 2021/30.09.2021 (ΑΔΑ: 6ΝΞ3Η-ΨΘ0) απόφαση του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης «Έγκριση του Εγχειριδίου Διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου του Ταμείου Ανάκαμψης, δυνάμει της υπό στοιχεία 119126 ΕΞ 2021/28.09.2021 (Β’ 4498) απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών»,
35. την υπ’ αρ. 24219/28-03-2024 (ΑΔΑ: 94ΩΩ46ΝΛ2Α-Χ07) απόφαση της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με θέμα «Ορισμός υπολόγων διαχειριστών για έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΤΑ 0930)»,
36. την υπό στοιχεία Δ22/οικ. 11828/293/13.3.2017 απόφαση της Αναπληρώτριας Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Καθορισμός προϋποθέσεων για άδεια ίδρυσης και λειτουργίας Μονάδων Φροντίδας, Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης (Βρεφικών Παιδικών Βρεφονηπιακών Σταθμών, Μονάδων Απασχόλησης βρεφών και νηπίων) από φορείς Ιδιωτικού Δικαίου, κερδοσκοπικού και μη χαρακτήρα» (Β’ 1157),
37. την υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφαση της Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Καθορισμός του φορέα υλοποίησης, εκτέλεσης και διαχείρισης του προγράμματος του άρθρου 58 του ν. 4837/2021 ’’Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας’’ αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Α’ 178)» (Β’ 5814).
Β. Την υπό στοιχεία 174129/ΕΞ 2023/27-11-2023 (ΑΔΑ: ΡΞ07Η-0ΞΤ) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα: Ένταξη του Έργου «SUB4. Υποστήριξη της έναρξης/δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (παιδικά κέντρα)» (κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5200130) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Δράσης με ID «16919 Ενίσχυση παιδικής προστασίας», όπως έχει τροποποιηθεί.
Γ. Την υπό στοιχεία 91238 ΕΞ 2024/27.06.2024 απόφαση «Έγκριση «Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων ενίσχυσης -Οδηγός Εφαρμογής» για το Υποέργο (Α/Α1) του Έργου «SUB4. Υποστήριξη της έναρξης/δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (παιδικά κέντρα)» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5200130) του Διοικητή της ΕΥΣΤΑ, όπως εκάστοτε ισχύει.
Δ. Τις υπό στοιχεία ΓΝ_136_2023/11-10-2023, ΓΝ 043/ 2024/22.4.2024 και ΓΝ 064/2024/4.7.2024 ΚΕΝΤΡΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ [5200130 ΤΕΔ]
γνωμοδοτήσεις της ΚΕΜΚΕ.
Ε. Την από 20.07.2023 Προγραμματική Σύμβαση (ΑΔΑ: ΨΓΤΨ46ΝΛ2Α-ΗΘΝ) μεταξύ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος με θέμα «Προγραμματική Σύμβαση για την υλοποίηση του υποέργου 4: «Υποστήριξη της έναρξης/ δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (βρεφικοί σταθμοί)» της Δράσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με τίτλο: «Ενίσχυση παιδικής προστασίας (Κωδ. 16919)», όπως έχει τροποποιηθεί με την από 26.08.2024 Προγραμματική Σύμβαση (ΑΔΑ: Ρ9ΚΕ46ΝΛ2Α-4Χ7).
ΣΤ. Την υπ’ αρ. 6934/5-12-2024 εισηγητική έκθεση οικονομικών επιπτώσεων της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
Ζ. Το γεγονός ότι από την παρούσα προκαλείται δαπάνη συνολικού ύψους 70.097.200,00 €, εκ της οποίας το ποσό των 56.530.000,00 € αποτελεί ποσό συνεισφοράς του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ το ποσό των 13.567.200,00 € αποτελεί συνεισφορά Εθνικού ΠΔΕ ΦΠΑ, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 170278/15.11.2024 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «2η Τροποποίηση Απόφασης ένταξης Έργου με τίτλο «SUB4. Υποστήριξη της έναρξης/δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (παιδικά κέντρα)» (κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5200130) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Δράση 16919 (ΑΔΑ:6ΞΠΠΗ-1ΑΑ),
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Τροποποίηση του τίτλου της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 (Β’ 5814) απόφασης
Στον τίτλο της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης επέρχονται οι ακόλουθες τροποποίησεις: α) επικαιροποιείται η αναφορά στο αρμόδιο για το πρόγραμμα Υπουργείο και β) στο τέλος αυτού προστίθεται η ακόλουθη φράση «Οδηγός Εφαρμογής του Προγράμματος» και ο τίτλος της απόφασης διαμορφώνεται ως εξής:
«Καθορισμός του φορέα υλοποίησης, εκτέλεσης και διαχείρισης του προγράμματος του άρθρου 58 του ν. 4837/2021 «Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας» αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας (Α’ 178) Οδηγός Εφαρμογής του Προγράμματος».
Άρθρο 2
Τροποποίηση του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 (Β’ 5814) απόφασης
1. Η παρ. 1 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης επικαιροποιείται ως προς το αρμόδιο Υπουργείο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Καθορίζουμε ως φορέα υλοποίησης, εκτέλεσης και διαχείρισης του Προγράμματος του άρθρου 58 του ν. 4837/2021 «Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας» (Α’ 178), αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας» (ΤΕΕ), εφεξής «Φορέας Υλοποίησης».
2. Στην παρ. 2 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 (Β’ 5814) απόφασης επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η παρ. 2 επικαιροποιείται ως προς το αρμόδιο Υπουργείο και β) επικαιροποιείται ο τίτλος του Υποέργου και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Το Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας του άρθρου 58 του ν. 4837/2021, εντάσσεται στη δράση «Ενίσχυση παιδικής προστασίας» (κωδ. 16919), που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και Εθνικούς πόρους. Ειδικότερα έχει ενταχθεί ως Υποέργο 4 «Υποστήριξη της έναρξης/δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας, για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (βρεφικοί σταθμοί)».
3. Προστίθενται νέες παράγραφοι 3 και 4 ως εξής:
«3. Στόχος του Προγράμματος είναι η δημιουργία νέων θέσεων σε υφιστάμενους ή νέους σταθμούς, με σκοπό οι γονείς των βρεφών από (δύο) 2 μηνών έως δυόμισι (2,5) ετών να επιστρέψουν στην καθημερινότητα και στην εργασία τους.
4. Το Πρόγραμμα αφορά στην οικονομική υποστήριξη ιδιωτών, φορέων, νομικών προσώπων κάθε μορφής, Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ., Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού, καθώς και των νομικών προσώπων αυτών, για την δημιουργία νέων θέσεων για βρέφη από δύο (2) μηνών έως δυόμισι (2,5) ετών σε υπάρχουσες δομές ή την οικονομική υποστήριξη για τη δημιουργία νέων δομών, μέσω της επιδότησης του πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού κόστους δημιουργίας και λειτουργίας των νέων θέσεων της εκάστοτε δομής, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας.».
Άρθρο 3
Τροποποίηση του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 (Β’ 5814) απόφασης
1. Στην παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. δ μετά τους όρους «Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ.» προστίθεται η φράση «και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα αυτών», β) στην περ. θ η φράση «κατά των προσωρινών πινάκων αποτελεσμάτων αξιολόγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης» αντικαθίσταται από την φράση «σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, όπως προβλέπεται σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος του Παραρτήματος της παρούσας.», γ) στην περ. ιδ ο όρος «των δράσεων» αντικαθίσταται από την λέξη «υλοποίησης του προγράμματος», δ) στην περ. ιζ απαλείφεται η φράση «η οποία θα αναπτυχθεί με τη συνεργασία και με την σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων φορέων και υπηρεσιών και ε) η παρ. 1 επικαιροποιείται συνολικά ως προς το αρμόδιο Υπουργείο και διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Το ΤΕΕ, ως φορέας υλοποίησης του Προγράμματος χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας του άρθρου 58 του ν. 4837/2021, αναλαμβάνει:»
α) Την πραγματοποίηση ανάλυσης για τον καθορισμό των όρων και προϋποθέσεων σχεδιασμού, υλοποίησης, εκτέλεσης, χρηματοδότησης και διαχείρισης του ως άνω προγράμματος, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών εφαρμογής και υλοποίησής του.
β) Την κατάρτιση σχεδίου τεχνικού δελτίου για την ένταξη και έγκριση του προγράμματος στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προκειμένου να υποβληθεί από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. γ) Την επικοινωνία με την αυτοτελή Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης για την οριστικοποίηση και υλοποίηση του τεχνικού δελτίου βάσει των προδιαγραφών και των απαιτήσεων του Ταμείου.
δ) Τον σχεδιασμό και τη δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς ιδιώτες, φορείς, νομικά πρόσωπα κάθε μορφής, Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα αυτών, για την υποβολή αίτησης ένταξής τους στο πρόγραμμα και χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας.
ε) Τη δημοσιότητα του Προγράμματος για την προσέλκυση αιτήσεων.
στ) Την υποδοχή, τη διαχείριση, τον έλεγχο των αιτήσεων ένταξης στο πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας, συμπεριλαμβανομένων των κατατεθειμένων δικαιολογητικών που τις συνοδεύουν καθώς και την αξιολόγησή τους.
ζ) Την κατάρτιση αρχικών, προσωρινών και οριστικών πινάκων αποτελεσμάτων αξιολόγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης.
η) Την έκδοση αποφάσεων υπαγωγής εγκεκριμένων αιτήσεων.
θ) Την παραλαβή και εξέταση ενστάσεων ή τυχόν αντιρρήσεων που υποβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, όπως προβλέπεται σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος του Παραρτήματος της παρούσας.
ι) Τον έλεγχο των δικαιολογητικών και την αξιολόγηση των αιτημάτων ολοκλήρωσης των έργων.
ια) Την εισήγηση προς το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, για την έκδοση αποφάσεων απένταξης από το Πρόγραμμα».
ιβ) Την ανάπτυξη ξεχωριστού λογισμικού, εάν απαιτείται, και τη διαχείριση και υποστήριξη του πληροφοριακού συστήματος υποβολής και διαχείρισης των αιτήσεων χρηματοδότησης.
ιγ) Την υποβολή προς το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας σχεδίου με συχνές ερωτήσειςαπαντήσεις για τη διασαφήνιση των όρων και προϋποθέσεων του σχετικού Οδηγού, καθώς και όλων των σχετικών θεμάτων που ανακύπτουν κατά την υλοποίηση των δράσεων».
ιδ) Την οργάνωση και λειτουργία υπηρεσίας για την παροχή ενημέρωσης προς τους δυνητικούς δικαιούχους για θέματα υλοποίησης του προγράμματος και την υποβολή προς το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, των σχετικών αναφορών για την πορεία της υπηρεσίας ενημέρωσης και πληροφόρησης.
ιε) Την εισήγηση προς το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τη συνεργασία με αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες, για την επίλυση τυχόν προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία υλοποίησης των δράσεων, τη διασταύρωση στοιχείων και την εν γένει βελτίωσή τους.
ιστ) Την παρακολούθηση της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του Έργου.
ιζ) Την οργάνωση και διενέργεια δειγματοληπτικών επιτόπιων ελέγχων σε έργα με ολοκληρωμένο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο, βάσει μεθοδολογίας.
ιη)Την παραλαβή φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του Έργου.
θ) Την εκταμίευση των πόρων του προγράμματος και τη διάθεση αυτών προς τους δικαιούχους.
2. Στην παρ. 2 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης διαγράφεται το τελευταίο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Το ΤΕΕ αναλαμβάνει, επίσης, καθήκοντα Αναθέτουσας Αρχής για τις ανάγκες υλοποίησης του Έργου και δύναται να συνάπτει συμβάσεις με εξωτερικούς αναδόχους για την υποστήριξη του Έργου του, κατά τη διάρκεια υλοποίησης αυτού. Στο πλαίσιο αυτό διενεργεί τις διαδικασίες προκήρυξης και ανάθεσης συμβάσεων, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο και προβαίνει σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την αποτελεσματική διοίκηση και υλοποίηση των συμβάσεων που θα συναφθούν.
3. Η παρ. 3 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης επικαιροποιείται ως προς το αρμόδιο Υπουργείο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Το ΤΕΕ κατά τη διάρκεια υλοποίησης των δράσεων συνεργάζεται με το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, καθώς και με την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, παρέχει ενημέρωση για την εξέλιξη των δράσεων, όποτε ζητηθεί, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτών.»
4. Στην παρ. 4 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφασης η λέξη «κοινοτικό» αντικαθίσταται από την λέξη «ενωσιακό» και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Το ΤΕΕ οφείλει να ανταποκρίνεται σε τυχόν ελέγχους που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές, τόσο κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος όσο και μετά την ολοκλήρωσή του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο εθνικό και ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο.»
4. Προστίθεται νέα παράγραφος 5, ως εξής:
«5. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας αναλαμβάνει επίσης καθήκοντα διαχειριστή του Έργου και υπευθύνου λογαριασμού, οι δε απαιτούμενες πληρωμές για την χρηματοδότηση του συνόλου των δαπανών για την υλοποίηση του Έργου, συμπεριλαμβανομένων των διαχειριστικών δαπανών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, πραγματοποιούνται με ευθύνη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και καλύπτονται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και ειδικότερα για την υλοποίηση της Δράσης: «Ενίσχυση παιδικής προστασίας» (με κωδικό 16919), Υπο-έργο 4: Υποστήριξη της έναρξης/δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας, για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (βρεφικοί σταθμοί), με κωδικό ΟΠΣ ΤΑ 5200130».
Άρθρο 4
Προσθήκη νέων άρθρων 3, 4, 5, 6 και 7
Στην υπ’ αρ. 104122/04.11.2022 απόφαση το υφιστάμενο άρθρο 3 αναριθμείται σε 8 και προστίθενται νέα άρθρα 3, 4, 5, 6 και 7 και Παράρτημα, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της απόφασης, ως εξής:
«Άρθρο 3
Υποχρεώσεις του Υπουργείου Ευθύνης και Φορέα Χρηματοδότησης
1. Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ως Υπουργείο Ευθύνης, αναλαμβάνει:
α) Την εποπτεία της ορθής εκτέλεσης του Έργου και την παροχή των αναγκαίων κατευθύνσεων και στοιχείων που δύνανται να συμβάλουν στην ομαλή υλοποίησή του.
β) Τη συμμετοχή στην Επιτροπή Παρακολούθησης της προγραμματικής σύμβασης με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και τον ορισμό εκπροσώπων σε αυτή.
γ) Την παροχή κάθε αναγκαίας διευκόλυνσης προς την Επιτροπή Παρακολούθησης της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
δ) Τη διενέργεια κάθε αναγκαίας διαδικασίας, προκειμένου να εκδοθεί γνωμοδότηση από την ΚΕΜΚΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
2. Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ως φορέας Χρηματοδότησης, μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αναλαμβάνει τις απαραίτητες ενέργειες για την χρηματοδότηση ενεργειών του Έργου. Για την κάλυψη των διαχειριστικών δαπανών του έργου, ορίζεται μέγιστο ποσοστό 2% επί του προϋπολογισμού του Έργου και αποδίδεται στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, λαμβάνοντας υπόψη ότι παρέχει την απαραίτητη τεχνογνωσία και καλύπτει τη διαχειριστική δαπάνη του προγράμματος, ως φορέας υλοποίησης του. Η εν λόγω δαπάνη τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων φορέων κατά τη διαδικασία ένταξης του προγράμματος στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
Άρθρο 4
Δικαιούχοι του Προγράμματος
1. Δικαιούχοι του Προγράμματος, είναι δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς και ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ βαθμού και νομικά πρόσωπα των τελευταίων που υποβάλλουν επενδυτικό σχέδιο για την δημιουργία νέας Μονάδας Φροντίδας, Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης για την φροντίδα βρεφών από 2 μηνών έως 2,5 ετών, η οποία θα λειτουργήσει είτε ως Βρεφικός Σταθμός είτε ως Βρεφονηπιακός Σταθμός ή νέων τμημάτων ή θέσεων σε υφιστάμενη Μονάδα Φροντίδας, Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών, η οποία λειτουργεί είτε ως Βρεφικός Σταθμός είτε ως Βρεφονηπιακός Σταθμός. Στο πλαίσιο του Προγράμματος δικαιούχοι των ενισχύσεων δύναται να είναι:
α) Υφιστάμενες Μικρές, Πολύ Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ, οι οποίες πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης δραστηριοποιούνται ουσιωδώς στον ΚΑΔ: 88.91 Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών.
β) Νέες Μικρές, Πολύ Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, επιχειρήσεις που θα ιδρυθούν μετά τη δημοσίευση του προγράμματος και πριν την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, με κύρια δραστηριότητα τον παραπάνω επιλέξιμο ΚΑΔ.
γ) Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου Κεντρικής Διοίκησης ή Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ή οι ίδιοι οι φορείς Κεντρικής Διοίκησης και οι Ο.Τ.Α. εντός των οποίων ήδη έχουν αδειοδοτηθεί και λειτουργούν ή δύνανται να αδειοδοτηθούν βρεφικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί.
δ) Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (ΟΚοιΠ), σύμφωνα με τον ορισμό του ν. 4873/2021 «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και λοιπές διατάξεις».
2. Νέα τμήματα ή θέσεις για βρέφη που δημιουργούνται με χρηματοδότηση του Προγράμματος είναι δυνατόν να ενταχθούν σε ήδη υφιστάμενους σταθμούς, εφόσον σε αυτούς διατίθεται ο προβλεπόμενος ελεύθερος χώρος προς διαμόρφωση, ή να αποτελέσουν τμήματα νέου σταθμού που θα συσταθεί. Σε κάθε περίπτωση, οφείλουν να τηρούνται οι κατά περίπτωση ισχύουσες διατάξεις περί αδειοδότησης και λειτουργίας βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, ήτοι κατά περίπτωση οι διατάξεις του π.δ. 99/2017 (Α’141) ή της υπό στοιχεία Δ22/οικ. 11828/293/13.3.2017 (Β’ 1157) απόφασης, όπως εκάστοτε ισχύουν.
Άρθρο 5
Προϋπολογισμός του Προγράμματος και Ύψος Οικονομικής Ενίσχυσης
1. Ο προϋπολογισμός ανά σχέδιο, επιμερίζεται σε τρεις κατηγορίες ως εξής:
1.1. Κατηγορία 1: Κτιριακές υποδομές και διαμόρφωση εξωτερικού χώρου (κατασκευή, ανακαίνιση, διαμόρφωση, αγορά). Η χρηματοδότηση δαπανών αυτής της κατηγορίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το ογδόντα τοις εκατό(80%) του συνολικού προϋπολογισμού. Οι κτιριακοί χώροι θα πρέπει να ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα, χρήση και νομή ή να είναι παραχωρημένοι σε αυτούς κατά χρήση ή μισθωμένοι από τους δικαιούχους του προγράμματος.
1.2. Κατηγορία 2: Μόνιμος/απαραίτητος εξοπλισμός για τη λειτουργία του νέου σταθμού ή νέου/νέων τμήματος/ τμημάτων. Η χρηματοδότηση δαπανών αυτής της κατηγορίας μπορεί να ανέλθει έως το εκατό τοις εκατό (100%) του συνολικού προϋπολογισμού(αφορά στην ίδρυση ή/και επέκταση υφιστάμενης επιχείρησης).
1.3. Κατηγορία 3: Απαιτούμενες προπαρασκευαστικές και υποστηρικτικές μελέτες και υπηρεσίες. Η χρηματοδότηση δαπανών αυτής της κατηγορίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό(50%) του προϋπολογισμού, με στόχο την κάλυψη του κόστους έναρξης λειτουργίας των σταθμών/τμημάτων.
Κατηγορία Επιλέξιμης Δαπάνης
Περιγραφή
Ανώτατο ποσοστό συν. Π/Υ
i. κτιριακές υποδομές και διαμόρφωση εξωτερικού χώρου
1.1 Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για εξοικονόμηση ενέργειας
1.2 Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για αναβάθμιση της υγιεινής και ασφάλειας.
1.3 Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για διευκόλυνση ΑμΕΑ.
80%
ii. μόνιμος εξοπλισμός για την λειτουργία του σταθμού
2.1 Αγορά – μεταφορά – εγκατάσταση εξοπλισμού
2.2 εξοπλισμός εξοικονόμησης ενέργειας και προστασίας περιβάλλοντος
2.3 Εξοπλισμός για την αναβάθμιση της υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους της επιχείρησης.
2.4 Πληροφοριακός εξοπλισμός και Λογισμικά
2.5 Μεταφορικά Μέσα
100%
iii. απαιτούμενες προπαρασκευαστικές και υποστηρικτικές μελέτες και υπηρεσίες
3.1 Έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) και εκπόνηση τεχνικών μελετών συνδυασμένη με δαπάνες των κατηγοριών 1 ή / και 2.
3.2 Κόστος Παρακολούθησης Σεμιναρίων Παροχής Πρώτων Βοηθειών από Διαπιστευμένους Φορείς.
3.3 Δαπάνη παρακολούθησης επενδυτικού σχεδίου
50%
2. Ειδικότερα ως προς τις δαπάνες που χρηματοδοτούνται ανά κατηγορία και το ανώτατο ποσοστό επί του συνολικού προϋπολογισμού ανά σχέδιο μέχρι του οποίου δύναται να εγκριθεί η χρηματοδότηση ανά κατηγορία, ισχύουν τα εξής:
3. Οι εργασίες διαμόρφωσης του χώρου κάθε νέου τμήματος πρέπει να είναι σύμφωνες με τις προδιαγραφές που ορίζει το π.δ. 99/2017 (Α’141), καθώς και η υπό στοιχεία Δ22/οικ. 11828/293/13.3.2017 (Β’1157) απόφαση.
4. Είναι δυνατή η ανακατανομή των επιμέρους ποσών του προϋπολογισμού κάθε σχεδίου ανά κατηγορία, όπως αυτά έχουν καθοριστεί με την απόφαση ένταξης, με την προϋπόθεση της τήρησης των ανώτατων ορίων ανά κατηγορία και τη διατήρηση της δημιουργίας του προβλεπόμενου αριθμού των νέων θέσεων. Για την ολοκλήρωση της ανακατανομής υποβάλλεται αίτημα σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος του Παραρτήματος της παρούσας.
5. Το ύψος της χρηματοδότησης ανά σχέδιο δύναται να ανέλθει έως το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού κόστους για τη δημιουργία των νέων θέσεων και με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται στις παρ. 6, 7 και 10 του παρόντος, καθώς και της μη υπέρβασης του ορίου σώρευσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη οικεία πρόσκληση.
6. Η χρηματοδότηση των δικαιούχων, χορηγείται με τη μορφή ενίσχυσης, σύμφωνα με το πλαίσιο του Κανονισμού για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας ΕΕ 2023/2831 της Επιτροπής της 13.12.2023 που αφορά στην εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της συνθήκης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (deminimis), εξαιρούμενων των περιπτώσεων δικαιούχων του εδαφίου 1.3 του άρθρου 5.
7. Το ύψος της ενίσχυσης δεν μπορεί να υπερβεί το συνολικό ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ ανά σχέδιο/πρόταση. Ειδικότερα, για κάθε νέα θέση βρέφους η δημόσια επιχορήγηση δεν δύναται να ξεπερνά των ποσό των τριών χιλιάδων τετρακοσίων ευρώ (3.400,00€), συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Σε περίπτωση που οι δαπάνες του δικαιούχου υπερβαίνουν το μέγιστο ύψος της ενίσχυσης ο δικαιούχος καλύπτει τη διαφορά με ιδία κεφάλαια.
8. Οι δαπάνες θα πρέπει να οδηγούν σε αύξηση της δυναμικότητας του υφιστάμενου σταθμού, με την δημιουργία νέου/νέων τμημάτων ή θέσεων βρεφών ή την ίδρυση νέου σταθμού.
9. Στο αίτημα χρηματοδότησης οι ενδιαφερόμενοι δικαιούχοι υποχρεούνται να δηλώσουν τις νέες θέσεις βρεφών, όπως αυτές θα προκύψουν μέσω της υλοποίησης του ΕΣ.
10. Το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των εγκεκριμένων αιτήσεων δεν δύναται να υπερβαίνει τον συνολικό προϋπολογισμό του Έργου (συνολική Δημόσια Δαπάνη), όπως κάθε φορά τροποποιείται και ισχύει.
11. Εργασίες οι οποίες τυγχάνουν χρηματοδότησης κατ’ εφαρμογή της παρούσας διαδικασίας δεν επιτρέπεται να ενισχυθούν από άλλη πηγή, εθνική ή ευρωπαϊκή.
Άρθρο 6
Διαδικασίες εφαρμογής και υλοποίησης του Προγράμματος
Α. Υποβολή αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος
1. Η αίτηση των ενδιαφερομένων για συμμετοχή στο Πρόγραμμα υποβάλλεται ηλεκτρονικά, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, που τηρεί και διαχειρίζεται ο Φορέας Υλοποίησης, στον ακόλουθο σύνδεσμο: http://vns-2-0.tee.gov.gr/. Στην περίπτωση Κοινοπραξίας η αίτηση υποβάλλεται, για λογαριασμό των τελικώς ωφελούμενων μελών της, από το νόμιμο εκπρόσωπο της Κοινοπραξίας.
2. Η υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, ως προς την ακρίβεια των στοιχείων που αναγράφονται σε αυτήν.
3. Η αίτηση συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά και στοιχεία, τα οποία καθορίζονται με τον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος του Παραρτήματος της παρούσας. Μετά την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής μεταφόρτωσης των δικαιολογητικών και την οριστικοποίηση της υποβολής της αίτησης από τον χρήστη, παράγεται ο αριθμός πρωτοκόλλου με τη σχετική χρονοσήμανση, από την οποία προκύπτει το εμπρόθεσμο της αίτησης και η σειρά υποβολής προτεραιότητας.
4. Πλήρης αίτηση χρηματοδότησης θεωρείται αυτή στην οποία περιέχονται όλα τα προβλεπόμενα στοιχεία, μελέτες και δικαιολογητικά και έχει λάβει αριθμό πρωτοκόλλου και σχετική χρονοσήμανση.
5. Οι δικαιούχοι μπορούν να ανακαλούν, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Προγράμματος, την αίτηση συμμετοχής οιαδήποτε στιγμή μετά την υποβολή της.
6. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να μεριμνήσουν για την ξεχωριστή παρακολούθηση και διαχωρισμό των δαπανών ανά πηγή χρηματοδότησης με τρόπο τέτοιο ώστε να καθίσταται δυνατός ο έλεγχος για ενδεχόμενη διπλή χρηματοδότηση.
7. Οι υποβληθείσες αιτήσεις αξιολογούνται με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης. Κατά τη διαδικασία της άμεσης αξιολόγησης, διενεργείται αυτοτελής αξιολόγηση κάθε νόμιμης και εμπρόθεσμης αίτησης, με βάση την αρχή της χρονικής προτεραιότητας και μέχρις εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων.
Β. Διαδικασία Υλοποίησης-Παρακολούθηση Πράξεων-Έλεγχοι
1. Οι Δικαιούχοι καθ’ όλη τη διάρκεια συμμετοχής τους στο Πρόγραμμα, είναι υποχρεωμένοι να τηρούν απαρέγκλιτα τους όρους του Προγράμματος:
1.1. Να υποβάλουν μία μόνο Αίτηση Χρηματοδότησης ανά Α.Φ.Μ. με ακριβή και αληθή στοιχεία και δεδομένα.
1.2. Να διατηρούν προς επίδειξη το σύνολο του κατά περίπτωση προβλεπόμενου τεκμηριωτικού υλικού που αφορά στην αξιοποίηση του Προγράμματος.
1.3. Να αποφεύγουν αθέμιτες πρακτικές και κάθε ενέργεια καταστρατήγησης των όρων του Προγράμματος.
1.4. Να τηρούν τους κανόνες δημοσιότητας του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως αυτοί προβλέπονται στον Κανονισμό 241/2021 και εξειδικεύονται στον Οδηγό Επικοινωνίας Σχεδίου Ελλάδα 2.0, όπως κάθε φορά ισχύει.
1.5. Να μην προβαίνουν σε μείωση των θέσεων βρεφών που έχουν δηλωθεί ως υφιστάμενες στην απόφαση ένταξης.
1.6. Από την επιχορήγηση που θα λάβουν από το Πρόγραμμα να προκύπτουν νέες θέσεις/τμήματα/σταθμοί βρεφών σύμφωνα τους όρους του Προγράμματος, οι οποίοι θα έχουν αδειοδοτηθεί από την αρμόδια υπηρεσία του οικείου Δήμου και θα διατηρηθούν για τουλάχιστον τρία (3) έτη μετά την ολοκλήρωση του έργου.
1.7. Να υποβάλλουν ένα τουλάχιστον αίτημα εντός έξι (6) μηνών από την έκδοση της απόφαση ένταξης για ενδιάμεση επαλήθευση-έλεγχο την υλοποίησης τουλάχιστον 30% του οικονομικού αντικειμένου του Επενδυτικού Σχεδίου.
2. Οι δικαιούχοι είναι υπεύθυνοι εξ ολοκλήρου για την υλοποίηση, την παρακολούθηση και τη διασφάλιση της προόδου των ενεργειών τους, την ορθή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και των λοιπών όρων και περιορισμών καθώς και την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του εκάστοτε σχεδίου.
3. Τα αιτήματα Τροποποίησης, Επαλήθευσης-Ελέγχου και Πληρωμής υποβάλλονται υποχρεωτικά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Προγράμματος.
Γ. Διαδικασία πληρωμής και κατανομή της ενίσχυσης στους δικαιούχους
1. Μετά την έκδοση της απόφασης ένταξης, είναι δυνατή η χορήγηση προκαταβολής, ανερχόμενης μέχρι του σαράντα τοις εκατό(40%) της συνολικά εγκριθείσας δημόσιας χρηματοδότησης, εφόσον ο δικαιούχος προσκομίσει ισόποση εγγυητική επιστολή προκαταβολής από αναγνωρισμένο προς τούτο ίδρυμα.
2. Ενδιάμεσες πληρωμές καταβάλλονται, έπειτα από υποβολή σχετικού Αιτήματος Επαλήθευσης Ελέγχου από πλευράς δικαιούχου και πιστοποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, όπου και προσδιορίζεται το ύψος των επιλέξιμων δαπανών του έργου, μέχρι τη στιγμή της υποβολής του Αιτήματος, και η αναλογούσα δημόσια χρηματοδότηση.
3. Το ποσό αποπληρωμής καταβάλλεται μετά την τελική επαλήθευση της ολοκλήρωσης του έργου και την υποβολή στο ΤΕΕ κατά περίπτωση της τροποποιημένης άδειας λειτουργίας του βρεφικού σταθμού ή την άδεια λειτουργίας του νέου σταθμού και την έκδοση απόφασης του ΤΕΕ περί της ολοκλήρωσης του έργου, κατόπιν εισήγησης του νόμιμα εντεταλμένου οργάνου του ΤΕΕ για την Παρακολούθηση και Πιστοποίηση του Φυσικού και Οικονομικού Αντικειμένου.
4. Μετά την οριστικοποίηση του τελικώς καταβαλλόμενου ποσού σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, το ΤΕΕ καλεί τον Δικαιούχο να προσκομίσει ηλεκτρονικά τα δικαιολογητικά για την καταβολή της ενίσχυσης.
Δ. Διαδικασία εξόφλησης δαπανών -καταβολής ενίσχυσης
1. Για τις εξοφλήσεις των δαπανών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος, τυγχάνουν εφαρμογής οι ισχύουσες νομοθετικές και κανονιστικές πράξεις που ρυθμίζουν το πλαίσιο πραγματοποίησης συναλλαγών επί φορολογητέων πράξεων και θέσπισης τυχόν περιορισμών σε αυτές.
2. Οι επιλέξιμες δαπάνες διέπονται από τα άρθρα 22 και 23 του Κ.Φ.Ε. (ν. 4172/2013, ΠΟΛ.1216/2014 και ΠΟΛ.1079/2015) και η εξόφλησή τους πραγματοποιείται αποκλειστικά με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής.
3. Σε περίπτωση που καταβάλλονται προκαταβολές έναντι της αξίας του προς αγορά αγαθού ή υπηρεσίας ή όταν πραγματοποιούνται τμηματικές καταβολές που αφορούν δαπάνη για την οποία πρόκειται να εκδοθεί παραστατικό απαιτείται η χρήση τραπεζικού μέσου, ανεξαρτήτως του ποσού της κάθε τμηματικής καταβολής ή προκαταβολής.
4. Η δημόσια χρηματοδότηση που αναλογεί στους δικαιούχους του Προγράμματος καταβάλλεται από τον Φορέα Υλοποίησης ο οποίος προβαίνει σε μεταφορά του ποσού της οριστικοποιημένης Έκθεσης Επαλήθευσης Ελέγχου στον λογαριασμό τράπεζας (ΙΒΑΝ) που είναι άμεσα συνδεδεμένος με την επιχείρηση/δικαιούχο και τον οποίο έχει δηλώσει ο δικαιούχος.
5. Η διαδικασία, ο χρόνος και τρόπος καταβολής της ενίσχυσης ρυθμίζεται ειδικότερα στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος του Παραρτήματος της παρούσας.
Ε. Διαδικασία Ολοκλήρωσης Φυσικού και Οικονομικού αντικειμένου και παραλαβή των έργων
1. Η ολοκλήρωση και παραλαβή έργου για το οποίο έχει επαληθευθεί και πιστοποιηθεί φυσικό και οικονομικό αντικείμενο, τηρούμενων των όρων της πρόσκλησης, γίνεται από τον Φορέα Υλοποίησης και τα νόμιμα εντεταλμένα όργανα αυτού.
2. Μετά την σύνταξη της Έκθεσης Επαλήθευσης Ελέγχου του Επενδυτικού Σχεδίου, την προσκόμιση των δικαιολογητικών νόμιμης λειτουργίας, την αποπληρωμή και την οριστική παραλαβή, το ΤΕΕ προβαίνει στη σύνταξη της «Βεβαίωσης Ολοκλήρωσης Πράξης», την οποία κοινοποιεί στον Δικαιούχο.
Άρθρο 7
Παράρτημα
Οι ρυθμίσεις της παρούσας αναφορικά με την υλοποίηση του ΕΣ εξειδικεύονται περαιτέρω στο Παράρτημα με τίτλο «ΟΔΗΓΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ για το Πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης SUB 4. Υποστήριξη της έναρξης/ δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (παιδικά κέντρα)», το οποίο προσαρτάται στην παρούσα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής («Παράρτημα»).
Άρθρο 8
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2024
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ
Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ