260/4/07-11-2024
Καθορισμός του ελεγκτικού πλαισίου και της διαδικασίας βάσει των οποίων διενεργούνται οι αναθέσεις διασφάλισης από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4449/2017 για την επαλήθευση του συντελεστή φορολογικής απόσβεσης του άυλου περιουσιακού στοιχειού «ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΠΙ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ», σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013

Αριθμ. απόφ. 260/4/07.11.2024

(ΦΕΚ Β’ 6841/13-12-2024)

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΩΝ
(ΕΛΤΕ)

Έχοντας υπόψη:

1. Την παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 54 του ν. 5135/2024 (Α’ 147).

2. Τον ν. 4449/2017 «Υποχρεωτικός έλεγχος των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου και λοιπές διατάξεις» (Α’ 7).

3. Τις διατάξεις των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων (ΔΛΠ) και ειδικότερα του Δ.Λ.Π. 38.

4. Το από 13.06.2024 μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΕΛΤΕ και του Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

5. Την υπ’ αρ. 260/4/7.11.2024 απόφαση του ΔΣ της ΕΛΤΕ αναφορικά με τον καθορισμό του ελεγκτικού πλαισίου βάσει του οποίου θα διενεργούνται οι σχετικές εργασίες διασφάλισης.

6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής

Πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης αποτελούν οι αναθέσεις διασφάλισης για την επαλήθευση του συντελεστή φορολογικής απόσβεσης στο πλαίσιο της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013.

Άρθρο 2
Διαδικασία προσδιορισμού συντελεστή φορολογικής απόσβεσης του άυλου περιουσιακού στοιχείου

1. Ο συντελεστής φορολογικής απόσβεσης του άυλου περιουσιακού στοιχείου «δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου», εφόσον δεν προκύπτει συμβατικά από την αρχική συμφωνία και είναι διαφορετικός των δέκα (10) ετών, προσδιορίζεται με βάση τον ωφέλιμο χρόνο ζωής του άυλου στοιχείου και τη μέθοδο απόσβεσης που αντικατοπτρίζει το ρυθμό με τον οποίο τα μελλοντικά οικονομικά οφέλη αναμένεται να αναλωθούν από την οικονομική οντότητα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ) όπως ισχύουν ή τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του ν. 4308/2014 Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) όπως ισχύουν κατά περίπτωση.

Κατά παρέκκλιση της παρ. 1, εάν ο ωφέλιμος χρόνος ζωής του άυλου περιουσιακού στοιχείου δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου είναι α) απροσδιόριστος (indefinite), κατά την έννοια των διατάξεων του Διεθνούς Λογιστικού Προτύπου 38 (ΔΛΠ 38), ή β) υπερβαίνει τα δέκα (10) έτη, τότε ο χρόνος απόσβεσης του άυλου στοιχείου για σκοπούς φορολογίας εισοδήματος περιορίζεται στα δέκα (10) έτη. Η μέθοδος απόσβεσης για σκοπούς φορολογίας εισοδήματος είναι η ίδια με αυτήν που έχει προσδιοριστεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ) όπως ισχύουν ή τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του ν. 4308/2014 Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) όπως ισχύουν κατά περίπτωση.

2. Εάν ο ωφέλιμος χρόνος ζωής του άυλου περιουσιακού στοιχείου «δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου» μεταβληθεί σε επόμενη περίοδο, ή/και η μέθοδος απόσβεσης σύμφωνα με όσα προβλέπονται στα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ) όπως ισχύουν ή τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του ν. 4308/2014 Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) όπως ισχύουν κατά περίπτωση, τότε κατά την εν λόγω περίοδο θα προσδιορισθεί εκ νέου και για φορολογικούς σκοπούς ο νέος ωφέλιμος χρόνος ζωής του στοιχείου, ή/και η νέα μέθοδος απόσβεσης.

3. Οι ανωτέρω διατάξεις σχετικά με τα «δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου», ισχύουν για δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 1.1.2024. Για «δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου» που θεμελιώθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 5135/2024, η αναπόσβεστη αξία τους κατά την 31.12.2023, συνεχίζει να αποσβένεται με βάση τους φορολογικούς συντελεστές που ίσχυαν πριν την εφαρμογή – έναρξη ισχύος του ν. 5135/2024.

Άρθρο 3
Ελεγκτικό Πλαίσιο και Έκθεση Διασφάλισης

1. Οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές ή οι ελεγκτικές εταιρείες διενεργούν διαδικασίες περιορισμένης διασφάλισης για την επαλήθευση της ορθότητας του συντελεστή φορολογικής απόσβεσης του άυλου περιουσιακού στοιχείου «δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου» και εκδίδουν σχετική έκθεση, όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 32 του ν. 4449/2017 εφεξής «Έκθεση Διασφάλισης».

2. Όταν ο ωφέλιμος χρόνος ζωής του άυλου περιουσιακού στοιχείου «δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου» μεταβληθεί σε επόμενη φορολογική περίοδο, για την μεταβολή αυτή εκδίδεται νέα Έκθεση Διασφάλισης.

3. Η εν λόγω Έκθεση Διασφάλισης καταρτίζεται εγγράφως, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των σχετικών διεθνών προτύπων και πιο συγκεκριμένα του Διεθνούς Προτύπου Αναθέσεων Διασφάλισης 3000 (Αναθεωρημένο) με τίτλο: «ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΠΕΡΑΝ ΕΛΕΓΧΟΥ Ή ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ», και συνεπώς αποτελεί εργασία που εντάσσεται στους υποχρεωτικούς ελέγχους του ν. 4449/2017.

4. Η Έκθεση Διασφάλισης συντάσσεται σύμφωνα με τα υποδείγματα που επισυνάπτονται στο Παράρτημα I της παρούσας και απευθύνεται προς τη Διοίκηση της Εταιρείας και σε περίπτωση διαφοροποιημένης γνώμης θα αποστέλλεται και στην Α.Α.Δ.Ε.

5. Ζητήματα που δεν καλύπτονται από την παρούσα απόφαση θα αντιμετωπίζονται σύμφωνα με το πλαίσιο που προδιαγράφεται από το Διεθνές Πρότυπο Εργασιών Διασφάλισης 3000 «Έργα Διασφάλισης πέραν Ελέγχου ή Επισκόπησης Ιστορικής Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης».

6. Η εν λόγω Έκθεση Διασφάλισης δύναται να ανατίθεται και να υπογράφεται από την ίδια ελεγκτική εταιρεία που διενεργεί τον υποχρεωτικό έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων.

7. Οι διαδικασίες διασφάλισης θα πρέπει να έχουν διενεργηθεί και η Έκθεση Διασφάλισης θα πρέπει να έχει εκδοθεί πριν από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φόρου εισοδήματος της οντότητας.

Άρθρο 4
Τύπος και Ισχύς Έκθεσης Διασφάλισης

Ανάλογα με τον τύπο του συμπεράσματος της Έκθεσης Διασφάλισης των Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών και των ελεγκτικών εταιρειών διακρίνονται οι ακόλουθες περιπτώσεις:

Α. Συμπέρασμα χωρίς επιφύλαξη, όπως στο συνημμένο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΜΕΡΟΣ Α, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσης απόφασης.

Β. Αρνητικό Συμπέρασμα, όπως στο συνημμένο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΜΕΡΟΣ Β, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσης απόφασης.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Ο Πρόεδρος
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ