218111/14-11-2024
Καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων για την ίδρυση και λειτουργία των εγκαταστάσεων υγρών και αερίων καυσίμων (Ιδιωτικά Πρατήρια) που εξυπηρετούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Ανώνυμης Εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες» (Ο.ΣΥ. Α.Ε.), των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και των επιχειρήσεών τους που ιδρύονται εφεξής
Αριθμ. 21 8111/2024
(ΦΕΚ Β’ 6364/20-11-2024)
ΟΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ – ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν.δ. 511/1970 (Α’ 91),
β) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
γ) του άρθρου 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβέρνησης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131),
δ) του άρθρου 31 του ν. 3784/2009 «Αναθεώρηση Διατάξεων του ν. 703/1977 περί Ανταγωνισμού και άλλες διατάξεις» (Α’ 137),
ε) του άρθρου 186 του Κεφαλαίου Ε’ του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87),
στ) του ν. 4439/2016 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/94/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 22ας Οκτωβρίου 2014 για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, απλοποίηση διαδικασίας αδειοδότησης και άλλες διατάξεις πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας και λοιπές διατάξεις» (Α’ 222),
ζ) του άρθρου 132 του ν. 4483/2017 «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α) Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α. Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις» (Α’ 107),
η) του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
θ) του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση [Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024] Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες [Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972] και άλλες διατάξεις» (Α’ 184),
ι) του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1804 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Σεπτεμβρίου 2023, για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και για την κατάργηση της Οδηγίας 2014/94/ΕΕ, ια) του β.δ. 465/1970 «Περί όρων και προϋποθέσεων εγκαταστάσεως και λειτουργίας αντλιών καυσίμων προ πρατηρίων κειμένων εκτός των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και κωμών ή εκτός κατοικημένων εν γένει περιοχών και περί κυκλοφοριακής συνδέσεως εγκαταστάσεων μετά των οδών» (Α’ 150),
ιβ) του π.δ. 455/1976 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας σταθμών αυτοκινήτων και εγκαταστάσεως εντός αυτών πλυντηρίων λιπαντηρίων αυτοκινήτων, αντλιών παροχής καυσίμων ως και προϋποθέσεων χορηγήσεως των προς τούτο απαιτούμενων αδειών» (Α’ 169),
ιγ) του π.δ. 1224/1981 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων κειμένων εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή κωμών ή εγκεκριμένων οικισμών ή εν γένει κατοικημένων περιοχών» (Α’ 303),
ιδ) του π.δ. 71/1988 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (Α’ 32),
ιε) του π.δ. 78/1988 «Καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, καθώς και της διαδικασίας χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αυτών» (Α’ 34),
ιστ) του π.δ. 123/2016 «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων» (Α’ 208),
ιζ) του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151),
ιη) του π.δ. 132/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» (Α’ 160),
ιθ) του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α’ 180),
κ) του π.δ. 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (Α’ 80),
κα) του π.δ. 59/2018 «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» (Α’ 114),
κβ) του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
κγ) του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131),
κδ) του π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
κε) του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91),
κστ) της υπ’ αρ. 59555/2459/26-09-2000 απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Καθορισμός της διαδικασίας και του τρόπου σφράγισης των εγκαταστάσεων παροχής υγρών καυσίμων» (Β’ 1261),
κζ) της υπ’ αρ. 37776/2645/24.5.2017 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πρατηρίων υγρών καυσίμων για την εξυπηρέτηση των οχημάτων και μηχανημάτων έργων (ιδιόκτητων ή συμβεβλημένων με οποιαδήποτε μορφή με τον κύριο ή κάτοχο του ιδιωτικού πρατηρίου), αλλά και των λοιπών λειτουργικών αναγκών των πάσης μορφής εργοταξίων, μεταλλείων, ορυχείων, λατομείων και άλλων εγκαταστάσεων προσωρινής λειτουργίας, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια» (Β’ 1882),
κη) της υπ’ αρ. 29122/314/10-04-2019 απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Καθορισμός διαδικασίας και λοιπών προϋποθέσεων, καθώς και κάθε άλλη τεχνική λεπτομέρεια για τη σφράγιση των εγκαταστάσεων των πρατηρίων αμιγώς υγραερίου (LPG), αμιγώς πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), καθώς και των μικτών πρατηρίων υγρών καυσίμων, υγραερίου (LPG) και πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), υπό οποιονδήποτε συνδυασμό αυτών» (Β’ 1485),
κθ) της υπ’ αρ. 118664/12-4-2023 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός όρων, προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου για την κίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών» (Β’ 2570),
λ) της υπ’ αρ. 44662/454/07-06-2019 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Καθορισμός των αρμοδίων οργάνων, των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας πάσης φύσεως σταθμών αυτοκινήτων εντός και εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων, καθώς και των όρων και προϋποθέσεων για την κυκλοφοριακή σύνδεση των ανωτέρω εγκαταστάσεων και επιχειρήσεων με εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς» (Β’ 2192),
λα) της υπ’ αρ. 948/19-6-2024 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εσωτερικών, Βασίλειο-Πέτρο Σπανάκη» (Β’ 3716),
λβ) της υπ’ αρ. 277/17-06-2024 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλειο Οικονόμου» (Β’ 3466), λγ) της υπ’ αρ. 74103/5569/08-07-2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαο Ταγαρά» (Β’ 4408),
λδ) της υπό στοιχεία ΥΠ 513/10-7-2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελο Τουρνά» (Β’ 4438),
λε) της υπ’ αρ. οικ. 329718/02-11-2023 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για τη δημιουργία, ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση Ψηφιακού Μητρώου των λειτουργούντων “Πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων, των στεγασμένων σταθμών αυτοκινήτων με αντλίες καυσίμων, καθώς και των παντός είδους πρατηρίων παροχής καυσίμων δημοσίας και ιδιωτικής χρήσης” και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια» (Β’ 6491),
λστ) της υπ’ αρ. 11709/15-01-2024 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών, αρμοδίων οργάνων, όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων, με εγκατάσταση διατάξεων παροχής (σημεία ανεφοδιασμού) συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), συμπιεσμένου βιομεθανίου και συμπιεσμένου μείγματος φυσικού αερίου βιομεθανίου σε τροχοφόρα οχήματα, όπως, 1. πρατήρια αμιγώς συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή 2. μικτά πρατήρια α. υγρών καυσίμων, υγραερίου (LPG) και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή β. υγραερίου (LPG) και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή γ. υγρών καυσίμων και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG)» (Β’ 402).
2. Και αφού λάβαμε υπόψη:
α) Την ανάγκη καθορισμού των όρων και των προϋποθέσεων για την ίδρυση και λειτουργία των εγκαταστάσεων υγρών και αερίων καυσίμων που εξυπηρετούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Ανώνυμης Εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες» (Ο.ΣΥ. Α.Ε.), των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α A’ βαθμού) και των επιχειρήσεών τους που ιδρύονται εφεξής.
β) Τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος που αφορά στη δυνατότητα δημιουργίας εγκαταστάσεων εφοδιασμού καυσίμων των μέσων μαζικής μεταφοράς.
γ) Το υπ’ αρ. 1561/14-11-2022 έγγραφο της Ανωνύμου Εταιρείας «ΣΤΑΣΥ Α.Ε.», με το οποίο δηλώνεται ότι δεν απαιτείται η υπαγωγή της εταιρείας στις προβλέψεις της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης, καθώς δεν διαθέτει ιδιωτικές εγκαταστάσεις εφοδιασμού με καύσιμα.
δ) Την από 06-06-2024 ηλεκτρονική επιστολή της Ανωνύμου Εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες».
ε) Το υπ’ αρ. 2465/17-6-2024 έγγραφο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).
στ) Τις απόψεις του Υπουργείου Εσωτερικών που διαβιβαστήκαν με το από 31-07-2024 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
ζ) Το υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΣΜΠ/77379/1078/08-082024 έγγραφο της Διεύθυνσης Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη διατύπωση απόψεων.
η) Τις απόψεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας που διαβιβαστήκαν με το από 26-08-2024 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
θ) Την υπ’ αρ. 186280/20-9-2024 εισηγητική έκθεση δημοσιονομικών επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
ι) Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός – Πεδίο εφαρμογής
Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των εφεξής ιδρυόμενων ιδιωτικών πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων, εντός οικοπέδου ή γηπέδου, που εξυπηρετούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Ανώνυμης Εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες» (Ο.ΣΥ. Α.Ε.), των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.. A’ βαθμού) και των επιχειρήσεών τους.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης, οι παρακάτω ορισμοί έχουν την εξής σημασία:
1. «Αδειοδοτούσα Αρχή»: η οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας της Περιφέρειας της χώρας.
2. «Ιδιωτικό Πρατήριο» το πρατήριο παροχής καυσίμων και ενέργειας, ιδιωτικής χρήσης της Ο.ΣΥ. Α.Ε., των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού) και των επιχειρήσεών τους.
3. «Ιδιωτικό Πρατήριο με εγκατάσταση ενιαίου φορέα»: είναι το πρατήριο παροχής καυσίμων και ενέργειας, ιδιωτικής χρήσης για τη διάθεση πετρελαίου κίνησης, της Ο.ΣΥ. Α.Ε., των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α Α’ βαθμού) και των επιχειρήσεών τους, το οποίο αποτελείται από έναν ως τέσσερις (1-4) «Ενιαίους Φορείς» (Skid), όπως αυτοί ορίζονται στο παράρτημα Ι της παρούσας, στους οποίους βρίσκεται εν γένει εγκατεστημένος ο αναγκαίος και υποχρεωτικός εξοπλισμός, σύμφωνα με το άρθρο 7 και το παράρτημα Ι της παρούσας.
Άρθρο 3
Δικαιούμενοι άδειας ίδρυσης και λειτουργίας
Η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας των εγκαταστάσεων του άρθρου 1 της παρούσας δύναται να χορηγείται στους παρακάτω φορείς:
1. Στην Ανώνυμη Εταιρεία «Οδικές Συγκοινωνίες» (Ο.ΣΥ. Α.Ε.).
2. Στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού)
3. Στις Επιχειρήσεις των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού), εφόσον καθένας από αυτούς κατέχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του οικοπέδου ή γηπέδου, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Αρμόδιες Υπηρεσίες για τη χορήγηση και την ανάκληση των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίου της παρούσας είναι οι Αδειοδοτούσες Αρχές του άρθρου 2 της παρούσης. Οι ίδιες Αρχές είναι αρμόδιες και για τον έλεγχο εφαρμογής της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 4
Χωροθέτηση ιδιωτικού πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας
1. Το ιδιωτικό πρατήριο της παρούσας απόφασης χωροθετείται εντός οικοπέδου ή γηπέδου, που βρίσκεται σε περιοχή, στην οποία η ισχύουσα γενική κατηγορία χρήσεων γης περιλαμβάνει την ειδική κατηγορία «17. Πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας (άρθρο 15 του ν. 4233/2014)» του άρθρου 1 του π.δ. 59/2018 (Α’ 114), όπως ισχύει.
2. Το ανωτέρω οικόπεδο ή γήπεδο εμφανίζεται σε τοπογραφικό διάγραμμα, το οποίο συνοδεύεται από το αντίστοιχο απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος (στην περίπτωση ολοκληρωμένου κτηματολογίου).
3. Οι φορείς του άρθρου 3 της παρούσας κατέχουν το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του οικοπέδου ή γηπέδου.
Άρθρο 5
Νομικό πλαίσιο ανάλογα με το είδος καυσίμου και εγκατάστασης
1. Τα ιδιωτικά πρατήρια της παρούσας απόφασης διέπονται από την υφιστάμενη νομοθεσία περί ιδιωτικών πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στην παρούσα απόφαση.
α) Για ιδιωτικό πρατήριο υγρών καυσίμων: Εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή β.δ. 465/1970 (Α’ 150) κατά περίπτωση, για εγκαταστάσεις εντός ή εκτός σχεδίου πόλεως αντίστοιχα, όπως κάθε φορά ισχύουν.
β) Για ιδιωτικό πρατήριο συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή βιοαερίου (bioCng):
Εφαρμόζονται οι διατάξεις της υπ’ αρ. 11709/15.1.2024 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών, αρμοδίων οργάνων, όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων, με εγκατάσταση διατάξεων παροχής (σημεία ανεφοδιασμού) συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), συμπιεσμένου βιομεθανίου και συμπιεσμένου μείγματος φυσικού αερίου βιομεθανίου σε τροχοφόρα οχήματα, όπως, 1. πρατήρια αμιγώς συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή 2. μικτά πρατήρια α. υγρών καυσίμων, υγραερίου (LPG) και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή β. υγραερίου (LPG) και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή γ. υγρών καυσίμων και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG)» (Β’ 402), όπως κάθε φορά ισχύει.
γ) Για ιδιωτικό πρατήριο με εγκατάσταση ενιαίου φορέα για τη διάθεση πετρελαίου κίνησης:
Εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή β.δ. 465/1970 (Α’ 150) κατά περίπτωση, για εγκαταστάσεις εντός ή εκτός σχεδίου πόλεως αντίστοιχα. Οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, οι τεχνικές προδιαγραφές της εγκατάστασης και τα απαιτούμενα πιστοποιητικά περιγράφονται στο άρθρο 7 και στο Παράρτημα Ι της παρούσας.
δ) Για ιδιωτικό πρατήριο υδρογόνου (Η2):
Εφαρμόζονται οι διατάξεις της υπ’αρ. 118664/12.4.2023 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός όρων, προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου για την κίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών» (Β’ 2570), όπως κάθε φορά ισχύει.
2. Το ιδιωτικό πρατήριο της παρούσας απόφασης υπόκειται σε επιθεωρήσεις, σύμφωνα με τις κατά περίπτωση καυσίμων ισχύουσες διατάξεις. Ο τρόπος σφράγισης των εγκαταστάσεων της παρούσας απόφασης πραγματοποιείται σύμφωνα με τις παρακάτω διατάξεις, κατά περίπτωση:
α) Της υπ’ αρ. 59555/2459/26-09-2000 απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 1261).
β) Της υπ’ αρ. οικ. 29122/314/10-04-2019 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 1485).
γ) Της υπό στοιχεία Α.1119/2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Β’ 4647).
Άρθρο 6
Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων
1. Το ιδιωτικό πρατήριο υγρών καυσίμων της παρούσας απόφασης διαθέτει υπόγειες δεξαμενές υγρών καυσίμων με ογκομετρικούς πίνακες από πιστοποιημένους από διαπιστευμένο φορέα ογκομέτρησης.
2. Το ιδιωτικό πρατήριο υγρών καυσίμων της παρούσας απόφασης πληροί τις τεχνικές απαιτήσεις των διατάξεων σχετικά με τα «Ολοκληρωμένα Συστήματα Ελέγχου Εισροών Εκροών», όπως κάθε φορά ισχύουν.
3. Οι οργανισμοί του άρθρου 3 της παρούσας απόφασης δύνανται να εγκαταστήσουν Αυτόματο Σύστημα Διαχείρισης Καυσίμων προκειμένου να διαχειρίζονται και να καταγράφουν τις εκροές καυσίμων. Το σύστημα καταγράφει κατ’ ελάχιστον για κάθε ανεφοδιασμό την ποσότητα και το είδος καυσίμου, την ταυτότητα του οχήματος, την ταυτότητα του ακροσωληνίου, την ημερομηνία και ώρα του ανεφοδιασμού. Το σύστημα αυτό δεν υποκαθιστά και δεν επηρεάζει το σύστημα εισροών εκροών.
4. Για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικού πρατηρίου που χωροθετείται εντός οικοπέδου ή γηπέδου, δεν απαιτείται η δημιουργία κτιρίων πρατηρίου εντός του οικοπέδου ή γηπέδου εφόσον υφίστανται κτίρια που πληρούν τις προϋποθέσεις των π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή β.δ. 465/1970 (Α’ 150) κατά περίπτωση.
5. Οι οργανισμοί του άρθρου 3 της παρούσας απόφασης πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον δύο (2) οχήματα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (Μ.Μ.Μ.), προκειμένου να λάβουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικού πρατηρίου υγρών καυσίμων, φυσικού αερίου (Cng) ή βιοαερίου (ΒioCng) και τουλάχιστον ένα (1) όχημα Μέσου Μαζικής Μεταφοράς (Μ.Μ.Μ.), προκειμένου να λάβουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικού πρατηρίου υδρογόνου (H2).
6. Το πρατήριο της παρούσας απόφασης ανεφοδιάζει τα Μ.Μ.Μ., για τα οποία αποδεικνύεται στην Αδειοδοτούσα Αρχή, ότι:
α) Ανήκουν σε αυτό, όπως αποδεικνύεται από τις άδειες κυκλοφορίας τους,
β) χρησιμοποιούνται από αυτό, με συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης, όπως αποδεικνύεται από τις αντίστοιχες συμβάσεις συνοδευόμενες από σχετική υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπρόσωπου του φορέα,
γ) είναι μισθωμένα με τη μέθοδο της χρηματοδοτικής μίσθωσης (LEASING), όπως αποδεικνύεται από τις αντίστοιχες συμβάσεις συνοδευόμενες από σχετική υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπρόσωπου του φορέα,
δ) είναι Μ.Μ.Μ. δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσεως που ανήκουν μεν κατά κυριότητα, νομή και κατοχή σε διάφορους ιδιοκτήτες, όμως με βάση σχετική σύμβαση, κατατεθειμένη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. είναι εκμισθωμένα για να διενεργούν αποκλειστικά μεταφορές για λογαριασμό του δικαιούχου της άδειας λειτουργίας του πρατηρίου.
7. Απαγορεύεται η χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πρατηρίων της παρούσας απόφασης, σε ισόγεια κτιρίων με ορόφους, ανεξαρτήτως της χρήσης που υφίσταται στους άνωθεν ορόφους.
8. Το ιδιωτικό πρατήριο της παρούσας απόφασης καλύπτει τις ισχύουσες αποστάσεις ασφαλείας, κατά περίπτωση καυσίμου.
9. Σε περίπτωση που στο οικόπεδο ή γήπεδο χωροθετείται άλλη εγκατάσταση που συμπεριλαμβάνει εγκεκριμένη είσοδο έξοδο ή κυκλοφοριακή σύνδεση αντιστοίχως επί δημοσίας οδού κατάλληλη για τα Μ.Μ.Μ., σύμφωνα με την υπ’ αρ. οικ. 44662/454/31-05-2019 απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 2192), και το πρατήριο ιδιωτικής χρήσεως δεν συνδέεται απευθείας με δημόσια οδό, αλλά με ιδιωτική οδό ή λωρίδα κυκλοφορίας στο εσωτερικό του οικοπέδου ή γηπέδου της εγκατάστασης, τότε για τις ανάγκες του ιδιωτικού πρατήριου γίνεται χρήση της υφιστάμενης εγκεκριμένης σύνδεσης.
10. Στην περίπτωση διαρροής στο χώρο του ιδιωτικού πρατηρίου της παρούσας απόφασης ακολουθούνται οι υποδείξεις και οι οδηγίες της αρμόδιας οικείας περιφερειακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος. Σε κάθε περίπτωση γίνεται ενημέρωση της Αδειοδοτούσας Αρχής, εξυγίανση και αποκατάσταση του εδάφους σύμφωνα με τις οδηγίες και τις υποδείξεις της ανωτέρω αρμόδιας Υπηρεσίας.
11. Οι διανομείς συμμορφώνονται με τις ισχύουσες κατά περίπτωση καυσίμου διατάξεις.
12. Η θέση και οι αποστάσεις ασφαλείας του ιδιωτικού πρατήριου της παρούσας, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων με εγκατάσταση ενιαίου φορέα, ικανοποιούν τις αντίστοιχες απαιτήσεις της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με τα πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς και τις ισχύουσες διατάξεις όσον αφορούν την απόσταση από χώρους συνάθροισης κοινού της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 2465/1997 (Α’ 28).
13. Δεν επιτρέπεται να υφίσταται υπόγειος χώρος εντός περιγράμματος του ιδιωτικού πρατηρίου της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 7
Επιπλέον προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πρατηρίων με εγκατάσταση ενιαίου φορέα
Επιπλέον των ανωτέρω και για την περίπτωση εγκατάστασης ιδιωτικού πρατηρίου με εγκατάσταση ενιαίου φορέα για τη διάθεση πετρελαίου κίνησης:
1. Η διάρκεια ισχύος της άδειας λειτουργίας είναι πέντε (5) έτη.
2. Η άδεια λειτουργίας αναθεωρείται με την επικαιροποίηση όλων των δικαιολογητικών του άρθρου 9 της παρούσας.
3. Για το ιδιωτικό πρατήριο του παρόντος άρθρου, δεν απαιτείται κτίριο πρατηρίου της παρ. 4 του άρθρου 6 της παρούσας.
4. Για το ιδιωτικό πρατήριο του παρόντος άρθρου, απαιτείται η τοποθέτηση στεγάστρου ή οικίσκου ή άλλης ανάλογης κατασκευής για την προστασία του προσωπικού από τις καιρικές συνθήκες καθώς και κατάλληλοι χώροι υγιεινής για την εξυπηρέτηση του απαραίτητου προσωπικού σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
5. Σε περίπτωση απομάκρυνσης ή μετακίνησης ενιαίου φορέα, με ευθύνη του εκμεταλλευτή, υποβάλλεται στην Αδειοδοτούσα Αρχή εντός ενός (1) μηνός, υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπρόσωπου του φορέα σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986, στην οποία δηλώνονται τα εξής:
«i) Έχει γίνει καθαρισμός του συνόλου των σωληνώσεων και των δεξαμενών του/των ενιαίων φορέων, και έχει γίνει απομάκρυνση των αποβλήτων από αδειοδοτημένο φορέα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Δεν υφίσταται υπόλειμμα προϊόντος στην δεξαμενή και στις σωληνώσεις.
ii) Έχει ολοκληρωθεί η απομάκρυνση του/των ενιαίων φορέων και του συνόλου του αντίστοιχου εξοπλισμού που χρησιμοποιήθηκε».
iii) Έχει γίνει πλήρης αποκατάσταση του εδάφους στον χώρο που ήταν εγκατεστημένοι οι «ενιαίοι φορείς» και δεν υφίσταται ρύπανση του εδάφους από την λειτουργία του «πρατηρίου με εγκατάσταση ενιαίου φορέα».
Άρθρο 8
Διαδικασία χορήγησης άδειας ίδρυσης
1. Για τη χορήγηση της άδειας ίδρυσης ακολουθούνται οι διαδικασίες:
α) του άρθρου 17 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) για πρατήρια υγρών καυσίμων.
β) του άρθρου 17 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) για πρατήρια πετρελαίου κίνησης που υλοποιούνται με ενιαίο φορέα.
Υποβάλλονται τα δικαιολογητικά α, β, γ, δ, ε, στ, η, θ και ι της παρ. 1 του άρθρου 17 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) κατά περίπτωση και τα σχέδια της παρ. 1ε του άρθρου 11 της υπ’ αρ. 37776/2645/24.5.2017 (Β’ 1882) απόφασης. Στην περ. δ.ii της παρ. 1 του άρθρου 17 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150), αναγράφεται ότι πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της παρούσας.
γ) του άρθρου 12 της υπ’ αρ. 11709/15-01-2024 (Β’ 402) κοινής υπουργικής απόφασης για πρατήρια CNG.
δ) του άρθρου 13 της υπ’ αρ. 118664/12-4-2023 (Β’ 2570) κοινής υπουργικής απόφασης για πρατήρια υδρογόνου.
2. Εφόσον ισχύουν οι προϋποθέσεις της παρ. 9 του άρθρου 6 της παρούσας, δεν αναγράφεται το σημείο (iv) της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 17 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) ή το σημείο (iv) της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 12 της υπ’ αρ. 11709/ 15-01-2024 (Β’ 402) κοινής υπουργικής απόφασης κατά περίπτωση, στην αντίστοιχη υπεύθυνη δήλωση.
3. Επιπλέον των ανωτέρω, σε κάθε περίπτωση υποβάλλονται:
α) Αποδεικτικά στοιχεία από τα οποία προκύπτει η κυριότητα ή η κατοχή Μ.Μ.Μ. για το εν λόγω καύσιμο, όπως προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 6 της παρούσας.
β) Τοπογραφικό διάγραμμα του οικοπέδου ή γηπέδου, το οποίο συνοδεύεται από το αντίστοιχο απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος (στην περίπτωση ολοκληρωμένου κτηματολογίου).
4. Η άδεια ίδρυσης με πλήρη σειρά των εγκεκριμένων σχεδίων κοινοποιείται στον αιτούντα, στην αρμόδια για τη χορήγηση της άδειας δόμησης οικεία Υπηρεσία Δόμησης και στην αρμόδια υπηρεσία για τη συντήρηση της οδού ή των οδών έμπροσθεν του ιδρυόμενου πρατηρίου υγρών καυσίμων.
Άρθρο 9
Διαδικασία χορήγησης άδειας λειτουργίας
1. Για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας ακολουθούνται οι διαδικασίες:
α) του άρθρου 18 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) για πρατήρια υγρών καυσίμων.
Υποβάλλονται τα δικαιολογητικά α, β, γ, ε, στ, ζ, η, θ (για τον εξοπλισμό που συμπεριλαμβάνει το πρατήριο), ι, ιβ, ιγ και ιδ, της παρ. 1 του άρθρου 18 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) κατά περίπτωση.
β) του άρθρου 18 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) για πρατήρια πετρελαίου κίνησης που υλοποιούνται με ενιαίο φορέα.
Υποβάλλονται τα δικαιολογητικά της παρ. α, β, γ, ε, στ, ζ, η, θ (για τον εξοπλισμό που συμπεριλαμβάνει το πρατήριο), ι, ιγ, ιδ της παρ. 1 του άρθρου 18 του π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) κατά περίπτωση και της παρ. 1ν του άρθρου 11 της υπ’ αρ. 37776/2645/24.5.2017 (Β’1882) απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Στην περ. i της Υπεύθυνης δήλωσης της παρ. 1ιγ του άρθρου 18 των π.δ. 1224/1981 (Α’ 303) ή του β.δ. 465/1970 (Α’ 150) αναγράφεται ότι τηρήθηκαν όλοι οι όροι της άδειας ίδρυσης και της παρούσας απόφασης. Σε περίπτωση απομάκρυνσης της εγκατάστασης, υποβάλλεται η υπεύθυνη δήλωση της παρ. 5 του άρθρου 7 της παρούσας και ανακαλείται η άδεια λειτουργίας της εγκατάστασης.
Σε περίπτωση μετακίνησης του ενιαίου φορέα, υποβάλλεται η υπεύθυνη δήλωση της παρ. 5 του άρθρου 7 της παρούσας, εκδίδεται νέα άδεια μετά την υποβολή των αντίστοιχων δικαιολογητικών και ανακαλείται η παλιά.
γ) του άρθρου 13 της υπ’ αρ. 11709/15-01-2024 (Β’ 402) κοινής υπουργικής απόφασης για πρατήρια CNG.
δ) του άρθρου 14 της υπ’ αρ. 118664/12-4-2023 (Β’ 2570) κοινής υπουργικής απόφασης για πρατήρια υδρογόνου.
2. Επιπλέον των ανωτέρω, σε κάθε περίπτωση υποβάλλονται:
Βεβαίωση χώρου κύριας χρήσης από ιδιώτη μηχανικό, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 107 του ν. 4495/2017, αναφορικά με τη νομιμότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων και των κατασκευών του πρατηρίου και τη συμμόρφωσή του με τον ισχύοντα Οικοδομικό και Κτιριοδομικό Κανονισμό, τον Κανονισμό Πυροπροστασίας, τις εκάστοτε ισχύουσες γενικές και ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, καθώς και τις κτιριολογικές προδιαγραφές της ειδικής νομοθεσίας για τη δραστηριότητα.
Η βεβαίωση συνοδεύεται από:
α) Αντίγραφα όλων των δημοσίων εγγράφων περί συμμόρφωσης με την πολεοδομική νομοθεσία (οικοδομική άδεια, αναθεώρηση ή ενημέρωση οικοδομικής άδειας, έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, απόφαση εξαίρεσης από κατεδάφιση, άδεια νομιμοποίησης, βεβαίωση περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής σε διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων, βεβαίωση εξόφλησης ποσού 30% του ενιαίου ειδικού προστίμου ή οποιουδήποτε άλλου σχετικού εγγράφου), και
β) Αντίγραφα εγκεκριμένων κατόψεων του πρατηρίου. Τα αντίγραφα των εγκεκριμένων κατόψεων προέρχονται είτε από το πληροφοριακό σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών e-adeies, είτε από το πληροφοριακό σύστημα δηλώσεων αυθαιρέτων, είτε από το έντυπο αρχείο της ΥΔΟΜ ανάλογα με το είδος της νομιμοποιητικής πράξης της περ. α (ηλεκτρονικής ή έντυπης).
Άρθρο 10
Εποπτεία – Έλεγχος – Κυρώσεις
Τα ιδιωτικά πρατήρια της παρούσας υπόκεινται σε επιθεώρηση από τις αρμόδιες οικείες περιφερειακές Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία για τη διαπίστωση της καλής και σύμφωνα με τους όρους της παρούσας, λειτουργία τους. Οι επιθεωρήσεις αυτές πραγματοποιούνται κατά την κρίση της Αδειοδοτούσας Αρχής και σε χρόνο όχι μεγαλύτερο της τριετίας από την προηγούμενη επιθεώρηση.
Εφόσον κατά τον έλεγχο διαπιστωθούν παραβάσεις ή/και ελλείψεις, η Αδειοδοτούσα Αρχή προβαίνει στην προσωρινή ανάκληση της άδειας λειτουργίας, μέχρις ότου ο κύριος ή κάτοχος του λειτουργούντος πρατηρίου, συμμορφωθεί με τις υποδείξεις των ελεγκτικών οργάνων. Στην αντίθετη περίπτωση προβαίνει στην οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας του πρατηρίου και στη σφράγιση των εγκαταστάσεών του, κατά περίπτωση εγκατάστασης.
Οι έλεγχοι που προβλέπονται στην παρούσα δεν υποκαθιστούν τυχόν άλλους που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις άλλων ελεγκτικών Υπηρεσιών φορέων του Δημοσίου.
Άρθρο 11
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παράρτημα Ι
Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, απαιτούμενα πιστοποιητικά και τεχνικές προδιαγραφές ιδιωτικού πρατήριου πετρελαίου κίνησης με εγκατάσταση ενιαίου φορέα.
1. Ενιαίος Φορέας
α) Η χωροταξική διάταξη των «ενιαίων φορέων» γίνεται με γνώμονα την δημόσια και οδική ασφάλεια, τηρούμενων των απαιτήσεων για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης κυκλοφορίας οχημάτων και μηχανημάτων έργων εντός του χώρου εργασίας, η οποία διασφαλίζεται με την εφαρμογή σχετικής μελέτης των αρμοδίων Μηχανικών.
β) Στο ιδιωτικό πρατήριο καυσίμων με εγκατάσταση ενιαίου φορέα είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί σύστημα ανάκτησης ατμών υδρογονανθράκων σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές που τίθενται στις ισχύουσες διατάξεις περί ανάκτησης ατμών υδρογονανθράκων.
γ) Ο «ενιαίος φορέας» αποτελείται από τα εξής κύρια τμήματα: γα) μεταλλικό φορέα ή εμπορευματοκιβώτιο, άνωθεν ή εντός του οποίου εδράζονται οι εγκαταστάσεις του πρατηρίου, γβ) οριζόντια κυλινδρική δεξαμενή αποθήκευσης υγρών καυσίμων ατμοσφαιρικού τύπου, γγ) αντλία ή διανομέα υγρών καυσίμων εγκεκριμένου τύπου, γδ) σύστημα ανάκτησης ατμών και σύστημα εξαερισμού δεξαμενών, γε) δίκτυο σωληνογραμμών καυσίμων, στ) ηλεκτρολογικά δίκτυα και εγκαταστάσεις.
δ) Ο κάθε «ενιαίος φορέας» μελετάται από τον αρμόδιο κατά τον νόμο μηχανικό ως προς την στατική του επάρκεια σύμφωνα με τις απαιτήσεις των σχετικών Εθνικών ή Ευρωπαϊκών προτύπων και Κανονιστικών διατάξεων και βεβαιώνεται η συμμόρφωση με αυτά.
ε) Ο «ενιαίος φορέας» έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
εα) Διαθέτει δεξαμενή καυσίμων με ογκομετρικό πίνακα από διαπιστευμένο φορέα ογκομέτρησης. Διαθέτει την κατάλληλη υποδομή για την εφαρμογή του ολοκληρωμένου συστήματος εισροών-εκροών, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
εβ) Εξασφαλίζει τη δυνατότητα εύκολης πρόσβασης στον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για τις ανάγκες λειτουργίας του, είτε για εργασίες συντήρησης είτε για τη διενέργεια περιοδικού ελέγχου. Ειδικά για τις σωληνώσεις και την δεξαμενή καυσίμων, ο περιοδικός έλεγχος γίνεται με δοκιμή υδραυλικής δοκιμασίας σύμφωνα με τα ισχύοντα Εθνικά και Ευρωπαϊκά πρότυπα, Κανονισμούς και προδιαγραφές, ή ελλείψει αυτών με τα αντίστοιχα Διεθνή πρότυπα και πρακτικές.
εγ) Η κατασκευή είναι τέτοια που να εξασφαλίζει επαρκή προστασία από τις καιρικές συνθήκες, καθώς και προστασία έναντι τυχόν υπερθέρμανσης.
εδ) Έχει σειριακό αριθμό κατασκευής, ο οποίος εγγράφεται σε δύο τουλάχιστον εμφανή σημεία της κατασκευής του φορέα, εντός πινακιδίου μόνιμα τοποθετημένο σε αυτόν.
εε) Η θέση εγκατάστασης του φορέα επιλέγεται έτσι ώστε να υπάρχει προστασία του από δυσμενείς καιρικές συνθήκες και τις συνέπειες αυτών, όπως ενδεχόμενες κατολισθήσεις, πλημμύρες, ανεμοπίεση, κεραυνοί.
εστ) Είναι εφικτό να υφίστανται βοηθητικές εγκαταστάσεις του «πρατηρίου καυσίμων» εκτός των «ενιαίων φορέων», κατόπιν τεκμηριωμένης αιτιολόγησης.
εζ) Η μεταφορά του και η εναπόθεσή του στον χώρο της εγκατάστασης γίνεται με τη χρήση γερανού και φορτηγού αυτοκινήτου.
στ) Σε κάθε πρατήριο καυσίμων είναι επιτρεπτή η χρήση μέχρι τεσσάρων (4) ενιαίων φορέων. Κάθε ένας από τους ενιαίους φορείς φέρει όλα τα αναγκαία εξαρτήματα, διατάξεις και μηχανισμούς (δεξαμενή, αντλία, διανομείς, σωληνογραμμές, ηλεκτρολογικά δίκτυα, διατάξεις ασφαλείας), διαθέτει όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις και συμφωνεί πλήρως με τις απαιτήσεις και τεχνικές προδιαγραφές της παρούσας απόφασης.
2. Δεξαμενές, σωληνογραμμές και ηλεκτρολογικά δίκτυα
Για τους σκοπούς της παρούσας οι δεξαμενές αποθήκευσης και διακίνησης υγρών καυσίμων συμμορφώνονται με τις διατάξεις του άρθρου 10 των β.δ. 465/1970 και π.δ. 1224/1981, όπως ισχύουν με τις εξής διαφοροποιήσεις:
α) Γενικά.
Είναι οριζόντιες κυλινδρικές ατμοσφαιρικές δεξαμενές με ωφέλιμη χωρητικότητα έκαστης μέχρι σαράντα (40) κυβικών μέτρων, εντός των οποίων δεν υφίστανται ξεχωριστά διαμερίσματα για την αποθήκευση των προϊόντων.
β) Υλικό και προδιαγραφές κατασκευής.
Είναι κατασκευασμένες είτε από χάλυβα, μονού ή διπλού τοιχώματος, οριζόντιας κυλινδρικής μορφής, σύμφωνα με το πρότυπο BS ΕΝ 12285-2:2005, όσον αφορά την κατασκευή τους, είτε, από ειδικό πλαστικό ενισχυμένο με ίνες υάλου (GRP = Glass Reinforced Plastics = πλαστικά ενισχυμένα με ίνες γυαλιού), διπλού τοιχώματος συμβατό με υγρά καύσιμα, σύμφωνα με τα πρότυπα ΕΝ BS 13121-3 ή BS 4994, ή άλλα αντίστοιχα, όσον αφορά την κατασκευή τους.
γ) Θέση τοποθέτησης.
Η δεξαμενή αποθήκευσης υγρών καυσίμων, είναι υπέργεια και αποτελεί τμήμα του «ενιαίου φορέα». Εδράζεται πάνω σε μεταλλικό φορείο ή εντός εμπορευματοκιβωτίου (container). Η εγκατάσταση και η στερέωσή της με τον φορέα πραγματοποιείται με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να διασφαλίζεται η στιβαρότητα της σύνδεσης, το ενιαίο της κατασκευής, καθώς και η οριζοντιότητα της θέσης της, η οποία ελέγχεται με τη χρήση δύο ανεξάρτητων μηχανικών διατάξεων μέτρησης, μόνιμα συνδεδεμένων στις πλευρές της δεξαμενής, σε κατάλληλα επιλεγμένα σημεία με στόχο την καλύτερη εξασφάλιση του αποτελέσματος. Εντός του φορείου ή του εμπορευματοκιβωτίου τοποθετείται η αντλία/διανομέας και γίνονται οι απαραίτητες συνδέσεις του σωληνουργικού, ηλεκτρολογικού εξοπλισμού καθώς και των οργάνων λειτουργίας. Το φορείο ή το εμπορευματοκιβώτιο φέρει ρυθμιζόμενα σημεία στήριξης με το έδαφος ώστε να εξασφαλίζεται η οριζοντιότητα του «ενιαίου φορέα» ανεξαρτήτως του ανάγλυφου του εδάφους. Εξωτερικά της δεξαμενής αποθήκευσης και εντός του φορείου εγκαθίσταται στεγανή λεκάνη ασφαλείας που σκοπό έχει να συγκρατήσει όλη την ποσότητα υγρού καυσίμου στην περίπτωση διαρροής της δεξαμενής αποθήκευσης. Η στεγανότητα της λεκάνης ασφαλείας διαπιστώνεται με υδροστατικό έλεγχο. Οι δεξαμενές, καθώς και όλη η εγκατάσταση συμπεριλαμβανομένου του διανομέα/αντλίας και σωληνογραμμών, είναι κατασκευασμένες με κατάλληλη τεχνική υποδομή για την αποφυγή δημιουργίας σπινθήρα και στατικού ηλεκτρισμού και φέρει κατάλληλη διάταξη γείωσης και αντικεραυνικής προστασίας, σύμφωνα με τα ισχύοντα Εθνικά και Ευρωπαϊκά Πρότυπα και Κανονισμούς.
Στην περίπτωση δεξαμενών διπλού τοιχώματος δεν απαιτείται λεκάνη ασφαλείας.
Είναι δυνατή η απομακρυσμένη πλήρωση του «ενιαίου φορέα». Σε αυτήν την περίπτωση είναι επιτρεπτό το στόμιο πλήρωσης να βρίσκεται εκτός της ανθρωποθυρίδας. Όλες οι δεξαμενές (μονού ή διπλού τοιχώματος, μεταλλικές ή πλαστικές) φέρουν πινακίδιο με ένδειξη του προϊόντος τους, προσαρμοσμένο σε εμφανές σημείο, καθώς και πινακίδιο στο οποίο αναγράφονται το έτος και τα στοιχεία του κατασκευαστή τους, οι διαστάσεις και η χωρητικότητα τους καθώς και ο αριθμός Μητρώου της Δεξαμενής.
Για την ηλεκτρική συνδεσμολογία, εφαρμογή έχει το Ελληνικό Πρότυπο ΕΛΟΤ 60364, όπως εκάστοτε ισχύει. Ο ηλεκτρολογικός εξοπλισμός, καθώς και οι ηλεκτρικές συνδέσεις είναι σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες 2014/34/EU και 99/92/ΕΚ, οι οποίες ενσωματώθηκαν στην ελληνική νομοθεσία με την υπουργική απόφαση Οικ. 52019/ΔΤΒΝ1152/18-05-2016 (Β’ 1426) και το π.δ. 42/2003 (Α’ 44), αντίστοιχα.
Επίσης, για τους σκοπούς της παρούσας εφαρμογή έχουν οι κατευθυντήριες γραμμές εφαρμογής αντιεκρηκτικής προστασίας που έχουν δοθεί με το Έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «ATEX GUIDELINES JUNE 2009», η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/34/EU, καθώς και η τελευταία έκδοση των Ευρωπαϊκών πρότυπων που έχουν εναρμονιστεί από τον Εθνικό Οργανισμό Τυποποίησης ΕΛΟΤ ΕΝ 60079.01, ΕΛΟΤ ΕΝ 60079.10, ΕΛΟΤ ΕΝ 60079.14.
Για τις υδραυλικές, μηχανολογικές και τις ηλεκτρολογικές εργασίες απαιτείται όλοι οι εμπλεκόμενοι τεχνίτες, εργοδηγοί, βοηθοί που θα εργασθούν για την κατασκευή του πρατηρίου να διαθέτουν, όπου προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με τα σχετικά εθνικά ή ευρωπαϊκά πρότυπα, τις απαιτούμενες άδειες ή βεβαιώσεις αναγγελίας ασκήσεως επαγγέλματος.
Οι σωληνογραμμές καυσίμων που χρησιμοποιούνται είναι σύμφωνες με τις προδιαγραφές που αναφέρονται στο β.δ. 465/1970 ή στο π.δ. 1224/1981, όπως ισχύουν. Η κατασκευή του δικτύου των σωληνώσεων είναι σύμφωνη με τα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα και κανονισμούς.
δ) Για τις εγκαταστάσεις της παρούσας απόφασης ισχύουν και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 14 των β.δ. 465/1970 (Α’ 150) και π.δ. 1224/1981 (Α’ 303), όπως ισχύουν και τηρείται η διαδικασία έγκρισης μελέτης (ενεργητικής) πυροπροστασίας και χορήγησης αντίστοιχου πιστοποιητικού χρονικής διάρκειας πέντε (5) ετών.
3. Αντλίες και διανομείς καυσίμων
α) Οι αντλίες/διανομείς καθώς και τα μετρητικά συστήματα ροής υγρών καυσίμων τοποθετούνται και αποτελούν τμήμα του «ενιαίου φορέα». Οι αντλίες/διανομείς είναι καταλλήλου τύπου για υγρά καύσιμα και φέρουν τα μέσα ασφαλείας έναντι διαρροών όπως, βαλβίδες αυτόματου διακοπής (shut-off valve). Οι αντλίες τοποθετούνται εντός του «ενιαίου φορέα» εκτός της δεξαμενής, είτε εντός του «ενιαίου φορέα» και εντός της δεξαμενής (υποβρύχια), οπότε και συνδυάζονται με διανομέα (dispenser), είτε σε απόσταση από την/τις δεξαμενές. Οι αντλίες είναι κατάλληλου αντιεκρηκτικού τύπου ΑΤΕΧ και διαθέτουν πιστοποιητικό ΑΤΕΧ, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τα ισχύοντα Εθνικά και Ευρωπαϊκά πρότυπα και Κανονισμούς. Διαθέτουν έγκριση τύπου από την αρμόδια Υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.
β) Το ακροσωλήνιο (επιστόμιο) παροχής καυσίμου έχει τη δυνατότητα να διακόπτει αυτόματα την παροχή καυσίμου, εάν υπερπληρωθεί η δεξαμενή του οχήματος, ή του μηχανήματος έργου ή άλλου μηχανήματος. Στο σημείο σύνδεσης του ελαστικού σωλήνα παροχής με την αντλία αναρρόφησης ή τον διανομέα πρέπει να παρεμβάλλεται ειδική βαλβίδα (break away) η οποία, σε περίπτωση θραύσης της από ισχυρή έλξη, στεγανοποιεί τα δύο μέρη ώστε να μην υπάρχει περίπτωση ανεξέλεγκτης εκροής καυσίμου. Στο σημείο σύνδεσης του διανομέα, με την υπό πίεση σωληνογραμμή παροχής καυσίμου σε αυτόν, πρέπει απαραιτήτως να υπάρχει ειδική βαλβίδα ασφαλείας (shut off valve), που θα αποτρέπει την ανεξέλεγκτη εκροή καυσίμου σε περίπτωση πυρκαγιάς ή αποξήλωσης του διανομέα λόγω ατυχήματος (π.χ. πρόσκρουση οχήματος).
γ) Επιτρέπεται η χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου της τροφοδοσίας ιδιωτικών στόλων οχημάτων (ως ιδιωτικός στόλος εν προκειμένω θεωρείται το σύνολο εκείνο των αυτοκινήτων οχημάτων ή μηχανημάτων έργων κ.ά. που ο εκμεταλλευτής του πρατηρίου επιθυμεί να ελέγχει τις ποσότητες καυσίμου με τις οποίες τροφοδοτούνται).
4. Απαιτούμενα πιστοποιητικά
α) Για τις μεταλλικές δεξαμενές απαιτείται πιστοποιητικό σύμφωνα με το πρότυπο ΕΝ 12285 ή άλλο αντίστοιχο. Για τις πλαστικές δεξαμενές απαιτείται πιστοποιητικό σύμφωνα με τα πρότυπα ΕΝ BS 13121-3 ή BS 4994, ή άλλα αντίστοιχα.
β) Για τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις απαιτείται πιστοποιητικό σύμφωνα με τον Κανονισμό Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων ΕΛΟΤ 60364, συμμόρφωση με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες 2014/34/ΕΕ και 1999/92/ΕΚ, οι οποίες ενσωματώθηκαν στην ελληνική νομοθεσία με την υπό στοιχεία οικ. 52019/ΔΤΒΝ1152/18-5-2016 κοινή απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού (Β’ 1426) και το προεδρικό διάταγμα π.δ. 42/2003 (Α’ 44) αντίστοιχα, και την τελευταία έκδοση των Ευρωπαϊκών πρότυπων που έχουν εναρμονιστεί από τον Εθνικό Οργανισμό Τυποποίησης ΕΛΟΤ ΕΝ 60079.01, ΕΛΟΤ ΕΝ 60079.10, ΕΛΟΤ ΕΝ 60079.14 ή άλλα αντίστοιχα.
γ) Για τη λεκάνη ασφαλείας, απαιτείται έλεγχος αυτής με υδροστατική δοκιμή στεγανότητας, ο οποίος δηλώνεται με σχετική βεβαίωση, αρμοδίου Μηχανικού, που περιγράφει με λεπτομέρεια την τεχνική μέθοδο με την οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος και βεβαιώνεται η στεγανότητα αυτής.
δ) Για τις σωληνογραμμές υγρών καυσίμων απαιτείται έλεγχος υδραυλικής δοκιμής σύμφωνα με τα ισχύοντα Εθνικά και Ευρωπαϊκά πρότυπα, Κανονισμούς και πρακτικές ο οποίος βεβαιώνεται με σχετική βεβαίωση, αρμοδίου Μηχανικού, που περιγράφει με λεπτομέρεια την τεχνική μέθοδο με την οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος.
ε) Σε περίπτωση που στο «Πρατήριο καυσίμων» υφίσταται εξοπλισμός επιπλέον του ελαχίστου απαραίτητου που αναφέρεται στην παρούσα, (π.χ. αεροφυλάκια κ.λπ.) απαιτείται να υποβληθούν και τα απαιτούμενα πιστοποιητικά συμμόρφωσης για τον εν λόγω εξοπλισμό σύμφωνα με τα Εθνικά και Ευρωπαϊκά πρότυπα και Κανονισμούς.
στ) Στην περίπτωση που η ημερομηνία λήξης και επανελέγχου δεν προκύπτει από το πιστοποιητικό συμμόρφωσης, υποβάλλεται οποιοδήποτε άλλο έγγραφο από το οποίο προκύπτει ρητώς.
5. Πιστοποιητικό (ενεργητικής) πυροπροστασίας
Για τη λειτουργία του πρατηρίου, απαιτείται η έκδοση ή/και ανανέωση, από το Γραφείο Προληπτικής και Κατασταλτικής Πυρασφάλειας της οικείας Διοίκησης Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού, πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 13/2021 (Β’ 5519) Πυροσβεστική Διάταξη.
6. Μέτρα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και την προστασία του περιβάλλοντος
α) Σε όλες τις αντλίες καυσίμου τοποθετούνται ειδικές βαλβίδες ασφαλείας (Shut off valves) και σύνδεσμος ταχείας αποκοπής (break away connector) ώστε να διακόπτεται η ροή του καυσίμου, σε περίπτωση πυρκαγιάς ή βιαίας αποκόλλησης της αντλίας λόγω πρόσκρουσης οχήματος επί αυτής, σύμφωνα με την παρ. 4.2 του άρθρου 4, του ν. 2801/2000.
β) Τα απόβλητα που προέρχονται από τον καθαρισμό των δεξαμενών καυσίμου καθώς και τα τυχόν τίλματα (στουπιά), εμποτισμένα με πετρέλαιο, τα οποία περιλαμβάνονται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο Αποβλήτων (ΕΚΑ), διαχειρίζονται σύμφωνα με την υπ’ αρ. 13588/725/2006 κοινή υπουργική απόφαση «Μέτρα, όροι και περιορισμοί για την διαχείριση επικινδύνων αποβλήτων» (Β’ 383), σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 91/689/ΕΕ «για τα επικίνδυνα απόβλητα» του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 1991.
γ) Τα «πρατήρια καυσίμων» της παρούσας υπάγονται σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αρ. 46537/2013 (Β’ 2036) κοινής υπουργικής απόφασης.
δ) Πριν το πέρας της χρονικής ισχύος της άδειας λειτουργίας του «πρατηρίου καυσίμων» γίνεται πλήρης καθαρισμός των δεξαμενών και των σωληνογραμμών από τυχόν υπολείμματα υγρών καυσίμων καθώς και αποκατάσταση του εδάφους στο οποίο εγκαταστάθηκε το πρατήριο. Τα απόβλητα διαχειρίζονται σύμφωνα με την διαδικασία περί διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων. Για τον σκοπό αυτό υποβάλλονται τα σχετικά παραστατικά στην Αδειοδοτούσα Αρχή.
ε) Στην περίπτωση διαρροής καυσίμου στον χώρο του πρατηρίου ακολουθούνται οι υποδείξεις και οι οδηγίες της αρμόδιας οικείας περιφερειακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος.
Σε κάθε περίπτωση γίνεται ενημέρωση της Αδειοδοτούσας Αρχής, εξυγίανση και αποκατάσταση του εδάφους σύμφωνα με τις οδηγίες και τις υποδείξεις της ανωτέρω αρμόδιας Υπηρεσίας.
7. Για την εξυπηρέτηση του προσωπικού, απαιτείται η εγκατάσταση κατάλληλων χώρων υγιεινής.
8. Για την προστασία του προσωπικού από τις καιρικές συνθήκες κατά την πλήρωση των οχημάτων, απαιτείται η τοποθέτηση στεγάστρου ή οικίσκου ή άλλης ανάλογης κατασκευής.
9. Τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και την προστασία του περιβάλλοντος του άρθρου 8 της υπ’ αρ. 37776/2645/24-05-2017 (Β’ 1882) υπουργικής απόφασης.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παπάγου, 14 Νοεμβρίου 2024
Οι Υφυπουργοί
Εσωτερικών
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ-ΠΕΤΡΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ
Υποδομών και Μεταφορών
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ
Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥΡΝΑΣ