36577 ΕΞ 31-10-2024
Διάθεση της διαδικτυακής υπηρεσίας «Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας» σε Φορείς του Δημοσίου, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Αριθμ. 36577 ΕΞ 2024
(ΦΕΚ Β’ 6138/06-11-2024)
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Έχοντας υπόψη,
Α. Τις διατάξεις:
1. Του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και, ιδίως, της παρ. 51 του άρθρου 107, σε συνδυασμό με το άρθρο 84 του ιδίου νόμου,
2. του άρθρου 47 του ν. 4623/2019 «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα» (Α’ 134),
3. του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ,
4. του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680» (Α’ 137),
5. του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
6. του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131),
7. του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85),
8. του άρθρου 90 Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
9. του ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)», άρθρο 80 «Αποδεικτικά μέσα (άρθρο 60 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ)», άρθρο 152 «Λογαριασμοί», άρθρο 187 «Καταβολή της αμοιβής του αναδόχου» παρ. ζ) 6, άρθρο 200 «Τρόπος πληρωμής-απαιτούμενα δικαιολογητικά για πληρωμή του αναδόχου, παρ. 4ε και 5δ, άρθρο 166 «Όροι και διαδικασία υπεργολαβίας» (Α’ 147),
10. του ν. 4804/2021 «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών και λοιπές διατάξεις» (Α’ 90),
11. του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87),
12. του ν. 3943/2011 «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, στελέχωση των ελεγκτικών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών», άρθρο 28 «Συμπλήρωση διατάξεων για το αποδεικτικό ενημερότητας χρεών και φορολογικών υποχρεώσεων προς το Δημόσιο» (Α’ 66),
13. του ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» άρθρο 12 «Αποδεικτικό ενημερότητας και βεβαίωση οφειλής» παρ. 3 και άρθρο 117 παρ. 2 (Α’ 58).
Β. Την υπό στοιχεία 118944 ΕΞ 23-10-2019 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Λειτουργία Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Β’ 3990).
Γ. Την υπ’ αρ. 2/16570/0026/13.5.2016 κοινή απόφαση του Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Καθορισμός διαδικασίας και εξειδίκευση μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου/Ειδικό Λογιστήριο στις Οικονομικές Υπηρεσίες Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης» (Β’ 1381).
Δ. Την υπό στοιχεία ΠΟΛ.1123/2012 του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Αποδεικτικό ενημερότητας ή πληροφόρηση για τη φορολογική ενημερότητα φυσικών ή μη φυσικών προσώπων ηλεκτρονικά ή μέσω διαδικτύου» (Β’ 1665).
Ε. Την υπό στοιχεία ΠΟΛ.1274/2013 του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών «Αποδεικτικό Ενημερότητας άρθρου 12 του ν. 4987/2022 (206 Α’)», όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε από τις υπ’ αρ. Α.1277/2019 (Β’ 2985) και υπ’ αρ. Α.1464/2019 (Β’ 4820) αποφάσεις του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
ΣΤ. Την υπό στοιχεία ΠΟΛ.1065/2014 «Συμπλήρωση τροποποίηση των Αποφάσεων Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ΠΟΛ.1274/2013 και ΠΟΛ.1275/2013 (Β’ 3398) περί Αποδεικτικού Ενημερότητας και περί Βεβαίωσης οφειλής άρθρου 12 ν. 4987/2022 (Α’ 206), όπως ισχύει» (Β’ 642).
Ζ. Το υπό στοιχεία ΔΥΠΗΔΕΔ ΣΤ 1021942/14.02.2020 έγγραφο της Α.Α.Δ.Ε. προς την Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. αναφορικά με την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της διαδικτυακής υπηρεσίας «Χορήγηση Αποδεικτικού Φορολογικής Ενημερότητας».
Η. Την υπό στοιχεία Α.1162/2024 κοινή υπουργική απόφαση «Αποδεικτικό Ενημερότητας άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 4987/2022, Α’ 206)».
Θ. Το υπ’ αρ. 1081/18-02-2021 έγγραφο της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Συμβάσεων Διεύθυνση Μελετών και Γνωμοδοτήσεων Τμήμα Μελετών «α. Έναρξη ισχύος διατάξεων άρθρου 19 του ν. 4704/2020 (Α’ 133). Υποχρέωση αυτόματης άντλησης του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας. β. Απόφαση Διοικητή της ΑΑΔΕ ως προς την έκδοση αποδεικτικού ενημερότητας σε παρελθόντα χρόνο για συμμετοχή σε διαγωνισμούς».
Ι. Το υπ’ αρ. 2210/19-4-2019 έγγραφο της ΕΑΑΔΗΣΥ «Διευκρινίσεις ως προς τον χρόνο έκδοσης και ισχύος των δικαιολογητικών που προσκομίζονται από τον προσωρινό ανάδοχο (δικαιολογητικών κατακύρωσης), κατόπιν δημοσίευσης του ν. 4605/2019».
ΙΑ. Την υπό στοιχεία ΔΙΑΔΠ/Α/9981/2005 κοινή υπουργική απόφαση «Αυτεπάγγελτη αναζήτηση βεβαίωσης φορολογικής ενημερότητας και εκκαθαριστικού σημειώματος δήλωσης φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων μέσω συστήματος πιστοποιημένης τηλεομοιοτυπίας» (Β’ 726).
ΙΒ. Την υπ’ αρ. Α.1127/2024 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ «Ψηφιακή διαδικασία ενημέρωσης της Φορολογικής Διοίκησης από Δήμους και Περιφέρειες για δέσμευση χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας του άρθρου 12 του ν. 5104/2024 (Α’ 58) λόγω ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε αυτούς καθώς και για την άρση της δέσμευσης χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας» (Β’ 4598).
ΙΓ. Το υπ’ αρ. 25157/23-4-2024 αίτημα του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού για τη διαδικτυακή υπηρεσία «Χορήγηση Αποδεικτικού Φορολογικής Ενημερότητας», στην Ε.Δ.Α. του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.
Τα αιτήματα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και υπ’ αρ. 28186/26-8-2024 του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για τη διαδικτυακή υπηρεσία «Δέσμευση/Αποδέσμευση Έκδοσης ΑΦΕ», στην Ε.Δ.Α. του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.
ΙΔ. Το υπ’ αρ. 2272/3-9-2024 έγγραφο του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, προς τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. με θέμα την ένταξη σε παραγωγική λειτουργία της διαδικτυακής υπηρεσίας «Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας».
Τα έγγραφα υπ’ αρ. 3639/12-9-2024 της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και υπ’ αρ. 16850/12-9-2024 του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με θέμα την ένταξη σε παραγωγική λειτουργία της διαδικτυακής υπηρεσίας «Δέσμευση/Αποδέσμευση Έκδοσης ΑΦΕ».
ΙΕ. Την ανάγκη διασφάλισης της εναρμόνισης της διαλειτουργικότητας των διαδικτυακών υπηρεσιών των Φορέων του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα με το στρατηγικό σχεδιασμό.
ΙΣΤ. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
1. Τη διάθεση της διαδικτυακής υπηρεσίας «Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας» στο πληροφοριακό σύστημα «ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ», με σκοπό την είσπραξη χρημάτων, για κάθε νόμιμη χρήση εκτός είσπραξης και εκτός μεταβίβασης ακινήτου και για την είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην κεντρικής κυβέρνησης και σύμφωνα με τον ν. 4412/2016, άρθρα 80, 152, 187 παρ. ζ) 6, 200 παρ. 4ε και 5δ, 166 (Α’ 147) και το έγγραφο ΕΑΑΔΗΣΥ υπ’ αρ. 2210/19-4-2019.
2. Τη διάθεση της διαδικτυακής υπηρεσίας «Δέσμευση/ Αποδέσμευση Έκδοσης ΑΦΕ», με τις μεθόδους «Δέσμευση Έκδοσης Αποδεικτικού Φορολογικής Ενημερότητας reserveMngtAfe» και «Αποδέσμευση Έκδοσης Αποδεικτικού Φορολογικής Ενημερότητας releaseMngtAfe» στα πληροφοριακά συστήματα:
– «ΠΣ Δέσμευση και Άρση Φορολογικής Ενημερότητας (ΚΕΔΕ)» της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, με σκοπό την Ηλεκτρονική Δέσμευση και Άρση Φορολογικής Ενημερότητας για όλους τους Δήμους της χώρας και σύμφωνα με τον ν. 4987/2022 άρθρο 12 (Α’ 206), τον ν. 3943/2011 άρθρο 28 (Α’ 66), τον ν. 4804/2021 (Α’ 90), τον ν. 3852/2010 (Α’ 87) όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν και την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ υπ’ αρ. Α.1127/2024 (Β’ 4598).
– «ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΗΤΑΣ», με σκοπό την ενημέρωση της ΑΑΔΕ για οφειλές φορολογουμένων προς τους ΟΤΑ και σύμφωνα με τον ν. 5104/2024 άρθρο 12 παρ. 3 και άρθρο 117 παρ. 2 (Α’ 58).
3. Η διαδικτυακή υπηρεσία διατίθεται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και οι αναγκαίες πληροφορίες της φορολογικής ενημερότητας, όπως προσδιορίζονται στις παρ. 1 και 4 του άρθρου 12 του ν. 4987/2022 (Α’ 206) και άρθρο 6 της υπό στοιχεία ΠΟΛ.1274/2013 (Β’ 3398), αντλούνται από τα πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε.
4. Σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4704/2020, όλοι οι φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα υποχρεούνται να λαμβάνουν το αποδεικτικό ενημερότητας των παρ. 1 και 4 του άρθρου 12 του ν. 4987/2022 (Α’ 206) μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών τους συστημάτων με το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134).
5. Η πιστοποίηση των φορέων, η εξουσιοδότηση των υπαλλήλων τους για τη διαχείριση των αιτημάτων διαλειτουργικότητας, η έκδοση διαπιστευτηρίων για τη χρήση της διαδικτυακής υπηρεσίας και κάθε τροποποίηση της εξουσιοδότησης των υπαλλήλων τους πραγματοποιούνται μέσω της Ε.Δ.Α. του ΚΕ.Δ. της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. Για τον έλεγχο της πιστοποίησης των φορέων, ειδικώς εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι της Α.Α.Δ.Ε. έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες των αιτημάτων στην Ε.Δ.Α. και στα στοιχεία ιχνηλασιμότητας των κλήσεων διαλειτουργικότητας των φορέων.
Άρθρο 2
Οργανωτικά μέτρα ασφάλειας και προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα
Οι φορείς έχουν την υποχρέωση λήψης και διαρκούς τήρησης των κατάλληλων και αναγκαίων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων ασφάλειας των λαμβανομένων πληροφοριών και, κατ’ ελάχιστον, την καταγραφή και παρακολούθηση των προσβάσεων, τη διασφάλιση ιχνηλασιμότητας και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη απειλή ή τυχαίο κίνδυνο. Οι φορείς έχουν την υποχρέωση χρήσης των λαμβανομένων πληροφοριών αποκλειστικά και μόνον για το σκοπό που περιγράφεται στην παρούσα.
Η διάθεση των διαδικτυακών υπηρεσιών διενεργείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με την Πολιτική Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ., την Πολιτική Ορθής Χρήσης των διαδικτυακών υπηρεσιών, καθώς και τις διατάξεις για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Άρθρο 3
Έναρξη ισχύος
Η απόφαση αυτή αρχίζει να ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 31 Οκτωβρίου 2024
Ο Υπουργός
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ