95393 ΕΞ 16-07-2024
Ρύθμιση θεμάτων των προγραμμάτων δράσεων τεχνικής βοήθειας και διαδικασίες κατάρτισης και τήρησης των καταλόγων προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών ενεργειών τεχνικής βοήθειας και εξειδίκευση θεμάτων επιλογής αναδόχων για την υλοποίηση δράσεων Τεχνικής Βοήθειας
Αριθμ. 95393 ΕΞ 2024
(ΦΕΚ Β’ 4313/23-07-2024)
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98).
2. Τον ν. 4914/2022 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας «Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.» και άλλες διατάξεις» (Α’ 61), όπως ισχύει και ειδικότερα τα άρθρα 43, 44 και την παρ. 22 του άρθρου 63.
3. Τον ν. 4314/2014 «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις» (Α’ 265), όπως ισχύει και ειδικότερα τα άρθρα 48 και 70 αυτού.
4. Τον ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α’ 147) και ειδικότερα την παρ. 4 του άρθρου 119 και την παρ. 4 του άρθρου 329 αυτού.
5. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
6. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
7. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
8. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
9. Την υπό στοιχεία Υ12/7.7.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403).
10. Την υπ’ αρ. 122032/15.12.2022 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Σκοπός, αρμοδιότητες και εσωτερική διάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων», σύμφωνα με την παρ. 5α του άρθρου 65 του ν. 4914/2022 (Α’ 61)» (Β’ 6593).
11. Την υπ’ αρ. 115912/6.12.2022 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Σκοπός, αρμοδιότητες και εσωτερική διάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας Θεσμικής Υποστήριξης και Πληροφοριακών Συστημάτων (ΕΥΘΥΠΣ) της παρ. 6α του άρθρου 65 του ν. 4914/2022 (Α’ 61)» (Β’ 6206).
12. Τη Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης 2021-2027 (ΕΣΠΑ 2021-2027) που εγκρίθηκε με την υπό στοιχεία C (2021) 5617/29.7.2021 για το 2021ΕΈ16ΕΕΡΑ001.
13. Την υπ’ αρ. 114947/29.11.2022 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Εθνικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027» (Β’ 6132).
14. Την υπ’ αρ. 114274/28.11.2022 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Διαδικασίες ελέγχου νομιμότητας διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων στο πλαίσιο των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027 (έλεγχος δημοσίων συμβάσεων του άρθρου 38 του ν. 4914/2022 – Α’ 61)» (Β’ 6131).
15. Την υπό στοιχεία 23451/ΕΥΣΣΑ 493/2017 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης «Διαδικασίες κατάρτισης, έγκρισης και υλοποίησης προγραμμάτων τεχνικής βοήθειας, διαδικασίες δημιουργίας και διατήρησης καταλόγων προμηθευτών για την ανάθεση και υλοποίηση ενεργειών Τεχνικής Βοήθειας» (Β’ 677), όπως ισχύει.
16. Το γεγονός ότι οι δράσεις Τεχνικής Βοήθειας αφορούν στην τρέχουσα, προηγούμενες και επόμενες περιόδους προγραμματισμού και είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική διαχείριση και χρήση των πόρων των Προγραμμάτων, και για την παροχή χρηματοδότησης για την υλοποίηση Πράξεων όπως, μεταξύ άλλων, για την προετοιμασία, κατάρτιση, διαχείριση, παρακολούθηση, αξιολόγηση, έλεγχο, προβολή και επικοινωνία των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, καθώς και δραστηριότητες για την ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας για την υλοποίηση των προγραμμάτων. Οι ανωτέρω δράσεις χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
17. Την αναγκαιότητα προσαρμογής του πλαισίου υλοποίησης των δράσεων τεχνικής βοήθειας στις απαιτήσεις της προγραμματικής περιόδου 2021-2027, σύμφωνα και με το θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.
18. Την υπό στοιχεία Γ5 ΕΑΔΗΣΥ/2024 σύμφωνη γνώμη της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. που εκδόθηκε κατά υποπερ. γγ της περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 347 του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
19. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
1. Τον καθορισμό της διαδικασίας κατάρτισης, έγκρισης και υλοποίησης προγραμμάτων δράσεων Τεχνικής Βοήθειας, καθώς και των στοιχείων, που περιλαμβάνονται στα προγράμματα αυτά.
Ειδικότερα:
– τη διαδικασία κατάρτισης και υλοποίησης / εκτέλεσης του προγράμματος συγχρηματοδοτούμενων δράσεων (Υποπρόγραμμα Α’),
– τη διαδικασία υποβολής, έγκρισης και τροποποίησης / επικαιροποίησης του ετήσιου προγράμματος δράσεων χρηματοδοτούμενων από εθνικούς πόρους (Υποπρόγραμμα Β’),
– τις επιλέξιμες κατηγορίες δράσεων / δαπανών για το σύνολο των προγραμμάτων ανεξαρτήτου χρηματοδότησης,
– τα όρια χρηματοδότησης ανά κατηγορία δράσεων, όπου αναφέρεται.
2. Τη διαδικασία κατάρτισης, λειτουργίας και τήρησης καταλόγων προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών δράσεων Τεχνικής Βοήθειας.
Ειδικότερα:
– τις διαδικασίες εγγραφής των ανωτέρω προσώπων στον κατάλογο,
– τους κανόνες δημοσιότητας, που εφαρμόζονται κατά την ανάθεση δημόσιων συμβάσεων προμήθειας αγαθών και παροχής υπηρεσιών μέσω καταλόγου,
– τις άλλες αναγκαίες λεπτομέρειες που αφορούν στη διαδικασία ανάθεσης και υλοποίησης δράσεων Τεχνικής Βοήθειας των δικαιούχων φορέων, που υπάγονται στις διατάξεις της παρούσας.
ΜΕΡΟΣ Α’
Προγράμματα Δράσεων Τεχνικής Βοήθειας -Υποβολή, Έγκριση και Χρηματοδότηση
Άρθρο 1
Προγράμματα Δράσεων Τεχνικής Βοήθειας
1. Τα προγράμματα δράσεων Τεχνικής Βοήθειας δια-κρίνονται σε:
α. πρόγραμμα συγχρηματοδοτούμενων δράσεων (Υποπρόγραμμα Α’) που εφαρμόζεται μέχρι και τη λήξη του ΕΣΠΑ 2021-2027 και
β. σε ετήσιο πρόγραμμα δράσεων χρηματοδοτούμενων από εθνικούς πόρους (Υποπρόγραμμα Β’) που εφαρμόζεται μέχρι την οριστικοποίηση των εγγράφων κλεισίματος των Προγραμμάτων.
2. Τα προγράμματα δράσεων Τεχνικής Βοήθειας περιλαμβάνουν τις δράσεις, που αναφέρονται στα άρθρα43 και 44 του ν. 4914/2022 (Α’ 61). Περαιτέρω εξειδίκευση των επιλέξιμων κατηγοριών και δαπανών περιλαμβάνεται στο Παράρτημα της παρούσης, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της.
Άρθρο 2
Πρόγραμμα συγχρηματοδοτούμενων δράσεων Τεχνικής Βοήθειας (Υποπρόγραμμα Α’)
1. Οι αρμόδιες αρχές για τη διαχείριση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021 – 2027, όπως αναφέρονται στο άρθρο 5 του ν. 4914/2022 (Α’ 61) και του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027, όπως αναφέρεται στο άρθρο 6 του ν. 4914/2022 (Α’ 61) καταρτίζουν και εκτελούν προγράμματα δράσεων τεχνικής βοήθειας του οικείου Προγράμματος σύμφωνα με τα οριζόμενα στην εγκεκριμένη εξειδίκευση του Προγράμματος και λαμβάνοντας υπόψη τα εγκεκριμένα από την ΕΠΠΑ μεθοδολογία και κριτήρια αξιολόγησης.
2. Καθήκοντα δικαιούχων δράσεων Τεχνικής Βοήθειας ασκούν:
α. Οι αρμόδιες αρχές για τη διαχείριση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027 της παρ. 1 του παρόντος άρθρου.
β. Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων» ασκούν καθήκοντα δικαιούχου δράσεων Τεχνικής Βοήθειας με βάση την παρ. 5 του άρθρου 43 του ν. 4914/2022 οι ακόλουθοι:
Η ΜΟΔ ΑΕ, η Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΠ) «Μεταρρύθμιση Δημοσίου Τομέα» 2014-2020 μετά την 31η Δεκεμβρίου 2023 για τις ανάγκες κλεισίματος του οικείου ΕΠ, καθώς και οι λοιποί δικαιούχοι, όπως καθορίζονται στην εγκεκριμένη από την ΕΠΠΑ εξειδίκευση του Προγράμματος.
3. Επιπλέον των αρμόδιων αρχών για τη διαχείριση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027 της παρ. 1 του παρόντος άρθρου, δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ είναι και οι Ειδικές Υπηρεσίες / Επιτελικές Δομές, σύμφωνα με την παρακάτω κατανομή.
α) Στο Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας είναι οι κάτωθι:
i. Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέων Βιομηχανίας, Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (ΕΥΔΕ – ΒΕΚ)
ii. Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής Δράσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στους Τομείς της Έρευνας και Καινοτομίας.
iii. Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών (ΕΥΕ ΣΕ)
β) Στο Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή» δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας είναι οι κάτωθι:
i. Η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας (ΕΔ ΕΣΠΑ ΥΚΟΙΣΟ)
ii. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΔ ΕΣΠΑ ΥΕΚΑ)
iii. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΕΔ ΕΣΠΑ ΥΠΑΙΘ)
iv. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Υγείας (ΕΔΕΥΠΥ)
γ) Στο Πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός» δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας είναι οι κάτωθι:
i. Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών
δ) Στο Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας είναι οι κάτωθι:
i. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ii. Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών (ΕΥΕ ΣΕ)
ε) Στο Πρόγραμμα «Πολιτική Προστασία» δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας είναι οι κάτωθι:
i. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
ii. Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών (ΕΥΕ ΣΕ).
στ) Στο Πρόγραμμα «Μεταφορές» δικαιούχοι δράσεων Τεχνικής Βοήθειας είναι οι κάτωθι:
i. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΕΔΥΜΕΤ/ΥΠΥΜΕ)
ii. Επιτελική Δομή Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
4. Λοιποί φορείς, όπως αυτοί προσδιορίζονται από το έγγραφο εξειδίκευσης των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027 και ως εκ τούτου και στις προσκλήσεις για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης.
5. Η ΜΟΔ Α.Ε. για δράσεις τεχνικής βοήθειας των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027, του Προγράμματος Αλιείας, Υδατοκαλλιέργειας και Θάλασσας 2021-2027 (ΠΑΛΥΘ) και του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027).
6. Στο ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027 ασκούν καθήκοντα δικαιούχου δράσεων Τεχνικής Βοήθειας οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης και Εφαρμογής του ΣΣ ΚΑΠ και ο ΟΠΕΚΕΠΕ.
7. Οι Ενδιάμεσοι Φορείς όπως ορίζονται στο άρθρο 13 του ν. 4914/2022 (Α’ 61) δύνανται να διαχειρίζονται συγχρηματοδοτούμενες δράσεις τεχνικής βοήθειας, ή/ και να υλοποιούν, ως δικαιούχοι, πρόγραμμα δράσεων τεχνικής βοήθειας του Προγράμματος, στο πλαίσιο του οποίου ασκούν καθήκοντα Ενδιάμεσου Φορέα και σύμφωνα με την απόφαση εκχώρησης.
Άρθρο 3
Πρόγραμμα δράσεων Τεχνικής Βοήθειας χρηματοδοτούμενων από εθνικούς πόρους (Υποπρόγραμμα Β’)
1. Πρόγραμμα Δράσεων Τεχνικής Βοήθειας που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους (Υποπρόγραμμα Β’) καταρτίζουν και εκτελούν οι Διαχειριστικές Αρχές των Προγραμμάτων.
2. Δικαιούχοι στο πρόγραμμα δράσεων Τεχνικής Βοήθειας χρηματοδοτούμενων από εθνικούς πόρους είναι όλες οι αρχές, οι υπηρεσίες και οι δομές των παρ. 1α,1β, 2, 3 και 5 του άρθρου 5, της παρ. α) του άρθρου 6, και του άρθρου 23 του ν. 4914/2022 (Α’ 61). Οι παραπάνω δικαιούχοι αντλούν πόρους Τεχνικής Βοήθειας από εθνικούς πόρους, από τις Διαχειριστικές Αρχές που διαχειρίζονται Υποπρόγραμμα Α’.
Η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών (ΕΥΕ ΣΕ) αντλεί πόρους Τεχνικής Βοήθειας από εθνικούς πόρους από τη Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή».
3. Οι δικαιούχοι του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων» και η Αρχή Ελέγχου καταρτίζουν και υποβάλλουν ετησίως προς έγκριση στην ΕΥΔ ΤεΒο το Υποπρόγραμμα Β’, το οποίο εγκρίνεται από τον αρμόδιο για θέματα ΕΣΠΑ Υπουργό. Μετά την έγκρισή του, το πρόγραμμα εκτελείται από τον οικείο φορέα.
4. Τα προγράμματα δράσεων Τεχνικής Βοήθειας, που καταρτίζουν και εκτελούν οι Διαχειριστικές Αρχές των Προγραμμάτων και χρηματοδοτούνται από Εθνικούς Πόρους (Υποπρόγραμμα Β’), υποβάλλονται ετησίως μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους αναφοράς στην ΕΥΔ ΤεΒο, από τον εκάστοτε αρμόδιο Προϊστάμενο της Υπηρεσίας, και εγκρίνονται από τον αρμόδιο για θέματα ΕΣΠΑ Υπουργό. Αίτημα τροποποίησης εντός του ίδιου έτους δύναται να υποβληθεί στην ΕΥΔ ΤεΒο με αντίστοιχη διαδικασία.
5. Πρόγραμμα δράσεων τεχνικής βοήθειας, που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους (Υποπρόγραμμα Β’) μπορεί να καταρτιστεί μέχρι και το κλείσιμο των Προγραμμάτων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απαραίτητη υποστήριξη των παρεμβάσεων.
6. Τα στοιχεία που συνοδεύουν την πρόταση για τα προγράμματα δράσεων τεχνικής βοήθειας του Υποπρογράμματος Β’ είναι τα ακόλουθα:
α. Ο ετήσιος προϋπολογισμός του προγράμματος, σύμφωνα με το υπόδειγμα των επισυναπτόμενων πινάκων.
β. Η αιτιολογική έκθεση σκοπιμότητας για κάθε κατηγορία δράσης.
γ. Ο απολογιστικός πίνακας του προηγούμενου έτους της υποβολής, σύμφωνα με το υπόδειγμα του επισυναπτόμενου στην παρούσα πίνακα.
7. Σε κάθε περίπτωση τροποποίησης του εγκεκριμένου Προγράμματος δράσεων Τεχνικής Βοήθειας Υποπρογράμματος Β’ υποβάλλονται τα κάτωθι:
α. Αιτιολογική Έκθεση σκοπιμότητας, η οποία περιλαμβάνει τους λόγους της αιτούμενης τροποποίησης.
β. Απολογιστικοί πίνακες πεπραγμένων του τρέχοντος έτους, έως και το χρόνο αίτησης.
Άρθρο 4
Υποβολή, έγκριση και χρηματοδότηση δράσεων τεχνικής βοήθειας από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.)
1. Η ένταξη των δράσεων τεχνικής βοήθειας στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), που έπεται της έγκρισης του προγράμματος, ακολουθεί την εξής διαδικασία:
I. Όσον αφορά στις συγχρηματοδοτούμενες από τα Ταμεία (Κανονισμός (ΕΕ) 2021/1060) δράσεις Τεχνικής Βοήθειας, η απόφαση ένταξης στο Πρόγραμμα αποτελεί αυτοδίκαιη πρόταση εγγραφής στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Π.Δ.Ε. σύμφωνα με τα εφαρμοζόμενα στο ισχύον Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου.
II. Το έργο τεχνικής βοήθειας χρηματοδοτούμενο από εθνικούς πόρους, κάθε φορέα, μετά την έγκρισή του από τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποτελεί επαναλαμβανόμενο συνεχιζόμενο έργο του Π.Δ.Ε. και εντάσσεται σε ΣΑΕ/2 του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους.
2. Ο προϋπολογισμός του έργου στο Π.Δ.Ε., ανά έτος, ισούται με τις δαπάνες προηγούμενων ετών πλέον του εγκεκριμένου ετήσιου προϋπολογισμού του προγράμματος τεχνικής βοήθειας. Ως έργο (πράξη) θεωρείται το σύνολο των δράσεων που περιλαμβάνεται στο Υποπρόγραμμα Β’ και αναλαμβάνει ένας φορέας εκτέλεσης (ένα διακριτό ενάριθμο έργου ανά φορέα εκτέλεσης του Υποπρογράμματος Β’).
Συνεπώς οι προτάσεις του ετήσιου προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας των Υπηρεσιών προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για την κατάρτιση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου ή της Περιφέρειας στην οποία υπάγονται, θα πρέπει να διαρθρώνονται ανά φορέα εκτέλεσης, με προϋπολογισμό το σύνολο του προϋπολογισμού των δράσεων, που ο φορέας αναλαμβάνει σύμφωνα με το εγκριθέν ετήσιο πρόγραμμα.
3. Σε ειδικές περιπτώσεις για λόγους αποτελεσματικότητας της παρακολούθησης, επιμέρους δράσεις του ίδιου φορέα εκτέλεσης μπορούν να προταθούν ως αυτοτελή έργα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
ΜΕΡΟΣ Β’
Κατάρτιση, Λειτουργία και τήρηση Καταλόγου Προμηθευτών – Παρόχων Υπηρεσιών
Άρθρο 5
Πεδίο Εφαρμογής
1. Οι διατάξεις της παρούσας ρυθμίζουν τη διαδικασία κατάρτισης και τήρησης των καταλόγων προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών που αφορούν σε δράσεις Τεχνικής Βοήθειας, καθώς και τη λειτουργία του καταλόγου αναφορικά με τους όρους επιλογής των εγγεγραμμένων σε αυτούς προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών:
α) των Ειδικών Υπηρεσιών που αναφέρονται στο άρθρο 5 και των Διαχειριστικών Αρχών των άρθρων 12 παρ. 1, 15 και 16 και στο άρθρο 65 παρ. 19, 20, 21 και 24 του ν. 4914/2022, οι οποίες καταρτίζουν και εκτελούν προγράμματα Τεχνικής Βοήθειας,
β) των Επιτελικών Δομών / Ενδιάμεσων Φορέων και λοιπών υπηρεσιών και φορέων, που ασκούν καθήκοντα δικαιούχου σε Ε.Π. / Προγράμματα.
Άρθρο 6
Δημιουργία και τήρηση καταλόγου προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών
1. Κάθε Ειδική Υπηρεσία / Διαχειριστική Αρχή του Μέρους Α’ της παρούσας δύναται για τις ανάγκες υλοποίησης δράσεων τεχνικής βοήθειας να καταρτίζει κατάλογο προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών. Ο κατάλογος καταρτίζεται και τηρείται, είτε ανά κατηγορίες επιλέξιμων δράσεων, όπως αποτυπώνονται στο Παράρτημα, είτε ενιαία περιλαμβάνοντας σε έναν κατάλογο όλες τις κατηγορίες επιλέξιμων δράσεων.
2. Για τους δικαιούχους του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων» συγκροτείται ενιαίος κατάλογος προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών με πρωτοβουλία της Ε.Υ.Δ. ΤεΒο. Η Μ.Ο.Δ. Α.Ε. δύναται, επίσης, να καταρτίζει δικό της κατάλογο προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών.
3. Οι Επιτελικές Δομές / Ενδιάμεσοι Φορείς και οι υπόλοιποι Δικαιούχοι Δράσεων Τεχνικής Βοήθειας Προγραμμάτων δύναται, είτε να καταρτίζουν δικό τους κατάλογο προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών, είτε να χρησιμοποιούν τον κατάλογο του Προγράμματος από το οποίο αντλούν πόρους, όπως αναφέρεται στο άρθρο 2 της παρούσας. Στην τελευταία περίπτωση, για τη χρήση του καταλόγου αποστέλλεται σχετική επιστολή στην αρμόδια Ειδική Υπηρεσία / Διαχειριστική Αρχή, με την οποία δηλώνεται η πρόθεση για χρήση του καταλόγου προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών της εν λόγω Ειδικής Υπηρεσίας / Διαχειριστικής Αρχής.
4. Για τη δημιουργία καταλόγου κατά τα ανωτέρω υπό 1-3, αναρτάται στο διαδικτυακό τόπο της Ειδικής Υπηρεσίας / Διαχειριστικής Αρχής ή εκείνου, ο οποίος από τους ανωτέρω αναφερόμενους στην παράγραφο 3, καταρτίζει κατάλογο, πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγγραφή στο κατάλογο. Η πρόσκληση παραμένει ανοικτή για όλη τη διάρκεια της προγραμματικής περιόδου 2021-2027, ώστε να μην υφίσταται χρονικός ή άλλος περιορισμός στη δυνατότητα των προμηθευτών και των παρόχων υπηρεσιών να εγγραφούν στους καταλόγους.
5. Η εγγραφή στον κατάλογο πιστοποιείται με βεβαίωση, η οποία εκδίδεται από τον Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας / Διαχειριστικής Αρχής / Προγράμματος ή στην περίπτωση άλλων δικαιούχων από το αρμόδιο, σύμφωνα με το θεσμικό τους πλαίσιο, όργανο. Σε περίπτωση υποχρεωτικής επικαιροποίησης των στοιχείων του εγγεγραμμένου προμηθευτή ή παρόχου υπηρεσιών, εκδίδεται εκ νέου βεβαίωση, ως ανωτέρω, η οποία ακολουθεί τις μεταβολές των στοιχείων στα οποία βασίζεται η εγγραφή. Η εγγραφή στον Κατάλογο συνιστά προαπόδειξη (μη) συνδρομής λόγου αποκλεισμού και πλήρωσης των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής, ήτοι καταλληλόλητας, τεχνικής / επαγγελματικής ικανότητας και οικονομικής / χρηματοοικονομικής επάρκειας για την ανάληψη συγκεκριμένης κατηγορίας συμβάσεων.
6. Τα φυσικά / νομικά πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις εγγραφής στον κατάλογο, δυνάμει της πρόσκλησης, θα δύνανται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για συγκεκριμένη/ες κατηγορία/ες δράσεων υποβάλλοντας σχετική τυποποιημένη αίτηση, η οποία επισυνάπτεται στην πρόσκληση, καθώς και τα στοιχεία που ορίζονται στο άρθρο 7 της παρούσας. Διευκρινίζεται ότι ένα φυσικό / νομικό πρόσωπο δύναται να εγγραφεί σε περισσότερους του ενός καταλόγους.
7. Τα φυσικά / νομικά πρόσωπα που συμμετέχουν στον κατάλογο προμηθευτών / παρόχων υπηρεσιών δράσεων Τεχνικής Βοήθειας υποχρεούνται, χωρίς προηγούμενο αίτημα της υπηρεσίας που διατηρεί τον κατάλογο, τον Δεκέμβριο του έτους 2026, να υποβάλουν επικαιροποιημένα τα στοιχεία τους στην αρμόδια υπηρεσία, που διατηρεί τον κατάλογο. Σε διαφορετική περίπτωση θα διαγράφονται από τον κατάλογο εκείνο, για τον οποίο δεν προέβησαν στην διαδικασία επικαιροποίησης. Η εν λόγω διαγραφή δεν αφαιρεί το δικαίωμά τους να εγγραφούν εκ νέου στον κατάλογο, ακολουθώντας όμως την αρχική διαδικασία εγγραφής.
8. Η επικαιροποίηση θα πραγματοποιείται με την υποβολή νέου ΕΕΕΣ του οικονομικού φορέα, προσαρμοσμένο καταλλήλως στους όρους της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το οποίο θα αποστέλλεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ψηφιακά υπογεγραμμένο ή μέσω ταχυδρομείου στην αρμόδια υπηρεσία που διατηρεί τον κατάλογο. Το νέο ΕΕΕΣ θα περιέχει εκ νέου όλα τα στοιχεία του άρθρου 7.
9. Σε περίπτωση που επέλθει αλλαγή των στοιχείων του άρθρου 7 του οικονομικού φορέα πριν το πέρας του χρονικού οροσήμου ως ανωτέρω ορίζεται, θα πρέπει να γνωστοποιείται στην αρμόδια υπηρεσία που διατηρεί τον κατάλογο, εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την επέλευση της αλλαγής. Σε διαφορετική περίπτωση θα διαγράφεται από τον κατάλογο.
10. Οι δικαιούχοι δράσεων τεχνικής βοήθειας της παρούσας διατηρούν το δικαίωμα να κάνουν χρήση των καταλόγων οι οποίοι έχουν ήδη συγκροτηθεί, δυνάμει της υπό στοιχεία 2345ΐ/ΕΥΣΣΑ 493/2017 (Β’ 677) υπουργικής απόφασης, εφόσον προβούν σε επικαιροποίηση κατά τα οριζόμενα στην παρ. 8 του παρόντος άρθρου.
Άρθρο 7
Διαδικασία εγγραφής στον κατάλογο -Περιεχόμενο Πρόσκλησης
1. Για την εγγραφή στον κατάλογο οι ενδιαφερόμενοι, οφείλουν κατ’ ελάχιστον να προσκομίσουν τα ακόλουθα στοιχεία:
α. Την επωνυμία, έδρα, στοιχεία επικοινωνίας, την εκπροσώπηση στις περιπτώσεις νομικών προσώπων, το αντικείμενο δραστηριοποίησης των ενδιαφερομένων, το οποίο θα πρέπει να είναι συναφές με το αντικείμενο των συμβάσεων/δράσεων Τεχνικής Βοήθειας, κατά τα οριζόμενα στο παράρτημα της παρούσας, με αναφορά σε CPV στα τέσσερα πρώτα ψηφία που προσδιορίζουν τις τάξεις.
β. Στοιχεία σχετικά με την προσωπική κατάσταση του ενδιαφερόμενου φυσικού / νομικού προσώπου και ειδικότερα αναφορικά με:
i. τη μη ύπαρξη αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, ενεργητική δωροδοκία, απάτη, τρομοκρατικά εγκλήματα ή εγκλήματα συνδεόμενα με τρομοκρατικές δραστηριότητες, νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, παιδική εργασία και άλλες μορφές εμπορίας ανθρώπων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
ii την εκπλήρωση των ασφαλιστικών και των φορολογικών υποχρεώσεων του υποψηφίου, τόσο κατά το δίκαιο του τόπου εγκατάστασης, όσο και κατά το ελληνικό δίκαιο, σύμφωνα με το άρθρο 73 παρ. 2 περ. α και β και παρ. 2Α του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
γ. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγγραφή στον κατάλογο δύναται να περιλαμβάνει και στοιχεία που αφορούν στους λόγους αποκλεισμού της παρ. 4 του άρθρου 73 και του άρθρου 74 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) και ειδικότερα για:
i. την μη αθέτηση των ισχυουσών υποχρεώσεων που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
ii. το ότι δεν τελεί υπό πτώχευση ή ειδικής εκκαθάρισης ή δεν τελεί υπό αναγκαστική διαχείριση από εκκαθαριστή ή από το Δικαστήριο ή δεν έχει υπαχθεί σε διαδικασία πτωχευτικού συμβιβασμού ή δεν έχει αναστείλει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες ή δεν έχει υπαχθεί σε διαδικασία εξυγίανσης και δεν τηρεί τους όρους αυτής ή δεν βρίσκεται σε οποιαδήποτε ανάλογη κατάσταση προκύπτουσα από παρόμοια διαδικασία, προβλεπόμενη σε εθνικές διατάξεις νόμου,
iii. τη μη ύπαρξη επαρκώς εύλογων ενδείξεων που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι συνήψε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με στόχο τη στρέβλωση του ανταγωνισμού, με την επιφύλαξη της παρ. 3Γ του άρθρου 44 του ν. 3959/2011 (Α’ 93), περί ποινικών κυρώσεων και άλλων διοικητικών συνεπειών,
iv. την δυνατότητα αποτελεσματικής θεραπείας με άλλα, λιγότερο παρεμβατικά μέσα, μιας κατάστασης σύγκρουσης συμφερόντων, κατά την έννοια του άρθρου 24 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
v. την δυνατότητα θεραπείας, με άλλα λιγότερο παρεμβατικά μέσα, μιας κατάστασης στρέβλωσης του ανταγωνισμού κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 48 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
vi. την επίδειξη σοβαρής ή επαναλαμβανόμενης πλημμέλειας κατά την εκτέλεση ουσιώδους απαίτησης στο πλαίσιο προηγούμενης δημόσιας σύμβασης, προηγούμενης σύμβασης με αναθέτοντα φορέα ή προηγούμενης σύμβασης παραχώρησης που είχε ως αποτέλεσμα την πρόωρη καταγγελία της προηγούμενης σύμβασης, αποζημιώσεις ή άλλες παρόμοιες κυρώσεις,
vii. το ότι δεν έχει κριθεί ένοχος εκ προθέσεως σοβαρών απατηλών δηλώσεων κατά την παροχή των πληροφοριών που απαιτούνται για την εξακρίβωση της απουσίας των λόγων αποκλεισμού ή την πλήρωση των κριτηρίων επιλογής, ότι δεν έχει αποκρύψει τις πληροφορίες αυτές ή είναι σε θέση να προσκομίσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 79 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
viii. το ότι δεν επιχειρεί να επηρεάσει με αθέμιτο τρόπο τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της Αναθέτουσας Αρχής, να αποκτήσει εμπιστευτικές πληροφορίες που ενδέχεται να αποφέρουν αθέμιτο πλεονέκτημα στη διαδικασία σύναψης σύμβασης ή να παράσχει με απατηλό τρόπο παραπλανητικές πληροφορίες που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιωδώς τις αποφάσεις που αφορούν στον αποκλεισμό, στην επιλογή ή στην ανάθεση,
ix. τη μη διάπραξη σοβαρού επαγγελματικού παραπτώματος, το οποίο θέτει εν αμφιβόλω την ακεραιότητα του ως οικονομικού φορέα,
x. τη μη επιβολή σε βάρος του της κύρωσης του οριζόντιου αποκλεισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
δ. Στοιχεία σχετικά με την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του ενδιαφερόμενου φυσικού / νομικού προσώπου, τα οποία προσδιορίζονται στο κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για εγγραφή στον κατάλογο και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 75 του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
ε. Στοιχεία σχετικά με τις τεχνικές ή/και επαγγελματικές ικανότητες του ενδιαφερόμενου φυσικού / νομικού προσώπου τα οποία προσδιορίζονται στο κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για εγγραφή στον κατάλογο και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 75 και το Παράρτημα ΧΙΙ του Προσαρτήματος Α του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
Ενδεικτικά:
i. την εμπειρία στην υλοποίηση έργων των κατά περίπτωση δράσεων τεχνικής βοήθειας,
ii. το απασχολούμενο προσωπικό (αριθμός, εξειδίκευση κ.α.),
iii. την τήρηση προτύπων διασφάλισης ποιότητας, τα οποία προσδιορίζονται στο κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
στ. Στοιχεία σχετικά με την οικονομική ή/και χρηματοοικονομική επάρκεια του ενδιαφερόμενου φυσικού / νομικού προσώπου τα οποία προσδιορίζονται στο κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για εγγραφή στον κατάλογο και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 75 και το Παράρτημα ΧΙΙ του Προσαρτήματος Α του ν. 4412/2016 (Α’ 147):
i. το ύψος του κύκλου εργασιών ανά έτος.
2. Για τα ανωτέρω αναφερόμενα στην παρ. 1 του παρόντος, υποβάλλεται το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ) του άρθρου 79 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) προσαρμοσμένο καταλλήλως στους όρους της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και υπογεγραμμένο σύμφωνα με το άρθρο 79Α του ν. 4412/2016 (Α’ 147) και συνοδευτική υπεύθυνη δήλωση, με την οποία ο οικονομικός φορέας δύναται να διευκρινίζει τις πληροφορίες που παρέχει με το ΕΕΕΣ σύμφωνα με την παρ. 9 του ίδιου άρθρου αντί της υποβολής των σχετικών δικαιολογητικών που τα επιβεβαιώνουν. Σημειώνεται ότι, το ΕΕΕΣ σε κάθε περίπτωση αφορά ανεξαρτήτως τυχόν ειδικότερης πληρεξουσιότητας,
α) τους ομόρρυθμους εταίρους και διαχειριστές Ο.Ε. και Ε.Ε.
β) διαχειριστές Ε.Π.Ε. / Ι.Κ.Ε.
γ) Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο Α.Ε. καθώς και όλων των μελών του Δ.Σ. αυτής
δ) τους νόμιμους εκπροσώπους κάθε άλλου νομικού προσώπου.
3. Στην περίπτωση αυτή, τα δικαιολογητικά και τα αποδεικτικά μέσα, τα οποία θα είναι σύμφωνα με το άρθρο 80 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) θα περιγράφονται αναλυτικά στις Προσκλήσεις Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος των παρ. 2 και 3 του άρθρου 8 της παρούσας και πρέπει να ζητούνται πριν την υπογραφή της ανάθεσης ή την υπογραφή της σύμβασης.
Άρθρο 8
Διαδικασίες σύναψης δημόσιας σύμβασης μέσω καταλόγου και κανόνες δημοσιότητας
1. Οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων μέσω καταλόγου του παρόντος άρθρου αφορούν σε συμβάσεις δράσεων τεχνικής βοήθειας κατά τις διατάξεις του Μέρους Α’, όπως εξειδικεύονται κάθε φορά στο παράρτημα της παρούσας. Οι συμβάσεις του ανωτέρω εδαφίου συνάπτονται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 119 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) και τις εκεί προβλεπόμενες διαδικασίες.
2. Για τις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων που προβλέπονται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 119 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) η προθεσμία υποβολής προσφορών δεν μπορεί να υπολείπεται των δέκα (10) ημερών.
3. Στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ανάλογα με το ακολουθούμενο κριτήριο ανάθεσης, αναφέρονται με σαφήνεια όλα τα απαραίτητα στοιχεία σχετικά με την οικονομική ή/και τεχνική προσφορά, καθώς και τα ειδικότερα κριτήρια αξιολόγησής τους.
4. Δεν επιτρέπεται η ανάθεση μέσω καταλόγου, κατά τα οριζόμενα στις παρ. 2 και 3 του παρόντος άρθρου, στον ίδιο προμηθευτή ή πάροχο υπηρεσιών συμβάσεων συνολικού προϋπολογισμού μεγαλύτερου ή ίσου με τα εκάστοτε αναφερόμενα κατώτατα όρια, όπως αυτά ορίζονται από το ενωσιακό δίκαιο, εντός του ίδιου οικονομικού έτους, ανά αναθέτουσα αρχή, ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησης.
5. Οι διαδικασίες ανάθεσης που αναφέρονται στο παρόν άρθρο δεν αναιρούν τις υποχρεώσεις των Αναθετουσών Αρχών ως προς την τήρηση του αντίστοιχου θεσμικού πλαισίου για το Κ.Η.Μ.Δ.Η.Σ, το ΕΣΗΔΗΣ και την Διαύγεια.
Άρθρο 9
Έννομη Προστασία
1. Για τα ζητήματα έννομης προστασίας των διαδικασιών ανάθεσης που προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας (άρθρο 119 του ν. 4412/2016 (Α’ 147)) ισχύουν τα ακόλουθα:
α) για τις διαδικασίες ανάθεσης σύμβασης της παρ. 2 του άρθρου 8 εφαρμόζεται η παρ. 1 του άρθρου 127 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
β) για τις διαδικασίες ανάθεσης σύμβασης της παρ. 3 του άρθρου 8 εφαρμόζεται το Βιβλίο IV του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
Άρθρο 10
Εκ των υστέρων δημοσιότητα
Για το σύνολο των συμβάσεων, που ανατίθενται μέσω καταλόγου, ανεξαρτήτως ποσού και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας οι αναθέτουσες αρχές οφείλουν να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους το αργότερο έως τις 28 Φεβρουαρίου εκάστου έτους, κατάλογο με τις αναθέσεις του παρελθόντος έτους, με προσδιορισμό του αντικειμένου, του ύψους της αμοιβής και των στοιχείων των αναδόχων των συμβάσεων.
Άρθρο 11
Ειδικές ρυθμίσεις
1. Τα οριζόμενα στην παρούσα έχουν εφαρμογή και στις δράσεις τεχνικής βοήθειας του ΕΟΧ, στην υποστήριξη του σημείου επαφής URBACT, του Στρατηγικού έργου υποστήριξης facility point της μακροπεριφερειακής στρατηγικής για την Αδριατική – Ιόνιο, του Εθνικού σημείου επαφής European Urban Initiative, του ESPON και του μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility 2), οι οποίες μπορούν να πληρώνονται από εθνικούς πόρους και στη συνέχεια να δηλώνονται στα αρμόδια όργανα της ΕΕ με βάση τις επιλεξιμότητες του παραρτήματος. Ειδικά για τις προαναφερόμενες περιπτώσεις δύναται να γίνει χρήση όλων των κατηγοριών δράσεων τεχνικής βοήθειας, όπως προβλέπονται στο Παράρτημα της παρούσας υπουργικής απόφασης.
2. Τα οριζόμενα στην παρούσα έχουν εφαρμογή και στις δράσεις τεχνικής βοήθειας του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 έως το πέρας της λήξης παράτασης του εν λόγω Προγράμματος. Από την ενεργοποίηση της Τεχνικής Βοήθειας του ΣΣ ΚΑΠ 20232027 έως και το πέρας της λήξης παράτασης του ΠΑΑ 2014-2020 θα υλοποιούνται ταυτόχρονα δράσεις τεχνικής βοήθειας και από τα δύο Προγράμματα.
Άρθρο 12
Τελικές ρυθμίσεις
1. Για ό, τι δεν προβλέπεται στην παρούσα απόφαση για την ανάθεση και υλοποίηση δημοσίων συμβάσεων δράσεων τεχνικής βοήθειας, ισχύει ο ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών» (Α’ 147).
2. Όπου στο κείμενο της παρούσας γίνεται αναφορά σε δράσεις Τεχνικής Βοήθειας χρηματοδοτούμενες από εθνικούς πόρους (Υποπρόγραμμα Β’), νοούνται οι ενέργειες Τεχνικής Βοήθειας που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ.
Άρθρο 13
Έναρξη Ισχύος
Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16 Ιουλίου 2024
Ο Αναπληρωτής Υπουργός
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ