Ε.2159/2021
Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 83 «Εκπομπές ρύπων αυτοκινούμενων τροχόσπιτων – Συμπλήρωση της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/01» του ν. 4821/21 (ΦΕΚ 134/Α), «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης
Αθήνα, 2 Αυγούστου 2021
Αριθ. Πρωτ.: Ε.2159/2.8.2021
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΚ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΚ ΚΑΙ ΦΠΑ
ΤΜΗΜΑ Δ’
Ταχ. Δ/νση: Καρ.Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας: 101 84, Αθήνα
Πληροφορίες: Σ. Ντανάκα
Τηλέφωνο: 210 6987 402
E-Mail: finexcis@aade.gr
Url: www.aade.gr
Θέμα: «Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 83 «Εκπομπές ρύπων αυτοκινούμενων τροχόσπιτων – Συμπλήρωση της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001» του ν. 4821/2021 (ΦΕΚ 134/Α), «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης».
Κοινοποιούμε για ενημέρωση και εφαρμογή τις διατάξεις του άρθρου 83 του ν. 4821/2021 (Α’ 134) και σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Συμπλήρωση της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001
Με την συμπλήρωση της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, προστέθηκε νέα περ. γ) με την οποία καθορίζεται για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα πλέον των προσαυξήσεων που προβλέπονται στην παρ. 4 του ιδίου άρθρου, ενιαία ειδική κλίμακα προσαύξησης λόγω εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα CO2, των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης της περ. α’ της παρ. 2, του άρθρου 121, με βάση τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών ρύπων (EURO), που πληρούν εκ κατασκευής και ανεξαρτήτως της μέτρησης της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα CO2 (συνδυασμένος κύκλος), σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle) ή σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure), καθώς και για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Η θέσπιση των ως άνω διατάξεων με την εφαρμογή ενιαίας ειδικής κλίμακας προσαύξησης στους συντελεστές της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα για λόγους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, με βάση τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών ρύπων (EURO), πλέον των προσαυξήσεων που προβλέπονται στην παρ. 4 του ιδίου άρθρου, αντιμετωπίζει το πρόβλημα που ανέκυψε κατά τις διαδικασίες τελωνισμού αυτοκινούμενων τροχόσπιτων από τις τελωνειακές αρχές, ως κατωτέρω:
α) αναγραφής των τιμών CO2 στα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά με τη διαδικασία WLTP, για τροχόσπιτα με ταξινόμηση πριν την 1.1.2021, κατά την οποία ωστόσο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, ισχύουν οι προσαυξήσεις των εκπομπών CO2, με βάση τη διαδικασία NEDC και όχι με τη διαδικασία WLTP, καθώς και
β) μη αναγραφής των τιμών της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα (CO2), στα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το όχημα (αντίστοιχα σημεία του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, από τον κατασκευαστή του ολοκληρωμένου οχήματος και ειδικότερα στις περιπτώσεις οχημάτων βάσης κατηγορίας N2, αλλά και στις περιπτώσεις που το όχημα βάσης είναι σύμφωνο με τον Καν. 595/2009/ΕΚ, καθώς και της έγκρισης τύπου).
Ειδικότερα με την προσθήκη της περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, ρυθμίζονται τα εξής:
Για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και ανεξαρτήτως της τιμής μέτρησης της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα CO2 (συνδυασμένος κύκλος) σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle) ή σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure), καθώς και για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α’ της παρ.2, αυξάνονται, πλέον των προσαυξήσεων που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 121, κατά:
• 10%, εφόσον υπάγονται στην περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 121 ή πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO 6, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης, ως προς την πρώτη ταξινόμηση, από 01.09.2018 και μετά (Καν. 515/2007 και 692/2008 ή 2017/1151 ή μεταγενέστερων τροποποιητικών αυτών), ή τις προδιαγραφές του Euro VI, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης, ως προς την πρώτη ταξινόμηση, από 01.09.2019 και μετά (Καν. 595/2009).
• 30%, εφόσον υπάγονται ως προς τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO στην περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 121.
• 60%, εφόσον υπάγονται ως προς τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO στην περ. γ) της παρ. 4 του άρθρου 121.
• 100%, εφόσον δεν πληρούν προδιαγραφές ορίων εκπομπών (Euro), συμβατικής τεχνολογίας του άρθρου 121.
Διευκρινίζεται ότι, το τέλος ταξινόμησης για τα εν λόγω οχήματα θα υπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο, όπως και για τα επιβατικά του άρθρου 121 του ν.2960/2001, ωστόσο επισημαίνεται ότι οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης θα προκύπτουν από τον συνδυασμό των επιπλέον στοιχείων υπολογισμού αναφορικά με την αξία (832: Λιανική τιμή πώλησης προ φόρων για την διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας για την επιβολή ΤΤ), των κωδικών εκπομπών καυσαερίων Euro και των κατά περίπτωση πρόσθετων κωδικών εθνικής φορολογίας που εμπίπτουν στις προσαυξήσεις 10%, 30% 60%.
Ειδικότερα και μόνο για λόγους υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης θα επιλέγονται στο σύστημα ICISNET, οι πρόσθετοι κωδικοί εθνικής φορολογίας: 1929 (προσαύξηση 10%), 1931 (προσαύξηση 30%), 1933 (προσαύξηση 60%) και ανεξάρτητα από τις τιμές NEDC ή WLTP (εάν υφίστανται στα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά), σε συνδυασμό με την εκάστοτε τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων και τους εκάστοτε κωδικούς εκπομπών καυσαερίων Euro.
Σημειώνεται δε ότι, στα ηλεκτρονικά παραστατικά της Ειδικής Δήλωσης (ΔΕΦΚ), της Διασάφησης Εισαγωγής και στο πεδίο «Εκπομπές Διοξειδίου του Άνθρακα (g/km)» θα συμπληρώνεται, ο χαρακτήρας “-” (παύλα) και, κατά την έκδοση του Πιστοποιητικού ταξινόμησης, στο πεδίο παρατηρήσεις, θα πρέπει να αναγράφεται: «Εκπομπές CO2, σύμφωνα με τον νόμο 4821 (ΦΕΚ 134 A’/31.07.2021)».
Νοείται ότι για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα που δεν πληρούν προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO, συμβατικής τεχνολογίας (υποπερ. γδ της περ. γ της παρ. 3 του άρθρου 121) δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις καταβολής του τέλους ταξινόμησης πριν την θέση τους σε κυκλοφορία στη χώρα, καθώς σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 του ν.4710/2020 (ΦΕΚ 142/Α’), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 21 του ν.4736/2020 (ΦΕΚ 200/Α’), υφίσταται απαγόρευση ταξινόμησής τους και σχετικές οδηγίες επ’ αυτού έχουν παρασχεθεί με την αρ. πρωτ. Ε.2114/23-07-2020 εγκύκλιο «Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 5, 63 και 65 του νόμου 4710/2020 (ΦΕΚ 142/Α’) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης», αλλά και με την αρ. Ε.2177/29-10-2020 εγκύκλιο Διοικητή ΑΑΔΕ. Επιπλέον διευκρινίζεται ότι σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 5 του ν.4710/2020, όπως ισχύει για τα επιβατικά αυτοκίνητα της παρ. 1 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001, απαγορεύεται η ταξινόμηση, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 28433/2448/2.7.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 542) και στην υπ’ αρ. 6765/511/3.3.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 194). Υπενθυμίζεται εξάλλου, ότι εξακολουθεί να ισχύει η επιβολή του περιβαλλοντικού τέλους, στα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, της παρ. 1 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001, στα οποία εμπίπτουν και τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, ύψους:
α) τριών χιλιάδων ευρώ (3.000), τα οποία πληρούν εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4, και
β) χιλίων (1.000) ευρώ, τα οποία πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO 5a, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αριθ.715/2007 της 20ής Ιουνίου 2007 και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αριθ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008 ή μεταγενέστερων τροποποιητικών αυτών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην αρ. Ε.2114/23-07-2020 εγκύκλιο Διοικητή ΑΑΔΕ.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΑΑΔΕ
Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ