871/133445/20-05-2021
Υποβολή αιτήσεων στήριξης έτους 2021 για το Μέτρο 13: «Ενισχύσεις σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα»
Αθήνα, 20/05/2021
Αρ. Πρωτ. : 871/133445
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ
Ταχ. Δ/νση : Σκαλιστήρη 19 και Πατησίων 207
Ταχ. Κωδ. : 112 53, Αθήνα
Πληροφορίες : Μιχαήλ Σφακιανάκης
Τηλέφωνο : 210 – 2128241
e-mail : msfakianakis@minagric.gr
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΤΟΥΣ 2021
ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 2014 – 2020
ΜΕΤΡΟ 13 :«ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΑ Ή ΑΛΛΑ ΕΙΔΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ»
Υπομέτρο 13.1 : Χορήγηση αντισταθμιστικής ενίσχυσης σε ορεινές περιοχές.
Υπομέτρο 13.2 : Χορήγηση αντισταθμιστικής ενίσχυσης σε περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών.
Υπομέτρο 13.3 : Χορήγηση αντισταθμιστικής ενίσχυσης σε περιοχές με ειδικά μειονεκτήματα.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
Έχοντας υπ’ υπόψη:
1. Τις εθνικές διατάξεις :
α) του ν. 4314/2014 (Α’ 265) «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις» όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, και ειδικότερα το άρθρο 69, παρ. 2,
β) του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (Α’ 98) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα»,
γ) του Π.Δ. 97/2017 (Α’138) «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
δ) της υπ’ αριθ. 6353/210150/23-08-2019 (Υ.Ο.Δ.Δ. 644) Απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διορισμός Γενικού Γραμματέα στη Γενική Γραμματεία Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων»,
ε) της υπ’ αριθ. 104/7056/21-01-2015 (Β’ 147) Απόφασης του ΥπΑΑΤ «Εθνικές επιλογές, διοικητικά μέτρα και διαδικασίες εφαρμογής των άμεσων ενισχύσεων κατ’ εκτέλεση του Καν.(ΕΕ) 1307/2013 και του Καν.(ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, στ) της υπ’ αριθ. 24944/20-09-2016 (Β’3066) ΚΥΑ «Αναδιάρθρωση των Ειδικών Υπηρεσιών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
2. Τις ενωσιακές διατάξεις:
α) του Καν.(ΕΕ) 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1698/2005 του Συμβουλίου, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΕΕ L 347 / 20.12.2013),
β) του Καν.(ΕΕ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 352/78, (ΕΚ) αριθ. 165/94, (ΕΚ) αριθ. 2799/98, (ΕΚ) αριθ. 814/2000, (ΕΚ) αριθ. 1290/2005 και (ΕΚ) αριθ. 485/2008 του Συμβουλίου, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΕΕ L 347 / 20.12.2013),
γ) του Καν.(ΕΕ) αριθ. 1307/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 περί θεσπίσεως κανόνων για άμεσες ενισχύσεις στους γεωργούς βάσει καθεστώτων στήριξης στο πλαίσιο της Κοινής γεωργικής πολιτικής και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 637/2008 και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 73/2009 του Συμβουλίου, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΕΕ L 347 / 20.12.2013),
δ) του κατ’ εξουσιοδότηση Καν.(ΕΕ) αριθ. 807/2014 της Επιτροπής της 11ης Μαρτίου 2014 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και για τη θέσπιση μεταβατικών διατάξεων όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (EE L 227 / 31.07.2014),
ε) του εκτελεστικού Καν.(ΕΕ) αριθ. 808/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουλίου 2014 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) (EE L 227 / 31.07.2014),
στ) του εκτελεστικού Καν.(ΕΕ) αριθ. 809/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουλίου 2014 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου, τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης και την πολλαπλή συμμόρφωση (ΕΕ L 227/31.07.2014),
ζ) του κατ’ εξουσιοδότηση Καν.(ΕΕ) αριθ. 640/2014 της Επιτροπής της 11ης Μαρτίου 2014 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου και τους όρους απόρριψης και ανάκτησης πληρωμών καθώς και τις διοικητικές κυρώσεις που εφαρμόζονται στις άμεσες ενισχύσεις, τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης και την πολλαπλή συμμόρφωση, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, (EE L 181/20.06.2014),
η) της υπ’ αριθ. C (2015) 9170 final/11-12-2015 Εκτελεστικής Απόφασης της Επιτροπής της 11ης Δεκεμβρίου 2015 για την έγκριση του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης της Ελλάδας για στήριξη από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
3. την υπ’ αριθ. 1065/19-04-2016 (Β’1273) Απόφαση του ΥπΑΑΤ «Θέσπιση διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου του Προγράμματος ‘Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2014-2020», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
4. την υπ’ αριθ. 1064/19-04-2016 (Β’1295) Απόφαση του ΥπΑΑΤ «Εκχώρηση αρμοδιοτήτων της ΕΥΔ του ΠΑΑ 2014-2020 στη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Εφαρμογών του ΥΠΑΑΤ, ως Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης Πράξεων ΠΑΑ», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
5. την υπ’ αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’1641) Απόφαση του ΥπΑΑΤ «Τροποποίηση και αντικατάσταση της αριθ. 1847/51107/26-04-2016 (ΦΕΚ 1275/Β’/2016) υπουργικής απόφασης «Εφαρμογή του Μέτρου 13 ενισχύσεις σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα» του ΠΑΑ 2014-2020», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, και ειδικότερα το άρθρο 8,
6. την υπ’ αρ. πρωτ. 843/26-03-2021 επιστολή ενημέρωσης για τη χρηματοδότηση του Μέτρου 13 του ΠΑΑ 2014-2020 για το έτος 2021, της ΕΥΔ ΠΑΑ 2014-2020,
7. την υπ’ αριθ. πρωτ. 1395/17-05-2021 σύμφωνη γνώμη επί του σχεδίου της παρούσας Πρόσκλησης της ΕΥΔ ΠΑΑ 2014-2020.
ΚΑΛΕΙ
τους δυνητικούς δικαιούχους, όπως περιγράφονται στην ενότητα 3, να υποβάλλουν αιτήσεις στήριξης στο πλαίσιο των υπομέτρων 13.1 , 13.2 και 13.3 του Μέτρου 13 «Ενισχύσεις σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα» του ΠΑΑ 2014 – 2020, για το έτος 2021.
1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ
1.1. Προκηρυσσόμενα Υπομέτρα
Υπομέτρο 13.1 : Χορήγηση αντισταθμιστικής ενίσχυσης σε ορεινές περιοχές.
Υπομέτρο 13.2 : Χορήγηση αντισταθμιστικής ενίσχυσης σε περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών.
Υπομέτρο 13.3 : Χορήγηση αντισταθμιστικής ενίσχυσης σε περιοχές με ειδικά μειονεκτήματα.
1.2. Στόχος Μέτρου 13 και Υπομέτρων 13.1, 13.2 και 13.3
1.2.1. Στόχος Μέτρου 13
Στόχος του Μέτρου 13 είναι η ενίσχυση ετησίως των γεωργών των ορεινών περιοχών και άλλων περιοχών που αντιμετωπίζουν φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα, προκειμένου να αποζημιωθούν οι γεωργοί αυτοί για το σύνολο των προσθέτων δαπανών και την απώλεια εισοδήματος που σχετίζονται με τα μειονεκτήματα της γεωργικής παραγωγής στις εν λόγω περιοχές.
1.2.2. Στόχος Υπομέτρων 13.1, 13.2 και 13.3
1.2.2.1. Στόχος Υπομέτρου 13.1
Οι ορεινές περιοχές χαρακτηρίζονται από σημαντικό περιορισμό των δυνατοτήτων χρησιμοποίησης της γης και σημαντική αύξηση στο κόστος παραγωγής που οφείλονται σε συνθήκες απότομων κλίσεων ή/και δυσχερών κλιματολογικών συνθηκών, λόγω υψομέτρου.
Στόχος του Υπομέτρου 13.1 είναι η ενίσχυση των γεωργών που ασκούν γεωργική δραστηριότητα εντός των ορεινών περιοχών ως αντιστάθμιση του πρόσθετου κόστους ή/και του διαφυγόντος εισοδήματος που προκαλείται από την δραστηριότητα αυτή. Επίσης, το Υπομέτρο 13.1 συμβάλλει αφενός στην περιοχή εστίασης 4Α σχετικά με την αποκατάσταση, διατήρηση και ενίσχυση της βιοποικιλότητας, δεδομένου ότι με τη μη εγκατάλειψη των περιοχών αυτών, την ενθάρρυνση της συνεχούς χρήσης των γεωργικών γαιών και την προώθηση αειφόρων γεωργικών συστημάτων επιτυγχάνεται η διατήρηση της βιοποικιλότητας, αφετέρου στην περιοχή εστίασης 4Γ σχετικά με την πρόληψη της διάβρωσης και τη διαχείριση του εδάφους σε περιοχές ορεινές, οι οποίες εξ ορισμού (απότομες κλίσεις) υπόκεινται σε φαινόμενα διάβρωσης και ερημοποίησης.
1.2.2.2. Στόχος Υπομέτρου 13.2
Οι περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, χαρακτηρίζονται από περιορισμένη παραγωγικότητα των εδαφών, οικονομικά αποτελέσματα σημαντικά κατώτερα του μέσου όρου και μικρή πυκνότητα ή μείωση του πληθυσμού, που οφείλονται σε δυσχερείς κλιματολογικές ή εδαφολογικές συνθήκες ή συνδυασμό τους.
Στόχος του Υπομέτρου 13.2 είναι η ενίσχυση των γεωργών που ασκούν γεωργική δραστηριότητα εντός των περιοχών με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, ως αντιστάθμιση του πρόσθετου κόστους ή/και του διαφυγόντος εισοδήματος που προκαλείται από την δραστηριότητα αυτή.
Επίσης, το υπομέτρο 13.2 συμβάλλει εξ ολοκλήρου στην περιοχή εστίασης 4Α σχετικά με την αποκατάσταση, διατήρηση και ενίσχυση της βιοποικιλότητας, δεδομένου ότι με τη μη εγκατάλειψη των περιοχών αυτών, την ενθάρρυνση της συνεχούς χρήσης των γεωργικών γαιών και την προώθηση αειφόρων γεωργικών συστημάτων επιτυγχάνεται η διατήρηση ή/και ενίσχυση της βιοποικιλότητας.
1.2.2.3. Στόχος Υπομέτρου 13.3
Οι περιοχές με ειδικά μειονεκτήματα χαρακτηρίζονται είτε από την ύπαρξη μη ευνοϊκών φυσικών συνθηκών, που εκδηλώνεται με τα χαμηλά επίπεδα αποδόσεως και εισοδημάτων, είτε από την ύπαρξη των δυσχερειών που προκύπτουν από τη μεθοριακή ή τη νησιωτική τους θέση, ή περιοχές όπου η λιγνιτική δραστηριότητα θα καταργηθεί σταδιακά, όπως αυτές αποτυπώνονται στο ισχύον Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.
Στόχος του Υπομέτρου 13.3 είναι η ενίσχυση των γεωργών που ασκούν γεωργική δραστηριότητα εντός των περιοχών με ειδικά μειονεκτήματα, ως αντιστάθμιση του πρόσθετου κόστους ή/και του διαφυγόντος εισοδήματος που προκαλείται από την δραστηριότητα αυτή, η διατήρηση της υπαίθρου και η μη εγκατάλειψη της γεωργικής δραστηριότητας στις παραμεθόριες και τις νησιωτικές περιοχές, οι οποίες δεν χαρακτηρίζονται ως ορεινές ή υποκείμενες σε άλλους φυσικούς περιορισμούς, αλλά και η αντιμετώπιση του σοβαρού κινδύνου εγκατάλειψης γεωργικών γαιών, που θα αυξηθεί περαιτέρω, καθώς η λιγνιτική δραστηριότητα θα καταργηθεί σταδιακά.
Επίσης, το υπομέτρο 13.3 συμβάλλει εξ ολοκλήρου στην περιοχή εστίασης 4Α σχετικά με την αποκατάσταση, διατήρηση και ενίσχυση της βιοποικιλότητας, δεδομένου ότι με τη μη εγκατάλειψη των περιοχών αυτών, την ενθάρρυνση της συνεχούς χρήσης των γεωργικών γαιών και την προώθηση αειφόρων γεωργικών συστημάτων επιτυγχάνεται η διατήρηση ή/και ενίσχυση της βιοποικιλότητας.
1.3. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής
1.3.1. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής Υπομέτρου 13.1
Το υπομέτρο 13.1 εφαρμόζεται σε όλες τις περιοχές που είναι χαρακτηρισμένες ως ορεινές με βάση την Οδηγία του Συμβουλίου 81/645/ΕΟΚ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει και όπως αυτές αποτυπώνονται στο ισχύον Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.
1.3.2. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής Υπομέτρου 13.2
1.3.2.1. Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, μετά την νέα οριοθέτηση
Το υπομέτρο 13.2 εφαρμόζεται στις περιοχές που υπόκεινται σε φυσικούς περιορισμούς που προκαλούνται από δυσχερείς κλιματολογικές ή εδαφολογικές συνθήκες ή συνδυασμό τους, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 32 Καν (ΕΕ) 1305/2013 και όπως αυτές αποτυπώνονται στο ισχύον Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014¬2020 μετά την νέα οριοθέτηση.
1.3.2.2. Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, με την παλιά οριοθέτηση που πλέον ανήκουν στις περιοχές χωρίς περιορισμούς μετά την νέα οριοθέτηση
Το υπομέτρο 13.2 εφαρμόζεται και στις περιοχές της Οδηγίας του Συμβουλίου 81/645/ΕΟΚ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, οι οποίες ήταν επιλέξιμες βάσει του άρθρου 36 στοιχείο α) σημείο ii) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1698/2005, κατά την περίοδο προγραμματισμού 2007-2013, και οι οποίες πλέον δεν ανήκουν σε καμία από τις περιοχές των υποενοτήτων 1.3.2.1. και 1.3.3. της παρούσας πρόσκλησης, με την νέα οριοθέτηση.
1.3.3. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής Υπομέτρου 13.3
Το υπομέτρο 13.3 εφαρμόζεται στις περιοχές με ειδικούς περιορισμούς, παραμεθόριες, νησιωτικές ή περιοχές όπου η λιγνιτική δραστηριότητα θα καταργηθεί σταδιακά, όπου είναι απαραίτητη η διατήρηση της υπαίθρου και η μη εγκατάλειψη της γεωργικής δραστηριότητας, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 32 Καν (ΕΕ) 1305/2013 και όπως αυτές αποτυπώνονται στο ισχύον Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 μετά την νέα οριοθέτηση.
Δε μπορούν να θεωρηθούν επιλέξιμα για το Μέτρο 13 αγροτεμάχια που έχουν ενταχθεί στη δράση 3.6 «Μακροχρόνια παύση εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών του Μέτρου 214 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2007-2013 και αποτελούν ανειλημμένες υποχρεώσεις του Μέτρου 10 του ΠΑΑ 2014-2020.
1.4. Πιστώσεις – Χρηματοδότηση
Η Δημόσια Δαπάνη της παρούσας πρόσκλησης ανέρχεται σε 260.000.000 ευρώ. Το ανωτέρω ποσό κατανέμεται ενδεικτικά στα υπομέτρα ως εξής :
Υπομέτρο 13.1 : 175.000.000 Ευρώ και
Υπομέτρο 13.2 : 75.000.000 Ευρώ.
Υπομέτρο 13.3 : 10.000.000 Ευρώ.
Οι πιστώσεις θα βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), ΣΑΕ 082/1.
Πιστώσεις που δεν θα απορροφηθούν από το ένα Υπομέτρο μπορούν να μεταφερθούν στα άλλα Υπομέτρα.
1.5. Είδος παρεχόμενων ενισχύσεων
Η στήριξη χορηγείται σε ετήσια βάση και ανά εκτάριο γεωργικής έκτασης, προκειμένου οι δικαιούχοι να αποζημιωθούν για το σύνολο των προσθέτων δαπανών και την απώλεια εισοδήματος που συνεπάγεται η άσκηση της γεωργικής δραστηριότητας εντός των περιοχών της υποενότητας 1.3. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής της παρούσας πρόσκλησης.
1.6. Ύψος ενίσχυσης
1.6.1. Ύψος ενίσχυσης Υπομέτρου 13.1
Η ενίσχυση έχει την μορφή ετήσιων πληρωμών ανά εκτάριο γεωργικής γης στην οποία ασκείται γεωργική δραστηριότητα εντός των ορεινών περιοχών (περιοχές υποενότητας 1.3.1. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής Υπομέτρου 13.1) και καθορίζεται στα 125 ευρώ ανά εκτάριο, υπό τη ρητή αίρεση της υποενότητας 1.6.4. Προοδευτική μείωση πληρωμών.
1.6.2. Ύψος ενίσχυσης Υπομέτρου 13.2
1.6.2.1. Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, μετά την νέα οριοθέτηση
Η ενίσχυση έχει την μορφή ετήσιων πληρωμών ανά εκτάριο γεωργικής έκτασης, στην οποία ασκείται γεωργική δραστηριότητα εντός περιοχών που υπόκεινται σε φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, μετά την νέα οριοθέτηση (περιοχές υποενότητας 1.3.2.1. Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, μετά την νέα οριοθέτηση), και καθορίζεται στα 81 ευρώ ανά εκτάριο, υπό τη ρητή αίρεση της υποενότητας 1.6.4. Προοδευτική μείωση πληρωμών.
1.6.2.2. Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, με την παλαιά οριοθέτηση που πλέον ανήκουν στις περιοχές χωρίς περιορισμούς, μετά την νέα οριοθέτηση
Η ενίσχυση έχει την μορφή ετήσιων πληρωμών ανά εκτάριο γεωργικής έκτασης, στην οποία ασκούταν γεωργική δραστηριότητα εντός περιοχών που υπόκεινται σε φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, με την παλαιά οριοθέτηση, και οι οποίες πλέον δεν ανήκουν σε καμία από τις περιοχές με περιορισμούς με την νέα οριοθέτηση (περιοχές υποενότητας 1.3.2.2. Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, εκτός των ορεινών, με την παλαιά οριοθέτηση που πλέον ανήκουν στις περιοχές χωρίς περιορισμούς μετά την νέα οριοθέτηση), και καθορίζεται στα 25 ευρώ ανά εκτάριο, υπό τη ρητή αίρεση της υποενότητας 1.6.4. Προοδευτική μείωση πληρωμών.
1.6.3. Ύψος ενίσχυσης Υπομέτρου 13.3
Η ενίσχυση έχει την μορφή ετήσιων πληρωμών ανά εκτάριο γεωργικής γης στην οποία ασκείται γεωργική δραστηριότητα εντός των περιοχών με ειδικά μειονεκτήματα, μετά την νέα οριοθέτηση (περιοχές υποενότητας 1.3.3. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής Υπομέτρου 13.3), και καθορίζεται στα 81 ευρώ ανά εκτάριο, υπό τη ρητή αίρεση της υποενότητας 1.6.4. Προοδευτική μείωση πληρωμών.
1.6.4. Προοδευτική μείωση πληρωμών
α) Στις κατηγορίες περιοχών των ενοτήτων 1.6.1., 1.6.2.1 και 1.6.3. το ύψος της ενίσχυσης εξαρτάται από την έκταση της εκμετάλλευσης, το οποίο μετά τα 20 ha μειώνεται προοδευτικά ως ακολούθως :
• Για τμήμα της έκτασης της εκμετάλλευσης έως και 20 ha : χορηγείται το 100% της ενίσχυσης,
• Για τμήμα της έκτασης της εκμετάλλευσης μεγαλύτερο από 20 ha έως και 25 ha : χορηγείται 80% της ενίσχυσης,
• Για τμήμα της έκτασης της εκμετάλλευσης μεγαλύτερο από 25 ha έως και 30 ha : χορηγείται 50% της ενίσχυσης,
• Για το τμήμα της έκτασης της εκμετάλλευσης πέραν των 30 ha εκταρίων δεν χορηγείται ενίσχυση.
Σε εκμεταλλεύσεις μεγαλύτερες των 30 ha, θα ενισχύεται η έκταση μόνο μέχρι τα 30 ha, ως ανωτέρω.
β) Στη κατηγορία περιοχών της ενότητας 1.6.2.2 το ύψος της ενίσχυσης δεν υφίσταται προοδευτική μείωση και καθορίζεται στα 25€ ανά εκτάριο, σε εκμεταλλεύσεις έως των 30 ha. Σε εκμεταλλεύσεις μεγαλύτερες των 30 ha, θα ενισχύεται η έκταση μόνο μέχρι τα 30 ha.
γ) Για τις εκτάσεις της υποενότητας 1.6.2. θα ενισχύονται κατά προτεραιότητα οι εκτάσεις της υποενότητας 1.6.2.1. .
1.7. Δείκτες
Για τις ανάγκες παρακολούθησης και αξιολόγησης των υπομέτρων εφαρμόζονται δείκτες που αποτυπώνονται στους παρακάτω πίνακες:
1. Πίνακας 1.1 : Δείκτες εκροών
2. Πίνακας 1.2 : Ανάλυση Δείκτη εκροών Ο1 σε Διαστάσεις Δεικτών
*Όταν η εκμετάλλευση έχει λάβει στήριξη από το Μέτρο 214 (Δράσεις 1.1 & 1.2) ή/και το Μέτρο 11, τότε θεωρείται βιολογική εκμετάλλευση και επιλέγεται το δεδομένο ORGF1, διαφορετικά δεν θεωρείται βιολογική εκμετάλλευση και επιλέγεται το δεδομένο ORGF2.
2. ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
Αρμόδιοι φορείς για την διαχείριση, εφαρμογή και έλεγχο των υπομέτρων της παρούσας είναι:
► Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020 (ΕΥΔ ΠΑΑ) ως Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020, με αρμοδιότητες όπως αυτές περιγράφονται στο Ν.4314/2014 (Α’265), στην αριθ. 24944/20-09-2016 ΚΥΑ (Β’ 3066) και στην αριθ. 1064/19-04-2016 ΥΑ (Β’ 1295), όπως αυτές ισχύουν.
► Η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020 (ΕΥΕ ΠΑΑ) ως Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020, με αρμοδιότητες όπως αυτές περιγράφονται στο Ν.4314/2014 (Α’ 265), στην αριθ. 24944/20-09-2016 ΚΥΑ (Β’ 3066) και στην αριθ. 1064/19-04-2016 ΥΑ (Β’ 1295), όπως αυτές ισχύουν.
► Η Δ/νση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ ως Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης (ΕΦΔ), με αρμοδιότητες όπως αυτές περιγράφονται στην αριθ. 24944/20-09-2016 ΚΥΑ (Β’ 3066) και στην αριθ. 1064/19-04-2016 ΥΑ (Β’ 1295), όπως αυτές ισχύουν.
► O Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) ως Οργανισμός Πληρωμών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020.
3. ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ – ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥ
Δικαιούχοι των υπομέτρων μπορούν να κριθούν φυσικά και νομικά πρόσωπα, τα οποία:
1) Είναι ενεργοί γεωργοί κατά την έννοια του άρθρου 9 Καν (ΕΕ) 1307/2013, όπως εξειδικεύεται με το άρθρο 3 της αριθ. 104/7056/2015 (Β’ 147) Υπουργικής Απόφασης «Εθνικές επιλογές, διοικητικά μέτρα και διαδικασίες εφαρμογής των άμεσων ενισχύσεων κατ’ εκτέλεση του Καν.(ΕΕ) 1307/2013 και του Καν. (ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου», όπως ισχύει.
2) Ασκούν γεωργική δραστηριότητα εντός των περιοχών της υποενότητας 1.3. Γεωγραφικές περιοχές εφαρμογής της παρούσας πρόσκλησης.
3) Είναι ενήλικα άτομα (στην περίπτωση δικαιούχων φυσικών προσώπων) και δεν έχουν αποχωρήσει από την ενεργό επαγγελματική δραστηριότητα, όπως εννοιολογικά περιγράφεται στην περ. η της παρ. 2 του άρθρου 3 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) ΥΑ, όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω.
α) Για τους έως 67 ετών, η μη καταβολή άμεσης σύνταξης (κύριας σύνταξης σύμφωνα με το Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης και τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης) προς το πρόσωπο του δικαιούχου από τον ασφαλιστικό του φορέα, με εξαίρεση τις συντάξεις λόγω θανάτου (κύρια σύνταξη εκ μεταβιβάσεως).
β) Για τους άνω των 67 ετών, η συνέχιση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών από τον ασφαλισμένο, βάσει του εκάστοτε ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.
4. ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ
Οι δικαιούχοι αναλαμβάνουν την υποχρέωση:
1) να διατηρούν την εκμετάλλευση με την οποία εντάσσονται στα υπομέτρα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους ενίσχυσης.
2) ανάλογα με τα στοιχεία φυτικού και ζωικού κεφαλαίου που περιλαμβάνει η εκμετάλλευσή τους, να τηρούν τις υποχρεώσεις στα πλαίσια της Πολλαπλής Συμμόρφωσης, όπως αυτές περιγράφονται στη σχετική Εγκύκλιο εκάστου έτους της Αρμόδιας Διεύθυνσης του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε, κατ’ εφαρμογή των Κανονισμών (ΕΕ) 1306/2013, 640/2014 και 809/2014, και της 1791/74062/02.07.2015 υπουργικής απόφασης, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
3) να δέχονται και να διευκολύνουν όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους από τα αρμόδια Εθνικά και Κοινοτικά Όργανα.
5. ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΣΤΗΡΙΞΗΣ/ΠΛΗΡΩΜΗΣ
Η Αίτηση στήριξης αποτελεί παράλληλα και αίτηση πληρωμής.
5.1. Περίοδος Υποβολής Αίτησης Στήριξης/Πληρωμής
Η υποβολή Αιτήσεων στήριξης πραγματοποιείται έως την Δευτέρα 19 Ιουλίου 2021, προσμετρώντας στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης 2021, η οποία λήγει την 22 Ιουνίου 2021 (ή όπως αυτή ισχύει για το εν λόγω έτος), και το διάστημα μετά τη λήξη του οποίου η αίτηση θεωρείται απαράδεκτη.
5.2. Υποβολή Αίτησης Στήριξης/Πληρωμής
Η Αίτηση στήριξης/πληρωμής υποβάλλεται ταυτόχρονα με την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης στον ΟΠΕΚΕΠΕ, από τον ίδιο το γεωργό ή από εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του και συγκεκριμένα :
• είτε απευθείας στον ΟΠΕΚΕΠΕ μέσω online συστήματος,
• είτε μέσω ενός πιστοποιημένου Φορέα υποβολής ενιαίας αίτησης ενίσχυσης. Εφόσον η αίτηση υποβληθεί επιτυχώς (οριστικοποίηση) στο Ολοκληρωμένο Σύστημα, λαμβάνει μοναδικό κωδικό και ημερομηνία οριστικοποίησης, από την οποία τεκμαίρεται το εμπρόθεσμο της υποβολής.
Η ορθή καταχώρηση και υποβολή της ενιαίας αίτησης στη διαδικτυακή εφαρμογή, η πληρότητα του ηλεκτρονικού φακέλου και η εμπρόθεσμη οριστικοποίηση της είναι της αποκλειστικής ευθύνης του αιτούντα.
Η διαδικασία υποβολής, καθώς και ο τρόπος υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών της επόμενης υποενότητας 5.3 καθορίζονται λεπτομερώς στην υπ’ αριθ. 23921/15-04-2021 εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ.
5.3. Απαιτούμενα Δικαιολογητικά
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά είναι τα κάτωθι:
1) Αντίγραφο και των δύο όψεων της αστυνομικής ταυτότητας ή των κρίσιμων σελίδων του διαβατηρίου (μόνο για φυσικά πρόσωπα).
2) Αντίγραφο της πρώτης σελίδας βιβλιαρίου Τράπεζας.
3) Για την περίπτωση παράτασης του χρόνου ασφάλισης (άνω των 67 ετών), έγγραφο – βεβαίωση του ασφαλιστικού φορέα του δικαιούχου που πιστοποιεί και επιβεβαιώνει την εν λόγω παράταση.
Η υποβολή τους δεν είναι απαραίτητη σε περίπτωση που έχουν ήδη υποβληθεί και καταχωριστεί ηλεκτρονικά στο πλαίσιο της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης προγενέστερου έτους και δεν υπάρχουν μεταβολές.
5.4. Δημοσιοποίηση Στοιχείων Αιτούντων
Τα στοιχεία των ενδιαφερομένων θα δημοσιοποιηθούν σύμφωνα με τα άρθρα 111-112 του Καν. 1306/2013 και τα στοιχεία τους ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρχές ελέγχου και διερεύνησης της ένωσης ή της χώρας. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι διατάξεις των Καν. (ΕΕ) 2016/679, Καν. (ΕΕ) 45/2001 και Καν. (ΕΕ) 2018/1725, όπως αυτοί ισχύουν, περί προστασίας των δεδομένων.
6. ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΕΙΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΣΤΗΡΙΞΗΣ/ΠΛΗΡΩΜΗΣ
6.1. Διόρθωση – Ανάκληση Αιτήσεων Στήριξης/Πληρωμής πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους
Για τη Διόρθωση – Ανάκληση Αιτήσεων Στήριξης/Πληρωμής πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους ακολουθείται η διαδικασία όπως περιγράφεται στη παρ. 3 του άρθρου 9 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης , όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω.
Οι αιτούντες μπορούν να διορθώνουν την αίτηση στήριξης/πληρωμής και τα συνυποβληθέντα δικαιολογητικά, ακόμη και μετά την οριστική υποβολή της, εφόσον δεν έχει παρέλθει η καταληκτική ημερομηνία υποβολής που προβλέπεται στη παρούσα πρόσκληση. Για το σκοπό αυτό οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν είτε απευθείας στον ΟΠΕΚΕΠΕ μέσω online συστήματος (στην περίπτωση που έχουν υποβάλλει μέσω αυτής της διαδικασίας την αρχική αίτηση), είτε μέσω του πιστοποιημένου Φορέα υποβολής ενιαίας αίτησης ενίσχυσης τη σχετική διόρθωση. Εφόσον η διόρθωση αφορά στα απαιτούμενα δικαιολογητικά, αυτά υποβάλλονται εκ νέου ώστε να αντικατασταθούν.
Πέραν των ανωτέρω, οι αιτούντες δύνανται να ανακαλέσουν την αίτηση στήριξης/πληρωμής εν όλο ή εν μέρει μετά από αίτημα τους, σύμφωνα με το άρθρο 3 του Καν. 809/2014. Το εν λόγω αίτημα επαναφέρει τον αιτούντα στη θέση που βρίσκονταν πριν υποβάλλει τα εν λόγω έγγραφα ή τμήματα των εν λόγω εγγράφων που ανακαλεί.
6.2. Διόρθωση προφανών σφαλμάτων στις Αιτήσεις Στήριξης/Πληρωμής
Για τη διόρθωση προφανών σφαλμάτων στις Αιτήσεις Στήριξης/Πληρωμής ακολουθείται η διαδικασία όπως περιγράφεται στο άρθρο 16 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω.
Οι δικαιούχοι διατηρούν το δικαίωμα να διορθώνουν ή να τροποποιούν προφανή σφάλματα που περιέχονται στις αιτήσεις στήριξης/πληρωμής ή/και στα συνοδευτικά δικαιολογητικά, οποιαδήποτε στιγμή μετά την υποβολή τους σύμφωνα με το άρθρο 4 του Καν. (ΕΕ) 809/2014, χωρίς να παραβιάζεται η αρχή της ίσης μεταχείρισης των δικαιούχων.
Για το σκοπό αυτό υποβάλλουν αίτηση διόρθωσης στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. μέσω του Ολοκληρωμένου Συστήματος, ενδεχομένως μαζί και με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, περιγράφοντας το προφανές σφάλμα και ζητώντας τη διόρθωση ή προσαρμογή της αίτησης στήριξης/πληρωμής ή/και των συνυποβαλλόμενων δικαιολογητικών. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. κατόπιν εξέτασης του αιτήματος από το δικαιούχο ή αν διαπιστώσει προφανή σφάλματα κατά την εξέταση της αίτησης στήριξης/πληρωμής, αξιολογεί συνολικά τη συγκεκριμένη περίπτωση με σκοπό την αναγνώριση των προφανών σφαλμάτων και με την προϋπόθεση ότι ο αιτών ενήργησε καλή τη πίστει.
Εφόσον ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. αναγνωρίσει προφανή σφάλματα, λαμβάνει υπ’ όψιν κατά την αξιολόγηση τη διορθωμένη αίτηση στήριξης/πληρωμής ή/και τα διορθωμένα δικαιολογητικά και ενεργεί ως ακολούθως:
• Αν ο διοικητικός έλεγχος έχει ολοκληρωθεί αλλά η αίτηση που περιέχει τα προφανή σφάλματα δεν έχει περιληφθεί σε παρτίδα, τότε τροποποιείται η εν λόγω αίτηση.
• Αν ο διοικητικός έλεγχος έχει ολοκληρωθεί και η αίτηση που περιέχει τα προφανή σφάλματα έχει περιληφθεί σε παρτίδα αλλά δεν έχει καταβληθεί η αναλογούσα ενίσχυση, τότε τροποποιείται η εν λόγω αίτηση, αφού αυτή εξαιρεθεί από την παρτίδα με ευθύνη του ΟΠΕΚΕΠΕ.
• Αν έχει καταβληθεί η αναλογούσα ενίσχυση στο δικαιούχο και με την εν λόγω διόρθωση προκαλείται καταβολή επιπλέον ενίσχυσης τότε αυτή καταβάλλεται.
• Αν έχει καταβληθεί η αναλογούσα ενίσχυση στο δικαιούχο και προκαλείται υποχρέωση επιστροφής μέρους ή του συνόλου της ενίσχυσης, ο δικαιούχος ενημερώνεται και ακολουθείται η διαδικασία ανάκτησης.
6.3. Ανάκληση Αιτήσεων Στήριξης/Πληρωμής μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους
Για την Ανάκληση Αιτήσεων Στήριξης/Πληρωμής μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους ακολουθείται η διαδικασία όπως περιγράφεται στο άρθρο 17 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω.
Κάθε αίτηση στήριξης/πληρωμής μπορεί να ανακληθεί εγγράφως οποιαδήποτε στιγμή, σύμφωνα με το άρθρο 3 του Καν. (ΕΕ) 809/2014.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ, εξετάζει το αίτημα και ενεργεί με την ακόλουθη σειρά:
• Εφόσον έχει καταβληθεί η αναλογούσα ενίσχυση, ενημερώνεται ο δικαιούχος ότι θα ακολουθηθεί η διαδικασία ανάκτησης, καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ το παραδεκτό της ανάκλησης και ενημερώνει τον δικαιούχο και την Δ/νση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ. Η Δ/νση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ προβαίνει σε έκδοση σχετικής απόφασης με την οποία τροποποιείται η απόφαση ένταξης στην οποία περιλαμβανόταν ο δικαιούχος. Η απόφαση αναρτάται στο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και ο ενδιαφερόμενος ενημερώνεται, μέσω προσωποποιημένης πληροφόρησης, σε εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος (Καρτέλα Αγρότη).
• Εφόσον δεν έχει καταβληθεί η αναλογούσα ενίσχυση στο δικαιούχο, καταχωρίζει στο Ολοκληρωμένο Σύστημα το παραδεκτό της ανάκλησης και ενημερώνει τον δικαιούχο.
Αίτηση ανάκλησης από το δικαιούχο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή στις περιπτώσεις που έχει ενημερωθεί για διενέργεια ελέγχου ή υπάρχουν ευρήματα έλεγχου.
Η ανάκληση επαναφέρει το δικαιούχο στη θέση που βρίσκονταν πριν υποβάλει το εν λόγω αίτημα.
7. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΣΤΗΡΙΞΗΣ/ΠΛΗΡΩΜΗΣ – ΕΠΙΤΟΠΙΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ
Αρμόδιος Φορέας για τη διενέργεια των ελέγχων είναι ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. με τις Περιφερειακές του Διευθύνσεις.
7.1. Διοικητικοί έλεγχοι Αιτήσεων στήριξης
Οι διοικητικοί έλεγχοι των αιτήσεων στήριξης πραγματοποιούνται σύμφωνα με τη διαδικασία η οποία περιγράφεται στο άρθρο 10 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω. Αρμόδιος Φορέας για τη διενέργεια των ελέγχων είναι ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. με τις Περιφερειακές του Διευθύνσεις.
Επί του συνόλου των υποβληθεισών αιτήσεων διενεργείται διοικητικός έλεγχος, ο οποίος διεξάγεται μηχανογραφικά και περιλαμβάνει διασταυρωτικούς ελέγχους με άλλες βάσεις δεδομένων (π.χ. ΟΣΔΕ, ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ, κ.α.), δεδομένου ότι, εφόσον είναι δυνατόν, η αρμόδια αρχή μπορεί να ζητεί απευθείας από την πηγή πληροφόρησης τις πληροφορίες που απαιτούνται για την αξιολόγηση των αιτήσεων στήριξης. Ο έλεγχος των αιτήσεων στήριξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:
• το εμπρόθεσμο της υποβολής
• την πληρότητα της αίτησης
• την κάλυψη των κριτηρίων επιλεξιμότητας
• τον προσδιορισμό του αιτούμενου ποσού ενίσχυσης για όλη την περίοδο της δέσμευσης.
Ο έλεγχος κάθε αίτησης στήριξης/πληρωμής πρέπει να ολοκληρώνεται συμπεριλαμβανομένου του προσδιορισμού του ποσού ενίσχυσης, ακόμα και αν η αίτηση στήριξης/πληρωμής δεν πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας. Οι εν ανωτέρω έλεγχοι πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι την 31/12/2021.
Βάσει των ανωτέρω, για το σύνολο των αιτήσεων στήριξης /πληρωμής που έχουν υποβληθεί για το έτος εφαρμογής, συντάσσονται πίνακες παραδεκτών αιτήσεων στήριξης/πληρωμής, καθώς και πίνακες με όλες τις μη παραδεκτές αιτήσεις στήριξης/πληρωμής. Η γνωστοποίηση της έκδοσης των πινάκων πραγματοποιείται μέσω ανακοινώσεως της Δ/νσης Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ που αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπ.Α.Α.Τ., στην ιστοσελίδα του ΠΑΑ 2014¬2020 και στην ιστοσελίδα του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Οι αιτούντες μπορούν να ενημερώνονται, μέσω προσωποποιημένης πληροφόρησης, σε εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος (Καρτέλα Αγρότη). Κατά των αποτελεσμάτων των πινάκων δύναται να υποβληθεί προσφυγή (ενδικοφανής προσφυγή) κατά την έννοια του άρθρου 25 του Ν.2690/1999, μόνο μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής του Ολοκληρωμένου Συστήματος.
Οι προσφυγές υποβάλλονται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την αναγραφόμενη στην παραπάνω ανακοίνωση, ημερομηνία. Στην ανακοίνωση καθορίζεται ο τρόπος και οι προθεσμίες των εν λόγω προσφυγών. Περαιτέρω λεπτομέρειες και διευκρινήσεις που αφορούν τη διαδικασία υποβολής των προσφυγών δύναται να ορίζονται με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Οι προσφυγές των παραγωγών εξετάζονται με μηχανογραφική διασταύρωση με άλλες βάσεις δεδομένων. Για τις περιπτώσεις που απαιτείται η προσκόμιση και εξέταση επιπλέον παραστατικών, οι προσφυγές εξετάζονται από τριμελή επιτροπή, που συγκροτείται με απόφαση του Προϊσταμένου της αρμόδιας Περιφερειακής Δ/νσης του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., σύμφωνα με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο του τελευταίου. Η εξέταση των προσφυγών πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός διαστήματος που δεν υπερβαίνει τους 6 μήνες από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους.
7.2. Διοικητικοί έλεγχοι Αιτήσεων πληρωμής
Οι διοικητικοί έλεγχοι των αιτήσεων πληρωμής πραγματοποιούνται σύμφωνα με τη διαδικασία η οποία περιγράφεται στο άρθρο 12 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω.
Ο διοικητικός έλεγχος διενεργείται στο σύνολο των παραδεκτών αιτήσεων στήριξης/πληρωμής, διεξάγεται μηχανογραφικά και περιλαμβάνει διασταυρωτικούς ελέγχους με άλλες βάσεις δεδομένων (πχ. ΟΣΔΕ, Κτηνιατρική Βάση δεδομένων, κ.α.) μεταξύ των αιτούμενων στοιχείων και των αποτελεσμάτων των ελέγχων ως προς την προσδιορισθείσα έκταση με στόχο:
• Την επαλήθευση της ορθότητας των πληροφοριών που περιέχονται στην αίτηση στήριξης/πληρωμής,
• Τον έλεγχο της συμμόρφωσης με όλα τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις δεσμεύσεις και τους όρους χορήγησης της ενίσχυσης στο δικαιούχο,
• Την εκπλήρωση των απαιτήσεων και των προτύπων που σχετίζονται με την πολλαπλή συμμόρφωση,
• Τον προσδιορισμό του τελικού ποσού ενίσχυσης για το έτος ενίσχυσης.
7.3. Επιτόπιοι έλεγχοι
Οι επιτόπιοι έλεγχοι των αιτήσεων στήριξης/πληρωμής πραγματοποιούνται σύμφωνα με τη διαδικασία η οποία περιγράφεται στο άρθρο 13 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει.
8. ΕΝΤΑΞΗ ΠΡΑΞΕΩΝ
Μετά την ολοκλήρωση του διοικητικού ελέγχου όπως περιγράφεται στη προηγούμενη υποενότητα 7.1, το σύνολο των υποβληθεισών αιτήσεων, μαζί με τα αντίστοιχα αποτελέσματα των διοικητικών ελέγχων, μεταφέρεται από το Ολοκληρωμένο Σύστημα, με χρήση κατάλληλης υπηρεσίας διαδικτύου, στο ΟΠΣΑΑ όπου κάθε αίτηση λαμβάνει μοναδικό κωδικό.
Εν συνεχεία, η Δ/νση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ, σύμφωνα με το άρθρο 11 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει, εκδίδει Απόφαση Ένταξης, το σχέδιο της οποίας δύναται να παράγεται από το ΟΠΣΑΑ με βάση τις πληροφορίες που περιλαμβάνονται στις αιτήσεις που έχουν επιλεγεί προς στήριξη. Κάθε Απόφαση Ένταξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τον μοναδικό κωδικό ταυτοποίησης αίτησης στήριξης/πληρωμής και τα βασικά στοιχεία των αντίστοιχων πράξεων (π.χ. τίτλος και προϋπολογισμός πράξης, αν δεν αναφέρονται προσωπικά στοιχεία των δικαιούχων, στοιχεία έκτασης ή αριθμού ζώων κ.τ.λ) τις υποχρεώσεις/δεσμεύσεις των δικαιούχων, τη διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης, έλεγχους και κυρώσεις.
Αναφορικά με το αναλυτικό φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της κάθε πράξης ή τις αναλυτικές δεσμεύσεις που αναλαμβάνονται από το δικαιούχο κάθε πράξης (πχ στοιχεία εντασσόμενων ζώων και αγροτεμαχίων ή άλλων εκτάσεων) η απόφαση παραπέμπει στην αίτηση στήριξης, όπως αυτή έχει υποβληθεί από το δικαιούχο στο κατά περίπτωση πληροφοριακό σύστημα και διαμορφωθεί κατά το διοικητικό έλεγχό της. Ο τελικός διατάκτης της απόφασης είναι ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών πόρων του ΥΠΑΑΤ. Η απόφαση αναρτάται με ευθύνη της Δ/νσης Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», στην ιστοσελίδα του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., του Υπ.Α.Α.Τ. και του ΠΑΑ και γνωστοποιείται στις Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και στους πιστοποιημένους φορείς υποβολής αιτήσεων. Τα στοιχεία της Απόφασης Ένταξης καταχωρίζονται στο ΟΠΣΜ.
9. ΜΕΙΩΣΕΙΣ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Για την επιβολή μειώσεων και κυρώσεων που προβλέπονται στα σχετικά άρθρα του Καν (ΕΕ) 640/2014 διενεργούνται όλοι οι μηχανογραφικοί διασταυρωτικοί, διοικητικοί και επιτόπιοι έλεγχοι, με σκοπό την επαλήθευση των όρων επιλεξιμότητας, των δεσμεύσεων και άλλων υποχρεώσεων. Για τις μειώσεις – κυρώσεις εφαρμόζονται τα αναγραφόμενα στο άρθρο 14 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει.
10. ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ
Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., ως Οργανισμός Πληρωμών, πραγματοποιεί την έγκριση (αναγνώριση και εκκαθάριση) της δαπάνης.
Η καταβολή της ενίσχυσης πραγματοποιείται σύμφωνα με τη διαδικασία η οποία περιγράφεται στο άρθρο 18 της αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει, και αποτυπώνεται παρακάτω.
Μετά την ολοκλήρωση των διοικητικών και επιτόπιων ελέγχων, όπως περιγράφονται στην ενότητα 7, διενεργείται αξιολόγηση του συνόλου των αιτήσεων πληρωμής που οδηγεί στον ορισμό του τελικού ποσού πληρωμής.
Οι πληρωμές των αιτήσεων στήριξης/πληρωμής πραγματοποιείται από την 1η Δεκεμβρίου 2021 έως τις 30 Ιουνίου 2022. Οι πληρωμές καταβάλλονται σε δύο το πολύ δόσεις εντός της περιόδου αυτής. Δύναται, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 75 του Καν (ΕΕ) 1306/2013, να καταβληθεί προκαταβολή της ενίσχυσης έως 75%, μετά την ολοκλήρωση των διοικητικών ελέγχων, όπως περιγράφονται στην υποενότητα 7.2, πριν την 1η Δεκεμβρίου.
Οι πληρωμές διενεργούνται στο σύνολο της επικράτειας και ανά Περιφέρεια Στήριξης μετά τη δημιουργία φακέλου, εκ του μηχανογραφικού αρχείου πληρωμών της Βάσης Δεδομένων, όπως περιγράφεται αναλυτικά σε σχετική εγκύκλιο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε..
Επιπλέον, ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ενημερώνει τη Δ/νση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ για το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στους δικαιούχους προκειμένου η τελευταία να εκδώσει απόφαση έγκρισης διάθεσης πίστωσης, στην οποία αναγράφεται το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στους δικαιούχους, η Συλλογική Απόφαση (Σ.Α.Ε.), ο ενάριθμος (Κ.Α.Ε.) και ο τίτλος του έργου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το οποίο θα πραγματοποιηθεί η διάθεση της πίστωσης. Η απόφαση αυτή διαβιβάζεται στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, του ΥπΑΑΤ και καταχωρίζεται στο ΟΠΣΑΑ.
Η Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του ΥπΑΑΤ, σε συνέχεια της ως άνω απόφασης, εκδίδει εντολή κατανομής πίστωσης με την οποία μεταφέρονται οι πιστώσεις στον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ). Την εντολή αυτή διαβιβάζει στην Τράπεζα της Ελλάδος, την αναρτά στο Πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και την καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ.
Με ευθύνη του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., καταχωρίζονται στο ΟΠΣΑΑ οι αιτήσεις πληρωμής, οι αντίστοιχοι διοικητικοί έλεγχοι και τα στοιχεία πληρωμών και συντάσσονται πίνακες αποτελεσμάτων διοικητικών και επιτόπιων ελέγχων, στους οποίους:
1. α) Για τις πράξεις των οποίων ανακαλείται η ένταξη αποτυπώνονται η αιτούμενη έκταση, το ποσό ένταξης και οι λόγοι ανάκλησης.
β) Για τις πράξεις που καταβλήθηκε η ενίσχυση αποτυπώνονται: η αιτούμενη, η προσδιορισθείσα και η πληρωτέα έκταση (ανά ομάδα καλλιέργειας για το Υπομέτρο 13.2), το ποσό ένταξης – πληρωμής προ κυρώσεων, το ποσό κυρώσεων, το τελικό ποσό πληρωμής μετά κυρώσεων, τυχόν συμψηφισμοί από αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ποινές πολλαπλής συμμόρφωσης και πολυετείς κυρώσεις.
2. Η γνωστοποίηση της έκδοσης των τελικών πινάκων, που αναφέρθηκαν παραπάνω, πραγματοποιείται μέσω ανακοινώσεως που αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπ.Α.Α.Τ. και στην ιστοσελίδα του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Οι αιτούντες μπορούν να ενημερώνονται, μέσω προσωποποιημένης πληροφόρησης, σε εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος (Καρτέλα Αγρότη). Κατά των αποτελεσμάτων των πινάκων δύναται να υποβληθεί προσφυγή (ενδικοφανής προσφυγή) κατά την έννοια του άρθρου 25 του Ν.2690/1999, μόνο μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής του Ολοκληρωμένου Συστήματος.
3. Οι προσφυγές υποβάλλονται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την αναγραφόμενη στην ανακοίνωση, της προηγούμενης περ. 2 της παρούσας ενότητας, ημερομηνία. από την αναγραφόμενη στους πίνακες ημερομηνία. Στην προαναφερθείσα ανακοίνωση καθορίζεται ο τρόπος και οι προθεσμίες των εν λόγω προσφυγών. Περαιτέρω λεπτομέρειες και διευκρινήσεις που αφορούν τη διαδικασία υποβολής των προσφυγών δύναται να ορίζονται με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Μπορούν να υποβληθούν προσφυγές και κατά των κριτηρίων επιλεξιμότητας μόνο στην περίπτωση που το αποτέλεσμα αυτών είναι διαφορετικό από το αντίστοιχο των πινάκων της υποενότητας 7.1..
4. Στην προσφυγή του ο γεωργός οφείλει να αναφέρει αναλυτικά τους λόγους καθώς και να προσκομίζει οποιοδήποτε επιπλέον στοιχείο προκειμένου να αποδείξει το αληθές των λόγων του.
5. Οι προσφυγές των παραγωγών εξετάζονται από τριμελή επιτροπή, που συγκροτείται με απόφαση του Προϊσταμένου της αρμόδιας Περιφερειακής Δ/νσης του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., σύμφωνα με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο του τελευταίου.
11. ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ – ΦΥΣΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
Σε περιπτώσεις Ανωτέρας βίας ή φυσικών περιστατικών ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 15 αριθ. 562/93601/25-04-2019 (Β’ 1641) Υπουργικής Απόφασης, όπως κάθε φορά ισχύει.
12. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται:
1. Στις Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.
2. Στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων www.minagric.gr, της Διαχειριστικής Αρχής του ΠΑΑ 2014-2020 www.agrotikianaptixi.gr και του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. www.opekepe.gr.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΓΙΝΕΤΑΣ