Υπ. Απόφαση Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26170/ΠΕ/Α325/2021
Αριθμ. Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26170/ΠΕ/Α325
Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τις πυρκαγιές: α) της 22ας Ιουλίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου και β) της 9ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Σύμφωνα με τις διατάξεις: 1. Της από 28.07.1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τον ν. 867/1979 (Α΄ 24), καθώς και το άρθρο 10 του ν. 2576/ 1998 (Α΄ 25), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α΄ 261), βάσει του οποίου εκδίδεται η παρούσα απόφαση.
2. Του άρθρου 2 της από 26.03.1981 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1190/1981 (Α΄ 203) καθώς και τις διατάξεις του άρθρου πέμπτου του ν. 1190/1981 (Α΄ 203) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τις παρ. 42 και 43 του άρθρου 1 του ν. 2412/1996 «Μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργικό Συμβούλιο σε άλλα Κυβερνητικά όργανα και άλλες διατάξεις» (Α΄ 123).
3. Του ν. 128/1975 «περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών αναφερομένων εις την λειτουργία του χρηματοδοτικού συστήματος» (Α΄ 178), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
4. Της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 1283/1982 «Για τις προθεσμίες υποβολής αιτήσεων δανειοδότησης των σεισμοπλήκτων και τη ρύθμιση άλλων θεμάτων» (Α΄ 114).
5. Του τελευταίου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 1266/1982 «Περί οργάνων ασκήσεως της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 81), όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 25 του ν. 1418/1984 «Περί Δημοσίων Έργων και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων» (Α΄ 23).
6. Του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο ‘’Πρόγραμμα Διαύγεια’’ και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112), όπως ισχύει.
7. Των άρθρων 20, 23, 77, 79 και 80 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4337/ 2015 (Α΄129) και ισχύει.
8. Του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α΄ 137).
9. Του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α΄ 145), όπως ισχύει.
10. Του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α΄ 151), σε συνδυασμό με το άρθρο 14 του π.δ. 84/2019 (Α΄ 123).
11. Του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α΄ 180), σε συνδυασμό με το άρθρο 12 του π.δ. 84/2019 (Α΄ 123).
12. Του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α΄181), σε συνδυασμό με το άρθρο 1 του π.δ. 84/ 2019 (Α΄ 123).
13. Του π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α΄192), σε συνδυασμό με το άρθρο 2 του π.δ. 84/2019 (Α΄ 123).
14. Του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α΄ 119).
15. Του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121) και τις διατάξεις της υπό στοιχεία Υ2/ 09.07.2019 απόφασης του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών» (Β΄ 2901).
16. Του π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
17. Της υπό στοιχεία Υ1/08.01.2021 απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών, Στυλιανό Πέτσα» (Β΄ 48).
18. Της υπ΄ αρ. 338/2019 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Γεώργιο Ζαββό» (Β΄ 3051).
19. Της υπό στοιχεία Δ16α/04/773/29.11.1990 κοινής υπουργικής απόφασης του Υπουργού Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «περί εξαιρέσεως διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών» (Β΄ 746).
20. Της υπ’ αρ. 50148/542/24.06.1992 κοινής απόφασης των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου «Περιστολή δαπανών Δημοσίου Τομέα» (Β΄ 420).
21. Της υπό στοιχεία οικ. 6772/Β9β/19.12.2011 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής» (Β΄ 3201), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τις υπό στοιχεία 11756/Δ5/16.10.2018 (Β΄4776, διόρθωση σφάλματος Β΄ 5988), οικ.907/Δ5/03.02.2020 (Β΄ 434) αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
22. Την υπό στοιχεία οικ. 5364/Δ/Β11/04.12.2015 απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός ελαχίστων υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη σύνταξη μελετών αποκατάστασης κτιρίων από οπλισμένο σκυρόδεμα και φέρουσα τοιχοποιία, που έχουν υποστεί βλάβες από πυρκαγιά και την έκδοση σχετικών αδειών επισκευής» (Β΄ 2774).
23. Του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 της επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 (OJL 187, 26.6.2014, p. 1-78) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά και κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (και ιδίως το άρθρο 50).
24. Του Κανονισμού (ΕΕ) 702/2014 της επιτροπής της 25ης Ιουνίου 2014 (OJL 193, 1.7.2014, p. 1-75) για την «κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (και ιδίως το άρθρο 30).
25. Του Κανονισμού (ΕΕ) 1388/2014 της επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014 (L 369, 24.12.2014, p. 37-63) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 44).
26. Του άρθρου 1 του παρ. Ι του υπ΄αρ. 651/2014 κανονισμού σχετικά με τον ορισμό της «επιχείρησης», σύμφωνα με το άρθρο 1 του παρ. Ι του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 1 του παρ. Ι του Κανονισμού 1388/2014.
27. Του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98) και του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133), καθώς και το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλούνται οι ακόλουθες δαπάνες:
Α) Σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της ΣΑΕ 069, δαπάνη ύψους 3.554.980 € περίπου για την παροχή Δωρεάν Κρατικής Αρωγής και των εξόδων κίνησης των μηχανικών που θα διενεργήσουν αυτοψίες.
Β) Σε βάρος του λογαριασμού του ν. 128/1975 (Α΄ 178), δαπάνη ύψους 444.120 € περίπου για την κάλυψη των τόκων των χορηγούμενων δανείων.
Β. Έχοντας υπόψη: 28. Το υπ΄αρ. 197054/760/31.08.2020 έγγραφο με τα συνημμένα του, της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, με το οποίο ζητείται η οριοθέτηση των πληγεισών από την πυρκαγιά της 22ας Ιουλίου 2020 περιοχών του Δήμου Κορινθίων της Περιφέρειας Πελοποννήσου (υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 6701/03.09.2020).
29. Τις αυτοψίες που διενήργησαν μηχανικοί της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε κτίρια του Δήμου Κορινθίων της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου (υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 6348/19.08.2020).
30. Το υπ΄αρ. 665125/11.09.2020 έγγραφο της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής, με το οποίο γνωστοποιήθηκε στην υπηρεσία η πυρκαγιά της 9ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές των Δήμων Σαρωνικού και Λαυρεωτικής της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής (υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 7971/11.09.2020).
31. Το υπ’ αρ. 832741/29.10.2020 έγγραφο με τα συνημμένα του, της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής, με το οποίο ζητείται η οριοθέτηση των πληγεισών περιοχών των Δήμων Σαρωνικού και Λαυρεωτικής από την πυρκαγιά της 9ης Σεπτεμβρίου 2020 (υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 21156/01.11.2020).
32. Τις αυτοψίες που διενήργησαν μηχανικοί της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε κτίρια των Δήμων Σαρωνικού και Λαυρεωτικής της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.
33. Την υπ΄αρ. 93854/10.11.2020 Εισηγητική Έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 26170/23.11.2020).
34. Το υπ’ αρ. 86443/03.11.2020 έγγραφο του Τμήματος Δημοσιονομικών Αναφορών και Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας ΥΠ.ΜΕ. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. 22152/04.11.2020).
35. Το γεγονός ότι οι πυρκαγιές της 22ας Ιουλίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και της 9ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, ορίζονται ως φυσική καταστροφή.
36. Τις έκτακτες στεγαστικές και λοιπές ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στους κατοίκους περιοχών του της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, τα κτίρια των οποίων επλήγησαν από τις πυρκαγιές του θέματος.
Kαι επειδή, από τις πυρκαγιές της 22ας Ιουλίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και της 9ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε πολλά κτίρια, αποφασίζουμε:
1. ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ 1.1 Εφαρμόζουμε αναλόγως τις διατάξεις της από
28.07.1978 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου «Περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείας Ελλάδος κ.λπ.», η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους ν. 867/1979 (Α΄ 24), ν. 1048/1980 (Α΄ 101), ν. 1133/1981 (Α΄ 54) και ν. 1190/1981 (Α΄ 203) όπως ορίζεται στο άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α΄ 25) το οποίο τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α΄ 261), καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις που ισχύουν σήμερα, για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στα κτίρια από τις πυρκαγιές του θέματος, οι οποίες έχουν χαρακτήρα φυσικής καταστροφής, στα διοικητικά όρια των παρακάτω περιοχών:
Α. Πυρκαγιά 22ας Ιουλίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου
Κοινότητες Αθικίων και Γαλατακίου της Δημοτικής Ενότητας Σαρωνικού του Δήμου Κορινθίων.
Β. Πυρκαγιά 9ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής
Δημοτική Ενότητα Κερατέας του Δήμου Λαυρεωτικής. Δημοτικές Ενότητες Αναβύσσου και Καλυβίων Θορικού
του Δήμου Σαρωνικού. 1.2 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια
από την πυρκαγιά της 22ας Ιουλίου 2020 σε περιοχές της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αναλαμβάνει η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Δυτικής Ελλάδος (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Δ.Ε.), η οποία εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια υπηρεσία».
1.3 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια από την πυρκαγιά της 9ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, αναλαμβάνει o Τομέας Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Ανατολικής Αττικής (Τ.Α.Ε.Φ.Κ.-Α.Α.), ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια υπηρεσία».
1.4 Η αρμόδια υπηρεσία, για το έργο της αποκατάστασης των ζημιών των κτιρίων από τις προαναφερόμενες πυρκαγιές, δύναται να λάβει υπόψη τις Τεχνικές Εκθέσεις που συντάχθηκαν από τους μηχανικούς της.
2. ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ 2.1 Ο/H ιδιοκτήτης/-τρια (ψιλός κύριος, επικαρπωτής ή
ο/η έχων/-ουσα την πλήρη κυριότητα) ή ο/η διαχειριστής/τρια (σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας) κτιρίου που έχει πληγεί από την πυρκαγιά του θέματος, εφόσον επιθυμεί τον έλεγχό του και την έκδοση έκθεσης αυτοψίας, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία αίτηση για διενέργεια αυτοψίας στο πληγέν κτίριο, εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης. Η αίτηση αυτή θα συνοδεύεται από τίτλους ιδιοκτησίας, οδοιπορικό σκαρίφημα και φωτογραφίες του πληγέντος κτιρίου. Οι φωτογραφίες θα φέρουν το όνομα και την υπογραφή του/της ιδιοκτήτη/-τριας.
2.2 Ο/Η ιδιοκτήτης/-τρια (ψιλός κύριος, επικαρπωτής ή ο/η έχων/-ουσα την πλήρη κυριότητα) ή όλοι οι συνιδιοκτήτες/-τριες (σε περίπτωση συνιδιοκτησίας) ή ο/η ειδικός/-ή διαχειριστής/-τρια (σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας, όπου απαιτείται από τις ισχύουσες διατάξεις) κτιρίου που έχει πληγεί από την πυρκαγιά του θέματος, προκειμένου να καθοριστεί δικαιούχος Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) για την αποκατάσταση των ζημιών, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία αίτηση με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως αυτά ορίζονται στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις, για έκδοση άδειας επισκευής και χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) ή για έκδοση Βεβαίωσης Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, εντός προθεσμίας ενός (1) έτους από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης.
Εντός της ίδιας προθεσμίας δύναται να κατατεθεί και αίτηση για έκδοση άδειας επισκευής χωρίς χορήγηση Στεγαστικής Συνδρομής.
Η προαναφερόμενη προθεσμία μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και για χρονικό διάστημα έως δύο (2) έτη.
3. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ 3.1 Στις περιοχές που οριοθετούνται με την παρούσα
απόφαση χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) ίση με το κόστος ανακατασκευής ή επισκευής των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από την πυρκαγιά του θέματος, όπως αυτή υπολογίζεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα σχετικά Κεφ. 4 και 6 της παρούσας απόφασης.
Επισημαίνεται ότι η ως άνω υπολογιζόμενη Σ.Σ. ανακατασκευής, δύναται να χρησιμοποιηθεί για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου) ή για αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου.
3.2 Δικαιούχοι Σ.Σ. είναι οι ιδιοκτήτες/-τριες οι οποίοι/-ες την ημέρα του συμβάντος έχουν την πλήρη ή τη ψιλή κυριότητα κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες και χρήζουν επισκευής ή ανακατασκευής.
3.3 H Σ.Σ. συνίσταται από 80% Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) που χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία και από 20% Άτοκο Δάνειο (Α.Δ.) που χορηγείται από τα πιστωτικά ιδρύματα στους/τις δικαιούχους δανειολήπτες/-τριες.
3.4. Σε περίπτωση που στον/στην ίδιο/-α ιδιοκτήτη/-τρια ανήκαν την ημέρα της πυρκαγιάς περισσότερες της μίας ιδιοκτησίες, λειτουργικά ανεξάρτητες ως προς τη χρήση, είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε όχι, Δ.Κ.Α. δικαιούται μόνο για μία από αυτές, την οποία επιλέγει ο/η ίδιος/-α με υπεύθυνη δήλωσή του/της. Για τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες χορηγείται το σύνολο της Σ.Σ. εξ ολοκλήρου υπό μορφή Α.Δ.
Κατ΄ εξαίρεση των προαναφερόμενων, Δ.Κ.Α. και Α.Δ. δικαιούται ο/η ιδιοκτήτης/-τρια για όλες τις ιδιοκτησίες κτιρίων Ιερών Ναών (όχι ιδιωτικούς Ιερούς Ναούς) καθώς και κτιρίων κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα.
3.5 Δε χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή για ανακατασκευή ή επισκευή κτιρίων και δεν εκδίδεται άδεια επισκευής από την αρμόδια υπηρεσία, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) σε κτίρια που κατά την ημέρα της πυρκαγιάς του θέματος ήταν εγκαταλειμμένα κατά την κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας.
Εγκαταλειμμένο κτίριο, είναι το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης όπως π.χ. έλλειψη στέγης, έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες στα δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.), που εμφανώς προϋπήρχαν της πυρκαγιάς του θέματος και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.
Προκειμένου να γίνει άρση του χαρακτηρισμού του εγκαταλελειμμένου πρέπει το κτίριο να ήταν στοιχειωδώς κατοικήσιμο πριν το συμβάν και ο/η ιδιοκτήτης/-τρια να προσκομίσει στοιχεία που ενισχύουν την άρση του εγκαταλελειμμένου, όπως δηλώσεις (Ε1), (Ε2), (Ε9), βεβαιώσεις Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω.) των τελευταίων τριών (3) προηγούμενων ετών από το συμβάν.
β) σε κτίρια πρόχειρης κατασκευής (π.χ. κτίρια από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λπ.),
γ) σε κτίρια που βρίσκονται σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, σε αιγιαλό και ρέματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις.
3.6 Στις περιπτώσεις που δεν χορηγείται στον/στη δικαιούχο δάνειο από πιστωτικό ίδρυμα ή ο/η ίδιος/-α δεν επιθυμεί τη λήψη του, δύναται να λάβει μόνο τη Δ.Κ.Α. από την αρμόδια υπηρεσία.
3.7 Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις (κτιρίων που ιδιοκτησιακά ανήκουν σε εταιρείες ή σε φυσικά πρόσωπα τα οποία ασκούν οικονομική δραστηριότητα σε αυτά) οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και 1388/2014, εφόσον πληρούνται όλες οι προβλεπόμενες σε αυτούς προϋποθέσεις.
Ως επιχείρηση, νοείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα.
Επισημαίνονται ιδίως τα ακόλουθα: α) Η Σ.Σ. και τυχόν άλλες πληρωμές που λαμβάνει ο δικαιούχος για την αποκατάσταση των ζημιών των κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 100% του κόστους αποκατάστασης της ζημίας (επιλέξιμες δαπάνες), ήτοι του κόστους επισκευής ή ανακατασκευής του κτιρίου, όπως αυτό υπολογίζεται από την αρμόδια υπηρεσία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα κεφάλαια 6 και
4, και αποδεικνύεται από τα κατάλληλα, κατά περίπτωση, παραστατικά και στοιχεία. Σε αντίθετη περίπτωση περικόπτεται αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται εντόκως από τον/την δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει ήδη καταβληθεί.
β) Βάσει της παρούσας, χορηγείται Σ.Σ. στους/στις ιδιοκτήτες/-τριες ακινήτων για την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον δεν έχει εγκριθεί η λήψη αποζημίωσης από άλλον δημόσιο φορέα για τις ίδιες ζημιές.
γ) Η έγκριση Σ.Σ. ανακατασκευής ή αποπεράτωσης ή αυτοστέγασης καθώς και η άδεια επισκευής του πληγέντος κτιρίου, πρέπει να χορηγείται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 50 του Κανονισμού 651/2014.
Εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος, πρέπει να συνάπτεται η δανειακή σύμβαση με τα πιστωτικά ιδρύματα για τη χορήγηση δανείου.
Ειδικά στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή καθώς και στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το σύνολο της Σ.Σ. καταβάλλεται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 30 του Κανονισμού 702/2014 και την παρ. 4 του άρθρου 44 του Κανονισμού 1388/2014.
δ) Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν τη χορήγηση της Σ.Σ. διατηρούνται για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δέκα (10) ετών από την καταβολή της τελευταίας δόσης της Δ.Κ.Α. ή του Α.Δ. Η υποχρέωση αυτή αφορά και στα πιστωτικά ιδρύματα που χορηγούν τα σχετικά δάνεια.
ε) Σε περίπτωση που η δικαιούχος ενιαία επιχείρηση λάβει συνολική επιχορήγηση άνω των ορίων που τίθενται στο άρθρο 9 των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και 1388/2014, η αρμόδια για το σκοπό αυτό υπηρεσία δημοσιεύει τις πληροφορίες που αναφέρονται στο παρ. III των εν λόγω Κανονισμών, σε εμπεριστατωμένο δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις (https://webgate.ec.europa.eu/competition/ transparency/public/search/home/), για λόγους διαφάνειας, το αργότερο εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έγκρισης χορήγησης της Σ.Σ., όπως προβλέπεται στην υποπαρ. Β11 του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013.
στ) Σε κάθε περίπτωση, ο δικαιούχος της Σ.Σ. υποχρεούται να προβεί στην αποκατάσταση της ζημίας για την οποία επιδοτήθηκε και να καταθέσει τα σχετικά, κατά περίπτωση, αποδεικτικά έγγραφα. Σε περίπτωση που από τα εν λόγω έγγραφα προκύπτει ότι το πραγματικό κόστος αποκατάστασης της ζημίας υπολείπεται της Σ.Σ., περικόπτεται αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται από τον δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει καταβληθεί.
ζ) Στο ανωτέρω πραγματικό κόστος αποκατάστασης δεν συμπεριλαμβάνεται ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), εκτός εάν δεν είναι ανακτήσιμος βάσει της εθνικής νομοθεσίας για το Φ.Π.Α.
3.8 Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις αναρτώνται στο διαδίκτυο βάσει του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις»
(Α΄ 112) και επίσης δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως βάσει του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 131).
3.9 Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες αποκατάστασης ζημιών οι οποίες δεν προκλήθηκαν ως άμεσο επακόλουθο του συμβάντος του θέματος.
4. ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΤΙΡΙΩΝ 4.1 Δικαιούχοι Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίων είναι οι
ιδιοκτήτες/-τριες των κτιρίων: α) που έχουν χαρακτηριστεί από την αρμόδια υπηρεσία
ως Επικινδύνως Ετοιμόρροπα (Ε.Ε.) ή Ολοσχερώς κατεστραμμένα,
β) που κατεδαφίστηκαν αμέσως μετά από το συμβάν με εντολή Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής, για λόγους δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να έχει προηγηθεί της κατεδάφισης αυτοψία από την αρμόδια υπηρεσία.
O/Η ιδιοκτήτης/-τρια πρέπει να υποβάλει εντός προθεσμίας ενός (1) έτους από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης, αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία για έκδοση βεβαίωσης Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, συνοδευόμενη επιπλέον με τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
i. Παραστατικά στοιχεία διαπίστωσης της ύπαρξης του κτιρίου (π.χ. φωτογραφίες, ορθοφωτογραφίες, αεροφωτογραφίες).
ii. Παραστατικά διαπίστωσης του εμβαδού και της χρήσης του (π.χ. οικοδομική άδεια, τίτλοι ιδιοκτησίας, στοιχεία κτηματολογίου, αποδείξεις Ο.Κ.Ω., δήλωση περιουσιολογίου (Ε9) πριν την ημέρα του συμβάντος κ.λπ.).
iii. Στοιχεία ότι το κτίριο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο (π.χ. αποδείξεις Ο.Κ.Ω., δημοτικών τελών, κοινοτικών τελών, έντυπα Ε1 και Ε2, κ.λπ.).
iv. Βεβαίωση της Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής ότι δόθηκε εντολή για την κατεδάφιση του κτιρίου για λόγους δημόσιας ασφάλειας.
Προκειμένου η αρμόδια υπηρεσία να εκδώσει βεβαίωση Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, απαιτείται η έκδοση απόφασης Προϊσταμένου της αρμόδιας χωρικά Διεύθυνσης ότι το κτίριο εμπίπτει στις διατάξεις περί πυρόπληκτων κτιρίων.
γ) που είναι δομημένα από Ευτελή Υλικά (Ε.Υ.) (ωμοπλίνθους ή μη διαμορφωμένους λίθους μικρής διατομής με συνδετικό υλικό αργιλώδες) τα οποία δεν έχουν χαρακτηρισθεί Ε.Ε. αλλά οι ζημιές που προκλήθηκαν από το συμβάν δεν επιδέχονται, σύμφωνα με την κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας, ουσιαστικής αποκατάστασης, δηλαδή επισκευής που να εξασφαλίζει την αναγκαία αντισεισμική αντοχή τους.
4.2 Η ανακατασκευή των κτιρίων γίνεται στο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Σε περίπτωση που το οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να ανακατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, ο/η δικαιούχος μπορεί να ανακατασκευάσει άλλο ιδιόκτητο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο, εκτός της Δημοτικής Ενότητας, αλλά εντός της Περιφερειακής Ενότητας που βρισκόταν το πληγέν κτίριο.
4.3 Χορηγείται Σ.Σ. ανακατασκευής, σύμφωνα με τα παρακάτω:
α) για κατοικίες το ποσό των € 1000 ανά τ.μ. με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου τα 150 τ.μ.
Στο προαναφερόμενο ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων προσμετρώνται:
i) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (οικιακές αποθήκες) που βρίσκονται εντός του κτιρίου,
ii) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (χώροι υγιεινής και μαγειρεία) που βρίσκονται εντός του κτιρίου ή και εκτός, αλλά εντός του οικοπέδου,
iii) κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου.
β) για Ιερούς Ναούς το ποσό των € 850 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου,
γ) για κωδωνοστάσια το ποσό των € 400 ανά τ.μ. για το εμβαδό που προκύπτει από το γινόμενο του εμβαδού κάτοψης του κωδωνοστασίου με το αποτέλεσμα της διαίρεσης του ύψους του κωδωνοστασίου (Η) με το ύψος h=3,00 μ. Το ύψος (Η) ορίζεται ως η απόσταση από την έδραση του κωδωνοστασίου (συμπεριλαμβανομένου τυχόν υπογείου) έως το ανώτατο σημείο της πλάκας επικάλυψης/ τρούλου αυτού,
δ) για κτίρια κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα, το ποσό των € 500 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου,
ε) i. για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, το ποσό των € 500 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου,
ii. για κτηνοτροφικές μονάδες καθώς και για επαγγελματικές αποθήκες, το ποσό των € 400 ανά τ.μ. για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου.
Στις περιπτώσεις i) και ii) εάν το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου είναι πάνω από 150 τ.μ. (προσμετρούνται οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 τ.μ. Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει εμβαδόν μέχρι και 50 τ.μ. θα αμελείται, ενώ αν είναι πάνω από 50 τ.μ., τότε θα χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το εμβαδόν του.
Κάθε τμήμα με εμβαδόν 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη ιδιοκτησία. Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται από Δ.Κ.Α., ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από Α.Δ.,
στ) για Pilotis (η οποία συμπεριλαμβάνεται στους κοινοχρήστους χώρους), 30% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου,
ζ) για αποθήκες (εκτός των οικιακών αποθηκών που αναφέρονται στην παρ. 4.3(α)i του Κεφ. 4 της παρούσας απόφασης καθώς και των επαγγελματικών αποθηκών), στάβλους, αγροικίες εποχιακής χρήσης και κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking) το ποσό των € 300 ανά τ.μ. και με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου τα 150 τ.μ. ανά ανεξάρτητη ιδιοκτησία,
η) για υπόγειους χώρους, όπως αυτοί ορίζονται από τον Ν.Ο.Κ., 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση τους και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων αυτά που αναφέρονται στα σχετικά εδάφια της παρ. 4.3,
θ) για κατασκευές βοηθητικής χρήσης στο δώμα οικοδομών (οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στους κοινόχρηστους
χώρους π.χ. απολήξεις κλιμακοστασίων, ανελκυστήρων κ.λπ.) 50% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου,
ι) για κτίρια που η κατασκευή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα της πυρκαγιάς του θέματος, ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που είχαν εκτελεστεί, βάσει πίνακα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.,
κ) για κτίρια, τα οποία χαρακτηρίζονται διατηρητέα ή μνημεία σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού και κρίνονται κατεδαφιστέα και εφόσον μετά την κατεδάφιση του κτιρίου δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός του ως διατηρητέου ή μνημείου, χορηγείται Σ.Σ. ως ακολούθως:
i) σε κτίρια που χαρακτηρίζεται διατηρητέα μόνο η όψη, το ποσό της ανακατασκευής της όψης υπολογίζεται με χρήση του τιμολογίου επισκευής της υπηρεσίας για διατηρητέα κτίρια και το ποσό της ανακατασκευής του υπολοίπου κτιρίου με τις ισχύουσες τιμές μονάδας ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα σχετικά εδάφια της παραγράφου 4.3,
ii) σε κτίρια που χαρακτηρίζονται ως διατηρητέα ή μνημεία στο σύνολό τους, το ποσό της ανακατασκευής του κτιρίου υπολογίζεται με τις ισχύουσες τιμές μονάδας ανακατασκευής ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου για το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου, προσαυξημένες κατά 20%.
κα) Για σοφίτες ή πατάρια κύριας χρήσης, 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση τους και με ανώτατα όρια εμβαδού κλειστών χώρων αυτά που αναφέρονται στα σχετικά εδάφια της παραγράφου 4.3.
4.4 Ο/Η δικαιούχος, προκειμένου να του/της χορηγηθεί το σύνολο της Σ.Σ., υποχρεούται να ανακατασκευάσει κτίριο εμβαδού τουλάχιστον ίσο με το 75% του εμβαδού (ή του όγκου στις περιπτώσεις επαγγελματικών χώρων) του κατεδαφιστέου κτιρίου με βάση το οποίο υπολογίστηκε η Σ.Σ. Στην περίπτωση που το ανακατασκευαζόμενο κτίριο έχει εμβαδόν μικρότερο του προαναφερόμενου εμβαδού, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά ως προς το εμβαδόν για το οποίο η Σ.Σ. θα χορηγείτο ολόκληρη.
5. ΑΥΤΟΣΤΕΓΑΣΗ -ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΣΗ 5.1 Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου
που έχει υποστεί βλάβες από τις πυρκαγιές του θέματος, να χρησιμοποιηθεί από τον/την δικαιούχο για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου). Το αγοραζόμενο κτίριο θα πρέπει:
α) να είναι εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας που βρίσκεται το πληγέν κτίριο. Σε περίπτωση που το οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να ανακατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, ο/η δικαιούχος μπορεί να προβεί σε αυτοστέγαση εκτός της Δημοτικής Ενότητας, αλλά εντός της Περιφερειακής Ενότητας που βρισκόταν το πληγέν κτίριο,
β) να είναι νομίμως υφιστάμενο προ του 1955 ή να έχει κατασκευαστεί με οικοδομική άδεια η οποία έχει υλοποιηθεί,
γ) να μην έχει κριθεί ακατάλληλο προς χρήση, από την αρμόδια υπηρεσία.
Επισημαίνεται ότι: Στις περιπτώσεις αγοραπωλησίας μεταξύ συζύγων, γονέων και παιδιών ή παππούδων γιαγιάδων και εγγονών δε χορηγείται Σ.Σ.
Στις περιπτώσεις που το κτίριο στο οποίο πραγματοποιείται η αυτοστέγαση είναι προ του 1955, η στατική επάρκεια του κτιρίου θα πρέπει να βεβαιώνεται από δύο ιδιώτες Πολιτικούς Μηχανικούς.
Για να χορηγηθεί ολόκληρο το ποσό της υπολογιζόμενης Σ.Σ., το νέο κτίριο θα πρέπει να έχει εμβαδό ίσο τουλάχιστον με το 75% του εμβαδού που υπολογίστηκε η Σ.Σ. Στις περιπτώσεις που το εμβαδόν του νέου κτιρίου είναι μικρότερο του προαναφερόμενου εμβαδού, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά ως προς το εμβαδόν για το οποίο η Σ.Σ. θα χορηγείτο ολόκληρη.
Η Σ.Σ. που χορηγείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα.
5.2. Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου που έχει υποστεί βλάβες από τις πυρκαγιές του θέματος, να χρησιμοποιηθεί από τον δικαιούχο για αποπεράτωση ιδιόκτητου που βρίσκεται είτε στο ίδιο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Στην περίπτωση που το οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, ο/η δικαιούχος μπορεί να αποπερατώσει άλλο ιδιόκτητο κτίριο σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του, εκτός της Δημοτικής Ενότητας, αλλά εντός της Περιφερειακής Ενότητας που βρισκόταν το πληγέν κτίριο.
Επισημαίνεται ότι η Σ.Σ. χορηγείται ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που υπολείπονται για την αποπεράτωση του κτιρίου, βάσει πίνακα της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.
6. ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ 6.1 Για την επισκευή όλων των κτιρίων, η Σ.Σ. υπολογίζεται
ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το Τιμολόγιο Επισκευών της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε., το οποίο έχει εγκριθεί με την υπό στοιχεία οικ.6772/Β9β/19.12.2011 (Β΄ 3201) απόφαση του Υφυπουργού Υ.ΜΕ.ΔΙ., όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τις υπό στοιχεία 11756/ Δ5/16.10.2018 (Β΄ 4776, διόρθωση σφάλματος Β΄ 5988) και οικ.907/Δ5/03.02.2020 (Β΄ 434) αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και ισχύει, και σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παρ. 3 της παρούσας απόφασης.
6.2. Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης Σ.Σ. για την επισκευή φερόντων στοιχείων κτιρίου ορίζεται σε € 300 ανά τ.μ. για το συνολικό εμβαδόν του κτιρίου.
6.3 Το ανώτατο όριο της χορηγούμενης Σ.Σ. για την επισκευή μη φερόντων στοιχείων κτιρίου ορίζεται σε € 180 ανά τ.μ. για το συνολικό εμβαδόν του κτιρίου.
Επισημαίνεται ότι, για κτίρια με χρήση κατοικίας (εξαιρούνται κατοικίες που είναι χαρακτηρισμένες ως διατηρητέες στο σύνολό τους ή ως μνημεία), αποθήκης, στάβλου και αγροικίας εποχιακής χρήσης, η Σ.Σ. για την επισκευή μη φερόντων στοιχείων ορίζεται σε € 180 ανά τ.μ. ανεξάρτητης ιδιοκτησίας και μέχρι 150 τ.μ.
Στο προαναφερόμενο ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων της κατοικίας προσμετρώνται, εφόσον έχουν πληγεί:
i) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (οικιακές αποθήκες) που βρίσκονται εντός του κτιρίου,
ii) βοηθητικοί χώροι κατοικίας (χώροι υγιεινής και μαγειρεία) που βρίσκονται εντός του κτιρίου ή και εκτός αλλά εντός του οικοπέδου,
iii) κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου.
6.4 Για κωδωνοστάσια, το εμβαδό προκύπτει από το γινόμενο του εμβαδού κάτοψης του κωδωνοστασίου με το αποτέλεσμα της διαίρεσης του ύψους του κωδωνοστασίου (Η) με το ύψος h=3,00 μ. Το ύψος (Η) ορίζεται ως η απόσταση από την έδραση του κωδωνοστασίου (συμπεριλαμβανομένου τυχόν υπογείου) έως το ανώτατο σημείο της πλάκας επικάλυψης/τρούλου αυτού.
6.5 Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές αποθήκες εάν το εμβαδόν των κλειστών χώρων του κτιρίου είναι πάνω από 150 τ.μ. (προσμετρούνται οι κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του οικοπέδου) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 τ.μ. Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει εμβαδόν μέχρι και 50 τ.μ. θα αμελείται, ενώ αν έχει εμβαδόν πάνω από 50 τ.μ. τότε θα χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το εμβαδόν του. Κάθε τμήμα με εμβαδόν μέχρι 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη ιδιοκτησία. Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται από Δ.Κ.Α., ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από Α.Δ.
6.6 Για κτίρια που χαρακτηρίζονται διατηρητέα ή μνημεία στο σύνολό τους, σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού, τα ανώτατα όρια της χορηγούμενης Σ.Σ. που προαναφέρονται, προσαυξάνονται κατά 20%.
6.7 Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει βλάβες μόνο σε μη φέροντα στοιχεία, δύναται να εκδοθεί άδεια επισκευής είτε για το σύνολο του κτιρίου, είτε μεμονωμένα για μια ή και για περισσότερες λειτουργικά ανεξάρτητες ιδιοκτησίες ως προς τη χρήση (είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε όχι).
6.8 Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει ελαφριές βλάβες μόνο στα μη φέροντα στοιχεία (π.χ. βλάβες στα κουφώματα, ρωγμές σε τοιχοπληρώσεις χωρίς ουσιώδης πτώση τεμαχίων επιχρίσματος, βλάβες στην επικεράμωση της στέγης του κτιρίου κ.λπ.), η μελέτη επισκευής συντάσσεται είτε από ιδιώτη μηχανικό της επιλογής του/της ιδιοκτήτη/-τριας, είτε από μηχανικούς της αρμόδιας υπηρεσίας.
6.9 Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει σοβαρές βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία ή/και βλάβες σε φέροντα στοιχεία, η μελέτη επισκευής συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό της επιλογής του/της ιδιοκτήτη/-τριας.
6.10 Στις περιπτώσεις που για την αποκατάσταση των βλαβών του κτιρίου απαιτείται η χρήση ικριωμάτων ή που σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις κατά περίπτωση, απαιτείται έγκριση των εργασιών επισκευής από άλλη υπηρεσία, δε δύναται να συνταχθεί η μελέτη επισκευής από τους μηχανικούς της αρμόδιας υπηρεσίας.
6.11 H Σ.Σ. επισκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τη Σ.Σ. ανακατασκευής του κτιρίου σε περίπτωση που αυτό ανακατασκευαζόταν.
6.12 Οι ιδιοκτήτες/-τριες των κτιρίων που κρίνονται επισκευάσιμα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Σ.Σ., που αναλογεί στην επισκευή του πληγέντος κτίσματος, για ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση με τους περιορισμούς που τίθενται στα προηγούμενα, εφόσον κατεδαφίσουν το κτίριο με δικές τους δαπάνες.
6.13 Ειδικότερα για την αποκατάσταση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και επαγγελματικών χώρων η Σ.Σ. επιτρέπεται να χορηγηθεί, με τους ίδιους όρους και στους μισθωτές ή σε όσους έχουν από οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, αποδεδειγμένα τη νομή ή τη χρήση των εν λόγω χώρων, εφόσον δεν έχει υποβληθεί σχετική αίτηση, εκ μέρους των ιδιοκτητών/-τριών μέσα σε 45 ημέρες από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής υπουργικής απόφασης οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής από την πυρκαγιά. Μετά την πάροδο των 45 ημερών το δικαίωμα υποβολής αίτησης για χορήγηση Σ.Σ. μπορεί να ασκηθεί και από τον/την ενοικιαστή/-τρια για λογαριασμό του/της αμελούς ιδιοκτήτη/-τριας. Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση για την καταβολή των δόσεων του δανείου βαρύνει τον/την ιδιοκτήτη/-τρια.
7. ΤΡΟΠΟΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ Σ.Σ. A) Ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση κτιρίου Α1) Το ποσό της Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου ή αυτοστέγαση (εφόσον αγοράζεται κτίριο υπό ανέγερση) χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία σε τρεις δόσεις ως εξής:
Η πρώτη δόση Σ.Σ. καταβάλλεται με την έγκριση χορήγησης Σ.Σ. και αντιστοιχεί στο 50% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
Η δεύτερη δόση Σ.Σ. καταβάλλεται με την περαίωση του φέροντος οργανισμού του νέου κτηρίου και αντιστοιχεί στο 30% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
Η τρίτη δόση Σ.Σ. καταβάλλεται με την περαίωση του νέου κτηρίου και αντιστοιχεί στο 20% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
Το ποσό της Σ.Σ. για αποπεράτωση κτιρίου, χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία σε δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την Έγκριση χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής και η δεύτερη με την ολοκλήρωση των εργασιών στην οικοδομή.
A2) Το ποσό της Σ.Σ. για αυτοστέγαση, εφόσον αγοράζεται έτοιμο κτίριο, χορηγείται εφάπαξ, με την προσκόμιση οριστικού συμβολαίου αγοράς και πιστοποιητικού μεταγραφής.
Στις παραπάνω περιπτώσεις απαιτείται, η βεβαιωμένη κατεδάφιση του πληγέντος κτιρίου με μέριμνα του/της ιδιοκτήτη/-τριας.
Β) Επισκευή κτιρίου Το ποσό της Σ.Σ. για επισκευή κτιρίου χορηγείται σε τρεις
δόσεις ως εξής: Η πρώτη δόση Σ.Σ. καταβάλλεται με την έκδοση της
Άδειας Επισκευής και αντιστοιχεί στο 50% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
H δεύτερη δόση Σ.Σ. καταβάλλεται αφού εκτελεστούν εγκεκριμένες εργασίες επισκευής, των οποίων ο προϋπολογισμός αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 40% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ. Η δεύτερη δόση Σ.Σ. αντιστοιχεί στο 30% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
Επισημαίνεται ότι προκειμένου να χορηγηθεί η δεύτερη δόση Σ.Σ. θα πρέπει να έχουν εκτελεστεί όλες οι εγκεκριμένες εργασίες επισκευής που αφορούν στον φέροντα οργανισμό του κτιρίου.
Η τρίτη δόση Σ.Σ. καταβάλλεται με την περαίωση των εργασιών επισκευής και αντιστοιχεί στο 20% του ποσού της εγκεκριμένης Σ.Σ.
Στις περιπτώσεις που το εγκεκριμένο ποσό της Σ.Σ. είναι μέχρι € 5.000, η Σ.Σ. θα χορηγείται εφάπαξ.
Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι Σ.Σ. υποχρεούνται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των κτιρίων τους, να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία για χορήγηση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών, εντός του χρόνου ισχύος της αδείας.
8. ΝΕΟΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ Δύνανται να καθοριστούν δικαιούχοι Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) οι νέοι/-ες κτήτορες που απέκτησαν την πλήρη ή ψιλή κυριότητα των κτιρίων μετά το συμβάν του θέματος, ασχέτως του τρόπου αποκτήσεως αυτών.
Στις περιπτώσεις που ο/η προκάτοχος έχει κριθεί δικαιούχος Στεγαστικής Συνδρομής θα πρέπει στη συμβολαιογραφική πράξη να μεταβιβάζεται το δικαίωμα της Στεγαστικής Συνδρομής (εξαιρείται η περίπτωση της κληρονομικής διαδοχής).
Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) δικαιούται ο/η νέος/-α κτήτορας εφόσον:
α) ο/η προκάτοχος του κτιρίου δικαιούταν να λάβει Δ.Κ.Α. για αυτό και
β) ο/η νέος/-α κτήτορας δικαιούται να λάβει Δ.Κ.Α. για το κτίριο σαν να ήταν στην ιδιοκτησία του/της την ημέρα της πυρκαγιάς.
9. ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Με απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης
Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, καθορίζονται ως δυσπρόσιτες περιοχές οι περιοχές που βρίσκονται τα πληγέντα κτίρια, και στις οποίες ανακατασκευάζονται τα νέα κτίρια, εφόσον δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό η προσκόμιση των υλικών και των μηχανημάτων για την εκτέλεση των οικοδομικών εργασιών. Στις περιοχές αυτές δίνεται προσαύξηση 20% στις προαναφερόμενες τιμές Σ.Σ.
10. ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ Στις περιπτώσεις επισκευής, η αμοιβή μηχανικού για
μελέτη-επίβλεψη μειώνεται στο 50% της αμοιβής που καθορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις περί αμοιβών Μηχανικών.
11. ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΠΙΣΤΩΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΔΑΝΕΙΩΝ
Τα εν λόγω δάνεια θα χορηγηθούν από τα πιστωτικά ιδρύματα.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής κτιρίου ορίζεται σε δεκαπέντε (15) χρόνια, η δε εξόφλησή τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής διατηρητέων κτιρίων ή μνημείων ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χρόνια, η δε εξόφλησή τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης.
Τα δάνεια βαρύνονται με επιτόκιο ίσο προς αυτό των εντόκων γραμματίων δημοσίου εξάμηνης διάρκειας της εκάστοτε τελευταίας εκδόσεως που χρονικά προηγείται της έναρξης κάθε περιόδου εκτοκισμού των δανείων, προσαυξημένο κατά δύο (2) ποσοστιαίες μονάδες, χωρίς άλλη προσαύξηση για προμήθεια κτλ, επιδοτούμενο κατά 100% από τον λογαριασμό του ν. 128/1975 (Α΄ 178).
Για τους λοιπούς όρους και τη διαδικασία σύναψης και χορήγησης των δανείων έχουν εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τη χρηματοδότηση της οικονομίας.
11. ΥΠΟΘΗΚΕΣ ΔΑΝΕΙΩΝ Για την ασφάλεια κάθε δανείου, θα εγγράφεται υπέρ του
πιστωτικού ιδρύματος υποθήκη επί του ακινήτου που θα επισκευάζεται ή ανακατασκευάζεται ή αγοράζεται από το προϊόν του ατόκου δανείου ή αντ’ αυτού επί άλλου ακινήτου που τυχόν προσφέρεται από τον/την δανειολήπτη/-τρια, εφόσον η αξία του ακινήτου καλύπτει το ασφαλιζόμενο δάνειο.
Η υποθήκη μπορεί επίσης να μεταφέρεται εκ των υστέρων σε άλλο ακίνητο αντίστοιχης αξίας.
Για ποσά μέχρι €10.000 δεν απαιτείται εγγραφή υποθήκης. Τα Πιστωτικά Ιδρύματα δύναται να χορηγούν δάνεια
για την επισκευή ή ανακατασκευή Ιερών Ναών πληγέντων από την πυρκαγιά του θέματος και στις περιπτώσεις που υπάρχει αδυναμία προσφοράς ακινήτου για εγγραφή υποθήκης, προς διασφάλιση του δανείου είναι δυνατή η υποθήκευση αστικού ακινήτου της αρμόδιας Μητρόπολης που ανήκει ο Ιερός Ναός.
Η ανωτέρω ρύθμιση δεν ισχύει για τους ιδιωτικούς Ναούς, ως προς τους οποίους έχουν εφαρμογή οι γενικώς ισχύουσες διατάξεις.
12. ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΟΡΩΝ 12.1 Με ειδικό όρο των οικείων δανειακών συμβάσεων, θα καθορίζεται ρητά ότι, σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους δανείων ή τους/τις νέους/-ες κτήτορες, ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, που θα αναλάβουν με όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πυρόπληκτων κτιρίων, θα υπόκεινται πέρα από τις νόμιμες κυρώσεις και στις ακόλουθες αθροιστικά:
α) Κήρυξη ολοκλήρου του ποσού του δανείου ληξιπρόθεσμου και αμέσως απαιτητού από τη χορήγησή του.
β) Κατάπτωση ποινικής ρήτρας υπέρ του Δημοσίου, που θα συνομολογείται με τη δανειστική σύμβαση και θα αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί ολοκλήρου του ποσού του δανείου.
γ) Επιστροφή του ποσού των επιδοτούμενων τόκων των δανείων που έχει καταβληθεί εντόκως, με το ισχύον επιτόκιο υπερημερίας.
12.2 Το ποσό της Δ.Κ.Α., σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους ή νέους/-ες κτήτορες ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν με βάση όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών κ.λπ.) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πυρόπληκτων κτιρίων, θα επιστρέφεται εντόκως με επιτόκιο υπερημερίας το κοινώς ισχύον για κάθε περίπτωση υπερημερίας.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου 2021
Οι Υπουργοί
Υφυπουργός Οικονομικών Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΑΔΩΝΙΣ ΖΑΒΒΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Εσωτερικών Μεταφορών
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΕΤΣΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ