Συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις (Ενημερωμένο)
myDATA – Ηλεκτρονικά βιβλία ΑΑΔΕ (Επιχειρησιακά θέματα)
ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ για επιχειρησιακά Θέματα
Πρώτη ανάρτηση: 20/10/2020
Τελευταία ενημέρωση: 19/11/2020
(Με μπλε χρώμα οι αλλαγές ή προσθήκες)
1. Ε Πως αντιμετωπίζονται οι λοιπές επιβαρύνσεις πλην ΦΠΑ στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Οι επιβαρύνσεις πλην ΦΠΑ (παρακρατούμενοι, λοιποί φόροι, χαρτόσημο, τέλη, κρατήσεις) παρότι δεν αποτελούν υποχρεωτικό περιεχόμενο του τιμολογίου με βάση τις διατάξεις του ν.4308/2014, είναι υποχρεωτική η διαβίβαση τους στη ψηφιακή πλατφόρμα myData, σύμφωνα με την Α.1138/2020.
2. Ε Ποιος έχει την υποχρέωση να διαβιβάζει τα παραπάνω δεδομένα;
Α Σύμφωνα με την Α.1138/2020, ο Εκδότης.
3. Ε Ποια είναι η υποχρέωση του Λήπτη σχετικά με τους παρακρατούμενους φόρους;
Α Ανεξάρτητα από την υποχρέωση του Εκδότη να διαβιβάζει τα παραπάνω δεδομένα, υφίσταται η υποχρέωση στο Λήπτη ως προς την παρακράτηση αυτών και την υποβολή της αντίστοιχης δήλωσης παρακρατούμενων.
4. Ε Τι περιλαμβάνουν οι κρατήσεις στην ψηφιακή πλατφόρμα myData και γιατί δεν έχουν λίστα τιμών;
Α Οι Κρατήσεις περιλαμβάνουν όλες τις περιπτώσεις επιβαρύνσεων που αφορούν τους λοιπούς φορείς του Δημοσίου και στην πρώτη φάση λειτουργίας δεν έχουν λίστα τιμών. Σε επόμενη φάση και όταν οι λίστες τιμών δοθούν από τον αντίστοιχο φορέα θα δίνονται προς επιλογή για να τις διαβιβάζει διακριτά ο Εκδότης. Στην παρούσα φάση αρκεί η διαβίβαση του συνολικού ποσού.
5. Ε Πως χαρακτηρίζονται οι αναγραφόμενες αξίες εσόδων και εξόδων στα παραστατικά που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα, στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Σε όλες τις περιπτώσεις που στα παραστατικά αναγράφονται αξίες που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα της επιχείρησης χαρακτηρίζονται με 1.95 «Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων» από τον Εκδότη και 2.95 «Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εξόδων» από το Λήπτη.
6. Ε Οι Φορολογικοί Αντιπρόσωποι με ΑΦΜ-ΦΠΑ Ελλάδας υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Οι Φορολογικοί Αντιπρόσωποι με ΑΦΜ-ΦΠΑ Ελλάδας στην πρώτη φάση λειτουργίας της πλατφόρμας και σύμφωνα με το άρθρο 2 της Α.1138/2020, δεν είναι υπόχρεοι να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myData.
7. Ε Οι εταιρείες του Α.Ν. 89/1967 (Ναυτιλιακές) υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Οι εταιρείες του Α.Ν.89/1967 σύμφωνα με το άρθρο 2 της Α.1138/2020, είναι υπόχρεες να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
8. Ε Οι εταιρείες οι οποίες βρίσκονται υπό καθεστώς εκκαθάρισης υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Οι εταιρείες οι οποίες βρίσκονται υπό καθεστώς εκκαθάρισης, σύμφωνα με το άρθρο 2 της Α.1138/2020, είναι υπόχρεες να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
9. Ε Ποια επιχείρηση θεωρείται μηχανογραφημένη για σκοπούς ψηφιακής πλατφόρμας myData;
Α Μηχανογραφημένη επιχείρηση για σκοπούς διασύνδεσης στην ψηφιακή πλατφόρμα myData θεωρείται εκείνη που το λογισμικό της πληροί τις προδιαγραφές που αναρτώνται στο site της Α.Α.Δ.Ε. http://www.aade.gr/mydata
10. Ε Ποια επιχείρηση θεωρείται χειρόγραφη για σκοπούς ψηφιακής πλατφόρμας myData;
Α Χειρόγραφη επιχείρηση για σκοπούς διασύνδεσης στην ψηφιακή πλατφόρμα myData θεωρείται εκείνη που το λογισμικό της δεν πληροί τις προδιαγραφές που αναρτώνται στο site της Α.Α.ΔΕ. http://www.aade.gr/mydata, καθώς επίσης και οι περιπτώσεις χειρόγραφης τήρησης και έκδοσης λογιστικών αρχείων (βιβλίων – στοιχείων).
11. Ε Πως διαβιβάζονται τα δεδομένα στην περίπτωση αυτοτιμολόγησης;
Α Στην περίπτωση αυτοτιμολόγησης την υποχρέωση διαβίβασης σύνοψης έχει πάντα ο λήπτης αγαθών – υπηρεσιών που στην προκείμενη περίπτωση λειτουργεί ως Εκδότης και διαβιβάζει και χαρακτηρισμούς συναλλαγών εξόδων. Η οντότητα Λήπτης (πωλητής αγαθών – υπηρεσιών) διαβιβάζει μόνο χαρακτηρισμούς εσόδων.
12. Ε Ποια η διαφορά του τίτλου κτήσης με την αυτοτιμολόγηση;
Α Η περίπτωση της αυτοτιμολόγησης αφορά συναλλαγές μεταξύ υπόχρεων οντοτήτων που γίνεται κατόπιν συμφωνίας ενώ η περίπτωση τίτλου κτήσης αφορά συναλλαγές είτε με μη υπόχρεους στο ν.4308/2014 (ιδιώτες), είτε με υπόχρεες οντότητες αρνούμενες στην έκδοση παραστατικών.
13. Ε Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων για σκοπούς ψηφιακής πλατφόρμας myData για το 2020;
Α Για το 2020 οι επιχειρήσεις μπορούν να διαβιβάσουν δεδομένα μόνο του τελευταίου τριμήνου (Οκτώβριος – Δεκέμβριος). Η υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων όλου του 2020 θα παραμείνει μόνο για τις επιχειρήσεις που θα λάβουν τα κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου για το έτος αυτό. Η διαβίβαση των παραστατικών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA καθίσταται υποχρεωτική από την 1/1/2021. Τα δεδομένα που διαβιβάζονται από 01/01/2020 και είναι σε κάθε περίπτωση πραγματικές συναλλαγές. Στην περίπτωση που η επιχείρηση επιλέξει να διαβιβάσει υποθετικά σενάρια συναλλαγής επιλέγει σε κάθε περίπτωση τη δοκιμαστική (test) έκδοση του myDATA REST API.
14. Ε Θα υποβληθούν ΜΥΦ για το ημερολογιακό έτος 2020;
Α Ναι
15. Ε Ποιους αφορά η εγγραφή στο myDATA REST API;
Α Η εγγραφή στο myDATA REST API γίνεται μέσω της πλατφόρμας myDATA και αφορά τους Λογιστές που έχουν λογιστικό πρόγραμμα ( ERP ) καθώς και τις Επιχειρήσεις που διαθέτουν δικό τους λογιστικό πρόγραμμα ( ERP ) για την μηχανογράφηση του λογιστηρίου τους.
Η εγγραφή είναι απαραίτητη για να εκδοθεί ένας ηλεκτρονικός κωδικός Κωδικός API (subscription key / κλειδί εγγραφής) ο οποίος θα συνδέσει το Λογιστικό πρόγραμμα (ERP) με την διεπαφή API μέσω της οποίας θα γίνεται η διαβίβαση των δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA.
16. Ε Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω για την εγγραφή μου στο myDATA REST API;
Α Η διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουν οι χρήστες είναι: www.aade.gr/ Υπηρεσίες προς Επιχειρήσεις / myDATA Ηλεκτρονικά Βιβλία / Εμπορικά/λογιστικά προγράμματα διαχείρισης (ERP).
Με την επιλογή ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ εμφανίζεται εικονίδιο σύνδεσης (login) για κωδικούς Taxisnet.
17. Ε Πώς αντιμετωπίζονται οι λοιποί φόροι, το χαρτόσημο και τα τέλη στην ψηφιακή πλατφόρμα myData, τόσο από την πλευρά του Εκδότη όσο και από την πλευρά του Λήπτη;
Α Για τον Εκδότη, οι λοιποί φόροι, το χαρτόσημο και τα τέλη αποτελούν ποσά προς απόδοση, ενώ για τον Λήπτη αποτελούν έξοδο.
18. Ε Πώς διαβιβάζεται η εγγυοδοσία (κενές φιάλες) στη ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Το συνολικό ποσό που αφορά εγγυοδοσία, έρχεται ως διακριτή γραμμή στο παραστατικό που διαβιβάζεται και χαρακτηρίζεται ως 1.95 «Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων» από τον Εκδότη και 2.95 «Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εξόδων» από το Λήπτη. Και στις δύο περιπτώσεις (Εκδότη και Λήπτη) οι αναγραφόμενες αξίες δεν σχετίζονται με κωδικό Ε3 και δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα.
19. Ε Πώς διαβιβάζουν τα δεδομένα τους τα Νομικά Πρόσωπα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα στη ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Τα Νομικά Πρόσωπα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα στην πρώτη φάση λειτουργίας της πλατφόρμας διαβιβάζουν τα δεδομένα τους συγκεντρωτικά στο τέλος του έτους μόνο μέσω των τύπων παραστατικών 17.4 «Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – Φορολογική Βάση» και 17.6 «Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εξόδων – Φορολογική Βάση» και δεν έχουν υποχρέωση για χαρακτηρισμό Ε3. Σε κάθε περίπτωση, έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν παραστατικά που εκδίδουν βάσει προδιαγραφών (σύνοψη – χαρακτηρισμός) για συναλλαγές που υπόκεινται σε Φ.Π.Α., καθόσον αποκτούν έσοδα από άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
20. Ε Πώς διαβιβάζουν τα δεδομένα τους οι εταιρείες του Α.Ν. 89/1967 (Ναυτιλιακές) στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Α Οι εταιρείες του Α.Ν.89/1967 σύμφωνα με το άρθρο 2 της Α.1138/2020, στην πρώτη φάση λειτουργίας της πλατφόρμας διαβιβάζουν τα δεδομένα τους συγκεντρωτικά στο τέλος του έτους μόνο μέσω των τύπων παραστατικών 17.4 «Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – Φορολογική Βάση» και 17.6 «Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εξόδων – Φορολογική Βάση» και δεν έχουν υποχρέωση για χαρακτηρισμό Ε3. Σε κάθε περίπτωση, έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν παραστατικά που εκδίδουν βάσει προδιαγραφών (σύνοψη – χαρακτηρισμός) για συναλλαγές που υπόκεινται σε Φ.Π.Α., καθόσον αποκτούν έσοδα από άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
21. Ε Πώς διαβιβάζονται τα δεδομένα στην περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης;
Α Στην περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης την υποχρέωση διαβίβασης έχει πάντα η τρίτη οντότητα στην οποία έχει ανατεθεί η τιμολόγηση, από την οντότητα πωλητή αγαθών – υπηρεσιών και μόνο για το δεδομένα της σύνοψης. Η υποχρέωση διαβίβασης χαρακτηρισμού συναλλαγών της παραπάνω περίπτωσης υφίσταται μόνο από την οντότητα πωλητή αγαθών – υπηρεσιών (πράγματι υπόχρεος).
22. Ε Ποια η διαφορά των χαρακτηρισμών 2.4 Γενικά Έξοδα με δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ (-) / (+) και 2.3 Λήψη Υπηρεσιών (-) / (+);
Α Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφορά και ούτε καμία υποχρέωση για τη διακριτή επιλογή των δύο χαρακτηρισμών. Προτείνεται στην περίπτωση που η Επιχείρηση – Λήπτης λαμβάνει παραστατικά εξόδων που αντιστοιχούν σε λήψη υπηρεσιών να επιλέγει ως χαρακτηρισμό το 2.3 Λήψη Υπηρεσιών (-) / (+) και στην περίπτωση που η συναλλαγή αφορά έξοδα πλην υπηρεσιών να επιλέγει ως χαρακτηρισμό το 2.4 Γενικά Έξοδα με δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ (-) / (+).
23. Ε Ποιος χαρακτηρισμός εξόδων χρησιμοποιείται στην περίπτωση που επιλέγεται ή απαιτείται η εξοδοποίηση του ΦΠΑ;
Α Στην περίπτωση που η Επιχείρηση – Λήπτης λαμβάνει παραστατικά εξόδων και επιλέγει ή απαιτείται η εξοδοποίηση του ΦΠΑ επιλέγει ως χαρακτηρισμό εξόδων το 2.5 Γενικά Έξοδα χωρίς δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ (-) / (+). Στην περίπτωση αυτή το ποσό ΦΠΑ προστίθεται στην καθαρή αξία και δεν σχετίζεται με τους κωδικούς εισροών της Περιοδικής Δήλωσης ΦΠΑ.
24. Ε Ποια η διαφορά του Τύπου Παραστατικού 5.1 Πιστωτικό Τιμολόγιο / Συσχετιζόμενο και του 5.2 Πιστωτικό Τιμολόγιο / Μη Συσχετιζόμενο;
Α Ο Τύπος Παραστατικού 5.1 περιλαμβάνει περιπτώσεις πιστωτικών που συσχετίζονται με προηγούμενο τιμολόγιο και περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις παραστατικών εσόδων ημεδαπής και αλλοδαπής (ενδοκοινοτικές, τρίτων χωρών). Σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωτική η αναγραφή του συσχετιζόμενου ΜΑΡΚ του αρχικού παραστατικού. Ο Τύπος Παραστατικού 5.2 περιλαμβάνει είτε περιπτώσεις πιστωτικών τζίρου που δεν σχετίζονται άμεσα με συγκεκριμένα παραστατικά που έχουν εκδοθεί προγενέστερα, είτε περιπτώσεις πιστωτικών που μπορεί να συσχετίζονται με παραστατικά που έχουν εκδοθεί προγενέστερα αλλά δεν επιλέγεται από την επιχείρηση ο άμεσος συσχετισμός τους. Επίσης περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις παραστατικών εσόδων ημεδαπής και αλλοδαπής (ενδοκοινοτικές, τρίτων χωρών).
25. Ε Στην περίπτωση που το Δημόσιο, οι Περιφέρειες, οι Νομαρχίες, οι Δήμοι, οι Κοινότητες και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, που εξαιρούνται από την υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων εκδώσουν παραστατικό με ΦΠΑ τι υποχρέωση έχουν;
Α Έχουν την υποχρέωση να το διαβιβάσουν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, μέσω των καναλιών διαβίβασης που προβλέπονται από την Α.1138/2020 και συγκεκριμένα είτε μέσω ERP, είτε μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης εφόσον πληροί τα κριτήρια.
26. Ε Η διαβίβαση παραστατικών για σκοπούς ΦΠΑ καθιστά το φορέα του Δημοσίου συνολικά υπόχρεο στη διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA ;
Α Όχι.
27. Ε Οι φορείς του Δημοσίου μπορούν να συμμετέχουν προαιρετικά στη διαδικασία διαβίβασης δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για όλους τους Τύπους Παραστατικών του παραρτήματος της Α.1138/2020;
Α Ναι.
28. Ε Η επιχείρηση που διενεργεί λιανικές συναλλαγές χωρίς την υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ. και εμπίπτει στις εξαιρέσεις της ΠΟΛ.1002/2014 είναι υποχρεωμένη από 01/01/2021 βάσει της περ. β παρ. 2 του αρ. 4 της Α.1138/2020 να διαβιβάζει τα δεδομένα της στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA αναλυτικά (μία-μία) ανά στοιχείο λιανικής πώλησης. Αυτή η υποχρέωση είναι και σε πραγματικό χρόνο;
Α Όχι, τα δεδομένα της παραπάνω περίπτωσης διαβιβάζονται έως ως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης τους, ανεξάρτητα αν διαβιβάζονται μέσω ERP.
29. Ε Για την επιχείρηση που διενεργεί συναλλαγές λιανικής και εμπίπτει στις εξαιρέσεις της ΠΟΛ.1002/2014 και έχει προαιρετικά ΦΗΜ μη αναβαθμισμένη θα έχει κυρώσεις για την μη αναβάθμιση – αντικατάσταση της;
Α Όχι.
30. Ε Η επιχείρηση που διενεργεί αποκλειστικά συναλλαγές χονδρικής σε κάθε περίπτωση δεν έχει την υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ.. Στην περίπτωση που έχει προαιρετικά ΦΗΜ έχει την υποχρέωση για αναβάθμιση – αντικατάσταση της;
Α Όχι.
31. Ε Για την επιχείρηση που διενεργεί αποκλειστικά συναλλαγές χονδρικής και έχει προαιρετικά ΦΗΜ θα έχει κυρώσεις για την μη αναβάθμιση – αντικατάσταση της;
Α Όχι.
32. Ε Η Επιχείρηση που διενεργεί αποκλειστικά συναλλαγές χονδρικής και έχει προαιρετικά ΦΗΜ μη αναβαθμισμένη από ποιο λογισμικό έχει υποχρέωση να διαβιβάζει δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Α Σε καμία περίπτωση δεν διαβιβάζει παραστατικά μέσω ΦΗΜ. Ειδικότερα στην περίπτωση που η επιχείρηση τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και έχει εκδώσει το προηγούμενο φορολογικό έτος πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια, διαβιβάζει παραστατικά είτε μέσω ERP, είτε μέσω Παρόχου. Στην περίπτωση που το προηγούμενο φορολογικό έτος έχει εκδώσει κάτω από πενήντα (50) τιμολόγια, μπορεί να διαβιβάζει παραστατικά και μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης. Στην περίπτωση που η επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα και έχει εκδώσει το προηγούμενο φορολογικό έτος πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια ή έχει ακαθάριστα έσοδα πάνω από 50.000 ευρώ, διαβιβάζει παραστατικά είτε μέσω ERP, είτε μέσω Παρόχου. Στην περίπτωση που το προηγούμενο φορολογικό έτος έχει εκδώσει κάτω από πενήντα (50) τιμολόγια, ή έχει ακαθάριστα έσοδα κάτω από 50.000 ευρώ, μπορεί να διαβιβάζει παραστατικά και μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης.
33. Ε Για την επιχείρηση που διενεργεί αποκλειστικά συναλλαγές χονδρικής και έχει προαιρετικά ΦΗΜ θα έχει κυρώσεις για την μη αναβάθμιση – αντικατάστασή της;
Α Όχι.
34. Ε Στην περίπτωση που επιχείρηση διαβιβάσει ένα Τύπο Παραστατικού στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και ενώ έχει πάρει ΜΑΡΚ εκ των υστέρων διαπιστωθεί ανακρίβεια στα αξιακά δεδομένα για το 2020 και 2021 θα έχει κυρώσεις;
Α Όχι, το έτος 2020 είναι έτος εκπαίδευσης και το 2021 είναι έτος ανοχής στις εκπρόθεσμες και ανακριβείς διαβιβάσεις. Πρωταρχικός στόχος του έργου είναι η δυνατότητα των επιχειρήσεων να μπορούν να διαβιβάζουν μέσω των τεσσάρων καναλιών διαβίβασης. Σε κάθε περίπτωση για το 2021 και έως την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος φορολογικού έτους 2021 οι επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν όλα τα δεδομένα τους με ακρίβεια σε σχέση με τα δεδομένα των βιβλίων τους και του Ε3.
35. Ε Στην περίπτωση που επιχείρηση για κάθε είδους συναλλαγή (χονδρική – λιανική, εμπορία – παροχή, ημεδαπής και αλλοδαπής) κατά τη διάρκεια έκδοσης παραστατικού η διαβίβαση δεν ολοκληρωθεί σε πραγματικό χρόνο και το παραστατικό δεν πάρει ΜΑΡΚ, η συναλλαγή παραμένει σε αναμονή έως την ολοκλήρωση της διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Α Όχι, ποτέ δεν σταματά συναλλαγή με αναμονή για χορήγηση ΜΑΡΚ. Σε κάθε περίπτωση η συναλλαγή συνεχίζεται κανονικά, η διαβίβαση ολοκληρώνεται επιτυχώς και λαμβάνει ΜΑΡΚ σε σύντομο δεύτερο χρόνο από τον πραγματικό χρόνο της συναλλαγής. Σε αυτές τις περιπτώσεις το παραστατικό εκδίδεται και διαβιβάζεται πάντα με διακριτή ένδειξη για την απώλεια διασύνδεσης και την απόκλιση από τον πραγματικό χρόνο συναλλαγής. Σε κάθε περίπτωση η παραπάνω ασυνέπεια διαβίβασης σε πραγματικό χρόνο (π.χ. απώλεια internet, διακοπή ρεύματος κ.α.) καταγράφεται σε σχέση με το πλήθος παραστατικών και τη συχνότητα που συμβαίνει.
36. Ε Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ και διενεργεί λιανικές συναλλαγές, έχει την υποχρέωση να διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA μέσω ΦΗΜ από την ημερομηνία αναβάθμισης ή αντικατάστασής της;
Α Όχι, η επιχείρηση έως την έκδοση σχετικής απόφασης που θα την υποχρεώνει να διαβιβάζει στο κανάλι των ΦΗΜ για την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, έχει την επιλογή να διαβιβάζει είτε αναλυτικά (μία-μία) μέσω ΦΗΜ, είτε συγκεντρωτικά ανά μήνα μέσω ERP και έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την έκδοση.
37. Ε Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ μπορεί να διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τις λιανικές συναλλαγές της με σύνοψη και χαρακτηρισμό ταυτόχρονα;
Α Ναι στην περίπτωση που στον ίδιο χρόνο διαβίβασης, διαβιβάζεται μέσω ERP και ο χαρακτηρισμός. Στην περίπτωση αυτή για την αποφυγή διπλής διαβίβασης εσόδων λιανικής, τα δεδομένα θα πρέπει να διαβιβάζονται μόνο σε ένα κανάλι διαβίβασης και συγκεκριμένα των ERP και όχι των ΦΗΜ. Σε κάθε περίπτωση η έκδοση του παραστατικού στις περιπτώσεις αυτές γίνονται μέσω ΦΗΜ και δεν μπορεί το ERP να αντικαταστήσει την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ. Μόνο η επιλογή πιστοποιημένου Παρόχου μπορεί να αντικαταστήσει την υποχρέωση της χρήσης ΦΗΜ.
38. Ε Επιχείρηση που έχει τη δυνατότητα και χρησιμοποιεί την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της ΑΑΔΕ, μπορεί να διαβιβάζει και μέσω ERP;
Α Ναι.
39. Ε Μπορεί η Επιχείρηση να διαβιβάσει αρχικό χαρακτηρισμό συναλλαγών για όλους τους Τύπους Παραστατικών και σε δεύτερο χρόνο να τον διορθώσει; Έως πότε και με ποιους τρόπους;
Α Ναι μπορεί, αλλά σε κάθε περίπτωση η νέα διαβίβαση πρέπει να γίνει έως την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος του φορολογικού έτους που αφορά. Ειδικότερα τη διόρθωση εκάστου χαρακτηρισμού συναλλαγών η Επιχείρηση μπορεί να την κάνει με δύο τρόπους, είτε να εντοπίσει τον Τύπο Παραστατικού και να τον διορθώσει ετεροχρονισμένα, είτε να το κάνει μέσω των Τύπων Παραστατικών «17.3 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εσόδων – Λογιστική Βάση» και «17.5 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εξόδων – Λογιστική Βάση» ανά περίπτωση διόρθωσης συγκεντρωτικά σε ετήσια βάση.
40. Ε Πώς μπορεί η Επιχείρηση να διαβιβάσει συνενωμένα παραστατικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Α Ειδικά στις Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης ελαιοτριβείου που συνηθίζουν να εκδίδουν συνενωμένα παραστατικά καθώς και για όλες τις άλλες περιπτώσεις έκδοσης συνενωμένων παραστατικών τα εν λόγω παραστατικά εκδίδονται ταυτόχρονα με διακριτές ενδείξεις παραστατικού. Για τους παραπάνω λόγους αρκεί να διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA διακριτά ανά Τύπο Παραστατικού και παίρνουν διαφορετικό ΜΑΡΚ.
41. Ε Ισχύουν τα κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης του άρθρου 71ΣΤ του ν.4172/2013, στην περίπτωση που τουλάχιστον ένας Λήπτης ηλεκτρονικού τιμολογίου δεν αποδέχεται να το παραλάβει ηλεκτρονικά;
Α Ναι ισχύουν, ανεξάρτητα αν ο Λήπτης το λάβει είτε ηλεκτρονικά είτε σε έντυπη μορφή.
42. Ε Μία Επιχείρηση πότε πρέπει να μπει στην ηλεκτρονική τιμολόγηση για να λάβει τα κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης του άρθρου 71ΣΤ του ν.4172/2013 για το φορολογικό έτος 2021;
Α Σύμφωνα με την περ. 6 του άρθρου 71ΣΤ του ν.4172/2013 μία επιχείρηση για να λάβει τα κίνητρα για το 2021 θα πρέπει να συνάψει σύμβαση και να εξουσιοδοτήσει Πάροχο έως το τέλος του 2020. Στην περίπτωση νέας επιχείρησης εντός του 2021, η δήλωση απαιτείται να υποβληθεί κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης εργασιών.
43. Ε Τι μπορεί να κάνει η Επιχείρηση που δεν έχει μπει στην ηλεκτρονική τιμολόγηση αλλά αποδέχεται τη λήψη ηλεκτρονικών τιμολογίων μέσω πιστοποιημένου Παρόχου για να πάρει τα κίνητρα ως Λήπτης;
Α Σύμφωνα με την περ. 3 του άρθρου 71ΣΤ του ν.4172/2013 μία επιχείρηση για να λάβει τα κίνητρα και συγκεκριμένα την μείωση του χρόνου παραγραφής από πέντε (5) σε τέσσερα (4) έτη, αρκεί να το δηλώσει στη Φορολογική Διοίκηση. Σε κάθε περίπτωση η παραπάνω δήλωση θα επιβεβαιώνεται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA από τη συναλλακτική δραστηριότητα της επιχείρησης σε σχέση με τα παραστατικά που λαμβάνει και αφορούν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω πιστοποιημένου Παρόχου.
44. Ε Μπορεί η Επιχείρηση που έχει μικτή δραστηριότητα (χονδρική και λιανική) να έχει πιστοποιημένο Πάροχο είτε μόνο για τη διενέργεια χονδρικών, είτε μόνο για τη διενέργεια λιανικών συναλλαγών;
Α Ναι αλλά δεν θα έχει τα κίνητρα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
45. Ε Μπορεί η Επιχείρηση που ασκεί είτε αποκλειστικά δραστηριότητα διενέργειας χονδρικών συναλλαγών είτε αποκλειστικά δραστηριότητα διενέργειας λιανικών συναλλαγών και έχει πιστοποιημένο Πάροχο να λάβει τα κίνητρα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης;
Α Ναι.
46. Ε Τι σημαίνει ότι μειώνονται τα έτη παραγραφής για το 2020, 2021 και 2022 για Επιχείρηση που είτε επιλεγεί να διαβιβάζει τα δεδομένα της μέσω πιστοποιημένου Παρόχου ως Εκδότης είτε αποδέχεται ηλεκτρονικά τιμολόγια μέσω πιστοποιημένου Παρόχου ως Λήπτης;
Α Στην περίπτωση Επιχείρησης – Εκδότη σημαίνει ότι τα φορολογικά έτη 2020, 2021 και 2022 παραγράφονται σε τρία (3), αντί σε πέντε (5). Συγκεκριμένα το 2020 παραγράφεται το 2024, το 2021 παραγράφεται το 2025 και το 2022 παραγράφεται το 2026. Αντίστοιχα το ίδιο συμβαίνει και για την Επιχείρηση – Λήπτη, σε αυτή την περίπτωση τα φορολογικά έτη 2020, 2021 και 2022 παραγράφονται στα τέσσερα (4) έτη αντί σε πέντε (5). Συγκεκριμένα το 2020 παραγράφεται το 2025, το 2021 παραγράφεται το 2026 και το 2022 παραγράφεται το 2027.
47. Ε Μπορεί ο πιστοποιημένος Πάροχος να διαβιβάζει συναλλαγές εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης μέσω Τύπων Παραστατικών Α1 – Α2 για επιχειρήσεις που ανήκουν στο όμιλό του;
Α Ναι.
48. Ε Πότε εκάστη διαβίβαση δεδομένων ολοκληρώνεται με επιτυχία στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Α Μόνο στην περίπτωση που πάρει ΜΑΡΚ χωρίς να απαιτείται η Επιχείρηση να το επιβεβαιώνει με άλλο τρόπο.
49. Ε Μπορεί Επιχείρηση να έχει εκδώσει φορολογικά στοιχεία πλην διακίνησης και να μην τα διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Α Όχι.
50. Ε Για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021 θα γίνεται συμφωνία των υποβαλλόμενων δηλώσεων και των αντίστοιχων δεδομένων των Ηλεκτρονικών Βιβλίων της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA;
Α Όχι. Στην πρώτη φάση λειτουργίας της πλατφόρμας για τα έτη 2020 και 2021 προκρίνεται η δυνατότητα των επιχειρήσεων να μπορούν να διενεργούν διαβιβάσεις συνόψεων παραστατικών και χαρακτηρισμούς συναλλαγών, και παράλληλα να επικαιροποιείται η σωστή λογιστικοποίηση δεδομένων μέσω της μοναδικοποίησης χαρακτηρισμού συναλλαγών ανά Τύπο Παραστατικού – Χαρακτηρισμού Συναλλαγών Εσόδων _ Εξόδων Στήλης 9 Αναλυτικού Βιβλίου – ΦΠΑ – Ε3.
51. Ε Με ποιο Τύπο Παραστατικού μπορεί η Επιχείρηση – Λήπτης να διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, έξοδα σχετικά με πληρωμή παραβόλων, και λοιπών επιβαρύνσεων π.χ. ΕΝΦΙΑ, επισυναπτόμενων εξόδων από δικηγορικά έξοδα (χαρτόσημα, μεγαρόσημα κ.α.);
Α Η Επιχείρηση μπορεί να διαβιβάζει τέτοιου είδους έξοδα που επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα μέσω του Τύπου Παραστατικού «13.30 Παραστατικά Οντότητας ως Αναγράφονται από την ίδια (Δυναμικό)» με χαρακτηρισμό Στήλης 9 «2.5 Γενικά Έξοδα χωρίς δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ (-) / (+)».
52. Ε Πώς διαβιβάζονται τα τραπεζικά έξοδα (π.χ. χρεωστικοί τόκοι) από Επιχείρηση – Λήπτη στην περίπτωση που η λογιστική εγγραφή καταχώρησης του εξόδου δεν περιλαμβάνει τα στοιχεία του προμηθευτή (την τράπεζα);
Α Σε κάθε περίπτωση τα έξοδα που έλαβε Επιχείρηση – Λήπτης από τις Επιχειρήσεις – Εκδότες που πήραν την εξαίρεση να διαβιβάζουν το σύνολο των εξόδων τους συγκεντρωτικά ανά μήνα για το 2020 και 2021, τα διαβιβάζει από τον Τύπο Παραστατικού «14.30 Παραστατικά Οντότητας ως Αναγράφονται από την ίδια (Δυναμικό)». Εξαιρετικά για την περίπτωση του παραπάνω ερωτήματος μπορεί να διαβιβάζει τα παραπάνω έξοδα από τον Τύπου Παραστατικού «13.30 Παραστατικά Οντότητας ως Αναγράφονται από την ίδια (Δυναμικό)», εναλλακτικά μπορεί να διαβιβάζεται και με «17.5 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εξόδων – Λογιστική Βάση» συγκεντρωτικά έως την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος.
53. Ε Πως διαβιβάζονται οι πιστωτικοί τόκοι που προέρχονται από τα πιστωτικά ιδρύματα για το 2020 – 2021 και αποτελούν έσοδα για τον Λήπτη και έξοδα για τον Εκδότη;
Α Ο Εκδότης – Πιστωτικό Ίδρυμα που έχει λάβει την εξαίρεση για το 2020 και 2021 μπορεί να διαβιβάζει τα έξοδα αυτά από είτε από τον Τύπο Παραστατικού «13.1 – Έξοδα – Αγορές Λιανικών Συναλλαγών ημεδαπής / αλλοδαπής», είτε από τον Τύπο Παραστατικού «13.30 Παραστατικά Οντότητας ως Αναγράφονται από την ίδια (Δυναμικό)». Ο Λήπτης – Επιχείρηση μπορεί να διαβιβάζει τα έσοδα αυτά από τον Τύπο Παραστατικού «11.1 – ΑΛΠ (Απόδειξη Λιανικής Πώλησης)». Τα παραπάνω ισχύουν μόνο για το 2020 και 2021.
54. Ε Σε ποιες περιπτώσεις διαβιβάζονται παραστατικά με Τύπο Παραστατικού 7.1 Συμβόλαιο – Έσοδο και σε ποιες περιπτώσεις με Τύπο Παραστατικού 15.1 Συμβόλαιο – Έξοδο;
Α Ο Τύπος Παραστατικού 7.1. Συμβόλαιο – Έσοδο ανήκει στην κατηγορία Α1 Αντικριζόμενα Παραστατικά Εκδότη ημεδαπής / αλλοδαπής και χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί τιμολόγιο και η Επιχείρηση Εκδότης χρησιμοποιεί το συμβόλαιο ως παραστατικό. Ειδικότερα χρησιμοποιείται στην περίπτωση που τουλάχιστον ένα ΑΦΜ από τους εκδότες είναι επιχείρηση και τουλάχιστον ένα ΑΦΜ από τους Λήπτες είναι επίσης επιχείρηση. Συνηθέστερο παράδειγμα χρήσης του 7.1 είναι η αγοροπωλησία ακινήτου μεταξύ επιχειρήσεων. Το παραπάνω αποτελεί επιλογή και όχι υποχρέωση. Εναλλακτικά ο Εκδότης μπορεί να διαβιβάζει μέσω Τύπου Παραστατικού 1.1 Τιμολόγιο Πώλησης. Με τις παραπάνω περιπτώσεις διαβιβάσεων (1.1 και 7.1) ο Εκδότης διαβιβάζει σύνοψη παραστατικού και για τον ίδιο και για το Λήπτη. Ο Τύπος Παραστατικού 15.1. Συμβόλαιο – Έξοδο ανήκει στην κατηγορία Β2 Αντικριζόμενα Παραστατικά Λήπτη ημεδαπής / αλλοδαπής και χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που ο ή οι πωλητές είναι ιδιώτες (μη υπόχρεοι στην τήρηση βιβλίων) και τουλάχιστον ένα ΑΦΜ από τους Λήπτες είναι Επιχείρηση. Συνηθέστερο παράδειγμα χρήσης του 15.1 είναι η αγοροπωλησία ακινήτου μεταξύ ιδιώτη – πωλητή και επιχείρησης – αγοραστή. Το παραπάνω αποτελεί υποχρέωση και όχι επιλογή, στην περίπτωση που ο Λήπτης δεν έχει άλλο παραστατικό σχετικό με την εν λόγω συναλλαγή. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται για την ίδια συναλλαγή να διαβιβάζονται και τα δύο ταυτόχρονα, διότι θα έχουμε την ίδια συναλλαγή σε δύο Τύπους Παραστατικών με διπλή ενημέρωση εξόδων για το Λήπτη. Για αποφυγή ασυνεπειών προκρίνεται μεταξύ επιχειρήσεων η χρήση του Τύπου Παραστατικού 1.1 Τιμολόγιο Πώλησης.
55. Ε Σε ποιες περιπτώσεις ενοικίων διαβιβάζονται παραστατικά με Τύπο Παραστατικού 1.1 Τιμολόγιο Πώλησης είτε 2.1 Τιμολόγιο Παροχής, 8.1 Ενοίκιο – Έσοδο και σε ποιες περιπτώσεις με Τύπο Παραστατικού 16.1 Ενοίκιο – Έξοδο;
Α Ο Τύπος Παραστατικού 8.1 Ενοίκιο – Έσοδο ανήκει στην κατηγορία Α1 Αντικριζόμενα Παραστατικά Εκδότη ημεδαπής / αλλοδαπής και χρησιμοποιείται στην περίπτωση που ο Εκδότης και ο Λήπτης είναι Επιχειρήσεις και η συναλλαγή δεν έχει ΦΠΑ. Αντίθετα όταν η συναλλαγή έχει ΦΠΑ εκδίδεται τιμολόγιο με διαβίβαση είτε μέσω Τύπου Παραστατικού 1.1 Τιμολόγιο Πώλησης είτε μέσω 2.1 Τιμολόγιο Παροχής. Συνηθέστερο παράδειγμα χρήσης του 8.1 είναι η είσπραξη ενοικίου χωρίς ΦΠΑ είτε με μετρητά όπου εκδίδεται απόδειξη είσπραξης είτε μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό όπου το παραστατικό είναι το καταθετήριο της τράπεζας. Σύμφωνα με την παραπάνω περίπτωση ο Εκδότης διαβιβάζει σύνοψη παραστατικού και για τον ίδιο και για το Λήπτη. Ο Τύπος Παραστατικού 16.1. Ενοίκιο – Έξοδο ανήκει στην κατηγορία Β2 Αντικριζόμενα Παραστατικά Λήπτη ημεδαπής / αλλοδαπής και χρησιμοποιείται μόνο στις περιπτώσεις που ο ιδιοκτήτης του ακινήτου είναι ιδιώτης (μη υπόχρεος στην τήρηση βιβλίων) και ο Λήπτης είναι Επιχείρηση. Συνηθέστερο παράδειγμα χρήσης του 16.1 είναι η είσπραξη ενοικίου είτε με μετρητά όπου εκδίδεται απόδειξη είσπραξης, είτε μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό όπου το παραστατικό είναι το καταθετήριο της τράπεζας. Σύμφωνα με την παραπάνω περίπτωση μόνο ο Λήπτης διαβιβάζει σύνοψη παραστατικού. Το παραπάνω αποτελεί υποχρέωση και όχι επιλογή. Σε κάθε περίπτωση δεν διαβιβάζεται ταυτόχρονα και Τύπος Παραστατικού 8.1 Ενοίκιο – Έσοδο και ο Τύπος Παραστατικού 16.1 Ενοίκιο – Έσοδο από το Λήπτη, διότι θα έχουμε για την ίδια συναλλαγή δύο Τύπους Παραστατικών με διπλή ενημέρωση εξόδων για το Λήπτη. Στις περιπτώσεις Τύπων Παραστατικών 8.1 και 16.1 η Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση διαβίβασής δημιουργεί δικούς της Α/Α παραστατικού με διαδοχική αύξουσα αρίθμηση και στη Σειρά επιλέγει μηδέν στην περίπτωση που αυτή δεν υφίσταται.
56. Ε Σε ποιες περιπτώσεις διαβιβάζονται παραστατικά με Τύπο Παραστατικού 6.1 Στοιχείο Αυτοπαράδοσης και σε ποιες περιπτώσεις με Τύπο Παραστατικού 6.2 Στοιχείο Ιδιοχρησιμοποίησης;
Α Οι Τύποι Παραστατικών 6.1 Στοιχείο Αυτοπαράδοσης (αφορά πώληση ειδών) και 6.2 Στοιχείο Ιδιοχρησιμοποίησης (αφορά παροχή υπηρεσιών) έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για σκοπούς απόδοσης του ΦΠΑ αυτοπαράδοσης. Στην περίπτωση χρήσης εμπορεύματος ως παγίου ή ως εξόδου, η διόρθωση χαρακτηρισμού γίνεται είτε διακριτά ανά Τύπο Παραστατικού που αφορά, είτε συγκεντρωτικά πριν την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος μέσω του Τύπου Παραστατικού «17.5 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εξόδων – Λογιστική Βάση».