1723/179088/2020
Καθορισμός των λεπτομερειών εφαρμογής του μέτρου της απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592

Αριθμ. 1723/179088/2020

(ΦΕΚ Β’ 2764/07-07-2020)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ-ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου 1 παρ. 2β του ν.δ. 243/1969 «Περί βελτιώσεως και προστασίας της αμπελουργικής παραγωγής» (Α’ 144).
β) Της παρ. 2 του άρθρου 62, της παρ. 46 και του προτελευταίου εδαφίου του άρθρου 64 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’32).
γ) Του ν. 2969/2001 «Αιθυλική αλκοόλη και αλκοολούχα προϊόντα» (Α’ 281).
δ) Του ν. 2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (Α’ 265).
ε) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98).
στ) Του π.δ. υπ’αρ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).
ζ) Της υπ’ αρ. 243/14-01-2020 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση Αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή (Β’ 36).
η) Του π.δ. 142/2017 (Α’181) «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών.
θ) Της υπ’ αρ. Δ.ΟΡΓ.Α 1036960 ΕΞ 2017 (Β’ 968) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».
ι) Της υπ’ αρ. 339/18-07-2019 (Β’ 3051) κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο».

2. Τους Κανονισμούς:
α) (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, (ΕΕ L 347/20-122013) «για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) υπ’ αρ. 922/72, (ΕΟΚ) υπ’ αρ. 234/79, (ΕΚ) υπ’ αρ. 1037/2001 και (ΕΚ) υπ’ αρ. 1234/2007 του Συμβουλίου».
β) (EE) υπ’αρ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου L 347/20-12-2013 «σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) υπ’ αρ. 352/78, (ΕΚ) υπ’ αρ. 165/94, (ΕΚ) υπ’ αρ. 2799/98, (ΕΚ) υπ’ αρ. 814/2000, (ΕΚ) υπ’ αρ. 1290/2005 και (ΕΚ) υπ’ αρ. 485/2008 του Συμβουλίου». γ) (ΕΕ) υπ’αρ. 2016/1149 της Επιτροπής L 190/15-7-2016 «για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/ 2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα εθνικά προγράμματα στήριξης στον αμπελοοινικό τομέα και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 555/2008 της Επιτροπής».
δ) (ΕΕ) 2016/1150 της Επιτροπής L 190/15-7-2016 «για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα εθνικά προγράμματα στήριξης του αμπελοοινικού τομέα».
ε) Του (Ε.Ε) υπ’ αρ. 2018/273 κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού της Επιτροπής (ΕΕ 58/28.02.2018) «για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το καθεστώς αδειοδότησης αμπελοφυτεύσεων, το αμπελουργικό μητρώο, τα συνοδευτικά έγγραφα και την πιστοποίηση, τα βιβλία εισερχομένων και εξερχομένων, τις υποχρεωτικές δηλώσεις, τις κοινοποιήσεις και τη δημοσίευση κοινοποιηθεισών πληροφοριών, και τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) υπ’αρ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τους σχετικούς ελέγχους και κυρώσεις, την τροποποίηση των κανονισμών της Επιτροπής (ΕΚ) υπ’αρ. 555/ 2008, (ΕΚ) υπ’ αρ. 606/2009 και (ΕΚ) υπ’ αρ. 607/2009 και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’αρ. 436/2009 της Επιτροπής και του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/560 της Επιτροπής».
στ) Του (Ε.Ε) υπ’αρ. 2018/274 Εκτελεστικού κανονισμού της Επιτροπής (ΕΕ L 58/60/28.02.2018) «για τη θέσπιση κανόνων σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΕ) υπ’αρ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου  όσον  αφορά  το  καθεστώς  αδειοδότησης αμπελοφυτεύσεων, την πιστοποίηση, το βιβλίο εισερχομένων και εξερχομένων, τις υποχρεωτικές δηλώσεις και τις κοινοποιήσεις, και του κανονισμού (ΕΕ) υπ’αρ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τους συναφείς ελέγχους, και για την κατάργηση του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2015/561 της Επιτροπής». ζ) (ΕΕ) υπ’ αρ. 2020/592 της Επιτροπής L 140/4-52020 «σχετικά με προσωρινά έκτακτα μέτρα παρέκκλισης από ορισμένες διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της διαταραχής της αγοράς  στον  τομέα  των  οπωροκηπευτικών  και  στον αμπελοοινικό τομέα λόγω της πανδημίας COVID-19 και των μέτρων που συνδέονται με αυτήν».
η) Του Καν(ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ «Γενικός Κανονισμός για την προστασία δεδομένων».

3. Την υπ’αρ. 2454/235853/20-09-2019 κοινή απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Θέσπιση των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των Κανονισμών (ΕΚ) υπ’ αρ. 1308/2013, (Ε.Ε) υπ’ αρ. 2018/273 και (Ε.Ε) υπ’ αρ. 2018/274 σχετικά με τη διαχείριση του αμπελουργικού δυναμικού» (Β’ 3645).

4. Την υπ’αρ. 2453/235950/20-9-2019 κοινή απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των Καν.(ΕΕ) 2018/273 και του Καν.(ΕΕ) 2018/274 όσον αφορά τις δηλώσεις παραγωγής, επεξεργασίας, εμπορίας και αποθεμάτων στον αμπελοοινικό τομέα» (Β’ 3673).

5. Το από 01-03-2019 κατατεθειμένο στη Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εθνικό «Πρόγραμμα Στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 2019-2023» σύμφωνα με τον Καν. (ΕΚ) 1308/ 2013 του Συμβουλίου, όπως κάθε φορά ισχύει.

6. Την υπ’ αρ. 873/177732 εισήγηση του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ. 5 περίπτ. ε του ν. 4270/2014 (Α’143).

7. Την Γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών.

8. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη συνολικού ύψους 17.500.1 €, για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής για την υλοποίηση του προγράμματος «ΑΠΟΣΤΑΞΗ ΟΙΝΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΡΙΣΗΣ» συγχρηματοδοτούμενου από το Ε.Γ.Τ.Ε., η οποία θα βαρύνει τις πιστώσεις της ΣΑΕ 082/2 του ΠΔΕ του ΥΠΑΑΤ,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός

Με την παρούσα καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες για την υλοποίηση του μέτρου στήριξης που αφορά στην απόσταξη οίνου σε περίπτωση κρίσης, σύμφωνα με το άρθρο 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592 της Επιτροπής (εφεξής «πρόγραμμα»). Ειδικότερα, καθορίζονται οι αρμόδιες αρχές, η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων, η διαδικασία αξιολόγησης, βαθμολόγησης και κατάταξης, οι διοικητικοί έλεγχοι, η διαδικασία έγκρισης καθώς και η διαδικασία καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης.

Άρθρο 2
Αρμόδιες αρχές

Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης ως αρμόδιες αρχές ορίζονται:
1. Η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων, της Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.) είναι αρμόδια για την εισήγηση έκδοσης υπουργικών αποφάσεων, λεπτομερειών εφαρμογής του προγράμματος και σχετικών εγκυκλίων, για την τελική κατάταξη των αιτήσεων των εν δυνάμει δικαιούχων στο σύνολο της χώρας βάσει της βαθμολογίας των κριτηρίων προτεραιότητας, μετά την έγκριση της επιλεξιμότητας της αίτησης και των λοιπών στοιχείων από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, καθώς και την εισήγηση έκδοσης υπουργικών αποφάσεων έγκρισης ή απόρριψης επιλέξιμων αιτήσεων για ένταξη στο πρόγραμμα.
2. To Τμήμα Ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακών Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, είναι αρμόδιο για: α) την ανάπτυξη και την ορθή λειτουργία της ψηφιακής υπηρεσίας υποβολής αιτήσεων για την απόσταξη οίνου από τους ενδιαφερόμενους, β) την υλοποίηση των λειτουργικών απαιτήσεων, όπως αυτές διατυπώνονται από τη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων, γ) την αποστολή στη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων της κατάταξης των αιτούντων ανάλογα με τη βαθμολόγησή τους και σύμφωνα με τα κριτήρια προτεραιότητας, δ) τη διαχείριση της λειτουργίας της ενημέρωσης των αιτούντων όποτε απαιτείται και ε) την έγκαιρη αποστολή στη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων των απαιτούμενων αναφορών.
3. Τα Περιφερειακά Κέντρα Προστασίας Φυτών, Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου του ΥΠ.Α.Α.Τ. (ΠΚΠΦΠ και ΦΕ), μέσω των υπαλλήλων που θα οριστούν ως αρμόδιοι από τον Προϊστάμενό τους, συμμετέχουν στη δειγματοληψία των οίνων κατά την εκκίνησή τους από τον χώρο αποθήκευσης και τη χημική ανάλυση αυτών, στην εισαγωγή των δικαιολογητικών στην ηλεκτρονική υπηρεσία της απόσταξης οίνου του ΥΠΑΑΤ και στην έγκριση των αιτημάτων πληρωμής των δικαιούχων.
4. Οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (Δ.Α.Ο.Κ.) είναι αρμόδιες για τον διοικητικό έλεγχο ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις ενωσιακές και εθνικές διατάξεις για τον αμπελοοινικό τομέα (υποβολή δηλώσεων συγκομιδής, παραγωγής, δηλώσεων αποθεμάτων, τήρηση βιβλίων εισερχομένων και εξερχομένων κ.α), για τον επιτόπιο έλεγχο πριν την έγκριση της αίτησης ένταξης των εν δυνάμει δικαιούχων, για τον έλεγχο των αποθεμάτων (δεξαμενές, βιβλία αποθήκης) σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 1. της παρούσας, για τη διενέργεια πρωτοβάθμιων επιτόπιων ελέγχων μετά την ένταξη στο πρόγραμμα και για τη δειγματοληψία του προς απόσταξη οίνου και για την έκδοση συνοδευτικού εγγράφου κατά την έξοδό του από τον χώρο αποθήκευσης.
5. Αρμόδια αρχή πληρωμών ορίζεται ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 2637/1998. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε είναι επίσης αρμόδιος για τους δευτεροβάθμιους ελέγχους και την καταβολή της ενίσχυσης, καθώς και την ανάκτηση τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
6. Η Γενική Διεύθυνση Γενικού Χημείου του Κράτους (Γ.Χ.Κ.) δια των κατά τόπους αρμοδίων Χημικών Υπηρεσιών και η Γενική Δ/νση Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. δια των κατά τόπους αρμοδίων Τελωνειακών Υπηρεσιών, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), είναι αρμόδιες για την εποπτεία και τον έλεγχο των διαδικασιών που θα λάβουν χώρα στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας. Ειδικότερα οι διαδικασίες αυτές αφορούν στην αποστολή, τον έλεγχο, τη δειγματοληψία και την εργαστηριακή εξέταση των προς απόσταξη οίνων (ως πρώτων υλών), στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας καθώς και τη δειγματοληψία και την εργαστηριακή εξέταση της παραγόμενης αιθυλικής αλκοόλης στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας συντασσόμενων των προβλεπόμενων κατά περίπτωση διοικητικών εγγράφων και παραστατικών. Επιπλέον, οι αρμοδιότητες των, κατά τα ανωτέρω, Υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. αφορούν, κατά λόγο αρμοδιότητας, στους σχετικούς ελέγχους και διατυπώσεις κατά τη μεταφορά, παραλαβή, αποθήκευση, παράδοση και διάθεση της αιθυλικής αλκοόλης, όπως οι έλεγχοι αυτοί προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.

Άρθρο 3
Στόχοι του Προγράμματος

1. Το πρόγραμμα της απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης αφορά στην αντιμετώπιση των σοβαρών διαταραχών της αγοράς στον αμπελοοινικό τομέα για λόγους που σχετίζονται με την κρίση που προκάλεσε η πανδημία COVID-19.
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται στο σύνολο της χώρας, με στρατηγικούς στόχους:
α) την απομάκρυνση από την αγορά ορισμένων ποσοτήτων οίνου, που δεν διατίθενται στο εμπόριο και δεν μπορούν να αποθεματοποιηθούν,
β) την αποσυμφόρηση των οινοποιείων ενόψει της έναρξης της νέας αμπελουργικής περιόδου,
γ) βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των οινοπαραγωγών.

2. Οι ποσοτικοί στόχοι του προγράμματος είναι η απομάκρυνση από την αγορά ιδιοπαραγόμενων οίνων που βρίσκονται σε δεξαμενές:
α) χωρίς γεωγραφική ένδειξη, σε ποσοστό 70% επί του συνόλου των αιτούμενων προς απόσταξη οίνων
β) με γεωγραφική ένδειξη, σε ποσοστό 20% επί του συνόλου των αιτούμενων προς απόσταξη οίνων
γ) γλυκύς οίνος, σε ποσοστό 10% επί του συνόλου των αιτούμενων προς απόσταξη οίνων

3. Συγκεκριμένα οι οινοπαραγωγοί που επιθυμούν να παραδώσουν, προς απόσταξη, ποσότητα οίνου της παραγωγής τους, η οποία βρίσκεται σε δεξαμενή/ές, σε εγκεκριμένο μόνο οινοπνευματοποιείο Β’κατηγορίας, στο πλαίσιο εφαρμογής του εν λόγω προγράμματος, συνάπτουν ένα ή περισσότερα συμφωνητικά απόσταξης (Υπόδειγμα 1) δηλώνοντας κατά κατηγορία οίνου τις ποσότητες που θέλουν να αποστάξουν. Το/α συμφωνητικό/ά απόσταξης υποβάλλονται ηλεκτρονικά κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης ένταξης. Το εγκεκριμένο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας δίνει αύξοντα αριθμό σε κάθε συμφωνητικό που συνάπτει, ο οποίος αριθμός αναγράφεται και στο συμφωνητικό και δημιουργούν αρχεία σε μορφή excel στα οποία καταχωρούνται τα πλήρη στοιχεία των συμφωνητικών (αύξων αριθμός, στοιχεία οινοπαραγωγού, ποσότητα οίνου προς απόσταξη κατά κατηγορία οίνου, λοιπά στοιχεία). Το αρχείο των συμφωνητικών που θα συναφθούν θα αποσταλεί, ηλεκτρονικά, στη Δ/νση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ.

4. Η αιθυλική αλκοόλη γεωργικής προέλευσης (ουδέτερη) που παράγεται από την απόσταξη, για την οποία παρέχεται στήριξη, κατά τα προβλεπόμενα στην παρούσα απόφαση, χρησιμοποιείται αποκλειστικά για βιομηχανικούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένης της απολύμανσης ή της φαρμακευτικής χρήσης, ή για ενεργειακούς σκοπούς, ώστε να αποφεύγεται η στρέβλωση του ανταγωνισμού, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592.

Άρθρο 4
Δικαιούχοι

Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592, δικαιούχοι της στήριξης, που χορηγείται για την απόσταξη οίνου, είναι οινοποιητικές επιχειρήσεις που παράγουν ή διαθέτουν στο εμπόριο τα προϊόντα που αναφέρονται παράρτημα VII μέρος II του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/2013, οργανώσεις οινοπαραγωγών, ενώσεις δύο ή περισσότερων παραγωγών, διεπαγγελματικές οργανώσεις.

Άρθρο 5
Επιλέξιμες δαπάνες

1. Επιλέξιμες για στήριξη, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592, είναι οι δαπάνες που συνδέονται με την παράδοση του οίνου σε οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας και με την απόσταξη του εν λόγω οίνου, ήτοι με την:
Ι. ποσότητα του οίνου που διατίθεται προς απόσταξη
ΙΙ. μεταφορά του οίνου σε οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας

2. Ο φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α) δεν είναι επιλέξιμος για στήριξη, βάσει του άρθρου 48 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2016/1149.

Άρθρο 6
Υπολογισμός επιλέξιμων δαπανών

Ο υπολογισμός της επιλέξιμης δαπάνης που συνδέεται με την παράδοση του οίνου στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας, πραγματοποιείται λαμβάνοντας υπόψη τα εξής, κατά περίπτωση:
1. Την κατηγορία του προς απόσταξη οίνου
2. Το χρώμα του
3. Τον αλκοολικό τίτλο %vol (λαμβάνεται υπόψη ο αλκοολικός τίτλος του αντιπροσωπευτικού δείγματος οίνου που λαμβάνεται κατά την είσοδο του εν λόγω οίνου στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας ή κάθε παρτίδας που παραδίδεται, αν η παράδοση γίνεται τμηματικά, από τους αρμόδιους υπαλλήλους της παρ. 2 του άρθρου 15 της παρούσας). Ο αλκοολικός τίτλος αναγράφεται με ακρίβεια ενός δεκαδικού ψηφίου.
4. Την απόσταση του οινοποιείου από το οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας. Συγκεκριμένα παραθέτουμε τους παρακάτω πίνακες:

Κατηγορία οίνου: Οίνος χωρίς Γεωγραφική ΈνδειξηΤιμή μονάδος αλκοολικού τίτλου %vol/hl €
Λευκός Οίνος4
Ερυθρός/Ερυθρωπός4,2
Οίνος χωρίς Γεωγραφική Ένδειξη
Λευκός  
Αλκοολικός τίτλος %vol Λευκός ΟίνοςΤιμή μονάδος αλκοολικού

τίτλου %vol/hl €

Τιμή αλκοολικού τίτλου %vol/hl €
10440
11444
12448
13452
Ερυθρός /ΕρυθρωπόςΟίνος χωρίς Γεωγραφική Ένδειξη
104,242
114,246,2
124,250,4
134,254,6
 

Κατηγορία οίνου

Λευκός Οίνος Τιμή μονάδος/ hl €Ερυθρός/ Ερυθρωπός Τιμή μονάδος/ hl €
Οίνος ΠΓΕ5759
 

 

Κατηγορία οίνου

Λευκός Οίνος και Ερυθρός/ Ερυθρωπός Τιμή μονάδος/ hl € 
Οίνος ΠΟΠ75
Γλυκύς Οίνος110
Απόσταση από οινοπνευματοποιείο (km)Τιμή μονάδος/hl €
0-2002
200-5003
>5004
Νησιά6

Άρθρο 7
Χρηματοδότηση του προγράμματος

1. Το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού ανέρχεται σε 25.000.000 ευρώ και καθορίζεται:
α) από τα διαθέσιμα κονδύλια σύμφωνα με το «Εθνικό Πρόγραμμα στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 20192023», όπως ισχύει για το οικονομικό έτος 2020, σε ποσοστό 30% και
β) από την εθνική συμμετοχή σε ποσοστό 70%.

2. Η Ενωσιακή συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος, ύψους 7.500.000 €, χορηγείται μέσω του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Προσανατολισμού και Εγγυήσεων.

3. Η εθνική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος, ύψους 17.500.000 €, θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ΣΑΕ 082/2.
Η ένταξη της δαπάνης εθνικής συμμετοχής έργου στο ΠΔΕ και η χρηματοδότηση του ΕΛΕΓΕΠ γίνεται ως ακολούθως:
Η καθ’ ύλην αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΑΑΤ υποβάλλει στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου όλα τα στοιχεία για την εγγραφή της εθνικής συμμετοχής στο ΠΔΕ (προϋπολογισμός, απαιτούμενες πιστώσεις) σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΠΔΕ, όπως κάθε φορά ισχύει. Μετά την έγκριση της σχετικής Συλλογικής Απόφασης (ΣΑ), η διάθεση χρηματοδότησης από το ΠΔΕ στον ΕΛΕΓΕΠ πραγματοποιείται ως ακολούθως: η αρμόδια Διεύθυνση του ΟΠΕΚΕΠΕ ενημερώνει την Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ για τις απαιτούμενες δαπάνες του έργου. Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ υποβάλλει σχετικό αίτημα χρηματοδότησης στη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Μετά την έγκριση της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ εκδίδει εντολή κατανομής προς την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) και ζητά τη μεταφορά του ποσού σε αναλυτικό λογαριασμό υπό τον ΕΛΕΓΕΠ, που τηρείται σε τραπεζικό Ίδρυμα με το οποίο συνεργάζεται ο ΟΠΕΚΕΠΕ.

Χρηματοδοτική Συμμετοχή (Προϋπολογισμός σε €)25.000.000
Ενωσιακή Συμμετοχή (ποσοστό 30%)7.500.000
Εθνική Συμμετοχή (ποσοστό 70%)17.500.000

Άρθρο 8
Διπλή χρηματοδότηση

Δεν υπάρχουν δράσεις ή ενέργειες που λαμβάνουν στήριξη στο πλαίσιο άλλων μέτρων της Ένωσης για το οικονομικό έτος 2019-2020.

Άρθρο 9
Κριτήρια επιλεξιμότητας αίτησης-Μη επιλέξιμες αιτήσεις

1. Η επιλεξιμότητα των αιτήσεων εξετάζεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:
α) ο προς απόσταξη οίνος έχει παραχθεί νόμιμα και σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν (ΕΕ) 1308/2013 από τον συγκεκριμένο οιναπαραγωγό και είναι ακόμα στην κατοχή του.
β) Ο ενδιαφερόμενος οινοπαραγωγός έχει υποβάλλει:
i) δηλώσεις συγκομιδής, παραγωγής και αποθεμάτων κατά τις δύο τελευταίες αμπελοοινικές περιόδους και αυτές είναι πλήρεις και ακριβείς,
ii) τηρεί βιβλία εισερχομένων εξερχομένων και αποθεμάτων, σύμφωνα με το άρθρο 147 παρ. 2 του Καν (ΕΕ) 1308/2013,
iii) συμφωνητικό απόσταξης οίνων της παρ. 3 του άρθρου 3 της παρούσας,
iv) έντυπο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον υπολογισμό της χιλιομετρικής απόστασης από τον χώρο αποθήκευσης του οίνου μέχρι τον χώρο των εγκαταστάσεων του οινοπνευματοποιείου Β΄ κατηγορίας σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στο συμφωνητικό απόσταξης

2. Δεν είναι επιλέξιμες οι αιτήσεις που αφορούν σε εν δυνάμει δικαιούχους:
α) που δεν έχουν τηρήσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις ενωσιακές και εθνικές διατάξεις για τον αμπελοοινικό τομέα (υποβολή δηλώσεων συγκομιδής, παραγωγής, δηλώσεων αποθεμάτων, τήρηση βιβλίων εισερχομένων εξερχομένων αποθεμάτων, κ.α)
β) που έχουν στην κατοχή τους παράνομες φυτεύσεις και αμπελουργικές εκτάσεις που έχουν φυτευτεί χωρίς την άδεια που προβλέπεται στο άρθρο 71 του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1308/2013,
γ) με αιτήσεις ένταξης νομικών προσώπων τα οποία δεν έχουν συσταθεί έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης και με αιτήσεις ένταξης φυσικών προσώπων τα οποία δεν έχουν πραγματοποιήσει έναρξη επιτηδεύματος έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης,
δ) σε περιπτώσεις απόσταξης οίνου που έχει περατωθεί πριν την υποβολή της αίτησης ένταξης στο πρόγραμμα από τον δικαιούχο.

Άρθρο 10
Κριτήρια προτεραιότητας

1. Στην περίπτωση του σημείου β της παρ. 1 του άρθρου 12 της παρούσας για την έγκριση των επιλέξιμων αιτήσεων ορίζονται τα αντικειμενικά και μη μεροληπτικά κριτήρια της παρ. 2 του παρόντος, με σκοπό να υπηρετήσουν τους στρατηγικούς στόχους του προγράμματος, όπως αυτοί περιγράφονται στο άρθρο 3 και μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων κονδυλίων του προγράμματος.

2. Τα κριτήρια προτεραιότητας είναι τα εξής:
α) κριτήριο Α: Το ύψος της δήλωσης παραγωγής οίνου 2019
Οι οινοπαραγωγοί ανάλογα με το ύψος της δήλωσης παραγωγής οίνου 2019, μοριοδοτούνται σύμφωνα με τον πίνακα 1 της παραγράφου 3.
β) κριτήριο Β: Το ύψος των αποθεμάτων της έκτακτης καταγραφής του 2020
Οι οινοπαραγωγοί ανάλογα με το ύψος των αποθεμάτων τους της έκτακτης καταγραφής του 2020 μοριοδοτούνται σύμφωνα με τον πίνακα 2 της παραγράφου 3.
γ) κριτήριο Γ: Το ποσοστό του προς απόσταξη οίνου σε σχέση με τα δηλωμένα αποθέματα του 2020
Οι οινοπαραγωγοί ανάλογα με το ποσοστό του προς απόσταξη οίνου σε σχέση με τα δηλωμένα αποθέματά του, μοριοδοτούνται σύμφωνα με τον πίνακα 3 της παραγράφου 3

3. Τα κριτήρια προτεραιότητας ένταξης στο πρόγραμμα είναι ισότιμα και αναλύονται στους κατωτέρω πίνακες:

ΠΙΝΑΚΑΣ 1 ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ Α (ΥΨΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΙΝΟΥ)

Α/ΑΚΡΙΤΗΡΙΟ Α 

Συντελεστής Συμμόρφωσης

 ΥΨΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΙΝΟΥ (δήλωση παραγωγής οίνου 2019)
1Παραγωγή έως και 200 hl20
2Παραγωγή από 200,0-500 hl40
3Παραγωγή από 500,0-5000 hl60
4Παραγωγή από 5000,0-10.000 hl80
5Παραγωγή >10.000 hl100

ΠΙΝΑΚΑΣ 2 ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ Β (ΥΨΟΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΟΙΝΟΥ)

Α/ΑΚΡΙΤΗΡΙΟ ΒΣυντελεστής Συμμόρφωσης
ΥΨΟΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΟΙΝΟΥ (δήλωση αποθεμάτων 2020)
1Αποθέματα από 50-150 hl40
2Αποθέματα από 150,0-500 hl60
3Αποθέματα από 500,0-1000 hl80
4Αποθέματα > 1000,0 hl100

ΠΙΝΑΚΑΣ 3 ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ Γ (ΠΟΣΟΣΤΟ ΟΙΝΟΥ ΠΡΟΣ ΑΠΟΣΤΑΞΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ %)

Α/ΑΚΡΙΤΗΡΙΟ Γ 

Συντελεστής Συμμόρφωσης

 ΠΟΣΟΣΤΟ ΟΙΝΟΥ ΠΡΟΣ ΑΠΟΣΤΑΞΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ %
10-1020
210,0-2040
320,0-3060
430,0-4080
540,0-50100

Στον παρακάτω πίνακα δίνεται παράδειγμα του τρόπου υπολογισμού της συνολικής βαθμολογίας κατάταξης που θα λαμβάνει μία αίτηση:

Αρ. Αίτησης 

Κριτήρια προτεραιότητας

Συντελεστής Συμμόρφωσης
 

 

 

 

001

Κριτήριο Α
Παραγωγή από 500,0 – 5000 hl
 

60

Κριτήριο Β
Αποθέματα από 500,0 – 1000 hl
 

80

Κριτήριο Γ
Ποσοστό οίνου προς απόσταξη επί των αποθεμάτων 15%
 

40

 ΣΥΝΟΛΟ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ (Α+Β+Γ)180

4. Σε περίπτωση μη επαρκών κονδυλίων για την κάλυψη όλων των ποσοτήτων οίνου προς απόσταξη, τις οποίες έχουν αιτηθεί οι εν δυνάμει δικαιούχοι, προκρίνονται μόνο οι επιλέξιμες αιτήσεις που αφορούν στη σειρά κατάταξης των αιτήσεων σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα, κατά φθίνουσα σειρά και μέχρι την κάλυψη των διαθέσιμων κονδυλίων ανά κατηγορία οίνου και λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια της παρ. 5 του άρθρου 13 της παρούσας. Σε περίπτωση ισοβαθμίας αιτήσεων που διεκδικούν μία θέση ένταξης, προτεραιότητα χορηγείται στον εν δυνάμει δικαιούχο με τη μεγαλύτερη ποσότητα οίνου προς απόσταξη (ανά κατηγορία οίνου).

Άρθρο 11
Υποβολή αιτήσεων

1. Οι ενδιαφερόμενοι, για ένταξη στο πρόγραμμα, οινοπαραγωγοί υποβάλλουν υποχρεωτικά πριν την υποβολή της αίτησης για ένταξη στο πρόγραμμα, στην ψηφιακή υπηρεσία του ΥΠ.Α.Α.Τ. δήλωση αποθεμάτων, επιλέγοντας στις ενέργειες την «απόσταξη». Δηλώνουν τα αποθέματα μόνο της παραγωγής τους, τα οποία κατείχαν έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, στις αποθήκες τους.

2. Στη συνέχεια υποβάλουν αίτηση-υπεύθυνη δήλωση, για ένταξη στο πρόγραμμα, ηλεκτρονικά, μέσω της αντίστοιχης ψηφιακής υπηρεσίας που βρίσκεται στην ιστοσελίδα του ΥΠ.Α.Α.Τ., από την 6η Ιουλίου έως και την 12η Ιουλίου 2020.
Η αίτηση είναι αποδεκτή μόνο όταν έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα και όταν αυτή συνοδεύεται (ηλεκτρονική επισύναψη) από όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, του Παραρτήματος ΙΑ. Μη ορθή επισύναψη των δικαιολογητικών, που αφορούν στα κριτήρια επιλεξιμότητας, επιφέρει οριστική απόρριψη της αίτησης.

3. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν ανά Α.Φ.Μ. φυσικού ή νομικού προσώπου, μόνο μία αίτηση ένταξης και η αίτηση ένταξης αυτή αφορά μία ή/και περισσότερες κατηγορίες οίνου και ανταποκρίνεται σε ένα ή/και περισσότερα συμφωνητικά.

4. Με την υποβολή της αίτησης ένταξης, ο εν δυνάμει δικαιούχος αποδέχεται ότι τα στοιχεία του θα δημοσιοποιηθούν σύμφωνα με το άρθρο 111 του Κανονισμού (EE) υπ’ αρ. 1306/2013 και ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρχές ελέγχου και διερεύνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή της Χώρας. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι κείμενες διατάξεις περί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Άρθρο 12
Έλεγχος των αιτήσεων ένταξης τελική κατάταξη αυτών

1. Ο έλεγχος των αιτήσεων ένταξης πραγματοποιείται ως εξής:
α) από την 13η Ιουλίου έως την 17η Ιουλίου 2020, πραγματοποιείται διοικητικός και επιτόπιος έλεγχος από τις κατά τόπους ΔΑΟΚ. Ο έλεγχος των δικαιολογητικών και των κριτηρίων επιλεξιμότητας είναι δυνατόν να διενεργηθεί από περισσότερες από μία ΔΑΟΚ, όταν η έδρα της επιχείρησης είναι διαφορετική από την εγκατάσταση αποθήκευσης του οίνου ή/και υπάρχουν περισσότερες από μία αποθήκες οίνου προς απόσταξη για τον συγκεκριμένο υπό ένταξη οινοπαραγωγό. Ο έλεγχος είναι λεπτομερής και αφορά τα κριτήρια επιλεξιμότητας, όπως αναγράφονται στο άρθρο 9 παράγραφος 1 της παρούσας. Πραγματοποιείται στο 100% των υποβληθεισών αιτήσεων ένταξης. Ο διοικητικός έλεγχος πραγματοποιείται μέσω των ψηφιακών υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ των δηλώσεων συγκομιδής, παραγωγής και αποθεμάτων και άλλων υπηρεσιών εφόσον κριθούν απαραίτητες και μέσω των δικαιολογητικών τα οποία έχει επισυνάψει ο ενδιαφερόμενος. Στους επιτόπιους ελέγχους ελέγχονται τα βιβλία εισερχόμενων, εξερχόμενων και αποθεμάτων τα οποία τηρούνται σύμφωνα με το άρθρο 147 παρ. 2 του Καν (ΕΕ) 1308/2013. Επιτόπιος έλεγχος πραγματοποιείται στους χώρους αποθήκευσης των ποσοτήτων οίνου προς απόσταξη για τη διαπίστωση αφενός της ύπαρξης του και αφετέρου της θέσης του σε δεξαμενές, σύμφωνα και με τα αναγραφόμενα στην αίτηση ένταξης. Μετά από τους παραπάνω ελέγχους και εφόσον διαπιστωθούν αποκλίσεις από τις δηλωμένες ποσότητες, οίνου πχ ως προς τον όγκο ή την προέλευση, είναι δυνατόν να προκύψει μείωση της ποσότητας οίνου προς απόσταξη, η οποία καταχωρείται στην ψηφιακή υπηρεσία της απόσταξης οίνου από τον αρμόδιο υπάλληλο της ΔΑΟΚ.
β) από την 17η Ιουλίου έως 20η Ιουλίου 2020 πραγματοποιείται  έλεγχος  των  κριτηρίων  προτεραιότητας και βαθμολόγηση των επιλέξιμων μόνο αιτήσεων, βάσει των κριτηρίων του άρθρου 10 της παρούσας. Το αρμόδιο Τμήμα Ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακών Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠ.Α.Α.Τ. προβαίνει σε κατάταξη των αιτήσεων με βάση το σύνολο των βαθμών που έχουν λάβει κατά φθίνουσα σειρά ανά κατηγορία οίνου και ενημερώνει ηλεκτρονικά τους αιτούντες για την βαθμολογία. Εγκρίνονται οι επιλέξιμες αιτήσεις με φθίνουσα σειρά βάσει βαθμολογίας και μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων κονδυλίων έως την 20η Ιουλίου 2020.
Οι εν δυνάμει δικαιούχοι μπορούν να ενημερώνονται μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας της απόσταξης με τους κωδικούς του taxisnet για την πορεία της αίτησης τους καθ’ όλη τη διάρκεια των ελέγχων.

2. Εάν οι επιλέξιμες αιτήσεις για απόσταξη οίνου αντιστοιχούν σε ύψος προϋπολογισμού μικρότερο από τον διαθέσιμο, τότε εγκρίνονται όλες οι επιλέξιμες αιτήσεις.

3. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου της αίτησης δύναται να διορθωθούν προφανή λάθη με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών, όπως επίσης και να αναζητηθούν περαιτέρω διευκρινίσεις/στοιχεία, εφόσον κριθεί αναγκαίο από τη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠ.Α.Α.Τ τα οποία όμως αποστέλλονται υποχρεωτικά σε αυτήν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προκειμένου να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση της αίτησης και η έκδοση σχετικής απόφασης έγκρισης, εντός των προβλεπόμενων ημερομηνιών.

Άρθρο 13
Ενστάσεις

1. Οι απορριπτόμενοι ενημερώνονται ηλεκτρονικά μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας της απόσταξης για τους λόγους απόρριψής τους.
Από την 20η Ιουλίου έως 21η Ιουλίου 2020 οι ενδιαφερόμενοι των οποίων οι αιτήσεις απορρίπτονται ή/και διαφωνούν με τα αποτελέσματα των ελέγχων των προηγούμενων σταδίων, δύνανται να υποβάλουν ένσταση μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας, συμπληρώνοντας συγκεκριμένη φόρμα, όπου παραθέτουν τους λόγους ένστασής τους σχετικά με τα αποτελέσματα του ελέγχου ή/και τον πίνακα κατάταξης βάσει της βαθμολογίας τους, προσκομίζοντας τα απαραίτητα αποδεικτικά δικαιολογητικά.

2. Διόρθωση ή προσκόμιση δικαιολογητικών που αφορούν στα κριτήρια επιλεξιμότητας δεν δύναται να προσκομιστούν στη διαδικασία της ένστασης.

3. Οι ενστάσεις εξετάζονται από τις αρμόδιες ΔΑΟΚ, από την 22η Ιουλίου έως την 24η Ιουλίου 2020. Τα αποτελέσματα εμπεριέχονται στην τελική κατάσταση επιλέξιμων αιτήσεων.

4. Μετά το πέρας της εξέτασης των ενστάσεων των απορριπτόμενων αιτήσεων το αρμόδιο Τμήμα Ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακών Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προβαίνει σε νέα κατάταξη των αιτήσεων, κατά φθίνουσα βαθμολογία, ανά κατηγορία οίνου, με βάση το σύνολο των βαθμών που έχουν λάβει μετά την εξέταση των ενστάσεων, την οποία αποστέλλει στη Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων.

5. Η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων λαμβάνοντας υπόψη και τα κάτωθι σημεία α και β προβαίνει στην τελική κατάταξη, προς έγκριση των δικαιούχων:
α) Η συνολική ποσότητα οίνου που διατίθεται προς απόσταξη ανά ΑΦΜ, αθροιστικά, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 1.200 τόνους.
β) Η συνολική ποσότητα Οίνου χωρίς Γεωγραφική Ένδειξη, προς απόσταξη, θα αποτελεί έως το 70% επί του συνόλου των αιτούμενων προς απόσταξη οίνων. Η συνολική ποσότητα Οίνου με Γεωγραφική Ένδειξη, προς απόσταξη, θα αποτελεί έως το 20% επί του συνόλου των αιτούμενων προς απόσταξη οίνων και η συνολική ποσότητα των Γλυκών Οίνων θα αποτελεί έως το 10%. Ποσότητες οίνων που θα περισσέψουν από τις κατηγορίες οίνων με Γεωγραφική Ένδειξη και Γλυκών Οίνων, θα διατεθούν στην κατηγορία Οίνων χωρίς Γεωγραφική Ένδειξη.

Άρθρο 14
Τελική Έγκριση των δικαιούχων οινοπαραγωγών

1. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των ενστάσεων, η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων του ΥΠ.Α.Α.Τ εισηγείται στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την έκδοση απόφασης οριστικής ένταξης για τους δικαιούχους στο πρόγραμμα «Απόσταξη οίνου σε περίπτωση κρίσης».

2. Ως καταληκτική ημερομηνία έκδοσης της Υπουργικής απόφασης ορίζεται η 28η Ιουλίου 2020. Η ημερομηνία έκδοσης της υπουργικής απόφασης ενέχει θέση απόφασης ένταξης και αποτελεί το χρονικό σημείο από το οποίο ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει την υλοποίηση των δράσεων του προγράμματος.

3. Ωστόσο, ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει την υλοποίηση της δράσης και να προβεί στη μεταφορά της ποσότητας του οίνου, που έχει αιτηθεί, στο οινοπνευματοποιείο Β’κατηγορίας, σύμφωνα με το συμφωνητικό ή τα συμφωνητικά απόσταξης, ακολουθώντας τις προβλεπόμενες, από την παρούσα, διαδικασίες, πριν την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξής του στο πρόγραμμα, αλλά οπωσδήποτε μετά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης, με δική του ευθύνη, δίχως την προεξόφληση της επιλεξιμότητας πληρωμής. Δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν πριν την έκδοση της απόφασης ένταξης, θεωρούνται επιλέξιμες προς πληρωμή μόνο εάν δεν θέτουν σε κίνδυνο τις προθεσμίες, τις απαιτήσεις και τους προβλεπόμενους διοικητικούς και επιτόπιους ελέγχους.

Άρθρο 15
Παράδοση οίνων για απόσταξη – Παραγωγή και διακίνηση αιθυλικής αλκοόλης

1. Κατά την εκκίνηση μεταφοράς του οίνου από τον χώρο αποθήκευσης του οίνου στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας συντάσσεται συνοδευτικό έγγραφο μεταφοράς οίνου σύμφωνα με το άρθρο 147 παρ. 1 του Καν (ΕΕ) 1308/2013, στο οποίο αναγράφεται ο αριθμός του συμφωνητικού απόσταξης, τα στοιχεία του δικαιούχου για λογαριασμού του οποίου γίνεται η μεταφορά (ονοματεπώνυμο/όνομα επιχείρησης και ΑΦΜ), ο τόπος προορισμού (ονοματεπώνυμο/όνομα επιχείρησης και ΑΦΜ). Το εν λόγω συνοδευτικό έγγραφο υπογράφεται, μετά από σχετικό έλεγχο, από τον αρμόδιο υπάλληλο της ΔΑΟΚ. Παράλληλα, ο υπάλληλος της ΔΑΟΚ, στην περίπτωση που σε ένα βυτίο συμμετέχουν περισσότεροι του ενός οινοπαραγωγοί, λαμβάνει δείγμα ανά βυτίο και ανά οινοπαραγωγό και στην περίπτωση που συγκεκριμένη παρτίδα ενός οινοπαραγωγού φορτωθεί ταυτόχρονα σε περισσότερα του ενός βυτία, λαμβάνει ένα μόνο δείγμα από την παρτίδα. Η δειγματοληψία ακολουθεί τους κανόνες και τους όρους της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας. Τα δείγματα αποστέλλονται στα αρμόδια ΠΚΠΦΠ και ΦΕ προς ανάλυση του αλκοολικού τίτλου. Σε περιπτώσεις πληθώρας δειγμάτων σε ένα μόνο ΠΚΠΦΠ και ΦΕ, είναι δυνατόν με έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων, να καθοριστούν και άλλα αρμόδια ΠΚΠΦΠ και ΦΕ για την ανάλυση των δειγμάτων αλλά και για την ολοκλήρωση των διαδικασιών της απόσταξης έως και την έγκριση της πληρωμής συγκεκριμένων δικαιούχων. Τα υπογεγραμμένα αντίγραφα του συνοδευτικού εγγράφου και του ζυγολογίου ή άλλων παραστατικών απόδειξης της ποσότητας οίνου που αναχώρησε για το οινοπνευματοποιείο Β’κατηγορίας και τα δελτία ανάλυσης των δειγμάτων οίνου των ΠΚΠΦΠ και ΦΕ καταχωρούνται στη συνέχεια στην ψηφιακή υπηρεσία της απόσταξης οίνου από τον αρμόδιο υπάλληλο των ΠΚΠΦΠ και ΦΕ.

2. Για την αποστολή του οίνου από οινοπαραγωγό ο οποίος λειτουργεί σε καθεστώς αναστολής με φορολογική αποθήκη υποβάλλεται ηλεκτρονικό διοικητικό έγγραφο (e-ΔΕ) με βάση το οποίο πραγματοποιείται η είσοδος αυτού στη φορολογική αποθήκη του Οινοπνευματοποιού Β’ κατηγορίας. Στην περίπτωση αποστολής του οίνου από μικρό οινοπαραγωγό του άρθρου 71 του ν. 2960/2001 καθώς και από οινοπαραγωγό που λειτουργεί εκτός καθεστώτος αναστολής, η είσοδος στη φορολογική αποθήκη του Οινοπνευματοποιείου Β’ κατηγορίας πραγματοποιείται με την υποβολή αίτησης επανεισαγωγής.

3. Κατά την είσοδο του οίνου στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας, διενεργείται ο έλεγχος του οίνου και των συνοδευτικών εγγράφων αυτού, από τον εποπτεύοντα το εργοστάσιο υπάλληλο της κατά τόπο αρμόδιας Χημικής Υπηρεσίας του Γ.Χ.Κ. ως και από τελωνειακό υπάλληλο της κατά τόπο αρμόδιας Τελωνειακής Υπηρεσίας, συντασσομένου του σχετικού πρακτικού ελέγχου σύμφωνα με το υπόδειγμα 2 του παραρτήματος ΙΙ της παρούσας απόφασης. Επιπλέον, λαμβάνεται, εις διπλούν, δείγμα του προς απόσταξη οίνου το οποίο αποστέλλεται προς εξέταση στην αρμόδια Χημική Υπηρεσία του Γ.Χ.Κ., συντασσομένου σχετικού πρωτοκόλλου δειγματοληψίας, προκειμένου να διαπιστωθεί ο αποκτημένος αλκοολικός τίτλος του δείγματος και όποια άλλη παράμετρος κριθεί απαραίτητη από την αρμόδια για την εργαστηριακή εξέταση Χημική Υπηρεσία του Γ.Χ.Κ. για τη διαπίστωση της ταυτότητας του προϊόντος. Μετά το τέλος της χημικής εξέτασης, εκδίδεται έκθεση χημικής εξέτασης του ληφθέντος δείγματος οίνου.
Για τις διαδικασίες λήψης και εξέτασης των εν λόγω δειγμάτων εφαρμόζονται οι ειδικότερες διατάξεις περί δειγματοληψίας, χημικών εξετάσεων, γνωματεύσεων και κατ’ έφεση εξετάσεων που προβλέπονται από τα οικεία άρθρα του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών και τις σχετικές διατάξεις του ν. 4177/2013 όπως ισχύει, ενώ οι μέθοδοι εξέτασης και τα επιτρεπόμενα όρια των αναλυτικών παραμέτρων των οίνων καθορίζονται στη σχετική ενωσιακή νομοθεσία για τα αμπελοοινικά προϊόντα.
Το πρακτικό ελέγχου του προς απόσταξη οίνου καθώς και η έκθεση χημικής εξέτασης αυτού αποστέλλονται στο αρμόδιο Περιφερειακό Κέντρο Προστασίας  Φυτών και Ποιοτικού και Φυτουγειονομικού Ελέγχου. Σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστωθεί, από τη χημική εξέταση της Χημικής Υπηρεσίας του Γ.Χ.Κ., ότι ο οίνος δεν ανταποκρίνεται στα κριτήρια που ορίζονται στην ισχύουσα νομοθεσία για το εν λόγω προϊόν ή ότι αυτό δεν συνάδει με το σχετικό συμφωνητικό απόσταξης που έχει υποβληθεί, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 19 της παρούσας απόφασης.
Στην περίπτωση αυτή το προϊόν είτε επιστρέφεται στον οινοπαραγωγό είτε χρησιμοποιείται κατόπιν της σύμφωνης γνώμης αυτού, από τον Οινοπνευματοποιό Β’ κατηγορίας ως πρώτη ύλη για την παραγωγή των επιτρεπόμενων εκ του επιτηδεύματός του προϊόντων εκτός του προγράμματος στήριξης. Για την επιστροφή του οίνου στον οινοπαραγωγό υποβάλλεται από τον Οινοπνευματοποιό Β’κατηγορίας ηλεκτρονικό διοικητικό έγγραφο ή αίτηση χρησιμοποίησης, κατά περίπτωση.

4. Ο αρμόδιος υπάλληλος του ΠΚΠΦΠ και ΦΕ καταχωρεί, στην ψηφιακή υπηρεσία της απόσταξης οίνου, το πρακτικό ελέγχου του προς απόσταξη οίνου, καθώς και την έκθεση χημικής εξέτασης.

5. Σε περίπτωση άρνησης ελέγχου η αίτηση πληρωμής απορρίπτεται δίχως δικαίωμα εκ νέου υποβολής.

6. Οι προς απόσταξη οίνοι αποθηκεύονται, στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας, σε ιδιαίτερες δεξαμενές σε σχέση με τις δεξαμενές που χρησιμοποιούνται για οίνους που δεν υπάγονται στο παρόν πρόγραμμα στήριξης ή για άλλες πρώτες ύλες του οινοπνευματοποιείου Β’ κατηγορίας.

7. Από το οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας συντάσσονται συγκεντρωτικές καταστάσεις (Υπόδειγμα 3 του παραρτήματος ΙΙ) με τις ποσότητες οίνου που παρέλαβε στο χώρο, ανά ΑΦΜ και την ποσότητα της παραχθείσας αιθυλικής αλκοόλης, οι οποίες αποστέλλονται στο αρμόδιο ΠΚΠΦΠ και ΦΕ προς καταχώρηση στην ψηφιακή υπηρεσία της απόσταξης οίνου.

8. Η αιθυλική αλκοόλη γεωργικής προέλευσης (ουδέτερη) που παράγεται στο οινοπνευματοποιείο Β’κατηγορίας, κατόπιν απόσταξης των παραδιδόμενων οίνων, στο πλαίσιο του παρόντος προγράμματος στήριξης, αποθηκεύεται σε ιδιαίτερες δεξαμενές του οινοπνευματοποιείου Β’ κατηγορίας έως τη διάθεσή της για τους σκοπούς που προορίζεται σύμφωνα με τον Καν (ΕΕ) 2020/592.

9. Προκειμένου για τον έλεγχο της διάθεσης της, κατά τα ανωτέρω, αιθυλικής αλκοόλης γεωργικής προέλευσης (ουδέτερης), τηρείται στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας  ειδικό  βιβλίο  παρακολούθησης  της  αιθυλικής αλκοόλης του κανονισμού (ΕΕ) 2020/592, το οποίο τελεί υπό τον έλεγχο των κατά τόπους αρμόδιων Υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. (Χημικές και Τελωνειακές Υπηρεσίες). Στο εν λόγω βιβλίο εγγράφονται με χρονολογική σειρά οι ποσότητες των εισαγομένων στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας πρώτων υλών (οίνοι) για την παραγωγή της  αιθυλικής  αλκοόλης  γεωργικής  προέλευσης  (ουδέτερης), καθώς και ο αποκτημένος αλκοολικός τίτλος και τα στοιχεία των συνοδευτικών εγγράφων αυτών. Σε ξεχωριστή στήλη καταγράφονται, με χρονολογική σειρά, οι ποσότητες της παραγόμενης αιθυλικής αλκοόλης γεωργικής προέλευσης (ουδέτερης) σε λίτρα άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης, ως και της ακατέργαστης αιθυλικής αλκοόλης που παράγεται, συναρτώμενες με τις ποσότητες των οίνων που χρησιμοποιήθηκαν για την παραγωγή τους. Κάθε ποσότητα αιθυλικής αλκοόλης γεωργικής προέλευσης (ουδέτερης) προς διάθεση, καταγράφεται ξεχωριστά, στο συγκεκριμένο βιβλίο, με αναφορά στον προορισμό αυτής (επωνυμία και στοιχεία βιομηχανίας/βιοτεχνίας που θα τη χρησιμοποιήσει, είδος βιομηχανικών προϊόντων που θα παραχθούν με αυτήν, αριθμός πρωτοκόλλου σχετικής έγκρισης μετουσίωσης ή/και κάθε άλλο στοιχείο το οποίο κρίνεται απαραίτητο από τη Χημική Υπηρεσία), στον αριθμό του δελτίου χημικής ανάλυσης και στα στοιχεία του σχετικού τελωνειακού παραστατικού που συνοδεύουν τη σχετική διακίνηση. Το βιβλίο παρακολούθησης της αιθυλικής αλκοόλης του κανονισμού (ΕΕ) 2020/592 θεωρείται, κατά τους σχετικούς ελέγχους, από τον αρμόδιο, εποπτεύοντα το οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας, υπάλληλο της Χημικής Υπηρεσίας του Γ.Χ.Κ. Οι ανωτέρω καταγραφές τηρούνται ξεχωριστά και στο προβλεπόμενο στην παράγραφο 6 του άρθρου 7 του ν. 2969/2001 βιβλίο του οινοπνευματοποιείου Β’ κατηγορίας, ως και στις μηνιαίες δηλώσεις που υποβάλλονται στη Χημική Υπηρεσία του Γ.Χ.Κ. σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ν. 2969/2001.

10. Η ορθή χρησιμοποίηση της τελικής παραχθείσας αιθυλικής αλκοόλης, γεωργικής προέλευσης (ουδέτερης) κατόπιν μετουσίωσης της με απαλλαγή από τον Ε.Φ.Κ., η διαδικασία διάθεσης της, και η χρησιμοποίηση της αποκλειστικά από βιομηχανίες/βιοτεχνίες προκειμένου για την παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων ή ως βιοαιθανόλη για την παραγωγή καυσίμου κίνησης, σύμφωνα με τον Καν.(ΕΕ) 2020/592, τελεί υπό τον έλεγχο και τις διατυπώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. (Τελωνειακές και Χημικές Υπηρεσίες). Οι όροι, υποχρεώσεις, περιορισμοί, διαδικασίες και διατυπώσεις προβλέπονται στην ισχύουσα νομοθεσία ήτοι το ν. 2969/2001, την Α.Υ.Ο.Ο. Φ. 1554/811/2008, την Α.Υ.Ο. 30/003/000/1026/8.3.2016 και την Α.Υ.Ο. 30/003/000/568/2019.

11. Η ακατέργαστη αιθυλική αλκοόλη, που παράγεται κατά τη διαδικασία παραγωγής αιθυλικής αλκοόλης γεωργικής προέλευσης (ουδέτερης) σύμφωνα με το παρόν πρόγραμμα στήριξης, και εφ’ όσον αυτή πληροί τις απαιτήσεις του παραρτήματος του καν. (ΕΚ) 3199/93, χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή φωτιστικού οινοπνεύματος.

12. Σε περίπτωση διαπίστωσης, από τις κατά τόπους αρμόδιες Χημικές Υπηρεσίες του Γ.Χ.Κ., της μη τήρησης της υποχρέωσης διάθεσης της, κατά τα ανωτέρω, αιθυλικής αλκοόλης στους σκοπούς που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΕ) 2020/592, πέραν της επιβολής τυχόν κυρώσεων που προβλέπονται στον ν. 2969/2001 αν προκύπτει παράβαση του εν λόγω νόμου, ειδοποιείται άμεσα η κατά τόπο ΔΑΟΚ προκειμένου για τις ενέργειες της σε ό,τι αφορά την επιβολή κυρώσεων για παράβαση του Καν.(ΕΕ) 2020/592.

13. Κατά τα λοιπά, για τη μεταφορά, παραλαβή, κατοχή, αποθήκευση και διάθεση της αιθυλικής αλκοόλης εφαρμόζονται οι όροι, υποχρεώσεις, περιορισμοί, διαδικασίες και διατυπώσεις που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις του ν. 2969/2001, του ν. 2960/2001, καθώς και των σχετικών, κατά περίπτωση, αποφάσεων Υπουργού Οικονομικών.

Άρθρο 16
Διαδικασία πληρωμής

1. Οι τελικοί δικαιούχοι, οινοπαραγωγοί, του προγράμματος από τη στιγμή που ολοκληρώνουν το πρόγραμμα της απόσταξης οίνου των ποσοτήτων που έχουν εγκριθεί και το αργότερο έως την 20η Σεπτεμβρίου 2020, υποβάλουν ηλεκτρονικά, αίτημα πληρωμής μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας της απόσταξης οίνου.

2. Κατά την υποβολή του αιτήματος πληρωμής οι δικαιούχοι υποβάλλουν ηλεκτρονικά φορολογική ενημερότητα και ασφαλιστική ενημερότητα και τα δύο σε ισχύ.

3. Ο αρμόδιος υπάλληλος του ΠΚΠΦΠ και ΦΕ ελέγχει εάν έχει διατεθεί προς απόσταξη η εγκριθείσα ποσότητα οίνου και την πληρότητα και την ακρίβεια των κάτωθι δικαιολογητικών, για κάθε ΑΦΜ το οποίο έχει αιτηθεί την πληρωμή του:
α) συνοδευτικά έγγραφα οίνου για όλη την εγκεκριμένη ποσότητα οίνου που διατέθηκε προς απόσταξη,
β) αντίστοιχα ζυγολόγια ή άλλα παραστατικά από την έξοδο της ποσότητας οίνου από τον χώρο αποθήκευσής του
γ) πρακτικά ελέγχου για την εισαγωγή του οίνου στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας, που αντιστοιχούν, επίσης, στην εγκεκριμένη προς απόσταξη ποσότητα οίνου,
δ) αντίστοιχες εκθέσεις χημικής εξέτασης από τη Χημική Υπηρεσία του Γ.Χ.Κ.,
ε) το έντυπο του υπουργείου μεταφορών που αναφέρει τη χιλιομετρική απόσταση μεταξύ των εγκαταστάσεων του αποθηκευμένου προς απόσταξη οίνου και του οινοπνευματοποιείου Β’κατηγορίας, σύμφωνα με το συμφωνητικό απόσταξης και
στ) φορολογική ασφαλιστική ενημερότητα σε ισχύ.

4. Μετά το τέλος του ελέγχου ο αρμόδιος υπάλληλος του ΠΚΠΦΠ και ΦΕ εγκρίνει την πληρωμή του δικαιούχου οινοπαραγωγού.

5. Η Διεύθυνση Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων αποστέλλει στον ΟΠΕΚΕΠΕ διαβιβαστικό των δικαιούχων προς πληρωμή ανά ΔΑΟΚ ή Περιφερειακή Ενότητα.

6. Η οριστική πληρωμή καταβάλλεται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε απευθείας στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων, το αργότερο έως τις 15 Οκτωβρίου 2020.

Άρθρο 17
Δευτεροβάθμιος έλεγχος

Δύναται η διεξαγωγή δευτεροβάθμιων, διοικητικών και επιτόπιων έλεγχων τουλάχιστον σε ποσοστό 5% των αιτήσεων πληρωμής από τον αρμόδιο φορέα πληρωμών (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε). Οι εν λόγω έλεγχοι δύναται να πραγματοποιηθούν έως και 5 έτη από την ημερομηνία πληρωμής του δικαιούχου.

Άρθρο 18
Υποχρεώσεις των δικαιούχων

Οι προϋποθέσεις χορήγησης της ενίσχυσης, καθώς και οι υποχρεώσεις των δικαιούχων κατά την υλοποίηση του προγράμματος είναι:
1. Να υλοποιήσουν το πρόγραμμα σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην απόφαση ένταξης.
2. Να μη μεταβάλουν το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ενισχυόμενης επιχείρησης, καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, εκτός των περιπτώσεων ανωτέρας βίας.
3. Να μη διακόπτουν την παραγωγική δραστηριότητα ή/και να μην παύουν τη λειτουργία της επιχείρησης για τα επόμενα δύο (2) έτη, εκτός αν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στον Καν. (ΕΕ) 1306/2013 όπως ισχύει κάθε φορά.

Άρθρο 19
Αποκλεισμοί και ανακτήσεις

1. Η αίτηση ένταξης απορρίπτεται ή, στην περίπτωση που έχει ήδη χορηγηθεί κοινοτική ενίσχυση, ανακτάται εξ’ ολοκλήρου όταν:
α) δεν πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 9 της παρούσας απόφασης.
β) δεν πληρούνται άλλες υποχρεώσεις, που προβλέπονται από διατάξεις της ενωσιακής ή εθνικής νομοθεσίας
γ) τα αποτελεσμάτων των χημικών αναλύσεων των δειγμάτων του οίνου δεν είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του οίνου

2. Οι ίδιες συνέπειες επέρχονται και εάν διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δηλώνει ψευδή στοιχεία με σκοπό να λάβει ενίσχυση.

3. Δεν επιβάλλονται ανακτήσεις όταν η μη συμμόρφωση οφείλεται σε ανωτέρα βία ή σε σφάλμα της αρμόδιας ή άλλης αρχής και το σφάλμα αυτό δεν μπορούσε, κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων, να εντοπιστεί από το υπόχρεο προς συμμόρφωση πρόσωπο.

4. Η αίτηση πληρωμής απορρίπτεται σε περίπτωση που ο δικαιούχος ή ο νόμιμος εκπρόσωπός του εμποδίζει τη διενέργεια οποιουδήποτε σχετικού ελέγχου, με εξαίρεση τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας.

5. Σε περίπτωση μη κάλυψης του 95% της ποσότητας οίνου, η οποία έχει εγκριθεί στο σύνολο και αυτής που παραδίδεται στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας, για λόγους άλλους εκτός ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων, κατά την έννοια του άρθρου 2, παρ. 2 και του άρθρου 64, παρ. 2 του Καν (ΕΕ) υπ’ αρ. 1306/2013 αντίστοιχα, τότε η αίτηση πληρωμής απορρίπτεται.

6. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή για λόγους ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων, η ενίσχυση καταβάλλεται κανονικά για όλες τις τμηματικές αποστάξεις οίνου, οι οποίες υλοποιήθηκαν.

7. Τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων εξετάζει ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

8. Επιτρέπεται ανοχή 1% vol στον αλκοολικό τίτλο του οίνου επιπλέον της ανοχής που προκύπτει από την αβεβαιότητα της χρησιμοποιούμενης μεθόδου ανάλυσης, μεταξύ αυτού που αναγράφεται στο συμφωνητικό και εκείνου που διαπιστώνεται κατά την είσοδο του οίνου στο οινοπνευματοποιείο Β’ κατηγορίας.

Άρθρο 20
Ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων

Σε περίπτωση που στο πλαίσιο του δευτεροβάθμιου ελέγχου του άρθρου 17 διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δεν έχει τηρήσει τις υποχρεώσεις του άρθρου 18, τότε ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε προχωρά σε διαδικασία ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν. 2520/1997 (Α’ 173), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Άρθρο 21
Παραρτήματα

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι:
Α. Δικαιολογητικά συμμετοχής οινοπαραγωγών
Β. Δικαιολογητικά πληρωμής

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ:
Υπόδειγμα 1: Συμφωνητικό Απόσταξης
Υπόδειγμα 2: Πρακτικό Ελέγχου του προς απόσταξη οίνου
Υπόδειγμα 3: Συγκεντρωτική Κατάσταση ανά ΑΦΜ οινοπαραγωγού παραλαβών οίνων και παραχθείσας αλκοόλης.

Άρθρο 22
Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 3 Ιουλίου 2020

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Οικονομικών
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ

Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ