Εγκύκλιος 12705/2020

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Αθήνα, 30/6/2020
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Αρ.Πρωτ.: ΔΙΔΑΔ/Φ.69/120/12705
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

ΤΜΗΜΑ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ

ΘΕΜΑ: Μέτρα και ρυθμίσεις στο πλαίσιο της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού.

Σχετ. εγκύκλιοι: α) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/108/οικ.7874/12.3.2020 (ΑΔΑ: ΩΦΠΩ46ΜΤΛ6-87Χ), β) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/109/οικ.8000/16.3.2020 (ΑΔΑ: ΩΤΣΟ46ΜΤΛ6-6Ι1), γ) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/110/οικ.8189/20.3.2020 (ΑΔΑ: 6Δ8Ι46ΜΤΛ6-8ΞΩ), δ) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/111/οικ. 8196/23.3.2020 (ΑΔΑ: 6Ω4Υ46ΜΤΛ6-ΖΕΒ), ε) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/112/οικ. 8632/2.4.2020 (ΑΔΑ: ΩΗ5446ΜΤΛ6-ΟΩΧ), στ) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/113/9246/29.4.2020 (ΑΔΑ:6ΣΜ046ΜΤΛ6-Ο14), ζ) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/114/9708/8.5.2020 (ΑΔΑ: ΨΘΓΘ46ΜΤΛ6-ΘΘΦ), η) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/115/9670/18.5.2020 (ΑΔΑ: ΨΩ4446ΜΤΛ6-ΠΡΧ), θ) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/116/10486/26.5.2020 (ΑΔΑ: 62Η746ΜΤΛ6-ΓΜΛ), ι) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/118/11134/29.5.2020 (ΑΔΑ: ΩΒ3Π46ΜΤΛ6-Ε9Ψ), ια) αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/119/οικ.11682/9.6.2020 (ΑΔΑ: 9Β3Π46ΜΤΛ6-Χ5Α).

Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών με το θέμα εγκυκλίων και βάσει της διαμορφωθείσας μέχρι στιγμής κατάστασης και στο πλαίσιο της επαναφοράς σε πλήρη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Α. ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΑΠΟΥΣΙΑΣ ΩΣ ΟΜΑΔΩΝ ΑΥΞΗΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Κατόπιν εισήγησης της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 για επιστροφή στην εργασία των υπαλλήλων που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, δεδομένου ότι αυτό πλέον επιτρέπεται από τα τρέχοντα επιδημιολογικά δεδομένα, σας γνωρίζουμε ότι παύει από 1/7/2020 η ειδική άδεια απουσίας στους υπαλλήλους που ενέπιπταν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση παραμένουν σε ισχύ οι πάγιες διατάξεις περί χορήγησης αναρρωτικών αδειών.

Ωστόσο και προς διασφάλιση της υγείας των υπαλλήλων αυτών, οι αρμόδιες υπηρεσίες προσωπικού θα λάβουν κάθε αναγκαίο μέτρο, όπως και για τους υπόλοιπους εργαζομένους, για την προστασία και διαφύλαξη της υγείας τους. Ειδικότερα, για τους υπαλλήλους που ανήκαν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου και έχουν ως αντικείμενο την εξυπηρέτηση κοινού, θα πρέπει να εξασφαλιστεί η απασχόλησή τους σε θέσεις εργασίας back office, ώστε να αποφεύγεται η απευθείας έκθεσή τους σε συναλλαγή με τους πολίτες. `Αλλως θα πρέπει να μεριμνήσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες για την λήψη εκείνων των μέτρων που διαφυλάσσουν την υγεία των εργαζομένων (ιδίως διαχωριστικά μεταξύ υπαλλήλου και πολίτη, αντισηπτικά και χρήση μάσκας υποχρεωτικά από τους πολίτες και από τον εργαζόμενο κλπ).

Β. ΑΔΕΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ

Δεδομένου ότι η άδεια ειδικού σκοπού συνδέεται άμεσα με τη λειτουργία των σχολικών μονάδων και των βρεφονηπιακών σταθμών, η λήξη της άδειας αυτής προσδιορίζεται από τη λήξη λειτουργίας των ως άνω σχολικών μονάδων και βρεφονηπιακών σταθμών. Ως εκ τούτου και δεδομένης της λήξης λειτουργίας ήδη των γυμνασίων στις 12/6/2020 (ΦΕΚ 1764/Β΄) και της λήξης λειτουργίας των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων στις 26/6/2020 ( παρ. 9 του αρ. 2 του Π.Δ. 79/2017 , όπως ισχύει), οι υπάλληλοι δεν δικαιούνται μετά το πέρας των ως άνω κρίσιμων χρονικών ορίων της άδειας ειδικού σκοπού. Διευκρινίζεται εν προκειμένω ότι εφόσον κατά την ημερομηνία λήξης λειτουργίας των ως άνω εκπαιδευτικών μονάδων, οι υπάλληλοι δεν έχουν συμπληρώσει το απαιτούμενο τετραήμερο, συνεχόμενα ή διακεκομμένα, δεν επιβαρύνονται με την χρήση κανονικής άδειας για τις ημέρες (μία, δύο ή τρεις) που ήδη έχουν κάνει χρήση, αλλά οι άδειες αυτές χρεώνονται ως άδεια ειδικού σκοπού, καθώς δεν δύναται να συμπληρωθεί το απαιτούμενο τετραήμερο.

Επίσης, διευκρινίζεται ότι για τους υπαλλήλους, των οποίων τα τέκνα φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, η χορήγηση της άδειας ειδικού σκοπού συνεχίζεται μέχρι τη λήξη λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών στις 31/7/2020 με βάση το πρόγραμμα παρακολούθησης που ισχύει για τον κάθε βρεφονηπιακό σταθμό και με βάση τις οδηγίες που έχουν ήδη δοθεί με την αριθ. (θ) σχετική εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας. H ως άνω άδεια εξακολουθεί μέχρι 31/7/2020 να χορηγείται στους υπαλλήλους, των οποίων τα τέκνα φοιτούν σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, εφόσον αυτά ανήκουν σε ομάδα αυξημένου κινδύνου για νόσηση από COVID-19, όπως αυτή ορίζεται στην αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.64/346/9011/14.5.2020 κοινή απόφαση (Β΄ 1856), ή ήδη νοσούν από COVID-19. Διευκρινίζεται ότι κατόπιν της μη χορήγησης πλέον της ειδικής άδειας απουσίας σε άτομα εμπίπτοντα σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, η άδεια ειδικού σκοπού παύει να χορηγείται στους υπαλλήλους, των οποίων τα τέκνα δεν προσέρχονται στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς κατόπιν υποβολής υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με την οποία το τέκνο έρχεται σε στενή επαφή με άτομο του οικογενειακού του περιβάλλοντος που ανήκε σε ομάδα αυξημένου κινδύνου.

Σε ό,τι αφορά τους γονείς που δεν έχουν εγγράψει τα τέκνα τους σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και δεδομένης της επαναφοράς των δημοσίων υπηρεσιών σε πλήρη λειτουργία, της παύσης της χορήγησης της ειδικής άδειας απουσίας σε εμπίπτοντες σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου και της ανάγκης προγραμματισμού των καλοκαιρινών αδειών του προσωπικού με τρόπο που να επιτυγχάνεται η εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας, οι εν λόγω υπάλληλοι καλούνται να επιστρέψουν στις υπηρεσίες τους καθώς τα τρέχοντα επιδημιολογικά δεδομένα επιτρέπουν τη φροντίδα των τέκνων από τους οικείους ή από άλλα πρόσωπα, τα οποία επιλαμβάνονταν της φροντίδας των τέκνων προ της κρίσης της πανδημίας. Σε αντίθετη περίπτωση, οι εν λόγω υπάλληλοι θα υποβάλλουν σχετική αίτηση χορήγησης της κατ΄ αρχάς προβλεπόμενης διευκόλυνσης της χρήσης του μειωμένου ωραρίου έως και 25%, όπως άλλωστε προβλέπεται στην οικεία διάταξη. Αν αιτιολογημένα δεν είναι δυνατή η χρήση ούτε του μειωμένου ωραρίου από τον υπάλληλο, τότε, και εφόσον οι υπηρεσιακές ανάγκες το επιτρέπουν, δύνανται να κάνουν χρήση της άδειας ειδικού σκοπού και πάντως όχι πέραν της 31ης/7/2020, ημερομηνία λήξης λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών.

Στο σημείο αυτό υπενθυμίζεται ότι οι υπάλληλοι που έκαναν ή θα κάνουν χρήση, για όσο χρονικό διάστημα προβλέπεται ακόμα, του μειωμένου κατά 25% ωραρίου απασχόλησης, υποχρεούνται να απασχοληθούν τις αντίστοιχες ώρες μείωσης του ωραρίου εργασίας, πέραν του ωραρίου τους χωρίς αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης, οπότε ο χρόνος αυτός υπολογίζεται ως πραγματική υπηρεσία. Σε περίπτωση ωστόσο που ο υπάλληλος δεν επιθυμεί να αναπληρώσει τις ώρες αυτές, τότε κατόπιν σχετικής υπεύθυνης δήλωσης του υπαλλήλου, οι αρμόδιες υπηρεσίες προσωπικού και οικονομικού θα προβούν στον υπολογισμό του πραγματικού χρόνου παροχής εργασίας για το επίμαχο χρονικό διάστημα και ακολούθως στην ανάλογη περικοπή αποδοχών. Σε κάθε περίπτωση, η αναπλήρωση των ωρών αυτών θα πρέπει να γίνει εντός ευλόγου χρόνου και βάσει προγραμματισμού προς εξυπηρέτηση τόσο του γονέα υπαλλήλου όσο και του δημοσίου συμφέροντος στο πλαίσιο της αποστολής της δημόσιας υπηρεσίας.

Γ. ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΡΓΑΣΙΑ

Δεδομένου ότι η πανδημία του κορωνοϊού δεν έχει εξαλειφθεί, έστω και αν τα σημερινά επιδημιολογικά δεδομένα επιτρέπουν την επαναφορά σε πλήρη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών και την επιστροφή στην εργασία των υπαλλήλων που ανήκαν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, σε κάθε περίπτωση οι υπηρεσίες θα πρέπει να μεριμνήσουν για την εκπαίδευση των υπαλλήλων, και κυρίως όσων έκαναν χρήση της ειδικής άδειας απουσίας λόγω του ότι ανήκαν σε ομάδα αυξημένου κινδύνου, για την παροχή εξ αποστάσεως εργασίας.

Δ. ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΣΤΙΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

Συνεπεία της επαναφοράς σε πλήρη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών και κατόπιν ερωτημάτων των υγειονομικών επιτροπών, σας γνωρίζουμε ότι η αυτοπρόσωπη παρουσία των υπαλλήλων για εξέταση από την υγειονομική επιτροπή, δύναται πλέον να διεξάγεται υπό κανονικούς όρους. Ωστόσο, συνιστάται προς προστασία της δημόσιας υγείας, η κλήση των υπαλλήλων να γίνεται κυρίως, όπου απαιτείται και εφόσον τα στοιχεία του φακέλου είναι ελλιπή κατά την κρίση της Επιτροπής.

Ε. ΩΡΑΡΙΟ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΥ

Κατόπιν της επαναφοράς των δημοσίων υπηρεσιών σε πλήρη λειτουργία, παρακαλούνται όλες οι δημόσιες υπηρεσίες, οι οποίες είχαν προβεί σε έκδοση απόφασης περιορισμού των ωρών εξυπηρέτησης του κοινού, να προβούν σε σχετική ενημέρωση των ιστοσελίδων τους, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις η πληροφόρηση που παρέχεται στους πολίτες για τις ώρες εξυπηρέτησης κοινού αφορά σε αποφάσεις, οι οποίες πλέον δεν είναι σε ισχύ βάσει των νεώτερων ρυθμίσεων, οι οποίες προβλέπουν ότι «2. Οι δημόσιες υπηρεσίες τελούν σε πλήρη λειτουργία. Η εξυπηρέτηση του κοινού γίνεται κατά προτίμηση, αλλά όχι αποκλειστικά, κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού. Με ευθύνη του οικείου Προϊσταμένου τηρείται ελάχιστη απόσταση ενάμισι (1,5) μέτρου μεταξύ των υπαλλήλων και μεταξύ των υπαλλήλων και των πολιτών» (παρ. 2 αρ. 20 της αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 40381/27-6-2020, ΦΕΚ Β΄ 2601).

ΣΤ. ΠΑΡΟΥΣΙΟΛΟΓΙΘ COVID 19

Βάσει των στοιχείων που έχουν καταχωριστεί στη σχετική εφαρμογή, προκύπτει ότι ορισμένοι φορείς δεν έχουν ανταποκριθεί εν όλω ή εν μέρει στην καταχώριση των απαιτούμενων στοιχείων. Δεδομένου ότι τα στοιχεία αυτά αξιοποιούνται για την διαμόρφωση δημόσιας πολιτικής κατά την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών που καλείται η δημόσια διοίκηση να αντιμετωπίσει στο πλαίσιο της πανδημίας, παρακαλούνται οι αρμόδιοι για την καταχώριση των εν λόγω στοιχείων έστω και απολογιστικά και εντός ευλόγου χρόνου. Σε κάθε περίπτωση και δεδομένης της άδειας ειδικού σκοπού ή του μειωμένου κατά 25% ωραρίου, τα οποία θα είναι σε ισχύ μέχρι την 31η/7/2020, ή της αναρρωτικής άδειας ειδικού σκοπού (βλ. κεφ. Γ΄ της δ΄ σχετικής εγκυκλίου), οι υπηρεσίες υποχρεούνται στην συμπλήρωση του εν λόγω παρουσιολογίου μέχρι νεωτέρας ενημέρωσης από την Υπηρεσία μας.

Ζ. ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

1. Οι αποδέκτες της παρούσας εγκυκλίου παρακαλούνται να την κοινοποιήσουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, στους υπαλλήλους και σε όλους τους φορείς που υπάγονται ή εποπτεύονται από αυτούς.

2. Οι υπάλληλοι θα απευθύνονται αποκλειστικά στις Διευθύνσεις Προσωπικού, στις οποίες υπάγονται δεδομένου ότι είναι αδύνατη η υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στις εφαρμοστέες κατά περίπτωση έκτακτου χαρακτήρα ρυθμίσεις από την Υπηρεσία μας.

3. Εφόσον ανακύπτουν ερωτήματα, τα οποία δεν καλύπτονται από τις οδηγίες που έχουν δοθεί με τις σχετικές εγκυκλίους, οι Διευθύνσεις Προσωπικού αποκλειστικά θα απευθύνονται για περαιτέρω πληροφορίες ή διευκρινίσεις στους τηλεφωνικούς αριθμούς που αναγράφονται στην παρούσα εγκύκλιο. Εναλλακτικά οι Διευθύνσεις προσωπικού θα αποστέλλουν μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κατά περίπτωση ως εξής:

Για θέματα του προσωπικού και των Υπηρεσιών του Δημοσίου παρακαλείσθε για την κατά προτεραιότητα αποστολή τυχόν ερωτημάτων στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: hrm@ypes.gov.gr και ειδικά για ερωτήματα που αφορούν υπαλλήλους Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού στο info@ypes.gr προς αμεσότερη ανταπόκριση.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους υπαλλήλους και τις υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι ενδιαφερόμενοι θα απευθύνονται αποκλειστικά στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και στην Δ/νση Προσωπικού Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών στους σχετικούς τηλεφωνικούς αριθμούς που αναγράφονται στις πληροφορίες της εγκυκλίου.

4. Η παρούσα εγκύκλιος έχει αναρτηθεί κεντρικά στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, www.ypes.gr, καθώς και στη διαδρομή «Ανθρώπινο Δυναμικό Δημοσίου Τομέα – Ανθρώπινο Δυναμικό».

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ

H Προϊσταμένη του Τμήματος Γραμματείας και Παροχής Πληροφοριών Του Υπουργείου Εσωτερικών
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Μαρίνα Χρύση
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ