134664/2019
Λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος «ΑΠΕΛΛΑ» για τη διαχείριση των διαδικασιών πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και των ινστιτούτων τους και των τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014, καθώς και κατάρτισης και τήρησης μητρώων εσωτερικών και εξωτερικών μελών για τις επιτροπές κρίσης και τις εισηγητικές επιτροπές

(ΦΕΚ Β’ 695/04-03-2020)

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Το ν. 4559/2018 (Α’ 142) «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις» και ιδίως την παρ. 1 του άρθρου 34 «Ρυθμίσεις για τα ερευνητικά κέντρα και τους τεχνολογικούς φορείς» αυτού.

2. Το ν. 4310/2014 (Α’ 258) «Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

3. Το άρθρο 58 του ν. 4623/2019 (Α’134) «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα».

4. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98).

5. Το π.δ 147/2017 (Α 192) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης», όπως ισχύει.

6. Το π.δ. 81/2019 (Α’ 119) «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων».

7. Το π.δ. 83/2019 (Α’ 121) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

8. Την Υ2/2019 (Β’2901) απόφαση του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών».

9. Την υπ’ αριθμ. 48-18/07/2019 απόφαση (Β’ 3100) «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Χρίστο Δήμα».

10. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Ρυθμίζουμε τη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος «ΑΠΕΛΛΑ» όσον αφορά στη διαχείριση των διαδικασιών πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων και των τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014, όπως ισχύει. Επιπλέον, ρυθμίζουμε τα θέματα που αφορούν στην κατάρτιση και τήρηση των αναγκαίων μητρώων εσωτερικών και εξωτερικών μελών για τη συγκρότηση επιτροπών κρίσης και εισηγητικών επιτροπών για τις διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων και των τεχνολογικών φορέων, ως εξής:

Α. Λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος

Οι διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων και των τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014, υποστηρίζονται ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα «ΑΠΕΛΛΑ», στη διαδικτυακή διεύθυνση https://apella.minedu.gov.gr/. Το ως άνω πληροφοριακό σύστημα τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και έχει ως φορέα διαχείρισης το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας Α.Ε. ΕΔΥΤΕ Α.Ε. / GRNET του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μέσω του συστήματος αυτού καταρτίζονται και τηρούνται τα μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών για τη συγκρότηση επιτροπών κρίσης και εισηγητικών επιτροπών για τις διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων και των τεχνολογικών φορέων, υποβάλλονται αιτήσεις υποψηφιότητας για την πλήρωση θέσεων που προκηρύσσονται μαζί με τα αναγκαία για την κρίση δικαιολογητικά και αναρτώνται οι πράξεις που διέπουν τις διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού, καθώς και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τις ανωτέρω διαδικασίες.

Β. Υπεύθυνος διαχειριστής του πληροφοριακού συστήματος του ερευνητικού κέντρου ή του τεχνολογικού φορέα.

Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του ερευνητικού κέντρου ή του ανεξάρτητου ερευνητικού ινστιτούτου ή του τεχνολογικού φορέα ορίζεται ένας υπάλληλος ως ο υπεύθυνος διαχειριστής του πληροφοριακού συστήματος για το ερευνητικό κέντρο ή το ανεξάρτητο ινστιτούτο ή τον τεχνολογικό φορέα, ο οποίος συντονίζει τη χρήση του πληροφοριακού συστήματος σε επίπεδο ερευνητικού κέντρου ή ινστιτούτου ή τεχνολογικού φορέα και μπορεί να χορηγεί πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα σε άλλους υπαλλήλους του φορέα, εφόσον απαιτείται και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα. Με την ίδια απόφαση ορίζεται το χρονικό διάστημα της άσκησης των καθηκόντων του, καθώς και ο αναπληρωτής του για την περίπτωση που παραιτηθεί, εκλείψει ή αδυνατεί να εκτελέσει τα καθήκοντα του για οποιοδήποτε λόγο.

Γ. Γενικό μητρώο Μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών για τη συγκρότηση επιτροπών κρίσης και εισηγητικών επιτροπών για τις διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και τεχνολογικών φορέων.

α) Το ερευνητικό προσωπικό (ερευνητές και ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες Α’, Β’και Γ’βαθμίδας) των ερευνητικών κέντρων και τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014, όπως ισχύει, εγγράφεται πλέον υποχρεωτικά στο γενικό μητρώο που τηρείται στο πληροφοριακό σύστημα «ΑΠΕΛΛΑ».

β) Η εγγραφή του ερευνητικού προσωπικού του προηγούμενου εδαφίου ολοκληρώνεται με την ηλεκτρονική καταχώριση των ατομικών του στοιχείων, βιογραφικού σημειώματος, της βαθμίδας, της θέσης του και του ερευνητικού κέντρου ή ινστιτούτου ή τεχνολογικού φορέα στο οποίο υπηρετεί. Το ίδιο το ερευνητικό προσωπικό οφείλει να αναρτά σε ηλεκτρονική μορφή την πράξη διορισμού του, όπως δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. και να καταχωρίζει το προκύπτον από αυτήν γνωστικό αντικείμενο. Εάν το γνωστικό αντικείμενο προκύπτει από μεταγενέστερη δημοσιευθείσα πράξη στο Φ.Ε.Κ., αναρτάται και αυτή.
Σε περίπτωση που η πράξη διορισμού ή καθορισμού του γνωστικού αντικειμένου δεν έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, καταχωρίζεται η πράξη διορισμού ή η τρέχουσα σύμβαση σε συνδυασμό με απόφαση του Δ.Σ. του ερευνητικού ή τεχνολογικού φορέα επί του γνωστικού αντικειμένου κάθε ερευνητή ή ειδικού λειτουργικού επιστήμονα. Η εν λόγω καταχώριση συνιστά όρο του ενεργού της συμμετοχής του στο γενικό μητρώο. Η καταχώριση του βιογραφικού σημειώματος δεν είναι υποχρεωτική, εάν ο ερευνητής ή ειδικός λειτουργικός επιστήμονας συμπληρώσει στο οικείο πεδίο τον ενιαίο εντοπιστή πόρων (URL) του ερευνητικού κέντρου ή ινστιτούτου ή τεχνολογικού φορέα στον ιστότοπο του οποίου έχει αναρτηθεί το βιογραφικό του σημείωμα

γ) Οι καταχωρίσεις των προηγούμενων παραγράφων επικαιροποιούνται με ευθύνη των εγγεγραμμένων προσώπων.

δ) Το ερευνητικό προσωπικό που κατά τη δημοσίευση της παρούσης έχει ενταχθεί στο γενικό μητρώο του πληροφοριακού συστήματος «ΑΠΕΛΛΑ» δεν εγγράφεται εκ νέου σε αυτό.

ε) Τα ινστιτούτα των ερευνητικών κέντρων, τα ανεξάρτητα ερευνητικά ινστιτούτα και οι τεχνολογικοί φορείς καταρτίζουν με απόφαση του επιστημονικού συμβουλίου ή του διοικητικού συμβουλίου αντίστοιχα ένα μητρώο εσωτερικών και ένα μητρώο εξωτερικών μελών, επιλέγοντας τα μέλη τους από το γενικό μητρώο που τηρείται στο πληροφοριακό σύστημα «ΑΠΕΛΛΑ». Στο μητρώο εσωτερικών μελών περιλαμβάνονται οι ερευνητές και οι ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες Α’, Β’ και Γ’ βαθμίδας του οικείου ινστιτούτου ή τεχνολογικού φορέα. Στο μητρώο εξωτερικών μελών περιλαμβάνονται ερευνητές και ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες Α’, Β’και Γ’βαθμίδας άλλων ινστιτούτων του οικείου ερευνητικού κέντρου ή άλλων ερευνητικών κέντρων ή τεχνολογικών φορέων της ημεδαπής ή ομοταγών φορέων της αλλοδαπής ή καθηγητές, αναπληρωτές καθηγητές και μόνιμοι επίκουροι καθηγητές Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, που καλύπτουν όλα τα γνωστικά αντικείμενα του ινστιτούτου ή του τεχνολογικού φορέα. Οι πράξεις συγκρότησης και επικαιροποίησης των μητρώων εσωτερικών και εξωτερικών μελών αναρτώνται στο πληροφοριακό σύστημα με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας του ινστιτούτου ή του φορέα. Τα ως άνω μητρώα επικαιροποιούνται χωρίς κανένα χρονικό περιορισμό με απόφαση του επιστημονικού συμβουλίου του ερευνητικού ινστιτούτου ή του διοικητικού συμβουλίου του τεχνολογικού φορέα.

στ) Τα μέλη των επιτροπών κρίσης και εισηγητικών επιτροπών επιλέγονται από τα μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών του ινστιτούτου ή του τεχνολογικού φορέα που έχει προκηρύξει την εκάστοτε θέση, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο άρ. 29 του ν. 4310/2014, όπως ισχύει.

ζ) Με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας του ερευνητικού κέντρου ή ινστιτούτου ή του τεχνολογικού φορέα καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα οι αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων σχετικά με τη χορήγηση επιστημονικής άδειας, άδειας άνευ αποδοχών, αναστολής καθηκόντων, καθώς και κάθε άλλη διοικητική πράξη δυνάμει της οποίας κάποιο μέλος του ερευνητικού προσωπικού δεν δύναται να μετέχει σε επιτροπή κρίσης. Από την ως άνω καταχώριση προκύπτει ο αριθμός της απόφασης και η διάρκεια του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο το μέλος του ερευνητικού προσωπικού κωλύεται να συμμετάσχει σε επιτροπή κρίσης.

Δ. Προκήρυξη θέσεων και αίτηση υποψηφιότητας

α) Η προκήρυξη πρόσληψης ή προαγωγής ερευνητικού προσωπικού διενεργείται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 29 του ν. 4310/2014, όπως ισχύει, και αναρτάται στο πληροφοριακό σύστημα από τον υπεύθυνο διαχειριστή ή από την αρμόδια για την προκήρυξη υπηρεσία του ινστιτούτου ή του φορέα. Η προθεσμία υποβολής υποψηφιοτήτων για τις διαδικασίες πρόσληψης ή προαγωγής δεν μπορεί να είναι μικρότερη των τριάντα (30) ημερών. Η ανωτέρω προθεσμία καταχωρίζεται σε ξεχωριστό πεδίο στο πληροφοριακό σύστημα από τον υπεύθυνο διαχειριστή ή την αρμόδια υπηρεσία του ινστιτούτου ή του φορέα.

β) Όσοι επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση υποψηφιότητας για την πρόσληψη σε προκηρυχθείσα θέση ερευνητικού προσωπικού (ερευνητή ή ειδικού λειτουργικού επιστήμονα Α’, Β’ ή Γ’ βαθμίδας) εγγράφονται στο σύστημα και υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση υποψηφιότητας μαζί με όλα τα αναγκαία για την κρίση δικαιολογητικά. Ως τέτοια νοούνται υποχρεωτικά αντίγραφο δελτίου αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου, βιογραφικό σημείωμα, αντίγραφο των πτυχίων και τίτλων σπουδών τους, επιστημονικές δημοσιεύσεις και αναλυτικό υπόμνημα αυτών. Οι υποψήφιοι οφείλουν να καταχωρίζουν και κάθε πρόσθετο δικαιολογητικό που κρίνεται απαραίτητο από το ερευνητικό κέντρο ή τον τεχνολογικό φορέα σύμφωνα με τη δημοσιευθείσα προκήρυξη.

γ) Όσοι επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση προαγωγής σε θέση ερευνητή ή ειδικού λειτουργικού επιστήμονα Α’ ή Β’βαθμίδας υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση τους και καταχωρίζουν τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στην προηγούμενη παράγραφο, εξαιρουμένων όσων από τα δικαιολογητικά έχουν ήδη καταχωρίσει κατά την εγγραφή τους στο γενικό μητρώο και όσων δεν χρήζουν επικαιροποίησης. Εάν πρόκειται για αίτηση προαγωγής σε βαθμίδα Α’, η διαδικασία είναι κλειστή και δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας έχει μόνο ο ερευνητής που υπέβαλε το σχετικό αίτημα.

δ) Η ως άνω αίτηση υποψηφιότητας για πρόσληψη ή προαγωγή και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υποβάλλονται αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικά σύμφωνα με την ανωτέρω διαδικασία. Η μη υποβολή της κατά τα ανωτέρω αίτησης εντός της ταχθείσης από την προκήρυξη προθεσμίας συνιστά λόγο απαραδέκτου της αίτησης. Ε. Ορισμός επιτροπής κρίσης και εισηγητικής επιτροπής
α) Τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της επιτροπής κρίσης και τα μέλη της εισηγητικής επιτροπής για την πρόσληψη ή προαγωγή ερευνητικού προσωπικού ορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του αρ. 29 του ν. 4310/2014, όπως ισχύει.
Όλες οι διοικητικές πράξεις που αφορούν στη διαδικασία κρίσης (ιδίως η απόφαση συγκρότησης της επιτροπής κρίσης, η συγκρότηση της τριμελούς εισηγητικής επιτροπής, η εισηγητική έκθεση ή το υπόμνημα της τριμελούς εισηγητικής επιτροπής, οι ημερομηνίες συνεδρίασης της επιτροπής κρίσης, η απόφαση της επιτροπής κρίσης, κ.λπ.) αναρτώνται στο πληροφοριακό σύστημα από τον υπεύθυνο διαχειριστή ή την αρμόδια υπηρεσία του ινστιτούτου ή του φορέα.
β) Η ανάρτηση στο πληροφοριακό  σύστημα  όλων των αναφερόμενων στην παρούσα απόφαση πράξεων, αποφάσεων και διαδικασιών αποτελεί πλήρη απόδειξη γνώσης αυτών για τα μέλη της επιτροπής κρίσης, της εισηγητικής επιτροπής και τους υποψήφιους της εκάστοτε θέσης.

ΣΤ. Συνεδρίαση επιτροπής κρίσης και εισηγητικής επιτροπής

α) Ο Διευθυντής του Ινστιτούτου ή του τεχνολογικού φορέα ή ο αναπληρωτής αυτού, συγκαλεί την επιτροπή κρίσης για τη διαδικασία της εκλογής ή προαγωγής του ερευνητικού προσωπικού. Η ημερομηνία της συνεδρίασης και η σχετική ημερήσια διάταξη αναρτώνται αμελλητί στο πληροφοριακό σύστημα με ευθύνη της Γραμματείας της επιτροπής.

β) Η διαδικασία καταγράφεται σε πρακτικό, το οποίο αναρτάται αμελλητί με ευθύνη της Γραμματείας της επιτροπής στο πληροφοριακό σύστημα.

γ) Τα μέλη της επιτροπής κρίσης έχουν τη δυνατότητα να μετέχουν στη συνεδρίαση της μέσω τηλεδιάσκεψης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Ζ. Ανάρτηση των πράξεων και των αποφάσεων της επιτροπής κρίσης και των σχετικών με αυτές διοικητικών πράξεων και εγγράφων

α) Η Γραμματεία της επιτροπής κρίσης οφείλει να καταχωρίζει αμελλητί στο πληροφοριακό σύστημα το διαβιβαστικό προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ερευνητικού κέντρου ή του τεχνολογικού φορέα έγγραφο του πρακτικού εκλογής ή προαγωγής. Η Γραμματεία της επιτροπής κρίσης κοινοποιεί ηλεκτρονικά το ως άνω έγγραφο στους υποψηφίους. Μετά την κοινοποίηση αυτή, οι υποψήφιοι μπορούν να λάβουν γνώση του φακέλου της όλης διαδικασίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και τις προβλέψεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.

β) Το αρμόδιο διοικητικό όργανο του φορέα εκδίδει πράξη εκλογής ή προαγωγής, η οποία αναρτάται αμελλητί στο πληροφοριακό σύστημα με ευθύνη του υπευθύνου του Ιδρύματος.

γ) Οι διατάξεις της αμέσως προηγούμενης περίπτωσης ισχύουν και για την περίπτωση αρνητικής κρίσης.

Η. Λειτουργία πληροφοριακού συστήματος δικαίωμα πρόσβασης

α) Ο φορέας διαχείρισης του πληροφοριακού συστήματος εκτελεί αποκλειστικά και μόνο χρέη τεχνικής υποστήριξης, στο πλαίσιο των ως άνω οριζόμενων διαδικασιών. Τα ερευνητικά κέντρα, τα ανεξάρτητα ερευνητικά ινστιτούτα, οι τεχνολογικοί φορείς μέσω των υπηρεσιών τους και των ορισθέντων υπευθύνων διαχειριστών φέρουν την αποκλειστική ευθύνη για τις ενέργειες που επιτελούνται μέσω του πληροφοριακού  συστήματος και συγκεκριμένα για όλα τα στάδια που συνθέτουν τις διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής.

β) Οι διαδικασίες πρόσληψης ή προαγωγής, καθώς και οι περιγραφόμενες στην παρούσα πράξεις και αποφάσεις είναι προσβάσιμες στις αρμόδιες υπηρεσίες, στον υπεύθυνο διαχειριστή του ερευνητικού κέντρου ή του ανεξάρτητου ινστιτούτου ή του τεχνολογικού φορέα, στους υποψηφίους για την πλήρωση της θέσης, στα μέλη των επιτροπών κρίσης και των εισηγητικών επιτροπών.

γ)  Οι προκηρύξεις και τα μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών είναι προσβάσιμα στο σύνολο των εγγεγραμμένων χρηστών στο πληροφοριακό σύστημα.

δ) Διαδικασίες εκλογής και προαγωγής που είναι σε εξέλιξη και δεν έχουν ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσης, δύνανται κατ’ εξαίρεση να ολοκληρωθούν σύμφωνα με το ν. 4310/2014, όπως ισχύει.

ε) Μέσα σε χρονικό διάστημα τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσης, τα ερευνητικά κέντρα και οι τεχνολογικοί φορείς οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες ένταξης των φορέων τους στο σύστημα ΑΠΕΛΛΑ και το ερευνητικό προσωπικό να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία εγγραφής του στο σύστημα.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 24 Δεκεμβρίου 2019

Ο Υφυπουργός
ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ