Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 8616/114066/2018
ΦΕΚ 3622/Β/24-8-2018
Τροποποίηση της αριθμ. 5171/70387/16.5.2018 (Β’ 1935) υπουργικής απόφασης «Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 53 «Επείγουσες καταστάσεις φυτοπροστασίας» του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου».
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98).
β) Των σημείων (α) και (ξ) της παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4036/2012, σχετικά με τη διάθεση γεωργικών φαρμάκων στην αγορά, ορθολογική χρήση αυτών και συναφείς διατάξεις (Α’ 8).
γ) Της παραγράφου 2 περ. (α’) του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 (Α’ 32), όπως αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 46 του ν. 4384/2016 (Α’ 78).
δ) Το π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 210).
ε) Το π.δ. 97/2017 (Α’ 138) «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».
στ) Την 11226/133908/30.11.2016 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βασίλειο Κόκκαλη» (Β’ 3903), όπως τροποποιήθηκε από την 638/128269/30.11.2017 (Β’ 3903) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
ζ) Την 8503/94606/30.7.2013 (Β’ 2016) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ‘Καθορισμός παραβόλων για τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα και τον έλεγχο των υπολειμμάτων αυτών, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
η) Την 11324/113170/1.11.2012 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός αρμοδίων αρχών για την εφαρμογή του ν. 4036/2012 (Α’ 8)» (Β’ 3225), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Την Οδηγία 2009/128/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 σχετικά με τον καθορισμό πλαισίου κοινοτικής δράσης με σκοπό την επίτευξη ορθολογικής χρήσης των γεωργικών φαρμάκων (L 309/24.11.2009) και ειδικότερα το άρθρο 14 και το παράρτημα III αυτής.
2.Τον κανονισμό (ΕΚ) 396/2005 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Φεβρουαρίου 2005 για τα ανώτατα όρια καταλοίπων φυτοφαρμάκων μέσα η πάνω στα τρόφιμα και τις ζωοτροφές φυτικής και ζωικής προέλευσης, όπως ισχύει.
3.Τον κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά και την κατάργηση των οδηγιών 79/117/ΕΟΚ και 91/414/ΕΟΚ του Συμβουλίου (L 309/24.11.2009), και ειδικότερα το άρθρο 53 αυτού, το οποίο προβλέπει ότι: «1. Κατά παρέκκλιση από το άρθρο 28, σε ειδικές περιπτώσεις ένα κράτος μέλος μπορεί να αδειοδοτήσει, για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τις 120 ημέρες, τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά, για περιορισμένη και ελεγχόμενη χρήση, σε περίπτωση που το μέτρο αυτό κρίνεται αναγκαίο λόγω κινδύνου, ο οποίος δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με άλλα εύλογα μέσα. Το συγκεκριμένο κράτος μέλος ενημερώνει αμέσως τα άλλα κράτη μέλη και την Επιτροπή σχετικά με τα λαμβανόμενα μέτρα, παρέχοντας αναλυτικές πληροφορίες για την κατάσταση και τα τυχόν μέτρα που ελήφθησαν προκειμένου να εξασφαλισθεί η ασφάλεια των καταναλωτών.».
4.Το γεγονός ότι ο κανονισμός (ΕΚ) 1107/2009 στο άρθρο 53 εισάγει και απαιτεί συγκεκριμένες και αυστηρές προϋποθέσεις της παράκαμψης του άρθρου 28. Ενδεικτικώς αναφέρονται οι λέξεις : «σε ειδικές περιπτώσεις», «αναγκαίο λόγω κινδύνου που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με άλλα μέσα».
5.Το γεγονός ότι ο κανονισμός (ΕΚ) 1107/2009 στη παράγραφο 2 του άρθρου 53 εισάγει την υποχρέωση κάθε κράτους-μέλους και μάλιστα αμελλητί για ενημέρωση μεταξύ των κρατών-μελών και της Επιτροπής για τα λαμβανόμενα μέτρα προς χάριν της ασφάλειας των καταναλωτών.
6.Το γεγονός ότι, εν προκειμένω από το άρθρο 53 του κανονισμού (ΕΚ) 1107/2009 η ασφάλεια των καταναλωτών προτάσσεται έναντι άλλου δικαιώματος.
7.Το γεγονός ότι, η κατά παρέκκλιση χορήγηση αδειοδότηση διάθεσης φυτοπροστατευτικού προϊόντος στην αγορά για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τις 120 ημέρες πρέπει να συμβαδίζει με την αρχή της υγιούς ανταγωνισμού και της πρόσβασης απ’ τους δικαιούχους σ’ αυτήν θέτοντας κανόνες ίσης και δίκαιης μεταχείρισης στους εν δυνάμει δικαιούχους.
8.Το γεγονός ότι, οιαδήποτε κρίση περί αποδοχής ή μη της αίτησης για χορήγηση της κατά παρέκκλιση άδειας πρέπει να αιτιολογείται επαρκώς.
9.Την αριθμ. 5171/70387/16.5.2018 (Β’ 1935) υπουργική απόφαση «Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 53 “Επείγουσες καταστάσεις φυτοπροστασίας» του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου”», η οποία ισχύει για αιτήσεις που θα υποβληθούν μετά τις 18 Σεπτεμβρίου 2018.
10.Το γεγονός ότι η υποβολή αιτήσεων για χορήγηση κατά παρέκκλιση άδειας μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου 2018, που θα αφορούν χρήσεις για την καλλιεργητική περίοδο 2019 ή για επόμενες, θα επιφέρει διοικητικές δυσχέρειες και μπορεί να βλάψει τον υγιή ανταγωνισμό.
11.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Τροποποιούμε την ακροτελεύτια διάταξη της αριθμ. 5171/70387/16.5.2018 (Β’ 1935) υπουργικής απόφασης «Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 53 “Επείγουσες καταστάσεις φυτοπροστασίας” του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου», η οποία αντικαθίσταται ως ακολούθως:
Η παρούσα απόφαση ισχύει για αιτήσεις χρήσης φυτοπροστατευτικών προϊόντων για την καλλιεργητική περίοδο 2018-2019 και εφεξής.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 22 Αυγούστου 2018