Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 4090/2018
ΦΕΚ 4497/Β/11-10-2018
Πλαίσιο υλοποίησης του Μέτρου 8.3.3 «Εφαρμογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης (μόνο για δράσεις που αφορούν δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού) (Μέτρο 4.4 της πρόσκλησης) της Ενωσιακής Προτεραιότητας 4 “Αύξηση της Απασχόλησης και της Εδαφικής Συνοχής” του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020» (άρθρο 62, Καν. (Ε.Κ.) 508/2014).
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Το άρθρο 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α/2242005).
2.Τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2014 και ειδικότερα το άρθρο 35.
3.Τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 508/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2014 και ειδικότερα το άρθρο 62.
4.Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1242/2014 της Επιτροπής της 20ης Νοεμβρίου 2014, σχετικά με τη θέσπιση κανόνων, σύμφωνα με τον Καν. (ΕΕ) αριθμ. 508/2014 του Ευρ. Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας, όσον αφορά την παρουσίαση των σχετικών σωρευτικών δεδομένων για τις πράξεις.
5.Την C(2014) 7801 final/29.10.2014 Εκτελεστική απόφαση της Επιτροπής της 29.10.2014 «για την έγκριση ορισμένων στοιχείων της αναθεωρημένης συμφωνίας εταιρικής σχέσης με την Ελλάδα».
6.Το ν. 4314/2014 για τη διαχείριση, τον έλεγχο και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020» (ΦΕΚ 265/Α/ 23.12.2014), ιδίως το άρθρο 69 παράγραφος 2.
7.Το π.δ. 97/2017 (ΦΕΚ 138/Α/2017) «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».
8.Το π.δ. 24/2015 «Σύσταση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων» και ειδικότερα το άρθρο 2, (Α’ 20) όπως ισχύει.
9.Το π.δ. 70/2015 (ΦΕΚ 114/Α’/22-09-2015) που αφορά τη «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων… μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» και συγκεκριμένα το άρθρο 4.
10.Το π.δ. 88/2018 (ΦΕΚ 160/Α/29.08.2018) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
11.Την απόφαση της Επιτροπής των ΕΚ με αριθμό C (2015) 7417/23.10.2015 που αφορά την έγκριση του Ε.Π. ΑΛΙΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑΣ 2014-2020.
12.Την αριθμ. 2536/35588/27.03.2015 (ΦΕΚ Τ.Υ.Ε.Θ.Ο.Δ. Φορέων του Δημοσίου αρ. φυλ. 195/30032015) με το οποίο διορίζεται ο Κασίμης Χαράλαμπος του Παναγιώτη, στη θέση του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του Υ.Π.Α.Α.Τ. με βαθμό 1ο της κατηγορίας Ειδικών θέσεων.
13.Την αριθμ. 134453/22.12.2015 (ΦΕΚ 2857/Β/2015) κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ [Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/ 26.09.2014 (ΦΕΚ 2573/τ.Β’/2014)]», όπως ισχύει.
14.Την αριθμ. 1435/14.06.2016 (ΦΕΚ 1839/Β/2016) «Πρόσκληση υποβολής προτάσεων για την επιλογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης με πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων στο πλαίσιο του Μέτρου 19 «Στήριξη για Τοπική Ανάπτυξη μέσω του LEADER (ΤΑΠΤοΚ Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων)» του ΠΑΑ 2014-2020 και της προτεραιότητας 4 «Αύξηση της Απασχόλησης και της Εδαφικής Συνοχής» του ΕΠΑλΘ 2014-2020».
15.Τη με αριθμ. 110427/ΕΥΘΥ/1020/20.10.2016 (ΦΕΚ 3521/Β/01.11.2016) «Τροποποίηση και αντικατάσταση της αριθμ. 81986/ΕΥΘΥ712/31.07.2015 υπουργικής απόφασης «Εθνικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα ΕΣΠΑ 2014 2020 Έλεγχοι νομιμότητας δημοσίων συμβάσεων συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ΕΣΠΑ 2014 2020 από Αρχές Διαχείρισης και Ενδιάμεσους Φορείς Διαδικασία ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων αξιολόγησης πράξεων», όπως ισχύει.
16.Τη με αριθμ. 1393/25.10.2016 (ΦΕΚ 3501/Β/31.10.2016)κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναδιάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας του άρθρου 62 του ν. 4314/2014 και κατάργηση της κοινής υπουργικής απόφασης με αριθμ. 341509/26.11.2008 (ΦΕΚ 2437/Β’/2008), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
17.Τη με αριθμ. 3206/12.12.2016 (ΦΕΚ 4111/Β/2016) υπουργική απόφαση Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Έγκριση προγραμμάτων τοπικής ανάπτυξης στο πλαίσιο της Πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για την επιλογή Στρατηγικών Τοπικής Ανάπτυξης του ΠΑΑ 2014-2020 και του ΕΠΑΛΘ 2014-2020 και κατανομή πιστώσεων Δημόσιας Δαπάνης», όπως ισχύει και από την οποία απορρέει η υποχρέωση χρηματοδότησης.
18.Την με αριθμ. 99/23.01.2017 (ΦΕΚ 309/Β’/2017) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οκονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως κατεβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας σύμφωνα με το αρ. 71 του ν. 4314/2014».
19.Την με αριθμ. 893/31.5.2017 απόφαση Γενικού Γραμματέα Αγροτ. Πολιτ. και Διαχ. Κοιν. Πόρων που αφορά στην έγκριση των κριτηρίων επιλογής των πράξεων για τα μέτρα 8.3.1 και 8.3.3 της Προτεραιότητας 4 από την Επιτροπή Παρακολούθησης του Ε.Π. «Αλιείας και Θάλασσας (ΕΠΑλΘ) 2014 2020», όπως αυτά ισχύουν.
20.Την με αριθμ. 8427/01.08.2017 (ΦΕΚ 2747/Β/04.08.2017)υπουργική απόφαση Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, «Πλαίσιο υλοποίησης υπομέτρου 19.4 «Στήριξη για τις λειτουργικές δαπάνες και την εμψύχωση» του Μέτρου 19 (Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, ΤΑΠΤοΚ) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020», όπως ισχύει.
21.Την αριθμ. 1177/01.08.2017 (ΦΕΚ 3163/Β/12.09.2017)υπουργική απόφαση «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020» όπως ισχύει.
22.Τις αποφάσεις (υπουργικές αποφάσεις) ορισμού των ΟΤΔ Αλιείας ως Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης (ΕΦΔ) μέρους του Ε.Π. Αλιείας και Θάλασσας, σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΣΔΕ.
23.Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης, δεν προκαλείται δημόσια δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Τον καθορισμό των κανόνων και διαδικασιών για την υλοποίηση των δράσεων που αφορούν σε δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού των Ομάδων Τοπικής Δράσης Αλιείας, στο πλαίσιο του μέτρου 8.3.3 «Εφαρμογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης (μόνο για δράσεις που αφορούν δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού)» της Προτεραιότητας 4 ‘Αύξηση της απασχόλησης και της εδαφικής συνοχής του Ε. Π. Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020 (ΕΠΑΛΘ 2014-2020), ως εξής:
Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των κανόνων και διαδικασιών για την υλοποίηση των δράσεων που αφορούν σε δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού των Ομάδων Τοπικής Δράσης Αλιείας, στο πλαίσιο του μέτρου 8.3.3 «Εφαρμογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης (μόνο για δράσεις που αφορούν δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού)» της Προτεραιότητας 4 ‘Αύξηση της απασχόλησης και της εδαφικής συνοχής του Ε. Π. Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020, σύμφωνα μετά προβλεπόμενα στο άρθρο 62 παρ. 1(δ) του Καν. (ΕΕ) 508/2014, στο άρθρο 35 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013 και στην 3206/12.12.2016 (ΦΕΚ 4111/Β/2016) υπουργική απόφαση Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Έγκριση προγραμμάτων τοπικής ανάπτυξης στο πλαίσιο της Πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για την επιλογή Στρατηγικών Τοπικής Ανάπτυξης του ΠΑΑ 2014-2020 και του ΕΠΑΛΘ 2014-2020 και κατανομή πιστώσεων Δημόσιας Δαπάνης» όπως ισχύει, από την οποία απορρέει η υποχρέωση χρηματοδότησης.
Η παρούσα αφορά στο Πρόγραμμα Τοπικής Ανάπτυξης κάθε Ομάδας Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) για το σκέλος χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) κατά την περίοδο επιλεξιμότητας των δαπανών λειτουργίας και συντονισμού.
Άρθρο 2
Αρμόδιοι φορείς
Για την εφαρμογή της παρούσας αρμόδιοι φορείς είναι οι κάτωθι:
1.Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας (ΕΥΔ ΕΠΑΛΘ) η οποία σύμφωνα με το ν. 4314/2014, όπως ισχύει, είναι αρμόδια για τη διαχείριση και υλοποίηση του ΕΠΑΛΘ 2014-2020.
2.Η Ειδική Υπηρεσία Αρχή Πιστοποίησης και Εξακρίβωσης Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, ως Αρχή Πιστοποίησης.
3.Η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ), ως Αρχή Ελέγχου.
4.Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ ως αρμόδια Υπηρεσία για τις πληρωμές των δαπανών όπως ορίζεται σύμφωνα με την αριθμ. κοινή υπουργική απόφαση 134453/23.12.2015 (ΦΕΚ 2857/Β/28.12.2015) «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ [Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/26.09.2014 (ΦΕΚ 2573/Β/2014)]».
Άρθρο 3
Δικαιούχοι
Δικαιούχοι της ενίσχυσης του μέτρου 8.3.3 για τις δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού, είναι Ομάδες Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) όπως έχουν επιλεγεί με την σχετική αριθμ. 3206/12.12.2016 (ΦΕΚ 4111/Β/2016) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Έγκριση προγραμμάτων τοπικής ανάπτυξης στο πλαίσιο της Πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για την επιλογή Στρατηγικών Τοπικής Ανάπτυξης του ΠΑΑ 2014-2020 και του ΕΠΑΛΘ 2014-2020 και κατανομή πιστώσεων Δημόσιας Δαπάνης» όπως ισχύει, οι οποίες δεν έχουν επιλέξει επικεφαλής ταμείο το ΕΓΤΑΑ.
Άρθρο 4
Είδος της ενίσχυσης Ποσά και ποσοστά στήριξης Περίοδος Επιλεξιμότητας
1.Η στήριξη για δαπάνες λειτουργίας και συντονισμό των ΟΤΔ Αλιείας μπορεί να ανέλθει έως το 25% της συνολικής εγκριθείσας επιλέξιμης Δημόσιας Δαπάνης του προγράμματος τοπικής ανάπτυξης.
2.Η ενίσχυση χορηγείται στο δικαιούχο με τη μορφή επιχορήγησης από το συγχρηματοδοτούμενο Ε.Π. Αλιείας και Θάλασσας, και το ύψος της υπολογίζεται βάσει των επιλέξιμων δαπανών.
3.Σε περιπτώσεις τροποποίησης προϋπολογισμού του προγράμματος τοπικής ανάπτυξης, τα ποσά που αντιστοιχούν στο μέτρο 8.3.3, τροποποιούνται αντιστοίχως.
4.Η περίοδος επιλεξιμότητας των δαπανών αρχίζει από την επομένη της κατάθεσης του Φακέλου Β στο πλαίσιο της Πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για την επιλογή Στρατηγικών Τοπικής Ανάπτυξης του ΠΑΑ 2014 2020 και του ΕΠΑΛΘ 2014 2020 και μέχρι τη λήξη του προγράμματος, δηλαδή μέχρι και την 31η.12.2023.
5.Για τις υπό σύσταση ΟΤΔ η επιλεξιμότητα των δαπανών ξεκινά από τη σύσταση του νομικού προσώπου.
6.Η χορηγούμενη ενίσχυση για τις δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού, συναρτάται με την πρόοδο υλοποίησης του τοπικού προγράμματος και ο τρόπος υπολογισμού του ύψους της θα καθοριστεί σε εγκύκλιο.
7.Η ένταση της ενίσχυσης ορίζεται στο 100% των επιλέξιμων δαπανών.
Άρθρο 5
Επιλέξιμες δαπάνες
Επιλέξιμες δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού είναι οι δαπάνες που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο συντονισμού, αξιολόγησης, υλοποίησης και παρακολούθησης του προγράμματος τοπικής ανάπτυξης και καταγράφονται στο λογιστικό σύστημα του δικαιούχου, οι οποίες σχετίζονται τεκμηριωμένα με την υλοποίηση της Τοπικής Στρατηγικής του αλιευτικού τομέα σύμφωνα με τους όρους χρηματοδότησης των Ταμείων και των εθνικών κανόνων επιλεξιμότητας. Στις επιλέξιμες δαπάνες περιλαμβάνονται οι εξής κατηγορίες:
Α) ΑΜΕΣΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ (που παράγουν απλοποιημένο κόστος)
Δαπάνες προσωπικού
Συμπεριλαμβάνονται οι αμοιβές των φυσικών προσώπων, στελεχών της υπηρεσιακής δομής της ΟΤΔ τα οποία ανήκουν στην Ομάδα Έργου ως τακτικό ή έκτακτο προσωπικό του Δικαιούχου (μισθωτοί, συμβάσεις εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, συμβάσεις μίσθωσης έργου) που απασχολούνται για την προετοιμασία, τη διοίκηση/διαχείριση, υλοποίηση και παρακολούθηση της Πράξης, συμπεριλαμβανομένων των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα, επιδόματος αδείας και λοιπών νομίμων επιδομάτων και των επιβαρύνσεων εισφορών, όπως προβλέπονται από το Εθνικό Πλαίσιο, με τα ανώτατα όρια να μην υπερβαίνουν τα οριζόμενα στον ν. 4354/2015 (ΦΕΚ 176/Α/16.12.2015) όπως κάθε φορά ισχύει.
Το προσωπικό που συμμετέχει στο πρόγραμμα τοπικής ανάπτυξης καθώς και ο χρόνος απασχόλησής του σε αυτό καθορίζεται με απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής Διαχείρισης Προγράμματος (ΕΔΠ) η οποία κοινοποιείται άμεσα στην ΕΥΔ ΕΠΑΛΘ. Ειδικά για την περίοδο από την ημέρα έναρξης της επιλεξιμότητας των δαπανών απασχόλησης του προσωπικού μέχρι και ένα μήνα μετά την υπογραφή της παρούσας απόφασης, μπορούν τα ανωτέρω να καθορισθούν με απόφαση των αρμόδιων οργάνων του φορέα υλοποίησης του τοπικού προγράμματος, η οποία εγκρίνεται με εκ των υστέρων απόφαση της ΕΔΠ LEADER/CLLD.
Β) ΑΜΕΣΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ (που δεν παράγουν απλοποιημένο κόστος)
α) Πάγια και λοιπός εξοπλισμός:
i.Προμήθεια ηλεκτρονικού εξοπλισμού, περιφερειακών Η/Υ, εξοπλισμού γραφείων και λοιπού εξοπλισμού της έδρας και των παραρτημάτων ή υποκαταστημάτων της ΟΤΔ εφόσον υπάρχουν και τεκμηριώνεται η χρήση τους (υφιστάμενα ή προβλεπόμενα νέα).
ii.Διαμόρφωση και αναβάθμιση, συντήρηση και επισκευή χώρων γραφείων.
iii.Προμήθεια ή και ανάπτυξη λειτουργικών συστημάτων π.χ. λογιστικά προγράμματα, προγράμματα διαχείρισης έργου για τις ανάγκες υλοποίησης του ΕΠΑΛθ.
ϊν. Αναβάθμιση υφιστάμενου ηλεκτρονικού εξοπλισμού και λογισμικού.
ν. Αγορά και χρηματοδοτική μίσθωση ενός επιβατικού αυτοκινήτου εφόσον συνδέεται άμεσα με την Πράξη και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που κάθε φορά ισχύουν στο πλαίσιο της ΥΠΑΣΥΔ.
vi. Αγορά επεξηγηματικής πινακίδας, σύμφωνα με τις υποχρεώσεις δημοσιότητας.
β) Μετακινήσεις
i.Δαπάνες μετακινήσεων των στελεχών υπηρεσιακής δομής της ΟΤΔ, εφόσον αποδεδειγμένα πραγματοποιούνται για την εξυπηρέτηση των αναγκών του τοπικού προγράμματος.
ii.Δαπάνες μετακινήσεων των μελών της ΕΔΠ LEADER/ CLLD για κάθε συνεδρίασή της.
iii.Δαπάνες μετακινήσεων, διαμονής και αποζημίωσης για τη συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια, συσκέψεις, συμβούλια και άλλες συναφείς δραστηριότητες στο πλαίσιο συμμετοχής των ΟΤΔ σε δίκτυα και όργανα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι εν λόγω δαπάνες θα αφορούν τα στελέχη της υπηρεσιακής δομής της ΟΤΔ, της ΕΔΠ LEADER/CLLD και εκπρόσωπους άλλων φορέων που τεκμηριωμένα συμμετέχουν στην υλοποίηση ενεργειών που αφορούν στην τοπική στρατηγική αλιείας, π.χ. εκπρόσωποι αλιευτικών συλλόγων, επιστημονικών και ερευνητικών φορέων κ.λπ.
Οι δαπάνες για μετακινήσεις της παρούσας παραγράφου συμπεριλαμβανομένης της ημερήσιας αποζημίωσης καθώς και άλλες προβλέψεις αποτελούν επιλέξιμες δαπάνες και καθορίζονται στην κοινή υπουργική απόφαση με αριθμ. 2/68332/ΔΕΠ (ΦΕΚ/Β/2943/16.9.2016) «Ρυθμίσεις για τις μετακινήσεις στο πλαίσιο ενεργειών Τεχνικής Βοήθειας του ΕΣΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των ΠΑΑ και ΕΠΑλΘ, του ΕΟΧ και του Μηχανισμού Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη», όπως κάθε φορά ισχύει.
γ) Ενέργειες εμψύχωσης:
i.Ενέργειες πληροφόρησης για την περιοχή παρέμβασης και την τοπική αναπτυξιακή στρατηγική.
ii.Ενέργειες ευαισθητοποίησης, εμψύχωσης και παροχής συμβουλευτικής υποστήριξης στους δυνητικούς δικαιούχους.
iii.Διοργάνωση εκδηλώσεων προβολής (ημερίδες, ενημερωτικές συναντήσεις κ.α.) του τοπικού προγράμματος και των αποτελεσμάτων του (δαπάνες για οργάνωση, υλοποίηση, προβολή κ.λπ).
ΐν. Απολογιστικά έντυπα ή/και video παρουσίασης αποτελεσμάτων του τοπικού προγράμματος.
ν. Δαπάνες υλοποίησης διαγωνισμών βράβευσης ιδεών και καλών πρακτικών.
δ) Υποστηρικτικές ενέργειες:
i.Εκπόνηση μελετών και εν γένει παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σχετικών με το πρόγραμμα τοπικής ανάπτυξης αλιείας.
ii.Ενέργειες επιμόρφωσης των στελεχών των ΟΤΔ αλλά και των εκπροσώπων των φορέων που συνδέονται άμεσα με την υλοποίηση του προγράμματος (π.χ. τα μέλη της ΕΔΠ). Σαν τέτοιες αναφέρονται, ενδεικτικά, η συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες και σε εκδηλώσεις που διοργανώνονται από τρίτους και αφορούν σε θέματα συναφή με την υλοποίηση της στρατηγικής τοπικής ανάπτυξης.
iii.Ενέργειες αξιολόγησης των ΟΤΔ και των στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης. Η αξιολόγηση του προγράμματος σε τοπικό επίπεδο διενεργείται με ευθύνη της ΟΤΔ μέσω αυτοαξιολόγησης ή με χρήση εξωτερικού εμπειρογνώμονα ή με συνδυασμό των δύο.
ίν. Αμοιβές ορκωτών λογιστών, λογιστών/φοροτεχνικών, νομικών συμβούλων κ.λπ., δαπάνες μελέτης, εγκατάστασης, υποστήριξης, πιστοποίησης, ελέγχων διατήρησης προτύπου ποιότητας και δαπάνες εκπαίδευσης συστήματος διαχειριστικής επάρκειας, που σχετίζονται με τη λειτουργία της ΟΤΔ στο πλαίσιο υλοποίησης του τοπικού προγράμματος ΕΠΑΛΘ.
ν. Έξοδα παρακολούθησης και ελέγχου εφ’ όσον σχετίζονται με απαιτήσεις που έχει θέσει η ΔΑ στον δικαιούχο.
ε) Λοιπές δαπάνες:
Άλλες δαπάνες που αποδεδειγμένα σχετίζονται με την υλοποίηση της Τοπικής Στρατηγικής και δεν εντάσσονται σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες όπως τραπεζικά έξοδα για το άνοιγμα και την διαχείριση των ενδεδειγμένων λογαριασμών CLLD/LEADER που αφορούν στο Ε.Π. Αλιείας και θάλασσας, προμήθεια τράπεζας για μεταφορές ποσών, αποσβέσεις παγίων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15 της ΥΠΑΣΥΔ κ.α.
Οι δαπάνες όταν αφορούν σε δράσεις/ενέργειες που εμπίπτουν και στα δύο ταμεία (ΕΓΤΑΑ και ΕΤΘΑ) επιμερίζονται, ενώ δαπάνες που αφορούν αποκλειστικά σε δράσεις του ΕΠΑΛΘ δύναται να χρηματοδοτηθούν στο σύνολο τους από το ΕΤΘΑ.
Γ) ΕΜΜΕΣΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Έμμεσες δαπάνες είναι οι δαπάνες που δεν συνδέονται άμεσα με την υλοποίηση του έργου, αλλά μπορούν να προσδιοριστούν και τεκμηριωθούν από το λογιστικό σύστημα του δικαιούχου ως δαπάνες πραγματοποιούμενες σε ευθεία συσχέτιση με τις άμεσες δαπάνες οι οποίες αποδίδονται στο έργο.
Το ύψος των έμμεσων δαπανών υπολογίζεται σε συνάρτηση με τις συνολικές άμεσες επιλέξιμες δαπάνες προσωπικού. Άμεσες δαπάνες προσωπικού ορίζονται οι δαπάνες για αμοιβές των φυσικών προσώπων τα οποία ανήκουν στην Ομάδα Έργου ως τακτικό ή έκτακτο προσωπικό του Δικαιούχου (μισθωτοί, συμβάσεις εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, συμβάσεις μίσθωσης έργου), ή/και των εταίρων της Σύμπραξης, και απασχολούνται για την προετοιμασία, τη διοίκηση/ διαχείριση και την υλοποίηση της Πράξης (ΥΠΑΣΥΔ και Καν. 1303/2013).
Κατά την υλοποίηση της Πράξης δεν δύναται να μεταβληθεί η επιλογή μιας κατηγορίας δαπάνης, όσον αφορά στην ένταξή της στις άμεσες δαπάνες που δεν παράγουν απλοποιημένο κόστος ή στις έμμεσες δαπάνες.
Διευκρινίζεται ότι οι δαπάνες βάσει απλουστευμένων επιλογών κόστους εφαρμόζονται στο υποέργο με ίδια μέσα (αυτεπιστασία) για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντονισμού στις ΟΤΔ που δεν έχουν επιλέξει επικεφαλής ταμείο το ΕΓΤΑΑ.
Το καθορισμένο στην απόφαση ένταξης ποσοστό των έμμεσων δαπανών βάσει απλουστευμένων επιλογών κόστους, δεν μπορεί να τροποποιηθεί κατά τη διάρκεια της υλοποίησης ή μετά την υλοποίηση της πράξης με σκοπό να αντισταθμιστεί η αύξηση των δαπανών ή η υποχρησιμοποίηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού.
Δύναται να είναι επιλέξιμες έμμεσες δαπάνες οι οποίες καθορίζονται με εφαρμογή σταθερού ποσοστού 15% επί των επιλέξιμων άμεσων δαπανών προσωπικού. Το κόστος απασχόλησης υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12 της ΥΠΑΣΥΔ. Στις άμεσες δαπάνες προσωπικού που χρησιμοποιούνται ως βάση υπολογισμού δεν συμπεριλαμβάνεται τυχόν ΦΠΑ, έστω κι αν αυτός είναι επιλέξιμη δαπάνη.
Ενδεικτικά και μη εξαντλητικά, στις έμμεσες δαπάνες βάσει απλουστευμένου κόστους μπορούν να συμπεριληφθούν:
i.Ενοίκιο του χώρου στέγασης της ΟΤΔ και των παραρτημάτων ή υποκαταστημάτων της εφόσον υπάρχουν (υφιστάμενα ή προβλεπόμενα νέα) καθώς και δαπάνες καθαρισμού, λογαριασμοί σταθερών τηλεφώνων, λογαριασμοί κινητής τηλεφωνίας (όσοι και οι θέσεις ευθύνης όπως προσδιορίζονται στο οργανόγραμμα), λογαριασμοί οργανισμών παροχής ενέργειας, ύδρευσης, αποχέτευσης, θέρμανσης, κοινόχρηστα, έξοδα αλληλογραφίας και ταχύ μεταφορών, αναλώσιμα υλικά, γραφική ύλη και έντυπα.
ii.Προμήθεια βιβλίων και συνδρομές σχετικές με την υλοποίηση της τοπικής στρατηγικής ή φορολογικά, λογιστικά, νομικά, εργατικά και τεχνικά θέματα καθώς και αντίστοιχες δαπάνες για σύνδεση ή συνδρομές σε βάσεις δεδομένων αντίστοιχων ή συναφών θεμάτων καθώς και συμμετοχή σε συλλογικές εκπροσωπήσεις π.χ. Επιμελητήρια.
iii.Δαπάνες γραμματειακής υποστήριξης (στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει δυνατότητα επιμερισμού του χρόνου απασχόλησης).
iu Επισκευές/συντηρήσεις εξοπλισμού και συσκευών.
ν. Δαπάνες που εμπίπτουν στις άμεσες δαπάνες και που δεν δύναται τεκμηριωμένα να επιμερισθούν.
Για την τεκμηρίωση των έμμεσων δαπανών δεν απαιτείται η προσκόμιση αντίστοιχων παραστατικών.
Άρθρο 6
Επικεφαλής Ταμείο
1. Εν όψει της πολυταμειακής προσέγγισης δύναται να χρηματοδοτηθούν από το ΕΓΤΑΑ, ως επικεφαλής Ταμείο, οι δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού ΟΤΔ Αλιείας, οι οποίες θα αφορούν σε δράσεις ΕΤΘΑ, εφόσον συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
1.η περιοχή παρέμβασης ΕΤΘΑ, ως προς την έκταση της, να ταυτίζεται κατά τουλάχιστον στο 50% με την περιοχή εφαρμογής LEADER ΕΓΤΑΑ σύμφωνα με το προτεινόμενο τοπικό πρόγραμμα,
ii.οι τοπικές στρατηγικές αφορούν το ΕΓΤΑΑ (LEADER προσέγγιση) σε προϋπολογισμό σε ποσοστό 50% και άνω σύμφωνα με το προτεινόμενο τοπικό πρόγραμμα.
2.Η επιλογή χρήσης ή μη του επικεφαλής ταμείου όπως δηλώθηκε με Υπεύθυνη Δήλωση από την ΟΤΔ πριν την υποβολή του Τεχνικού Δελτίου στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), δεν δύναται να αλλάξει κατά την υλοποίηση του προγράμματος Τοπικής Ανάπτυξης.
3.Οι όροι και οι προϋποθέσεις που αφορούν την υλοποίηση, διαχείριση και διοικητικό έλεγχο των αιτημάτων πληρωμής που αφορούν στο σκέλος του ΕΤΘΑ για τις ΟΤΔ που έχουν επιλέξει επικεφαλής ταμείο, ορίζονται ως αυτοί της υπουργικής απόφασης 8427/01.08.2017 (ΦΕΚ 2747/Β/04.08.2017) του ΠΑΑ όπως κάθε φορά ισχύει, με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020.
Άρθρο 7
Φόρος Προστιθέμενης Αξίας
1.Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) είναι επιλέξιμη δαπάνη, εφ’ όσον ο δικαιούχος δεν έχει δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ σύμφωνα με τις διατάξεις του κώδικα ΦΠΑ όπως εκάστοτε ισχύει. Ειδικότερα, αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη εφόσον βαρύνει δαπάνες που χρησιμοποιούνται για την άσκηση εξαιρούμενων ή απαλλασσόμενων του ΦΠΑ δραστηριοτήτων του δικαιούχου.
2.Στις περιπτώσεις που ο ΦΠΑ βαρύνει δαπάνες οι οποίες χρησιμοποιούνται τόσο για την άσκηση δραστηριοτήτων για τις οποίες δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης όσο και για την άσκηση δραστηριοτήτων για τις οποίες παρέχεται το σχετικό δικαίωμα, ο ΦΠΑ είναι επιλέξιμη δαπάνη κατά το ποσοστό που δεν μπορεί να ανακτηθεί.
3.Δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη ο ΦΠΑ που μπορεί να ανακτηθεί με οποιονδήποτε τρόπο ακόμη και εάν δεν ανακτάται από το δικαιούχο, καθώς και ο ΦΠΑ που βαρύνει δαπάνες που χρησιμοποιούνται για την άσκηση δραστηριοτήτων που υπάγονται στα ειδικά καθεστώτα κατά αποκοπή καταβολής του φόρου.
Άρθρο 8
Διαδικασία χρηματοδότησης, πληρωμών και διοικητικής επαλήθευσης δαπάνης
Όσον αφορά στη διαδικασία χρηματοδότησης, ισχύουν τα ακόλουθα:
•Η καταβολή της χρηματοδότησης στο Δικαιούχο, πραγματοποιείται τμηματικά, με τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
•Η καταβολή της δημόσιας δαπάνης πραγματοποιείται με προχρηματοδότηση, μετά από σχετικό αίτημα της ΟΤΔ (Δικαιούχος) μέσω του ΟΠΣ και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη Διαδικασία Δΐν_1: Χρηματοδότηση Πράξεων και πληρωμές του ΣΔΕ ΕΠΑλΘ, χωρίς την υποχρέωση κατάθεσης εγγύησης από το Δικαιούχο (κοινή υπουργική απόφαση 134453/2015, ΦΕΚ 2857/Β/28.12.2015).
•Η πρώτη δόση προχρηματοδότησης δύναται να ανέλθει έως το 50% της δημόσιας στήριξης για δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού. Το ακριβές ύψος της καθορίζεται από τη Διαχειριστική Αρχή λαμβάνοντας βεβαίωση από το Δικαιούχο για το σύνολο των δαπανών που έχει εξοφλήσει, και πληροφόρηση για τις άμεσες ανάγκες που πρέπει να εξυπηρετηθούν. Το αίτημα για την καταβολή και η καταβολή της πρώτης δόσης προηγούνται της υποβολής Δελτίων Δήλωσης Δαπανών (ΔΔΔ) από το Δικαιούχο. Το αίτημα για την καταβολή της 1ης δόσης προχρηματοδότησης δύναται να πραγματοποιηθεί παράλληλα με την υποβολή του Τεχνικού Δελτίου Υποέργου.
•Η καταβολή κάθε νέας δόσης γίνεται με την προϋπόθεση της απορρόφησης σημαντικού ποσοστού (τουλάχιστον 70%) του συνολικού ποσού κάθε προηγούμενης χρηματοδότησης, σύμφωνα με τις πιστοποιημένες βάσει Δελτίων Δήλωσης Δαπανών πραγματοποιημένες δαπάνες.
•Η δημόσια χρηματοδότηση που αναλογεί στους Δικαιούχους, καταβάλλεται από την Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τη διενέργεια των πληρωμών των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ (κοινή υπουργική απόφαση 134453/2015, ΦΕΚ 2857/ Β/28.12.2015).
•Η πρώτη και οι ενδιάμεσες πληρωμές των δικαιούχων για συγχρηματοδοτούμενες πράξεις, δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται με τυχόν οφειλές του Δικαιούχου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία, σε αντίθεση με την τελική πληρωμή που θα πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση του έργου.
Σχετικά με την υποβολή Δελτίων Δήλωσης Δαπανών (ΔΔΔ) οι Δικαιούχοι ΟΤΔ υποχρεούνται να υποβάλλουν:
•Ένα συγκεντρωτικό ΔΔΔ έως 10 εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία καταβολής της 1ης δόσης προχρηματοδότησης για τις εξοφλημένες δαπάνες, που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστον στα έτη 2016- 2017 ή και 2018, όχι αργότερα από το τέλος Νοεμβρίου 2018.
•Δύο ΔΔΔ για κάθε επόμενο έτος υλοποίησης της Τοπικής Στρατηγικής (ένα κάθε εξάμηνο) με το δεύτερο να μην υποβάλλεται αργότερα από τις 15/11 κάθε έτους.
Ο χρόνος και οι λεπτομέρειες υποβολής του τελικού ΔΔΔ θα καθοριστούν με σχετική εγκύκλιο.
Οι υποβαλλόμενες δαπάνες πρέπει σε κάθε περίπτωση να έχουν εξοφληθεί στο σύνολό τους, συμπεριλαμβανομένων τυχόν παρακρατήσεων, φόρων, εισφορών κλπ., πριν την υποβολή του αιτήματος πληρωμής.
Η διοικητική επαλήθευση δαπάνης πραγματοποιείται σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται από το ΣΔΕ ΕΠΑλΘ Διαδικασία ΔΠ_5 «Διοικητική επαλήθευση δαπάνης» μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος ΕΣΠΑ (ΟΠΣΕΣΠΑ), όπως κάθε φορά ισχύει.
Για την επαλήθευση των δαπανών του έργου, πλην των έμμεσων δαπανών, απαιτείται τεκμηρίωση με τα κατ’ ελάχιστον ακόλουθα έγγραφα:
•Φωτοαντίγραφα των παραστατικών δαπανών του Δικαιούχου ανά κατηγορία δαπάνης. (Σημειώνεται ότι τα πρωτότυπα, αφού πιστοποιηθεί η δαπάνη, φέρουν υποχρεωτικά σφραγίδα με τα στοιχεία του έργου).
•Αποδεικτικά εξόφλησης (επισυνάπτονται πίσω από κάθε υποβαλλόμενο παραστατικό) συμπεριλαμβανομένων αποδεικτικών απόδοσης φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών όπου απαιτείται.
•Υπεύθυνη Δήλωση του Δικαιούχου, υπογεγραμμένη αρμοδίως, όπου αναφέρεται ότι:
Τα υποβαλλόμενα αντίγραφα είναι ακριβή αντίγραφα των πρωτότυπων παραστατικών.
Τα πρωτότυπα είναι πάντα στη διάθεση της ΕΥΔ ΕΠΑλΘ και άλλων αρμόδιων Ελεγκτικών Αρχών.
Οι υποβαλλόμενες δαπάνες (στο σύνολό τους ή σε επιμερισμένο ποσοστό όπου εφαρμόζεται) δεν αντιστοιχούν σε δαπάνες που έχουν χρηματοδοτηθεί από άλλο Πρόγραμμα.
Οι δαπάνες του έργου παρακολουθούνται λογιστικά σε ξεχωριστό λογαριασμό και είναι εις γνώση του υπογράφοντα ότι όσες από αυτές δεν έχουν καταχωρηθεί στον λογαριασμό αυτόν θα κριθούν ως μη επιλέξιμες.
•Στοιχεία που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα υλοποίησης της δαπάνης για την εν λόγω Πράξη (όπου απαιτείται).
Στην περίπτωση που ο Δικαιούχος κάνει χρήση υπηρεσιών Ορκωτού Λογιστή, επισυνάπτεται η βεβαίωσή του.
Μετά την ολοκλήρωση του έργου ο Δικαιούχος οφείλει να επιστρέψει σε ειδικό λογαριασμό, τα αδιάθετα υπόλοιπα του λογαριασμού καθώς και τους τυχόν παραχθέντες τόκους.
Άρθρο 9
Υποχρεώσεις της Ομάδας Τοπικής Δράσης
Η ΟΤΔ είναι υπεύθυνη για την ορθή και σύννομη εφαρμογή του προγράμματος τοπικής ανάπτυξης βάσει και του σχετικού κοινοτικού και εθνικού θεσμικού πλαισίου. Οι υποχρεώσεις της ΟΤΔ είναι κατ’ ελάχιστον οι οριζόμενες στο άρθρο 6 “Αρμοδιότητες των ομάδων τοπικής δράσης” της υπουργικής απόφασης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων 1435/2016 (ΦΕΚ 1839/Β/22.06.2016) και στην απόφαση Ένταξης Πράξης.
Η εκάστοτε ΟΤΔ εφόσον οριστεί Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης (ΕΦΔ), δεσμεύεται στην τήρηση όλων των υποχρεώσεων όπως αυτές ορίζονται στην αντίστοιχη υπουργική απόφαση ορισμού τους, συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης για ύπαρξη κατάλληλου υπηρεσιακού πυρήνα για την εφαρμογή του τοπικού προγράμματος καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησής του, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί κατά τη διαδικασία ορισμού τους ως ΕΦΔ.
Η ΟΤΔ έχει την υποχρέωση ασφαλούς διατήρησης του συνόλου των παραστατικών της πράξης, διασφαλίζοντας την προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων σύμφωνα με το Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων (Καν. (ΕΕ) 2016/679). Επίσης, υποχρεούται να διευκολύνει τους ελέγχους από τις αρμόδιες υπηρεσίες του συστήματος διαχείρισης του Ε.Π. Αλιείας και θάλασσας παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες κατά την ισχύουσα νομοθεσία.
Άρθρο 10
Λοιπές διαδικασίες
1.Πιθανή τροποποίηση απόφασης ένταξης γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία ΔΙΙ_9 Τροποποίηση απόφασης Ένταξης (πράξεις πλην ΚΕ)» του ΣΔΕ ΕΠΑλΘ.
2.Πιθανή ανάκληση απόφασης ένταξης γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία ΔΙΙ_12 «Ανάκληση απόφασης Ένταξης» του ΣΔΕ ΕΠΑλΘ.
3.Ολοκλήρωση Πράξης γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία ΔΙΙ_10 «Ολοκλήρωση Πράξης (πράξεις πλην ΚΕ)» του ΣΔΕ ΕΠΑλΘ.
4.Οι δαπάνες του μέτρου 8.3.3 «Εφαρμογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης (μόνο για δράσεις που αφορούν δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού)» δεν υπόκεινται στις διαδικασίες τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων (Διαδικασία ΙΙ_11 «Επαλήθευση μακροχρόνιων υποχρεώσεων (πράξεις πλην ΚΕ)» σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για τη συγκεκριμένη διαδικασία από το ΣΔΕ ΕΠΑλΘ και του άρθρου 71 του ΕΚ 1303/2013.
Άρθρο 11
Δημοσιότητα
Οι δικαιούχοι του μέτρου 8.3.3 «Εφαρμογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης (μόνο για δράσεις που αφορούν δαπάνες λειτουργίας και συντονισμού) της Προτεραιότητας 4 “Αύξηση της Απασχόλησης και της Εδαφικής Συνοχής” του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020» υποχρεούνται για την τήρηση των κανόνων δημοσιότητας όπως αυτοί αποτυπώνονται στο άρθρο 119 του Κανονισμού (ΕΕ) 508/2014.
Άρθρο 12
Διενέργεια ελέγχων και επιβολή κυρώσεων
Οι δικαιούχοι οφείλουν να αποδέχονται και να διευκολύνουν τη διενέργεια ελέγχων από τα αρμόδια όργανα, καθώς και να συμμορφώνονται με τα πορίσματα και αποτελέσματα αυτών. Στις περιπτώσεις που από τον έλεγχο αρμοδίων οργάνων διαπιστωθεί αχρεώστητη ή παράνομη καταβολή ποσών ενίσχυσης, τα ποσά αυτά θα ανακτώνται σύμφωνα τη διαδικασία ΔΙΙΙ_1 «Δημοσιονομικές διορθώσεις ελεγκτικών αρχών/οργάνων» του ΣΔΕ ΕΠΑλΘ και την αριθμ. 99/23.01.2017 (ΦΕΚ 309/Β’/2017) κοινή υπουργική απόφαση «Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως κατεβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας σύμφωνα με το αρ. 71 του ν. 4314/2014».
Άρθρο 13
Διεκπεραίωση καταγγελιών
Η ΕΥΔ ΕΠΑλΘ είναι η αρμόδια Υπηρεσία για να αναζητήσει και συγκεντρώσει τα απαιτούμενα στοιχεία και έγγραφα ώστε να εξετάσει το είδος της καταγγελίας, την σύνδεσή της με το αντίστοιχο πρόγραμμα, την εγκυρότητα της, τα πιθανά εμπλεκόμενα μέρη. Μετά και την εξέταση της καταγγελίας η αρμόδια υπηρεσία συντάσσει σχετικό πόρισμα το οποίο και διαβιβάζει σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς συμπεριλαμβανομένου και του φορέα πληρωμών.
Άρθρο 14
Τελικές διατάξεις
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της και καταργείται, ή τροποποιείται ή συμπληρώνεται με όμοια απόφαση.
Οι διατάξεις της παρούσας δύναται να εξειδικεύονται ή διευκρινίζονται με εγκυκλίους της ΕΥΔ ΕΠΑΛΘ.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 4 Οκτωβρίου 2018