Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Φ2/165262/Δ4/2018
ΦΕΚ 4496/Β/11-10-2018
Προγράμματα Σπουδών ειδικοτήτων: «Κομμωτικής Τέχνης», «Βοηθός Φαρμακείου», «Συντήρησης Έργων Τέχνης Αποκατάστασης», «Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών», «Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ» για το «Μεταλυκειακό έτος Τάξη μαθητείας».
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του ν. 4186/2013 (Α’ 193) «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις», και ιδίως των άρθρων 7, 9, 10, 12 και 14, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.
2.Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα».
3.Τις διατάξεις του π.δ. 18 /2018 (Α’ 31) «Οργανισμός του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
4.Το π.δ. 70/2015 (Α’ 114) «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού».
5.Το π.δ. 73/2015 (Α’ 116) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
6.Το π.δ. 125/2016 (Α’ 210) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.»
7.Την αριθμ. Υ1/158719 /2492018 (Β’ 4222) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Τροποποίηση απόφασης ανάθεσης αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Μερόπη Τζούφη».
8.Την αριθμ. 36618/Γ2/30032007 (Β’ 940) απόφαση της Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός των κύκλων μαθημάτων, των τομέων και ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων και της αντιστοιχίας μεταξύ τους».
9.Την αριθμ. 131149/Γ2/18082014 (Β’ 2298) απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός αντιστοιχιών των κύκλων, τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ. του ν. 3475/2006 (Α’ 146) με τις ομάδες προσανατολισμού, τους τομείς και τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. του ν. 4186/2013 (Α’ 193)».
10.Την αριθμ. Φ20/82041/Δ4/20052016 (Β’ 1489) απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός των Τομέων και των Ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) του ν. 4386/2016 (Α’ 83) και της αντιστοιχίας μεταξύ τους».
11.Την αριθμ. Φ9/111628/Δ4/03072018 (Β’ 2726) απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων περί «Οργάνωσης και λειτουργίας τμημάτων ”Μεταλυκειακού έτουςτάξης μαθητείας” των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ.», όπως ισχύει.
12.Την τελική έκθεση «Υλοποίηση Μαθητείας στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης», Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και ένταξης, Μονάδα C3 (2012).
13.Τις αριθμ. 32/19072018, 36/23082018, 37/ 30082018 πράξεις του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
14.Την αριθμ. 26412/1622017 (Β’ 490) απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Πλαίσιο Ποιότητας Προγραμμάτων Σπουδών της ΕΕΚ».
15.Την αριθμ. Φ7/155762/Δ4/19082018 (Β’ 4191) κοινή απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Οικονομίας και Ανάπτυξης, και Υγείας «Υλοποίηση Μεταλυκειακού Έτους Τάξη Μαθητείας αρμοδιότητας ΥΠ.Π.Ε.Ο.», όπως ισχύει.
16.Την αριθμ. 181534 (ΦΕΚ 3820/τ.Β’/31102017) απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρη
σκευμάτων, Προγράμματα Σπουδών για το «Μεταλυκειακό έτος τάξη μαθητείας» των αποφοίτων των ειδικοτήτων:
«Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών», «Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων», «Γραφικών Τεχνών», «Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών», «Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού», «Βοηθός Ιατρικών Εργαστηρίων», «Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων», «Αισθητικής Τέχνης», «Βοηθός Φυσικοθεραπευτή».
17.Την αριθμ. Φ.1/Γ/410/163129/Β1/02102018 εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
18.Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Καθορίζουμε τα προγράμματα σπουδών ειδικοτήτων για το «Μεταλυκειακό έτος Τάξη μαθητείας» «Κομμωτικής Τέχνης», «Βοηθός Φαρμακείου», «Συντήρησης Έργων Τέχνης Αποκατάστασης», «Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών», «Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ» ως ακολούθως:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ» ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟ ΕΤΟΣ ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ν. 4386/2016
1.ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 66 του ν. 4386/2016, το «Μεταλυκειακό έτος τάξη μαθητείας» είναι προαιρετικό, εφαρμόζει το δυικό σύστημα εκπαίδευσης (μαθητείας) και περιλαμβάνει: α) μαθητεία με εκπαίδευση στο χώρο εργασίας και β) μαθήματα Ειδικότητας και Προπαρασκευαστικά μαθήματα Πιστοποίησης στο Ε.Κ. ή στη σχολική μονάδα ΕΠΑ.Λ., αντίστοιχα. Ειδικότερα, στο «Μεταλυκειακό έτος Τάξη μαθητείας» εφαρμόζεται: α) πρόγραμμα εργαστηριακών μαθημάτων ειδικότητας επτά (7) συνολικά ωρών, το οποίο διδάσκεται στη σχολική μονάδα του ΕΠΑ.Λ. ή του Ε.Κ. για ένα διδακτικό έτος και β) «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» είκοσι οκτώ (28) ωρών εβδομαδιαίως, επιμερισμένο τουλάχιστον σε τέσσερις (4) ημέρες για ένα σχολικό έτος. Η συνολική διάρκεια του προγράμματος μαθητείας είναι εννέα (9) μήνες.
Στο παρόν Πρόγραμμα Σπουδών, συνολικής διάρκειας 203 ωρών, 161 ώρες κατανέμονται ενδεικτικά σε επιμέρους μαθησιακά πεδία και 42 ώρες αφορούν τη «Ζώνη Ευέλικτου Προγράμματος μαθητείας». Η ενότητα με τίτλο «Ζώνη Ευέλικτου Προγράμματος Μαθητείας» εντάσσεται στο Πρόγραμμα Σπουδών με σκοπό να δώσει στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση του «Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας» στοιχεία ευελιξίας σε ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ενδιαφέροντα των μαθητών/ τριών αλλά και στοιχεία προσαρμοστικότητας του Προγράμματος Σπουδών σε τοπικές ή άλλου τύπου ιδιαιτερότητες. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 του ν. 4473/2017, οι απόφοιτοι του «Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας» μπορούν ετησίως να παρακολουθούν Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης, συνολικής διάρκειας τριάντα πέντε (35) ωρών, το οποίο οργανώνεται και πραγματοποιείται από τα ΕΠΑ.Λ. και τα Ε.Κ., με σκοπό την αρτιότερη προετοιμασία για τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες πιστοποίησης προσόντων και απόκτησης Πτυχίου Επαγγελματικής Ειδικότητας επιπέδου 5 που διεξάγονται ετησίως από τον ΕΟΠΠΕΠ. Κατά την εφαρμογή των Προγραμμάτων Σπουδών του Μεταλυκειακού έτους
Τάξης Μαθητείας, όλοι/ες οι εμπλεκόμενοι/ες θα πρέπει να λαμβάνουν μέριμνα ώστε οι τηρούμενες εκπαιδευτικές διαδικασίες να βρίσκονται σε άμεση σύνδεση και συλλειτουργία με το πλαίσιο και τις διαδικασίες πιστοποίησης.
Λοιπά θέματα διαδικασιών εφαρμογής του θεσμού της μαθητείας αρμοδιότητας ΥΠ.Π.Ε.Θ. ρυθμίζονται με κοινή υπουργική απόφαση.
1.1Σκοπός
Το Πρόγραμμα Σπουδών του εργαστηριακού μαθήματος για το Μεταλυκειακό έτος Τάξη μαθητείας της ειδικότητας «Κομμωτικής Τέχνης» αποσκοπεί στην αναβάθμιση των γνώσεων, των επαγγελματικών δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ., οι οποίες τελικώς καθιστούν ομαλότερη την μετάβαση των μαθητευόμενων από τη σχολική μονάδα στον χώρο εργασίας και σε ρεαλιστικές επαγγελματικές συνθήκες προσφέροντας τα κατάλληλα εφόδια για μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία σε:
•Βιομηχανίες εταιρίες προϊόντων κόμης
•Δημόσια ή ιδιωτικά Θέατρα ή ΜΜΕ Τηλεόραση, Κινηματογράφο Οίκους μόδας
•Ξενοδοχειακές Μονάδες Κρουαζιερόπλοια
•Δημόσια ή Ιδιωτικά νοσοκομεία κλινικές
•Ινστιτούτα αισθητικής ή πολυδύναμα κέντρα αδυνατίσματος γυμναστήρια
•Πολυκαταστήματα Επιχειρήσεις αισθητικής άκρων μακιγιάζ κ.λπ.
•Επιχειρήσεις λιανικής πώλησης καλλυντικών προϊόντων (εμπορικά κέντρα, φαρμακεία κ.ά.)
•Εταιρείες χονδρικής πώλησης μηχανημάτων και εφαρμογών κομμωτικής όπως επίσης και στην εκπαίδευση και κατάρτιση.
Σημαντικά εφόδια επίσης αποκτούν οι μαθητευόμενοι/ες που θα επιλέξουν να εργαστούν ως:
•Ελεύθεροι επαγγελματίες (Κομμωτήρια)
•Πωλητές/πωλήτριες προϊόντων κόμης (επισκέψεις, αντιπροσωπείες, σύμβουλοι χρήσης αυτών)
•Επικεφαλής σε επιχειρήσεις μεγάλου μεγέθους (κομμωτήρια, εμπορικές εταιρίες).
1.2Στόχοι
Ο/η απόφοιτος/η της ειδικότητας «Κομμωτικής Τέχνης» του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας είναι ικανός/ή να ασχολείται με την περιποίηση και τον καλλωπισμό του υγιούς ανθρωπίνου δέρματος και τριχωτού
της κεφαλής με τη βοήθεια φυσικών και τεχνητών μέσων με κύριο στόχο την βελτίωση, χαλάρωση και ευεξία του σώματος. Ειδικότερα, είναι σημαντικό να:
•διαθέτει κατάλληλο επίπεδο θεωρητικών γνώσεων και δεξιοτήτων, απαραιτήτων για την επικουρική άσκηση της κομμωτικής τέχνης,
•είναι επιδέξιος/α επαγγελματίας, ικανός/ή να εργαστεί αποτελεσματικά σε όλες τις επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες ομορφιάς και ευεξίας,
•είναι πρόθυμος/η και ικανός/ή να συνεχίσει την επαγγελματική του εξέλιξη με τον συνεχή εμπλουτισμό τόσο των θεωρητικών γνώσεων, όσο και των δεξιοτεχνιών, μέσω της κριτικής προσέγγισης της καθημερινής πράξης και της συνεχούς διεργασίας μάθησης,
•επιδιώκει την ανάπτυξη της εκπαίδευσης και άσκησης της Κομμωτικής Τέχνης στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.
1.3ΔομήΔιάρκεια
Το Πρόγραμμα Σπουδών που ακολουθεί έχει σχεδιαστεί για την υλοποίηση του Εργαστηριακού Προγράμματος της Ειδικότητας συνολικής διάρκειας 203 ωρών. Η δομή του είναι αρθρωτή και συνίσταται από επιμέρους μαθησιακά πεδία/ενότητες, που καλύπτουν το εύρος του αντικειμένου. Ειδική βαρύτητα δίνεται στην ανάδειξη των δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων, στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης καθώς και στην ανάληψη πρωτοβουλιών για βελτίωση των ικανοτήτων τους, που σχετίζονται με την επίλυση προβλημάτων.
Βασικό χαρακτηριστικό των Προγραμμάτων Σπουδών για το Μεταλυκειακό έτος Τάξη μαθητείας αποτελεί η ευελιξία και η δυνατότητα προσαρμογής του σε τοπικές και λοιπές άλλες ειδικές συνθήκες (π.χ. ενδιαφέροντα μαθητευομένων, προοπτικές απασχόλησης σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο). Ως εκ τούτου, 161 ώρες κατανέμονται ενδεικτικά στα επτά επιμέρους μαθησιακά πεδία σε αναλογία με το εύρος τους και 42 ώρες στη «Ζώνη Ευέλικτου Προγράμματος Μαθητείας». Η ενότητα με τίτλο «Ζώνη Ευέλικτου Προγράμματος Μαθητείας» προστίθεται με σκοπό να δώσει στο Πρόγραμμα εργαστηριακών μαθημάτων ειδικότητας του «Μεταλυκειακού έτους Τάξης
Μαθητείας» στοιχεία ευελιξίας σε ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών αλλά και στοιχεία προσαρμοστικότητας του Προγράμματος Σπουδών σε τοπικές ή άλλου τύπου ιδιαιτερότητες.
Πιο συγκεκριμένα, προτείνεται η διάρκειά της να μην υπερβαίνει το 20% των ωρών του συνολικού προγράμματος, ήτοι 42 ώρες (σε σύνολο 203 ωρών). Οι εκπαιδευτικοί, κατά την κρίση τους και μετά από διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών/τριών, καλούνται να αξιοποιήσουν αυτές τις 42 ώρες, είτε στο τέλος του Προγράμματος, είτε εμβόλιμα μεταξύ των υπόλοιπων ενοτήτων. Στο πλαίσιο της Ζώνης Ευέλικτου Προγράμματος Μαθητείας δύνανται, είτε να εξειδικεύονται περαιτέρω στοιχεία των λοιπών μαθησιακών ενοτήτων του προγράμματος, είτε να εισάγονται νέα στοιχεία που σχετίζονται με την ειδικότητα. Τονίζεται ότι για την πιστοποίηση των μαθητευόμενων δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι 42 ώρες της Ζώνη Ευέλικτου Προγράμματος Μαθητείας αλλά οι υπόλοιπες (161) ώρες στις οποίες κατανέμονται τα επτά επιμέρους μαθησιακά πεδία του Προγράμματος Σπουδών.
Παράμετροι όπως, η υπευθυνότητα και η τήρηση της επαγγελματικής δεοντολογίας, η ομαδική εργασία, η αποτελεσματική επικοινωνία, η αποτελεσματικότητα, η λογοδοσία, η ολοκληρωμένη και συνεπής εκπόνηση ενός εργασιακού project, η κριτική σκέψη, η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων, η ανάδειξη της σημασίας της διά βίου εκπαίδευσης, η επίλυση προβλημάτων, η υιοθέτηση καινοτόμων προσεγγίσεων, η διασφάλιση ποιότητας, η τήρηση κανόνων και διαδικασιών ασφάλειας και υγείας, ο σεβασμός στο περιβάλλον και στις αρχές της Αειφόρου Ανάπτυξης διαχέονται οριζόντια αλλά και κάθετα στα Προγράμματα Σπουδών του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας. Η έμφαση δίδεται στην επίτευξη μαθησιακών αποτελεσμάτων τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με κριτήρια αξιολόγησης και όχι στο γνωστικό αντικείμενο per se.
Στον Πίνακα 1 παρουσιάζεται η κατανομή των ωρών ανά μαθησιακή ενότητα.
Στον Πίνακα 1 παρουσιάζεται η κατανομή των ωρών ανά μαθησιακή ενότητα.
1.4Εκπαιδευτικές μέθοδοι και εργαλεία
Η εφαρμογή του παρόντος Προγράμματος Σπουδών προτείνεται να επικεντρωθεί σε δύο κύριες παιδαγωγικές κατευθύνσεις, στη συνεργατική μάθηση και στη μαθητοκεντρική προσέγγιση (όπου οι μαθητές/τριες παρακινούνται και καλούνται να αναρωτηθούν, να διερευνήσουν αίτια και συνέπειες, να καταγράψουν, να συγκρίνουν, να προτείνουν, να δράσουν, να δημιουργήσουν και να ευαισθητοποιηθούν).
Ως εκ τούτου, προτείνεται ο/η εκπαιδευτικός να αξιοποιήσει διδακτικές μεθόδους, πρακτικές και εργαλεία όπως: εργασία στο πεδίο και εργαστηριακή άσκηση, βιβλιογραφική/διαδικτυακή έρευνα και συζήτηση, παιχνίδι ρόλων, καταιγισμός ιδεών, χάρτες εννοιών, ασκήσεις επί χάρτου, αναλογίες και μοντέλα, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές/τριες να αυτενεργήσουν και να αποκτήσουν ή να αναδείξουν περισσότερες ικανότητες, δεξιότητες και στάσεις. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην ασφαλή προσέγγιση βασικών εννοιών που αφορούν στη θεματολογία του εργαστηριακού μαθήματος μέσω εφαρμογών και παραδειγμάτων, απόκτηση ψηφιακών και πρακτικών δεξιοτήτων με το χειρισμό κατάλληλου λογισμικού, εργαλείων και μηχανημάτων και στην αναζήτηση αξιόπιστων πηγών πληροφόρησης και διά βίου μάθησης.
1.5Υλικά και μέσα
Εξοπλισμός εργαστηρίου Τομέα, Η/Υ, σύνδεση με το διαδίκτυο, συναφείς ηλεκτρονικές εφαρμογές και λογισμικά, Τεχνικά εγχειρίδια κατασκευαστών, επαγγελματικά έντυπα κ.ά.
2.ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΕΠΙΠΕΔΟ 5 ΒΑΣΕΙ ΕΘΝΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ) ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΣΥΝΕΚΤΙΜΩΜΕΝΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
2.1Περιγραφή Επαγγελματικών Προσόντων των Αποφοίτων της Ειδικότητας (Επίπεδο 5 βάσει Εθνικού Πλαισίου Προσόντων)
Σύμφωνα με τον ΕΟΠΠΕΠ, σε γενικό επίπεδο τα μαθησιακά αποτελέσματα επιπέδου 5, σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, αναλύονται και περιγράφονται ως εξής:
Γνώσεις: Διαθέτει ευρείες, εξειδικευμένες, αντικειμενικές και θεωρητικές γνώσεις σε ένα πεδίο εργασίας ή σπουδής και έχει επίγνωση των ορίων των γνώσεων αυτών.
Δεξιότητες: Κατέχει ευρύ φάσμα γνωστικών και πρακτικών δεξιοτήτων που απαιτούνται για την εξεύρεση δημιουργικών λύσεων σε αφηρημένα προβλήματα.
Ικανότητες: Μπορεί να διαχειρίζεται και να επιβλέπει στο πλαίσιο συγκεκριμένης εργασίας ή διαδικασίας μάθησης, όπου μπορεί να συμβαίνουν και απρόβλεπτες αλλαγές. Μπορεί να αναθεωρεί και να αναπτύσσει τόσο την προσωπική του απόδοση όσο και άλλων ατόμων.
Σε πιο ειδικό επίπεδο, οι ειδικές γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες Επίπεδου 5 στην συναφή Ειδικότητα «ΚΟΜΜΩΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗΣ ΚΟΜΗΣ» έχουν ως εξής:
ΓΝΩΣΕΙΣ:
1.Αναφέρει με ευχέρεια τα προϊόντα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο κομμωτήριο και περιγράφει τις ιδιότητες τους.
2.Αναπαράγει βασικές γνώσεις δερματολογίας και των χαρακτηριστικών της τρίχας.
3.Περιγράφει με γενικό τρόπο τη χημική σύσταση των υλικών που χρησιμοποιεί.
4.Εξηγεί τις διαφορετικές τεχνικές για κούρεμα, βαφή και χτένισμα μαλλιών.
5.Κατονομάζει τα βασικά στοιχεία της ιστορίας των χτενισμάτων από την αρχαιότητα έως σήμερα σε διάφορους πολιτισμούς.
6.Παρουσιάζει τα ηλεκτρικά μηχανήματα που υπάρχουν στο κομμωτήριο, τη λειτουργία τους και τον τρόπο συντήρησης τους.
7.Περιγράφει τις βασικές αρχές οργάνωσης ενός κομμωτηρίου.
8.Διατυπώνει τρόπους για την προβολή των προϊόντων ενός κομμωτηρίου και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ:
1.Χρησιμοποιεί τα κατάλληλα εργαλεία και συσκευές για την κάθε τεχνική εργασία.
2.Αναλαμβάνει χτενίσματα με στεγνωτήρες μαλλιών, βούρτσες, κτένα.
3.Πραγματοποιεί με επιδεξιότητα κουρέματα διαφορετικής τεχνοτροπίας.
4.Πραγματοποιεί με αρτιότητα βαφή ή αποχρωματισμό μαλλιών επιλέγοντας τις κατάλληλες τεχνικές.
5.Εφαρμόζει τεχνικές βοστρίχωσης και αποσγούρωσης μαλλιών, ανάλογα με τη μορφολογία του ατόμου και την μόδα.
6.Εφαρμόζει τους κανόνες υγιεινής και καθαριότητας των χώρων εργασίας, των μηχανημάτων και των υλικών.
7.Οργανώνει τον χώρο εργασίας του κομμωτηρίου.
8.Καταρτίζεται στις νέες τεχνικές βαφής και κόμμωσης παρακολουθώντας, παράλληλα τις τάσεις της μόδας.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ:
1.Ενεργεί με βάση την δεοντολογία του επαγγέλματος τους.
2.Παρέχει τις υπηρεσίες του αυτόνομα.
3.Συνεργάζεται με αποτελεσματικότητα με άλλους επαγγελματίες ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη παροχή υπηρεσίας.
4.Επικοινωνεί και συνεργάζεται αρμονικά με τους αποδέκτες των υπηρεσιών του.
2.2Συναφές/ή Επαγγελματικό/ά Περίγραμμα/Περιγράμματα, πιστοποιημένα από τον ΕΟΠΠΕΠ
Με βάση τα υφιστάμενα, πιστοποιημένα από τον ΕΟΠΠΕΠ Επαγγελματικά Περιγράμματα, διαπιστώνεται ότι υφίσταται συναφές με την ειδικότητα Επαγγελματικό Περίγραμμα: «ΚΟΜΜΩΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗΣ ΚΟΜΗΣ» (http://www.eoppep.gr/images/EP/EP 17.pdf).
2.3Λοιπά συνεκτιμώμενα δεδομένα νια τις σύγχρονες εξελίξεις στην ειδικότητα «Κομμωτικής Τέχνης»
Γ ια το παρόν Πρόγραμμα Σπουδών ελήφθησαν υπόψη σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις. Επίσης, συνεκτιμήθηκαν αποτελέσματα συνεργασίας και αλληλεπίδρασης με θεσμοθετημένους φορείς.
3.ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ (ΓΕΝΙΚΆ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ)
Βάσει των ανωτέρω, οι απόφοιτοι/ες της ειδικότητας «Κομμωτικής Τέχνης», μετά την ολοκλήρωση του Μεταλυκειακού έτους μαθητείας, θα είναι σε θέση να:
•Συνδέουν τις βασικές αρχές κομμωτικής με τα καλλυντικά προϊόντα.
•Επιλέγουν τις κατάλληλες μεθόδους αποστείρωσης, απολύμανσης και αντισηψίας.
•Αναλαμβάνουν την ευθύνη προετοιμασίας τεχνικών εφαρμογών κομμωτικής.
•Εφαρμόζουν τεχνικές εργασίες περιποίησης κόμης.
•Εφαρμόζουν υπηρεσίες κομμωτικής που αφορούν ξύρισμα ανδρών.
•Προωθούν τις υπηρεσίες κομμωτικής και καλλυντικών προϊόντων.
•Ενεργούν με βάση τη δεοντολογία του επαγγέλματος.
•Εργάζονται με υπευθυνότητα, συνέπεια, προγραμματισμό και σεβασμό.
•Συνεργάζονται με τους λοιπούς συναδέλφους του για την επίτευξη των στόχων επιχείρησης.
•Χρησιμοποιούν τις βασικές γνώσεις που απαιτείτο περιβάλλον στο οποίο θα εργαστούν.
•Αναλαμβάνουν με επιτυχία κομμώσεις ανδρών παιδιών και γυναικών.
•Ειδικεύονται με τα εργαλεία και τα αξεσουάρ κομμωτικής.
•Εκτελούν προκαταρκτικές εργασίες και υπηρεσίες.
•Εφαρμόζουν εξειδικευμένες τεχνικές στο πεδίο της ειδικότητας τους.
•Αναγνωρίζουν τη σύνθεση, τις ιδιότητες και την τεχνολογική μορφή όλων των υλικών των προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την περιποίηση τριχωτού κεφαλής και δέρματος.
•Γνωρίζουν την σωστή χρήση, τις πιθανές παρενέργειες και τις προφυλάξεις όλων των υλικών των προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την περιποίηση τριχωτού κεφαλής και δέρματος.
•Χρησιμοποιούν με ασφάλεια τα ηλεκτρικά μηχανήματα του κομμωτηρίου λαμβάνοντας μέριμνα και για τη συντήρηση αυτών.
•Γνωρίζουν τα χημικά συστατικά και τις ιδιότητες των διαφόρων προϊόντων που χρησιμοποιούνται στην κομμωτική.
•Εφαρμόζουν τις βασικές αρχές του χρώματος, το νόμο της αρμονίας των χρωμάτων, την οπτική διάκριση των χρωμάτων, τις αποχρώσεις, τις σκιές και τη φωτεινότητα των χρωμάτων όσον αφορά τις βαφές μαλλιών.
•Εφαρμόζουν τεχνικές εργασίες με διαφοροποιήσεις τελικού αποτελέσματος, ανάλογα με τα φυσικά χρώματα και χαρακτηριστικά του δέρματος του ατόμου, τις πιθανότητες αλλαγής, τον τύπο και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του/της.
•Χρησιμοποιούν τα βασικά κριτήρια επιλογής των εργαλείων κομμωτικής γνωρίζοντας τη σημασία της χρήσης αυτών.
•Ασκούν τις εργασίες του κομμωτηρίου λαμβάνοντας υπόψη ιδιαιτερότητες που σχετίζονται με την μορφολογία του κεφαλιού προσώπου καθώς και των γενικών χαρακτηριστικών της τρίχας και του δέρματος, βασικές έννοιες του δέρματος, της τρίχας, των μαλλιών καθώς και τις δερματολογικές παθήσεις που σχετίζονται με το τριχωτό της κεφαλής και του δέρματος, βασικές έννοιες της γενικής και εφαρμοσμένης ανατομίας φυσιολογίας του ανθρωπίνου σώματος.
•Εφαρμόζουν βασικούς κανόνες υγιεινής και πρόληψης ατυχημάτων υγιεινής και ασφάλειας στον εργασιακό χώρο.
•Εφαρμόζουν βασικές αρχές του σχεδίου και αποτύπωσης αντικειμένων.
•Κάνουν χρήση ηλεκτρονικών μέσων Η/Υ και των εφαρμογών που έχουν στο πλαίσιο της κομμωτικής.
Οι γενικές ικανότητες και τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτουν οι απόφοιτοι/ες της ειδικότητας «Κομμωτικής Τέχνης», μετά την ολοκλήρωση του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας είναι:
•Αποτελεσματική επικοινωνία στο επαγγελματικό περιβάλλον.
•Ευχερής αξιοποίηση εργαλείων Τ.Π.Ε. για την εκτέλεση επαγγελματικών εργασιών.
•Συνέπεια, μεθοδικότητα και οργάνωση στην εκτέλεση των επαγγελματικών διαδικασιών.
•Επαγγελματική συμπεριφορά που διέπεται από σεβασμό στη δεοντολογία επαγγέλματος και τήρηση των κανόνων ασφάλειας και υγείας στο χώρο εργασίας.
•Χρήση επαγγελματικών πρακτικών που δίνουν έμφαση στον σεβασμό στο περιβάλλον και στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης.
•Εφαρμογή πρακτικών επαγγελματισμού, αποτελεσματικής συνεργασίας, ομαδικότητας, Η/Υ.
•Διεκπεραίωση γραφειοκρατικών διαδικασιών γνώση επαγγελματικής νομοθεσίας.
•Ικανότητα παροχής των βασικών Πρώτων Βοηθειών.
•Βασικές γνώσεις Υγιεινής.
•Βασικές γνώσεις Ανατομίας Φυσιολογίας.
•Εκτίμηση των αναγκών του υγιούς ατόμου.
•Βοήθεια στην αξιολόγηση και την επανεκτίμηση των αποτελεσμάτων των τεχνικών εφαρμογών.
•Υπευθυνότητα εκτέλεσης εργασιών.
•Ικανότητα λήψης επιτρεπόμενων πρωτοβουλιών.
•Μεθοδικότητα και οργάνωση.
•Διάθεση πνεύματος συνεργατικότητας και ομαδικής εργασίας.
•Κριτική σκέψη.
•Υψηλό αίσθημα ευθύνης.
•Ευγένεια, κατανόηση, ενσυναίσθηση.
•Οργανωτικές ικανότητες.
•Σχολαστικότητα.
Τα ειδικά μαθησιακά αποτελέσματα ομαδοποιούνται ανά μαθησιακή ενότητα και διατυπώνονται αναλυτικά στον Πίνακα που ακολουθεί, συμπληρωμένα από τις αντίστοιχες ενδεικτικές δραστηριότητες και κριτήρια αξιολόγησης.
4.ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Τα κριτήρια αξιολόγησης έχουν κεντρικό ρόλο στα Προγράμματα Σπουδών του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας και στις διαδικασίες πιστοποίησης που ακολουθούν, καθώς προσδιορίζουν σημαντικά και σχετίζονται με τον βαθμό επίτευξης των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
4.1Πυλώνες κριτηρίων αξιολόγησης Τα κριτήρια αξιολόγησης στηρίζονται σε και έχουν διατυπωθεί με βάση τους ακόλουθους πυλώνες: α) θεμελιώδεις υποστηρικτικές γνώσεις, β) επίγνωση και τήρηση διαδικασιών, γ) χρήση εργαλείων και υλικών, δ) κρίσιμες ικανότητες διά βίου εκπαίδευσης.
4.2Χαρακτηρισμός επιδόσεων μαθητευομένων με βάση τα καθορισμένα κριτήρια αξιολόγησης Η αξιολόγηση του βαθμού επίτευξης μαθησιακών αποτελεσμάτων βάσει συγκεκριμένων διαβαθμίσεων, οι οποίες είναι κοινές για όλες τις μαθησιακές ενότητες και κριτήρια και έχουν ως εξής:
1: άριστη εκτέλεση της εργασίας, χωρίς ανάγκη καθοδήγησης,
2: επαρκής εκτέλεση της εργασίας με ελάχιστα ή/και όχι σημαντικά λάθη,
3: επαρκής εκτέλεση της εργασίας με αρκετά ή/και σημαντικά λάθη,
4: ανεπαρκής εκτέλεση της εργασίας.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ν. 4386/2016 ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ν. 4386/2016 ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «ΒΟΗΘΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ν. 4386/2016 ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «ΒΟΗΘΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΣΚΕΛΟΣ ΤΟΥ “ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ” ΤΟΥ Ν. 4386/2016 ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ν. 4386/2016
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ» ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ «ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ Ν.4386/2016
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ Ν. 4386/2016 ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ Ν.4386/2016 ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: «Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ»
(Για τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Άρθρο 2
ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ
Το Εργαστηριακό Μάθημα Ειδικότητας του Άρθρου 1 ανατίθεται σε εκπαιδευτικούς που στην αντίστοιχη ειδικότητα της Γ’ τάξης του ΕΠΑ.Λ. έχουν τουλάχιστον δύο εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας σε Α’ ανάθεση, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα υπουργική απόφαση καθορισμού αναθέσεων μαθημάτων Επαγγελματικού Λυκείου, με προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς των οποίων το βασικό τους πτυχίο έχει ειδικότερη συνάφεια με την ειδικότητα της μαθητείας, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων του Εργαστηριακού Κέντρου.
Άρθρο 3
Το Άρθρο 2 της αριθμ. 181534 (3820/τ.Β’/31102017) απόφασης του Υφυπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Προγράμματα Σπουδών για το «Μεταλυκειακό έτος τάξη μαθητείας» των αποφοίτων των ειδικοτήτων: «Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών», «Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων», «Γραφικών Τεχνών», «Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών», «Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού», «Βοηθός Ιατρικών Εργαστηρίων», «Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων», «Αισθητικής Τέχνης», «Βοηθός Φυσικοθεραπευτή» αντικαθίσταται ως εξής:
«ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ Το Εργαστηριακό Μάθημα Ειδικότητας του Άρθρου 1 ανατίθεται σε εκπαιδευτικούς που στην αντίστοιχη ειδικότητα της Γ’ τάξης του ΕΠΑ.Λ. έχουν τουλάχιστον δύο εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας σε Α’ ανάθεση, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα υπουργική απόφαση καθορισμού αναθέσεων μαθημάτων Επαγγελματικού Λυκείου, με προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς των οποίων το βασικό τους πτυχίο έχει ειδικότερη συνάφεια με την ειδικότητα της μαθητείας, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων του Εργαστηριακού Κέντρου.»
Η ισχύς της παρούσης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 4 Οκτωβρίου 2018