Νόμος 706 ΦΕΚ Α΄279/26.9.1977
Περί προωθήσεως της Επιστημονικής Ερεύνης και της Τεχνολογίας.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Ψηφισάμενοι ομοφώνως μετά της Βουλής, απεφασίσαμεν

Άρθρον 1

1. Δια την προώθησιν της επιστημονικής ερεύνης και τεχνολογίας καταρτίζεται “Εθνικόν Πρόγραμμα Ερευνών και Τεχνολογίας”, αναφερό- μενον περαιτέρω εις τον παρόντα νόμον ως “Πρόγραμμα Ερευνών”., το οποίον περιλαμβάνει το σύνολον των σημαντικών δια τας αναπτυξιακάς και λοιπάςανάγκας της Χώρας ερευνητικών προγραμμάτων.

2. Τα ερευνητικά προγράμματα δέον να περιέχουν σαφώς διατυπωμένας στόχους και να ορίζουν την χρονικήνδιάρκειαν και τας προβλεπομέναςδαπάνας.

3. Τα ερευνητικά προγράμματα που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ερευνών, εκτελούνται είτε από δημόσιες υπηρεσίες, είτε από νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα. Η ανάθεση της εκτέλεσης γίνεται στις μεν δημόσιες υπηρεσίες και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με κοινή απόφαση του Υπουργού Συντονισμού και του Υπουργού που εποπτεύει την υπηρεσία ή το νομικό πρόσωπο, στα δε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα με απόφαση του Υπουργού Συντονισμού και με σύμβαση που υπογράφεται σε εκτέλεση της απόφασης αυτής μεταξύ εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου της ΥΕΕΤ και εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου του νομικού προσώπου ή του φυσικού προσώπου.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ. 1 του άρθρου 24 του Ν.1262/1982 (Α 70).

4. Η χρηματοδότησις του Προγράμματος Ερευνών, πέρα των δαπανών, αίτινες καλύπτονται κατά νόμον υπό του Τακτικού Προϋπολογισμού, χωρεί δι`εγγραφής ειδικού κονδυλίου εις τον Προϋπολογισμόν Δημοσίων Επενδύσεων ή εξ εισφορών τρίτων ή δανείων, ομολογιακών ή μη, εκ του εσωτερικού ή του εξωτερικού συνομολογουμένων δια τον σκοπόν τούτον.

Άρθρον 2

1. Συνιστάται “Επιτροπή Επιστημονικής Ερεύνης και Τεχνολογίας”, αναφερομένη περαιτέρω εις τον παρόντα νόμον ως “Επιτροπή”, αποτελουμένη εκ των:
α. Πρωθυπουργού ως Προέδρου. β. Υπουργού Συντονισμού. γ. Υπουργού Προεδρίας Κυβερνήσεως. δ. Υπουργού Εθνικής Αμύνης. ε. Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. στ. Υπουργού Πολιτισμού και Επιστημών. ζ. Υπουργού Βιομηχανίας και Ενεργείας.

2. Του Πρωθυπουργού κωλυομένου, της Επιτροπής προεδρεύει ο Υπουργός Συντονισμού.

3. Της Επιτροπής μετέχουν εκάστοτε, καλούμενοι, προς τούτο υπό του Προέδρου αυτής και οι αρμόδιοι, κατά περίπτωσιν, επί του συζητουμένου θέματος Υπουργοί.

Σχετικό: παρ. 5 του άρθρου 31 του Ν. 1514/1985 (Α 13).

Άρθρον 3

1. Η Επιτροπή αποφασίζει επί όλων των θεμάτων, των σχετικών προς το Πρόγραμμα Ερευνών και την εν γένει ανάπτυξιν των εις την Χώραν επιστημονικών ερευνών και τεχνολογίας και παρακολουθεί, εποπτεύει και συντονίζει την εφαρμογήν του.

2. Ειδικώτερον εις την αρμοδιότητα της Επιτροπής ανήκουν:
α) Η χάραξις της πολιτικής επί της επιστημονικής ερεύνης και τεχνολογίας και ο καθορισμός στόχων και προτεραιοτήτων.
β) Η ένταξις ερευνητικών προγραμμάτων, εις το Πρόγγραμα Ερευνών και η εναρμόνησις αυτών προς τους αναπτυξιακούς στόχους της Χώρας.
γ) Η έγκρισις των απαιτουμένων δαπανών δια το Πρόγραμμα Ερευνών ως και η κατανομή τούτων κατά τομείς ερευνητικής δραστηριότητος και εφ`όσον κρίνεται σκόπιμον, κατά φορείς.
δ) Ο χαρακτηρισμός ωρισμένων ερευνητικών προγραμμάτων, τα οποία αφορούν εις περισσοτέρους τομείς, ως “διακλαδικών” και η έγκρισις του ύψους χρηματοδοτήσεως αυτών.
ε) Η λήψις αποφάσεων περί παροχής κινήτρων δια την ανάπτυξιν της ερεύνης και τεχνολογίας και ειδικώτερον δια την ενθάρρυνσιν της ιδιωτικής πρωτοβουλίας προς ανάληψιν ερευνητικών δραστηριοτήτων. στ) Η ανάθεσις ειδικών προγραμμάτων ερεύνης εις ημεδαπούς ή αλλοδαπούς.
ζ) Ο συντονισμός επί διυπουργικού επιπέδου των κρατικών δραστηριοτήτων επί της επιστημονικής ερεύνης και τεχνολογίας.
η) Η λήψις αποφάσεων επί θεμάτων υπηρεσιακής καταστάσεως των ερευνητών εκτελέσεως ερευνητικών προγραμμάτων και λειτουργίας των εις την παράγραφον 3 περίπτωσις γ` του παρόντος μνημονευομένων ερευνητικών κέντρων και υπηρεσιών.
θ) Η λήψις αποφάσεων επι παντός αντικειμένου σχετικού προς την επιστημονικήνέρευναν και τεχνολογίαν δια την βελτίωσιν ή προώθησιν των ερευνητικών δραστηριοτήτων της Χώρας.

3. Δια Προεδρικών Διαταγμάτων, εκδιδομένων προτάσει του Πρωθυπουργού του Υπουργού Συντονισμού και του κατά περίπτωσιν αρμοδίου Υπουργού, κατόπιν αποφάσεως της Επιτροπής δύναται:
α) ν`απλουστεύεται η διαδικασία χορηγήσεως των πιστώσεων εις τους φορείς εκτελέσεως της ερεύνης,
β) να ιδρύωνται Συμβούλια ή Υπηρεσίαι Επιστημονικής Ερεύνης και Τεχνολογίας εις τα Υπουργεία, εις τα οποία δεν υφίστανται ανάλογα Συμβούλια ή Υπηρεσίαι, των οποίων η ύπαρξις κρίνεται απαραίτητος δια την συστηματικήνπαρακολούθησιν της εκτελέσεως των ερευνητικών προγραμμάτων και δια την προώθησιν των ερευνητικών εν γένει δραστηριοτήτων εκάστου τομέως,
γ) να ιδρύωνται, συγκεντρώνονται, ενοποιούνται, καταργούνται, συγχωνεύωνται, μεταφέρωνται ως προς την έδραν των, τροποποιούνται οργανωτικώς και υπάγωνται εις άλλον φορέα ερευνητικά κέντρα ανήκοντα ή αποτελούντα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, τελούντα υπό τον έλεγχον ή εποπτείαν του Κράτους ή δημοσίας υπηρεσίας εξηρτημένας ή αυτοτελείς,
δ) να εγκρίνωνται η σύναψις των υπό της παραγράφου 4 του άρθρου 1 προβλεπομένων δανείων, ως και οι εν γένει όροι πραγματοποιήσεως τούτων και να εξουσιοδοτήται ο Υπουργός των Οικονομικών δια την υπογραφήν των σχετικών συμβάσεων, την έκδοσιν ή υπογραφήν παραστατικών τίτλων των δανείων και τον καθορισμόν εν γένει των, λεπτομερειών εκδόσεως ή συνομολογήσεώς των.

4. Δια Προεδρικών Διαταγμάτων, εκδιδομένων προτάσει του Πρωθυπουργού του Υπουργού Συντονισμού και του κατά περίπτωσιν αρμοδίου Υπουργού, μετ`απόφασιν της Επιτροπής, διορίζονται τα μέλη των υπο των σχετικών διατάξεων προβλεπομένων συλλογικών και μονομελών οργάνων διοικήσεως της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενεργείας, του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, του Ινστιτούτου Ωκεανογραφικών και Αλιευτικών Ερευνών και του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών.

5. Η Επιτροπή δύναται επι θεμάτων γενικωτέρας σημασίας , απτομένων της αρμοδιότητός της, να παραπέμπη ταύτα προς λήψιν αποφάσεως εις το ΥπουργικόνΣυμβούλιον.

6. Οσάκις εις τον παρόντα νόμον προβλέπεται γνώμην του κατ` άρθρον 5 Συμβουλίου ή εισήγησις της κατά το άρθρον 9 Υπηρεσίας, η Επιτροπή δύναται να αποφασίζη και άνευ ταύτης.

Άρθρον 4

1. Εις τας συνεδριάσεις της Επιτροπής δύναται να παρίσταται και ο Προϊστάμενος της διά του άρθρου 9 του παρόντος συνιστωμένης Υπηρεσίας, όστις εισηγείται τα υπ` αυτής τυχόντα επεξεργασίας θέματα.

2. Τα της απαρτίας, λήψεως αποφάσεων και της εν γένει λειτουργίας της Επιτροπής ορίζονται εκάστοτε δι` αποφάσεως του Πρωθυπουργού.

Άρθρον 5

1. Συνιστάται παρά τω Υπουργείω Συντονισμού “ΓνωμοδοτικόνΣυμβούλιον Επιστημονικής Ερεύνης και Τεχνολογίας”, αναφερόμενον περαιτέρω εις τον παρόντα νόμον ως “Συμβούλιον”.

2. Το Συμβούλιον διαιρείται εις δύο Τμήματα: το Τμήμα Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας (Τμήμα Α`) και το Τμήμα Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (Τμήμα Β`).

3. Εκάτερον των τμημάτων αποτελείται εξ εννέα (9) κατ`ανώτατονόριον μελών, εχόντων ειδικάς γνώσεις ή πείραν περί την επιστημονικήνέρευναν και τεχνολογίαν, δυναμένων να προέρχωνται εξ Υπουργείων, αυτοτελών δημοσίων υπηρεσίων, ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, επιστημονικών οργανισμών, νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου και επιστημονικών οργανώσεων της Χώρα ή ιδιωτών.

4. Δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού:
α) Διορίζονται επί τριετεί θητεία τα μέλη του Συμβουλίου και εξ αυτών ο Πρόεδρος, δύο Αντιπροέδροι Α` και Β` και οι αναπληρωταί των Αντιπροέδρων.
β) Ανανεούται ή διακόπτεται προ της λήξεώς της η θητεία πάντων των ανωτέρω.

5. Το Συμβούλιον συνέρχεται είτε εν ολομελεία, οπότε προεδρεύει αυτού ο Πρόεδρος, αναπληρούμενος κατά σειράν παρά του Αντιπροέδρου Α` και του Αντιπροέδρου Β` είτε κατά τμήματα, οπότε εκάστου τμήματος προεδρεύει αντίστοιχος Αντιπρόεδρος, αναπληρούμενος κατά τα εν παραγράφω 4 του παρόντος άρθρου οριζόμενα.

6. Χρέη γραμματέων του Συμβουλίου εκτελούν υπάλληλοι της κατά το άρθρον 9 του παρόντος Υπηρεσίας, οριζόμενοι δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού.

Σχετικό:  παρ. 5 του άρθρου 11 του Ν. 1514/1985 (Α 13).

Άρθρον 6
Το Συμβούλιον είναι αρμόδιον όπως γνωμοδοτή επί θεμάτων αρμοδιότητος της κατ` άρθρον 2 του παρόντος Επιτροπής άτινα εισάγονται εις αυτό προς συζήτησιν είτε υπό της Επιτροπής είτε υπο μέλους αυτής, είτε υπο της κατά το άρθρον 9 του παρόντος συνιστωμένης Υπηρεσίας.

Άρθρον 7
Ο κανονισμός εργασιών ως και ο τρόπος λειτουργίας του Συμβουλίου και των Τμημάτων αυτού ρυθμίζονται δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού.

Άρθρον 8

1. Εις τον Προέδρον, τα μέλη και τους Γραμματείς του Συμβουλίου καταβάλλεται αποζημίωσις, οριζομένηδι`αποφάσεως του Υπουργού Συντονισμού. Δι`ομοίας αποφάσεως ορίζονται και καταβάλλονται επιπροσθέτως εις τους μετακινουμένους εις Αθήνας εξ άλλων πόλεων, οδοιπορικά έξοδα και εκτός έδρας αποζημίωσις.

2. Πάσαι αι δαπάναι λειτουργίας του Συμβουλίου βαρύνουν τον Προϋπολογισμόν του Προγράμματος Ερευνών.

Άρθρον 9
Συνιστάται εις το Υπουργείον Συντονισμού “Υπηρεσία Επιστημονικής Ερεύνης και Τεχνολογίας”, αναφερομένη περαιτέρω εις τον παρόντα νόμον ως “Υπηρεσία”, υπαγομένη απ`ευθείας εις τον Υπουργόν Συντονισμού.

Άρθρον 10

1. Εις την αρμοδιότητα της Υπηρεσίας ανήκουν:
α) Η μελέτη και εισήγησις επί σχετικών με την επιστημονικήνέρευναν και τεχνολογίαν θεμάτων αρμοδιότητος της Επιτροπής.
β) Η διοικητική και διαχειριστική διεκπεραίωσις των κονδυλίων, των διατιθεμένων δια το Πρόγραμμα Ερευνών,
γ) Η μέριμνα δια την ενημέρωσιν του κρατικού μηχανισμού και παντός ετέρου ενδιαφερομένου ως προς τους εγκριθέντας υπό της Επιτροπής γενικούς στόχους του Προγράμματος Ερευνών και τα κατ`αρχήν διατιθέμενα κονδύλια δια την υπ`αυτώνκατάρτισιν προτάσεων ερευνητικών προγραμμάτων και προϋπολογισμών αυτών. δ) Η αξιολόγησις των υποβαλλομένων προτάσεων και η εισήγησις προς την Επιτροπήν περί εγκρίσεώς των ή μη.
ε) Η παρακολούθησις της προόδου εις την εκτέλεσιν του Προγράμματος Ερευνών και η προς τον Υπουργόν Συντονισμού περί της προόδου ταύτης αναφορά.
στ) Η γραμματειακή εξυπηρέτησις της Επιτροπής του Συμβουλίου και των Τμημάτων αύτού.
ζ) Η υποβοήθησις των αρμοδίων υπηρεσιών επί θεμάτων μεταφοράς τεχνολογίας.
η) Η μέριμνα δια την συγκέντρωσιν, διάδοσιν και αξιοποιήσιν των επιστημονικών πληροφοριών και γνώσεων, ως και των αποτελεσμάτων του Προγράμματος Ερευνών και η τήρησις συνεχώς ενημερουμένου αρχείου επιστημονικού δυναμικού, εξοπλισμού ερευνητικών εργαστηρίων και σχετικών στατιστικών και συγκριτικών στοιχείων.
θ) Η συνεργασία με Διεθνείς Οργανισμούς επί θεμάτων επιστημονικής ερεύνης και τεχνολογίας και η ανάπτυξις και παρακολούθησις διακριτικών επιστημονικών σχέσεων.

2. Εις την αρμοδιότητα της Υπηρεσίας επίσης ανήκει η μετά ειδικήνμελέτηνεισήγησις προς την Επιτροπήν των αναγκαίων νομοθετικών και άλλων μέτρων δια την κατά το δυνατόν συγκέντρωσιν και ενοποίησιν ομοειδών ερευνητικών φορέων.

Άρθρον 11

1. Εις το Υπουργείον Συντονισμού συνιστάται ειδική οργανική θέσις (ΕΘ) προϊσταμένου της Υπηρεσίας επιβαθμώ α`

2. Η θέσις αύτη πληρούται δια διορισμού, επί συμβάσει ιδιωτικού δικαίου τριετούς διαρκείας δυναμένη να ανανεούται, επιστήμονος κατά πλήρη απασχόλησιναποκλειομένης της υπ`αυτού κατοχής ή διατηρήσεως ετέρας δημοσίας ή ιδιωτικής θέσεως. Αι αποδοχαί του ούτω διοριζομένου καθορίζονται δι`αποφάσεως του Υπουργού Συντονισμού κατά παρέκκλισιν των διατάξεων του Ν.Δ. 1198/1972 “περί του τρόπου ρυθμίσεως των όρων αμοιβής και εργασίας,του επί σχέσει εργασίας ιδιωτικού δικαίου προσωπικού του Δημοσίου, των Ο.Τ.Α. και Ν.Π.Δ.Δ. και τροποποιήσεως διατάξεων της περί συλλογικών συμβάσεων εργασίας νομοθεσίας”.

3. Ούτος δεν όπως κέκτηταιδιδακτορικόν δίπλωμα, γνωρίζηαποδεδειγμένως μια τουλάχιστον ξένην γλώσσαν και είναι ειδικευμένος ως εκ της επιστημονικής ή επαγγελματικής απασχολήσεώς του, εις θέματα επιστημονικής πολιτικής ή επιστημονικής ερεύνης και τεχνολογίας.

4. Εις την θέσιν του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας δύναται να τοποθετήται ανώτατος μόνιμος δημόσιος υπάλληλος του Υπουργείου Συντονισμού ή να αποσπάται ανώτατος μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ετέρας δημοσίας υπηρεσίας ή Ν.Π.Δ.Δ. κατά παρέκκλισιν των κειμένων διατάξεων. Ο ούτω τοποθετούμενος ή αποσπώμενος δέον όπως κέκτηται τα υπό της παραγράφου 3 τού παρόντος άρθρου οριζόμενα προσόντα.

5. Ο ως άνω διορισμός ή τοποθέτησις διενεργείται δια κοινής αποφάσεως του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Συντονισμού, ή ως άνω δε απόσπασις δια κοινής αποφάσεως αυτών και του κατά περίπτωσιν αρμοδίου Υπουργού.

6. Εις ην περίπτωσιν εις την θέσιν του Προϊστάμενου της Υπηρεσίας ήθελε τοποθετηθή ή αποσπασθή μόνιμος υπάλληλος ούτος απολαύει πάντων των εις την θέσιν ταύτη προσηκόντων δικαιωμάτων.

Άρθρον 12

1. Δια Προεδρικών Διαταγμάτων εκδιδομένων προτάσει των Υπουργών Συντονισμού και Προεδρίας Κυβερνήσεως καθορίζονται:
α) Τα της οργανώσεως, διαρθώσεως, διοικήσεως, διαχειρίσεως και λειτουργίας της δια του άρθρου 9 του παρόντος συνιστωμένης Υπηρεσίας ως και, εν τω πλαισίω του παρόντος νόμου, τα των αρμοδιοτήτων των επί μέρους υπηρεσιακών μονάδων αυτής, του Προϊσταμένου και του αναπληρωτού αυτού.
β) Τα των οργανικών θέσεων της Υπηρεσίας, τα των απαιτουμένων προσόντων διά την πλήρωσιν αυτών, τα του αριθμού αυτών κατά κλάδους και βαθμούς τα του εισαγωγικού βαθμού εκάστου κλάδου, ως και τα των θέσεων εκείνων αίτινες, ως και εκ της φύσεώς των, δύναται να πληρώνται και υπό υπαλλήλων προσλαμβανομένων επί σχέσει ιδιωτικού δικαίου δια συμβάσεων τριετούς διαρκείας δυναμένων να ανανεούνται.
γ) Τα της εντάξεως του υπηρετούντος εις την καταργούμενην δια του παρόντος Υπηρεσίαν Επιστημονικής Ερεύνης και Αναπτύξεως (ΥΕΕΑ) πάσης φύσεως προσωπικού εις υφισταμένους κλάδους του Υπουργείου Συντονισμού ή εις κλάδους παρ`αυτώσυνιστωμένους ως και τα της εν γένει υπηρεσικής καταστάσεως αυτού.

2. Τα κατά τα στοιχεία β και γ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου προβλεπόμενα Προεδρικά Διατάγματα δέον όπως εκδοθώσιν εντός έτους από της ισχύος του παρόντος.

Άρθρον 13

1. Εις την Υπηρεσίαν «και το Υπουργείο Ανάπτυξης» δύναται:

α) Να προσλαμβάνωνται ως ειδικοί επιστημονικοί συνεργάται, επί συμβάσει ιδιωτικού δικαίου τριετούς διαρκείας δυναμένη να ανανεούται, μέχρις είκοσι (20) επιστήμονες, κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, γνώσται μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας και έχοντες επιδείξει αξιόλογονεπιστημονικήν δραστηριότητα εις τον τομέα των ερευνών εν τη ημεδαπή ή αλλοδαπή. Η πρόσληψις τούτων διενεργείται διΆποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού, αι δε αποδοχαί των καθορίζονται δια των αυτών αποφάσεων κατά παρέκκλισιν των διατάξεων του Ν.Δ. 1198/1972.

β)«Να αποσπώνται υπάλληλοι από οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία ή δημόσια επιχείρηση ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που εμπίπτουν στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται κάθε φορά ή από επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, με αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη.» Ο χρόνος διαρκείας της αποσπάσεως του υπαλλήλου λογίζεται, δια πάσαν συνέπειαν, ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας εις την υπηρεσίαν εξ ης απεσπάσθη. Η μισθοδοσία των αποσπωμένων και αι εισφοραί εργοδότου εις τα αντίστοιχα ασφαλιστικά και επικουρικά ταμεία βαρύνουν τας υπηρεσίας και τους φορείς εξ ων απεσπάσθησαν πλην των τυχόν προσθέτων αμοιβών με τας οποίας βαρύνεται η Υπηρεσία.
Οι αποσπασμένοι υπάλληλοι, σε περίπτωση που λαμβάνουν από τις υπηρεσίες τους επίδομα ή άλλη ειδική παροχή που αντιστοιχεί στο κίνητρο παραγωγικότητας της παρ. 2β του άρθρου 19 του Ν. 3054/2002 (ΦΕΚ 230/Α΄) μπορούν, με δήλωσή τους που υποβάλλεται στην Οικονομική Διεύθυνση του Υπουργείου Ανάπτυξης, να επιλέξουν, μεταξύ του επιδόματος ή της ειδικής παροχής και του κινήτρου παραγωγικότητας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με το άρθρο 15 Ν.3335/2005,ΦΕΚ Α 95/20.4.2005.

2. Επιτρέπεται δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού και του αρμοδίου κατά περίπτωσιν Υπουργού η απόσπασις προσωπικού της Υπηρεσίας εις τα περί της έρευναν και τεχνολογίαν υπηρεσίας ετέρων Υπουργείων ή εις τας χρηματοδοτούμενα υπο του Προγράμματος Ερευνών νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου. Ο χρόνος διαρκείας της αποσπάσεως αυτού λογίζεται, διά πάσαν συνεπείαν ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας εν τη θέσει, ην οργανικώς κατέχει. Η μισθοδοσία των αποσπωμένων και αι εισφοραί εργοδότου εις τα αντίστοιχα ασφαλιστικά και επικουρικά ταμεία βαρύνουν την Υπηρεσίαν, πλην των τυχόν προσθέτων αμοιβών με τας οποίας βαρύνονται αι υπηρεσίαι ή τα νομικά πρόσωπα εις τα οποία απεσπάσθησαν.

Άρθρον 14

1. Με απόφαση του Υπουργού Συντονισμού μπορεί να ανατίθεται με συμβάσεις σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή σε φυσικά πρόσωπα που δεν έχουν την ιδιότητα υπαλλήλου του δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου συλλογικά ή μεμονωμένα η εκτέλεση έργων ή εργασιών που έχουν άμεση συνάφεια με το Πρόγραμμα Ερευνών ή με γενικώτερα θέματα έρευνας και τεχνολογίας. Με τις αποφάσεις αυτές προσδιορίζεται το εκτελεστέο έργο που θα αποτελεί το αντικείμενο της σύμβασης, οι όροι εκτέλεσης αυτής και η αμοιβή που θα καταβληθεί στα ανωτέρω πρόσωπα. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, και μάλιστα όταν πρόκειται για την μελέτη εξειδικευμένων θεμάτων, επιτρέπεται η ανάθεση της εκτέλεσης του έργου ή της μελέτης και σε φυσικά πρόσωπα που έχουν την ιδιότητα υπαλλήλου του δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου εφόσον διαθέτουν τα αναγκαία για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών προσόντα και σχετική εμπειρία, με τον περιορισμό όμως ότι το αντικείμενο του έργου ή της μελέτης δεν βρίσκεται μέσα στον κύκλο των κυρίων καθηκόντων της οργανικής θέσης του υπαλλήλου.
Σ` αυτές τις περπτώσεις η απόφαση ανάθεσης υπογράφεται και από τον Υπουργό στον οποίο υπάγεται η υπηρεσία του υπαλλήλου.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ. 2 του άρθρου 24 του Ν. 1262/1982 (Α 70).

2. Η κατά το άρθρον 1 παράγραφος 3, ανάθεσις ερευνητικών προγραμμάτων εις δημοσίας υπηρεσίας νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα, η χρηματοδότησις της εκτελέσεως αυτών εκ του Προγγράματος Ερευνών και η παραλαβή των αποτελεσμάτων υπό της Υπηρεσίας γίνονται κατά παρέκκλισιν των διατάξεων περί Δημοσίου Λογιστικού, κρατικών προμηθειών, αναθέσεως μελετών, εκτελέσεως δημοσίων έργων, ως και πάσης άλλης σχετικής γενικής ή ειδικής διατάξεως.

3. Δια Προεδρικών Διαταγμάτων, εκδιδομένων προτάσει του Υπουργού Συντονισμού, μετ`απόφασιν της Επιτροπής, καθορίζονται η διοικητική και διαχειριστική διεκπεραίωσις υπό της Υπηρεσίας των κονδυλίων, των διατιθεμένων εις το Πρόγραμμα Ερευνών, κατά παρέκκλισιν των διατάξεων περί Δημοσίου Λογιστικού, κρατικών προμηθειών, αναθέσεως μελετών, εκτελέσεως δημοσίων έργων, ως και πάσης άλλης σχετικής γενικής ή ειδικής διατάξεως.
Δι`ομοίων Διαταγμάτων επεκτείνονται αι ούτω θεσπιζόμεναι ρυθμίσεις και εις τους φορείς εφαρμογής του Προγράμματος Ερευνών.

4. Ο έλεγχος επί της διαχειρίσεως των κεφαλαίων των διατιθεμένων εκ του Προγράμματος Ερευνών διενεργείται κατά τας περί Δημοσίων Επενδύσεων κειμένας διατάξεις.

5. Απαντες οι ερευνητικοί φορείς, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, εις τους οποίους ανατίθεται η εκτέλεσις ερευνητικών προγραμμάτων του Προγραμμάτος Ερευνών, υποχρεούνται όπως υποβάλλουν εις την Υπηρεσίανοικονομικόναπολογισμόν δια το σύνολον των πραγματοποιηθεισών δι` έκαστον ερευνητικόν πρόγραμμα δαπανών.

6. Ο Υπουργός Συντονισμού, καθορίζει δι`αποφάσεών του την διαδικασίαν και τον χρόνον υποβολής του ως άνω απολογισμού.

7. Απαγορεύεται η χρησιμοποιήσις πιστώσεων, χορηγηθεισών εκ του Προγράμματος Ερευνών εις ερευνητικόν φορέα, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου δια σκοπόν διάφορον του δι` ον εχορηγήθησαν αύται.

8. Πάσαι αι δαπάναι λειτουργίας της Υπηρεσίας βαρύνουν τον ΤακτικόνΠροϋπολογισμόν του Υπουργείου Συντονισμού.

9. Οι παραστατικοί τίτλοι των υπό της παραγράφου 4 του άρθρου 1 προβλεπομένων δανείων, το κεφάλαιον, οι τόκοι ως και πάσα εν γένει πληρωμή εξυπηρετήσεως των, απαλλάσσονται από παντός φόρου, τέλους, επιβαρύνσεως ή κρατήσεως, είτε νυν υφισταμένων είτε εν οιωνδήποτε μετά ταύτα χρόνωεπιβληθησομένωνυπερ του Δημοσίου ή τρίτων.
Ωσαύτως, αι δανειακαί συμβάσεις και πάντα εν γένει τα σχετικά με την συνομολόγησιν ή πραγματοποιήσιν των δανείων τούτων έγγραφα ή αποδείξεις, απαλλάσσονται των τελών χαρτοσήμου και πάσης εν γένει επιβαρύνσεως, υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων.

Άρθρον 15

1. Ο Υπουργός Συντονισμού δύναται δι`αποφάσεών του να συγκροτή ομάδας εργασίας ή επιτροπάς εκ δημοσίων λειτουργών, δημοσίων υπαλλήλων, ειδικών επιστημόνων και προσώπων άτινα διαθέτουν ειδικήνεμπειρίαν, προς μελέτην, εισήγησιν ή παροχήν γνωμοδοτήσεως επί θεμάτων αναγομένων εις την δραστηριότητα της Υπηρεσίας προς ικανοποίησιν των εκάστοτε παρουσιαζομένων αναγκών.

2. Δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού δύναται να ανατίθενται μελέται περί την οργάνωσιν και τον σχεδιασμόν ερευνών εν Ελλάδι, εις ιδρύματα ημεδαπής ή αλλοδαπής, ως και εις επιστήμονας, ημεδαπούς ή αλλοδαπούς, ειδικούς περί την έρευναν ή την οργάνωσιν αυτής.

3. Η αμοιβή και η αποζημίωσις των εις τας παραγράφους 1 και 2 του παρόντος άρθρου ιδρυμάτων ή προσώπων, καθορίζονται εκάστοτε δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού και βαρύνουν τον προϋπολογισμόν του Προγράμματος Ερευνών.

Άρθρον 16
Δι`αποφάσεων του Υπουργού Συντονισμού δύναται, προς εξυπηρέτησιν των σκοπών της Υπηρεσίας και εις βάρος του προϋπολογισμού του Προγράμ- ματος Ερευνών:
α. Να αποστέλλωνται εις το εξωτερικόν επιστήμονες προς μετεκπαίδευσιν περί την έρευναν.
β. Να μετακαλώνται εκ του εξωτερικού ειδικοί περι την έρευναν επιστήμονες.
γ. Να αποστέλλωνται εις την αλλοδαπήν, προς εκπροσώπησιν της Χώρας ή της Υπηρεσίας εις διεθνή συνέδρια και οργανισμούς, σύμβουλοι, ειδικοί επιστήμονες ή άλλοι ειδικοί.
δ. Να μετακινώνται εις το εσωτερικόν της Χώρας ειδικοί επιστήμονες ή άλλοι ειδικοί προς συμμετοχήν εις συσκέψεις, σεμινάρια, συνέδρια και λοιπάς δραστηριότητας, εξυπηρετούσας τους σκοπούς της Υπηρεσίας.

Άρθρον 17

1. Δια Προεδρικού Διατάγματος προτάσει των Υπουργών Συντονισμού, Προεδρίας Κυβερνήσεως και Οικονομικών, μετ`απόφασιν της Επιτροπής, δύναται να ιδρυθήΕθνικόνΚέντρον Τεκμηριώσεως, ως αυτοτελής Δημοσία Υπηρεσία ή νομικόνπρόσωπον δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου με αντικείμενον την κατάρτισιν και τον συντονισμόν εθνικού δικτύου επιστημονικών και τεχνολογικών δεδομένων και πληροφοριών κατά τα διεθνή πρότυπα και την διάθεσιν αυτών εις τους ενδιαφερομένους, προς ανάπτυξιν της οικονομίας της Χώρας.

2. Δι`ομοίων Διαταγμάτων καθορίζονται λεπτομερώς τα της συστάσεως και συγκροτήσεως των συλλογικών και μονομελών οργάνων διοικήσεως του Κέντρου και αι αρμοδιότητές των, αι υπηρεσιακαί μονάδες, ο αριθμός και η διάρθωσις των θέσεων του προσωπικού και τα προσόντα αυτού, η επιχορήγησις του Κέντρου και τα εις αυτό διατιθέμενα κονδύλια εκ του Τακτικού Προϋπολογισμού ή του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων ή εξ άλλων πηγών, τα της διαχειρίσεώς του, ως και παν θέμα σχετικόν με την οργάνωσιν και λειτουργίαν του.

3. Δι` ομοίων Διαταγμάτων δύναται να ρυθμίζωνται τα της υπαγωγής εις το κατά την παραγρ. 1 Κέντρον ετέρων ομοειδών ή σχετικών Κέντρων ή Υπηρεσιών.

Άρθρον 18
Δια Προεδρικών Διαταγμάτων, εκδιδομένων προτάσει του Υπουργού Συντονισμού μετ`απόφασιν της Επιτροπής, ρυθμίζονται τα προκύπτοντα θέματα σχετικώς με τον τρόπον διαθέσεως και διαχειρίσεως των κονδυ- λίωνερεύνης εκ μέρους των ερευνητικών φορέων,περιλαμβανομένης και της δυνατότητος συστάσεως ειδικών λογαριασμών αξιοποιήσεως των κονδυλίων ερεύνης, των προερχομένων εκ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας ή εκ του εξωτερικού, ως και της διαθέσεως των κονδυλίων τούτων προς υποστήριξινωρισμένων εκάστοτε ερευνητικών προγραμμάτων επιστημονικών εργαστηρίων, εδρών, Καθηγητών ή Υφηγητών Ανωτάτων Σχολών κατά παρέκ- κλισιν από των ισχυουσών διατάξεων περί διαθέσεως, κατανομής και αναλώσεως πιστώσεων εις τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ή ετέρους ερευνητικούς φορείς.

Άρθρον 19

1. Δια του παρόντος καταργείται το Ν.Δ. 823/1971 “περί συστάσεως Υπηρεσίας και Εθνικού Συμβουλίου Επιστημονικής Ερεύνης και Αναπτύξεως (ΥΕΕΑ και ΕΣΕΕΑ)”, ως ετροποποιήθη, και τα δι`αυτούσυσταθέντα, Υπηρεσία και Συμβούλιον Επιστημονικής Ερεύνης και Αναπτύξεως (ΥΕΕΑ και ΕΣΕΕΑ) τα οποία μετεφέρθησαν εις το Υπουργείον Συντονισμού δια του Π.Διατάγματος 648/1977 “περί μεταφοράς Υπηρεσιών τινών και αρμοδιοτήτων εις το Υπουργείον Συντονισμού”, πλην των διατάξεων των αναφερομένων εις την υπηρεσιακήνκατάστασιν και τας αποδοχάς του προσωπικού τούτου δια των υπό του άρθρου 12 προβλεπομένων Προεδρικών Διαταγμάτων. Δια της ρυθμίσεως της υπηρεσιακής καταστάσεως του προσωπικού τούτου, δεν είναι δυνατόν να επέρχεται μείωσις των καταβαλλομένων εις τούτο κατά την έναρξιν της ισχύος του παρόντος επιδομάτων.

2. Από της ισχύος του παρόντος άπασα η περιουσία της καταργουμένης ΥΕΕΑ ως και το αρχείον αυτής, κοινόν και εμπιστευτικόν, περιέρχεται εις την Υπηρεσίαν, λογιζομένην ως καθολικήνδιάδοχον της ΥΕΕΑ.

3. Υποχρεώσεις και δεσμεύσεις αναληφθείσαι υπό της καταργουμένης ΥΕΕΑ, ως και αι πάσης φύσεως υπηρεσιακαίαρμοδίοτητεςασκούμεναιυπ`αυτής επί τη βάσει της ισχυούσης νομοθεσίας, αναλαμβάνονται και ασκούνται υπό της Υπηρεσίας από της ισχύος του παρόντος.

4. Δια την διεξαγωγήν του έργου της συνιστωμένης δια του παρόντος Υπηρεσίας, και μέχρις εκδόσεως των κατά το άρθρον 12 του παρόντος προβλεπομένων Προεδρικών Διαταγμάτων περί οργανώσεως της Υπηρεσίας και τοποθετήσεως του προσωπικού αυτής, ο Υπουργός Συντονισμού δύναται, δι`αποφάσεών του, να τοποθετή, εκ του πάσης φύσεως προσωπικού του Υπουργείου Συντονισμού προσωρινόνΠροϊστάμενον της Υπηρεσίας και Αναπληρωτήν αυτού και το απαραίτητονπροσωρινόνπροσωπικόν.

5. Επί εξάμηνον από της ισχύος του παρόντος δύναται, δι`αποφάσεων του εποπτεύοντος Υπουργού, να παρατείνεται η λήξασα ή λήγουσα θητεία των συλλογικών και μονομελών οργάνων διοικήσεως των εις την παραγρ. 4 του άρθρου 3 του παρόντος μνημονευομένων ερευνητικών ιδρυμάτων και υπηρεσιών. Δια της αυτής αποφάσεως ορίζεται η διάρκεια της παρατάσεως, ήτις δεν δύναται να είναι μεγαλυτέρα των εξ μηνών.

6. Εις εφαρμογήν των διατάξεων της παραγράφου 2, περίπτωσις η του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, τα ερευνητικά κέντρα ή ιδρύματα, τα ελεγχόμενα ή εποπτευόμενα υπό του Κράτους, υποχρεούνται όπως υποβάλουν, εντός έτους από της ισχύος του παρόντος, δια του εποπτεύοντος Υπουργού, Κανονισμόν Εσωτερικής Λειτουργίας αυτών, προς έγκρισινυπο της Επιτροπής. Κατόπιν αποφάσεως της Επιτροπής, οι ως άνω Κανονισμοί Εσωτερικής Λειτουργίας, τίθενται εν ισχύι δια Προεδρικών Διαταγμάτων, εκδιδομένων προτάσει του Υπουργού Συντονισμού και του κατά περίπτωσιν αρμοδίου Υπουργού.

Άρθρον 20
1. Πάσα διάταξις, γενική ή ειδική, αντικειμένη εις τας διατάξεις του παρόντος, καταργείται.
Η ισχύς του παρόντος άρχεται από της δημοσιεύσεως αυτού δια της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως.

Ο παρών νόμος ψηφισθείς υπό της Βουλής και παρ΄ Ημών σήμερον κυρωθείς, δημοσιευθήτω διά της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως και εκτελεσθήτω ως νόμος του Κράτους.

Εν Αθήναις τη 20 Σεπτεμβρίου 1977

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Δ. ΤΣΑΤΣΟΣ