Νόμος 792 ΦΕΚ Α΄110/11.7.1978
Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως ενιαίων διατάξεων της “περί Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Ν.Α.Τ) νομοθεσίας και άλλων συναφών διατάξεων”.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Ψηφισάμενοι ομοφώνως μετά της Βουλής, απεφασίσαμεν

Άρθρον 1
Το άρθρον 1 του Ν. 3170/1955 “περί Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου”, ως τούτο συνεπληρώθη διά του άρθρου 1 του Ν.4502/1966 “περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως των διατάξεων του Ν.3170/1955 (ΦΕΚ 76 Α`) “περί Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και προσθήκης ετέρων τινών διατάξεων”, αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“Άρθρον 1.
Αι κατωτέρω αναφερόμεναι εκφράσεις και εκτιμήσεις έχουσι, προκειμένου περί του παρόντος νόμου, την παρ` εκάστη τούτων αναφερομένην έννοιαν:
Υπουργείον: Το Υπουργείον, της Εμπορικής Ναυτιλίας.
Υπουργός: Ο Υπουργός της Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ναυτιλιακή Αρχη: Εν μεν τω εσωτερικώ, αι πάσης τάξεως λιμενικαί αρχαί και αι εκπληρούσαι λιμενικά καθήκοντα τελωνειακαί αρχαί, εν δε τω εξωτερικώ, αι παράλιαι προξενικαί αρχαί και οι προξενικοί λιμενάρχαι.
Ν.Α.Τ.: Το Ναυτικόν Απομαχικόν Ταμείον.
Τ.Π.Α.Ε.Ν.: Το Ταμείον Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού.
Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν.: Το Ταμείον Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού.
Δ.Σ.: Το Διοικητικόν Συμβούλιον του Ν.Α.Τ.
Διευθυντής: Ο Διευθυντής του Ν.Α.Τ.
Λιμήν: Πας τόπος μονίμου ή προσκαίρου, συνήθους ή εκτάκτου προσορμίσεως πλοίου τινός.
Πλοίον: Παν σκάφος κατά τήυ έννοιαν του Κ.Δ.Ν.Δ.
Ναυαγοσωστικόν: Παν πλοίον, όπερ αποκλειστικώς ή κυρίως ενεργεί πράξεις επιθαλασσίου αρωγής ή ναυαγιαιρέσεως.
Ναυτικός: Ο απογεγραμμένος, κατά τους ισχύοντας νόμους, ως ναυτικός ή μαθητευόμενος ναυτικός, ασχέτως φύλου, και ασκών κατά σύνηθες επάγγελμα ναυτικήν εργασίαν εν πλοίω.
Ναυτική Υπηρεσία:
α) Η παρεχομένη υπό ναυτικού εργασία εν πλοίω ως μέλος συγκροτημένου πληρώματος,
β) η υπηρεσία προέδρου, γραμματέως και ταμείου νομίμως ανεγνωρισμένων και εν Ελλάδι εδρε ουσών οργανώσεων των ναυτικών ή των νομίμων αυτών αναπληρωτών, δι` ον χρόνον οι τελευταίοι αναπληρούσι τους πρώτους κατά τας ειδικάς περί αυτών πάντων διατάξεις,
γ) η υπηρεσία αρχιπλοηγού και πλοηγού και ή υπηρεσίαι των κατά τας οικείας διατάξεις προβλεπομένων μελών του βοηθητικού προσωπικού των πλοηγικών σταθμών,
δ) η υπηρεσία αρχιπλοιάρχου και αρχιμηχανικού ναυτιλιακών επιχειρήσεων και ε) η υπηρεσία νομίμου εκπροσώπου εν τω εσωτερικώ ή εξωτερικώ της εν Ελλάδι εδρευούσης ανωτάτης οργανώσεως των Ελλήνων ναυτικών.
Πλοίαρχος: Ο ασκών την κυβέρνησιν του πλοίου.
Συγκεκροτημένον πλήρωμα: Τα πρόσωπα τα εργαζόμενα εις πλοίον εφωδιασμένον δια ναυτολογίου και περιλαμβανόμενα εις τούτο.
Ναυτολόγιον: Το έγγραφον του πλοίου, εν ω κατά τας οικείας διατάξεις εγγράφονται πάντες οι εν τω πλοίω εργαζόμενοι ναυτικοί, ως και οι όροι εργασίας αυτών.
Απολύτως ανίκανος: Ο ισοβίως ανίκανος προς άσκησιν οιουδήποτε επαγγέλματος.
Απόλυτος ανικανότης: Η ισόβιος ανικανότης ή μη επιτρέπουσα την άσκησιν οιουδήποτε επαγγέλματος.
Σχετικώς ανίκανος: Ο ισοβίως ανίκανος προς άσκησιν μόνον του ναυτικού επαγγέλματος.
Σχετική ανικανότης: Η ισόβιος ανικανότης ή μη επιτρέπουσα την άσκησιν του ναυτικού επαγγέλματος μόνον.
Πραγματική Ναυτική Υπηρεσία: Η παρεχομένη υπό ναυτικού εργασία εν πλοίω ως μέλους συγκεκροτημένου πληρώματος, ως και η αντιστοιχούσα εις χρόνον υπαγωγής του εις την παρά τω Ν.Α.Τ. ασφάλισιν, κατά τα εν άρθρω 3 του Ν. 3170/1955, ως ετροποποιήθη δια του άρθρου 2 του νόμου 4502/ 1966, οριζόμενα.
Ομοίως η εν άρθρω 13 παρ. 1 εδ. β` του Ν. 4502/ 1966, ως ετροποποιήθη μεταγενεστέρως αναγραφομένη υπηρεσία Β.Ν., η εν άρθρ. 24 του αυτού νόμου εξαγοραζομένη ανεργία κατοχικής περιόδου, στρατιωτική υπηρεσία πολεμικής περιόδου και λοιπαί περιπτώσεις, ως και η εν αρθρ. 33 του ιδίου νόμου εξαγοραζομένη προυπηρεσία Δωδεκανησίων ναυτικών.
Πλασματική Υπηρεσία Ατυχήματος: Η προστιθεμένη, κατά την χορήγησιν συντάξεως λόγω ατυχήματος, εις την πραγματικήν ναυτικήν υπηρεσίαν τοιαύτη, συμφώνως προς το άρθρον 15 του νόμου 4502/1966, ως ετροποποιήθη μεταγενεστέρως.
Συμβατική Υπηρεσία Ειδικής Προστασίας Ο.Ν.: Η προστιθεμένη κατά την χορήγησιν συντάξεως εκ του Κ.Π.Φ.Ν. συμφώνως τω άρθρω 35 του νόμου 4502/1966, ως αντικατεστάθη υπό του άρθρου 12 Ν.Δ. 152/1974.
Πλασματική Υπηρεσία Μηχανής: Η εν παραγράφω 10 του άρθρου 13 του νόμου 4502/66, ως ετροποποιήθη μεταγενεστέρως αναφερομένη τοιαύτη.
Συντάξιμος Εισφορών Υπηρεσία: Το άθροισμα της “πραγματικής ναυτικής υπηρεσίας” και της ενδεχομένης “πλασματικής υπηρεσίας ατυχήματος”, ή της “πραγματικής ναυτικής υπηρεσίας”, της πλασματικής υπηρεσίας του άρθρ.11 παρ. 3 και 4 του Ν.Δ. 3738/57 “περί προστασίας φυματικών ναυτικών” και της “συμβατικής υπηρεσίας ειδικής προστασίας Ο.Ν.”.
Συνολική Συντάξιμος Υπηρεσία: Το άθροισμα της “συνταξίμου εισφορών υπηρεσίας” και της ενδεχομένης “πλασματικής υπηρεσίας μηχανής”.
Τ.Π.Ε.Ν.: Τα Ταμεία Προνοίας Εμπορικού Ναυτικού, Αξιωματικών και Κατωτέρων.
Κ.Δ.Ν.Δ.: Ο Κώδιξ Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.
Μότορσιπ <Μ/S): Θεωρείται εφεξής παν σιδηρούν πλοίον κινούμενον δια μηχανής εσωτερικής καύσεως, ενεργούν μεταφοράς μεταξύ ελληνικών λιμένων, ως και παν ξύλινον πλοίον το οποίον έχει χαρακτηρισθεί δι` ειδικής αποφάσεως της Επιθεωρήσεως Εμπορικών Πλοίων ως Μ/S.
Ιστιοφόρον – Πετρελαιοκίνητον (ι/φ – π/κ): Θεωρείται εφεξής παν ξύλινον πλοίον, το οποίον χρησιμοποιεί ως μέσον προώσεως ιστία ή μηχανήν εσωτερικής καύσεως ή αμφότερα, ως και παν σιδηρούν πλοίον το οποίον έχει χαρακτηρισθή δι` ειδικής αποφάσεως της Επιθ/σεως Εμπορικών Πλοίων ως π/κ.
Συνθετική ναυτική υπηρεσία: Η πραγματική ναυτική υπηρεσία” επηυξημένη.
1) Κατά 7,1%, προκειμένου περί υπηρεσίας κτηθείσης ή εξομοιουμένης προς υπηρεσίαν κτηθείσαν επί πλοίων, των οποίων η μισθοδοσία των πληρωμάτων καθορίζεται υπό των συλλογικών συμβάσεων ή ελλείψει τοιούτων δια των αποφάσεων του Υπουργού εις δραχμάς, εξαιρέσει της υπηρεσίας της κτηθείσης επί ι/φ-π/κ και πλωτών ναυπηγημάτων, ως και θαλαμηγών μέχρι και 100 κόρων ολικής χωρητικότητος (κ.ο.χ.).
2) Κατά 15,4%, προκειμένου περί υπηρεσίας κτηθείσης ή εξομοιουμένης προς υπηρεσίαν κτηθείσαν επί δεξαμενοπλοίων, των οποίων η μισθοδοσία των πληρωμάτων καθορίζεται κατά τα άνω εις ξένον νόμισμα ή εις δραχμάς μετατρεπομένας και καταβαλλομένας εις ελεύθερον συνάλλαγμα.
3) Κατά 11,1%, προκειμένου περί υπηρεσίας κτηθείσης ή εξομοιουμένης προς υπηρεσίαν κτηθείσαν επί των λοιπών πλοίων, των οποίων η μισθοδοσία των πληρωμάτων καθορίζεται κατά τα εν τη προηγουμένη περιπτώσει αναφερόμενα.
4) Κατά 50%, προκειμένου περί εργασίας δύτου ανήκοντος εις συγκεκροτημένον πλήρωμα σπογγαλιευτικού- πλοίου.
Προκειμένου περί υπηρεσιών κτηθεισών ή εξομοιουμένων προς υπηρεσίας κτηθείσας επί ι/φ – π/κ και πλωτών ναυγηγημάτων, ως και θαλαμηγών μέχρι και 100 κ.ο.χ. η συνθετική ναυτική υπηρεσία ταυτίζεται με την πραγματικήν ναυτικήν υπηρεσίαν. Αποκτηθείσα εις χερσαίον επάγγελμα πραγματική εργασία ήτις μεταφέρεται εις Ν.Α.Τ. βάσει των οικείων περί διαδοχικής ασφαλίσεως διατάξεων, εξομοιούται κατά πάντα προς θαλασσίαν πραγματικήν υπηρεσίαν, αποκτηθείσαν εις π/κ μέχρι και 25 κ.ο.χ.”.

Άρθρον 2

1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 29 του Νόμου 3170/ 1955, ως τούτο αντικατεστάθη διά του άρθρου 12 του Ν. 4502/1966 αντικαθίσταται και αύθις ως εξής:
“1. Χορηγείται σύνταξις γήρατος εις ναυτικόν, αποσυρόμενον οριστικώς του ναυτικού επαγγέλματος, εφ όσον συντρέχουν αι εξής προϋποθέσεις:
α) Εχει συμπληρώσει ηλικίαν τουλάχιστον πεντήκοντα (50) ετών, αποδεικνυομένην διά ληξιαρχικής πράξεως γεννήσεως, ως εν άρθρω 47 του νόμου 3170/ 1955 ορίζεται.
β) Εχει συνθετικήν ναυτικήν υπηρεσίαν τουλάχιστον δέκα πέντε (15) ετών και
γ) τα έτη συνθετικής ναυτικής υπηρεσίας του προστιθέμενα εις τα έτη της ηλικίας του να δίδουν κατ` ελάχιστον όριον τον αριθμόν εβδομήκοντα (70).

2. α) Κατ` εξαίρεσιν ο ναυτικός δικαιούται συντάξεως ανεξαρτήτως της ηλικίας αυτού, εφ όσον διαιρουμένων των ημερών της πραγματικής θαλασσίας εργασίας του επί πλοίων,
αα) δια του αριθμού 1 προκειμένου περί υπηρεσίων κτηθεισών ή εξομοιουμένων προς υπηρεσίαν κτηθείσαν επί δεξαμενοπλοίων, των οποίων η μισθοδοσία των πληρωμάτων καθορίζεται υπό των συλλογικών συμβάσεων ή ελλείψει τοιούτων δια των αποφάσεων του Υπουργού εις ξένον νόμισμα ή εις δραχμάς μετατρεπομένας και καταβαλλομένας εις ελεύθερον συνάλλαγμα,
ββ) διά του αριθμού 1,05 προκειμένου περί υπηρεσιών κτηθεισών ή εξομοιουμένων προς υπηρεσίαν κτηθείσαν επί των λοιπών πλοίων, των οποίων η μισθοδοσία των πληρωμάτων καθορίζεται κατά τα εν τη προηγουμένη περιπτώσει αναφερόμενα,
γγ) διά του αριθμού 1,10 προκειμένου περί υπηρεσιών κτηθεισών επί πλοίων των οποίων η μισθοδοσία των πληρωμάτων καθορίζεται κατά τα άνω εις δραχμάς, εξαιρέσει της υπηρεσίας της κτηθείσης επί ι/φ -π/κ και πλωτών ναυπηγημάτων, ως και θαλαμηγών μέχρι και 100 κόρων ολικής χωρητικότητος και δδ) διά του αριθμού 1,20 προκειμένου περί υπηρεσιών κτηθεισών επί των ι/φ – π/κ, (φορτηγών, επιβατηγών και αλιευτικών) άνω των 25 κόρων ολικής χωρητικότητος, και θαλαμηγών 25,01 έως και 100 κ.οχ. προκύπτουν πηλίκα, τα οποία αθροιζόμενα δίδουν άθροισμα 7920 ημερών και άνω.
β) Δια την εφαρμογήν του προηγουμένου εδαφίου πραγματική θαλασσία εργασία επί πλοίων νοείται:
αα) η παρεχομένη υπηρεσία του ναυτικού ως μέλους συγκεκροτημένου πληρώματος πλοίων, εκ της οποίας εξαιρείται η υπηρεσία εις πλοία ι/φ – π/κ (φορτηγά, επιβατηγά, αλιευτικά και θαλαμηγά) μέχρι και 25 κ.ο.χ., εις πλωτά ναυπηγήματα και εις πλοία της κατά θάλασσαν Οικονομικής Αστυνομίας (Θ.Ο.Α.) ανεξαρτήτως χωρητικότητος, ως και η προσαύξησις υπηρεσίας πολεμικής περιόδου 1941 – 1944 του άρθρου 20 Ν.Δ. 152/1974.
ββ) η διανυθείσα υπηρεσία εις το Πολεμικόν Ναυτικόν μέχρι και της 28 Οκτωβρίου 1926.
γγ) η διανυθείσα υπηρεσία ναυτικού ως μέλους συγκεκροτημένου πληρώματος πλοίων υπό ξένην σημαίαν συμβεβλημένων ασφαλιστικώς μετά του ΝΑΤ, εκ της οποίας εξαιρείται η υπηρεσία εις ι/φ -π/κ (φορτηγά, επιβατηγά, αλιευτικά και θαλαμηγά) μέχρι και 25 κ.ο.χ. και εις πλωτά ναυπηγήματα ανεξαρτήτως χωρητικότητος, των Δωδεκανησίων ναυτικών του άρθρου 33 Ν. 4502/1966 “περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως των διατάξεων του Νόμου 3170/1955 (ΦΕΚ 76 Α) “περί Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και προσθήκης ετέρων τινών διατάξεων” και των ομογενών.
δδ) η υπηρεσία ως Προέδρου, Γραμματέως και Ταμίου των νομίμως ανεγνωρισμένων και επί δεκαετίαν τουλάχιστον λειτουργουσών ναυτικών οργανώσεων μελών της Ανωτάτης εν Ελλάδι εδρευούσης Οργανώσεως των Ελλήνων ναυτικών, ως και των εν τω εσωτερικώ και εξωτερικώ νομίμων εκπροσώπων της.
εε) ο από 1ης Ιανουαρίου 1976 κατά τας κειμένας διατάξεις καθοριζόμενος εκάστοτε χρόνος ετησίας αδείας του ναυτικού δι` υπηρεσίαν του επί πλοίων υπό Ελληνικήν σημαίαν ή υπό ξένην σημαίαν ασφαλιστικώς συμβεβλημένου μετά του Ν.Α.Τ., εξαιρουμένης της υπηρεσίας της κτηθείσης επί ι/φ-π/κ (φορτηγών, / επιβατηγών, αλιευτικών και θαλαμηγών) μέχρι και 25 κ.ο.χ. και πλωτών ναυπηγημάτων ανεξαρτήτως χωρητικότητός των”.

3. Αι λοιπαί παράγραφοι του αυτού ως άνω άρθρου 29 λαμβάνουν τους αριθμούς 3, 4, 5, 6 και 7 αντιστοίχως.

Άρθρον 3

1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 32 του Ν. 3170/55, ως αντικατεστάθη διά του άρθρου 9 του Ν.Δ. 152/ 1974 “περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως ενίων διατάξεων της “περί Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Ν.Α.Τ.) Νομοθεσίας” αντικαθίσταται και αύθις ως ακολούθως:.
1. Ναυτικός δικαιούμενος συντάξεως κατά τας διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 29 του παρόντος Νόμου, ως αύται εκάστοτε ισχύουν, λαμβάνει ταύτην υπολογιζομένην συμφώνως τω άρθρω 31 αυτού”.

2. Η παράγραφος 2 του αυτού, ως άνω άρθρου 32, καταργείται, αι δε λοιπαί παράγραφοι τούτου λαμβάνουν τους αριθμούς 2, 3 και 4 αντιστοίχως.

Άρθρον 4
1. Το εδάφιον γ της παραγράφου 1 του άρθρου 31 του Ν. 3170/1955, ως τούτο αντικατεστάθη υπό του άρθρου 8 του Ν.Δ. 152/1974 και ο περιεχόμενος εις αυτό ΠΙΝΑΞ Ι αντικαθίσταται ως εξής:
“γ) Η ως άνω υπηρεσία, αναλόγως των πλοίων εφ` ων εκτήθη, χωρίζεται εις τρεις κατηγορίας πλοίων, περί ων ο αμέσως κατωτέρω πίναξ Ι, ο δε εις ημέρας χρόνος ον διήνυσεν ο ησφαλισμένος εις εκάστην των τριών τούτων κατηγοριών, πολλαπλασιάζεται επί τον αντίστοιχον “συντελεστήν σταθμίσεως υπηρεσιών”, των υπό τας ειδικότητας αλιέως και μεμονωμένου εργάτου θαλάσσης κτηθεισών υπηρεσιών, λογιζομένων ως διανυθεισών επί πλοίων ιστιοφόρων – πετρελαιοκινήτων μέχρι 25 κόρων ολικής χωρητικότητος.

Άρθρον 5

1. Από της ενάρξεως ισχύος του παρόντος νόμου προσαυξάνονται: α) κατά δέκα πέντε τοις εκατόν (15%) ο συνταξιοδοτικός μισθός της κλάσεως μισθού Γ1 της Κατηγορίας Γ` του πίνακος ΙΙΙ της παρ. 2 του άρθρου 31 του Ν. 3170/1955, ως τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 8 του Ν.Δ. 152/1974 μόνον των ειδικοτήτων και βαθμού ναυτολογήσεως Γενικού Επιθεωρητού σκάφους, Επιθεωρητού, Αρχιπλοιάρχου, Πλοιάρχου, Αρχιμηχανικού, Επιθεωρητού Μηχανικών και Μηχανικού Α`, ως και των ναυτικών προσόντων της αυτής κλάσεως Γ1 και β) κατά εξ τοις εκατόν (6%) οι συνταξιοδοτικοί μισθοί των λοιπών ειδικοτήτων και βαθμών ναυτολογήσεως της κλάσεως Γ1 και όλων των ειδικοτήτων και βαθμών ναυτολογήσεως, ως και των ναυτικών προσόντων των κλάσεων συντα ξιοδοτικών μισθών Γ2 – Γ10.

2. Εις τον κατά την προηγουμένην παράγραφον πίνακα και εις αμφοτέρας τας κλάσεις συνταξιοδοτικού μισθού Β2 και Γ2 προστίθενται και αι ειδικότητες και βαθμοί ναυτολογήσεως “Προϊστάμενος Σταθμού Α- συρμάτου” και “Προϊστάμενος Οικονομικός Αξιωματικός”.
Εις τας αυτάς κλάσεις συνταξιοδοτικού μισθού μεταφέρονται εκ των κλάσεων συνταξιοδοτικού μισθού Β3 και Γ3 αι ειδικότητες και βαθμοί ναυτολογήσεως “Προϊστάμενος Αξιωματικών Ασυρμάτου (Αρχιρα- διοτηλεγραφητής”) και ” Αρχιλογιστής”.

Άρθρον 5α
Άρθρο 5Α
Αντιπρόεδρος Διοικητικού Συμβουλιου Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Δ.Σ.ΙΝ.Α.Τ.)
Ως Αντιπρόεδρος του Δ.Σ.Ι.Ν.Α.Τ. οριζεται με απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλιας, πρόσωπο που έχει επιστημονικές γνώσεις και πειρα σε θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης ή Δημόοιας Διοίκησης γενικά, με την υποχρέωση πλήρους απασχόλησης. Ο Αντιπρόεδρος αντικαθιστά τον Πρόεδρο Δ.Σ./Ν.Α.Τ. απόντα ή κωλυόμενο`.
Σημ.: όπως το άρθρο 5Α προστέθηκε με την παρ. 13 του άρθρου 32 του Ν. 2166/1993 (Α`137).

Άρθρον 6
Η παράγραφος 2 του άρθρου 31 του Νόμου 3170/ 1955, ως τούτο αντικατεστάθη υπό του άρθρου 8 του Ν.Δ. 152/1974 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“2α) Προς εξεύρεσιν του αναλογούντος εις τον ναυτικόν συνταξιοδοτικού μισθού, λαμβάνεται υπ` όψιν ο μέσος όρος των συνταξιοδοτικών μισθών του κατωτέρω υπ άριθ. ΙΙΙ πίνακος, των αντιστοιχούντων εις τους βαθμούς της ειδικότητος ναυτολογήσεως του ναυ- τικού κατά κατηγορίας πλοίων, εις ας ειργάσθη κατά το τελευταίον προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος χρονικόν διάστημα αναδρομικώς και εν συνεχεία μετρούμενον μέχρι συμπληρώσεως 48 μήνου πραγματικής ναυτικής υπηρεσίας, ανεξαρτήτως των ναυτικών προσόντων αυτού.
Εις ην περίπτωσιν ο ούτω προκύπτων συνταξιοδοτικός μισθός είναι κατώτερος του μέσου ορου των συνταξιοδοτικών μισθών του αυτού υπ` αριθμόν ΙΙΙ πίνακος, των αντιστοιχούντων εις τα ναυτικά προσόντα ά εκέκτητο ο ναυτικός κατά το τελευταίον προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος χρονικόν διάστημα αναδρομικώς και εν συνεχεία μετρούμενον μέχρι συμπληρώσεως 48 μηνών πραγματικής ναυτικής υπηρεσίας κατά κατηγορίας πλοίων, εις α ειργάσθη κατά το τελευταίον τούτο 48μηνον, ως συνταξιοδοτικός μισθός θεωρείται ο αντιστοιχών εις τα ναυτικά προσόντα, εφ όσον τα λαμβανόμενα εν προκειμένω υπ` όψιν ναυτικά προσόντα απέκτησεν ο ναυτικός εξ (6) τουλάχιστον ημερολογιακά έτη προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος, ως τοιαύτης θεωρουμένης της τελευταίας εκ του πλοίου απολύσεως.
2β) Προς εξεύρεσιν του αναλογούντος εις τον ναυτικόν συνταξιοδοτικού μισθού εις τας περιπτώσεις περι ων η παρ. 3 του άρθρου 32 τον Ν. 3170/55, ως τούτο αντικατεστάθη υπό του άρθρου 9 και του άρθρου 12 του Ν.Δ. 152/1974, λαμβάνεται υπ` όψιν ο μέσος όρος των συνταξιοδοτικών μισθών του κατωτέρω υπ` άριθ. ΙΙΙ πίνακος των αντιστοιχούντων εις τους βαθμούς της ειδικότητος ναυτολογήσεως του ναυτικού κατά κατηγορίας πλοίων εις α ειργάσθη κατά το τελευταίον προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος χρονικόν διάστημα αναδρομικώς και εν συνεχεία μετρούμενον μέχρι συμπληρώσεως 24μήνου πραγματικώς ναυτικής υπηρεσίας, ανεξαρτήτως των ναυτικών προσόντων αυτού.
Εις ην περίπτωσιν ο ούτω προκύπτων συνταξιοδοτικός μισθός είναι κατώτερος του μέσου όρου των συνταξιοδοτικών μισθών του αυτού υπ` άριθ, ΙΙΙ πίνακος των αντιστοιχούντων εις τα ναυτικά προσόντα α εκέκτητο ο ναυτικός κατά το τελευταίον προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος χρονικόν διάστημα αναδρομικώς και εν συνεχεία μετρούμενον μέχρι συμπληρώσεως 24 μηνών πραγματικής ναυτικής υπηρεσίας κατά κατηγορίας πλοίων, εις α ειργάσθη κατά το τελευταίον τούτο 24μηνον, ως συνταξιοδοτικός μισθός θεωρείται ο αντιστοιχών εις τα ναυτικά προσόντα, εφ όσον τα λαμβανόμενα εν προκειμένω υπ`οψιν ναυτικά προσόντα απέκτησεν ο ναυτικός τρία (3) τουλάχιστον ημερολογιακά έτη προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος, ως τοιαύτης θεωρουμένης της τελευταίας εκτού πλοίου απολύσεώς του”.

Άρθρον 7
Το άρθρον 49 του Ν. 3170/1955, ως τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 14 του Ν.Δ. 152/1974 αντικαθίσταται και αύθις ως ακολούθως:
“1. Αι επανυπολογισθείσαι, συμφώνως προς τας διατάξεις του παρόντος νόμου συντάξεις, ως και αι από της ισχύος αυτού και εφεξής απονεμόμεναι παροχαί (συντάξεις και εφ άπαξ αποζημιώσεις), αυξάνονται εκάστοτε κατά το αυτό μέσον ποσοστόν καθ` ο αυξάνονται οι μισθοί οι καθοριζόμενοι υπό των συλλογικών συμβάσεων εργασίας δια ποντοπόρα φορτηγά πλοία 15.000 τόννων D.W.
Η κατά τ` ανωτέρω αύξησις των συντάξεων παρέχεται αφ` ης ηυξήθησαν δια των νέων συλλογικών συμβάσεων οι μισθοί, κατόπιν αποφάσεως του Δ.Σ. εγκρινομένης δια κοινής αποφάσεως των Υπουργών Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας και εφ όσον επιτρέπουν τούτο αι εκάστοτε οικονομικαί δυνατότητες του Ν.Α.Τ.”.
Δια τον προσδιορισμόν του, κατά τ` ανωτέρω μέσου ποσοστού αυξήσεως των συντάξεων λαμβάνεται υπ` όψιν η οργανική σύνθεσις πληρώματος ποντοπόρου φορτηγού πλοίου 15.000 D.W., ήτις ορίζεται, αποκλει στικώς δια τον ανωτέρω προσδιορισμόν, ως εξής:
Πλοίαρχος 1, Υποπλοίαρχος.
1, Ανθυποπλοίαρχοι 2,
Μηχανικός Α`1,
Μηχανικοί Β` 1,
Μηχανικοί Γ` 2,
Ραδιοτηλεγραφητής Α` 1,
Δοκ. Πλοίαρχος 1,
Δοκ. Μηχανικοί 2,
Ναύκληρος 1,
Ναύται 8,
Ναυτόπαις 1,
Ξυλουργός 1,
Μηχανοδηγός Α` 1,
Μηχανοδηγός Β` 1,
Καθαριστής 1,
Θαλαμηπόλος 1,
Βοηθ. Θαλαμηπό λου 1,
Μάγειρος 1,
Βοηθ. Μαγείρου 1,
ήτοι σύνολον 30.
2. Δι` αποφάσεως του Δ.Σ. εγκινομένης υπο των Υπουργών Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας ορίζεται εκάστοτε το ποσόν της παρεχομένης παρά του ΝΑΤ κατωτάτης συντάξεως, ανεξαρτήτως του, κατά τας διατάξεις τον παρόντος Νόμου προκύπτοντος εκ των υπολογισμών ποσού συντάξεως. Το κατώτατον τούτο όριον εις ουδεμίαν περίπτωσιν δύναται να είναι μεγαλύτερον του είκοσι τρία (23%) της εκάστοτε προβλεπομένης ανωτάτης συντάξεως του Ν.Α.Τ.

Άρθρον 8
Διά τους καταστάντας μέχρι της δημοσιεύσεως του παρόντος νόμου και καθισταμένους μέχρι της 31 Δεκεμβρίου 1980 συνταξιούχους του Ν.Α.Τ. εις ην περίπτωσιν οι προκύπτοντες κατά τας διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 3170/1955, ως τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 8 του Ν.Δ. 152/1974, ως αντικαθίστανται υπό του άρθρου 6 του παρόντος, μέσοι συνταξιοδοτικοί μισθοί είναι κατώτεροι του μέσου όρου του συνταξιοδοτικού μισθού του υπ` άριθ. ΙΙΙ πίνακος, του αντιστοιχούντος εις τους βαθμούς και ειδικότητας ναυτολογήσεως του ναυτικού κατά κατηγορίας πλοίων, εις α ειργάσθη κατά το τελευταίον προ της αποχωρήσεώς του εκ του ναυτικού επαγγέλματος χρονικόν διάστημα αναδρομικώς και εν συνεχεία μετρούμενον μέχρι συμπληρώσεως 96 μηνών πραγματικής ναυτικής υπηρεσίας ανεξαρτήτως των ναυτικών προσόντων, λαμβάνεται υπ` όψιν ο τελευταίος ούτος συνταξιοδοτικός μισθός.

Άρθρον 9
Χορηγείται ομού μετά της συντάξεως επίδομα μακροχρονίου πραγματικής θαλασσίας εργασίας, υπολογιζόμενον εις ποσοστόν επί της καταβαλλομένης συντάξεως και ανερχόμενον εις 2% επ αυτής, εφ όσον το άθροισμα των περί ων το άρθρον 29 παράγραφος 2, στίχος α Ν. 3170/55, ως τούτο αντικαθίσταται διά του άρθρου 2 του παρόντος, πηλίκων είναι μεγαλύτερον των 8280 και μέχρι 9000 ημερών, εις 5% εφ όσον το άθροισμα τούτο είναι μεγαλύτερον των 9000 ημερών και μέχρι 9720 ημερών, εις 10% εφ όσον το άθροισμα είναι μεγαλύτερον των 9720 και μέχρι 10080 ημερών, εις 11% εφ όσον το άθροισμα τούτο είναι μεγαλύτερον των 10080 μέχρι 10800 ημερών, εις 15% εφ όσον το άθροισμα τούτο είναι μεγαλύτερον των 10800 και μέχρι 11520 ημερών και εις 25% εφ όσον το άθροισμα τούτο είναι μεγαλύτερον των 11520 ημερών, Του ανωτέρω επιδόματος δικαιούνται και τα, κατά τας κειμένας διατάξεις, μέλη της οικογενείας του ησφαλισμένου ή συνταξιούχου και εις ποσοστόν ανάλογον με την δικαιουμένην υπ` αυτών σύνταξιν.

Άρθρον 10

1. Δια τον υπολογισμόν της συντάξεως των ναυτικών περί ων το άρθρον 3 παραγρ. 1, εδάφ. β και ε του. Ν. 3170/1955, ως τούτο εκάστοτε ισχύει, και υπό την προυπόθεσιν ότι ούτοι έχουν συμπληρώσει του λάχιστον 4ετή υπηρεσίαν εις τας εν λόγω ιδιότητας, ασχέτως εάν κατά τον χρόνον της θητείας των ναυτολογούνται επί πλοίων, λαμβάνεται υπ` όψιν ως συνταξιοδιτικός μισθός.
α) Των κεκτημένων δίπλωμα οιασδήποτε τάξεως, ο της κλάσεως Β1 του πίνακος ΙΙΙ του άρθρου 31 του ως άνω νόμου, ως τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 8 του Ν.Δ. 152 /1974.
β) Των κεκτημένων, οιοδήποτε έτερον αποδεικτικόν ναυτικής ικανότητος, ο της κλάσεως Β3 του αυτού ως άνω πίνακος.

2. Η προκύπτουσα κατά τα άνω σύνταξις αυξάνεται κατά 20%, προκειμένου περί ναυτικών εχόντων δίπλωμα Πλοιάρχου ή Μηχανικού ή άδεια Μαγείρου.

3. Δια την συμπλήρωσιν της απαιτουμένης 4ετούς υπηρεσίας, υπολογίζεται και ο χρόνος καθ` ον ημποδίσθησαν οι υπό τας ως άνω ιδιότητας ναυτικοί δια διοικητικής πράξεως μετά την 21.4.1967 μέχρι 23.7.1974, εις την συνέχισιν των αρξαμένων καθηκόντων των και μέχρι λήξεως της κανονικής θητείας αυτών.

Άρθρον 11

1. Αι καταβαλλόμεναι κατά την έναρξιν ισχύος του παρόντος νόμου συντάξεις, υπόκεινται εις πλήρη επανυπολογισμόν μόνον ως προς το ποσόν της συντάξεως, βάσει των αναλυτικών στοιχείων υπηρεσίας των ναυτικών επί των οποίων υπελογίσθη ή απονεμηθείσα σύνταξις και των θεσπιζομένων, δια του παρόντος νόμου, νέων βάσεων υπολογισμού των συντάξεων.

2. Τυχόν εκ του επανυλοπογισμού επερχόμεναι αυξήσεις καταβάλλονται από της πρώτης του μεθεπομένου μηνός της ισχύος του παρόντος.

3. Εάν το προκύπτον εκ του κατά το παρόν άρθρον επανυπολογισμού ποσόν συντάξεως είναι κατώτερον του ήδη καταβαλλομένου τοιούτου, η καταβαλλομένη σύνταξις δεν μειούται, αύξησις όμως αυτής δεν πραγματοποιείται μέχρις ότου διά των τυχόν χορηγηθησομένων αυξήσεων καλυφθή η εν προκειμένω διαφορά.

4. Η παραγρ. 3 του άρθρου 13 του Ν.Δ. 152/1974 ισχύει και εν προκειμένω.

5. Αιτήσεις επανεξετάσεως του επανυπολογισμού των συντάξεων δύνανται να υποβληθούν εντός ανατρεπτικής προθεσμίας 6 μηνών από της πρώτης πληρωμής της επανυπολογισθείσης κατά τον παρόντα νόμον συντάξεως.

Άρθρον 12
Η παράγραφος 3 του άρθρου 23 του Ν. 3170/1955, ως τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 10 του Ν. 4502/1966, αντικαθίσταται και αύθις ως εξής :
“3. “Εκτακτοι δαπάναι είναι αι μη ρητώς προβλεπόμεναι εις την παραγρ. 2 του παρόντος άρθρου. Εις τας εκτάκτους δαπάνας περιλαμβάνονται και αι αποβλέπουσαι εις ευρυτέρους κοινωνικούς σκοπούς, ως τοιαύται δε δαπάναι νοούνται ιδία αι αφορώσαι οικονομικάς ενισχύσεις υπέρ του ” Ελληνικού Αντικαρκινικού Ινστιτούτου”, του ” Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού”, της “Ναυτικής Εβδομάδος”, ετέρων ναυτικών εκδηλώσεων, κοινωνικών εκδηλώσεων των Ναυτεργατικών Σωματείων, δι` εορτήν κοπής βασιλόπιττας, δια δώρα τέκνων των υπαλλήλων κατά τας εορτάς Χριστουγέννων-Νέου Ετους, διά αγοράν στεφάνων κατά κηδείας προσώπων άτινα προσέφερον υπηρεσίας εις το Ιδρυμα, δια αμοιβήν στενογράφου χρησιμοποιουμένου κατά τας συνεδριάσεις του ΔΣ/ΝΑΤ, δια πάγια γραφικά και μικρά έξοδα Προέδρου Δ.Σ. και Γενικού Διευθυντού ΝΑΤ, ως και πάσα ετέρα συναφής δαπάνη χαρακτηριζομένη ως τοιαύτη κατόπιν αποφάσεως του ΔΣ/ΝΑΤ εγκρινομένης υπό του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας”.
Δια την εντολήν και εκτέλεσιν εκτάκτου δαπάνης απαιτείται εκάστοτε γνωμοδότησις του Δ.Σ. και εγκρίσις του Υπουργού.
Η διάταξις της παραγρ. 3 του άρθρου 23 του Ν. 3170/1955, ως αύτη αντικαθίσταται δια της προηγουμένης παραγράφου, εφαρμόζεται αναλόγως και δια τον Οίκον Ναύτου, το Δ.Σ. του οποίου έχει το δικαίωμα εγκρίσεως ομοίας φύσεως δαπανών δι` αποφάσεώς του εγκρινομένης υπό του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας.

Άρθρον 13
Δι αποφάσεως του Δ.Σ. του Οίκου Ναύτου εγκρινομένης υπό του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, δύνανται να κατανέμωνται αι υπό του Οργανισμού του Οίκου Ναύτου προβλεπόμεναι αρμοδιότητες των Τμημάτων τούτου εις γραφεία και να ρυθμίζεται πάσα λεπτομέρεια αφορώσα εις τα επί μέρους καθήκοντα του πάσης φύσεως προσωπικού, ως και της χορηγήσεως εσθήτος εις το θήλυ προσωπικόν του Οίκου Ναύτου και της ενδυμασίας εργασίας και υποδήσεως του πάσης φύσεως βοηθητικού προσωπικού.

Άρθρον 14

1. Η αληθής έννοια της διατάξεως της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του Ν. 458/76 “περί αναδιαρθρώσεως των υπηρεσιών και των θέσεων του Πολιτικού Προσωπικού του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και ετέρων Ιδρυμάτων Εμπορικού Ναυτικού και ρυθμίσεως συναφών τινών θεμάτων” είναι ότι εις εξαγοράν διανυθείσης εις τας Ναυτιλιακάς Αρχάς εξωτερικού προϋπηρεσίας προ της 6.11.1969 δικαιούται να προβή ο ενδιαφερόμενος έστω και αν δεν έχη πραγματοποιήσει εις τας ανωτέρω Αρχάς δεκαετή μετά την ως άνω χρονολογίαν υπηρεσίαν.

2. Αι πάσης φύσεως εργοδοτικαί εισφοραί δια την εξαγοράν και αναγνώρισιν της, κατά τα άνω διανυθείσης προϋπηρεσίας, καταβάλλονται κατά 50% υπό του ΝΑΤ, κατά 25% υπό του Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών Ε.Ν. (Τ.Π.Α.Ε.Ν.) και κατά 25% υπό του Ταμείου Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Ε.Ν. (Τ. Π.Κ.Π.Ε.Ν.).

Άρθρον 14α
Χαρακτηρισμός του ναυτικού επαγγέλματος ως ιδιόμορφου, βαρέος και ανθυγιεινού
Σημ.: όπως το άρθρο 14Α προστέθηκε με την παρ.3 του άρθρου 10 του Ν.2329/1995 (Α 172)

1. Το ναυτικό επάγγελμα, που ασκείται από `Ελληνες ναυτικούς με την ιδιότητα μέλους συγκροτημένου πληρώματος και με την ειδικότητα προσωπικού καταστρώματος, μηχανής ή γενικών υπηρεσιών, χαρακτηρίζεται ως ιδιόμορφο, βαρύ και ανθυγιεινό στις ακόλουθες κατηγορίες των σε ενέργεια πλοίων:
(α) Με ελληνική σημαία.
(β) Με σημαία Κράτους Μέλους της Ευρωπαϊκής `Ενωσης και της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών πλην Ελβετίας.
(γ) Με ξένη σημαία ασφαλιστικά συμβεβλημένων με το Ν.Α.Τ..
(δ) Με ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση ότι ο χρόνος απασχόλησης σ` αυτά εξαγοράζεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά.

2. Υπηρεσίες λογιζόμενες ή εξομοιούμενες από οποιαδήποτε άλλη διάταξη με πραγματική ναυτική υπηρεσία δεν λαμβάνονται υπόψη για να χαρακτηρισθούν οι εξαγοράζοντες αυτές ότι ασκούν ιδιόμορφο, βαρύ και ανθυγιεινό επάγγελμα.

3. Ο ανωτέρω χαρακτηρισμός του ναυτικού επαγγέλματος δεν συνεπάγεται την καθιέρωση πρόσθετης ασφαλιστικής εισφοράς πλοιοκτήτη και ναυτικού για το Ν.Α.Τ. ή μεταβολή των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης, που προβλέπονται από τη νομοθεσία που ισχύει κάθε φορά για την ασφάλιση στο Ν.Α.Τ., ούτε δικαιολογεί τη θεμελίωση άλλων δικαιωμάτων.

Άρθρον 15
Κατά την εφαρμογήν του εδαφίου 2α του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, δεν υπολογίζεται ως πραγματική θαλασσία εργασία, ή άνευ εξαγοράς πενταετής υπηρεσία,των προσώπων περί το άρθρον 48 του Νόμου 4502/1966.

Άρθρον 16

1. Επαναφέρεται εν ισχύι μέχρι 31ης Δεκεμβρίου 1979, το δικαίωμα προς υποβολήν αιτήσεως αναγνωρίσεως υπηρεσίας υπό ναυτικών στερηθέντων του δικαιώματος ναυτολογήσεως από 21ης Απριλίου 1967 μέχρι 23ης Ιουλίου 1974 υπό τας προϋποθέσεις του άρθρου 3 του Νόμου 374/1976.

2. Επαναφέρεται εν ισχύι μέχρι 31ης Δεκεμβρίου 1979 και υπό τας εν αυτώ αναφερομένας προυποθέσεις, η ισχύς του άρθρου 33 περί εξαγοράς προϋπηρεσίας υπό Δωδεκανησίων ναυτικών, τον Νόμου 4502/1966 “περί συμπληρώσεως των διατάξεων του Νόμου 3170/1955 “περί Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και προσθήκης ετέρων τινών διατάξεων”.

3. Η υπό του εδ. 1 της παρ. Α` του άρθρου 33 του ν. 4502/1966 προβλεπομένη σύνταξις απονέμεται και εις τας οικογενείας των θανόντων ναυτικών από της 7.4.1947 και εντεύθεν, εφ όσον είχον κατά την ημερο μηνίαν του θανάτου των τας απαιτουμένας προυποθέσεις αι οποίαι ορίζονται εις το εδάφιον 1.

4. Η αληθής έννοια των παραγράφων 1 και 2 στοιχείον γ του άρθρου 33 του ν. 4502/1966 είναι ότι δικαίωμα εξαγοράς των προς το Ν.Α.Τ. και λοιπών παρ` αυτώ λογαριασμών και κεφαλαίων εισφορών ησφαλισμένου και πλοιοκτήτου δια κρατήσεως του 1/4 της εκάστοτε καταβαλλομένης μηνιαίας συντάξεως, έχουν και οι Δωδεκανήσιοι ναυτικοί οι συμπληρούντες μέχρι της 31.12.1978 ηλικίαν 65 ετών και άνω ως και αι οικογένειαι αυτών, εφ` όσον υπέβαλον εμπροθέσμως σχετικήν αίτησιν.

5. Αξίωσις προς αναγνώρισιν παροχής εκ του Ν. Α.Τ. συντάξεως ή εφ` άπαξ αποζημιώσεως, μη ασκηθείσα εμπροθέσμως εξ οιασδήποτε αιτίας και υποκύψασα εις την κατά το άρθρον 55 παρ. 1 του Νόμου 3170/1955 πενταετή παραγραφήν, δύναται να ασκηθή υπό των δικαιούχων ή δικαιοπαρόχων αυτών εντός 6μήνου ανατρεπτικής προθεσμίας από της ισχύος του παρόντος νόμου.

6. Επαναφέρεται εν ισχύι μέχρι 31.12.1979, η διάταξις του άρθρου 24 παράγρ. 1α και παρ. 2 Ν.Δ. 152/1974 δι ης παρεσχέθη εις τους ναυτικούς δικαίωμα εξαγοράς κατοχικής ανεργίας.

Άρθρον 17
Η υπό του Ν.Δ. 3738/1957 προβλεπομένη χορήγησις επιδόματος αεροθεραπείας εις φυματικούς ναυτικούς ωρισμένων κατηγοριών, επεκτείνεται από της ισχύος του παρόντος νόμου, υπό τας ιδίας προϋποθέσεις και εις τους μονίμους φυματικούς, επί πλέον του αναγνωριζομένου ποσοστού αναπηρίας και επιδόματος φυματικού.

Άρθρον 18
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με το άρθρο 39 του Ν.1085/1980 (Α 255).

1. Εις τους μονίμους και επί συμβάσει υπαλλήλους του ΝΑΤ, ΓΕΝΕ, τους βαρύνοντας τον προϋπολογισμόν του ΝΑΤ υπαλλήλους της υπηρεσίας Ναυτικών Μητρώων και Οίκου Ναύτου δύναται κατόπιν αποφάσεως των Δ.Σ. αυτών εγκρινομένης υπό του Υπουργού, να χορηγήται τη αιτήσει των απλούν άτοκον δάνειον μέχρι του ύψους των εξ (6) μηνιαίων αποδοχών κατ` ανώτατον όριον εξοφλουμένου εντός δέκα οκτώ (18) μηνών από της λήψεως, δια δέκα οκτώ (18) μηνιαίων ισοπόσων δόσεων, προς κάλυψιν οικογενειακών, κοινωνικών, υγείας ή άλλων εξαιρετικής φύσεως αναγκών.

2. Με αποφάσεις του Δ.Σ. των φορέων της παραραγράφου 1, που θα εγκρίνονται από τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, εγγράφεται κάθε χρόνο στον προϋπολογισμό του Ν.Α.Τ. ποσό για παροχή δανείων στους υπαλλήλους ύψους μέχρι επτά (7) μηνιαίων αποδοχών και στους συνταξιούχους του Ν.Α.Τ. μέχρι επτά (7) μηνιαίων συντάξεων. Η εξόφληση θα γίνεται σε τριάντα έξι (36) μηνιαίες ισόποσες δόσεις με τόκο αντίστοιχο των ομολόγων του Δημοσίου ετήσιας διάρκειας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την ΥΑ 2320.14/1/89/1989 (Β 494), τροποποιήθηκε στην συνέχεια ως άνω με την παρ.1 του άρθρου 10 του Ν.2329/1995 (Α 172)

3.Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την ΥΑ 2320.14/1/89/1989 (ΦΕΚ Β 494), καταργήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 10 του Ν.2329/1995 (Α 172)

Άρθρον 19

1. Αι διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 24 του Νόμου 434/ 1976, εφαρμόζονται και επί των κατά την δημοσίευσιν του παρόντος νόμου υπηρετούντων υπαλλήλων Ν.Α.Τ. Κλάδον ΣΕ1 επί βαθμώ 12ω, οι οποίοι δύνανται τη αιτήσει των να μετατάσσωνται εις θέσεις εισαγωγικού βαθμού Κλάδου ΜΕ1 Διοικητικού Λογιστικού, εφ` όσον κέκτηνται τα τυπικά προ σόντα του κλάδου τούτου, μετά γνώμην του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου κρίνοντος επί τη βάσει των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων του αιτουμένου την μετάταξιν υπαλλήλου.

2. Δια τους κατά τα ανωτέρω μετατασσομένους συνιστώνται αυτοδικαίως άμα τη μετατάξει των ισάριθμοι θέσεις εισαγωγικού βαθμού Κλάδου ΜΕ1 μη ισχυούσης εν προκειμένω της παρ. 4 του άρθρου 24 του Νόμον 434/1976.

Άρθρον 20

1. Η πρώτη περίοδος της παραγράφου 1 του άρθρου 34 του Νόμου 3170/1955 ως αντικατεστάθη υπό του άρθρου 17 του Νόμου 4502/1966, αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“1. Την οικογένειαν τον ησφαλισμένου ή συνταξιούχου ναυτικού, αποτελούν τα κάτωθι πρόσωπα, κατά την ακόλουθον τάξιν και σειράν”.

2. Εις την οικογένειαν του ησφαλισμένου ή συνταξιούχου ναυτικού, περιλαμβάνονται τα άγαμα τέκνα εκ νομίμου γάμου γεννηθέντα, νομιμοποιηθέντα ή δικαστικώς ή εκουσίως αναγνωρισθέντα, ως και τα υίο- θετηθέντα τουλάχιστον τρία έτη προ του θανάτου του ησφαλισμένου, τα μεν άρρενα μέχρι της συμπληρώσεως του 18ου έτους της ηλικίας των και προκειμένου περί σπουδαστών ανωτέρων ή ανωτάτων ή Δημοσίων Σχολών εν τη ημεδαπή μέχρι πέρατος των κανονικώς συνεχιζομένων σπουδών των και πάντως ούχι πέραν της συμπληρώσεως του 25ου έτους της ηλικίας των, τα δε θήλεα μέχρι και του 25ου έτους της ηλικίας των, επανερχομένου δια τα τελευταία ταύτα του δικαιώματος συνταξιοδοτήσεως μετά την συμπλήρωσιν του 45ου έτους ηλικίας των και εφ όσον εξακολουθώσι να είναι άγαμα, άπαντα δε ισοβίως εφ όσον είναι απολύτως και οριστικώς ανίκανα και άγαμα, επί δε θηλέως ναυτικού και τα φυσικά αυτής τέκνα. Προς τα άγαμα θήλεα τέκνα, εξομοιούνται και τα διαξευχθέντα τοιαύτα εφ` όσον δεν λαμβάνουν διατροφήν και τυγχάνουν άπορα.

3. το εδάφιον β` της παραγράφου 1 του άρθρου 34 του Νόμου 3170 ως ετροποποιήθη δια του άρθρου 17 τον Νόμου 4502/1966 καταργείται.

4. Η ιδιότης του τέκνου του ναυτικού αποδεικνύεται δια προσαγωγής εις το Ν.Α.Τ. πλήρους αντιγράφου ληξιαρχικής πράξεως γεννήσεως, ως είναι καταχωρημένη εις τα οικεία ληξιαρχικά βιβλία.

Άρθρον 21
Η παράγραφος 1 του άρθρου 6 του Νόμου 485/1976 τροποποιουμένη ισχύει ως ακολούθως :
“1. Συντάξεως τέκνον λόγω θανάτου δικαιούται παρά του ΝΑΤ και η διαζευχθείσα θυγάτηρ αποβιώσαντος ναυτικού ησφαλισμένου ή συνταξιούχου ανεξαρτήτως χρόνου διαξεύξεως, ως και εκείνη δι` ην η περί διαζυγίου δίκη διεκόπη βιαίως συνεπεία θανάτου του ανδρός”.

Άρθρον 22
Μόνιμοι υπάλληλοι του Ν.Α.Τ. -Ο.Ν. και Γ.Ε.Ν.Ε. αποχωρήσαντες της υπηρεσίας λόγω συμπληρώσεως 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας επί 3ω βαθμώ θεωρούνται ως προαχθέντες εις τον αμέσως ανώτερον ενιαίον βαθμόν, από της 1ης του μηνός της απολύσεώς των, εφ όσον είχον διανύσει εις τον κατεχόμενον το ημίσυ τουλάχιστον του προς προαγωγήν απαιτουμένου χρόνου υπηρεσίας και εκέκτηντο εις το αμέσως προηγούμενον τούτου υπερδεκαετή ή εις τους δύο προηγουμένους υπερεικοσαετή πραγματικήν τοιαύτην, ανεξαρτήτως του χρόνου θεσπίσεως τούτου, της εκ της βαθμολογικής προαγωγής επερχομένης διαφοράς επί των καταβαλλομένων αποδοχών, αρχομένης από της ισχύος του παρόντος.

Άρθρον 23

1. Δια Προεδρικού Διατάγματος, εκδιδομένου προτάσει του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, δύναται να κωδικοποιηθώσιν εις ενιαίον κείμενον Νόμου φέροντος τον αριθμόν του παρόντος νόμου αι κείμεναι διατάξεις Νόμων, αι αφορώσαι τας υπό του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου χορηγουμένας παροχάς ή και το σύνολον των διατάξεων των αφορωσών το Ταμείον τούτο.
Κατά την κωδικοποίησιν ταύτην επιτρέπεται νέα αρίθμησις των άρθρων, διάφορος κατάταξις των παραγράφων και εδαφίων αυτών, σχηματισμός νέων άρθρων εκ τμημάτων υπαρχόντων, παραλειπομένων των ασχέτων με τας παροχάς διατάξεων, και εν γένει πάσα διαρρύθμισις των ισχυουσών διατάξεων περί των υπό του Ν.Α.Τ. χορηγουμένων παροχών, σκοπούσα εις την διευκόλυνσιν και διασαφήνισιν της μερικής κωδικοποιήσεως, άνευ όμως αλλοιώσεως της εννοίας του κειμένου αυτών.

2. Δαπάναις του Ν.Α.Τ. ή ανωτέρω κωδικοποίησις εκτυπούται εις εύχρηστα βιβλιάρια και διανέμεται δωρεάν εις τους ναυτικούς, ως αδιατίμητον αυτού έντυπον.

Άρθρον 24
Πάσα γενική ή ειδική διάταξις νόμου αντικειμένη εις τας διατάξεις του παρόντος νόμου, ή αφορώσα θέματα υπ` αυτού ρυθμιζόμενα καταργείται.

Άρθρον 25
Η ισχύς του παρόντος άρχεται από της δημοσιεύσεως αυτού δια της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως.

Ο παρών νόμος ψηφισθείς υπό της Βουλής και παρ΄ Ημών σήμερον κυρωθείς, δημοσιευθήτω διά της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως και εκτελεσθήτω ως νόμος του Κράτους.

Εν Αθήναις τη 06 Ιουλίου 1978

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Δ. ΤΣΑΤΣΟΣ