Νόμος 803 ΦΕΚ Α΄123/9.8.1978
Περί επιβαλλομένων κυρώσεων εις κατόχους φορτηγών αυτοκινήτων και φορτηγών μοτοσυκλεττών ιδιωτικής χρήσεως διά παραβάσεις τινάς της περί των οχημάτων τούτων κειμένης νομοθεσίας και άλλων τινών διατάξεων.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Ψηφισάμενοι ομοφώνως μετά της Βουλής, απεφασίσαμεν:

Άρθρον 1
Η περιπτ. β` του άρθρου 4 του Ν.Δ. 49/1968 “περί χορηγήσεως αδειών κυκλοφορίας φορτηγών αυτοκινήτων οχημάτων ιδιωτικής χρήσεως”, ως το άρθρον τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 1 του Ν.Δ. 1268/1972 “περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του Ν.Δ. 49/1968 και μεταφοράς εργατοτεχνιτών δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως” (άρθρον 4 παρ. 1 περίπτ. β` κωδικοποιητικού Β.Δ. 281/1973), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“β) Η καθ` οιονδήποτε τρόπον άμεσος ή έμμεσος είσπραξις κομίστρου δι` εκτελουμένας δια φορτηγού αυτοκινήτου ή φορτηγού μοτοσυκλέττας ιδιωτικής χρήσεως μεταφοράς, εξαιρέσει των εις ειδικάς περιπτώσεις και ιδιαιτέρως εις περιόδους αιχμής επιτρεπομένων τοιούτων δι` αποφάσεως του νομάρχου, εφ` όσον πρόκειται περί εποχιακώς παραγομένων αγροτικών προϊόντων χρηζόντων αμέσου διακινήσεως, των σχετικών όρων και προϋποθέσεων καθοριζομένων δι` αποφάσεως του Υπουργού Συγκοινωνιών. Ως έμμεσος είσπραξις κομίστρου δι` εκτελουμένας δια φορτηγού αυτοκινήτου ή φορτηγού μοτοσυκλέττας ιδιωτικής χρήσεως μεταφοράς, θεωρείται και η μεταφορά εμπορευμάτων και κινητών εν γένει πραγμάτων ανηκόντων εις τους ιδιοκτήτας ή κατόχους των ως άνω οχημάτων ιδιωτικής χρήσεως, δι` α εμπορεύματα και κινητά πράγματα εισπράττεται κατά περίπτωσινχρηματικόν ποσόν επιπροστιθέμενον εις την αξίαν των μεταφερομένων εμπορευμάτων και κινητών πραγμάτων”.

Άρθρον 2
Το άρθρον 2 του Ν.Δ. 1268/1972 (άρθρον 5 του κωδικοποιητικού Β.Δ. 28/ 1/1973), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“Άρθρον 2.
Απαγορεύεται η δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως μεταφορά προσώπων πλην του οδηγού και ενός συνοδηγού ή βοηθού οδηγού. Κατ` εξαίρεσιν επιτρέπεται η μεταφορά μέχρι τριών (3) εργατών ή τεχνιτών δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως, χρησιμοποιουμένων υπό βιομηχανικών, βιοτεχνικών, γεωργικών ή εμπορικών εν γένει επιχειρήσεων, δια την συνόδευσιν, εκφόρτωσιν και παράδοσιν εις τους τόπους προορισμού των δι` αυτών μεταφερομένων προϊόντων. Ομοίως επιτρέπεται η μεταφορά μέχρι τεσσάρων (4) εργατών δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως εκτελούντων μεταφοράς πραγμάτων (οικοσκευών κ.λπ.) εντός πόλεων. Ωσαύτως επιτρέπεται η μεταφορά μελών της οικογενείας του κατόχου του οχήματος υπό όρους και προϋποθέσεις καθοριζομένους δι` αποφάσεως του Υπουργού Συγκοινωνιών”.

Άρθρον 3
Το άρθρον 6 του Ν.Δ. 49/1968 (άρθρον 8 του κωδικοποιητικού Β.Δ. 281/ 1973), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“Άρθρον 6.
1. Οι εκ προθέσεως παραβαίνοντες τας διατάξεις των περιπτ. α` έως και δ` του άρθρου 4 του παρόντος, ως το άρθρον τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 1 του Ν.Δ. 1268/1972 (άρθρον 4 παρ. 1 περίπτ. α` έως και δ` κωδικοποιητικού Β.Δ. 281/1973), τιμωρούνται δια φυλακίσεως μέχρις εξ (6) μηνών ή δια χρηματικής ποινής τουλάχιστον πέντε χιλιάδων (5.000) δραχμών ή δι` αμφοτέρων των ποινών. Εαν ο καταδικασθείς είναι ιδιοκτήτης του οχήματος, διατάσσεται υποχρεωτικώς υπο του δικαστηρίου η αφαίρεσις των στοιχείων κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας) τούτου δια του οποίου διεπράχθη η παράβασις, επι χρονικόν διάστημα ενός (1) έως εξ (6) μηνών. Εαν ο καταδικασθείς είναι ο οδηγών το όχημα, διατάσσεται υποχρεωτικώς υπό του δικαστηρίου η αφαίρεσις της αδείας ικανότητος οδηγού μέχρις ενός (1) μηνός. Εν περιπτώσει παραβάσεως καθ` υποτροπήν των εν τη παρούση παραγράφω αναφερομένων διατάξεων, του μεν ιδιοκτήτου αφαιρείται εν (1) έτος η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, δια του οποίου διεπράχθη η παράβασις, επί δευτέρας δε υποτροπής οριστικώς, του δε οδηγού, εις αμφοτέρας τας περιπτώσεις, αφαιρείται η άδεια οδηγήσεως δια χρονικόν διάστημα άνω του ενός (1) και μέχρι τριών (3) μηνών.
2. Εαν αι παραβάσεις των εν τη προηγουμένη παραγράφω αναφερομένων διατάξεων ετελέσθησαν εξ αμελείας, τιμωρούνται δια χρηματικής ποινής. 3. Οι παραβάται των διατάξεων της περιπτ. ε της παρ. 1 του άρθρου 4 του Ν.Δ. 49/1968 (ως το άρθρον τούτο αντικατεστάθη δια του άρθρου 1 του Ν.Δ. 1268/1972) και του άρθρου 2 του Ν.Δ. 1268/1972 (άρθρον 4 παρ. 1 περίπτ. ε και άρθρον 5 του Κωδ. Β.Δ. 281/ 1973 αντιστοίχως), τιμωρούνται δια προστίμου ή κρατήσεως, εν υποτροπή δε εντός διετίας, δι` αμφοτέρων των ποινών”.

Άρθρον 4
Τα υπό του παρόντος προβλεπόμενα πλημμελήματα εισάγονται ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου δι` απ` ευθείας κλήσεως, είτε μετά προηγουμένην προανάκρισιν, περατουμένην εντός τριάκοντα (30) ημερών, είτε άνευ προανακρίσεως. Η διχάσιμος ορίζεται εις σύντομον χρόνον και πάντως ουχί βραδύτερον των δύο (2) μηνών απο της υποβολής της δικογραφίας εις τον εισαγγελέα ή, εις περίπτωσιν προανακρίσεως, απο του πέρατος αυτής, η δε έφεσις κατά των εκδιδομένων αποφάσεων εκδικάζεται εντός διμήνου απο της ασκήσεώς της.

Άρθρον 5
Η δικαστική απόφασις περί αφαιρέσεως των στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος, κατ` εφαρμογήν του άρθρου 6 του Ν.Δ. 49/1968 (άρθρον 8 κωδ. Β.Δ. 281/1973), ως τούτο αντικαθίσταται δια του άρθρου 3 του παρόντος, εκτελείται παρά της οικείας αστυνομικής αρχής, η οποία οφείλει αμελλητί να προβαίνη εις την αφαίρεσιν αυτών και την εν συνεχεία αποστολήν τούτων εις την υπηρεσίαν συγκοινωνιών, ήτιςεχορήγησε ταύτα. Επι προσωρινής αφαιρέσεως των στοιχείων κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας), επαναχορήγησις των στοιχείων τούτων επιτρέπεται μόνον εφ` όσον ο ενδιαφερόμενος προσκομίσηβεβαίωσιν της οικονομικής εφορίας εκ της οποίας να προκύπτη η μη διακοπή της λειτουργίας της επιχειρήσεως.

Άρθρον 6

1. Δια Π.Δ/τος, εκδιδομένου προτάσει τον Υπουργού Συγκοινωνιών, δύναται να κωδικοποιηθούν εις ενιαίονκείμενον αι διατάξεις, ως αύται ετροποποιήθησαν και συνεπληρώθησαν, τον Ν.Δ. 49/1968 “περι χορηγήσεως αδειών κυκλοφορίας φορτηγών αντοκινήτων οχημάτων ιδιωτικής χρήσεως” του παρόντος, ως και παντός ετέρου συναφούς νόμου αφορώσαι εις τονς όρους και τας προϋποθέσεις της κυκλοφορίας των φορτηγών αυτοκινήτων και των φορτηγών μοτοσυκλεττών ιδιωτικής χρήσεως και τας κυρώσεις των κατόχων αυτών.

2. Κατά την κωδικοποίησιν ταύτην επιτρέπεται, η άνευ αλλοιώσεως της εννοίας των ισχυουσών διατάξεων, νέα διάρθρωσις του νομοθετικού υλικού, ως διάρθωσις του νομοθετικού υλικού, ως διάσπασις ή συχγώνευσις άρθρων, προσθήκη νέων και η εν γένει νέα κατάστρωσις αυτού, η απάλειψις των ρητώς ή σιωπηρώς καταργηθεισών διατάξεων, η ενέργεια διορθώσεων και προσαρμογών εις την φραστικήνδιατύπωσιν, ως και η ενέργεια αναγκαίων προσαρμογών εν όψει της εν γένει ισχυούσης νομοθεσίας.

Άρθρον 7
Καταργούνται αι διατάξεις της περιπτ. β` της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 383/1976 “περί διενεργείας εμπορευματικών μεταφορών δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως και άλλων τινών διατάξεων”, ως και αι εις εκτέλεσιν τούτων εκδοθείσαικανονιστικαί αποφάσεις του Υπουργού Συγκοινωνιών. Εκκρεμείς αιτήσεις χορηγήσεως αδείας κυκλοφορίας φορτηγού αυτοκινήτου δημοσίας χρήσεως, κατ` εφαρμογήν των δια του παρόντος άρθρου καταργουμένων διατάξεων, ικανοποιούνται μόνον εφ` όσον οι αιτούντες συγκεντρούν τας προϋποθέσεις των διατάξεων τούτων.

Άρθρον 8

1. Η παρ. 6 του άρθρου 22 του ν. 588/1977 “περί οργανώσεως των αστικών συγκοινωνιών Πρωτευούσης και άλλων τινών διατάξεων”, αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“6. Τα ούτω προκύπτοντα κενά εις επιβατηγά αυτοκίνητα δημοσίας χρήσεως, μετά ή άνευ μετρητού, καλύπτονται δια νέων αυτοκινήτων της αυτής κατηγορίας, τιθεμένων εις κυκλοφορίαν επ` ονόματι είτε φυσικών προσώπων ασκούντων το επάγγελμα του οδηγού αυτοκινήτων και εγγεγραμμένων και ησφαλισμένων εις τον εις ον υπάγονται, κατά νόμον, ασφαλιστικόν φορέα κυρίας ασφαλίσεως, είτε επιχειρήσεων συνιστωμένων δια των διατάξεων του παρόντος”.

2. Το άρθρον 27 του ν. 588/1977, αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“Άρθρον 27.
Λεωφορεία περιοχής Ε του ν. 289/1976 και του ΚΤΕΛ Γρεβενών.
Αι εκ του καθορισμού της δυνάμεως κεναί θέσεις λεωφορείων αυτοκινήτων των ΚΤΕΛ της περιοχής Ε του άρθρου 1 του ν. 289/1976 “περί παροχής κινήτρων δια την ανάπτυξιν παραμεθορίων περιοχών και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων”, ως και του ΚΤΕΛ του Νομού Γρεβενών, καλύπτονται δια νέων λεωφορείων τιθεμένων εις κυκλοφορίαν επ` ονόματι φυσικών προσώπων ασκούντων το επάγγελμα του οδηγού αυτοκινήτων και εγγεγραμμένων και ησφαλισμένων εις τον εις ον υπάγονται, κατά νόμον, ασφαλιστικόν φορέα κυρίας ασφαλίσεως”.

Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ  με το άρθρο 50 Ν.2963/2002,ΦΕΚ Α 268.

3. Η περίπτ. δ` της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 383/1976 “περί διενεργείας εμπορευματικών μεταφορών δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως και άλλων τινών διατάξεων”, αντικαθίταται ως ακολούθως:
“δ. ως επαγγελματίας οδηγός, ο ασκών το επάγγελμα του οδηγού αυτοκινήτων και εγγεγραμμένος και ησφαλισμένος εις τον εις ον υπάγεται, κατά νόμον, ασφαλιστικόν φορέα κυρίας ασφαλίσεως”.

#####
4. Με την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 2 ορίζονται, με π. δ/γμα με πρόταση του Υπουργού Συγκοινωνιών, οι λοιποί όροι, οι προϋποθέσεις, η προτεραιότητα των δικαιούχων και η διαδικασία κάλυψης των κατά την παρ. 2 του άρθρου αυτό αναφερομένων κενών σε λεωφορεία αυτοκίνητα δημοσίας χρήσης.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4, παρ.4 του Ν.1437/1984 (Α 59) ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ  με το άρθρο 50 Ν.2963/2002,ΦΕΚ Α 268.

5. Καταργείται η παρ. 8 του άρθρου 22 του ν. 588/77.

6. Δια τας κριθησομένας αιτήσεις βάσει των διατάξεων του, διά της παρ. 2 του παρόντος άρθρου, αντικαθιστωμένου άρθρου 27 του ν. 588/77, έχουν εφαρμογήν αι διατάξεις του άρθρου τούτου, το οποίον προς τον σκοπόν τούτον αντικαθίσταται, αφ` ης ίσχυσεν, ως ακολούθως:
“Άρθρον 27.
Λεωφορεία περιοχής Ε του ν. 289/1976 και του ΚΤΕΛ του Νομού Γρεβενών.
1. Αι κεναί θέσεις λεωφορείων αυτοκινήτων των ΚΤΕΛ της περιοχής Ε` του άρθρου 1 του Ν. 289/1976 “περί παροχής κινήτρων δια την ανάπτυξιν παραμεθορίων περιοχών και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων” ως και του ΚΤΕΛ του Νομού Γρεβενών, καλύπτονται δια νέων λεωφορείων, τιθεμένων εις κυκλοφορίαν επ` ονόματιοδηγών αυτοκινήτων εγγεγραμμένων και ασφαλισμένων εις ον υπάγονται, κατά νόμον, ασφαλιστικόν φορέα κυρίας ασφαλίσεως, κατοικούντων μονίμως εις την περιφέρειαν του οικείου ΚΤΕΛ, πέρα της δεκαετίας, μη τυχόντων κρατικής παραχωρήσεως αδείας θέσεως εις κυκλοφορίαν αυτοκινήτου δημοσίας χρήσεως κατά ποσοστόνμεγαλύτερον ή ίσον του 10% οιασδήποτε κατηγορίας και μη εχόντων κατά ποσοστόνμεγαλύτερον ή ίσον του 10% άδειαν κυκλοφορίας ετέρου αυτοκινήτου δημοσίας χρήσεως.
2. Η διαδικασία και πάσα αναγκαία λεπτομέρεια δια την εφαρμογήν της προηγουμένης διατάξεως καθορίζονται δι` αποφάσεως του Υπουργού Συγκοινωνιών”.
Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ  με το άρθρο 50 Ν.2963/2002,ΦΕΚ Α 268.

Άρθρον 9
Το πρώτον εδάφιον της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 383/1976 αντικαθίσταται, αφ` ης ίσχυσεν, ως ακολούθως:
“4. Μέχρι 31ης Δεκεμβρίου 1978 επιτρέπεται η διενέργεια εθνικών μεταφορών και δια φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως, ανηκόντων εις τα περί ων η παρ. 2 του παρόντος άρθρου πρόσωπα”.

Άρθρον 10
Το δεύτερον εδάφιον της παρ. 6 του άρθρου 18 του ν. 588/1977, αντικαθίσταται, αφ` ης ίσχυσεν, δι` ετέρων δύο εδαφίων, ως ακολούθως:
“Ανάπηρος πολέμου τυχών, κατ` εφαρμογήν των διατάξεων του α.ν. 1936/1951 “περί συμπληρώσεως της νομοθεσίας περί προστασίας αναπήρων και θυμάτων πολέμου κ.λπ.”, αδείας κυκλοφορίας λεωφορείου αυτοκινήτου δημοσίας χρήσεως, κατ` ιδανικόν μερίδιον, εντεταγμένου εις το ΕΚΤΕΛ, επιλέγων μίαν εκ των, εν περιπτ. α` και β` της προηγουμένης παραγράφου, παροχών και ων εν ζωή, ή εν περιπτώσει θανάτου του, ο νόμιμος ή οι νόμιμοι κληρονόμοι χήρα σύζυγος και κατιόντες αυτού απο κοινού άπαντες, λαμβάνονν την αντίστοιχονάδειαν δια την κυκλοφορίαν ενός ακεραίου επιβατηγού ή φορτηγού αυτοκινήτου δημοσίας χρήσεως. Αι διατάξεις του προηγουμένου εδαφίου έχουν εφαρμογήν και δια τους εις την αυτήν διάταξιν αναφερομένους αναπήρους, οι οποίοι έτυχον κρατικής παραχωρήσεως θέσεως εις κυκλοφορίαν ιδανικού μεριδίου επί λεωφορείου αυτοκινήτου δημοσίας χρήσεως εις την περιοχήν Πρωτευούσης (ΕΚΤΕΛ) και οι οποίοι εν συνεχεία μετεβίβασαν τούτο και απέκτησαν, δι` αγοράς, έτερον ιδανικόν μερίδιον επί λεωφορείου δημοσίας χρήσεως της αυτής περιοχής (ΕΚΤΕΛ)”.

Άρθρον 11

1. Η ίδρυση και λειτουργία σταθμών εκκίνησης και άφιξης υπεραστικών λεωφορείων για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών ή φορτηγών αυτοκινήτων για διενέργεια φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, επιτρέπεται κατόπιν αδείας που χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. “Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρότασηα των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των σταθμών αυτών (όπως θέση, χρήσεις γης, χώρος, εσωτερική διάταξη, χώροι υγιεινής), η διαδικασία και οι προϋποθέσεις χορήγησης της πιο πάνω άδειας, καθώς και οι όροι και προϋποθέσεις συνέχισης της λειτουργίας των σταθμών αυτών που λειτουργούσαν για μία τετραετία.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ.2 άρθρ.ενδέκατου Ν.3082/2002,ΦΕΚ Α 322/20.12.2002.
Μέχρι να εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα εξακολουθούν να ισχύουν οι εκδοθείσες κανονιστικές αποφάσεις του Υπουργού Συγκοινωνιών. Οπου στις ανωτέρω αποφάσεις αναφέρεται “Οικείος Αστυνομικός Διευθυντής ή Διοικητής Χωροφυλακής” νοείται ο Προϊστάμενος της αρμόδιας υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Και όπου αναφέρεται Οικεία Αστυνομική Διεύθυνση ή Διοίκηση “Χωροφυλακής” νοείτοι η αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
Η εκκίνηση και η άφιξη των λεωφορείων που διενεργούν διεθνείς λεωφορειακές γραμμές, καθώς και η επιβίβαση και η αποβίβαση των επιβατών, δύναται να πραγματοποιείται σε Σταθμούς Διεθνών Λεωφορειακών Γραμμών. Η ίδρυση και λειτουργία των ως άνω σταθμών, επιτρέπεται κατόπιν άδειας που χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και συνυπογραφή του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των Σταθμών Διεθνών Λεωφορειακών Γραμμών (όπως θέση, χρήσεις γης, χώρος, εσωτερική διάταξη, χώροι υγιεινής), καθώς και η διαδικασία και προϋποθέσεις χορήγησης της πιο πάνω άδειας. Η χρήση Σταθμού Διεθνών Λεωφορειακών Γραμμών στην αφετηρία / τέρμα των διεθνών λεωφορειακών γραμμών (στο ελληνικό έδαφος), καθίσταται υποχρεωτική για τη χορήγηση άδειας διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής, μετά το πέρας τριών (3) ετών από την έκδοση του προαναφερθέντος προεδρικού διατάγματος.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με το άρθρο 101 παρ.5 Ν. 4199/2013,ΦΕΚ Α 216/11.10.2013.
Έως το πέρας του χρονικού ορίου που τίθεται στο προηγούμενο εδάφιο, οι χώροι ιδιωτικοί ή δημόσιοι (εντός ή εκτός σχεδίου) που χρησιμοποιούνται ή θα χρησιμοποιηθούν ως σημεία άφιξης ή αναχώρησης (αφετηρίες) διεθνών λεωφορειακών γραμμών για τη διενέργεια των οποίων έχει χορηγηθεί ή θα χορηγηθεί άδεια διεθνούς τακτικής λεωφορειακής γραμμής από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μπορεί να αδειοδοτούνται βάσει των διατάξεων του Κεφαλαίου Α` του π.δ. 79/2004, χωρίς τις προϋποθέσεις του άρθρου 2 του ιδίου διατάγματος. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία εκδίδεται εντός τριών μηνών από την ισχύ του παρόντος, τίθενται οι ελάχιστοι όροι και απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν οι χώροι αυτοί και στις περιπτώσεις που δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του Κεφαλαίου Α` του π.δ. 79/2004. Μέσα σε χρονικό διάστημα τριών μηνών από την έκδοση της υπουργικής απόφασης του προηγούμενου εδαφίου, οι μεταφορικές επιχειρήσεις οφείλουν να συμμορφωθούν προς τα παραπάνω οριζόμενα ως προς τους χώρους που χρησιμοποιούνται ως σημεία άφιξης ή αναχώρησης (αφετηρίες) διεθνών λεωφορειακών γραμμών. Για παραβάσεις ως προς τους ανωτέρω χώρους, διαπιστωμένες πριν ή μετά την ισχύ του παρόντος, επιβάλλονται οι εκάστοτε ισχύουσες διοικητικές κυρώσεις αποκλειστικά στις μεταφορικές επιχειρήσεις που δεν θα έχουν συμμορφωθεί εντός του ανωτέρω οριζόμενου χρονικού διαστήματος. Για το χρονικό διάστημα της μεταβατικής περιόδου έως την υποχρεωτική χρήση Σταθμού Διεθνών Λεωφορειακών Γραμμών μπορεί να χρησιμοποιούνται ως σημεία άφιξης ή αναχώρησης διεθνών λεωφορειακών γραμμών σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων και λοιπών συγκοινωνιακών φορέων.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με το άρθρο 27 παρ.1 Ν.4313/2014,ΦΕΚ Α 261/17.12.2014.

2. Εγκαταστάσεις σταθμών αυτοκινήτων που διέπονται από την προηγούμενη παράγραφο και το, κατ` εφαρμογήν αυτής, προεδρικό διάταγμα, καθώς και τις εκδοθείσες, κατ`εφαρμογή του άρθρου 10 παρ. 1 του ν.δ/τος 3990/1959 (ΦΕΚ 199 Α`), κανονιστικές αποφάσεις του Υπουργού Συγκοινωνιών και λειτουργούν είτε χωρίς την προβλεπόμενη από τις ανωτέρω διατάξεις άδεια είτε μετά τη λήξη της ισχύος της άδειας αυτής είτε μετά από προσωρινή ή οριστική αφαίρεσή της σφραγίζονται, μετά από προειδοποίηση ενός μηνός, με απόφαση της αρμόδιας για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας αρχής.
Σε περίπτωση που παρίσταται ανάγκη η επιτροπή μπορεί να καλεί για συνδρομή την οικεία αστυνομική αρχή.
Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας παραγράφου.

3. Oι κύριοι ή εκμεταλλευτές των, κατά τις προηγούμενες παραγράφους, εγκαταστάσεων, που λειτουργούν είτε χωρίς άδεια είτε μετά τη λήξη της, από τις ανωτέρω διατάξεις, προβλεπόμενης άδειας είτε μετά από προσωρινή ή οριστική αφαίρεσή της, ως και κατά παράβαση των όρων λειτουργίας που προβλέπονται στην ανωτέρω άδεια, διώκοντοι και τιμωρούνται κατά το άρθρο 458 του Ποινικού Κώδικα. Οσοι εκ προθέσεως διαρρηγνύουν ή βλάπτουν σφραγίδα που τίθεται από την αρμόδια αρχή κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, όσοι με οποιονδήποτε τρόπο ματαιώνουν τη σφράγιση αυτή, καθώς και όσοι με οποιονδήποτε τη τρόπο θέτουν σε λειτουργία τέτοια εγκατάσταση μετά τη σφράγισή της, τιμωρούνται με τις ποινές του άρθρου 178 του Ποινικού Κώδικα.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 του Ν. 2465/1997 (Α 28)

4. Καταργούνται αι διατάξεις των παρ. 4 και 8 του άρθρου 10 του ν.δ. 3990/1959 “περί αναθέσεως εις Αστυνομικάς Αρχας της εκδικάσεως αστυνομικών παραβάσεων τιμωρουμένων δια προστίμου, συμπληρώσεως του Ν. 4841/1930 “περί αυτοκινήτων” και άλλων τινών συναφών διατάξεων.

5. Οι διατάξεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου αυτού εφαρμόζονται ανάλογα και για εγκαταστάσεις σταθμών αυτοκινήτων και πλυντηρίων – λιπαντηρίων για τις οποίες προβλέπουν οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν.Δ. 511/1970 (ΦΕΚ 91 Α/1970) και τα σε εκτέλεση αυτών εκδιδόμενα Π.Δ/τα.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 19, παρ.2 του Ν.1437/1984 (Α 59).

Άρθρον 12
Η ισχύς του παρόντος άρχεται δέκα πέντε (15) ημέρας από της δημοσιεύσεως αυτού δια της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, εξαιρέσει των διατάξεων των άρθρων 7 έως και 11 των οποίων η ισχύς άρχεται από της δημοσιεύσεως του παρόντος.

Ο παρών νόμος ψηφισθείς υπό της Βουλής και παρ΄ Ημών σήμερον κυρωθείς, δημοσιευθήτω διά της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως και εκτελεσθήτω ως νόμος του Κράτους.

Εν Αθήναις τη 06 Αυγούστου 1978

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Δ. ΤΣΑΤΣΟΣ