Νόμος 1571 ΦΕΚ Α΄19/14.11.1985
Ρύθμιση θεμάτων πετρελαϊκής πολιτικής και εμπορίας πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 1
Αρχές πετρελαϊκής πολιτικής.
1. Το Κράτος χαράσσει την πετρελαϊκή πολιτική της χώρας και επιδιώκει την προστασία του γενικού συμφέροντος στα πλαίσια του άρθρου 106 παρ. 1,2 και 3 του Συντάγματος. Είναι υπεύθυνο για τον συντονισμό της προμήθειας αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προϊόντων της βιομηχανικής παραγωγής και της εμπορείας τους. Οι ανάγκες της εθνικής άμυνας και δημόσιας ασφάλειας στα πιο πάνω πλαίσια εξετάζονται ειδικά.
2.Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο τρίτο παρ. 1 του Ν. 1769/1988, ΦΕΚ Α 66, καταργήθηκε με το άρθρο 2 του ΠΔ 327/1992 (ΦΕΚ Α 163).
Άρθρο 2
Αρχή ισότητας.
Οι διατάξεις αυτού του νόμου εφαρμόζονται χωρίς καμιά διάκριση μεταξύ των υπηκόων κρατών – μελών των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΕΟΚ) ως προς τις συνθήκες διάθεσης και προμήθειας προϊόντων πετρελαίου.
Άρθρο 3
Ενιαίος φορέας πετρελαιοειδών.
1. Με αποφάσεις των Υπουργών εθνικής Οικονομίας Οικονομικών και Βιομηχανίας Ενεργείας και Τεχνολογίας και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού είναι, δυνατό να ανατίθεται στη ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ (Δ.Ε.Π) προκειμένου να διαμορφωθεί με την εταιρία αυτή ο ενιαίος φορέας πετρελαιοειδών – η άσκηση μιας ή περισσοτέρων από τις αρμοδιότητες του Δημοσίου που εντάσσονται στις δραστηριότητες της βιομηχανίας πετρελαίου και ιδίως αναζήτηση έρευνα παραγωγή διύλιση προμήθεια διακίνηση διάθεση διατήρηση αποθεμάτων ασφάλειας κ.λπ. υδρογονανθρικών εν γένει και των προϊόντων τους.
2. Η Δ.Ε.Π. έχει δικαίωμα να ασκεί τις αρμοδιότητες αυτές είτε η ίδια ιδρύοντας ειδικές υπηρεσίες διεκπεραίωσης της σχετικής αρμοδιότητας με αυτοτελή καταγραφή των ετησίων οικονομικών αποτελεσμάτων τους, είτε μέσω θυγατρικών της εταιριών ή μέσω εταιρίας ιδρυόμενης για το σκοπό αυτόν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 87/ 1975.
3. Με αποφάσεις των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας Οικονομικών και Βιομηχανίας Ενέργειας και Τεχνολογίας είναι δυνατή η ρύθμιση των σχέσεων της Δ.Ε.Π. ως ενιαίου φορέα πετρελαιοειδών με φορείς του δημοσίου τομέα που έχουν ως σκοπό αντικείμενο οποιασδήποτε φάσης της βιομηχανίας πετρελαίου, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού.
Με αποφάσεις του Υπουργού Βιομηχανίας Ενεργείας και Τεχνολογίας ρυθμίζονται η διαδικασία σύνθεσης της Δ.Ε.Π. με φορείς του δημοσίου τομέα η λειτουργική σχέση, ο τρόπος άσκησης των δικαιωμάτων του Δημοσίου και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. Για τα θέματα εσωτερικής λειτουργίας και οργανωτικής διάρθρωσης έχουν ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου έκτου του ν. 87/1975.
Άρθρο 4
Διαρρύθμιση του κρατικού μονοπωλίου εμπορίας πετρελαιοειδών.
Σημ.: όπως το άρθρο 4 καταργήθηκε με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
Άρθρο 5
Εφαρμογή της διαρρύθμισης του κρατικού μονοπωλίου εμπορίας πετρελαιοειδών.
Σημ.: όπως το άρθρο 5 καταργήθηκε με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
Άρθρο 6
Διάθεση πετρελαιοειδών στην ελληνική αγορά.
1. Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, που λειτουργού, σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου, έχουν υποχρέωση να εφοδιάζουν ομαλά και σταθερά την ελληνική αγορά με έτοιμα προϊόντα.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
2. Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προμηθεύονται έτοιμα προϊόντα είτε από τα διυλιστήρια της χώρας, είτε με εισαγωγές, που πραγματοποιούνται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
3. Οι ανάγκες σε πετρελαιοειδή προϊόντα των Ενόπλων Δυνάμεων, της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού και της Ολυμπιακής Αεροπορίας είναι δυνατόν να καλύπτονται με απευθείας εισαγωγή έτοιμων προϊόντων ή με απευθείας αγορά από τα διυλιστήρια της χώρας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το Ν.2008/1992, αντικαταστάθηκε στη συνέχεια με την παρ.8 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
Άρθρο 7
Εισαγωγές πετρελαιοειδών.
1. Η εισαγωγή αργού πετρελαίου και υποπροϊόντων του για περαιτέρω κατεργασία, καθώς και οι εισαγωγές έτοιμων προϊόντων πραγματοποιούνται ελεύθερα από οποιαδήποτε χώρα, χωρίς να απαιτείται άδεια για το σκοπό αυτόν. Οι εισαγωγές αυτές διέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
2.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
3.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
Άρθρο 8
Διυλιστήρια.
1.Σημ.: όπως η παρ. 1 του άρθρου 8 καταργήθηκε με το άρθρο 2 του ΠΔ 327/1992 (ΦΕΚ Α 163).
2. Με την επιφύλαξη του άρθρου 6 παρ. 3 τα διυλιστήρια της χώρας δεν έχουν δικαίωμα εμπορίας προϊόντων στην ελληνική αγορά χωρίς τη μεσολάβηση εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών.
Άρθρο 9
Προγραμματισμός διυλιστηρίων και εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.
1. Τα διυλιστήρια που λειτουργούν στην Ελλάδα υποβάλλουν μέχρι τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιομηχανίας Ενεργείας και Τεχνολογίας ενδεικτικό πρόγραμμα προμήθειας αργού πετρελαίου, παραγωγής και διάθεσης προϊόντων.
2. Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών υποβάλλουν μέχρι τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενεργείας και Τεχνολογίας πρόγραμμα σχετικά με την πρόβλεψη των πωλήσεών τους κατά προϊόν και αντιστοίχων προμηθειών για τον επόμενο χρόνο στην ελληνικά αγορά. Υποβάλλουν επίσης πληροφοριακά στοιχεία για τις προβλεπόμενες πωλήσεις και προμήθειες για την προσεχή τριετία.
3.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 10 του Ν. 2008/ 1992 (Α 16).
4.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 10 του Ν. 2008/ 1992 (Α 16).
5.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 10 του Ν. 2008/ 1992 (Α 16).
Άρθρο 10
Αποθέματα ασφάλειας πετρελαιοειδών.
Σημ.: όπως το άρθρο 10 όπως είχε αντικατασταθεί με τους νόμους 1769/1988 και 2008/1992, αντικαταστάθηκε πάλι με την παρ.1 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
1. Εντός του εθνικού χώρου διατηρούνται αποθέματα ασφαλείας για καθεμιά από τις κατηγορίες προϊόντων πετρελαίου, όπως αυτές ορίζονται στις εκάστοτε ισχύουσες σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες της εσωτερικής καταναλώσεως σε περιόδους κρίσης και να εκπληρώνονται οι διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.
2. Υπόχρεες για τη διατήρηση των αποθεμάτων ασφαλείας είναι οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών ανάλογα με τις πωλήσεις τους στην εσωτερική αγορά ανά κατηγορία προϊόντων. Τα αποθέματα ασφαλείας, για κάθε υπόχρεη εταιρεία, ισούνται με τις πωλήσεις της ανά κατηγορία προϊόντων στην εσωτερική αγορά, σε διάστημα ενενήντα (90) ημερών κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος. Το ύψος των αποθεμάτων ασφαλείας μπορεί να αυξάνεται ή να μειώνεται με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας.
3. Τα αποθέματα ασφαλείας διατηρούνται από τις υπόχρεες εταιρείες στους αποθηκευτικούς χώρους ιδιόκτητους ή μισθωμένους, εκτός διυλιστηρίων.
Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου μέχρι 31.12.1995 οι υπόχρεες εταιρείες έχουν το δικαίωμα να μεταφέρουν την ανωτέρω υποχρέωσή τους συνολικά ή μερικά, κατ’ επιλογή τους στα διυλιστήρια της χώρας, εφόσον έχουν εν ισχύι σχετικές συμβάσεις αγοράς των προϊόντων αυτών με τα διυλιστήρια. Τα διυλιστήρια της χώρας, τα οποία και υποχρεούνται στην ανάληψη της υποχρέωσης αυτής, έχουν το δικαίωμα για την τήρησή της να φυλάσσουν στις εγκαταστάσεις τους αποθέματα σε αργό πετρέλαιο, ημικατεργασμένα ή και τελικά προϊόντα που έχουν τη δυνατότητα να παράγουν. Η μεταφορά αυτή της τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας από τους υποχρέους στα διυλιστήρια μπορεί να γίνεται μόνο στο ποσοστό που αντιστοιχεί στις ποσότητες κάθε κατηγορίας πετρελαιοειδών προϊόντων που συμφωνούν να προμηθευτούν από αυτά σε σχέση με το σύνολο των αγορών τους για την κατηγορία αυτή. Η υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας στις εγκαταστάσεις του για τον υπόχρεο αναβιώνει από την ημερομηνία λήξης της σύμβασης αγοράς του από το διυλιστήριο.
Από 1.1.1996 και εφεξής οι υπόχρεες εταιρίες έχουν το δικαίωμα να μεταφέρουν την ανωτέρω υποχρέωσή τους συνολικά ή μερικά, κατ’ επιλογή τους στα διυλιστήρια της χώρας από τα οποία προμηθεύτηκαν προϊόντα κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος και με τα οποία έχουν σε ισχύ συμβάσεις προμήθειας πετρελαιοειδών προϊόντων και μέχρι συνολικής ποσότητας ίσης με τις ανά κατηγορία προϊόντων παραλαβές τους ενενήντα (90) ημερών κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος από κάθε διυλιστήριο χωριστά.
Τα διυλιστήρια της χώρας, τα οποία σύμφωνα με τα ανωτέρω υποχρεούνται στην ανάληψη της υποχρέωσης των εταιριών εμπορίας για διατήρηση αποθεμάτων ασφαλείας, έχουν το δικαίωμα για την τήρησή της να φυλάσσουν στις εγκαταστάσεις τους αποθέματα σε αργό πετρέλαιο, ημικατεργασμένα ή και τελικά προϊόντα που έχουν τη δυνατότητα να παράγουν.
Η αναγωγή του αργού και των ημικατεργασμένων προϊόντων σε τελικά προϊόντα των κατηγοριών της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου γίνεται με βάση την παραγωγή κάθε διυλιστηρίου το προηγούμενο ημερολογιακό έτος. Τα διυλιστήρια της χώρας που καλύπτουν μέρος των αναγκών τους, από αργό πετρέλαιο που παράγεται στη χώρα, έχουν το δικαίωμα να αφαιρούν τις ποσότητες αυτές από τη συνολική ποσότητα των αποθεμάτων που υποχρεούνται να φυλάσσουν σύμφωνα με τα ανωτέρω, κατά το ποσοστό που οι ποσότητες αυτές συμμετέχουν στο σύνολο του διυλιζομένου πετρελαίου. Οι αφαιρούμενες κατά τα ανωτέρω ποσότητες, για το σύνολο των διυλιστηρίων της χώρας, δεν μπορούν να υπερβαίνουν ποσότητα, που αντιστοιχεί σε ποσοστό δεκαπέντε επί τοις εκατό (15%) της συνολικής καταναλώσεως της χώρας.
4. Για την κάλυψη των αναλαμβανόμενων υποχρεώσεων, σύμφωνα με τα ανωτέρω, τα διυλιστήρια της χώρας έχουν το δικαίωμα να τηρούν αποθέματα προερχόμενα από συμβάσεις αγοράς ή ανταλλαγής τελικών και ενδιάμεσων προϊόντων με άλλα διυλιστήρια της χώρας.
5. Με αποφάσεις του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, καθορίζεται το ύψος των αποθεμάτων ασφαλείας κατά εταιρεία και ανά κατηγορία προϊόντων σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
6. Όσοι εκτός των Ενόπλων Δυνάμεων προμηθεύονται προϊόντα πετρελαίου προς ιδιοκατανάλωση είτε από τα διυλιστήρια της χώρας είτε με εισαγωγές έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις διατηρήσεως αποθεμάτων ασφαλείας με τις εταιρείες εμπορίας.
7. Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας ορίζεται η Υπηρεσία του Δημοσίου και ο φορέας, στους οποίους ανατίθεται ο έλεγχος και η παρακολούθηση της υποχρεώσεως διατηρήσεως αποθεμάτων ασφαλείας, οι διαδικασίες και λεπτομέρειες των ελέγχων αυτών, καθώς επίσης και κάθε άλλη λεπτομέρεια εφαρμογής του παρόντος άρθρου.
8. Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας επιβάλλεται πρόστιμο από δέκα εκατομμύρια μέχρι εκατό εκατομμύρια δραχμές, ανάλογα με το μέγεθος της παράβασης για τη μη τήρηση ή την ελλιπή τήρηση από τους υποχρέους των διατάξεων του παρόντος άρθρου, που εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.). Σε περίπτωση υποτροπής ο Υπουργός Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας μπορεί με απόφασή του να ανακαλέσει τη χορηγηθείσα άδεια εμπορίας.
Άρθρο 11
Διαμόρφωση τιμών πετρελαιοειδών.
Σημ.: όπως το άρθρο 11, όπως είχε αντικατασταθεί με τους νόμους 1769/1988 2008/1992,με την παρ.2 άρθρου 15 Ν.2289/1995, αντικαταστάθηκε πάλι με το άρθρο 11 Ν.2741/1999 ΦΕΚ Α 199/28.9.1999.
1. Οι τιμές των πετρελαιοειδών προϊόντων που διατίθενται στην εσωτερική αγορά διαμορφώνονται σε όλη την επικράτεια της χώρας ελεύθερα από τους ασκούντες την εμπορία των προϊόντων αυτών. Για λόγους προστασίας του ανταγωνισμού τα διυλιστήρια υποχρεούνται να γνωστοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι ex factory τιμές των πετρελαιοειδών προϊόντων. Για τους ίδιους λόγους οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών υποχρεούνται να γνωστοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τις πραγματικές (συμπεριλαμβανομένων τυχόν εκπτώσεων η άλλων διακανονισμών) τιμές στις οποίες διαθέτουν τα πετρελαιοειδή προϊόντα στους πρατηριούχους ανά περιοχή. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης καθορίζονται οι λεπτομέρειες που είναι αναγκαίες για την εφαρμογή των δύο προηγούμενων εδαφίων και ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα τεχνικού, λεπτομερειακού ή τοπικού χαρακτήρα.
2. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης είναι δυνατόν για την αντιμετώπιση δυσμενών επιπτώσεων που μπορεί να προκληθούν στην οικονομίας της χώρας λόγω των υψηλών διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου και των πετρελαιοειδών προϊόντων ή εξαιτίας της αδικαιολόγητης κατά τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και κατά τις ειδικές συνθήκες της διεθνούς και εσωτερικής αγοράς πετρελαιοειδών διαμόρφωσης των τιμών των πετρελαιοειδών προϊόντων, να επιβληθούν γενικά ή τοπικά ανώτατες τιμές πώλησης στον καταναλωτή (Α.Τ.Κ.) για όλα ή ορισμένα από τα πετρελαιοειδή προϊόντα.
Η ισχύς της απόφασης του προηγούμενου εδαφίου διαρκεί όσο αυτό επιβάλλεται από τις συνθήκες της αγοράς και πάντως για διάστημα έως δύο (2) μηνών κάθε φορά. Μετά την πάροδο του διμήνου ο Υπουργός Ανάπτυξης επανεξετάζει τις συνθήκες και αποφασίζει για το εάν είναι αναγκαία η διατήρηση σε ισχύ της απόφασης με την οποία επιβλήθηκαν οι ανώτατες τιμές πώλησης.
3. Για τον καθορισμό των ανώτατων τιμών πώλησης της προηγούμενης παραγράφου λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες της διεθνούς και εσωτερικής αγοράς και ιδίως:
ί) η μεσοσταθμική λιανική τιμή πώλησης των προϊόντων αυτών στα πρατήρια του λεκανοπεδίου Αττικής ή και σε άλλες περιοχές της χώρας όπου αναπτύσσεται ικανοποιητικά ο ανταγωνισμός,
ίί) τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων, των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων,
ίίί) το διαφορικό κόστος μεταφοράς στις διάφορες περιοχές της χώρας και το τυχόν πρόσθετο κόστος τροφοδοσίας ορισμένων περιοχών στις οποίες επικρατούν για γεωγραφικούς ή συγκοινωνιακούς λόγους ειδικές συνθήκες,
ίν) η φορολογική επιβάρυνση των πετρελαιοειδών προϊόντων,
ν) τυχόν άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές στη διεθνή ή την εσωτερική αγορά
4. Με την απόφαση για τον καθορισμό ανώτατης τιμής καταναλωτή καθορίζονται ειδικότερα:
ί) η eχ factory τιμή των πετρελαιοειδών προϊόντων και τα στοιχεία επί τη βάσει των οποίων αυτή διαμορφώνεται από τα εγχώρια διυλιστήρια. Σε περίπτωση εισαγωγής πετρελαιοειδών προϊόντων σε τιμή μικρότερη από την eχ factory, τότε ως τιμή βάσης λαμβάνεται η τιμή εισαγωγής,
ίί) τα ανώτατα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων,
ίίί) διαφορικό κόστος μεταφοράς στις διάφορες περιοχές της χώρας και το τυχόν πρόσφατο κόστος τροφοδοσίας περιοχών στις οποίες ισχύουν ειδικές γεωγραφικές ή συγκοινωνιακές συνθήκες.
Με ειδικότερες αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης, που εκδίδονται όταν μεταβάλλεται η eχ factory τιμή ή άλλοι συντελεστές όπως η φορολογική επικύρωση, υπολογίζονται αριθμητικά οι παραπάνω παράγοντες ανά περιοχή ή ομάδα περιοχών και καθορίζεται η ανώτατη λιανική τιμή για κάθε προϊόν (ανώτατη τιμή καταναλωτή).
5. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης είναι δυνατός ο καθορισμός ελάχιστης τιμής καταναλωτή προκειμένου να αντιμετωπισθούν ενέργειες ή συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
6. Στους παραβάτες του άρθρου αυτού και των υπουργικών αποφάσεων, που εκδίδονται σύμφωνα με τις παρεχόμενες από αυτό εξουσιοδοτήσεις, επιβάλλονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης οι ακόλουθες διοικητικές κυρώσεις:
α) Στα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών πρόστιμο από δέκα έως εκατό εκατομμύρια δραχμές ανάλογα με το μέγεθος της παράβασης, τον κύκλο εργασιών της παραβάτριας επιχείρησης, τις συνθήκες υπό τις οποίες τελέστηκε η παράβαση, το προσδοκώμενο από την παράβαση όφελος, τη γενικότερη συμπεριφορά της παραβάτριας επιχείρησης στην αγορά πετρελαιοειδών προϊόντων και στο σεβασμό των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ή υποτροπής το πρόστιμο μπορεί να τριπλασιαστεί. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται κατά την παρούσα διάταξη εισπράττονται κατά τον Κ.Ε.Δ.Ε. με τίτλο τη σχετική απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης. Με απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Οικονομικών ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια σχετικό με τη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων .
β) Στους πρατηριούχους πετρελαιοειδών Προϊόντων, με βάση τα κριτήρια και τις διαδικασίες του προηγούμενου εδαφίου, επιβάλλονται πρόστιμα από ένα έως δέκα εκατομμύρια δραχμές, τα οποία σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ή υποτροπής μπορούν να διπλασιασθούν.
γ) Στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και τους πρατηριούχους μπορεί να επιβληθεί προσωρινή και σε περίπτωση υποτροπής οριστική ανάκληση της άδειας με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια του εδαφίου α’ και εφόσον κριθεί με ειδική αιτιολογία ότι η επιβολή προστίμου δεν αρκεί.
7. Πέραν των διοικητικών κυρώσεων και ανεξάρτητα από αυτές, οι παραβάτες των διατάξεων της παραγράφου αυτής και των αποφάσεων που εκδίδονται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από αυτήν εξουσιοδοτήσεις τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών και με χρηματική ποινή.
Άρθρο 12
Εξαγωγές πετρελαιοειδών.
1. Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου ή έτοιμων πετρελαιοειδών προϊόντων πραγματοποιούνται ελεύθερα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, χωρίς υποχρέωση προηγούμενης σχετικής άδειας. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και για όσο χρόνο ισχύουν αυτές, είναι δυνατόν με απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου να επιβληθεί έλεγχος στις εξαγωγές αργού πετρελαίου και προϊόντων.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 5 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
2.Σημ.: όπως η παρ. 2 καταργήθηκε με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
Άρθρο 13
Καταγραφή στοιχείων παραγωγής και εμπορίας πετρελαιοειδών.
1. Το Υπουργείο Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας συλλέγει, ταξινομεί και επεξεργάζεται κάθε είδους στοιχεία και πληροφορίες, σύμφωνα με τις ανάγκες του ελληνικού προγραμματισμού και όπως προβλέπεται από τις αντίστοιχες διατάξεις της Ε.Ο.Κ. ιδίως σχετικά με την εισαγωγή, εξαγωγή, διύλιση, εμπορία, οικονομικούς όρους κλπ. αργού πετρελαίου και έτοιμων προϊόντων του.
2. Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενεργείας και Τεχνολογίας καταρτίζονται τα δελτία συλλογής στοιχείων και πληροφοριών της προηγούμενης παραγράφου, τα οποία συμπληρώνονται υποχρεωτικά από τις εταιρίες διύλισης και τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, που φέρουν την ευθύνη έναντι του Δημοσίου για την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων.
3. Οι εταιρίες διύλισης και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών υποβάλλουν για κάθε ημερολογιακό μήνα δελτία της προηγούμενης παραγράφου συμπληρωμένα κατάλληλα. Η υποβολή των δελτίων γίνεται στο πρώτο δεκαήμερο του επόμενου μήνα.
Άρθρο 14
Άσκηση εμπορίας πετρελαιοειδών.
1. Η εμπορία πετρελαιοειδών ασκείται μόνο από νομικά πρόσωπα που διαθέτουν ειδική άδεια, σύμφωνα με τις επόμενες διατάξεις και λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρίας ή άλλης αντίστοιχης μορφής κατά το δίκαιο χωρών – μελών της Ε.Ο.Κ.
2. Εταιρία που ασκεί εμπορία πετρελαιοειδών είναι απαραίτητο να έχει νομική προσωπικότητα διαφορετική από εκείνη της εταιρίας διύλισης πετρελαιοειδών.
Σε περίπτωση που εταιρία διύλυσης ελέγχει εταιρία εμπορίας πετρελαιοειδών ή μετέχει σε τέτοια εταιρία η διάθεση προϊόντων στην τελευταία πρέπει να διενεργείται σύμφωνα με τους κανόνες του ανταγωνισμού. Στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν χορηγείται άδεια λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.3 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
3. Εταιρεία ημεδαπή ή αλλοδαπή που ασκεί εμπορία πετρελαιοειδών στην Ελλάδα τηρεί χωριστούς λογαριασμούς για την εμπορία αυτή και δημοσιεύει σε κάθε περίπτωση τον ετήσιο ισολογισμό της για την εμπορία αυτή στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και στον Τύπο, με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων δημοσίευσης ισολογισμών που ισχύουν για τις ελληνικές ανώνυμες εταιρείες, με εμφάνιση χωριστού οικονομικού αποτελέσματος προ φόρων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών βάσει γενικά παραδεκτών λογιστικών αρχών”.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε δια του άρθρου πέμπτου παρ. 1 του Ν. 1769/1988, ΦΕΚ Α 66.
4. Ως πετρελαιοειδή προϊόντα για την έκδοση αδειών εμπορίας του επόμενου άρθρου χαρακτηρίζονται τα προϊόντα που αναφέρονται στον ακόλουθο πίνακα:
Κατηγορία Ι : Υγραέρια
Κατηγορία ΙΙ : Ελαφρά κλάσματα: Βενζίνες αυτοκινήτων Βενζίνες αεροσκαφών Καύσιμο αεριωθουμένων τύπου βενζίνης JP – 4)
Κατηγορία ΙΙΙ: Μεσαία κλάσματα: Πετρέλαιο ντίζελ Φωτιστικό πετρέλαιο Καύσιμο αεριωθουμενων τύπου κηροζίνης (JET Α – 1 )
Κατηγορία ΙV: βαρειά κλάσματα: Μαζούτ Απασφαλτωμένα μαζούτ (VACUUM GΑS ΟΙΙ)
Κατηγορία V: Άσφαλτος
Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας Ενεργείας και Τεχνολογίας είναι δυνατή η τροποποίηση του παραπάνω πίνακα.
5. Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν υποχρέωση συνεχούς τροφοδοσίας των εγκαταστάσεών τους και ομαλής προώθησης των προϊόντων που εμπορεύονται, στην κατανάλωση.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρου πέμπτου παρ. 1 του Ν. 1769/1988, ΦΕΚ Α 66.
6. Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, που κατέχουν τις ειδικές άδειες εμπορίας του άρθρου 15 του ν.1571/1985, έχουν και την ευθύνη, σύμφωνα με τις ισχύουσες εκάστοτε αγορανομικές διατάξεις, για την ποιότητα και ποσότητα των προϊόντων που διακινούν.
Η διακίνηση των πετρελαιοειδών προϊόντων μπορεί να γίνεται και δια παραγγελιοδόχων ή πρακτόρων των εταιρειών εμπορίας, χωρίς να είρεται στην περίπτωση αυτή η ευθύνη των εταιρειών εμπορίας για λογαριασμό των οποίων αυτοί ενεργούν.
Οι παραγγελιοδόχοι ή πράκτορες των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών επιτρέπεται να διακινούν πετρελαιοειδή προϊόντα, για λογαριασμό μιας και μόνο εταιρείας εμπορίας.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.4 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
7.1. Εκτός των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, του άρθρου 14 του ν.1571/1985, δικαίωμα διάθεσης πετρελαιοειδών προϊόντων στους τελικούς καταναλωτές έχουν και :
α) οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων, οι οποίοι έχουν δικαίωμα να διαθέτουν βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης (automotive diesel) για οχήματα, μικρά σκάφη και για άλλες χρήσεις, πετρέλαιο θέρμανσης (heating diesel) και φωτιστικό πετρέλαιο,
β) οι πρατηριούχοι υγραερίων, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα να διαθέτουν υγραέρια μέσω αντλιών για οχήματα,
γ) τα καταστήματα λιανικής πώλησης, τα οποία έχουν το δικαίωμα να διαθέτουν σε φιάλες υγραέρια, προερχόμενα από αγορά μέσω εταιρειών, οι οποίες έχουν την ειδική άδεια εμπορίας, κατηγορίας Γ’, του ν.1571/1985,
δ) οι μεταπωλητές πετρελαιοειδών προϊόντων για θέρμανση, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα να διαθέτουν: i)πετρέλαιο κίνησης (automotive diesel), στον τελικό καταναλωτή, εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την παραγωγή θερμότητας (πλην μηχανών εσωτερικής καύσης), ii) πετρέλαιο θέρμανσης (heating diesel) και iii) φωτιστικό πετρέλαιο,
ε) οι μεταπωλητές ναυτιλιακών καυσίμων (bunkering), οι οποίοι έχουν το δικαίωμα να διαθέτουν αποκλειστικά ναυτιλιακά καύσιμα, για εφοδιασμούς πλοίων, δηλαδή diesel marine, diesel S 0,2% Κ.Β. και πετρέλαιο εξωτερικής καύσης (μαζούτ). Η διακίνηση των παραπάνω καυσίμων από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων ή των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, που κατέχουν ειδική άδεια εμπορίας, κατηγορίας Ε, μέχρι και το εφοδιαζόμενο πλοίο, πραγματοποιείται με μεταφορικά μέσα, ιδιόκτητα ή μισθωμένα των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και με αποκλειστική ευθύνη των εταιρειών αυτών.
Οι μεταπωλητές ναυτιλιακών καυσίμων παραλαμβάνουν επί του εφοδιαζόμενου πλοίου, από τις εταιρείες εμπορίας που κατέχουν ειδική άδεια εμπορίας, κατηγορίας Ε, και παραδίδουν τα ναυτιλιακά καύσιμα στον τελικό καταναλωτή.
7.2. Οι μεταπωλητές πετρελαιοειδών προϊόντων για θέρμανση και οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων απαγορεύεται να διαθέτουν ναυτιλιακά καύσιμα. Οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων απαγορεύεται να διαθέτουν ναυτιλιακά καύσιμα σε κατάσταση TRANZIT. Επιτρέπεται η χορήγηση άδειας μεταπωλητή πετρελαιοειδών προϊόντων για θέρμανση, στους κατόχους άδειας πρατηρίου υγρών καυσίμων, εφόσον πληρούνται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι η εμπορική δραστηριότητα του μεταπωλητή ασκείται εκτός του χώρου δεξαμενών του πρατηρίου και δεν έχει καμία σχέση με τη λειτουργία του.
7.3. Οι μεταπωλητές πετρελαιοειδών προϊόντων για θέρμανση δύνανται να χρησιμοποιούν, για τη διακίνηση των προϊόντων που εμπορεύονται, ιδιόκτητους αποθηκευτικούς χώρους, εφόσον έχουν τις σχετικές άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας τους, για τα προϊόντα αυτά.
Οι μεταπωλητές ναυτιλιακών καυσίμων απαγορεύεται να χρησιμοποιούν, σε κάθε περίπτωση, αποθηκευτικούς χώρους.
7.4. Οι πρατηριούχοι και οι μεταπωλητές του εδαφίου 1 της παρούσας παραγράφου προμηθεύονται πετρελαιοειδή προϊόντα μόνο από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων που κατέχουν τις ειδικές άδειες εμπορίας του άρθρου 15 του ν.1571/1985, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει μέχρι σήμερα.
7.5. Με αγορανομικές διατάξεις και αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης θα καθορισθούν οι διοικητικές ποινές και τα πρόστιμα, τα οποία θα επιβάλλονται σε καθέναν που ασκεί παράνομη διακίνηση και εμπορία πετρελαιοειδών προϊόντων. Σε περίπτωση υποτροπής είναι δυνατή η ανάκληση των αδειών λειτουργίας των εγκαταστάσεων και εμπορίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες που χορήγησαν τις άδειες αυτές.
7.6. Με αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης άδειας:
α)μεταπωλητή πετρελαιοειδών προϊόντων για θέρμανση και
β) μεταπωλητή ναυτιλιακών καυσίμων (bunkering) για εφοδιασμούς πλοίων εσωτερικού – εξωτερικού, καθώς και κάθε λεπτομέρεια εφαρμογής της παρούσας παραγράφου.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.4 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27) και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 22 του Ν.2516/1997 (Α 159)
8. Τα πρατήρια πετρελαιοειδών προϊόντων διακρίνονται σε:
α. Πρατήρια που προμηθεύονται καύσιμα αποκλειστικά από μία εταιρεία και της οποίος φέρουν το εμπορικό σήμα. Η εταιρεία αυτή ευθύνεται παραλλήλως με τον πρατηριούχο για την ποιότητα και ποσότητα του πωλούμενου καυσίμου.
β. Πρατήρια ελεύθερα (λευκά) τα οποία δεν έχουν αποκλειστική σύμβαση συνεργασίας με μια συγκεκριμένη εταιρία και φέρουν ειδικό “σήμα”. Οι λεπτομέρειες για την καθιέρωση του ειδικού σήματος καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εμπορίου.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.4 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
9. Οι πρατηριούχοι υποχρεούνται στην ανάρτηση κατάλληλων πινακίδων στα πρατήριά τους, με τα παραπάνω οριζόμενα κατά περίπτωση σήματα για ενημέρωση των καταναλωτών. Πρατήρια στα οποία έχουν αναρτηθεί σήματα εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών απαγορεύεται να εφοδιάζονται προϊόντα από άλλες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, είτε άμεσα είτε έμμεσα, ευθυνομένων άλλως σωρευτικά όλων των εμπλεκομένων μερών (πρατηριούχων, εταιρειών εμπορίας, πρακτόρων, παραγγελιοδόχων, κ.λπ.). Με απόφαση του Υπουργού Εμπορίου ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη γνωστοποίηση στο Υπουργείο Εμπορίου των πρατηρίων που φέρουν το σήμα μιας εταιρείας ή το λευκό σήμα, με την αλλαγή του σήματος, με τη γνωστοποίηση της καταγγελίας των συμβάσεων πρατηριούχων και εταιρειών στο Υπουργείο Εμπορίου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια εφαρμογής της προηγούμενης και της παρούσας παραγράφου.
Με την ίδια απόφαση προβλέπεται η επιβολή προστίμου σε περίπτωση παραβάσεως των διατάξεων της προηγούμενης και της παρούσας παραγράφου, καθώς και των διατάξεων των υπουργικών αποφάσεων που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή τους, το εύρος του οποίου καθορίζεται με την ίδια απόφαση.
Σε περίπτωση υποτροπής είναι δυνατή η ανάκληση της χορηγηθείσας στον πρατηριούχο άδειας λειτουργίας από το όργανο που εξέδωσε τη σχετική άδεια.
Οι παραβάτες των διατάξεων των αποφάσεων του Υπουργού Εμπορίου, που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση της παρούσας και της προηγούμενης παραγράφου, εκτός από τις ανωτέρω αναφερόμενες διοικητικές ποινές, διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ/τος 136/1946 “περί κυρώσεως, τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του από 10/11.5.1946 ν.δ. περί αγορανομικού κώδικα”, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε μεταγενέστερα.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.4 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
10. Για τη στοιχειώδη κάλυψη των αναγκών του καταναλωτικού κοινού, ορίζεται, με αποφάσεις των νομαρχών, ο ελάχιστος ανά νομό αριθμός πρατηρίων τα οποία θα ευρίσκονται σε κάθε περίπτωση σε λειτουργία.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.4 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
Άρθρο 15
Άδεια εμπορίας.
1. Για την άσκηση εμπορίας πετρελαιοειδών εκδίδεται ειδική άδεια εμπορίας με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας Ενέργειας και Τεχνολογίας για διάστημα 8 χρόνων με δυνατότητα ανανέωσης μετά από έλεγχο της τήρησης των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου και την έκδοση άδειας λειτουργίας των σχετικών εγκαταστάσεων.
2. Η άδεια εμπορίας διακρίνεται στις εξής κατηγορίες:
α)’Άδεια Α
Άδεια εμπορίας για όλη τη χώρα για πετρελαιοειδή προϊόντα πλην των προϊόντων της κατηγορίας Ι της παραγράφου 4 του προηγουμένου άρθρου και των προϊόντων της άδειας Ε.
β)’Άδεια Β.
Άδεια εμπορίας, για ένα γεωγραφικό διαμέρισμα, για πετρελοειδή προϊόντα, πλην των προϊόντων της κατηγορίας Ι της παραγράφου 4 του προηγουμένου άρθρου και των προϊόντων της άδειας Ε.
γ)’Άδεια Γ.
Άδεια εμπορίας των προϊόντων της κατηγορίας Ι της παραγράφου 4 του προηγουμένου άρθρου.
δ)’Άδεια Δ.
Άδεια εμπορίας των προϊόντων της κατηγορίας V της παραγράφου 4 του προηγούμενου άρθρου.
ε)Άδεια Ε’
Άδεια εμπορίας καυσίμων πλοίων και αεροσκαφών, που υπάγονται σε ιδιαίτερη φορολογική μεταχείριση, για όλη τη χώρα, καθώς επίσης και άδεια εξυπηρετήσεως εταιρειών για τη διάθεση από αυτές των παραπάνω καυσίμων.
Στην έννοια της εξυπηρετήσεως συμπεριλαμβάνονται και οι πωλήσεις των παραπάνω καυσίμων, μόνο μεταξύ των εταιρειών εμπορίας, οι οποίες έχουν την ειδική άδεια εμπορίας του παρόντος εδαφίου (Άδεια Ε’).
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε ως άνω με την παρ.2 του Άρθρου 22 του Ν.2516/1997 (Α 159)
στ)’Άδεια ΣΤ.
Ειδική άδεια εμπορίας πετρελαιοειδών για τα νησιά του Αιγαίου, εκτός Κρήτης, Ρόδου και νησιών Αργοσαρωνικού, για όλα τα προϊόντα, εκτός των κατηγοριών Ι και V της παραγράφου 4 του προηγούμενου άρθρου και καυσίμων αεροσκαφών, σε εταιρείες εμπορίας με ιδιόκτητους ή μισθωμένους αποθηκευτικούς χώρους, ως ορίζονται στη διάταξη του υπεδ. β’ στ’ του εδαφ.β’ της παρ.3 του παρόντος άρθρου σε νησί ή νησιά υπαγόμενα στην παρούσα διάταξη.
Πρόσωπα, που κατά την έναρξη της ισχύος του παρόντος άρθρου, κατέχουν άδεια κατέχουν άδεια εμπορίας πετρελαιοειδών οποιουδήποτε τύπου, μπορούν να εμπορεύονται τα προϊόντα, που προσήκουν στην άδειά τους, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν και τις λοιπές προϋποθέσεις (κεφάλαιο, αποθηκευτικοί χώροι κ.λ.π.), που απαιτούνται για την εμπορία των προϊόντων αυτών, σύμφωνα με το παρόν άρθρο.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το πέμπτο άρθρο του Ν. 1769/1988 (Α’ 68) και με το άρθρο 6 του Ν.2008/1992 (Α 16), αντικαταστάθηκε πάλι με το άρθρο 24 του Ν. 2081/1992 (ΦΕΚ Α 154).
3. Για τη χορήγηση αδειών εμπορίας πετρελαιοειδών απαιτούνται:
“α. Ελάχιστο εταιρικό κεφάλαιο για κάθε άδεια ως εξής:
α. α) Άδεια Α’ : 50.000.000
α. β) Άδεια Β’ : 20.000.000
α. γ) Άδεια Γ’ : 40.000.000
α. δ) Άδεια Δ’ : 10.000.000
α. ε) Άδεια Ε’ : 20.000.000
α. στ) Άδεια ΣΤ’: 15.000.000
β. Αποθηκευτικοί χώροι ιδιόκτητοι ή και μισθωμένοι για μία τουλάχιστον τριετία.
Οι αποθηκευτικοί χώροι κάθε εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών πρέπει να βρίσκονται εντός ή εκτός διυλιστηρίων, σε συνεχή λειτουργία και να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την αποθήκευση και διακίνηση προϊόντων, που καλύπτουν πωλήσεις τουλάχιστο 10 ημερών ανά κατηγορία προϊόντος με βάση τις πωλήσεις του προηγούμενου χρόνου.
Για τον υπολογισμό των αποθηκευτικών χώρων δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις προϊόντων σε πελάτες, που παραλαμβάνουν από τη θάλασσα πάνω από 10.000 μετρικούς τόνους ετησίως έκαστος.
Οι παραπάνω αποθηκευτικοί χώροι είναι ξεχωριστοί για τα υγραέρια, ελαφρά, μεσαία, βαρέα κλάσματα και άσφαλτο και διαφορετικοί από τους αποθηκευτικούς χώρους των διυλιστηρίων.
Κατά περίπτωση άδειας το σύνολο των αποθηκευτικών χώρων περιλαμβάνει ελάχιστους ιδιόκτητους χώρους ως εξής:
“β.α. Άδεια Α’
– 10.000 Μ3 για ελαφρά και μεσαία κλάσματα
– 2.000 Μ3 για βαριά κλάσματα.
Εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών που είχαν συσταθεί και είχαν εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών προϊόντων πριν από τη δημοσίευση του ν. 1571/1985, λογίζονται ως διαθέτουσες τους αναγκαίους για την άδεια Α’ χώρους, εφόσον το σύνολο των ιδιόκτητων αποθηκευτικών τους χώρων ανέρχεται τουλάχιστον σε 7.000 Μ3.”
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.7 του άρθρου 15 του Ν. 2289/1995 (Α 27)
β.β. Άδεια Β
– 5.000 Μ3 για ελαφρά και μεσαία κλάσματα.
β.γ. Άδεια Γ’
– 500 Μ3 για υγραέρια.
Εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών που είχαν συσταθεί κάτω από οποιαδήποτε εταιρική μορφή και είχαν εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών προϊόντων πριν από τη δημοσίευση του ν. 1571/1985, λογίζονται ως διαθέτουσες τους αναγκαίους για την άδεια Γ’ χώρους, εφόσον το σύνολο των ιδιόκτητων αποθηκευτικών τους χώρων ανέρχεται τουλάχιστον σε 250 Μ3.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.7 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
β.δ. Άδεια Δ
– 2.000 Μ3 για άσφαλτο
β.ε. Άδεια Ε
– 3.000 Μ3
β.στ. Άδεια ΣΤ
– 500 Μ3 για βενζίνες
– 2.000 Μ3 για υπόλοιπα καύσιμα.
Στην έννοια των ελάχιστων ιδιοκτητών αποθηκευτικών χωρών περιλαμβάνονται και οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης υγρών καυσίμων, που είναι μισθωμένες σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.1665/1986, υπό την προϋπόθεση ότι ευρίσκονται εκτός διυλιστηρίων.
Οι πιο πάνω ελάχιστοι ιδιόκτηται αποθηκευτικοί χώροι, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την αποθήκευση και διακίνηση προϊόντων πετρελαίου. Εταιρείες εμπορίας, που διαθέτουν άδεια Α, μπορούν να λάβουν και άδεια Ε εάν καλύπτουν τους απαιτούμενους γι’ αυτή χώρους με πενταετή τουλάχιστο μίσθωση.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 24 του Ν. 2081/1992 (ΦΕΚ Α 154).
γ. Τεχνικός εξοπλισμός ανά εγκατάσταση κατάλληλος για την ασφαλή αποθήκευση και ομαλή διανομή των προϊόντων. Οι εγκαταστάσεις συνδέονται με σύστημα αγωγών είτε με διυλιστήριο είτε με τη θάλασσα είτε με σιδηροδρομικό δίκτυο, εκτός από τις εγκαταστάσεις για αποθήκευση υγραερίων και ασφάλτου προς τις οποίες γίνεται με οποιοδήποτε τρόπο.
δ. Ιδιόκτητα Ι.Χ. βυτιοφόρα οχήματα για μέρος των πωλήσεων των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.
Η σχέση του όγκου πωλήσεων με τον αριθμό και τη δυναμικότητα των ιδιόκτητων αυτών βυτιοφόρων των παραπάνω εταιρειών, ο καθορισμός ελάχιστου και μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού αυτών των βυτιοφόρων, κατά εταιρεία εμπορίας και κάθε άλλο σχετικό θέμα ρυθμίζεται με απόφαση των Υπουργών Βιομηχανίας, ενέργειας και τεχνολογίας και Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Σημ.: όπως ηπαρ. 3 αντικατεστάθηκε με το άρθρο πέμπτου παρ. 3 του Ν. 1769/1988, ΦΕΚ Α 66.
4.Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 6 του Ν.2008/1992 (Α 16), καταργήθηκε στην συνέχεια με την παρ.5 του άρθρου 15 του Ν.2289/1995 (Α 27)
5. Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας ενεργείας και Τεχνολογίας ορίζονται κατά καταγγελία άδειας λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμικότητα των αποθηκευτικών χώρων με τη διαδικασία έκδοσης των αδειών οι τεχνικές προδιαγραφές ασφαλούς λειτουργίας των εγκαταστάσεων εμπορίας πετρελαιοεδών οι ανάγκες τους σε προσωπικό ασφαλείας και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
6. Είναι δυνατή η χορήγηση περισσότερων από μας αδειών εμπορίας πετρελαιοειδών είτε τα από υποβολή σχετικής αίτησης και εφόσον η ενδιαφερόμενη εταιρεία ανταποκρίνεται στις προϋποθέσεις χορήγησης για καθεμία από τις άδειες αυτές.
7. Εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, που έχουν τις εγκαταστάσεις τους σε παραμεθόριες περιοχές και έχουν συσταθεί πριν από την έναρξη της ισχύος του παρόντος νόμου ή προήλθαν οποτεδήποτε από εταιρείες της προηγούμενης μορφής, από διαχωρισμό ή εξ αγοράς, μπορούν να αποκτήσουν, εκτός από την άδεια ΣΤ’ και άδεια Α’, ανεξάρτητα αν συντρέχουν ή όχι οι προϋποθέσεις, που τίθενται από το άρθρο αυτό και αφορούν στο ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο και τους απαιτούμενους αποθηκευτικούς χώρους.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 35 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
Άρθρο 16
Εφοδιασμός – Ειδικός λογαριασμός.
1. Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας Ενεργείας και Τεχνολογίας διακρίνεται η χώρα σε γεωγραφικά διαμερίσματα ανάλογα με τις ανάγκες του ομαλού εφοδιασμού ολόκληρης της χώρας σε πετρελαιοειδή προϊόντα.
Η μεταβολή των γεωγραφικών διαμερισμάτων με νεώτερη απόφαση δεν επηρεάζει το κύρος των αδειών που έχουν εκδοθεί πριν από τη μεταβολή.
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας συνιστάται ειδικός λογαριασμός στην Τράπεζα της Ελλάδος και θεσπίζεται ειδική εισφορά σε ποσοστό πέντε τοις χιλίοις (5 ο/οοο) στην προ εισφορών και φόρων αξία των πετρελαιοειδών προϊόντων, που διακινούν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών στην εσωτερική αγορά, για την εξασφάλιση συνθηκών απρόσκοπτου εφοδιασμού των προβληματικών περιοχών της χώρας.
Η εισφορά αυτή υπολογίζεται και εισπράττεται κατά τη διαδικασία του εκτελωνισμού των πετρελαιοειδών προϊόντων από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και αποτελεί πόρο του ειδικού λογαριασμού, με τον οποίο επιδοτούνται οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, που καλύπτουν τις ανάγκες σε πετρελαιοειδή των προβληματικών περιοχών της χώρας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 Ν.2008/1992 (Α 16), αντικαταστάθηκε πάλι με την παρ.5 του άρθρου 14 του Ν.2289/1995 (Α 27)
3. Με την παραπάνω απόφαση ρυθμίζονται ειδικότερα τα εξής θέματα:
α) το ύψος της επιδότησης κατά περιοχή και κατά προϊόν,
β) ο τρόπος βεβαίωσης και είσπραξης της εισφοράς,
γ) η διαδικασία χορήγησης της επιδότησης,
δ) ο διοικητικός και οικονομικός έλεγχος, καθώς και οι σχετικές κυρώσεις για τη σωστή διαχείριση των πόρων του λογαριασμού,
ε) ο υπολογισμός ανά τρίμηνο του υπολοίπου του λογαριασμού, από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, από στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στην οποία τηρείται ο ανωτέρω ειδικός λογαριασμός.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.5 του άρθρου 14 του Ν.2289/1995 (Α 27)
4. Το συνολικό υπόλοιπο του άνω λογαριασμού της ειδικής εισφοράς, το οποίο απομένει μετά την καταβολή των προβλεπόμενων επιδοτήσεων, διατίθεται κάθε έτος με απόφαση των Υπουργών Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Οικονομικών για τη χρηματοδότηση των αναγκών λειτουργίας των Υπουργείων Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Οικονομικών, προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ερευνών υδρογονανθράκων, για τη χρηματοδότηση φορέα επεξεργασίας και εφαρμογής της Εθνικής Ενεργειακής πολιτικής, για την παροχή κινήτρων παραγωγικότητας στους υπαλλήλους του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, καθώς και για τη χρηματοδότηση των Ταμείων Αρωγής των υπαλλήλων των Υπουργείων Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου. Η κίνηση του λογαριασμού θα αποτυπώνεται κατ’ έτος στις υπουργικές αποφάσεις.
Σημ.: όπως προστέθηκε με την παρ.5 του άρθρου 14 του Ν.2289/1995 (Α 27)
Άρθρο 17
Κυρώσεις.
Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται έπειτα από πρόταση του Υπουργού Βιομηχανίας Ενέργειας και Τεχνολογίας, ορίζονται κατά περίπτωση οι κυρώσεις για τη μη τήρηση των διατάξεων αυτού του νόμου και των ειδικών ρυθμίσεων σχετικά με τη λειτουργία των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και γενικά των κανόνων που αφορούν τη δραστηριότητά τους.
Με το ίδιο προεδρικό διάταγμα ορίζεται και κάθε θέμα που αφορά τη διαδικασία επιβολής των σχετικών κυρώσεων.
Άρθρο 18
Τροποποιείται η παράγραφος 2 του άρθρου 17 του ν. 1405/1983 ως εξής:
“2. Τα χρηματικά εντάλματα προπληρωμής σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του λογαριασμού καταναλωτικών αγαθών εκδίδονται επ’ ονόματι μόνιμων δημόσιων υπαλλήλων ή διευθύνσεων ή ανεξάρτητων τμημάτων του αρμόδιου υπουργείου η επιχειρήσεων πετρελαίου του δημόσιου τομέα κατά την εφαρμογή του άρθρου 2 του ν. 1488/ 1984, καθώς και επ ονόματι των Τραπεζών Ελλάδας και Αγροτικής.
Όπου στις ανωτέρω περιπτώσεις ο υπόλογος δεν είναι φυσικό πρόσωπο ορίζεται ως δεύτερος υπόλογος μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή υπάλληλος των πιο πάνω επιχειρήσεων πετρελαίου.
Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 3 του β.δ. 761 /1969 “περί υποχρεώσεων και ευθυνών των υπόλογων εξ ενταλμάτων προπληρωμής και προσωρινών, του τρόπου τακτοποιήσεως, τούτων κ.λπ.” δεν έχουν εφαρμογή για τα εκδιδόμενα σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του λογαριασμού καταναλωτικών αγαθών χρηματικά εντάλματα”.
Άρθρο 19
Εγκρίνεται η προβλεπόμενη επιχορήγηση από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 1985 της Α.Ε. “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΙΔΗΡΟΚΡΑΜΑΤΑ” ύψους 1,800.000.000 δρχ. Με το ποσό αυτό το Ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας.
Άρθρο 20
Μεταβατικές διατάξεις.
1. Σημ.: όπως η παρ.1 καταργήθηκε με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
2. Μέχρι την 31.12.1986 οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών που λειτουργούν ήδη υποβάλλουν αίτηση άδειας λειτουργίας συνοδευόμενη από τα απαραίτητα στοιχεία για την προσαρμογή τους έως τις 31.12.87 στις απαιτήσεις αυτού του νόμου.
3. Η υποχρέωση των εταιριών για ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο της παρ. 3 εδάφ. α’ και για ελάχιστους αποθηκευτικούς χώρους της παρ. 3 εδάφ. β του άρθρου 15 δεν εφαρμόζεται έως την 31.12.1987 για τις εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών που λειτουργούν ήδη πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου τούτου, εκτός εάν οι εταιρίες αυτές εισάγουν έτοιμα προϊόντα πετρελαίου σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου τούτου.
Κατεξαίρεση οι παραπάνω υποχρεώσεις των εταιριών της άδειας Ε εφαρμόζονται σε κάθε περίπτωση από 31.12.1987.
Άρθρο 20α
Αρμοδιότητες Γενικού Χημείου του Κράτους στον τομέα των πετρελαιοειδών
Σημ.: όπως προστέθηκε με το άρθρο 9 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
1. Οι αρμοδιότητες του Γ.Χ.Κ. στον τομέα των πετρελαιοειδών ορίζονται ως εξής:
(α) Φυσικοχημικός έλεγχος των πετρελαιοειδών σε όλα τα στάδια της εισαγωγής, διακινήσεως, αποθηκεύσεως, διανομής και εμπορίας.
(β) Σύμπραξη με συναρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών ή άλλων υπουργείων στις μετρήσεις των πετρελαιοειδών.
Στις μετρήσεις περιλαμβάνονται και οι ογκομετρήσεις των δεξαμενών των υγρών καυσίμων και των υγραερίων, καθώς και οι έλεγχοι ακριβείας των ογκομετρητών μεγάλης παροχής υγρών καυσίμων.
(γ) Σύμπραξη με συναρμόδιες υπηρεσίες άλλων υπουργείων, για τη σύνταξη προδιαγραφών των πετρελαιοειδών, καθώς και για την εναρμόνιση της εθνικής με την κοινοτική νομοθεσία.
2. Οι διατάξεις:
(α) άρθρα 4 και 8 του β. δ/τος της 14.7.37 (ΦΕΚ 282 Α’/27.7.37)
(β) άρθρα 2, παράγρ. 1 και 4 >> 4, >> 3 >> 5, >> 2 >> 7, >> 2, 3 και 4 και >> 8. >> 2
της Κ.Υ.Α. αριθμ. Χ. 3268/19.2.59 (ΦΕΚ 84 Β’/4.3.59) των Υπουργών Συντονισμού και Οικονομικών, κατά το μέρος, που αφορούν και τις αρμοδιότητες του Γ.Χ.Κ. καταργούνται.
Άρθρο 21
Σημ.: όπως το άρθρο 21 καταργήθηκε με το άρθρο 10 του Ν. 2008/1992 (Α 16).
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1985
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΤ. ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ