Νόμος 1599 ΦΕΚ Α΄75/11.6.1986

Σχέσεις κράτους-πολίτη, καθιέρωση νέου τύπου δελτίου ταυτότητας και άλλες διατάξεις.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Νέος τύπος ταυτότητας.

Άρθρο 1
Εκδοση δελτίου ταυτότητας.

1. Οι Έλληνες πολίτες, που κατοικούν ή διαμένουν προσωρινά στην Ελλάδα και έχουν συμπληρώσει το δέκατο τέταρτο έτος της ηλικίας τους, υποχρεούνται να εφοδιαστούν με δελτίο ταυτότητας, που εκδίδεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού.

2.Τα δελτία ταυτότητας εκδίδονται από τις διευθύνσεις εσωτερικών των νομαρχιών, στην περιφέρεια των οποίων κατοικεί ο υπόχρεος, ύστερα από αίτησή του. Η εκτύπωση των δελτίων ταυτότητας μπορεί να γίνεται και με μέριμνα του Υπουργείου Εσωτερικών ύστερα από σχετική απόφαση του Υπουργού.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με τοι άρθρο 1 του Ν. 1988/1991 (Α` 189)

3.Ειδικά οι αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και οπλίτες των ενόπλων δυνάμεων και όσοι υπηρετούν στην Ελληνική Αστυνομία, το Λιμενικό Σώμα και την Πυροσβεστική Υπηρεσία υποχρεούνται να εφοδιάζονται με δελτίο ταυτότητας από την αρμόδια κατά περίπτωση υπηρεσία. Στο δελτίο αυτό καταχωρίζονται και όλα τα στοιχεία που ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 3.

4.Οι αρχές που εκδίδουν τα δελτία ταυτότητας υποχρεούνται να τηρούν ειδικό αρχείο ταυτοτήτων, στο οποίο φυλάσσονται τα δικαιολογητικά, που υποβλήθηκαν για την έκδοση του δελτίου ταυτότητας καθώς και αντίγραφό του.

5.Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζεται η διαδικασία τήρησης και ενημέρωσης των αρχείων ταυτοτήτων από τις αρχές της παραγράφου 2 και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

6.Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού καθορίζεται η διαδικασία τήρησης και ενημέρωσης των αρχείων ταυτοτήτων από τις υπηρεσίες της παραγράφου 3 και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Άρθρο 2
Καθιέρωση Ενιαίου Κωδικού Αριθμού Μητρώου.
2.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 6 του Ν. 1988/1991 (Α` 189).

Άρθρο 3
Στοιχεία δελτίου ταυτότητας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 39 παρ. 1 του Ν. 1832/1989 (Α` 54), αντικαταστάθηκε πάλι με το άρθρο 2 του Ν. 1988/1991 (Α` 189).

1. Τα δελτία ταυτότητας περιέχουν τα επόμενα στοιχεία του κατόχου:

α.- Φωτογραφία

β.- Επώνυμο

γ.- Όνομα

δ.- Επώνυμο και όνομα πατέρα

ε.- Επώνυμο και όνομα μητέρας

στ.- Φύλο

ζ.- Επώνυμο και όνομα συζύγου

η.- Χρονολογία γέννησης (ημέρα, μήνα, έτος)

θ.- Τόπο γέννησης

ι.- Ιθαγένεια

ια.- Θρήσκευμα

ιβ.- Αριθ. δημοτολογίου

ιγ.- Δημότης

ιδ.- Εκλογική εγγραφή

ιε.- Διεύθυνση κατοικίας

ιστ.- Υπογραφή κατόχου

ιζ.- Ομάδα αίματος

ιη.- Δ.Ι.Ο.Σ.

Τα στοιχεία των ανωτέρω β` και γ` περιπτώσεων αναγράφονται και με λατινικούς χαρακτήρες (ΕΛΟΤ 743).

2. Τα στοιχεία, που περιέχονται στο δελτίο ταυτότητας, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, καταχωρούνται υποχρεωτικά, πλην των στοιχείων των περιπτώσεων ιζ` (ομάδα αίματος) και ιη (Δ.Ι.Ο.Σ.) Δωρητής Ιστών και Οργάνων Σώματος. Τα στοιχεία αυτά καταχωρούνται εφ` όσον τα ζητήσει ο ενδιαφερόμενος, ο οποίος στην περίπτωση του στοιχείου Δ.Ι.Ο.Σ. απαιτείται να έχει πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα.

3. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζονται:

α. Ο τύπος και οι προδιαγραφές του δελτίου ταυτότητας, καθώς και η διάρκεια ισχύος του, που δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δέκα ετών.

β. Τα δικαιολογητικά στοιχεία, που υποβάλλονται για την έκδοσή του.

γ. Η αρχή στην οποία υποβάλλεται η αίτηση, ο τύπος της αίτησης, η προθεσμία και η διαδικασία υποβολής της, καθώς και οι συνέπειες και κυρώσεις στις περιπτώσεις μη εμπρόθεσμης υποβολής της.

δ. πρόσθετα στοιχεία του κατόχου, πέρα από αυτά που προβλέπονται στην παράγραφο 1, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 158 του ν.4483/2017

Άρθρο 4
Αντικατάσταση του δελτίου ταυτότητας
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με τοο άρθρο 4 του Ν. 1988/1991 (Α` 189).

1. Σε περίπτωση μεταβολής οποιουδήποτε στοιχείου του δελτίου ταυτότητας, πλην των στοιχείων των περιπτώσεων ιβ`, ιγ`, ιδ`, ιε`, ιζ` και ιη` της παραγράφου 1 του άρθρου 3, το δελτίο αυτό καθίσταται άκυρο, ο δε κάτοχος αυτού υποχρεούται μέσα σε δύο μήνες να ζητήσει, από την αρμόδια διεύθυνση εσωτερικών της νομαρχίας του τόπου κατοικίας του την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας.

2. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζεται ο τρόπος ακύρωσης του δελτίου ταυτότητας, η διαδικασία αντικατάστασής του και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια. Με όμοια απόφαση καθορίζεται επίσης η διαδικασία αντικατάστασης του δελτίου ταυτότητας, λόγω απώλειας, ή φθοράς ή αναγραφής εσφαλμένων στοιχείων.

Άρθρο 5
Προσωρινό δελτίο ταυτότητας.
Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 6 του Ν. 1988/1991(Α` 189).

Άρθρο 6
Απόδειξη της ταυτότητας του προσώπου.

1. Η ταυτότητα των ελλήνων πολιτών έναντι πάντων αποδεικνύεται:

α. Από τα δελτία ταυτότητας που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού.

β. Από τα δελτία ταυτότητας που εκδόθηκαν κατά τις διατάξεις του ν.δ. 127/1969, έως ότου αντικατασταθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού.

γ. Από το διαβατήριο για του Ελληνες της αλλοδαπής

2. Κατεξαίρεση των διατάξεων του εδαφίου α` της παραγράφου 1, αντί του δελτίου ταυτότητας ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επιδεικνύει την προσωρινή βεβαίωση των αρμόδιων αρχών της παραγράφου 2 του άρθρου 1 ότι έχει καταθέσει τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου ταυτότητας. Στη βεβαίωση αυτή πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία ταυτότητας, που ορίζονται στο άρθρο 3.

3. Η ταυτότητα των αλλοδαπών αποδεικνύεται:

α. Από το διαβατήριό τους ή άλλο έγγραφο, βάσει του οποίου επιτρέπεται η είσοδός τους στη χώρα.

β. Από την άδεια παραμονής τους στην Ελλάδα.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Βελτίωση σχέσεων κράτους-πολίτη και καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.

Άρθρο 7
Αποδεικτική δύναμη στοιχείων ταυτότητας.

1.Η ταυτότητα και τα αντίστοιχα έγγραφα του άρθρου 6 αποτελούν πλήρη απόδειξη ως προς τα στοιχεία που αναφέρουν.

Κάθε γενική η ειδική διάταξη που απαιτεί υποβολή δικαιολογητικών για στοιχεία που προκύπτουν από το δελτίο ταυτότητας ή τα αντίστοιχα έγγραφα του άρθρου 6 καταργείται.

2.Υπάλληλος που απαιτεί πρόσθετα δικαιολογητικά για την απόδειξη των στοιχείων που αναφέρονται στην ταυτότητα ή στα αντίστοιχα έγγραφα του άρθρου 6 τιμωρείται πειθαρχικώς για παράβαση καθήκοντος και ποινικώς σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 22.

Άρθρο 8
Υπεύθυνη δήλωση

1. Γεγονότα ή στοιχεία που δεν αποδεικνύονται με το δελτίο ταυτότητας ή τα αντίστοιχα έγγραφα του άρθρου 6, μπορεί ν` αποδεικνύονται ενώπιον κάθε αρχής ή υπηρεσίας του δημόσιου τομέα με υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου που συντάσσεται σε ειδικό σφραγιστό χαρτί αξίας 100 δραχμών.

2.Ο τύπος και το περιεχόμενο της υπεύθυνης δήλωσης, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια καθορίζονται με κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών.

3. Στοιχεία του δελτίου ταυτότητας που τυχόν έχουν μεταβληθεί δηλώνονται υποχρεωτικά με υπεύθυνη δήλωση της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού. Με ίδια δήλωση μπορεί να αποδεικνύονται τα νέα στοιχεία, καθώς και το επάγγελμα και η διεύθυνση κατοικίας.

4.Οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα στις οποίες υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση μπορούν να ελέγξουν την ακρίβειά της με διασταύρωσή της με το αρχείο άλλων υπηρεσιών.

5. Ειδικές διατάξεις που καθορίζουν υποχρεωτική απόδειξη με ορισμένο τρόπο εξακολουθούν να ισχύουν μέχρις ότου εκδοθούν οι αποφάσεις κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 10.

Άρθρο 9
Αιτήσεις

1. Για την ικανοποίηση των αιτημάτων των πολιτών όλες οι υπηρεσίες δημόσιου τομέα χρησιμοποιούν έντυπα αιτήσεων.

2.Μέσα σε τρεις μήνες από τη λήξη της τετράμηνης προθεσμίας του άρθρου 10 οι παραπάνω υπηρεσίες οφείλουν να τυπώσουν τα σχετικά έντυπα αιτήσεων για όλα τα θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους. Στα έντυπα αναγράφονται τα απαραίτητα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας, πληροφοριακά στοιχεία σχετικά με τις προϋποθέσεις για την ικανοποίηση του αιτήματος στα οποία οπωσδήποτε περιλαμβάνεται και ο χρόνος οριστικής απάντησης, καθώς και τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσει ο ενδιαφερόμενος.

3. Αν δεν υπάρχουν έντυπα αιτήσεων ή ο ενδιαφερόμενος δηλώσει ότι δεν μπορεί να γράψει, ο αρμόδιος υπάλληλος, ύστερα από προφορική έκθεση του αιτήματος του ενδιαφερομένου, οφείλει να συντάξει ο ίδιος την αίτηση με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 1 στοιχεία.

4. Τα στοιχεία που αναγράφονται στην αίτηση της παραγράφου 1 βεβαιώνονται από τον αρμόδιο για την παραλαβή της αίτησης υπάλληλο με την επίδειξη του δελτίου ταυτότητας ή των άλλων αντίστοιχων εγγράφων που προβλέπονται στο άρθρο 6 και δεν απαιτούνται άλλα δικαιολογητικά, εκτός από τη βεβαίωση για την άσκηση του επαγγέλματος και τη διεύθυνση της κατοικίας. Όταν η αίτηση δεν υποβάλλεται αυτοπροσώπως, αρκεί να συνοδεύεται από επικυρωμένο φωτοαντίγραφο του δελτίου ταυτότητας ή των αντίστοιχων εγγράφων.

Άρθρο 10
Περιορισμός των δικαιολογητικών

1. Πιστοποιητικά ή άλλα δικαιολογητικά που απαιτούνται από τις κείμενες διατάξεις για τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών από τις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα με αποφάσεις του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με τις ίδιες αποφάσεις ορίζονται ποια από τα πιστοποιητικά, δικαιολογητικά κλπ. Που διατηρούνται δεν μπορούν να αντικατασταθούν με την υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8.

Για τα νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα, οι αποφάσεις εκδίδονται μετά από γνώμη του αρμόδιου νομικού προσώπου.

2. Οι αποφάσεις της παραγράφου 1 εκδίδονται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τεσσάρων μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί μέχρι δύο μήνες κατά περίπτωση με απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

3. Διατάξεις που δεν τροποποιούνται ούτε διατηρούνται ρητώς με τις αποφάσεις της παραγράφου 1 παύουν να ισχύουν μετά την παρέλευση της πιο πάνω προθεσμίας.

Άρθρο 11
Σύσταση υπηρεσίας

1. Οι δημόσιες υπηρεσίες και τα νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, που στις συναλλαγές τους με το κοινό απαιτούν χαρτόσημα ή ένσημα, οφείλουν να συστήσουν πάγια προκαταβολή χαρτοσήμου και ενσήμου, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 5 του άρθρου 56 του ν.δ. 321/1969 (ΦΕΚ 205), που προτέθηκε με το άρθρο 89 παράγραφος 5 του ν. 1041/1980 (ΦΕΚ 75)

2. Οι παραπάνω υπηρεσίες προκαταβολής χαρτοσήμου διαθέτουν στους πολίτες και υπεύθυνες δηλώσεις του άρθρου 8.

Άρθρο 12
Διεκπεραίωση υποθέσεων.

1. Τα πιστοποιητικά, βεβαιώσεις και άλλα στοιχεία ή πράξεις που ζητούνται κατά τη νόμιμη διαδικασία από τις δημόσιες αρχές ή τα νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα χορηγούνται αμέσως στους πολίτες. Εφόσον δεν είναι δυνατή η άμεση χορήγησή τους, αποστέλλονται ταχυδρομικώς μέσα σε ορισμένη προθεσμία, που αναγράφεται στο έντυπο της αίτησης, στη διεύθυνση που έχει δηλωθεί. Ο πολίτης μπορεί να δηλώσει στην αίτηση του ότι δεν επιθυμεί την ταχυδρομική αποστολή και ότι θα το παραλάβει μέσα στην ίδια προθεσμία αυτοπροσώπως ή με εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο.

2. Εάν κάποια υπόθεση δεν μπορεί να διεκπεραιωθεί μέσα στην παραπάνω προθεσμία, τότε η αρμόδια υπηρεσία οφείλει να γνωστοποιήσει εγγράφως στον πολίτη:

α.τους λόγους της καθυστέρησης,

β. τον υπάλληλο που έχει αναλάβει την υπόθεση και τον αριθμό τηλεφώνου του για την παροχή πληροφοριών,

γ. τα τυχόν δικαιολογητικά που λείπουν,

δ. κάθε άλλη χρήσιμη πληροφορία,

ε. οι υπηρεσίες απαλλάσσονται από την υποχρέωση της παραγράφου 2 όταν το αίτημα του πολίτη είναι φανερά παράνομο ή ακατάληπτο ή επαναλαμβάνεται κατά τρόπο καταχρηστικό.

3…………………

4. Η υποχρέωση της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού δεν ισχύει όταν η υπόθεση που οφείλει να διεκπεραιώσει η υπηρεσία του δημόσιου τομέα αφορά καθολικές ή γενικές υποχρεώσεις των πολιτών ή απαιτούν σύμπραξη του πολίτη ή παράστασή του ενώπιον συλλογικών οργάνων.

5. Αν η αίτηση περιέλθει σε αναρμόδια υπηρεσία του δημόσιου τομέα, η υπηρεσία αυτή έχει την υποχρέωση να την διαβιβάσει σε αρμόδια υπηρεσία και να ενημερώσει σχετικά τον ενδιαφερόμενο.

Άρθρο 13
Απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής πιστοποιητικών.
Με αποφάσεις των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού καθορίζονται:

α. Οι υποθέσεις για τη διεκπεραίωση των οποίων η ίδια η υπηρεσία αναζητά, αντί του πολίτη, τα πιστοποιητικά, βεβαιώσεις και λοιπά έγγραφα που εκδίδονται από άλλες δημόσιες αρχές.

β. Το ύψος του ανταποδοτικού τέλους ή ενσήμου με το οποίο επιβαρύνεται ο πολίτης για την παραπάνω εξυπηρέτηση.

γ. Κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Άρθρο 14
Θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής .Επικύρωση φωτοαντιγράφων

1. Δεν απαιτείται θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής των πολιτών, όταν οι ίδιοι προσέρχονται για υποθέσεις τους στις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα και είναι εφοδιασμένοι με το δελτίο ταυτότητας ή τα αντίστοιχα έγγραφα που προβλέπει το άρθρο 6 του νόμου αυτού.

2. Σε κάθε άλλη περίπτωση η θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής γίνεται από οποιαδήποτε δημόσια, δημοτική ή κοινοτική αρχή.

3. Την επικύρωση φωτοαντιγράφου από το πρωτότυπο ή από το ακριβές αντίγραφο της αρχής που εξέδωσε το πρωτότυπο μπορεί να ζητήσει ο ενδιαφερόμενος είτε από την υπηρεσία που έχει εκδώσει το πρωτότυπο ή το ακριβές αντίγραφο είτε από την υπηρεσία στην οποία υποβάλλεται το φωτοαντίγραφο είτε από οποιαδήποτε δημόσια, δημοτική ή κοινοτική αρχή ή δικηγόρο ή συμβολαιογράφο. Η επικύρωση γίνεται έπειτα από αντιπαραβολή με το πρωτότυπο ή το ακριβές αντίγραφο που κατέχει ο ενδιαφερόμενος. Δεν απαιτείται επικύρωση αντιγράφου ή φωτοαντιγράφου εφόσον συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8, στην οποία ο ενδιαφερόμενος βεβαιώνει την πιστότητα των στοιχείων.

4. Όλες οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα υποχρεούται να δέχονται τα επικυρωμένα φωτοαντίγραφα πιστοποιητικών, βεβαιώσεων ή άλλων δικαιολογητικών στοιχείων. Τα φωτοαντίγραφα αυτά, όπως και αυτά που συνοδεύονται με την υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8, έχουν αποδεικτική ισχύ ίση με το πρωτότυπο.

Διατάξεις που προβλέπουν την υποβολή πρωτότυπων στοιχείων εξακολουθούν να ισχύουν, εκτός αν ρητά καταργηθούν με κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού.

Άρθρο 15
Τήρηση αρχείων στο δημόσιο τομέα με μικροφωτογράφηση.

1. Με αποφάσεις των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού μπορεί να επιτραπεί η τήρηση των αρχείων των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα με μικροφωτογράφηση. Με τις αποφάσεις αυτές, οι οποίες εκδίδονται ειδικώς για κάθε περίπτωση, ορίζονται οι προϋποθέσεις και οι όροι της μικροφωτογράφησης των αρχείων, η σύνθεση και λειτουργία των επιτροπών ελέγχου γνησιότητας των αρχείων που πρόκειται να μικροφωτογραφηθούν, η διαδικασία επίβλεψης και εξασφάλισης της μικροφωτογράφησης των αρχείων αυτούσιων πάνω στις μικροφωτοταινίες ή μικροφωτοδελτία, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

2. Οι μικροφωτογραφίες που λαμβάνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, καθώς και των αποφάσεων που εκδίδονται μετά από εξουσιοδότησή της, έχουν σε κάθε περίπτωση αποδεικτική ισχύ ίση με το πρωτότυπο που μικροφωτογραφήθηκε. Την ίδια αποδεικτική ισχύ έχουν και τα αντίγραφα που εξάγονται από τις μικροφωτογραφίες αυτές, εφόσον η ακρίβειά τους βεβαιώνεται από τα όργανα που είναι αρμόδια σε κάθε περίπτωση από το νόμο να εκδώσουν αντίγραφα.

Άρθρο 16
Δικαίωμα γνώσης των διοικητικών εγγράφων.

1. Κάθε πολίτης, με τις επιφυλάξεις των διατάξεων της παραγράφου 3, έχει δικαίωμα να λαμβάνει γνώση των διοικητικών εγγράφων, εκτός από εκείνα που αναφέρονται στην ιδιωτική ή οικογενειακή ζωή τρίτων. Ως διοικητικά έγγραφα, για την εφαρμογή του άρθρου αυτού, θεωρούνται όλα τα έγγραφα που συντάσσονται από όργανα του δημόσιου τομέα, ιδίως εκθέσεις, μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιοι οδηγίες, απαντήσεις της διοίκησης, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις.

2. Το δικαίωμα της παραγράφου 1 ασκείται: α. Με επιτόπια μελέτη. β. Με χορήγηση αντιγράφου, εκτός αν η αναπαραγωγή του μπορεί να βλάψει το έγγραφο. Η σχετική δαπάνη αναπαραγωγής βαρύνει τον ενδιαφερόμενο, εκτός αν διαφορετικά ορίζεται στο νόμο.

3. Οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα μπορούν να αρνηθούν την ικανοποίηση του δικαιώματος της παραγράφου 1 στις περιπτώσεις: α. Που παραβλάπτεται το απόρρητο των συζητήσεων του υπουργικού συμβουλίου και των άλλων κυβερνητικών οργάνων, το απόρρητο της εθνικής άμυνας και εξωτερικής πολιτικής, της δημόσιας πίστης και του νομίσματος, της ασφάλειας του κράτους και της δημόσιας τάξης το ιατρικό, εμπορικό, τραπεζικό ή βιομηχανικό απόρρητο και κάθε άλλο απόρρητο που προβλέπεται από ειδικές διατάξεις ή β. που μπορεί να δυσχεράνει την έρευνα δικαστικών, αστυνομικών, στρατιωτικών ή διοικητικών αρχών σχετικά με την τέλεση εγκλήματος ή διοικητικής παράβασης.

4. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να ορίζονται και άλλες περιπτώσεις, στις οποίες οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα μπορούν να αρνηθούν την ικανοποίηση του δικαιώματος της παραγράφου 1.

5. Οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα δεν μπορούν να αρνηθούν τη γνώση διοικητικού εγγράφου επικαλούμενες το απόρρητο του ιδιωτικού βίου, το ιατρικό απόρρητο, καθώς και το βιομηχανικό ή εμπορικό απόρρητο, εφόσον αυτά αναφέρονται αποκλειστικά στον πολίτη που ζητεί να λάβει γνώση διοικητικού εγγράφου. Πληροφορίες όμως ιατρικού χαρακτήρα μπορούν να γνωστοποιηθούν στον ενδιαφερόμενο μόνο με τη βοήθεια γιατρού που ορίζεται για το σκοπό αυτόν.

6. Η άρνηση της γνωστοποίησης διοικητικού εγγράφου πρέπει να είναι αιτιολογημένη και γνωστοποιείται εγγράφως στον ενδιαφερόμενο σε ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης.

7. Η άσκηση του δικαιώματος γνώσης των διοικητικών εγγράφων γίνεται με την επιφύλαξη των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και δεν περιλαμβάνει για τους δικαιούχους ή τρίτους τη δυνατότητα αναπαραγωγής, διάδοσης και χρησιμοποίησης για εμπορικούς λόγους των εγγράφων αυτών.

8. Με απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης καθορίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού.

Άρθρο 17
Σύσταση γραφείων επικοινωνίας και πληροφόρησης του πολίτη.

1. Στις διευθύνσεις εσωτερικών των νομαρχιών και των νομαρχιακών διαμερισμάτων του νομού Αττικής συνιστώνται υπηρεσιακές μονάδες που έχουν ως αποστολή να πληροφορούν, ενημερώνουν και συμβουλεύουν τους πολίτες που επιθυμούν να εξυπηρετηθούν από τις υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης. Αντίστοιχες υπηρεσιακές μονάδες μπορεί να συστήνονται και σε δήμους με πληθυσμό πάνω από 20.000 με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

2. Οι υπηρεσιακές αυτές μονάδες ειδικότερα: α. Ενημερώνουν τους πολίτες για τα δικαιώματά τους και τις ενέργειες που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους. β. Εφοδιάζουν με τα απαραίτητα πληροφοριακά έντυπα, αιτήσεις κλπ. γ. Συμβουλεύουν για την καλύτερη αντιμετώπιση των προβλημάτων και υποθέσεων. δ. Κατευθύνουν τους πολίτες στις αρμόδιες για τις υποθέσεις τους υπηρεσίες. ε. Δέχονται υποδείξεις και προτάσεις για διοικητικές αλλαγές που συμβάλλουν στη βελτίωση της λειτουργίας της διοίκησης και των σχεσεών της με τους πολίτες,

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και Εσωτερικών καθορίζεται η οργάνωση και η στελέχωση σε προσωπικό των υπηρεσιακών αυτών μονάδων και ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικά με το αντικείμενο και τη λειτουργία τους.

Άρθρο 18
Επεξεργασία νομοσχεδίων και κανονιστικών πράξεων.

1. Κάθε σχέδιο νόμου με το οποίο θεσπίζονται διαδικασίες σε αντιγραφειοκρατική επεξεργασία. Η επεξεργασία αυτή γίνεται από την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, στην οποία συνιστώνται δύο θέσεις ειδικών επιστημόνων ειδικευμένων σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης.

2. Οι κανονιστικές πράξεις της διοίκησης και των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου παραπέμπονται για την κατά την παράγραφο 1 επεξεργασία στην υπηρεσία οργάνωσης και απλούστευσης διαδικασιών ή σε άλλη αντίστοιχη υπηρεσία του αρμόδιου υπουργείου, η οποία καταρτίζει σχετική έκθεση.

Άρθρο 19
Κανόνες λειτουργίας συλλογικών οργάνων.

1. Συγκρότηση συλλογικού οργάνου αποτελεί ο καθορισμός του αριθμού και της ιδιότητας των μελών του, ανεξάρτητα από το αν τα μέλη αυτά διορίζονται, εκλέγονται ή υποδεικνύονται.

2. Το συλλογικό όργανο, στο οποίο μετέχουν μέλη που εκλέγονται ή υποδεικνύονται από τρίτους, λογίζεται ότι έχει νόμιμα συγκροτηθεί και μπορεί να λειτουργήσει και όταν μερικά από τα μέλη του, τακτικά ή αναπληρωματικά, δεν έχουν εκλεγεί ή υποδειχθεί, αν και έχει ζητηθεί η εκλογή ή η υπόδειξή τους. Το συλλογικό όργανο μπορεί να λειτουργήσει με ελλιπή συγκρότηση, όχι όμως πέρα από ένα τρίμηνο, και όταν κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του μέλη του πέθαναν ή δεν αποδέχτηκαν το διορισμό τους ή αποχώρησαν για οποιοδήποτε λόγο. Στις περιπτώσεις των δύο προηγούμενων εδαφίων τα λοιπά μέλη πρέπει να επαρκούν ώστε να υπάρχει απαρτία, η οποία υπολογίζεται στο σύνολο των μελών του συλλογικού οργάνου.

3. Κανείς δεν μπορεί να μετέχει σε συλλογικό όργανο με περισσότερες από μία ιδιότητες.

4. Η από οποιοδήποτε λόγο απώλεια της υπαλληλικής ή επαγγελματικής ή άλλης ιδιότητας, με την οποία ή λόγω της οποίας διορίστηκε ένα πρόσωπο ως μέλος συλλογικού οργάνου, δεν επηρεάζει τη νόμιμη σύνθεση του οργάνου, στο οποίο εξακολουθεί να μετέχει το μέλος έως ότου αντικατασταθεί, όχι όμως για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του τριμήνου. Η διάταξη αυτή δεν έχει εφαρμογή όταν η απώλεια της ιδιότητας οφείλεται σε ποινική ή πειθαρχική καταδίκη.

5. Κλήτευση των μελών τακτικών ή αναπληρωματικών συλλογικού οργάνου δεν απαιτείται όταν έχουν προκαθορισθεί τακτές ημέρες συνεδριάσεων, όταν το μέλος έχει δηλώσει από πριν ότι κωλύεται να συμμετάσχει ή όταν υπάρχει αντικειμενική αδυναμία συμμετοχής του. Η κλήτευση, όπου απαιτείται, γίνεται από τον πρόεδρο ή το γραμματέα του οργάνου. Η κλήτευση μπορεί να γίνει και με τηλεφώνημα ή τηλεγράφημα, στις περιπτώσεις δε αυτές αποδεικνύεται από σχετική σημείωση σε ειδικό βιβλίο, η οποία πρέπει να φέρει χρονολογία και υπογραφή του προσώπου που έκανε την κλήτευση.

6. Το συλλογικό όργανο, εφόσον υπάρχει απαρτία, αποφασίζει με πλειοψηφία των παρόντων μελών, εκτός αν ο νόμος απαιτεί μεγαλύτερη πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του προέδρου.

7. Η υπογραφή του προέδρου ή του αναπληρωτή του αρκεί για την υπόσταση κάθε πράξης του συλλογικού οργάνου.

8. Οι διατάξεις της διοικητικής, πολιτικής ή ποινικής δικονομίας εφαρμόζονται στα συλλογικά όργανα μόνο όπου ο νόμος ρητά παραπέμπει σ` αυτές.

9. Δεν επηρεάζουν τη νομιμότητα της σύνθεσης ούτε προκαλούν ακυρότητα των πράξεων, του συλλογικού οργάνου:

α) Η εσφαλμένη μνεία ή η παράλειψη αναγραφής στο κείμενο της πράξης ή του πρακτικού στοιχείων που δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο της κρίσης, όπως είναι πράξεις συγκρότησης του οργάνου και διορισμού των μελών, οι διατάξεις που καθορίζουν τη σύνθεση, το όνομα του εισηγητή στην υπόθεση, η συγκεκριμένη υπαλληλική ή επαγγελματική ιδιότητα των μελών, ο τόπος της κατοικίας ή της διαμονής ή του πατρωνύμου του μέλους, το κώλυμά του να παραστεί, ο λόγος για τον οποίο έγινε η αναπλήρωση του μέλους.

β) Η μεταβολή της σύνθεσης του συλλογικού οργάνου σε διαδοχικές συνεδριάσεις. Στην περίπτωση αυτή αποφασίζουν τα μέλη που μετέχουν στη τελευταία συνεδρίαση, αφού ενημερωθούν. Από τη συμμετοχή των μελών στη λήψη της απόφασης τεκμαίρεται ότι έχουν ενημερωθεί.

γ) Η συμμετοχή σε δευτεροβάθμιο συλλογικό όργανο ενός μέλους από εκείνα που μετείχαν στο πρωτοβάθμιο συλλογικό όργανο, εκτός αν ειδική διάταξη επιτρέπει τη συμμετοχή περισσοτέρων.

δ) Η συμμετοχή σε συλλογικό όργανο προσώπου που είχε εκφέρει γνώμη για το κρίσιμο θέμα, είτε διότι του είχε ζητηθεί από την προϊσταμένη του αρχή είτε διότι η έκφραση γνώμης προβλέπεται από το νόμο.

ε) Η παρουσία τρίτων μη μελών του συλλογικού οργάνου σε φάσεις της συνεδρίασης προηγούμενες από τη συζήτηση κατά την οποία το όργανο έλαβε την απόφαση.

10. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού εφαρμόζονται σε όλα τα συλλογικά όργανα της κεντρικής και αποκεντρωμένης διοίκησης και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, εκτός από τα συλλογικά όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ. 3 του άρθρου 39 του Ν. 1832/1989 (Α 54).

11. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού επικρατούν από κάθε άλλη προηγούμενη γενική ή ειδική διάταξη.

Άρθρο 20
Επιτροπή Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

1. Συνιστάται ειδική επιτροπή που συγκροτείται από ένδεκα (11) μέλη, για να συντάξει μέσα σε ένα έτος από τη δημοσίευση του νόμου αυτού ενιαίο Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας για το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, με σκοπό την απλούστευση και ενοποίηση των διαδικασιών, την επιτάχυνση της διοικητικής δράσης και την εξασφάλιση του δικαιώματος των πολιτών να ακούγονται προηγουμένως για να διαφωτίσουν τη διοίκηση

2. Ως μέλη της επιτροπής ορίζονται πρόσωπα που διακρίνονται για τις ειδικές γνώσεις και την εμπειρία τους στις νέες σύγχρονες μεθόδους διοικητικής οργάνωσης. Τα πρόσωπα αυτά μπορεί να είναι δημόσιοι λειτουργοί ή υπάλληλοι, μέλη του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ή ειδικοί επιστήμονες. Στην επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι της Α.Δ.Ε.Δ.Υ και των κομμάτων.

3. Η συγκρότηση και ανασυγκρότηση της επιτροπής, ο ορισμός των μελών της, καθώς και η ρύθμιση θεμάτων αναφερόμενων στον τρόπο λειτουργίας διοικητικής μέριμνάς της και γραμματειακής εξυπηρέτησης της καθορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης. Με όμοια απόφαση επιτρέπεται να παραταθεί η προθεσμία της παραγράφου 1 για τη σύνταξη του Κώδικα.

4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών καθορίζεται κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων εφάπαξ αποζημίωση των μελών της επιτροπής και του γραμματέα και ο τρόπος καταβολής της.

5. Όλες οι δημόσιες αρχές είναι υποχρεωμένες να παρέχουν οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκόλυνση στο έργο της επιτροπής.

Άρθρο 21
Περιορισμός της δημοσιευόμενης ύλης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ από 1.9.2006 με το άρθρο 25 Ν.3469/2006,ΦΕΚ Α 131.

1. Δεν δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως οι πίνακες προακτέων εκπαιδευτικών λειτουργών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η πράξη προαγωγής, ένταξης, αργίας, διαθεσιμότητας των δημόσιων λειτουργών, των δημόσιων πολιτικών ή στρατιωτικών υπαλλήλων κάθε κατηγορίας, των υπαλλήλων νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου, των δικηγόρων, συμβολαιογράφων και ορκωτών λογιστών. Ομοίως δεν δημοσιεύονται τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων, τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.), ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) και της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.

2. Επίσης δεν δημοσιεύονται οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας κλινικών, οδοντιατρείων, μικροβιολογικών και ακτινολογικών εργαστηρίων, φαρμακείων, φαρμακαποθηκών, οι άδειες άσκησης επαγγέλματος ιατρού, οδοντιάτρου, οπτικού, αισθητικού, φυσικοθεραπευτή, μαίας, νοσοκόμου, μεσίτη αστικών συμβάσεων, πράκτορα μετανάστευσης.

3. Οι πράξεις που δημοσιεύονται στο Τεύχος “Ανωνύμων Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης” καταχωρίζονται πάντοτε σε περίληψη. Η περίληψη του καταστατικού της ανώνυμης εταιρείας και της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης περιέχει την επωνυμία, την έδρα, το σκοπό, το ποσό και τον τρόπο καταβολής του κεφαλαίου, τον αριθμό, είδος και ονομαστική αξία των μετοχών ή μερίδων, τον αριθμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου και τα ονόματα των διαχειριστών εάν έχουν διοριστεί διαχειριστές με το καταστατικό της Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.) και τον τρόπο εκπροσώπησης της εταιρείας, τον αριθμό του συμβολαίου και το όνομα του συμβολαιογράφου που κατάρτισε το καταστατικό της εταιρείας καθώς και τον αριθμό και χρονολογία της απόφασης της αρχής που ενέκρινε τη σύσταση της ανώνυμης εταιρείας ή τον αριθμό της πράξης καταχώρισης του άρθρου 8 παράγραφος 1 του ν. 3190/1955 “περί εταιρειών περιορισμένης ευθύνης”. Όμοια περίληψη γίνεται και σε κάθε τροποποίηση του καταστατικού. Με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού καθορίζεται ο τύπος και περιορίζονται και τροποποιούνται ως προς τη μορφή οι πράξεις που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Άρθρο 22
Ποινικές διατάξεις.

1. Όποιος καταρτίζει πλαστό ή νοθεύει δελτίο ταυτότητας τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 216 παρ. 1 του Ποινικού Κώδικα. Με την ίδια ποινή τιμωρείται και αυτός που εν γνώσει κάνει χρήση πλαστού ή νοθευμένου δελτίου ταυτότητας.

2. Όποιος χρησιμοποιεί δελτίο ταυτότητας για την απόδειξη στοιχείου που περιέχεται σ` αυτό, εν γνώσει ότι το στοιχείο αυτό έχει μεταβληθεί, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών.

3. Όποιος βρει δελτίο ταυτότητας και δεν το παραδώσει μέσα σε δέκα ημέρες στον κάτοχό του ή στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή ή στη διεύθυνση Εσωτερικών της αρμόδιας νομαρχίας, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξι μηνών.

4. Όποιος εν γνώσει του δηλώνει ψευδώς στην αρμόδια αρχή για την έκδοση της άδειας ταφής προσώπου που απεβίωσε, ότι αυτό στερείται ή έχει χάσει το δελτίο ταυτότητας καθώς και αυτός που κατέχει τέτοιο δελτίο προσώπου που έχει πεθάνει και δεν το παραδίδει αμέσως στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξι μηνών.

5. Υπάλληλος που κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του δεν αναγνωρίζει ή δεν παραδέχεται τα αναγραφόμενα στο δελτίο ταυτότητας υποχρεωτικά στοιχεία ή απαιτεί για την απόδειξή τους την προσαγωγή πιστοποιητικών τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 259 του Ποινικού Κώδικα.

6. Όποιος εν γνώσει του δηλώνει ψευδή γεγονότα ή αρνείται ή αποκρύπτει τα αληθινά με έγγραφη υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών. Εάν ο υπαίτιος των πράξεων αυτών σκόπευε να προσπορίσει στον εαυτό του ή σε άλλον περιουσιακό όφελος βλάπτοντας τρίτον ή σκόπευε να βλάψει άλλον, τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, εάν το όφελος ή η βλάβη υπερβαίνουν το ποσό των είκοσι πέντε εκατομμυρίων (25.000.000) δραχμών. Σε περίπτωση ανάκλησης της υπεύθυνης δήλωσής του εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 227 του Ποινικού Κώδικα.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ.13 άρθρ.2 Ν.2479/1997 ΦΕΚ Α 67/6-5-1997.

7. Υπάλληλος που εν γνώσει του παραλείπει την άμεση καταμήνυση ψευδούς ή αναληθούς δήλωσης του άρθρου 8 τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών.

ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Ειδικές, τελικές και Μεταβατικές διατάξεις.

Άρθρο 23
Ειδικές διατάξεις.

1. Στο Υπουργείο Εσωτερικών συνιστάται Διεύθυνση ηλεκτρονικής επεξεργασίας στοιχείων, για τη μηχανογραφική υποστήριξη των δραστηριοτήτων του υπουργείου, την έκδοση των ταυτοτήτων των πολιτών και των εκλογικών αποτελεσμάτων.

2. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζονται και κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων:

α) Οι αρμοδιότητες, οι θέσεις, η οργανωτική διάρθρωση και η σύνθεση του προσωπικού της διεύθυνσης.

β) Τα ειδικά τυπικά προσόντα για κάθε ειδικότητα και τα αντίστοιχα προσόντα διορισμού για κάθε θέση.

γ) Για τους προϊσταμένους και τυχόν αναπληρωτές τους, προκειμένου για δημόσιους υπαλλήλους, ο κλάδος και ο βαθμός και προκειμένου για προσωπικό η σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και τα απαιτούμενα προσόντα.

3. Ανεξάρτητα από τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του άρθρου αυτού και για την άμεση έναρξη λειτουργίας της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων, συνιστώνται δεκαπέντε θέσεις ειδικών επιστημόνων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Ως τυπικά προσόντα πρόσληψης για τους ειδικούς επιστήμονες ορίζονται:

α) τα γενικά προσόντα διορισμού που προβλέπονται για τους δημόσιους πολιτικούς υπαλλήλους, εκτός από το ανώτατο όριο ηλικίας για το διορισμό.

β) Πτυχίο σχολής ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής.

γ) Ειδίκευση στο αντικείμενο εργασίας.

4. Οι αποδοχές του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου της διεύθυνσης αυτής καθορίζονται με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, με τον περιορισμό του άρθρου 33 του ν. 1326/1983 (ΦΕΚ 109).

5. Οι δαπάνες λειτουργίας και μισθοδοσίας του προσωπικού της βαρύνουν, κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, τις πιστώσεις του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων.

6. Επιτρέπεται η σύσταση στο Υπουργείο Προεδρίας της Κυβέρνησης μέχρι επτά (7) θέσεων μόνιμου προσωπικού. Για τη σύσταση των θέσεων αυτών εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης, στην οποία ορίζονται ο αριθμός τους, τα απαιτούμενα ειδικά τυπικά προσόντα για την πλήρωσή τους, οι κλάδοι στους οποίους ανήκουν και η διαβάθμισή τους. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

7. Οι διοριζόμενοι στις θέσεις της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να έχουν και τα προβλεπόμενα, στον Υπαλληλικό Κώδικα (π.δ. 611/1977), γενικά προσόντα διορισμού και να μη συντρέχουν τα κατά τον ίδιο Κώδικα κωλύματα διορισμού. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η πλήρωση των θέσεων αυτών γίνεται με ελεύθερη επιλογή του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης, χωρίς τήρηση διαδικασιών.

8. Επιτρέπεται η πλήρωση των θέσεων της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου με μετάταξη υπαλλήλων των κατά την παράγραφο 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 φορέων του Δημόσιου Τομέα, εφόσον οι μετατασσόμενοι έχουν τα προσόντα των θέσεων στις οποίες μετατάσσονται, με εξαίρεση το ανώτατο όριο ηλικίας. Για τη μετάταξη υπαλλήλων του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν ανάλογη εφαρμογή οι σχετικές διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα. Η μετάταξη υπαλλήλου των λοιπών φορέων του Δημόσιου Τομέα γίνεται, ύστερα από αίτησή του, με κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού, στην οποία ορίζεται και ο βαθμός με τον οποίο γίνεται η μετάταξη, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας που έχει διανύσει ο υπάλληλος στη θέση από την οποία μετατάσσεται με τα τυπικά προσόντα της θέσης στην οποία γίνεται η μετάταξη.

9. Κενές θέσεις της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου επιτρέπεται να καλύπτονται με απόσπαση υπαλλήλων του κατά την παράγραφο του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 Δημόσιου Τομέα. Η απόσπαση γίνεται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων και χωρίς χρονικό περιορισμό, με κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού. Ο χρόνος απόσπασης λογίζεται για κάθε συνέπεια ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη θέση που ο αποσπώμενος υπάλληλος κατέχει οργανικά.

Άρθρο 24
Τελικές διατάξεις

1. Για την εφαρμογή των διατάξεων του Δεύτερου Κεφαλαίου του νόμου αυτού ως πολίτες νοούνται και οι αλλοδαποί, καθώς και νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων.

2. Στις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα για την εφαρμογή του νόμου αυτού δεν περιλαμβάνονται οι υπηρεσίες των δικαστηρίων και εισαγγελιών.

3. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται η δήλωση-βεβαίωση του ν.δ. 105/1969, αυτή αντικαθίσταται με την υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8.

Άρθρο 25
Μεταβατικές διατάξεις

1. Οι Έλληνες πολίτες υποχρεούνται από την 1.1.1988 μέχρι την 31.12.1988 να ζητήσουν να εφοδιαστούν με τα νέα δελτία ταυτότητας σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις του νόμου αυτού. Η παραπάνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

2. Μέχρι την έκδοση του νέου δελτίου η ταυτότητα των προσώπων καθώς και τα βεβαιούμενα σ` αυτό στοιχεία αποδεικνύονται από τα δελτία ταυτότητας που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 127/ 1969 (ΦΕΚ 29) όπως αυτό τροποποιήθηκε.

3. Οι Έλληνες πολίτες που επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά τη λήξη των προθεσμιών, που προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού, υποχρεούνται να εφοδιαστούν με δελτίο ταυτότητας μέσα σε έξι μήνες από την είσοδό τους στη χώρα.

4. Οι αστυνομικές αρχές εξακολουθούν να εκδίδουν δελτία ταυτότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 127/1969, όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα, έως την 31.12.1987. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

5. Μέχρι την κυκλοφορία έντυπων υπεύθυνων δηλώσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται οι δηλώσεις\-βεβαιώσεις του ν.δ. 105/1969 για την εφαρμογή του άρθρου 8.

Άρθρο 26
Από την έναρξη της ισχύος του νόμου αυτού καταργούνται:

α) Το άρθρο 5 παράγραφοι 1 και 2 του ν.δ. 3983/1959 (ΦΕΚ 197). β) Το ν.δ. 153/1969 (ΦΕΚ Α` 58). γ) Το ν.δ. 105/1969 (ΦΕΚ Α` 28). δ) Το άρθρο 29 παράγραφος 1 περίπτωση γ του νόμου 1199/1981 (ΦΕΚ 237) και κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται ή ρυθμίζει διαφορετικά θέματα που ρυθμίζονται στο νόμο αυτόν.

Στις καταργούμενες με το νόμο αυτόν διατάξεις δεν συμπεριλαμβάνονται οι διατάξεις της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών, για όσα θέματα και διαδικασίες προβλέπονται και ρυθμίζονται από τις διατάξεις της νομοθεσίας αυτής, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν, με την επιφύλαξη της ισχύος και των διατάξεων του άρθρου 2 του παρόντος νόμου. Επίσης δεν συμπεριλαμβάνεται στις καταργούμενες διατάξεις και η διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 32 του ν. 1516/1985 (ΦΕΚ 20) που εξακολουθεί να ισχύει.

Άρθρο 27
Στο τέλος της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 1476/1984 (ΦΕΚ 136Α/ 1984) προστίθεται περίπτωση ιδ`, που έχει ως εξής:

“ιδ. το προσωπικό που εργάζεται στα σκάφη και στα πλωτά μηχανήματα του Ειδικού Ταμείου Μηχανημάτων Λιμενικών Έργων (ΕΤΜΛΕ).

Άρθρο 28
Επί των εισιτηρίων των λειτουργούντων στην πόλη της Λάρισας με διατιμημένη είσοδο δημόσιων θεαμάτων, επιβάλλεται ειδικό πρόσθετο τέλος καθοριζόμενο σε 10%, επί της τιμής κάθε εισιτηρίου υπέρ του νομικού προσώπου δημόσιου δικαίου με την επωνυμία “Δημοτικό Ωδείο Λάρισας”.

Άρθρο 29
Στο άρθρο 14 του ν. 1505/1984 (ΦΕΚ 194) προστίθεται παράγραφος 4, που έχει ως εξής:

“4. Η υπαγωγή των διαφόρων κατηγοριών εργαζομένων στα νέα μέτρα προστασίας που θα θεσπιστούν με το παραπάνω προεδρικό διάταγμα θα γίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών προεδρίας της Κυβέρνησης, Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου που θα εκδίδεται έπειτα από σύμφωνη γνώμη Επιτροπής Ειδικών Επιστημόνων (Εμπειρογνωμόνων) ανάλογα με το βαθμό ανθυγιεινότητας ή επικινδυνότητας του χώρου ή της απασχόλησης και θα δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στην Επιτροπή αυτή, η οποία θα συσταθεί με απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών θα μετέχει και εκπρόσωπος της ΑΔΕΔΥ. Η συγκρότηση της Επιτροπής, ο τρόπος και ο τόπος συνεδριάσεων της, η διάρκεια της θητείας των μελών της, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τη λειτουργία της θα καθορισθούν με την απόφαση της σύστασής της. Η επιτροπή μπορεί να ζητάει από τους νομάρχες ή άλλες δημόσιες αρχές τη διενέργεια ελέγχου προς διακρίβωση κάθε στοιχείου που κρίνεται απαραίτητο για τη διαμόρφωση τελικής γνώμης. Η προθεσμία της παραγράφου 3 του άρθρου αυτού παρατείνεται για ένα χρόνο”.

Άρθρο 30

1. Επιτρέπεται η πρόσληψη τεχνικού προσωπικού στην Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Υ.Δ.Κ) και στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Νομού (Δ.Τ.Υ.Ν.), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 623/1977 (ΦΕΚ 174) σε συνδυασμό με εκείνες του ν. 993/1979 (ΦΕΚ 281), για την κάλυψη αναγκών που παρουσιάζονται κατά την εκτέλεση έργων του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων.

2. Οι προσλήψεις του κατά την προηγούμενη παράγραφο προσωπικού, που έχουν γίνει για τον ίδιο σκοπό, νομιμοποιούνται για κάθε συνέπεια.

Άρθρο 31
Νομαρχίες και νομαρχιακά συμβούλια νομού Αττικής

1. Τα διαμερίσματα του νομού Αττικής (ν.δ. 1147/1972, ΦΕΚ 66) μετατρέπονται σε νομαρχίες με το όνομα του αντίστοιχου διαμερίσματος. Σ` αυτές προΐσταται μετακλητός νομάρχης με βαθμό α` των ειδικών θέσεων, ο οποίος ασκεί τις κατά τις κείμενες διατάξεις αρμοδιότητες των νομαρχών. Όπου σε νόμο αναφέρεται πρωτεύουσα νομού, εννοείται για τις νομαρχίες αυτές η έδρα τους.

2. Στην έδρα κάθε νομαρχίας της προηγούμενης παραγράφου συνιστάται νομαρχιακό ταμείο που έχει την εδαφική περιφέρεια και το όνομα της αντίστοιχης νομαρχίας και διέπεται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά και για τα υπόλοιπα νομαρχιακά ταμεία.

3. Σε κάθε νομαρχία του νομού Αττικής συνιστάται νομαρχιακό συμβούλιο που αποτελείται από:

α) το νομάρχη ως πρόεδρο,

β) το δήμαρχο της έδρας της νομαρχίας ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο,

γ) τους προβλεπόμενους από τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 3200/1955 (ΦΕΚ 97) αιρετούς νομαρχιακούς συμβούλους της περιφέρειας της οικείας νομαρχίας.

δ) δυο εκπροσώπους της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων του νομού Αττικής, που προτείνονται μαζί με τους αναπληρωτές τους από τη Διοικούσα Επιτροπή τους και οι οποίοι εκλέγονται σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφέρειας της οικείας νομαρχίας. Ο ένας από αυτούς εκπροσωπεί υποχρεωτικά τις κοινότητες, εφόσον υπάρχουν στην περιφέρειά τους.

ε) από εκπροσώπους επαγγελματικών, συνεταιριστικών, επιστημονικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων ή επιμελητηρίων που εδρεύουν στην οικεία νομαρχία. Αν δεν υπάρχουν σ` αυτή τέτοιες οργανώσεις, οι εκπρόσωποι αυτοί εκλέγονται από αντίστοιχες οργανώσεις και επιμελητήρια που εδρεύουν στο νομό Αττικής.

4. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται κατ` αναλογία και στις νομαρχίες του νομού Αττικής οι σχετικές διατάξεις του ν. 1235/1982 (ΦΕΚ 26), όπως συμπληρώθηκε μεταγενέστερα.

5. Όταν προβλέπεται εκλογή μελών νομαρχιακών συμβουλίων του άρθρου 4 του ν. 1235/1982, εφαρμόζονται και για τις νομαρχίες του νομού Αττικής οι διατάξεις του π. δ/τος 416/ 1982 (ΦΕΚ 76). “Η εκλογή των αιρετών νομαρχιακών συμβούλων της επαρχίας Αττικής γίνεται χωριστά από τους δημάρχους, πρόεδρους κοινοτήτων, δημοτικούς και κοινοτικούς συμβούλους των δήμων και κοινοτήτων της επαρχίας, που περιλαμβάνονται στην περιφέρεια καθεμιάς από τις τέσσερις νομαρχίες. Κάθε τμήμα της επαρχίας Αττικής που περιλαμβάνεται σε καθεμιά από τις τέσσερις νομαρχίες εκπροσωπείται στο νομαρχιακό συμβούλιο με ένα αιρετό μέλος και, αν ο πληθυσμός του υπερβαίνει τους 100.000 κατοίκους, με δύο μέλη. Το ίδιο ισχύει και για τα τμήματα άλλων επαρχιών του νομού Αττικής που υπάγονται σε διαφορετικές νομαρχίες.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ. 4 του άρθρου 35 του Ν. 1832/1989 (Α 54).

6. Μετά το πρώτο εδάφιο της περίπτ. ε της παραγρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 1235/1982, προστίθεται και έχει αναδρομική ισχύ από τη δημοσίευση του νόμου αυτού εδάφιο ως εξής: “Σε περίπτωση που στο νομό δεν υπάρχει επιμελητήριο οι τοπικοί εκπρόσωποι αυτού στο νομαρχιακό συμβούλιο ορίζονται από το αρμόδιο επιμελητήριο που εδρεύει εκτός του νομού.

7. Για τον προγραμματισμό, την έγκριση, την κατάρτιση, και την τροποποίηση προγραμμάτων έργων δημόσιων επενδύσεων, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του νομαρχιακού συμβουλίου (άρθρο 6 ν. 1235/1982) και εκτείνονται πέρα από την περιφέρεια μιας νομαρχίας του νομού Αττικής, αποφασίζουν από κοινού τα αρμόδια νομαρχιακά συμβούλια των νομαρχιών του νομού Αττικής, υπό την προεδρία του νομάρχη Αττικής.

8. Στα νομαρχιακά ταμεία των νομαρχιών του νομού Αττικής συνιστώνται κλάδοι και θέσεις, όπως ειδικότερα προβλέπεται κατωτέρω:

α. Στο Νομαρχιακό Ταμείο Νομαρχίας Αθηνών, συνιστώνται οι κάτωθι κλάδοι και θέσεις:

αα) Μία (1) θέση του κλάδου ΠΕ διοικητικού.

αβ) Μία (1) θέση του κλάδου ΠΕ πολιτικών μηχανικών.

αγ) Πέντε (5) θέσεις του κλάδου ΔΕ διοικητικού.

αδ) Μία (1) θέση του κλάδου ΥΕ κλητήρων. Για το μηχανικό εξοπλισμό του Ταμείου:

αε) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ διοικητικού λογιστικού.

αστ) Δύο (2) θέσεις του κλάδου ΥΕ επιστάτη-αποθηκαρίου.

αζ) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ οδηγών αυτοκινήτων.

αη) Δύο (2) θέσεις του κλάδου ΔΕ χειριστών προωθητήρων.

αθ) Δύο (2) θέσεις του κλάδου ΔΕ χειριστών διαμορφωτήρων.

αι) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ χειριστών οδοστρωτήρων.

αια) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ οδηγών ρυμουλκών.

αιβ) Μία (1) θέση του κλάδου ΥΕ φυλάκων.

αιγ) Μία (1) θέση του κλάδου ΤΕ τεχνολόγων μηχανολόγων-ηλεκτρολόγων.

β. Σε ένα από τα Νομαρχιακά Ταμεία Νομαρχιών Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής και Πειραιά, συνιστώνται οι κάτωθι κλάδοι και θέσεις:

βα) Μία (1) θέση του κλάδου ΠΕ διοικητικού.

ββ) Πέντε (5) θέσεις του κλάδου ΔΕ διοικητικού.

βγ) Μία (1) θέση του κλάδου ΥΕ κλητήρων.

Για το μηχανικό εξοπλισμό των Ταμείων:

βδ) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ διοικητικού-λογιστικού.

βε) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ οδηγών αυτοκινήτων.

βστ) Δύο (2) θέσεις του κλάδου ΔΕ χειριστών προωθητήρων.

βζ) Δύο (2) θέσεις του κλάδου ΔΕ χειριστών διαμορφωτήρων.

βη) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ χειριστών οδοστρωτήρων.

βθ) Μία (1) θέση του κλάδου ΔΕ οδηγών ρυμουλκών.

βι) Μία (1) θέση του κλάδου ΥΕ φυλάκων.

βια) Μία (1) θέση του κλάδου ΤΕ τεχνολόγων μηχανολόγων-ηλεκτρολόγων.

9. Με κοινή απόφαση που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζονται τα θέματα που αναφέρονται:

α) στην κατανομή στα νομαρχιακά ταμεία των νομαρχιών του νομού Αττικής του προσωπικού που υπηρετεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος στο Νομαρχιακό Ταμείο Αττικής σε κλάδους αντίστοιχης ειδικότητας.

β) Στην κατανομή των χρεών και στην απόδοση των εσόδων (όπως καθορισμός δικαιούχων, τρόπος κατανομής και απόδοσης, προϋποθέσεις, καθορισμός λειτουργικών και λοιπών δαπανών που θα επιχορηγούνται από το Κράτος),

γ) στην έναρξη λειτουργίας των νομαρχιακών ταμείων και των νομαρχιακών συμβουλίων των νομαρχιών του νομού Αττικής, καθώς και σε κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των προηγούμενων παραγράφων πλην σε θέματα προσωπικού.

10. Από την έναρξη λειτουργίας των παραπάνω νομαρχιακών ταμείων και νομαρχιακών συμβουλίων των νομαρχιών του νομού Αττικής, καταργούνται το Νομαρχιακό Ταμείο Αττικής και το Νομαρχιακό Συμβούλιο του άρθρου 4 του ν. 1235/1982 του νομού Αττικής.

11. Καταργείται η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του ν. 1235/1982.

12. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 145 του π. δ/τος 611/1977 (ΦΕΚ 198), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 16 του ν. 1491/1984 (ΦΕΚ 173), μετά το πρώτο εδάφιο, προστίθεται εδάφιο ως εξής: “Επίσης μπορεί με απόφαση του να αποσπά, για έναν το πολύ χρόνο, υπαλλήλους των δημοσίων διοικητικών υπηρεσιών του νομού στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που εδρεύουν στο νομό, για έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες των ανωτέρω νομικών προσώπων και ανεξάρτητα αν υπάρχουν ή όχι κενές θέσεις”.

Άρθρο 32
Η προθεσμία του άρθρου 15 του ν. 1518/1985 (ΦΕΚ 30), για την αναγνώριση της ιδιότητας του αγωνιστή Εθνικής Αντίστασης, παρατείνεται μέχρι 30 Οκτωβρίου 1986.

Άρθρο 33

1. Για το έτος 1986 το συνολικό ποσό που θα διανεμηθεί στα δικαιούχα πολιτικά κόμματα για οικονομική από το Κράτος ενίσχυσή τους, κατά τις διατάξεις του ν. 1443/1984 “Οικονομική ενίσχυση των πολιτικών κομμάτων και άλλες διατάξεις” (ΦΕΚ 73), ορίζεται σε ένα δισεκατομμύριο δραχμές (1.000.000.000).

2. Στη διανομή του ποσού της κρατικής οικονομικής ενίσχυσης των πολιτικών κομμάτων έτους 1986, όπως αυτός ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού, θα συμμετάσχουν και τα πολιτικά κόμματα της περίπτωσης β` της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 1443/1984, στα οποία προστίθενται και τα πολιτικά εκείνα κόμματα που εκπροσωπούνται στη Βουλή, που προήλθε από τις εκλογές της 2ης Ιουνίου 1985, από έναν τουλάχιστον βουλευτή. Τα τελευταία αυτά πολιτικά κόμματα θα προσδιοριστούν με πράξη του προέδρου της Βουλής μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη της ισχύος του νόμου αυτού. Για τα πολιτικά κόμματα που έχουν τις προϋποθέσεις της περίπτωσης β` της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 1443/1984, ισχύει η σχετική διαπιστωτική πράξη της Ανώτατης Εφορευτικής Επιτροπής του άρθρου 91 της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών του έτους 1984. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 1443/1984.

3. Για το έτος 1986 η προθεσμία της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του ν. 1443/1984 παρατείνεται μέχρι την παρέλευση δύο μηνών από την έναρξη της ισχύος του νόμου αυτού.

Άρθρο 34
Η ισχύς του νόμου αυτού, όπου δεν ορίζεται διαφορετικά, αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 10 Ιουνίου 1986

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΤ. ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ

Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.