ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 2302 ΦΕΚ Α’ 74/17.4.1995
Αποκρατικοποίηση της επιχείρησης “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.” και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 1
Μεταβίβαση χαρτοφυλακίου μετοχών της εταιρίας” ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.”
1. Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
2.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
3.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
4.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
5.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
6.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
7.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
8.Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 τουΝ.2367/1995 (Α 261)
9. Με την υπογραφή “των συμβάσεων μεταβίβασης μετοχών στους εργαζόμενους” διαγράφονται αυτοδικαίως οι απαιτήσεις της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑΑ.Ε.” από δάνειο 2.500.000 δολαρίων Η.Π.Α. προς τους εργαζομένους, καθώςκαι απαίτηση της εταιρίας κατά του Ελληνικού Δημοσίου, ύψους 30.405.000 δολαρίων Η.Π.Α., έναντι αξιούμενων από αυτήν επιχορηγήσεων ναυπηγικών εργασιών για τις χρήσεις 1989 και 1990. Διαγράφεται επίσης απαίτηση της Εταιρίας από πρόβλεψη τόκων για καθυστερημένες οφειλές του Ο.Σ.Ε. περιόδου 1990-1993, ύψους 1.700.000 δολαρίων Η.Π.Α.. Τα εν λόγω χρέη ή αξιώσεις και οι κάθε φύσης επιβαρύνσεις τους (τόκοι κ.λπ.) διαγράφονται εξ ολοκλήρου, οποιοδήποτε και αν είναι το ύψος τους κατά την ημέρα της υπογραφής των συμβάσεων μεταβίβασης μετοχών στους εργαζόμενους.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με παρ.3 του άρθρου 14 του Ν.2367/1995 (Α 261)
10. Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 του Ν.2367/1995 (Α 261)
11. Ειδικά μέτρα προστασίας των εργαζομένων:
α. Οι απολυόμενοι μισθωτοί της προηγούμενης παραγράφου – καθώς και εκείνοι, των οποίων θα καταγγελθεί η σύμβαση εργασίας μετά από σχετική αιτησή τους (οικειοθελώς) και αποδοχή της από την Ε.Τ.Β.Α. – εφόσον δεν καταστεί δυνατή η τοποθέτησή τους από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) σε κατάλληλη επιδοτούμενη εργασία, με έγγραφη δήλωσή τους (ν. 1599/1986) που δεν ανακαλείται και υποβάλλεται στο Κέντρο Προώθησης της Απασχόλησης του Ο.Α.Ε.Δ. μέσα σε δέκα (10) ημέρες από τη λήψη της απαιτούμενης συνέντευξης στον Ο.Α.Ε.Δ., δικαιούνται να επιλέξουν:
– Πρώτον, την αυταπασχόλησή τους ή
– Δεύτερον, την ένταξή τους σε ειδικά πρόγραμμα του Ο.Α.Ε.Δ. για την επαγγελματική επανακατάρτιση τους ή
– Τρίτον, την ειδική τακτική επιδότηση ανεργίας, εφόσον έχουν συμπληρώσει κατά την υποβολή της δήλωσης το 55ο έτος της ηλικίας τους.
Σε περίπτωση μη υποβολής της παραπάνω δήλωσης ο απολυθείς μπορεί να επιδοτηθεί τακτικά ως κοινός άνεργος.
Μέχρι τη λήψη της ως άνω συνέντευξης, η οποία θα πραγματοποιηθεί το αργότερο εντός τριμήνου από την καταγγελία της σύμβασης του μισθωτή, ο απολυθείς θα λαμβάνει, στο τέλος κάθε μήνα, ειδικό επίδομα ύψους εκατό χιλιάδων (100.000) δραχμών, που προσαυξάνεται κατά είκοσι χιλιάδες (20.000) δραχμές για την (τον) μη εργαζόμενη (ο) σύζυγο και κατά δέκα χιλιάδες (10.000) δραχμές για καθένα από τα προστατευόμενα τέκνα του. Το επίδομα αυτό δεν καταβάλλεται, εφόσον το διάστημα για το οποίο οφείλεται είναι μικρότερο του δεκαπενθημέρου.
β. Σε όσους επιλέξουν την αυταπασχόληση θα τους καταβληθεί σε τρεις (3) ισόποσες δόσεις και εντός έτους από τη σχετική επιλογή, ποσό ίσο προς το δωδεκαπλάσιο του μέσου όρου των πράγματι καταβληθεισών εντός του 1994 αποδοχών τους, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα επιδόματα εορτών και κανονικής άδειας και μέχρι ποσού διακοσίων ογδόντα χιλιάδων (280.000) δραχμών ανά μήνα. Τα καταβαλλόμενα ποσά δεν υπόκεινται σε καμιά κράτηση.
γ. Όσοι επιλέξουν την επανακατάρτιση υποχρεούνται να παρακολουθήσουν προγράμματα επαγγελματικής επανακατάρτισης στα οποία θα ενταχθούν από το Κέντρο Προώθησης της Απασχόλησης. Η διάρκεια των προγραμμάτων αυτών μπορεί να φθάσει τους τέσσερις (4) μήνες και δεκαπέντε (15) ημέρες. Κατά το χρόνο της επανακατάρτισης οι εκπαιδευόμενοι θα λαμβάνουν επίδομα, που θα καταβάλλεται στο τέλος κάθε μήνα, ίσο προς το μέσο όρο των πράγματι καταβληθεισών εντός του 1994 αποδοχών τους, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα επιδόματα εορτών και κανονικής άδειας και μέχρι ποσού τριακοσίων χιλιάδων (300.000) δραχμών ανά μήνα.
Για το διάστημα της επανακατάρτισης οι εκπαιδευόμενοι υπάγονται στην ασφάλιση, κύρια και επικουρική, των ιδίων κλάδων στους οποίους ήταν ασφαλισμένοι κατά τη διάρκεια της εργασίας τους στην επιχείρηση. Το σύνολο των σχετικών εισφορών βαρύνει τον Ο.Α.Ε.Δ..
Μετά τη λήξη της επανακατάρτισης λαμβάνεται μέριμνα για τοποθέτηση των επανακαταρτισθέντων σε κατάλληλη επιδοτούμενη απασχόληση. Ως τέτοια θεωρείται εκείνη που συγκεντρώνει τις προυποθέσεις του άρθρου 15 του ν.δ/τος 2961/1954.
Εφόσον δεν καταστεί δυνατή η τοποθέτηση σε εργασία, ο επανακαταρτισθείς λαμβάνει τακτική επιδότηση ανεργίας διάρκειας δεκαοκτώ (18) μηνών, με ημερήσιο επίδομα αυξημένο κατά εξήντα τοις εκατό (60%) σε σχέση με αυτό των κοινών ανέργων.
δ. Όσοι επιλέξουν την ειδική επιδότηση ανεργίας θα λαμβάνουν τακτική επιδότηση διάρκειας είκοσι τεσσάρων (24) μηνών με ημερήσιο επίδομα αυξημένο κατά εξήντα τοις εκατό (60 %) σε σχέση με αυτό των κοινών ανέργων. Για το ίδιο διάστημα θα καταβάλλεται από τον Ο.Α.Ε.Δ. στους οικείους ασφαλιστικούς οργανισμούς το σύνολο των εισφορών προαιρετικής ασφάλισης, κύριας και επικουρικής, που αντιστοιχούν στο μέσο όρο των πράγματι καταβληθεισών εντός του 1994 αποδοχών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα επιδόματα εορτών και κανονικής άδειας και για αποδοχές μέχρι τριακόσιες εξήντα χιλιάδες (360.000) δραχμές ανά μήνα.
Εφόσον μέχρι τη λήξη της επιδότησης αυτής ο ασφαλισμένος δεν έχει συνταξιοδοτηθεί, χωρίς υπαιτιότητά του, συνεχίζεται η ασφάλιση του προηγούμενου εδαφίου για ένα (1) ακόμη, κατά μέγιστη διάρκεια, έτος.
ε. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας παραγράφου.
Η δήλωση για οικειοθελή αποχώρηση πρέπει να υποβληθεί στη Διοίκηση της Εταιρείας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.” εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση του νόμου για τη μεταβίβαση μετοχών στους εργαζομένους, και ενεργοποιείται αμέσως μετά την υπογραφή των συμβάσεων μεταβίβασης των μετοχών. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την περ.β` τηςπαρ.3 του άρθρου 14 του Ν.2367/1995 (Α 261)
στ. Τα ποσά που απαιτούνται για την υλοποίηση των ρυθμίσεων του παρόντος, εφόσον δεν εξευρεθούν από κονδύλια σχετικών προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα βαρύνουν τον προϋπολογισμό του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
***Η παρ.3 του άρθρου 13 του Ν.2367/1995 (Α 261) ορίζει ότι: “Η παράγραφος 11 του άρθρου 1 του ν. 2302/1995 (ΦΕΚ 74 Α`), η οποία ρυθμίσεις τα ειδικά μέτρα προστασίας των αποχωρούντων εργαζομένων της επιχείρησης, ισχύει για το προσωπικό που θα αποχωρήσει από την επιχείρηση μέχρι την 31.12.1996, κατ` εφαρμογή της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου.”
12. Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 του Ν.2367/1995 (Α 261)
13. Σημ.: όπως ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ.4 του άρθρου 14 του Ν.2367/1995 (Α 261)
14. Προστίθεται περίπτωση ε` στην παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 1577/1985 (ΦΕΚ 210 Α ), όπως συμπληρώθηκε διαδοχικά με την παρ. 5 του άρθρου 13 του ν.1647/1986 (ΦΕΚ 141 Α`) και την παρ.18 του άρθρου 6 του ν. 2052/1992 (ΦΕΚ 94 Α ), ως εξής:
“ε) Τα μέχρι τη δημοσίευση του νόμου αυτού κατασκευασθέντα κτίρια, εγκαταστάσεις και λοιπές κατασκευές, που βρίσκονται εντός του Ελεύθερου Τελωνειακού Συγκροτήματος της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.” θεωρούνται νομίμως υφιστάμενα ως έχουν”.
15. Η εταιρεία “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.”διατηρεί και μετά τη μεταβίβαση μετοχών της στους εργαζομένους της κάθε μορφής προνόμια (πλην φορολογικών) ή άδειες που νόμιμα ή συμβατικά της έχουν παρασχεθεί.”.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την περ.γ`τηςπαρ.3 του άρθρου 14 του Ν.2367/1995 (Α 261)
Η ρύθμιση που προβλέπεται από την παρ. 10 του άρθρου 7 της από 12.9.1956 σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και του ιδρυτή της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.” Στ. Νιάρχου, η οποία κυρώθηκε με το ν.δ. 3593/1956 (ΦΕΚ 238 Α), ισχύει και για τη νέα γραμμή αιγιαλού (όπως αυτή ορίζεται από τη 16301/30.9.1994 απόφαση της Νομαρχίας Δυτ. Αττικής, ΦΕΚ 1147 Δ`), καθώς και για την παρεμβληθείσα μεταξύ αυτής και της παλαιάς γραμμής λωρίδα γης, επί των οποίων η Εταιρία θα έχει δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης, καθόλη τη διάρκεια διατήρησης της επιχείρησης κυρίως ως ναυπηγείου.
16. Η τήρηση των βιβλίων της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.” μπορεί να γίνεται εφεξής σε δραχμές, με έναρξη τη χρήση που αρχίζει την 1.1.1996.
Για τη μεταφορά των υπολογισμών από δολάρια Η.Π.Α. σε δραχμές θα χρησιμοποιηθεί η επίσημη fixing ισοτιμία δραχμής – δολαρίου Η.Π.Α. που θα ισχύει την ημερομηνία αυτή (1.1.1996).
Αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρίας, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στο παρελθόν σε δραχμές, ισοδυναμούν με αυξήσεις σε δολάρια Η.Π.Α. με την επίσημη fixing ισοτιμία της ημερομηνίας των Γενικών Συνελεύσεων των μετόχων της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.”, κατά τις οποίες έχουν ληφθεί οι σχετικές αποφάσεις.
Η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 16 της από 12.9.1956 σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ιδρυτή της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.” Στ. Νιάρχο, όπως αυτή κυρώθηκε με το ν.δ. 3593/1956, καταργείται και παραγράφεται τυχόν σχετική αξίωση της Τράπεζας της Ελλάδος για κάλυψη σε συνάλλαγμα του χρεωστικού υπολοίπου. Του σχετικού παρ` αυτή λογαριασμού της Εταιρίας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.”.
Άρθρο 2
Συμπλήρωση, ερμηνεία και τροποποίηση διατάξεωνγια τις αποκρατικοποιήσεις
1. Η παρ. 16 του άρθρου 46α του ν.1892/1990τροποποιείται ως εξής:
“16. Με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, που εκδίδεται μετά από σχετική αίτηση του εκκαθαριστή, είναι δυνατόν να παρατείνονται οι προθεσμίες των παραγράφων 3,4,5,7 και 11 του παρόντος άρθρου, μία μόνο κατά περίπτωση φορά και μέχρι του διπλασίου του χρόνου, που προβλέπεται από τις εν λόγω παραγράφους. Ωσαύτως με απόφαση του ιδίου Υπουργού μπορεί να αυξομειώνονται τα δικαιώματα και οι αμοιβές συμβολαιογράφων, δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών και υποθηκοφυλάκων της παραγράφου 13.”
2. Η αληθής έννοια της παρ. 7α του άρθρου 46α του ν. 1892/1990, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 53 παρ. 2 του ν. 2224/1994, είναι ότι, εφόσον οι πιστωτές υποβάλλουν εγγράφως στον εκκαθαριστή, εντός της προβλεπόμενης στη διάταξη αυτή μηνιαίας προθεσμίας, τυχόν παρατηρήσεις τους ή ζητήσουν διευκρινίσεις ή βελτιώσεις των προσφορών, το δικαίωμά τους για ανάδειξη του κατά την κρίση τους – με βάση είτε τις αρχικές είτε τις τυχόν βελτιωμένες προσφορές – τελικού πλειοδότη δεν υπόκειται σε προθεσμία.
3. Η αληθής έννοια της διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 46 του ν. 1892/1990, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 14 του ν. 2000/1991, είναι ότι η προβλεπόμενη από την εν λόγω διάταξη απαγόρευση αφορά όλα τα χρέη της υπό ειδική εκκαθάριση επιχείρησης, τόσο εκείνα που δημιουργήθηκαν πριν όσο και εκείνα που δημιουργούνται μετά την έκδοση της απόφασης του Εφετείου.
4. Στο άρθρο 46α του ν. 1892/1990, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, προστίθενται οι ακόλουθες παράγραφοι 23 και 24:
“23. Με την υπογραφή της συμβάσεως της παραγράφου 7 του παρόντος και κάθε άλλης σχετικής με τη μεταβίβαση ιδιωτικοποιούμενης επιχείρησης συμβάσεως, συμμεταβιβάζονται αυτοδικαίως στον πλειοδότη και οι πάσης φύσεως διοικητικές άδειες που συνδέονται με τη λειτουργία της επιχείρησης και των μεταβιβαζόμενων στοιχείων ενεργητικού. Περιλαμβάνονται και οι άδειες για όσο χρόνο ισχύουν και πάντως για περίοδο όχι μικρότερη του έτους ή του τυχόν προβλεπόμενου από ειδική διάταξη χρόνου υποχρεωτικής λειτουργίας της επιχείρησης, στη συνέχεια δε εκδίδεται επιβεβαιωτική πράξη μεταβιβάσεως της άδειας στο όνομα του πλειοδότη. Το αυτό ισχύει και για τα δικαιώματα μεταλλειοκτησίας, τα οποία αποτελούν τμήμα του μεταβιβαζόμενου ενεργητικού.
24. Το Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας ή οποιονδήποτε άλλο Υπουργό ορίσει η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης (Δ.Ε.Α.), δύναται κατά την κρίση του να συμβάλλεται ως εκ τρίτου συμβαλλόμενος στις συμβάσεις μεταβιβάσεως της παραγράφου 7 του παρόντος άρθρου, όπως και σε οποιαδήποτε άλλη σύμβαση αποκρατικοποίησης και να αποδέχεται την ανάληψη υποχρεώσεων από τον αποκτώντα για τη διενέργεια επενδυτικών προγραμμάτων σχετικά με τα στοιχεία ενεργητικού τα οποία αποκτά, την ανάπτυξη επιχειρηματικών σχεδίων δράσεως και την εξασφάλιση θέσεων εργασίας. Σε περίπτωση κατά την οποία για τη μεταβίβαση οποιωνδήποτε περιουσιακών στοιχείων απαιτείται προηγούμενη άδεια οποιασδήποτε αρχής, η άδεια αυτή θεωρείται παρασχεθείσα, εφόσον συμβάλλεται ως τρίτος το Δημόσιο κατά το προηγούμενο εδάφιο.
5. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 70 του ν. 2065/ 1992 προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο:
“Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης (Δ.Ε.Α.) μπορεί να συγκροτεί επιτροπές παρακολούθησης, παραλαβής και εγκρίσεως πληρωμών για το έργο συμβούλων εξυγίανσης, αναδιάρθρωσης και αποκρατικοποίησης”.
6. Η περίπτωση α` της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 1892/1990 τροποποιείται ως ακολούθως:
“α. Οι συμβεβλημένοι πιστωτές εκπροσωπούν το εξήντα τοις εκατό (60%) του συνόλου των απαιτήσεων, στο οποίο πρέπει να περιλαμβάνεται και το σαράντα τοις εκατό (40%) των τυχόν εμπραγμάτως ασφαλισμένων, όπως οι απαιτήσεις αυτές εμφανίζονται στα τηρούμενα από την επιχείρηση βιβλία και τον ισολογισμό της τελευταίας πριν από τη σχετική συμφωνία εταιρικής χρήσης. Σε περίπτωση που συμβάλλεται ως πιστωτής που εκπροσωπεί το εξήντα τοις εκατό (60%) του συνόλου των απαιτήσεων αυτών ο Οργανισμός Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Επιχειρήσεων Α.Ε. (Ο.Α.Ε.), δεν απαιτείται για την επίτευξη της συμφωνίας αυτής να περιλαμβάνεται στο ποσοστό αυτό και το σαράντα τοις εκατό (40%) των τυχόν εμπραγμάτως ασφαλισμένων”.
7. Σε κάθε διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση επιχείρησης ή στοιχείων του ενεργητικού της, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 44, 46 και 46α του ν. 2000/1991, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, οι πιστωτές έχουν το δικαίωμα, κατά την κρίση τους, να απορρίψουν προσφορές που περιέχουν όρους ή αιρέσεις, ανεξάρτητα αν αυτές υπερτερούν άλλων προσφορών ή να θεωρήσουν τους όρους αυτούς ως μη γεγραμμένους, οπότε η προσφορά παραμένει δεσμευτική κατά το υπόλοιπο περιεχόμενό της, προκειμένου για διαγωνισμούς που έχουν ήδη διεξαχθεί χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία, η θεώρηση των όρων ή αιρέσεων ως μη γεγραμμένων προϋποθέτει τη συναίνεση του υποβαλλόντος τη σχετική προσφορά.
8. Σε κάθε περίπτωση αποκρατικοποίησης επιχείρησης ή στοιχείων ενεργητικού της ή μεταβίβασης στα πλαίσια των διατάξεων περί ειδικής εκκαθάρισης επιχείρησης ή στοιχείων του ενεργητικού της, ο νέος φορέας δικαιούται να ασκήσει το δικαίωμα ιδιόχρησης, εφόσον συντρέχουν οι προς τούτο νόμιμες προϋποθέσεις, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη επί τριάντα (30) μήνες άσκηση εμπορικών δραστηριοτήτων κατ` επάγγελμα, που προβλέπεται στο άρθρο 9 παρ. 2 του ν. 813/1978, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ν. 1229/1982.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.5 άρθρ.2 Ν.2702/1999ΦΕΚ Α 70/7.4.1999.
9. Το άρθρο 49 του ν. 1892/1990 αντικαθίσταται ως εξής :
“Άρθρο 49
1. Στις περιπτώσεις πώλησης ή κάθε άλλου είδους μεταβίβασης επιχειρήσεων ή του συνόλου των στοιχείων του ενεργητικού τους ή της πλειοψηφίας των μετοχών των επιχειρήσεων αυτών που ανήκουν στα κάθε είδους νομικά πρόσωπα δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από τις ισχύουσες διατάξεις, ως και των θυγατρικών εταιριών των επιχειρήσεων αυτών, οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση, που ανάγονται σε προηγούμενο της μεταβίβασης χρονικό διάστημα, βαρύνουν αποκλειστικά τους πωλητές του ευρύτερου δημόσιου τομέα και βεβαιώνονται αποκλειστικά εις βάρος τους.
Η επιβάρυνση των πωλητών από την εν λόγω αιτία δεν μπορεί να υπερβαίνει το τίμημα που συνομολόγησαν να εισπράξουν από την πώληση ή μεταβίβαση. Οι κατά το πρώτο εδάφιο φόροι και άλλες σχετικές επιβαρύνσεις κατανέμονται μεταξύ των πωλητών ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο κατά το χρόνο της πώλησης ή μεταβίβασης. Αν μετά την κατανομή αυτή δεν καλύπτεται πλήρως το ποσό των οφειλόμενων φόρων, το υπόλοιπο διαγράφεται εις βάρος του Δημοσίου.
2. Προκειμένου για ήδη μεταβιβασθείσες επιχειρήσεις φορολογικές επιβαρύνσεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος τους μετά τη μεταβίβαση τους και ανάγονται σε προηγούμενο της μεταβίβασης χρονικό διάστημα, διαγράφονται με απόφαση του προϊσταμένου των αρμόδιων Δ.Ο.Υ. και βεβαιώνεται στη συνέχεια από τον ίδιο προϊστάμενο σε βάρος των πωλητών του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο. Η παράλειψη διενέργειας των μεταβολών αυτών συνιστά για τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο Υ. βαρύ πειθαρχικό παράπτωμα.
3. Εξαιρετικώς, τα προαναφερόμενα στις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου δεν ισχύουν στις περιπτώσεις που ο αγοραστής των επιχειρήσεων αυτών έχει εγγράφως αναλάβει τα παραπάνω φορολογικά βάρη.
Άρθρο 3
1. Η παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4483/1965 αντικαθίσταται ως εξής:
“2. Η ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, πλην των διπλωματούχων μηχανικών, συνοδευόμενη από λεπτομερές σχέδιο της εγκατάστασης, στο υπόμνημα του οποίου αναγράφονται τα από τους ισχύοντες κανονισμούς και εγκυκλίους διαταγές του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας καθοριζόμενα συμπληρωματικά στοιχεία, θεωρείται για το γνήσιο της υπογραφής του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, την ειδικότητα και κατηγορία της άδειάς του και τη χρονική ισχύ της αυθημερόν από το οικείο επαγγελματικά σωματείο. Σε διαφορετική περίπτωση ή στην περίπτωση που δεν υπάρχει αντίστοιχο σωματείο η παραπάνω θεώρηση γίνεται από την οικεία Νομαρχιακή Υπηρεσία του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας. Το σωματείο έχει το δικαίωμα να αρνηθεί τη θεώρηση μόνο εφόσον διαπιστώσει ότι τα παραπάνω στοιχεία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, υποχρεούται δε στην περίπτωση αυτή να αιτιολογήσει γραπτά τους λόγους της άρνησης της θεώρησης επί της δήλωσης και να διαβιβάσει αυτήν εντός δύο (2) ημερών στην αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας.”
2. Η παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 4483/1965 αντικαθίσταται ως εξής:
“2. Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, οι ηλεκτρολόγοι εγκαταστάτες υποχρεούνται επίσης στη χωρίς οποιαδήποτε αμοιβή αποκατάσταση των βλαβών των ηλεκτρικών εγκαταστάσεων που έχουν κατασκευάσει εφόσον: α) η βλάβη σημειωθεί εντός διετίας από τη χορήγηση της βεβαίωσης και υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 2 του ν. 4483/1965, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει και β) έχει εκδοθεί αιτιολογημένη απόφαση από την αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, με την οποία καταλογίζεται ευθύνη σε αυτούς μετά από προηγούμενο έλεγχο της εγκατάστασης από υπαλλήλους της Υπηρεσίας Βιομηχανίας ή της Δ.Ε.Η.”.
3. Η παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4483/1965 αντικαθίσταται ως εξής:
“1. Το Υπουργείο Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας δια των υπαλλήλων του ή υπαλλήλων της Δ.Ε.Η. διενεργεί ελέγχους ή προβαίνει οποτεδήποτε σε έλεγχο των πάσης φύσεως ηλεκτρικών εγκαταστάσεωνπροκειμένου να διαπιστωθεί η τήρηση των διατάξεων του παρόντος.
Στους ελέγχους αυτούς δυνατόν να παρίσταται εκπρόσωπος δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών φορέων των ηλεκτρολόγων. Σε περίπτωση που οι ιδιοκτήτες ή οι ένοικοι δεν επιτρέψουν τη διενέργεια των σχετικών ελέγχων, το παρεχόμενο ηλεκτρικό ρεύμα δύναται να διακόπτεται μετά από έγγραφη σχετική ειδοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας προς τη Δ.Ε.Η..”
4. Στο άρθρο 5 παρ. 1 του ν.δ/τος 2596/1953 (ΦΕΚ 258 Α`), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 9 του ν. 4483/1965, ο αριθμός χίλια (1.000) αντικαθίσταται με τον αριθμό τριακόσιες χιλιάδες (300.000).
5. Στο άρθρο 5 παρ. 2 του ν.διτος 2596/1953, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 9 του ν. 4483/1965 (ΦΕΚ 118 Α`), ο αριθμός διακόσια (200) αντικαθίσταται με τον αριθμό πενήντα χιλιάδες (50.000).
Τα ποσά προστίμων, που προβλέπονται στις ως άνω παραγράφους 4 και 5 του παρόντος άρθρου, δύνανται να αναπροσαρμόζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας.
Άρθρο 4
Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 2000/1991 προστίθεται εδάφιο που έχει ως εξής:
“Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας ως Πρόεδρος της ΔΕΑ μπορεί επίσης να είναι εισηγητής στη ΔΕΑ, παράλληλα ή ανεξάρτητα από τον εποπτεύοντα την υπό αποκρατικοποίηση εταιρία, φορέα ή οργανισμό Υπουργό ή/και τον Υπουργό Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας.”
Άρθρο 5
1. Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 23α του ν. 1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α`), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το ν. 2234/1994 (ΦΕΚ 142 Α`) προστίθενται τα εξής:
“Κατ` εξαίρεση, κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας διάταξης, οι αιτήσεις των επιχειρήσεων για την υπαγωγή των επιχειρηματικών σχεδίων (BusinessPlan ) στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας μέχρι 28 Απριλίου 1995.”
2. Στο τέλος του α` εδαφίου της παρ. 4α του άρθρου 238 του ν. 1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α`), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το ν. 2234/1994 (ΦΕΚ 142 Α`), προστίθενται τα εξής:
“Κατ` εξαίρεση, κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας διάταξης, οι αιτήσεις επιχειρήσεων για την υπαγωγή τους στις διατάξεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, υποβάλλονται εις διπλούν στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας μέχρι 28 Απριλίου 1995.”
Άρθρο 6
Η ισχύς του νόμου αυτού αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 14 Απριλίου 1995
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Δ. ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣΓ. ΑΡΣΕΝΗΣ Γ. ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Α. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Ι. ΣΚΟΥΛΑΡΙΚΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ Κ ΛΑΛΙΩΤΗΣ Κ ΣΗΜΙΤΗΣ
ΟΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΟΜ/ΝΙΑΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΤΕΧΝ/ΓΙΑΣ Γ. ΡΩΜΑΙΟΣ Χ. ΡΟΚΟΦΥΛΛΟΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους
Αθήνα, 14 Απριλίου 1995
Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Α. ΠΕΠΟΝΗΣ