ΟΔΗΓΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ (Π.Κ.Υ.Ε. 1/4-5-2005 Δ.Α. 9/2005)ΟΔΗΓΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ – Δ.Α. 9/2005 Δ.Α. για τη ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των οδηγών πάσης φύσεως φορτηγών κ.λπ. αυτοκινήτων, που απασχολούνται σε οποιονδήποτε εργοδότη όλης της χώρας.
1. Με την υπ΄ αρ. πρωτ. 010Δ/24-3-05 αίτησή της, η Ομοσπονδία Υπαλληλικού Προσωπικού Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΥΠΑΕ), νόμιμα εκπροσωπούμενη, ζήτησε την παροχή υπηρεσιών Διαιτησίας, επειδή αποδέχθηκε την υπ΄ αριθ. πρωτ. 589/11-3-2005 Πρόταση Μεσολάβησης, η οποία απορρίφθηκε από τις ενεχόμενες στην παρούσα συλλογική διαφορά εργοδοτικές οργανώσεις, ώστε να υπάρξει και για το έτος 2005 εθνική ομοιοεπαγγελματική συλλογική ρύθμιση εργασίας για τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών των πάσης φύσεως φορτηγών κ.λπ. αυτοκινήτων, των αυτοκινήτων των εκπαιδευτηρίων για τη μεταφορά των μαθητών και νηπίων, των αυτοκινήτων για τη μεταφορά προσωπικού επιχειρήσεων, εκμεταλλεύσεων και εργασιών γενικά, καθώς και των οδηγών – πωλητών όλης της χώρας.
2. Σύμφωνα με τα οριζόμενα από το άρθρο 16 του Ν. 1876/90 και από τον Κανονισμό Καταστάσεως Μεσολαβητών – Διαιτητών, στις 4-4-2005 η Βασιλική ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ επιλέχθηκα με κοινή επιλογή από τα παριστάμενα στη διαδικασία ανάδειξης και εξουσιοδοτημένα προς τούτο μέρη Διαιτητής, προκειμένου να επιλύσω την ανωτέρω συλλογική διαφορά εργασίας.
3. Στις 8-4-2005 ανέλαβα τα καθήκοντά μου. Προκειμένου να εξετάσω τις εκατέρωθεν απόψεις και να καταλήξω στην Απόφασή μου, κάλεσα εγγράφως τα ενεχόμενα μέρη σε κοινή συνάντηση Διαιτησίας, στις 14-4-2005. Λόγω της μη προσέλευσης μέρους της εργοδοτικής πλευράς, κρίθηκε σκόπιμη και νέα συνάντηση, με ανάλογη παράταση της νόμιμης προθεσμίας της Διαιτησίας, που συμφωνήθηκε και χορηγήθηκε από τα μέρη. Η νέα συνάντηση ορίστηκε για τις 20-4-2005.
4. Στις 20-4-2005 πραγματοποιήθηκε η κοινή συνάντηση, στην οποία προσήλθαν ο νομίμως εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος της εργατικής πλευράς (ΟΥΠΑΕ), καθώς και εκπρόσωποι των παρεμβαινουσών υπέρ αυτής οργανώσεων ΠΟΥΠΑ και ΠΟΣΕΜ, από δε την εργοδοτική πλευρά, καίτοι όλες οι ενεχόμενες οργανώσεις προσκλήθηκαν νομίμως και εγγράφως, παρέστησαν με εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους τους το Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΣΧΕΜ), ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και η Γενική Συνομοσπονδία Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΓΣΕΑΕ).
Εκπρόσωποι των λοιπών οργανώσεων της εργοδοτικής πλευράς δεν προσήλθαν, παρ’ ότι προσκλήθηκαν νομίμως και εγγράφως,
5. Οι παρόντες στην κοινή συνάντηση της 20-4-2005 εκπρόσωποι των μερών, εξέθεσαν διεξοδικά τις απόψεις και τα επιχειρήματά τους για την υπό κρίση συλλογική διαφορά, ενέκριναν δε παράταση της προθεσμίας έκδοσης της Διαιτητικής Απόφασης, προκειμένου αφ’ ενός να σταθμίσω κατάλληλα τα δεδομένα και να διαμορφώσω την Απόφασή μου, σύμφωνα με το Νόμο, αφ’ ετέρου για να ολοκληρωθεί η επεξεργασία των μισθολογικών πινάκων έτους 2005, που θα αποτελέσουν προσάρτημα της παρούσας Απόφασης.
ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ, ΑΦΟΥ:
• ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΑ την αποτυχία των απευθείας διαπραγματεύσεων και της Μεσολάβησης για την κατάρτιση Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13, 14 και 15 του Ν. 1876/90,
• ΜΕΛΕΤΗΣΑ όλα τα πορίσματα, έγγραφα, εξουσιοδοτήσεις, στοιχεία και πρακτικά που συγκεντρώθηκαν – και περιέχονται στους οικείους φακέλους – κατά το στάδιο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας και
• ΕΛΑΒΑ ΥΠ΄ ΟΨΙΝ τα ακόλουθα:

α. Την υπ΄ αριθ. 2/3-1-2005 αίτηση της Ο.Υ.Π.Α.Ε. προς τον Ο.ΜΕ.Δ., για παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης, στην οποία αίτηση διατυπώνονται και τα αιτήματα αυτής για το περιεχόμενο της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας έτους 2005.
β. Την υπ΄ αριθ. 20/2004 Δ.Α., εμού της ιδίας, καθώς και τις λοιπές προηγούμενες συλλογικές ρυθμίσεις, που ρυθμίζουν τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών φορτηγών κ.λπ. πάσης φύσεως αυτοκινήτων όλης της χώρας. Επίσης, τους αντιστοιχούντες στις ρυθμίσεις αυτές πίνακες αποδοχών των υπαγομένων στην παρούσα μισθωτών.
γ. Την από 3-12-2004 καταγγελία της 20/2004 Δ.Α. από την εργατική πλευρά και τα συνημμένα σε αυτήν αιτήματα και διεκδικήσεις αυτής, με τη μορφή σχεδίου ΣΣΕ.
δ. Την με αριθ. πρωτ. 589/17-3-2005 Πρόταση Μεσολάβησης του Μεσολαβητή κ. Χρήστου ΚΑΡΑΤΖΑ «Για την υπογραφή ΣΣΕ για τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών φορτηγών κ.λπ. πάσης φύσεως αυτοκινήτων όλης της Χώρας» και το σκεπτικό της.
ε. Τις θέσεις των μερών, όπως αυτές αναπτύχθηκαν στη συνάντηση της 20-4-2005 και καταγράφηκαν περιληπτικά στο οικείο Πρακτικό Διαιτησίας.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά στην εργοδοτική πλευρά,

i) Ο κ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, εκπροσωπώντας τον ΣΕΒ, δήλωσε ότι:

– προτείνει τις αυξήσεις της ΕΓΣΣΕ και απορρίπτει τις προτεινόμενες από το Μεσολαβητή αυξήσεις στα επιδόματα σε ευρώ, διότι δίνονται υψηλές αυξήσεις, αναδιατυπώνονται σημαντικά επιδόματα και χορηγούνται νέα, αυξάνοντας υπέρμετρα το κόστος και χωρίς ειδική αιτιολογία.
– δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή αυτή η Πρόταση από τον ΣΕΒ.

ii) Ο Γ. ΚΟΛΙΟΥΣΗΣ, εκπρόσωπος του Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΣΧΕΜ), δήλωσε ότι:

– δεν αποδέχεται τις αυξήσεις επιδομάτων που προτείνει ο Μεσολαβητής και θέτει υπό αίρεση το θέμα των γενικών αυξήσεων.
– τίθεται θέμα βιωσιμότητας του κλάδου και δεν μπορεί να αντέξει τις αυξήσεις της Πρότασης.
– προτείνει τις αυξήσεις της ΕΓΣΣΕ και απορρίπτει όλες τις λοιπές προτάσεις του Μεσολαβητή για αναπροσαρμογή ή θέσπιση επιδομάτων. Επισήμανε τα σοβαρά προβλήματα της αγοράς και τις κατασχέσεις που γίνονται διότι οι εταιρείες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, χάνοντας επιπλέον και την άδεια.
– η αλλαγή της πολυετίας στον ίδιο εργοδότη δεν υπήρχε στα αρχικά αιτήματα της εργατικής πλευράς.

iii) Ο κ. ΠΟΛΙΤΑΚΟΣ, εκπρόσωπος της Γενικής Συνομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΓΣΕΑΕ), δήλωσε ότι συμφωνεί με τις θέσεις των λοιπών εργοδοτικών φορέων και επισημαίνει ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών την Παρασκευή δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία των εταιρειών μεταφοράς.

Λοιποί εκπρόσωποι της εργοδοτικής πλευράς δεν παρέστησαν, παρ’ ότι προσκλήθηκαν νομίμως και εγγράφως.

Σε απάντηση στα ανωτέρω, ο εκπρόσωπος της εργατικής πλευράς (ΟΥΠΑΕ) κ. ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ υποστήριξε ότι:

• νόμιμα η ΟΥΠΑΕ προσέφυγε στη Διαιτησία, αφού απεδέχθη την Πρόταση του Μεσολαβητή ως ύστατη συμβιβαστική λύση, προκειμένου να υπογραφεί ΣΣΕ, την οποία δεν απεδέχθησαν οι εργοδοτικές οργανώσεις.
• ως προς τη γενική αύξηση, αποδέχεται την Πρόταση, βελτιωμένη όμως κατά ένα ποσοστό, λόγω της επίπτωσης των μέτρων που έλαβε η Κυβέρνηση και λόγω των δυσοίωνων προβλέψεων της Ε.Ε. για την εξέλιξη του πληθωρισμού το έτος 2005.
• ως προς τα επιμέρους θέματα της υπό συζήτηση ρύθμισης:
– Για το επίδομα πολυετούς υπηρεσίας στον ίδιο εργοδότη, είχε ζητηθεί από τους εργαζόμενους αύξηση των τριετιών (του επιδόματος πολυετίας) και αντί να γίνει αυτό, ο Μεσολαβητής προχώρησε σε διορθώσεις των κλιμακώσεων στο επίδομα πολυετούς υπηρεσίας. Το θέμα αυτό επαφίεται στην κρίση της Διαιτητού.
– Για το πεδίο ισχύος της Απόφασης, ζήτησε να είναι όμοιο με αυτό της προηγούμενης ρύθμισης (20/2004 ΔΑ).
– Για το επίδομα ζεύξης – απόζευξης διευκρίνισε ότι διεκδικούσαν 25 ευρώ γιατί αυτό ήταν ιδιαίτερα χαμηλό και υπήρχε άτυπη συμφωνία με την άλλη πλευρά να δίνονται σε αυτά (τα χαμηλά επιδόματα) υψηλότερες αυξήσεις, μάλιστα στο Πρακτικό Μεσολάβησης ο εκπρόσωπος του ΣΧΕΜ είχε δεχθεί το ποσό των 15 ευρώ. Η ΟΥΠΑΕ εμμένει στη διεκδίκηση των 25 ευρώ.
– Για το επίδομα φόρτωσης – εκφόρτωσης αυτοκινούμενων οχημάτων δήλωσε ότι με τις εταιρείες μεταφοράς αυτοκινούμενων οχημάτων όπως η Hellenic Logistics, Πανταζάκος, Ελευθεράκος κ.λπ. είχε συζητηθεί το θέμα με τον ΣΕΟΦΑΕ (πρωτοβάθμιο σωματείο – μέλος της ΟΥΠΑΕ), η αύξηση για τους οδηγούς που κάνουν αυτή την επίπονη εργασία, οι οποίοι πριν την αλλαγή του μισθολογίου έπαιρναν περισσότερα. Είχε συμφωνηθεί να παίρνουν 80 ευρώ, αλλά δεν προσκομίσθηκαν εξουσιοδοτήσεις (των εν λόγω εταιρειών), λόγω παρέμβασης του ΣΧΕΜ. Τελικώς, δέχονται το ποσόν των 50 ευρώ.
– Για το εργοταξιακό επίδομα, κατέθεσε την ΣΣΕ Τεχνικών Εταιρειών και υποστήριξε ότι η περίπτωση αυτή δεν καλύπτεται από το επίδομα επικίνδυνης εργασίας των ρυθμίσεων για τα φορτηγά, διότι το επίδομα εργοταξίου δεν αφορά στη μεταφορά, αλλά στην εργασία μέσα στο ίδιο το εργοτάξιο, που δεν αναφέρεται ούτε καλύπτεται από το επίδομα επικίνδυνης εργασίας.
– Για την αμοιβή πρόσθετης εργασίας των οδηγών – πωλητών κατέθεσε την αντίστοιχη ρύθμιση (ΣΣΕ) που υπογράφει ο ΣΒΒΕ – μέλος του ΣΕΒ σε τοπικό επίπεδο, θεωρεί το αίτημα δίκαιο και εύλογο, γιατί υπάρχουν μεγάλες αδικίες ως προς τις αποδοχές τους και γιατί πρόκειται για σαφώς ορισμένη εργασία, επιπλέον των χρηματικών συναλλαγών για τις οποίες δίνεται το διαχειριστικό επίδομα.
• κατά τα λοιπά, αποδέχεται τις ρυθμίσεις που πρότεινε ο Μεσολαβητής, ως ελάχιστη βάση. Ζητεί δε οι αυξήσεις να είναι από την 1.1.2005.
Οι παριστάμενοι από τις παρεμβαίνουσες εργατικές οργανώσεις ΠΟΥΠΑ και ΠΟΣΕΜ εκπρόσωποι, κ.κ. ΤΥΡΑΚΗΣ και ΔΑΒΙΟΣ, δήλωσαν ότι υποστηρίζουν τις διεκδικήσεις και τις θέσεις της ΟΥΠΑΕ.
στ. Την τελική εξέλιξη του πληθωρισμού σε μέσα επίπεδα για το έτος 2004, (2,9%) καθώς και τις πλέον πρόσφατες διαθέσιμες εκτιμήσεις για την εξέλιξή του κατά το έτος 2005. Οι εκτιμήσεις αυτές αναφέρουν πληθωρισμό πάνω από 3,3%, σε μέσα επίπεδα έτους, σύμφωνα με εκτίμηση της Τράπεζας της Ελλάδος. Αυτές οι εκτιμήσεις επιβαρύνονται περαιτέρω από τις αναμενόμενες πληθωριστικές επιπτώσεις των συνεχών αυξήσεων στις τιμές του πετρελαίου και από τα έκτακτα μέτρα στο επίπεδο των εμμέσων φόρων, ιδίως των συντελεστών ΦΠΑ, που έλαβε η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση δημοσιονομικών προβλημάτων.

Αναφορικά με το αίτημα της εργατικής πλευράς για ανάλογη βελτίωση των αυξήσεων της πρότασης Μεσολαβητή, έκρινα σκόπιμο να μην αποτιμήσω πλήρως και εκ των προτέρων τις παραπάνω επιπτώσεις στον πληθωρισμό και να μην τροποποιήσω αναλόγως την Πρόταση Μεσολαβητή, η οποία προφανώς δεν μπορούσε να τις λάβει υπ’ όψιν, αφού τα έκτακτα μέτρα της Κυβέρνησης ελήφθησαν την 1-4-2005 και η Πρόταση Μεσολάβησης κατατέθηκε στις 17-3-2005. Ειδικά για φέτος δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με ασφάλεια τις επιπτώσεις αυτών των μέτρων στην πορεία και την τελική εξέλιξη του πληθωρισμού για το έτος 2005, σε μέσα επίπεδα.

Είναι όμως εύλογο τα μέρη να συνεκτιμήσουν τις εξελίξεις αυτές εκ των υστέρων, κατά τη διαπραγμάτευση της επόμενης ΣΣΕ, οπότε θα υπάρχει σαφέστερη εικόνα των επιπτώσεών τους και στις επιχειρήσεις και στην τελική πορεία του ΔΤΚ έτους 2005 σε μέσα επίπεδα. Άλλωστε είναι πιθανόν να υπάρξουν πρόσθετες διορθωτικές ρυθμίσεις για το θέμα αυτό, στο επίπεδο της νέας ΕΓΣΣΕ.

ζ. Τις αυξήσεις και τις γενικότερες ρυθμίσεις της ΕΓΣΣΕ για τα έτη 2004-2005, οι οποίες αφορούν, βεβαίως στα ελάχιστα κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων σε όλη τη χώρα. Βάσει της ΕΓΣΣΕ 2004 – 2005, προβλέπονται για το έτος 2005 αύξηση 2,2% από την 1-1-2005 και επιπλέον αύξηση 3,3% από την 1-9-2005.

Οι παραπάνω αυξήσεις εκφράζουν τη γενικότερη συναντίληψη των κοινωνικών συνομιλητών του ιδιωτικού τομέα για τα πλαίσια εξέλιξης των αποδοχών των μισθωτών στο σύνολο της χώρας και για τον τρόπο διανομής του παραγωγικού πλεονάσματος. Ειδικότερα, οι αυξήσεις αυτές θεωρείται ότι καλύπτουν τον προβλεπόμενο πληθωρισμό έτους 2005 + (ως πραγματική αύξηση) μια βελτιωμένη συμμετοχή των εργαζομένων στη σημαντική αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ έτους 2004, ώστε να διασφαλίζεται η πορεία “πραγματικής σύγκλισης” με τις χώρες Ε.Ε. – 15.

η. Ότι η Πολιτεία, με τον πρόσφατο φορολογικό νόμο, θέσπισε φορολογικά κίνητρα και ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις, που έχουν ως αποτέλεσμα τη σταδιακή μείωση, έως και 30% στην τριετία, αρχής γενομένης από το τρέχον έτος, των φορολογικών τους υποχρεώσεων επί του συνόλου των κερδών. Αντίθετα για τους μισθωτούς, ιδίως για όσους θα δηλώσουν ετήσιο εισόδημα άνω των 11.000 ευρώ, ήδη από την 1-1-2005, ο φόρος που θα παρακρατείται από τις αποδοχές θα είναι μεγαλύτερος, λόγω της νέας μη τιμαριθμημένης φορολογικής κλίμακας, αλλά και της μείωσης από 2,5% σε 1,5% της έκπτωσης φόρου λόγω παρακράτησης.

θ. Ότι με την 20/2004 ΔΑ θεσπίστηκε νέο, απλοποιημένο μισθολόγιο για τους υπαγόμενους στην παρούσα μισθωτούς. Προκειμένου να αποφευχθούν ακραίες περιπτώσεις υπερβολικών αυξήσεων, είχε ορισθεί, με το άρθρο 4 αυτής, μεταβατική αφαίρεση αποδοχών, στην περίπτωση που ο εργοδότης δεν κατέβαλε επίδομα ειδικών συνθηκών ή κατέβαλε τέτοιο επίδομα στο ποσό των 32 ευρώ.

Το κόστος των λοιπών ρυθμίσεων, που κρίθηκε αναγκαίο να συμπεριληφθούν στην Πρόταση Μεσολαβητή, δεν αφήνει περιθώρια να συμπεριληφθεί εφέτος κατάργηση της εν λόγω μεταβατικής διάταξης, παράλληλα με την κατάργηση του επίσης μεταβατικού όρου Β1 του άρθρου 5 (επίδομα εξομάλυνσης μισθολογικών διαφορών), στην Πρόταση Μεσολαβητή, ούτε και στην παρούσα Απόφαση. Ωστόσο, δεν είναι σκόπιμο τέτοιες μεταβατικές διατάξεις να διατηρούνται επί μακρόν και να παγιώνονται. Πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η εν λόγω εκκρεμότητα στην επόμενη διαπραγμάτευση των μερών, ώστε να εφαρμοστεί πλήρως και ομαλά το νέο μισθολόγιο που θεσπίστηκε με την 20/2004 ΔΑ.

ι. Ότι, μετά την αλλαγή του μισθολογίου των υπαγομένων στην παρούσα, αρκετά επιδόματά τους έχουν εκφραστεί σε σταθερά ποσά σε ευρώ, αντί να υπολογίζονται σε ποσοστά επί των βασικών τους μισθών, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Το νέο απλοποιημένο μισθολόγιο της 20/2004 ΔΑ μετέτρεψε αρκετά ποσοστιαία επιδόματα σε επιδόματα σταθερά σε ευρώ, όχι βεβαίως με σκοπό αυτά να “παγώσουν”, αλλά για να μην αυξηθούν υπερβολικά λόγω αλλαγής του μισθολογίου, κάτι που αναπόφευκτα θα συνέβαινε εάν αυτά είχαν διατηρηθεί ως ποσοστιαία, υπολογιζόμενα επί των αυξημένων νέων βασικών μισθών.

Είναι επομένως εύλογο να αναπροσαρμοσθούν ορισμένα από αυτά, ακόμα και σε ποσοστά υψηλότερα της γενικής αύξησης των βασικών μισθών, ανάλογα με το αρχικό ποσό τους, αλλά και με τη φύση του κάθε επιδόματος, ώστε να ανταποκρίνονται στοιχειωδώς στον σκοπό για τον οποίο θεσπίστηκαν.

ια. Ότι οι αυξήσεις των βασικών μισθών των υπαγομένων στην παρούσα μισθωτών είναι σκόπιμο να χορηγηθούν σε δύο δόσεις, κατά τρόπον ώστε και η ταμειακή επιβάρυνση της εργοδοτικής πλευράς για το σύνολο του έτους να μην είναι υπέρμετρη, και οι μισθωτοί να λάβουν σχετικά βελτιωμένο ποσοστό αύξησης των νομίμων αποδοχών τους, ώστε να διαμορφώσουν συγκριτικά καλύτερους τελικούς μισθούς.

ιβ. Ότι, πράγματι, η ρύθμιση του άρθρου 3 παρ. δ της Πρότασης Μεσολαβητή για την αύξηση και για τη γενικότερη αναμόρφωση του επιδόματος πολυετούς υπηρεσίας στον ίδιο εργοδότη επιβαρύνει σημαντικά το κόστος της νέας ρύθμισης για το έτος 2005. Κρίνω ότι η προτεινόμενη τροποποίηση του εν λόγω επιδόματος πρέπει να απαλειφθεί και το επίδομα να παραμείνει στα ποσά και με τη διάρθρωση που ορίστηκε με την 20/2004 ΔΑ, ώστε να υπάρξει περιθώριο κόστους, για την τροποποίηση – βελτίωση λοιπών επιδομάτων σε ευρώ και για την εισαγωγή των νέων επιδομάτων, που περιέχονται στην Πρόταση Μεσολαβητή.

ιγ. Ότι, στο άρθρο 4 παρ. 10 της 19/2001, ΔΑ, (Αποζημίωση για πρόσθετη εργασία), που εξακολουθεί να ισχύει για τους υπαγόμενους στην παρούσα, ορίζεται ρητώς ότι “στους οδηγούς που υπάγονται στην παρούσα, οι οποίοι εκτός του κύριου καθήκοντός τους, της οδήγησης, προσφέρουν πρόσθετες εργασίες, καταβάλλεται πρόσθετη αποζημίωση σύμφωνα με το νόμο (άρθρο 659 Α.Κ.)”.

Παράλληλα, οι διατάξεις της από 16-7-2003 ΣΣΕ “Για τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών – πωλητών εμφιαλωμένων ποτών Βορείου Ελλάδος και των βοηθών αυτών” (Δ.Ε.Ν. Τόμος 59/2003, τ.χ. 1415, σελ. 1532-1534), ειδικά δε η παρ. 4 αυτής, αναφέρουν ότι “στους ανωτέρω οδηγούς – πωλητές χορηγούνται, πέραν των οριζόμενων στις εκάστοτε ΣΣΕ και ΔΑ για τους οδηγούς φορτηγών κ.λπ. όλης της χώρας, λόγω των επί πλέον του οδηγού αυτοκινήτου παρεχόμενων υπ’ αυτών υπηρεσιών τους (οι οποίες περιγράφονται αναλυτικά στην παρ. 2 της ως άνω τοπικής ομοιοεπαγγελματικής ΣΣΕ), χορηγούνται:

α) στον εκάστοτε βασικό μηνιαίο μισθό προσαύξηση 101,50 ευρώ και

β) διαχειριστικό επίδομα 10%, ενώ στον προσαυξημένο κατά τα ανωτέρω βασικό μισθό υπολογίζονται και όλα τα λοιπά επιδόματα των παραπάνω εργαζομένων.

Τα παραπάνω οδήγησαν τον Μεσολαβητή να εξειδικεύσει στην Πρότασή του το άρθρο 4 παρ. 10 της 19/2001 ΔΑ για την αμοιβή πρόσθετης εργασίας ειδικά των οδηγών – πωλητών, κατ’ αναλογία με τα ισχύοντα στην ως άνω τοπική ΣΣΕ των οδηγών – πωλητών.

Επειδή όμως η παρούσα συλλογική ρύθμιση είναι εθνικής εμβέλειας και ορίζει κατώτατα, χωρίς να αποκλείει την ύπαρξη ευνοϊκότερων αυτής τοπικών ρυθμίσεων, είναι εύλογο να τροποποιηθεί στο σημείο αυτό η Πρόταση Μεσολαβητή,

– με αποσαφήνιση της έννοιας του οδηγού – πωλητή, ώστε να εφαρμοστεί ομαλά η διάταξη, με την διευκρίνιση ότι τα καθήκοντα που περιγράφονται ως πρόσθετα αντικείμενα του οδηγού πωλητή πρέπει να ασκούνται αθροιστικά.

– με περιορισμό του αρχικά προταθέντος ελάχιστου μηνιαίου ποσού των 120 ευρώ στα 65 ευρώ, με ρητή διευκρίνιση ότι το εν λόγω ποσό καλύπτει αποκλειστικά την πρόσθετη εργασία της πώλησης και όχι το σκέλος της κάλυψης διαχειριστικών – λογιστικών λαθών για τις διενεργούμενες από τον οδηγό – πωλητή συναλλαγές. Το τελευταίο καλύπτεται ήδη από το διαχειριστικό επίδομα του όρου Β4 του άρθρου 5 της 20/2004 ΔΑ, με τις προϋποθέσεις που αυτό εκάστοτε χορηγείται στους υπαγόμενους στην παρούσα μισθωτούς.

ιδ. Ότι όντως η κλαδική ΣΣΕ Τεχνικών Εταιρειών προβλέπει επίδομα εργοταξίου σε ποσοστό 10% επί του βασικού μισθού κάθε κλιμακίου, ανάλογα με την υπηρεσία/προϋπηρεσία του εργαζόμενου. Στην κωδικοποίηση των ως άνω ΣΣΕ προβλέπεται, πάντως, ότι το επίδομα αυτό συμψηφίζεται με καταβαλλόμενες αποδοχές υπέρτερες των νομίμων.

ιε. Ότι ο Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων, παρ’ ότι ήδη συγκαταλέγεται στους υπαγόμενους στις προηγούμενες Δ.Α. του 2002, 2003, 2004 φορείς, για λόγους που αναλυτικά εξηγήθηκαν στο σημείο θ του Σκεπτικού των 14/2002 και 20/2004 ΔΑ, εμού της ιδίας, η οποία του κοινοποιήθηκε στο πλήρες κείμενό της επί αποδείξει, εξακολούθησε με επιστολή του στο Μεσολαβητή να ζητεί, για τους αυτούς λόγους όπως και στο παρελθόν, την εξαίρεσή του από τη Μεσολάβηση, επομένως και από τη Διαιτησία και από το πεδίο ισχύος της παρούσας Απόφασης.

Ο Σύνδεσμος Ιδρυτών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων όντως συμμετέχει στη διαπραγμάτευση και συμβάλλεται στη ΣΣΕ του τομέα των Υπηρεσιών, η οποία καλύπτει και οδηγούς εκπαιδευτηρίων. Όπως όμως επανειλημμένως έχω σημειώσει το γεγονός αυτό όμως δεν αναιρεί το δικαίωμα των οδηγών εκπαιδευτηρίων – μελών της ΟΥΠΑΕ να καλυφθούν από την υπό συζήτηση ομοιοεπαγγελματική ρύθμιση, που κατ’ αρχήν δεσμεύει μόνον τα μέλη των εδώ ενεχομένων οργανώσεων, όσο αυτή δεν συρρέει με κλαδική ΣΣΕ, που να καλύπτει την ίδια ειδικότητα και να έχει κηρυχθεί υποχρεωτική. Στην τελευταία περίπτωση, ασφαλώς θα υπερισχύσουν της παρούσας, σύμφωνα με το νόμο (άρθρο 10 παρ. 2 του Ν. 1876/90), οι διατάξεις κλαδικής ΣΣΕ που θα αφορούν ειδικά στους οδηγούς των εκπαιδευτηρίων, ακόμα και εάν αυτές είναι δυσμενέστερες.

Με βάση τα παραπάνω θεωρώ ότι εξακολουθεί να μην υφίσταται βάσιμος και νόμιμος λόγος, ούτε προέκυψαν νέα δεδομένα κατά το τρέχον έτος, ώστε να εξαιρεθούν από το πεδίο ισχύος και τις ρυθμίσεις της προς έκδοση ΔΑ οι εργοδότες – μέλη του Συνδέσμου Ιδρυτών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων, οι οποίοι θα απασχολούν ειδικά οδηγούς – μέλη της ΟΥΠΑΕ.

ιστ. Ότι, όπως και κατά το παρελθόν έχω σημειώσει (20/2004 ΔΑ, σημείο ιδ του σκεπτικού) δεν θεωρώ σύννομη την πρόσκληση από την εργατική πλευρά επιχειρησιακών (λ.χ. ΕΛΠΑ) και τοπικών εργοδοτικών φορέων (λ.χ. εργοδοτικοί φορείς Δυτ. Κρήτης, Ν. Χανίων ή και ΣΒΒΕ), προκειμένου αυτοί να υπαχθούν άμεσα στην παρούσα, στο μέτρο που ήδη συμμετέχουν και επί σειρά ετών υπάγονται σε αυτήν οι πλέον αρμόδιοι εργοδοτικοί φορείς πανελλαδικής εμβέλειας. Οι προαναφερθέντες τοπικοί κ.λπ. φορείς, δεσμεύονται από την παρούσα Δ.Α., μέσω των φορέων που είναι αρμόδιοι να τους εκπροσωπούν, να διαπραγματεύονται και να συνάπτουν την παρούσα ρύθμιση σε πανελλαδικό επίπεδο.

ιζ. Ότι, κατά τα λοιπά τα υλικά των οικείων φακέλων, τα επιχειρήματα και οι γενικότερες προτάσεις και αντιπροτάσεις των μερών κατά τη διαδικασία της Διαιτησίας δεν τεκμηριώνουν την ανάγκη ουσιώδους τροποποίησης των μισθολογικών και των λοιπών ρυθμίσεων της Πρότασης Μεσολαβητή.

ιη. Τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας, τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων των ίδιων ή συναφών επαγγελμάτων ή κλάδων επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς και την αδήριτη ανάγκη να λειτουργήσουν ομαλά οι εργασιακές σχέσεις στο πεδίο ισχύος της παρούσας ρύθμισης, με την εγκαθίδρυση κλίματος εμπιστοσύνης, συνεννόησης και εργασιακής ειρήνης μεταξύ των ενεχόμενων στην παρούσα συλλογική διαφορά μερών

ιθ. Ότι, κατά το άρθρο 16 παρ. 3 του Ν. 1876/90, σε συνδυασμό με την ΑΠ 223/2001, η Απόφαση που θα εκδοθεί θα ισχύσει από τις 4-1-2005, δηλαδή από την επομένη της υποβολής της Αίτησης για παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης, ενώ οι επιμέρους ρυθμίσεις της, εφόσον αυτό δηλώνεται ρητά, μπορούν να ισχύσουν από την 1-1-2005.

Για τους λόγους αυτούς, επιλύοντας τη συλλογική διαφορά εργασίας που δημιουργήθηκε μεταξύ αφ΄ ενός

– της Ομοσπονδίας Υπαλληλικού Προσωπικού Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΥΠΑΕ) και των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΠΟΥΠΑ και ΠΟΣΕΜ, που άσκησαν παρέμβαση υπέρ των απόψεων αυτής και των εργοδοτικών οργανώσεων:

– Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Αυτοκινητιστών Ελλάδος
– Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών
– Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών-Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος
– Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ)
– Σύνδεσμος ΑΕ και ΕΠΕ
– Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορ/κών Μεταφορών
– Σύνδεσμος Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Φορτηγών Ανατρεπομένων Αυτοκινήτων
– Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών ετοίμου σκυροδέματος
– Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών εταιρειών και ΕΠΕ
– Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών,
– Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων

αφ΄ ετέρου,

και που αφορά στους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών των πάσης φύσεως φορτηγών κ.λπ. αυτοκινήτων, οι οποίοι απασχολούνται σε οποιοδήποτε εργοδότη της χώρας,
Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
Στις διατάξεις της παρούσας υπάγονται οι οδηγοί των πάσης φύσεως φορτηγών κ.λπ. αυτοκινήτων, των αυτοκινήτων των εκπαιδευτηρίων για τη μεταφορά των μαθητών και νηπίων, των αυτοκινήτων για τη μεταφορά προσωπικού επιχειρήσεων, εκμεταλλεύσεων και εργασιών γενικά, καθώς και των οδηγών – πωλητών όλης της χώρας.
Άρθρο 2
Βασικός μισθός
Ο βασικός μισθός των παραπάνω στο άρθρο 1 αναφερομένων μισθωτών, όπως είχε διαμορφωθεί στις 31/12/2004 με βάση το άρθρο 2 της ΔΑ 20/2004, ορίζεται από μεν την 1η Ιανουαρίου 2005 στο ποσό των 740,00 ευρώ, από δε την 1η Σεπτεμβρίου 2005 στο ποσό των 763,00 ευρώ.
Άρθρο 3
Επιδόματα σε ευρώ του άρθρου 5 παρ. Β της 20/2004 ΔΑ.
α. Το επίδομα ζεύξης ή απόζευξης ρυμουλκών οχημάτων του όρου Β6 του άρθρου 5 της 20/2004 ΔΑ, αυξάνεται από την 1-1-2005 στο ποσό των 15,00 ευρώ μηνιαίως.
β. Το επίδομα φόρτωσης – εκφόρτωσης αυτοκινουμένων οχημάτων του όρου Β7 άρθρου 5 της 20/2004 ΔΑ, αυξάνεται από την 1-1-2005 στο ποσό των 48,00 ευρώ μηνιαίως.
γ. Το επίδομα διανομής μικροκιβωτίων κ.λπ. του όρου Β11 άρθρου 5 της 20/2004 ΔΑ, αυξάνεται από 1-1-2005 στο ποσό των 35,00 ευρώ μηνιαίως.
δ. Ο όρος Β9 του άρθρου 5 της 20/2004 ΔΑ, που αφορά στο Επίδομα επικίνδυνης εργασίας και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (CONTAINERS), αναδιατυπώνεται ως ακολούθως:

I) Στους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων ανεξαρτήτως ωφελίμου φορτίου που μεταφέρουν πολεμοφόδια και πυρομαχικά ή φυσίγγια, ραδιενεργά υλικά ή εξαρτήματα, εκρηκτικούς μηχανισμούς οποιουδήποτε τύπου και συστήματος, διαλυτικά χρώματα και καυστική ποτάσα, καθώς και στους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων που εργάζονται σε τεχνικές εταιρείες γενικά και σε ορυχεία, λιγνιτωρυχεία, λατομεία, χωματουργικές – οδοποιητικές και ασφαλτικές εργασίες, γαλαρίες – στοές, καθώς και σε αυτοκίνητα μεταφοράς άμμου, χώματος και σκυροδέματος (Βαρέλες), χορηγείται για κάθε μήνα εργασίας τους, επίδομα επικίνδυνης εργασίας 44,00 ευρώ.
II) Ισόποσο με το ανωτέρω επίδομα (44,00 ευρώ) χορηγείται, για κάθε μήνα εργασίας τους, και στους οδηγούς αυτοκινήτων που μεταφέρουν ανοιχτά ή κλειστά σιδηρά δοχεία μαζικής συσκευασίας και μεταφοράς υλικών (CONTAINERS).

Οδηγοί που πληρούν τις προϋποθέσεις λήψης και του επιδόματος επικίνδυνης εργασίας και του επιδόματος μεταφοράς containrers, λαμβάνουν μόνον το ένα εξ αυτών.

ε. Το μηνιαίο επίδομα διαχειριστικών λαθών του όρου Β4 του άρθρου 5 της 20/04 ΔΑ, ορίζεται από την 1-9-2005, σε ποσοστό 8%, υπολογιζόμενο επί του βασικού μισθού.
Άρθρο 4
Επίδομα εργοταξίου
Στους οδηγούς που εργάζονται μέσα στους χώρους εργοταξίων τεχνικών έργων χορηγείται, για όσο χρόνο εργάζονται στους χώρους αυτούς, ειδικό μηνιαίο επίδομα εργοταξίου, σε ποσοστό 10% επί του βασικού τους μισθού.Το επίδομα αυτό συμψηφίζεται με τυχόν καταβαλλόμενες αποδοχές υπέρτερες των νομίμων.
Άρθρο 5
Αμοιβή πρόσθετης εργασίας Οδηγών – πωλητών
α) Οδηγοί – πωλητές κατά την έννοια της παρούσας θεωρούνται οι οδηγοί οι οποίοι, πέραν της οδήγησης ως κύριου αντικειμένου της εργασίας τους, έχουν και τα ακόλουθα καθήκοντα:

• παραλαβής από το εργοστάσιο ή την αποθήκη της επιχείρησης στην οποία απασχολούνται αυτοκινήτου αυτής με φορτίο αποτελούμενο από τυποποιημένα προϊόντα ή εμφιαλωμένα ποτά.
• περιόδευσης με το αυτοκίνητο σε προκαθοριζόμενα από την επιχείρηση σημεία της πόλης ή της υπαίθρου,
• πώλησης σε επιχειρήσεις του τομέα κάθε οδηγού – πωλητού ποσοτήτων τυποποιημένων προϊόντων ή εμφιαλωμένων ποτών και ταυτόχρονης παράδοσης αυτών στους αγοραστές,
• έκδοσης των οικείων τιμολογίων και είσπραξης του τιμήματος ή μέρους αυτού ή ποσού έναντι παλαιότερης οφειλής, με την έκδοση σχετικής απόδειξης ή με τη σχετική σημείωση στο τιμολόγιο,
• παραλαβής επιστρεφομένων από τους πελάτες κενών ειδών συσκευασίας με τη χορήγηση σχετικής απόδειξης,
• τήρησης του λογαριασμού της ημέρας για τις πωληθείσες ποσότητες, τα εισπραχθέντα ποσά και τα επιστρεφόμενα κενά είδη συσκευασίας,
• απόδοσης του λογαριασμού κατά τη λήξη της καθ’ ημέρα εργασίας στον αρμόδιο της επιχείρησης.

Οι ανωτέρω οδηγοί θεωρούνται οδηγοί – πωλητές και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι πωλήσεις πραγματοποιούνται από τις επιχειρήσεις με το σύστημα προτιμολογημένων προπωλήσεων ή τηλεπωλήσεων, κατά την κρίση των επιχειρήσεων.

β) Στους οδηγούς που υπάγονται στην παρούσα με την ειδικότητα του οδηγού – πωλητή, στους οποίους με εντολή του εργοδότη τους ανατίθενται, επιπλέον της οδήγησης και καθήκοντα πωλητού των προϊόντων που μεταφέρουν, καταβάλλεται κατά μήνα τέτοιας απασχόλησης πρόσθετη αμοιβή, πέραν των όσων ορίζονται στην παρούσα Απόφαση. Η εν λόγω πρόσθετη αμοιβή:

– καθορίζεται με ελεύθερη συμφωνία μεταξύ των μερών, με ελάχιστο ποσό 65,00 ευρώ μηνιαίως
– δεν συμψηφίζεται με το διαχειριστικό επίδομα του όρου Β4 του άρθρου 5 της 20/2004 ΔΑ, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 παρ. ε της παρούσας Απόφασης.
Άρθρο 6
Συνδικαλιστικές διευκολύνσεις
Το εδάφιο δ΄ της παρ. 3 του άρθρου 4 της ΔΑ 19/2001, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 11 της ΔΑ 14/2002, τροποποιείται από την 1-7-2005 και διαμορφώνεται ως εξής:
“Στον Πρόεδρο, στους Αντιπροέδρους, στον Γενικό Γραμματέα και στον Ταμία των πρωτοβαθμίων οργανώσεων – μελών της Ο.Υ.Π.Α.Ε., των οποίων τα εγγεγραμένα μέλη είναι πάνω από 500, χορηγείται συνδικαλιστική άδεια με πλήρεις αποδοχές μέχρι πέντε (5) ημέρες το μήνα.

Εάν τα εγγεγραμένα μέλη των παραπάνω οργανώσεων είναι λιγότερα από 500, η άδεια αυτή περιορίζεται σε τρεις (3) ημέρες για κάθε μήνα.

Η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 17 του Ν. 1264/1982 έχει εφαρμογή και προκειμένου περί των οδηγών – μελών των διοικήσεων των δευτεροβαθμίων οργανώσεων των οδηγών Π.Ο.Υ.Π.Α. και Π.Ο.Σ.Ε.Μ. που άσκησαν παρέμβαση στην συλλογική αυτή διαφορά εργασίας καθώς και στις διοικήσεις των πρωτοβαθμίων οργανώσεων – μελών τους, σύμφωνα με τους ορισμούς του νόμου αυτού”.
Άρθρο 7
Θεσμικές διατάξεις της ΕΓΣΣΕ
Όλες οι θεσμικές διατάξεις των ΕΓΣΣΕ, όπως ισχύουν σήμερα μετά την υπογραφή της ΕΓΣΣΕ των ετών 2004-5, εφαρμόζονται και για τους υπαγόμενους στην παρούσα μισθωτούς, εφόσον είναι ευνοϊκότερες.
Άρθρο 8
Πίνακες Αποδοχών
Οι συνημμένοι πίνακες αποδοχών των μισθωτών που υπάγονται στην παρούσα Δ.Α. αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Άρθρο 9
Διατήρηση διατάξεων
α. Κατά τα λοιπά εξακολουθούν να ισχύουν όλες οι μη τροποποιούμενες με την παρούσα διατάξεις της ΔΑ 20/2004, καθώς και των ομοίων ρυθμίσεων όλων των προηγουμένων ετών.
β. Τυχόν καταβαλλόμενες αποδοχές ανώτερες από αυτές που προκύπτουν με την εφαρμογή της παρούσας δεν μειώνονται και τυχόν ευνοϊκότεροι όροι εργασίας δεν θίγονται και εξακολουθούν να ισχύουν.
Άρθρο 10
Η ισχύς της Απόφασης αυτής αρχίζει στις 4-1-2005, εκτός των περιπτώσεων που ρητώς ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις της.